Skip to content

012 ושיטת מצליח

הונאה של בני 70 ומעלה היא עניין שבשגרה בישראל בעיקר כשמדובר בטכנולוגיה יום יומית כמו הסלולר. לקוח ש"תש כוחו" מלהילחם במערכת, שאפשר למכור לו סיפורי מעשיות, ושלא יצליח להבין את פרטי הפרטים שבפירוט השיחות. חברת 012 היא כנראה אלופת ישראל בנושא. אימי, שתיבדל לימים ארוכים נפלה גם היא קרבן. ומעשה שהיה כך היה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום אחד גילתה אימי (בת 78) שחברת 012 גבתה ממנה 900 שקלים מיותרים, על שיחות לקובה. מן הסתם צריך להבין שאימי היא מהדור שחיכה 15 שנה לטלפון קווי, ושיחת טלפון לחו"ל עבורה היא פשוט איננה אפשרית – יקר מדי (למרות שיש לה שני בנים בחו"ל). אין ולא היו לה מכרים בקובה והיא במילא איננה מבינה ספרדית. אין מצב שהיא תתקשר 5 פעמים לקובה ובטח לא תחזיר שיחה למספר שאיננה מכירה.

פניתי לחברת 012 והם מיד הציעו לי 50 אחוז זיכוי. די מעניין שכן לקרבנות אחרים כולם מעל גיל 70 הם הציעו 30 אחוז בלבד. ואז צץ עניין ההונאות או מה שהישראלים אוהבים לקרוא לו "העוקץ מחו"ל". אז בדקתי את החשבון בעצמי, את החוק, ואת החובות החלות על ספק תקשורת סלולרית.

גם אם ענתה אימי לשיחות הללו הרי ששיחות נכנסות לא אמורות לעלות אגורה למקבל השיחה בלי שהוא נשאל והסכים לשלם עליהם. הטענה שמדובר בהונאה שמקורה בחו"ל והחברה איננה מרויחה כסף על השיחות נופלת מיידית שכן בפירוט השיחות כתוב במפורש שאף ספק אחר פרט ל- 012 איננו מקבל אגורה

בפירוט שחלקו מצורף כאן מופיעות חמש שיחות, אימי מבוגרת אבל לא סנילית, גם אם ענתה לשיחה נכנסת ממספר בחו"ל שאיננו מוכר הרי שלא תענה לחמש שיחות. משך השיחות מגוחך, שכן אימי איננה דוברת ספרדית ולא יתכן שביצעה שיחה בת 30 דקות בשפה שאיננה מוכרת לה.

דובר החברה טוען שפירוט השיחות הוא מסמך מחייב בבית המשפט, למרות שהוא מסמך המסופק על ידי צד אחד ולצד השני אין זכות דיבור. אז בדקתי את אמינות המסמך וגיליתי להפתעתי ששתיים מהשיחות בעצם חופפות על פי רישום החברה !
ב- 22/05 החלה כביכול שיחה ב- 20:30:33 וארכה לפי דיווח החברה 13:35 שניות אבל 5 דקות מתחילת השיחה הזו החלה שיחה נוספת עם אותו מספר בשעה 20:35:20 וארכה 29:28 בעצם דיווח החברה טוען ששני מכשירי טלפון האחד בקובה והשני בישראל ביצעו שתי שיחות אחד אל השני בו זמנית !! לא אפשרי טכנית ומוכיח עד כמה אמין הדיווח של החברה. (או בשפת העם ותסלחו לי על הביטוי "מסמך מחייב בתחת שלי")

קטע מפירוט השיחות

בקיצור מפירוט השיחות ברורים הפרטים הבאים: למרות טענותיה חברת 012 מודה שהיא היחידה שמרויחה מהשיחות הללו 7.69 שקלים לדקה ! ואין תשלום לאף ספק אחר. המסמך עצמו איננו אמין, או.. שכל מערכת החיוב של חברת 012  מנפקת מספרים בעלמה.

אימי סירבה כמובן להיות מרומה "רק ב- 50 אחוז"

לטענת החברה חשבונות הטלפון שלהם הם מסמך משפטי מחייב. אך זה פשוט לא יתכן שכן אי אפשר לאמת אותם. השוואה עם רישום השיחות על המכשיר עצמו איננה אפשרית שכן המכשיר שומר רק 10 ימים אחורה. כך שעד שהלקוח מגלה שגבו ממנו סכום בלתי סביר כבר עברו הרבה יותר מ 10 ימים. אינני מכיר "מסמך משפטי מחייב" שאיננו בר אימות ומסופק ע"י צד אחד בסכסוך ומקובל על בית המשפט ללא עוררין.

חוזה הלקוח עם החברה מחייב את החברה בהגנה בסיסית על הלקוח. אם נצא מנקודת הנחה שמדובר בשיחות נכנסות, הרי שהעוול כפול ומכופל. על הספק לידע את לקוחותיו על כל סיכון, ושיחות חריגות המחוייבות בעלות לא סבירה או בתנאים מיוחדים חריגים.
בדיקה על האינטרנט בחמש שפות שונות גילתה כי המספר הספציפי מסומן זה זמן רב כמספר spam ואלו שענו לשיחות הללו מעידים כי מהצד השני נשמעים רק רעשים כך שמשך זמן השיחות איננו יכול להיות ארוך מעבר לכמה שניות.
היות והמספר הנ"ל מוכר כמספר בעייתי, הרי שהחברה היתה אמורה לחסום כל שיחה נכנסת ממנו, או כל מספר אחר שכזה וכל זאת בכדי להגן על לקוחותיה, חובתה כאמור.

האם יכולה החברה לחסום מספרים ? כמובן שכן, חסימת תקשורת בעייתית מסוג זה היא עניין טכני פשוט למדי, אך היות והספק 012 הוא המרוויח היחידי מהסיפור גם אם ייתן "הנחה" הרי שאין לו אינטרס להגן על לקוחותיו והוא סומך על חרדתם מהליכים משפטיים. נהוג לקרוא לסיטואציה הזו הנפוצה כל כך בישראל "שיטת מצליח".
מבחינה טכנית, אין דבר יותר פשוט מחסימת מספר המוכר בכל העולם כמספר בעייתי. על מנת לאשש את הטענה מסתבר שקיים יישום למכשירי טלפון הנקרא truecaller שיחסום שיחות נכנסות מייעדים בעייתיים ומספרים המוכרים בעולם כהונאה. כמובן שרק צעירים, המכירים וגדלו אל עולם הטלפונים החכמים, ידעו על כך,  בטח שבטח לא מבוגרים בני 70 ומעלה. אך הדבר מוכיח שיש גישה למאגר נתונים של מספרים שכאלו, ואם הלקוח יכול גם הספק יכול וצריך לחסום שיחות שכאלו.

כמי שחי בחו"ל ועושה שימוש בשני ספקים של טלפוניה סלולרית מזה 12 שנה, אני יכול להעיד שמעולם לא קיבלתי שיחה ממספרים שכאלו. אין בזה כדי לומר ששיחות שכאלו לא מגיעות לצרפת, אחרי הכל דיווח על השיחות הללו קיים גם בצרפתית. אך החברות המקומיות מסתמכות על הדיווחים וחוסמות את המספרים או לחלופין אינן מחייבות את הלקוחות.

אין ספק שמדובר בהונאה שהמרוויח היחיד ממנה הוא חברת 012, על גבה של אישה מבוגרת, חסרת יידע טכני. אין ספק שלחברה יש את הכלים והחובה להגן על לקוחותיה אך לצערנו הרב יש לה אינטרס מובהק
לתחוב יד עמוק לכיסם של הלקוחות. אימי כאמור איננה היחידה. הבעיה עם הלקוחות הישראלים היא שהם התרגלו שעושקים אותם ובמקום להתעקש על ההגנה של הספק, הם מחוייבים לעשות זאת בעצמם (על ידי יישום חיצוני כאמור), ונרתעים מלהתייצב בבית המשפט מחשש עלות גבוהה, ביורוקרטיה ועויינות. וכך רובם מקבל את הגזירה ו/או הפשרה כביכול. במקום להילחם על זכותם הבסיסית לא להיות מרומים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן