ייסורי ורתר הצעיר מגתה ועד מסנה: ורתר באופרה הישראלית

אהבה עד מוות באופרה "ורתר" הפותחת את העונה החדשה של האופרה הישראלית. רומן המכתבים המפורסם של גתה עובד לאופרה פסיכולוגית מרגשת על אהבתו הטראגית של ורתר המשורר לשארלוטה. האופרה הצרפתית הרומנטית מאת מסנה בבימויו של פול אמיל פורני ובניצוח מאסטרו אלאן גויגאנל תוצג בין ה- 9-23 בנובמבר 2018.

Print Friendly

האופרה הישראלית פותחת את עונת 2018/19 עם גולת הכותרת של האופרה הצרפתית הרומנטית: "ורתר" מאת המלחין ז'ול מסנה על פי הרומן המופתי מאת גתה "ייסורי ורתר הצעיר". זהו הרומן הראשון של גתה שפורסם בסתיו 1774 והיכה גלים ברחבי אירופה.

זוהי הפקה מרהיבה בניצוחו של מאסטרו אלאן גוינגאל ובבימויו של פול אמיל פורני, מנצח בעל מוניטין בינלאומי המגיע לנצח לראשונה בישראל, הבוחנת את המתח בין עולם ההזיה, המציאות והאמנות.

האופרה ורתר אהבה ומוות בספרות ועל הבמה. קרדיט צילום: יחסי ציבור האופרה הישראלית

 

"ייסורי ורתר הצעיר" הוא הפך את גתה  כמעט בין־לילה למפורסם במרחב הגרמני כולו.

כאשר גתה פרסם את הנובלה "ייסורי ורתר הצעיר"  היא הותקפה כיצירה הנותנת לגיטימציה להתאבדות. הקוראים הרבים של הספר קיבלו אותו כלשונו והאמינו כי כך אכן חייבים האוהבים לנהוג: כל מי שאוהב לשווא זכותו להתאבד.  למרות המוניטין הזה של הספר- הוא נחשב עד היום לאחד מחלוצי הספרות הרומנטית האירופית.

המהדורה הראשונה של יסורי ורתר הצעיר מאת גתה. מקור ויקיפדיה. צילום: H.-P.Haack

הרומן שהיה חלק מזרם ספרותי קצר חיים, אך בעל השפעה רבה שנקרא 'סער ופרץ', נתפס כמבשר התנועה הרומנטית והוא אופיין בתיאור סוער של רגשות הגיבורים, תוך האדרת סבלן לדרגת אידיאל.

האופרה :"ורתר" מבוססת על הרומן  הכולל מרכיבים אוטוביוגרפיים מחייו של גתה:  סיפורו של משורר גרמני צעיר ומלנכולי, רומנטיקן חסר תקנה, שמתבונן בטבע ובעולם דרך עיניים פילוסופיות מלנכוליות. באימפולסיביות האופיינית לו, הוא מתאהב נואשות בשרלוט, ביתו התמימה של בעל אחוזה גדולה בפאתי פרנקפורט. שרלוט מאורסת לאלברט, אך הכריזמטיות של ורתר גורמת לה ולבני משפחתה להישבות בקסמו של ורתר, כך מתפתח סיפור אהבה בלתי אפשרי שסופו הטראגי כמעט ידוע מראש.

ורתר צוות סולנים ישראלי ובינלאומי. קרדיט צילום: יחסי ציבור האופרה הישראלית

האופרה שהועלתה לראשונה באופרה הקיסרית בוינה בשנת 1892 מתמקדת בשתי הדמויות – ורתר ושרלוט וסיפור אהבתם חסר הסיכוי והטראגי.. מצד אחד, הגיבור הרומנטי המונע על פי רגשותיו הטבעיים, ומצד שני, הנערה הכבולה על ידי הבטחתה לאימה, להינשא לגבר אחר שיבסס את ביטחון המשפחה.

מסנה ניגש לסיפור בעדינות רבה ויצר מנגינות פתייניות, הרמוניות, עשירות ופרטיטורה מתוחכמת שנמנעת מלהישען על פאתוס או מלודרמה. הפרשנות המוסיקלית שלו מאירה דווקא את הצדדים הפסיכולוגיים של הסיפור, וכך מתקבלת אופרה שהיא רגשית ואינטלקטואלית כאחד.

השילוב הזה דורש מהזמרים להפגין כריזמה לצד איפוק: התפקידים הראשיים תובעניים ומרשימים מבחינה קולית ודרמטית כאחד, אך אופיו של הסיפור והאופן בו מסנה בחר לטפל בו, דורשים מהזמרים ריחוק, שמעניק לסיפור ולדמויות את האופי המהורהר שלהם.

מציאות ודמיון על הבמה באופרה ורתר. קרדיט צילום: יחסי ציבור האופרה הישראלית

בהפקה ישתתף צוות סולנים ישראלי ובינלאומי: הו-יון צ'ונג (ורתר), המצו סופרן הישראליות מאיה לחיאני שזוהי הופעתה הראשונה באופרה הישראלית ונעמה גולדמן (שרלוט), קית' האריס ועודד רייך (אלבר), הסופרניות הישראליות הילה פחימה ונור דרוויש (סופי), ולדימיר בראון ואינסנג סים (האב), איתן דרורי ואשרי שגב (שמידט וברלומו), יאיר פולישוק ופניני לאון גרובנר (יוהאן), שקד סטרול (קטשן).

בהשתתפות תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ומקהלת צעירי מורן.

ההפקה בבימויו של הבמאי פול אמיל פורני מחדדת את הפן הפסיכולוגי של היצירה כאשר היא משתמשת באמצעים ויזואליים היוצרים הפרדה אסתטית וסימבולית בין עולמו של ורתר לזה של שאר הדמויות: הבמה מוקפת מסגרת ענק שבתוכה תמונות מתחלפות. הדמויות מתחילות את האופרה בסטטיות מסוימת, אך ככל שהסיפור מתקדם והרגש הופך אינטנסיבי הן הופכות אקטיביות.

האופרה מתחילה בשני עולמות שונים: עולם המציאות ועולם הדמיון המיוצג על ידי התמונות. ככל שהאופרה מתקדמת העולמות הללו מתקרבים ומתמזגים עד שהמציאות וההזיה, החיים והאמנות – הופכים לאחד.

פורני מצליח להכניס את הקהל אל תוך מחשבותיו ועולמו של ורתר, ועל ידי כך מדגיש את גדולתה של האופרה, כמו את זו של הנובלה המקורית של גתה: על אף המלנכוליות הרומנטית של ורתר, והילדותיות שעשויה להיות מיוחסת לו (לפחות בעיניים של המאה ה- 21), הקהל מתאהב בו מהרגע הראשון.

הטוטאליות הרגשית של ורתר, התייחדותו עם הטבע והתפעלותו מכל דבר יפה סביבו – גורמים לקהל להתאהב בו באופן טוטאלי, ובעקיפין גם בדברים היפים המקיפים אותם. יחד עם המוסיקה היפהפייה של מסנה, ורתר מצליחה לגעת בנקודה של תמימות אנושית, ובכך היא יוצרת חוויה יקרת ערך.

מועדי האופרה 'ורתר' מאת ז'ול מסנה

שישי 09/11/2018 13:00,שבת 10/11/2018 20:00, *שני 12/11/2018 20:00, שלישי 3/11/2018 20:00, רביעי 14/11/2018 18:00, חמישי 15/11/2018 20:00, שישי 16/11/2018 20:00, שבת 17/11/2018 20:00, ראשון 18/11/2018 20:00, שני 19/11/2018 20:00, רביעי 21/11/2018 , שישי 23/11/2018 13:00.
*בכורה

מחירי כרטיס: 190- 470 ₪

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il

Print Friendly

על אודות סיגל גליל

סיגל גליל היא חוקרת פילוסופיה, אמנות ותרבות, מומחית לואן גוך ולברוך שפינוזה, תרבות יפן, והציירים האימפרסיוניסטים. בין מסעותיה בזמן וברוח בדגש אמנות ופילוסופיה, היא חיפשה את ואן גוך ביפן, יזמה והדריכה טיול שורשים בהולנד בעקבותיו, וביקרה והדריכה במוזאונים הגדולים והחשובים בהולנד בתערוכות הקשורות בו. גליל, היא יוצרת רב-תחומית, שמצלמת וכותבת על ספרות ועל מחול, על אדריכלות ותיירות. היא חובבת טיולים נלהבת. היא לימדה כמעט בכל האוניברסיטאות בארץ תקשורת, אמנות ותרבות יפן. בהרצאותיה, במאמרים ובתוכניות הרדיו הדוקומנטריות שלה היא מנסה לחשוף חוטים סמויים המחברים בין אמנות, תרבות, תקשורת, פילוסופיה וחוויות הקיום האנושי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה הצגות, מוזיקה, מחול, ספרים, פנאי, שירה, תרבות, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.