Skip to content

"איך לקום מכיסא" בתיאטרון חיפה: תעשו להם לייק

ההתמכרות לסרטי "עשה זאת בעצמך" ביוטיוב, מתורגמים להצגה שכיף לראות אותה - וגם לראות דרכה איך הפכנו לרובוטים, שיושבים על כיסא ומחכים להוראות הפעלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★

כבר זמן לא ראיתי הצגה כל כך אנרגטית, רעננה ומשעשעת. לא שאין בתיאטרון הישראלי הצגות אנרגטיות ומשעשעות. אבל כאן מדובר לא רק בבידור: יש בהצגה מסר נוקב ורלוונטי על המחיר שאנו משלמים בהתמכרות שלנו לרשתות החברתיות.

קחו אותם בקלות. צילום: רדי רובינשטיין

"איך לקום מכיסא" נוצרה בהשראת סרטוני "עשה זאת בעצמך" ביו טיוב. סרטונים שהפכו לתופעה חברתית ותרבותית. לכל הסרטונים מכנה משותף: כמיהה עזה לאהבה, להכרה, לשייכות. או בקיצור – תעשו לנו לייק. זה מה שיוציא אותנו מהבדידות ומהניכור, ויעניק לחיים שלנו משמעות.

עוצמת האהבה נמדדת בכמות ה"לייקים", שהסרטון שלך מקבל. אתה מפורסם. אתה נעשה סלב לרגע. וככל שאתה מקבל יותר לייקים, אתה רוצה יותר. אתה מכור. אבל הכל חיצוני וחסר משמעות, והבדידות לא נעלמת. להיפך: בהמשך אנו נחשפים למשברים שעוברים הגיבורים שלנו לרגע, ואיך הם הולכים לאיבוד בעולם הווירטואלי שהם יצרו במו ידיהם.

הקטעים נעשו בהשראתם של סרטונים אמיתיים של "עשה זאת בעצמך" ביו טיוב. שחקני ההצגה מביאים את המצבים לידי אבסורד ומראים לנו איך הסרטונים הללו, רמתם המקצועית וההתייחסות אליהם מנסחים מחדש את העולם התרבותי שלנו.

כמיהה עזה לאהבה, להכרה, לשייכות. צילום: רדי רובינשטיין

הרעיון הפשוט והיפה של הבמאית רוני ברודצקי מתורגם על ידי "החיפאית", הלהקה הצעירה של תיאטרון חיפה, להצגה שכיף לראות אותה – וגם לראות דרכה איך הפכנו לרובוטים, שיושבים על כיסא ומחכים להוראות הפעלה. איך נעשינו אנשים שטוחים, בלי עומק, בלי רגשות, שחיים במציאות מדומה.

"איך לקום מכיסא" היא הצגה לא יומרנית, בלי עלילה מורכבת, בלי קונפליקטים מטלטלים ובלי עומק אינטלקטואלי. אבל זו הצגה חכמה ורגישה, שאינה לוקחת את עצמה ברצינות רבה מדי – וכך גם הצופים צריכים לקחת אותה. אפשר להתייחס אליה כאל ניסוי תיאטרוני מוצלח ואפשר גם להתייחס אליה כהצגה לכל דבר. "איך לקום מכיסא" תדבר בעיקר למי שמכורים לרשתות החברתיות וחייבים להתעדכן בכל מה שקורה – כלומר לכולנו. הדמויות בהצגה מבקשות שיעשו להן לייק. אני עושה לייק להצגה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן