Skip to content

ביצות הקמרג

ביקור בביצות הקמרג מומלץ לכל מבקר בדרום צרפת - לקחנו סוף שבוע, רכב, מצלמות והרי לכם התוצאה על קצה המזלג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשיש לך סוף שבוע, מצלמה, מזג אויר טוב ורכב. ואתה כבר במילא בדרום צרפת הרי שאין מקום יפה יותר לביקור מביצות הקמרג, או אם תרצו הדלתה של נהר הרון. 936 קמ"ר של טבע, חקלאות וערים עתיקות ומשומרות.

פלמינגו בקמרג - צילום:עמית מנדלזון

הקמרג הוא שמורת טבע ענקית. משובצת חוות, שדות אורז, כרמים והרבה הרבה מיים הביצות הן תולדה של הדלתה הענקית של שפך נהר הרון ותעלות מלאכותיות שנועדו הן לייצב את הקרקע אך בעיקר לאפשר תעבורה ושינוע סחורות בין נמלי האזור ועד לים.

תעלת סט - התעלה המחברת את הקמרג לעיר סט שעל חוף הים - צילום:עמית מנדלזון

אבל הקמרג איננו רק טבע וחקלאות, טיול בו לא יהיה מושלם ללא ביקור בכמה מפינות החמד היפות ביותר בצרפת, עיירות עתיקות שבאופן טבעי הפכו למוקדי תיירות עמוסים לעייפה בקיץ. כך שכדאי יותר לבקרב מקום באביב או בסתיו כשמזג האויר מתקרר (הקיץ בדרום צרפת, לפחות השנה, לא היה שונה בהרבה מזה של תל אביב).

על גדת הרון - פורט סנט לואי - צילום:עמית מנדלזון

לצפרים מדובר בגן עדן של ממש ונקודות צפיה מיוחדות נבנו בצידי הדרכים, אחרי הכל ביצות הקמרג הן ביתם של למעלה מ-400 מיני ציפורים.

ענפה - צילום: עמית מנדלזון

את הטיול שלנו התחלנו בפורט סנט לואי, עיירת נמל שקטה שאמנם אין בה הרבה מה לראות אבל את כוס הקפה הראשון של הבוקר מחוץ לעיר הסואנת בשקט ושלווה, שתינו שם בטרם עלינו על המעבורת שהעבירה אותנו אל צידו השני של הרון.

כבישי הקמרג - צילום:עמית מנדלזון

הייעד שלנו היה העיירה Aigues Mortes שעל פי המסורת המקומית נוסדה בעצם בשנת 102 לפני הספירה אם כי אין לכך שום תיעוד. כך או כך מדובר בעיירה יפהפיה משומרת היטב ומטופחת ומוקד תיירותי עמוס. העיר מוקפת חומה ולצידה נתיב מים – תעלה. סיור לאורך התעלה של שעתיים וחצי, אמנם יגרום לכם להרגיש כמו תיירים, אבל בהחלט שווה את זה.

אייג מורט מבט מהתעלה -צילום:עמית מנדלזון

הקמרג הוא ביצה מלוחה ומפעל המלח הגדול ביותר בצרפת נמצא ממש מחוץ לאייג מורט, קצת קשה לפספס את גבעות המלח. לא מעט יצרנים קטנים מייצרים במקום מלח עם תבלינים מיוחדים ולרוב בשיטות טבעיות מסורתיות.

גבעות המלח - צילום:עמית מנדלזון
מלח מתובל - צילום:עמית מנדלזון

הביצות הן גם ביתם של סוסי הקמרג המפורסמים – גזע עתיק וקשוח של סוסי פרא שמקורם לא ממש ידוע. המשמשים מסורתית עבור הבוקרים של הקמרג Gardians. כל רוכב סוסים שאין פעם רכב על סוס שכזה לא שכח את החוויה.

סוסי הקמרג - צילום:עמית מנדלזון

אזור התעלות הופך בסופי השבוע לאתר דייג עצום. בעונת הצייד תוכלו לשמוע קולות ירי מפלחים את הדממה מדי פעם. הברווזים מצידם לא משתפים פעולה, הם יודעים מתי מתחילה עונת הצייד, ונעלמים.

דייג - צילום:עמית מנדלזון
הרגליים יכאבו לו אבל ברווזים הוא לא יראה -צילום:עמית מנדלזון

האזור הוא גם בית גידולם של השוורים השחורים, גזע מיוחד המשמש בעיקר למלחמות שוורים ללא שפיכות דמים. אחרי הכל בערי האזור קטנות כגדולות תוכלו למצוא זירות ללוחמת שוורים בסגנון דרום צרפת כשבערים הגדולות (ארל ונים) הם מתקיימות בקולוסיאומים עתיקים מעשה ידיהם של הרומאים.

השוורים בתצוגת תכלית לתיירים - צילום:עמית מנדלזון
בוקרי הקמרג על סוסי הקמרג מטפלים בשווריהקמרג - צילום:עמית מנדלזון

כמו כל אזור ביצות, הקמרג הוא איזור פורה במיוחד, בצפון הקמרג תוכלו למצוא את הכרמים והיקבים המייצרים את מיטב יינות דרום צרפת. ביצות זה גם אורז, ובקמרג מגדלים אתכל סוגי האורז באופן אורגני.

יינות הקמרג על המדפים - צילום:עמית מנדלזון

אחד ממאות הכרמים – צילום:עמית מנדלזון

עם רדת החשיכה עשינו את דרכנו אל העיירה היפהפיה שעל חוף הים Les Saintes Maries de la mer הקרויה על שמן של שתי קדושות לא פחות ולא יותר, שהיא גם בירת הקמרג. כדי להבין את עוצמת הזרם התיירותי: בשנת 2012 אוכלוסית העיירה מנתה 2500 איש אך בקייץ בעונת החופשה השנתית המסורתית יכולה להגיע עד 500 אלף איש !!

פסל המזכיר היכן אנו נמצאים - צילום:עמית מנדלזון

סינט מרי דה לה מר נקראת על שמן של שתי קדושות שעלפי האמונה הגיעו למקום בספינה ביחד עם מרי שלישית, מפורסמת יותר מרי מגדלן (או מרים המגדלית) ואחת לשנה יוצא המסדר המקומי בסירת מפרש שעליה, מה שלפי האמונה הוא האצבע של מריה מגדלנה אל הנמל הישן במארסיי.

הכנסיה במקום נבנתה בין המאה התשיעית למאה ה- 12 כמבצר ומקום מקלט לכפריים שנאלצו להתחבא מפני פולשים שונים. בכנסיה יש עד היום באר עם מי שתיה מתוקים.

כנסיית הסינט מארי - צילום:עמית מנדלזון

חופי הים מדהימים ביופיים אם כי כבר בספטמבר המים קרים, בטח שבטח בסטנדרטים ישראלים. האוכל נהדר וכמובן מבוסס על דגים ופירות ים, ובשר שוורים.

וכדי לקנח את כל היופי הטבעי הזה קמתי מוקדם בבוקר כדי לצלם את הזריחה המדהימה ועוד הספקתי לראות את הסוחרים המקומיים מעמידים את השוק הדו שבועי העשיר במקום.

זריחה בסינט מארי - כנסיית הסינט מארי - צילום:עמית מנדלזון

בקיצור אם החלטתם לבקר בדרום צרפת ואתם מחוץ לעונת התיירות, אין מקום יותר יפה מביצות הקמרג וזאת מבלי לומר מילה על הערים ארל ונים השוכנות בצפון הביצות.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן