Skip to content

שנה ל"אוטותל", מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו

המיזם מפעיל 260 רכבים, ההכנסות מהמיזם לעיריית תל אביב-יפו נאמדו השנה ב- 8 מיליון ₪, כל רכב של "אוטותל" משרת כיום 17 משפחות בממוצע, סה"כ 349,250 הזמנות, 7500 מנויים פעילים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו, "אוטותל", המופעל על ידי חברת CAR2G0, מסכם שנה ראשונה לפעילות (מתוך מכרז בן  10 שנים).

המיזם, שהושק באוקטובר 2017, מפעיל כיום 260 רכבים ו- 520 חניות ייעודיות לשירות ברחבי העיר ופועל במודל "הצף", מנויי המיזם יכולים להחנות בחניות הייעודיות ל"אוטותל" בלבד או להחנות ברחבי העיר היכן שמותרת חניה.

"אוטותל" הינו חלק מהמאמצים של עיריית תל אביב-יפו לקדם פתרונות תחבורה חדשניים ואלטרנטיביים בעיר. הפתרונות עתידים לספק מענה תחבורתי, שיאפשר לתושבי העיר ולמבקריה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד, כדי לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ולהוזיל במעט את יוקר המחייה.

חולדאי בחנוכת האוטותל (צילום:דן בר-דוב)

גיל לייזר מנכ"ל CAR2GO המפעילה את מיזם "אוטותל": "אנו עדים לצורך הולך וגובר לתחבורה שיתופית כחלק מסל פתרונות התחבורה האלטרנטיביים אשר עתידים לחזק את הביטחון לוויתור על הרכב הפרטי. מיזם "אוטותל" הפך למודל למיזמי שיתוף רכב בעולם, הן מבחינת הטכנולוגיה המתקדמת שפותחה והן מבחינת דפוסי השימוש והאימוץ של השירות בתקופה קצרה. חשוב לבחון את הצלחתו והתקדמותו של המיזם בהתאם לפרמטרים ברורים בהם, האם הצלחנו לייצר תחבורה שיתופית? האם הצלחנו לצמצם נסועה בכבישים? האם הצלחנו לייצר אלטרנטיבה לאלפי אנשים שאין ברשותם רכב וזקוקים לו מעת לעת? התשובה היא כן! רכב אחד אחד של אוטותל משרת כיום  17 משפחות שונות בכל חודש, רכב אחד במקום 17 רכבים! תחבורה שיתופית במיטבה."

נתוני השימוש מראים כי מספר המנויים הרשומים גדל מידי חודש מאז השקת המיזם ומונה כיום כ-7500 מנויים פעילים שיכולים לבצע הזמנה בכל רגע נתון (ע"פ פרוטוקולים של העירייה הוצב יעד של 9000 מנויים לשנים האחרונות של המיזם!).

מנתוני הנסיעה עולה כי כמות ההזמנות בחודש מתחילת הפעילות ועד היום הוכפלה ובסה"כ התבצעו 349,250 הזמנות שמומשו בשירות. נתון המעיד על עליה יציבה מחודש לחודש בכמות ההזמנות והשימושים ברכבי המיזם (מבלי שמספר הרכבים בשירות גדל) בחודש אוקטובר האחרון, מנוי אוטותל ביצעו יותר מ 40,000 נסיעות ברכבי אוטותל. כל רכב של אוטותל מוזמן כ-5 פעמים ביום נכון להיום, מנתוני החודש האחרון עולה כי, כל מנוי אוטותל נסע בממוצע כ- 5.5 נסיעות במהלך החודש (בממוצע למעלה מפעם בשבוע) למעלה מ-55% מהמנויים נסעו בממוצע לפחות פעם בשבוע. עוד עולה מהנתונים, כל רכב של אוטותל משרת כיום כ- 17 משפחות בעיר, זמן נסיעה ממוצעת באוטותל – 17 דקות ומרחק נסיעה ממוצע באוטותל – 5.4 ק"מ.

אוטותל ברחובות העיר (צילום:יח"צ)

פרופיל המנויים: 61% גברים ו- 39% נשים, 96% מהם מתגוררים בת"א (עם ריכוז גבוה במרכז העיר) והשאר מחוצה לה. 72% מהמנויים מעל גיל 30,  41% בין הגילאים 30-40, 31% בני 40 פלוס, 24% בגילאים 24-30, 4% בגילאים 21-24.  שעות הביקוש לאוטותל הן כמעט לאורך כל שעות היום (למעט בין 2-5 בלפנות בוקר) כאשר השיא בשימוש הינו בין 19:00-20:00.

מחיר הנסיעה באוטותל ממוצב היום בין מחיר נסיעה באוטובוס לבין נסיעה במונית, מחיר הנסיעה באוטותל זול יותר ממונית בשיעור של כ-  50 אחוז בסה"כ מדובר בחיסכון של אלפי שקלים בחודש למנויים שהחליטו לוותר על הרכב הפרטי או קיבלו החלטה לא לרכוש רכב.

תקציב העיריה לשנת 2018 לשירות עומד על 10.5 מיליון ₪ בשנה (המהווה 0.2% בלבד מסך התקציב השנתי של העיריה). יחד עם זאת מהנתונים שפורסמו עולה כי לעיריית תל אביב כבר יש הכנסות מהמיזם אשר נאמדו בכ- 8 מיליון ₪ בשנה האחרונה, הכנסות שצפויות לגדול ולקזז בהתאם את היקף הסבסוד של העיריה. ההכנסה הממוצעת ברבעון הראשון של הפעילות הסתכמה בכ- 487,175 ₪ לחודש, וההכנסה הממוצעת ברבעון הרביעי של הפעילות הסתכמה בכ- 777,324 ₪ לחודש, גידול של כ- 60%, בחודש אוקטובר האחרון חצו ההכנסות של העיריה לראשונה את רף המיליון ₪!

אוטותל מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו (צילום:דן בר-דוב)

עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של עיריית תל אביב-יפו: "אני שמח שתושבי העיר אימצו את השירות ומבצעים מדי חודש עשרות אלפי נסיעות בשירות. "אוטותל", כבר בשנתו הראשונה, הוכיח את נחיצותו לאלפי תושבים, ואת היותו אחד מהכלים הנוספים המהווים תחליף להחזקת רכב פרטי בעיר. אני מאמין ומקווה שבשנה הקרובה נרחיב את השירות לערים נוספות וכך נוכל לענות על מגוון שימושים רחב יותר. בשנה הקרובה מתכננת החברה השקה של מוצרים נוספים אשר יעודדו תושבים נוספים להשתמש בשירות, כמו לקוחות עסקים ושיתופי נסיעה. כמו כן, המיקוד בשנה השנייה של המיזם יעמוד על הרחבתו לערים הגובלות לתל אביב-יפו ועל מתן אפשרות לתושבים לסיים את נסיעתם גם מחוץ לעיר."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן