Skip to content

טיבי מסתבך שוב – נזיפה חמורה בגלל "נאום השאהידים"

ועדת האתיקה של הכנסת: "לא נקבל בעתיד, כהצדקה להתבטאויות קשות ואלימות, טענה של חוסר הבנה וכפל לשון". דוברו של ח"כ טיבי: ״ועדת האתיקה הפכה מזמן להיות גוף פוליטי ימני, המתנכל לח"כ טיבי בפרט ולחברי הכנסת הערבים בכלל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת האתיקה של הכנסת: "לא נקבל בעתיד, כהצדקה להתבטאויות קשות ואלימות, טענה של חוסר הבנה וכפל לשון". דוברו של ח"כ טיבי: "ועדת האתיקה הפכה מזמן להיות גוף פוליטי ימני, המתנכל לח"כ טיבי בפרט ולחברי הכנסת הערבים בכלל"

מאת צבי זינגר

ח"כ אחמד טיבי ממשיך להסתבך. בפעם השלישית בחודשים האחרונים פוסקת נגדו ועדת האתיקה של הכנסת – והפעם מסתיימת הפסיקה בנזיפה חמורה. זאת, לנוכח "נאום השאהידים" שהשמיע טיבי ברמאללה בחודש שעבר.

החלטת הוועדה באה בעקבות שורה של קובלנות נגד טיבי, מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל ומגורמים נוספים. לפי הקובלנות, בנאומו דיבר ח"כ טיבי בשבח השאהידים ואמר, בין היתר, כי "בהיסטוריה של העמים ובמאבקיהם, השאהיד הוא שיא התפארת… השאהיד הוא סמל המולדת… ברכות לאלפי השאהידים במולדת ובניכר, וברכות לשאהידים שלנו ושלכם בתוך הקו הירוק, אלה שהכובש רצה שיכנו אותם מחבלים, בעוד שאנו אומרים כי אין דבר נעלה יותר מאלה שמתו למען המולדת." בקובלנות נטען כי דבריו של חה"כ טיבי היו קיצוניים ביותר והיה בהם משום עידוד לטרור.

ח"כ טיבי - נזיפה חמורה. (תצלום - מאתר הכנסת)
בורות בשפה ובתרבות הערבית. ח"כ טיבי (צילום: אתר הכנסת)

בהחלטתה אומרת הוועדה, כי המשמעות שאפשר לייחס לדבריו של ח"כ טיבי, באופן המקובל שלהם ובהקשר שבו נאמרו, היא של אהדה למעשי טרור ואלימות נגד מדינת ישראל, חייליה ואזרחיה.

"אמנם, בתשובתו לוועדה, ובמידה מסוימת גם בנאום השני, הסביר חה"כ טיבי שמשמעות הדברים לאוזן היהודית אינה המשמעות שאליה התכוון בנאום בפני קהל פלסטיני.

ואולם, כפי שניתן להבין את פשוטם של דברים על ידי מרבית אזרחי המדינה, יש במקרה זה תמיכה של חבר כנסת באנשים שנהרגו בעת שהרגו אחרים בפיגועי טרור", נאמר בהחלטה.

"כידוע, ועדת האתיקה מקפידה מאוד על שמירת חופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת, גם כאשר מדובר בביטויים קשים וקיצוניים. אולם הוועדה מוצאת לנכון לאבחן ביטויים פוליטיים

מביטויים שיש בהם מרכיבים של עידוד ותמיכה באלימות. נאומו הראשון של חה"כ טיבי היה מן הסוג הזה, גם אם בדיעבד מבקש חה"כ טיבי לנצל את הפרשנות הדו-משמעית שניתן לייחס למילה שאהיד.

"לפיכך, ונוכח העובדה כי אין לוועדת האתיקה ספק שפרסום דבריו של חה"כ טיבי גרם לפגיעה קשה בכבודה של הכנסת ובאמון הציבור בה, החליטה הוועדה להטיל על חה"כ אחמד טיבי נזיפה חמורה. הוועדה אף החליטה להסב את תשומת לבו של חה"כ טיבי לכך, שלא תקבל בעתיד, כהצדקה להתבטאויות קשות ואלימות, טענה של חוסר הבנה וכפל לשון. על חה"כ טיבי, ככל חברי הכנסת, לשקול כיצד דבריו יובנו בציבור הרחב, והאם יש בכך משום פגיעה בכנסת והפרה של כללי האתיקה של חברי הכנסת".

ח"כ טיבי נמצא בסדרת הרצאות בבריטניה. עוזרו, אחמד מוהנא, מסר בתגובה: ״ועדת האתיקה הפכה מזמן להיות גוף פוליטי ימני המתנכל לח"כ טיבי בפרט ולחכים הערביים בכלל. ההחלטה נובעת מהטיה ימנית מצד אחד ובורות בשפה ובתרבות הערבית מצד שני. התערבות ועדת האתיקה בתכנים פוליטיים בנאומי חברי הכנסת מגבילים את חופש הדיבור של נבחרי הציבור עד להדאיג. מילא חלק מחברי הכנסת היהודיים לא מבינים עברית, אז לפחות שיסכימו שח"כ טיבי ילמד אותם ערבית״. לטענת הדובר, מדובר ב"קטע וידיאו מבושל וערוך – והדבר לא הדליק שום נורה אדומה אצל ועדת האתיקה הימנית".

1 Comment

  1. אודי א
    6 במרץ 2012 @ 23:49

    הנה הנאום, תשפטו בעצמכם:
    http://www.palwatch.org.il/main.aspx?fi=157&doc_id=6104

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן