Skip to content

מאות עצורים מקרב המפגינים נגד פוטין

משטרת המהומות הרוסית עצרה יותר מ-500 מפגינים, לרבות מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, במהלך הפגנות שערערו על לגיטימיות נצחונו של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות מאת גרשון גירון מאות מפגינים נעצרו על ידי המשטרה הרוסית לאחר שהשתתפו בהפגנות נגד ניצחונו של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה. פוטין שזכה בקרוב ל-64% מקולות המצביעים ביום ראשון, תאר את חזרתו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטרת המהומות הרוסית עצרה יותר מ-500 מפגינים, לרבות מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, במהלך הפגנות שערערו על לגיטימיות נצחונו של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות

מאת גרשון גירון

פוטין ומדוודב - שמור לי ואשמור לך
שמור לי ואשמור לך. פוטין ומדוודב

מאות מפגינים נעצרו על ידי המשטרה הרוסית לאחר שהשתתפו בהפגנות נגד ניצחונו של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה. פוטין שזכה בקרוב ל-64% מקולות המצביעים ביום ראשון, תאר את חזרתו לנשיאות כניצחון על יריבים שניסו לגזול את השלטון, אף שמשקיפים בינלאומיים אמרו שההצבעה הוטתה בבירור לטובתו.

מנהיגי האופוזיציה טענו שהצליחו לכנס כ-20,000 בני אדם בכיכר פושקין במוסקבה, אתר ששימש כזירת מחאות מתנגדי המשטר בימי השלטון הסובייטי. הם תבעו לקיים בחירות חדשות ולשחרר את המערכת הפוליטית מלפיתתו של פוטין, האוחז בה כבר 12 שנים.

"הם גזלו אותנו," קרא נבלני, בלוגר בן 35 הנאבק נגד השחיתות השלטונית, "הכוח נמצא בידינו", הוסיף וקרא – כשברקע נשמעות קריאות מהקהל בנוסח "רוסיה בלי פוטין" ו"פוטין גנב".

העצרת נפתחה באווירה עליזה, אלא שעד מהרה התעוררה מתיחות, שעה ששוטרי משטרת המהומות, חבושי קסדות, התקדמו אל הכיכר כדי לפזר את אלפי הפעילים שהתגודדו בה. הם צרו על קבוצת מנהיגי מחאה שהתקבצה בתוך בריכת מזרקה סגורה בחורף, עצרו את נבלני ואחרים והוליכו אותם לכלי רכב משטרתיים.

מנהיגי האופוזיציה אמדו את מספר העצורים ב-500-1,000, אך המשטרה מסרה כי 14,000 איש השתתפו בעצרת וכ-250 מהם נעצרו.

הפגנות נוספות התקיימו גם בסנט פטרסבורג. עד ראייה אמר כי לפחות 3,000 מפגינים יצאו למחות נגד תוצאות הבחירות ונגד פוטין עצמו. דובר המשטרה מסר מאוחר יותר כי לפחות 300 איש נעצרו בהפגנות, שאותן תיאר כבלתי חוקיות.

שגריר ארצות הברית לרוסיה, מייקל מקפאול, צייץ בטוויטר כי המעצרים מטרידים וכי חופש ההתאספות והדיבור הם ערכים אוניברסאליים.

מנגד, קיימו אלפי תומכים של פוטין עצרות סמוך לחומות הקרמלין האדומות, שרו שירים, נופפו בדגלי רוסיה וקראו בשמו של הנשיא החדש-ישן.

פוטין, מצידו, אומר שזכה ביושר בקדנציה נשיאותית בת שש שנים ביושר ובהגינות. ואולם, משקיפי בחירות מטעם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה הסכימו עם תלונות האופוזיציה כי הבחירות הוטו לטובתו. "כל רעיון הבחירות הוא שהתוצאות לא תהיינה ידועות מראש. לא כך קרה ברוסיה", אמר טונינו פיקולה, אחד ממשקיפי הבחירות, ביום שני. "על פי הערכתנו, הבחירות האלה לא היו הוגנות".

המשקיפים אמרו שבהשוואה לבחירות לפרלמנט שנערכו ב-4 בדצמבר, שגם הן היו נגועות באי-סדרים, ניכר בשיפור משמעותי. ברם, הוסיפו, אבל פוטין עדיין נהנה מיתרון על פני יריביו בגין הכיסוי התקשורתי הנרחב והשימוש במשאבי המדינה שנועד לסייע לו להדק את אחיזתו ברוסיה לשש שנים נוספות.

אף שאין לממצאי המשקיפים תוקף חוקי, הם חותרים תחת הצהרות פקידי הבחירות הרוסיים שלא היו הפרות רציניות במערכת הבחירות לנשיאות. הם גם תומכים בהשקפה שאין לבחירות חשיבות רבה ברוסיה; שהשלטון מוחזק בידי קבוצה קטנה של בכירים ומתחלק בין פוטין ומקורביו – כפי שהודגם בעסקת חילופי התפקידים שערכו ביניהם פוטין והנשיא הנוכחי דמיטרי מדוודב בשנת 2008.

מחלקת המדינה האמריקנית קראה לבירור "עצמאי ואמין" של כל ההפרות המדווחות.

מתנגדי פוטין החוששים שהוא עתיד להחניק רפורמות פוליטיות וכלכליות מסרבים להכיר בתוצאות, שיאפשרו לבכיר הק.ג.ב לשעבר לשלוט ברוסיה מניין שנים זהה ללאוניד ברז'נייב – 18 שנה.

"פעם אהבתי את פוטין, כמו כל אישה המחבבת גבר כריזמטי. אבל עכשיו אני חושבת שהוא נעשה סנילי. איש אינו יכול להישאר בשלטון לנצח," אמרה במהלך ההפגנה, וסיליה מאסלובה, בת 35, העובדת בעסקי האופנה. "כשהצבעתי אתמול, הרגשתי שאני בוחרת בתא השירותים המלוכלך פחות בתחנת רכבת צפופה."

על השלטים שנשאו המפגינים נכתב: "12 שנים נוספות – לא, תודה!" וכן: "אנו זקוקים לנשיא רוסיה, לא למנהיג לכל ימיו."

בצעד פיוס הזמין פוטין את יריביו המובסים לשיחות, אך מועמד המפלגה הקומוניסטית גנדי זויגאנוב לא התייצב אליהן.

כמו כן נקט הקרמלין צעדים שנועדו לכאורה ליטול את העוקץ מהמחאה שפרצה בגין נצחון מפלגתו של פוטין בבחירות לפרלמנט שהתקיימו ב-4 בדצמבר. מדוודב שישאר בשלטון עד מאי, הורה לתובע הכללי לבחון את חוקיות 32 תיקים פליליים לרבות זה שבגינו נאסר איל הנפט לשעבר מיכאיל חודורובסקי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן