Skip to content

סרטון וידאו מוכיח – עינוי פצועים בבית החולים בחומס

סרטון שהוברח על ידי עובד בית החולים הממשלתי של חומס מוכיח טענות של אזרחים על כך שרופאים בבית החולים מבצעים עינויים במטופלים בהוראת כוחות הביטחון. מומחית לזכויות אדם מאמנסטי: "הסרטון מוכיח את מה שכבר ידענו". שליחים בינלאומיים מגיעים לסוריה בימים הקרובים כדי לנסו ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי בינלאומי למדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרטון שהוברח על ידי עובד בית החולים הממשלתי של חומס מוכיח טענות של אזרחים על כך שרופאים בבית החולים מבצעים עינויים במטופלים בהוראת כוחות הביטחון. מומחית לזכויות אדם מאמנסטי: "הסרטון מוכיח את מה שכבר ידענו". שליחים בינלאומיים מגיעים לסוריה בימים הקרובים כדי לנסו ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי בינלאומי למדינה

מאת נועה גרבר ויצחק קמחי-זוארץ

פצועים מאושפזים בבית החולים בעיר חומס
פצועים מאושפזים בבית החולים בעיר חומס

סרטון שצולם במצלמה נסתרת ושהוברח על ידי עובד בית החולים בעיר חומס מכיל הוכחה מצולמת לכך שרופאי בית החולים מענים את הפצועים מקרב המורדים והמפגינים שמובאים לטיפול. על פי טענתו של העובד, מטופלים רבים מוצלפים ומוכים כאשר הם שכובים במיטותיהם, ולעיתים אף גרוע מכך.

העובד, שצילם את הסרטון תוך סיכון עצמי רב, אמר לצלם צרפתי שהבריח את הסרטון אל מחוץ לסוריה: "ראיתי מטופלים שמעונים על ידי חשמל, הצלפות, מכות באלות, וגם כאלה ששברו את גפיהם. ראיתי מטופלים שהטיחו את ראשיהם בקיר, וכאלה שאיבר מינם נקשר על מנת שלא ייתנו שתן". עוד טוען העובד כי בבית החולים מבוצעים ניתוחים ללא הרדמה. הוא מציין כי חלקם של המטופלים שסובלים מעינויים הם חיילים שסירבו לבצע פקודות, אולם רבים מהם, הוא אומר, הם מפגינים ואזרחים.

טענותיו של העובד מכוונות כנגד מנתחים צבאיים שפועלים בבית החולים אך גם נגד הצוות הרפואי האזרחי. הוא מציין כי ישנם רופאים שמסרבים לקחת חלק בפעולות מסוג זה, אך הם נתונים תחת פיקוח הדוק. הסרטון מוכיח לראשונה טענות שהועלו על ידי אזרחי חומס בחודשים האחרונים ושלא הייתה כל דרך לאמת אותן, על כך שכוחות הביטחון הכפופים לשלטון הפכו את בתי החולים הממשלתיים למרתפי עינויים.

עיתונאי מחלקת החדשות של ערוץ 4 הבריטי טוען כי הפנה את טיעוני האזרחים לגבי סירוב להגיש טיפול רפואי למפגינים וביצוע עינויים בבתי החולים של המדינה לראשונה לפני כחודשיים למנהל בית החולים של דמשק, גנרל פייסל חסן, שהכחיש את הדברים ואמר כי אנשי הצבא והאזרחים מקבלים יחס שווה מהצוות הרפואי. "אנו מעניקים טיפול לכל אחד, בין אם הוא טרוריסט או אזרח חמוש".

עוד לפני חשיפת הסרטון כבר המליצה נציבת זכויות האדם של האו"ם למועצת הביטחון של האו"ם להעמיד את המשטר הסורי לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בין השאר על הפעלת עינויים.

סילייה נאסר, שכתבה דו"ח על הפרת זכויות אדם ועינויים בקרב הצבא הסורי עבור ארגון אמנסטי הבינלאומי, מציינת כי הסרטון שנחשף היום מאמת דפוס פעולה שכבר היה מוכר. עוד הוסיפה נאסר כי "העדויות הללו מזעזעות; בתי חולים צריכים להוות מקום מקלט לפצועים, אך נראה כי לפצועים בסוריה אין לאן לברוח".

הצלם הצרפתי שהבריח את הסרטון, מספק גם הוא עדויות ששופכות עוד אור על תופעה זו: "פגשתי אדם שבנו בן החמש עשרה נורה על ידי צלף. הוא לא הסכים לפנות את בנו לבית חולים ממשלתי, והתעקש שאחות תגיש לו טיפול בביתו, על-אף שהילד היה בסכנה של אובדן רגלו".

עדויות של אזרחים שנמלטו מחומס שופכות עוד אור על המציאות האכזרית אליה התדרדרה סוריה בחודשים האחרונים. שוב ושוב עולות טענות על מעצרים שרירותיים של נערים וגברים ועל רציחות אקראיות. בשלב זה אין אפשרות לאמת אותם שכן לצלב האדום עוד לא הותר להיכנס למדינה. אולם עדויות של חיילים שערקו מיחידת עילית בצבא סוריה בשבוע האחרון עומדות בקנה אחד אם טיעונים אלו. חייל אחד מקבוצת העריקים אמר: "קיבלנו הוראה לירות בכל מה שזז. נאמר לנו – אזרח או לא אזרח – אתם יורים". חייל אחר מאותה יחידה אומר: "המפקד שלי עצר אדם זקן. הוא הוריד אותו על הברכיים, הצמיד את נשקו לרקה שלו, אמר לו 'זה בשביל החופש' וירה בו".

ראש סוכנות האו"ם לעניינים הומניטריים ומזכ"ל האו"ם לשעבר – לביקורים בסוריה

שליח האו"ם לסוריה, קופי אנאן (Agência Brasil/Ricardo Stuckert)
מאמציו יביאו פיתרון פוליטי ראוי לסוריה? שליח האו"ם המיוחד לסוריה, קופי אנאן (Agência Brasil/Ricardo Stuckert)

על רקע עדויות אלו על המתרחש בסוריה, הודיעה היום ואלרי איימוס, העומדת בראש סוכנות האו"ם לעניינים הומניטריים, כי תגיע ביום רביעי לדמשק לביקור שמטרתו לשכנע את כל הצדדים לאפשר כניסת סיוע הומניטרי ורפואי למדינה. בקשותיה של איימוס לבקר במדינה נידחו על ידי הממשל הסורי כמה פעמים בתואנה כי "העיתוי אינו מתאים", דבר שזכה לביקורת קשה מצד האו"ם. ביקורה של איימוס במדינה צפוי להיערך יומיים.

במקביל צפוי גם קופי אנאן, מזכ"ל האו"ם לשעבר, להגיע לסוריה בשבת הקרובה, כשליח מיוחד של האו"ם למדינה. שליחותו של אנאן מתואמת עם הליגה הערבית ובסיורו במדינה יתלווה אליו נאסר אל-קידווה, מי שהיה השגריר הפלסטיני באו"ם ושר החוץ ברשות הפלסטינית, שמונה במיוחד לצורך כך ע"י מועצת הליגה.

מזכ"ל הליגה, נבּיל אל-ערבּי הביע תקווה כי התערבותו של אנאן תביא לסיומה של האלימות במדינה על כל סוגיה ושל הפגיעה בזכויות האדם. אל-ערבי הוסיף כי הוא מקווה שאנאן יביא במאמציו פיתרון פוליטי ראוי למשבר הקשה במדינה ויסיר כל אפשרות של הידרדרות של האלימות בסוריה לכדי מלחמת אזרחים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן