Skip to content

ראש היחידה הממשלתית לתיאום מאבק בגזענות בפניה למח"ש: פתחו בדחיפות חקירה נגד שוטרים שהיכו צעיר ממוצא אתיופי

הצעיר התלונן על אחיו השיכור שהשתולל בביתם, נלקח לחקירה בתחנת חדרה, שם הותקף, הוכה, ננגח ואפו נשבר. המשטרה ביקשה לעצרו אך שופט בית המשפט שיחררו. "נגלתה בפניי תמונה קשה עד מאוד מטרידה, וניתן לומר אף מזעזעת", כתב השופט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עורך הדין אווקה זנה, פנה למנהלת מח"ש בבקשה לפתוח בחקירה דחופה נגד השוטרים שהיו מעורבים באירוע בו צעיר ממוצא אתיופי נעצר ועוכב בתחנת משטרת חדרה. בפניה שנשלחה היום (חמישי) מפרט עו"ד זנה את המקרה החמור שהתרחש שלשום ודווח לראשונה אתמול בתקשורת, במהלכו הצעיר שפנה לשוטרים כדי לדווח על אלימות מצד אחיו, נלקח בעצמו לתחנת המשטרה, הוכה קשות ואחד השוטרים אף נגח בפניו וגרם לשבר באפו, מה שהוביל לאשפוזו בבית החולים.

לדברי עו"ד זנה, "ככל שהדברים המתוארים נכונים, הרי שמדובר באירוע קשה, חמור ונוסף של אלימות מצד שוטרים כלפי יוצאי אתיופיה, כשבמקרה זה מדובר בכלל במתלונן שפנה מיוזמתו למשטרה. מחאות 2015 של יוצאי אתיופיה ודו"ח פלמור שגובש בעקבות מחאות אלה, ברורים בדרישתם ממשטרת ישראל להפסיק את שיטור היתר ולעשות תיקון משמעותי בכל הקשור להפעלת אלימות נגד צעירים יוצאי אתיופיה בפרט ונגד אזרחים בכלל. המשטרה התחייבה לפעול לצמצום אלימות שוטרים, אולם אחרונה נחשפנו למספר מקרים חמורים שמחייבים לפעול בנחישות כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד. אנו סמוכים ובטוחים כי מח"ש תעשה כל שנדרש כדי להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין".

צילום מסך חברת החדשות
צילום מסך חברת החדשות

מדובר בהלו מלסה, צעיר ממוצא אתיופי מחדרה שהותקף בתחנת משטרה המקומית, והוכה במהלך חקירה. הצעיר נלקח לתחנה בעקבות דיווח על אלימות מצד אחיו. לטענת השוטרים הוא הוכה לאחר שהשתמש באלימות גם הוא. במהלך התקיפה, אחד השוטרים נגח בפניו וגרם לשבר באפו.
מלסה פונה לבית החולים, ואתמול, בהיעדרו, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו. השופט מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה ושחרר את החשוד.

האירוע החל כאשר התקבלה פנייה בתחנת המשטרה על אחיו של מלסה, שככל הנראה היה שיכור והשתולל בתוך הבית. השוטרים שהגיעו לביתו בניידת אמרו לו לדבריו שהוא חייב להגיש תלונה, אך מלסה התחרט. השוטרים עיכבו אותו לחקירה והביאו אותו לתחנת המשטרה. בשלב זה, לטענתו, פרץ ויכוח בינו לבין השוטרים: אחד השוטרים נגח בו בפרצוף וגרם לו שבר באף והוא התחיל לדמם. השוטרים, מנגד, טענו שתקף אותם בתחנה.

למרות שהצעיר פונה לקבלת טיפול רפואי, המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בבית המשפט. עו"ד דינה ילוז מהסניגוריה הציבורית, שמייצגת את מלסה, טענה בפני השופט כי יש לשחרר אותו לאור האלימות הקשה.
השופט אלכס אחטר מבית משפט השלום בחדרה לא התרשם מטענות המשטרה, זעם על המשטרה והחליט לשחרר את מלסה לאלתר וללא כל תנאי בגלל ש"שילם את חובו".
בהחלטה שנתן אחטר הוא מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה וכתב בין השאר: "נגלתה בפניי תמונה קשה עד מאוד מטרידה, וניתן לומר אף מזעזעת. אני מתקשה להשלים עם הטענה שנדרש היה להפעיל כלפי החשוד כוח במידה כה בלתי סבירה ובלתי הולמת על מנת לנטרלו.
לא ברור כיצד ממתלונן הפך לחשוד באופן שנזקק לקבלת טיפול רפואי
".
זאת ועוד: "במקרה זה מדובר באירוע חריג הן בחומרתו והן במהותו והדבר מתבטא בכך שהחשוד לא רק עוכב אלא גם נעצר וזאת בהיותו המתלונן בתיק. הסיבה למעצרו נעוצה באירוע שארע בתחנת משטרת חדרה במהלכו הותקף החשוד בידי שוטר באופן קשה ובלתי מידתי. נצפו באפו חבלות של ממש. הוא היה כפות ואזוק בידיו ורגליו בעודו מקבל את הטיפול הרפואי", כתב השופט.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן