Skip to content

הקרב על האנטנה

הורי תלמידי תיכון אורט בחולון מנהלים מלחמת חורמה ותובעים להעתקת אנטנה סלולרית אימתנית בבעלות פלאפון המוצבת כעשרים מטר מכותלי בית הספר. ההורים חוששים שילדיהם "יתבשלו" עקב קרינה גבוהה ומעדיפים להשבית לימודים מאשר לפגוע בבריאות ילדיהם. העירייה באמצעות המשרד להגנת הסביבה תציב תחנת ניטור קבועה על גג בית הספר . ההורים מאיימים להשבית את מערך החינוך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מספר תלמידים וכמה עשרות הורים,  שילדיהם לומדים בבית הספר התיכון "אורט חולון", הפגינו אמש  (שלישי) מול עיריית חולון בתביעה להפסיק לאלתר את פעולת האנטנה הסלולרית האימתנית הפועל ממש סמיכות לכותלי התיכון. ההפגנה באה לאחר סדרת הפגנות ופגישות עם הנוגעים בדבר בעיריית חולון, כולל ראש העירייה עצמו, מוטי ששון. הורי התלמידים איימו להחריף את צעדיהם ולהשבית בקרוב את בתי הספר היסודיים שתלמידיהם יעלו בשנה הבאה לתיכון המדובר. יתרה מכך, נציגות ההורים אף מאיימת כי אם גם מהלך זה לא יעורר את הנוגעים בדבר בחברות התקשורת הפועלות באמצעות אנטנה זו, משרד לאיכות הסביבה והעירייה, הרי שהם יפעלו להשבתת כלל מערכת החינוך בעיר.

הפגנת הפעילים בערב שלישי (אתמול)
במהלך חודש יוני האחרון,  כמעט הופסקה ההרשמה לבית הספר, מנהל התיכון טען אז בתגובה לתקשורת מקומית, שאין סכנה לחשיפת הילדים לקרינה מסוכנת  כשהוא מסתמך על דו"ח מדידת קרינה שיזמה העירייה.  מול טענה זו הגיבו ההורים ואמרו כי ממדידות קרינה שנעשו על ידי המשרד להגנת הסביבה עלה כי הקרינה בסביבת בית הספר גבוהה פי שלושה יותר מסף ההתערבות שקבע הממונה על הקרינה.

ואכן, במהלך חדש יוני השנה קיבלו ההורים המודאגים את חוות דעתו של רם דישון, מהנדס אלקטרוניקה מוסמך, שביצע מדידות קרינה בסביבת בית הספר. מדו"ח הבדיקה שהגיש דישון עולה כי "רמת הקרינה בבית ספר אורט כפי שמשתקפת במדידה האחרונה היא פי 140 מהסף המרבי שלדעתי מהווה את הסף הבטיחותי, וגבוהה בהרבה מהרמה שגרמה לתחלואה בבית הספר נגבה בראשון לציון. לפיכך לדעתי יש בקרינה זו כי סכנת תחלואה לילדים הנחשפים אליה מדי יום שעות רבות במשך שנים. חשוב להדגיש כי גם אם יש מדידות אחרות עם ערכים נמוכים יותר, אין בכך כדי לגרוע מהעובדה שדי במדידה אחת עם ערכים כה גבוהים כדי להצביע על סכנת תחלואה הדורשת התערבות מידית".

עוד צוין בדו"ח הבדיקה כי "בבית הספר נגבה בראשון לציון בו הייתי מעורב מתוקף מומחיותי בנושא, חלו 75 ילדים מתוך 183. כלומר, כ-40% מהתלמידים, עקב קרינה שנפלטה מאנטנה סלולרית בסמוך לבית ספרם" וכאמור טוען כי  פי המדידה שערך, הקרינה ב"אורט חולון" גבוהה בהרבה".


הפגנת ההורים מאמצע אוגוסט האחרון

האנטנה בסמיכות לבית הספר - כעשרים מטרים בלבד מכתלי בית הספר (צילום באדיבות המפגינים)
האנטנה בסמיכות לבית הספר - כעשרים מטרים בלבד מכתלי בית הספר (צילום באדיבות המפגינים)
האנטנה בסמיכות לבית הספר - כעשרים מטרים בלבד מכתלי בית הספר (צילום באדיבות המפגינים)
האנטנה בסמיכות לבית הספר - כעשרים מטרים בלבד מכתלי בית הספר (צילום באדיבות המפגינים)

ד"ר אלון כהן, עורך דין שבנו עולה לחטיבת הביניים ב"אורט", שלח בהמשך לכך מכתב להורי התלמידים הלומדים בבתי הספר אורט, רביבים, התבור ושנקר (בתי ספר שילדיהם מתעתדים ללמוד באורט)  ובו כתב: "כפי שרובכם יודע, יש שלוש אנטנות סלולר מסוג 'תורן קרקעי' בצמוד לבית הספר אורט חולון. תורן האנטנות נמצא ממש על גדר בית הספר, הכי קרוב שרק אפשר לילדים ונערים המבלים שם יום יום שעות לא מעטות, במשך שנים".

עו"ד כהן צין במכתבו להורים כי "הקרינה עלולה לגרום לבעיות ריכוז, להפרעות נוירולוגיות ועוד סימפטומים, כשהסכנה החמורה מכל, שלא נדע מצרות, היא סרטן". הוא צרף כדוגמה מחקר שנעשה בישראל בשנת 2004 ובו נמצא שבקרב אלה שגרו במרחק של עד 350 מטר מאנטנה סלולרית, הסיכוי לסרטן עלה פי ארבעה אצל גברים ופי עשרה אצל נשים, ביחס לאוכלוסייה שלא גרה בסמיכות לאנטנות סלולריות.  בנוסף, ילדים הוגדרו כאוכלוסייה בסיכון מוגבר על ידי מומחי מרכז תנודה.

הוא גם ציין כי "מאז שנת 2002 לא ניתן לקבל היתר בנייה בישראל לאנטנות ענק מסוג תורן קרקעי במרחק של עד 200 מ"ר ממקומות מגורים/ עבודה. האנטנה המדוברת באורט נבנתה לכאורה לפני. כלומר, אם היום החברות הסלולריות היו מבקשות להקים שם את האנטנה – אסור היה להן, מהטעם שזו אנטנה מסיבית שפולטת קרינה עצומה".


ביקור סגן שר המשרד להגנת הסביבה וההתחייבות לפעול מיידית

במהלך חודש אוגוסט החולף, הגיע לבית הספר סגן השר לאיכות הסביבה, ולאחר סיור במקום הכריז כי משרדו יעשה ככל שנדרש להיענות לבקשות ההורים , אך ציין כי מדובר בהליך ארוך טווח.
את ההורים זה לא מספק: "2 הבנות שלי לומדות בבית הספר, שנה וחצי זהו זמן רב להיפגע מקרינה, אני דורשת פתרון מידי ולא לטווח ארוך", אמרה דקלה, אחת מהפעילות במאבק.

עמית ברכה, טליה חרמון ולורין אדרי תלמידות י"א בבית ספר שש שנתי ״אורט חולון״, סיפרו למגפון כי הן לומדות "בסמוך לאנטנה אשר מסכנת את בריאותנו בכל דקה שאנו נשארות  בבית הספר שזהה  אומר כ 11 שעות ביום.

צילום ללא קרדיט
צילום ללא קרדיט

"פתיחת שנת הלימודים תשעט 2018-2019 לא התחילה אצלנו כראוי, בעקבות האנטנה נאלצנו לעשות(התלמידים ו-וועד ההורים)  שביתה שנמשכה עד סוף ראש השנה , וללא הישג משום שעיריית חולון בראשות מוטי ששון הבטיחה להעתיק את האנטנה מיד אחרי שנחזור ללימודים מה שלא קרה!  לכן, חזרנו שוב פעם לעשות שביתה שנמשכת עד היום (30.9) וללא הגבלת זמן", מספרות התלמידות.

"בחופשת סוכות המורים איימו על תלמידי כיתות יא-יב שאם הם לא יבואו לתגבורים ירד להם הציון בתעודה. דבר שהעמיד אותנו בחוסר אונים", הן מציינות.

"אנו תלמידות תקשורת (בכיתה י"א) לא לומדות כמו שצריך, בשנה הכי קשה שלנו.  זה לא הגיוני שראש העירייה מר מוטי ששון לא ידאג לתלמידים שלו בבית ספר שטוען שהוא דוגל במצוינות ערכית, חברתית ובעיקר לימודית! בזמן שלמעלה מ1000 תלמידים מכיתות ז'-י"ג נמצאים עם פיגור בחומר ולחץ שנובע מחוסר אונים ואי וודאות בנוסף ללחצים הלימודיים",  מסכמות התלמידות.

מימין לשמאל לורין אדרי, טליה חרמון (במרכז) עמית ברכה (צילום באדיבות התלמידות)
מימין לשמאל לורין אדרי, טליה חרמון (במרכז) עמית ברכה (צילום באדיבות התלמידות)

מבדיקת מגפון עולה כי חברת פלאפון, בעלת האנטנה מחזיקה על שטח פרטי השייך לה ובגיבוי כל האישורים הנדרשים, כולל זה של המשרד לאיכות הסביבה. "לא ניתן להזיז את האנטנה הזו ללא הסכמת פלאפון", הסביר גורם בעריית חולון למגפון. לדבריו העתקת האנטנה למיקום חלופי תלוי בסופו של דבר ברצונה הטוב של פלאפון.
תוך כך בעירייה היו שרמזו כי חלק מהפעילים מצויים כיום במחנות היריבים לראש הרשות עד תום הבחירות בסוף אוקטובר הנוכחי. רמזו אך לא טענו כי ההורים עושים בכך קרדום לחפור בו.

"אני רוצה להפסיק לדאוג לבנותיי ולאפשר להן להשקיע עצמן בלימודים ולא בחרדה מפני סכנת הקרינה", אומרת דיקלה.
אבל ההפגנות הללו לא נותרו חסרות מענה. לפחות בחלקן, בימים הקרובים מבטיחה העירייה להציב בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה מכשיר ניטור על גג בית הספר שיבצע ניטור 24 שעות ביממה. כך יוכלו ההורים כמו גם אנשי העירייה לוודא כי רמות הקרינה אינן מסוכנות ועומדות בתקן הישראלי. זו לפחות סנונית ראשונה מעשית לפתרון מצוקת ההורים והתלמידים כאחד.

תגובות

חברת פלא פון: יש לנו את כל האישורים הנדרשים

מחברת פלאפון נמסר כי "אנו פועלים בשותפות מלאה מול עיריית חולון. יצוין כי האנטנה בעלת כל האישורים הנדרשים, לרבות אישור מהמשרד להגנת הסביבה". לשאלה באם יש בדעת החברה להעתיק את האנטנה נמסר כי זוהי תגובת החברה ותו לא.

המשרד להגנת הסביבה: נתקין מכשיר ניטור קבוע על גג בית הספר

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:

"ממדידות קרינה שערך המשרד להגנת הסביבה במקום בשבועות האחרונים, עולה כי רמות הקרינה באזור הינן נמוכות עד זניחות ובכל מקרה אינן מסכנות את הציבור.

נציין כי בעקבות פניות התושבים, המשרד להגנת הסביבה יתקין תחנת ניטור במקום, ויעקוב מקרוב אחר התוצאות. תחנה זאת תתווסף למערכת לפיקוח רציף שמפעיל המשרד המודדת בכל רגע נתון את הספקי השידור של המוקדים הפרוסים בארץ, וזמינה לציבור הרחב באתר המשרד.

בנוסף, יצוין כי במסגרת היתרי ההקמה שמנפיק המשרד להגנת הסביבה למוקדי שידור, מחויבות החברות לבצע בדיקה תקופתית פעם בשנה לכל מוקד שידור"

עיריית חולון: " לצערנו, ועד ההורים בבית הספר החליט לחדש את השביתה למרות שעיריית חולון עומדת בהבטחתה ועושה כל מאמץ להעביר את האנטנה"..

מעיריית חולון נמסר: " לצערנו, ועד ההורים בבית הספר החליט לחדש את השביתה למרות שעיריית חולון עומדת בהבטחתה ועושה כל מאמץ להעביר את האנטנה ממקומה הנוכחי למקום חלופי.
כפי שהוסבר לנציגות ההורים בפגישה שנערכה לפני החג בלשכת ראש העיר, העירייה אינה יכולה לחייב את חברת פלאפון להעתיק את האנטנה מכיוון שהיא מוצבת במקומה כדין על קרקע שהינה בבעלות חברת פלאפון וכן כל בדיקות הקרינה המקצועיות שבוצעו במקום עלי ידי בודקי המשרד להגנת הסביבה הוכיחו מדדים תקינים מתחת לתקנים שנקבעו על ידי המשרד.
יחד עם זאת, ראש העיר הדגיש, כי העירייה תומכת במאבק ההורים מול חברת פלאפון להעברת האנטנה ואכן מספר ימים לאחר הפגישה כבר נערכה פגישה מקצועית בין אנשי העירייה ואנשי החברה, במהלכה הוצעו מספר אתרים חלופיים בבעלות העירייה לאנטנה. לצערנו, לאחר בדיקה של מהנדסי פלאפון את האתרים החלופיים נמסר לעירייה, כי הם אינם מתאימים מאחר שאינם נותנים כיסוי אזורי שווה ערך לצרכני החברה.
במקביל, העירייה הגישה בקשה למשרד להגנת הסביבה לבצע ניטור רציף בבית הספר כדי לדעת מה רמת הקרינה באופן שוטף ואתמול אישר הממונה על הקרינה במשרד את הקמת תחנת הניטור על הגג של בית ספר אורט. המכשיר צפוי להגיע מחר בבוקר וכשהמערכת תתחיל לשדר, כל אחד יוכל לבדוק את רמות הקרינה באתר בית הספר ובאתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה.

יודגש, כי מדובר באנטנה המוצבת כ-25 שנה במקומה הנוכחי, שקיבלה את כל האישורים ואשר מנוטרת באופן קבוע על ידי המשרד להגנת הסביבה. בעקבות פניות ההורים בחודשים האחרונים, עיריית חולון בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ערכה בדיקות קרינה בחדרי ביה"ס הפונים לכיוון התורן שעליו נמצאות האנטנות ונמצאו רמות שונות של קרינה שכולן מתחת לתקן המחייב של המשרד להגנת הסביבה. המשרד אף אישר, כי תוצאות כל בדיקות הקרינה שבוצעו בבית הספר הינן תקינות ועומדות בתקן. למרות זאת, כמקדם ביטחון, העירייה התקינה בחופשת הקיץ מתקני מיסוך קרינה בבית הספר שנותנים רשת הבטחה לערכים הנמוכים שנמדדו, אשר עומדים גם בהנחיות חוזר מנכ"ל משרד החינוך.

העירייה תמשיך במאמציה לטפל בנושא כפי שהתחייבה ואולם, כאמור, אין בידיה את הסמכות להעתיק את האנטנה, אשר מצויה בידיה של חברת פלאפון.

בכל הנוגע להשבתת הלימודים קוראים בעירייה לתלמידים: " לשוב ללימודים ומדגישים שוב, כי רמת הקרינה בבית הספר היא מתחת לתקן".

2 Comments

  1. עמיר -ללא קרינה בשבילך
    5 באוקטובר 2018 @ 20:06

    אין מקום לאנטנות סלולריות בתוך שכונות ובקרבה לבתי ספר.
    צריך להבין כי התקן לא מגן ובדיקות הקרינה לא מראות את הקרינה במלואה.
    לכן תוצאות כל בדיקה יהיו נמוכות ובדרך כלל מתחת לרמה הנקובה בתקן.
    זאת בעוד מחקרים מראים כי השפעות ביולוגיות מתקימות ברמות פי 10000 ויותר נמוכות מהתקן הלא מגן.
    מציע להעביר את אנשי חברות הסלולר, אנשי העירייה, אנשי המשרד להגנת הסביבה, ואת כל מי שחושב שאין בעיה עם חשיפה לקרינת רדיו לעבוד ולגור בבית הספר הזה בכיתות שנחשפות הכי הרבה, לפחות לחודש ימים.
    אחרי שהם יתחילו לפתח תסמינים של רגישות לקרינה אולי אז הם יעשו משהו כדי לפתור את הבעיה הזו.
    אין מקום לאנטנות סלולריות בתוך שכונות ובקרבה לבתי ספר.

  2. אבי וייס
    4 באוקטובר 2018 @ 20:09

    מבלבלים את המוח לתושבים ולתלמידים.
    יש הרבה יותר קרינה ממייבש השיער שיש לכל תלמידה בבית:

    בורים ועמי הארץ ומפחידים מפני שטויות! פשוט שטויות.
    קשה להאמין זה קיים עדיין במדינה שרוצה להציג עצמה כ-Startup Nation

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן