Skip to content

תערוכת ברויגל בווינה – סנסציה עולמית

עשרות אלפי אנשים מרחבי העולם נוהרים לתערוכה "ברויגל - פעם אחת בחיים", המוצגת במוזיאון לתולדות האמנות בווינה; מה מיוחד בתערוכה, ולמה אנשים משוטטים בתערוכה נרגשים עד דמעות?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עולם האמנות רוחש כמרקחה בחודשיים האחרונים, עם פתיחת תערוכה ייחודית וחד פעמית של ציורי פיטר ברויגל האב, בווינה. התערוכה תסתיים אמנם ב-13.1.2019 אך כבר לא ניתן להזמין כרטיסים אונליין באתר המוזיאון לתולדות האמנות. עם זאת, ניתן עדיין להשיג כרטיסים בקופות המוזיאון, ומה-7 בינואר ניתן יהיה לרכוש כרטיסים לתאריכים 12-13.1.2019 לשעות פתיחה מיוחדות לסיום התערוכה: מ-18:30 ועד 01:00 בלילה.

מה כל כך מיוחד בתערוכה הזאת, שרבבות נוהרים אליה מרחבי העולם? "ברויגל – פעם אחת בחיים". שנפתחה ב-2.10.2018, מציגה במוזיאון לתולדות האמנות כשני שלישים מיצירות האמן הפלמי הקיימות היום בעולם.

פיטר ברויגל, "הערצת המאגי בשלג". קרדיט צילום: KHM – המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

חלק מהיצירות הושאלו ממוזיאונים ואספנים פרטיים ברחבי הגלובוס ומוצגים כעת ליד היצירות, המצויות באוסף הקבוע של המוזיאון. זאת הפעם הראשונה שכל כך הרבה יצירות מגוונות מעבודתו של ברויגל מוצגות בתערוכה אחת. עקב היותן בנות מאות שנים, שבריריותן וערכן הרב, חלק מהיצירות לא עזבו מעולם את "בתיהן" המקוריים. אוצרי התערוכה מאמינים שרוב הסיכויים שתערוכה מעין זאת לא תאורגן שוב במאה הנוכחית, ולכן היא זכתה לשם "פעם אחת בחיים".

התערוכה, המציינת גם את שנת ה-450 למותו של ברויגל, היא אחת התערוכות המורכבות ביותר שאורגנו בעולם האמנות. הפרוייקט היקר הזה החל לרקום עור וגידים לפני כ-6 שנים כחלק ממחקר נרחב על עבודותיו של ברויגל, וכחלק מיוזמה להבליט את עבודות המאסטרים הגדולים, המצויות במוזיאון.

מספר מוזיאונים הסכימו להשאיל את העבודות לתערוכה משום שהמוזיאון לתולדות האמנות הבטיח שהן יהיו חלק ממחקר מדעי, ויספקו תובנות על עבודותיו של המסטר, החומרים עימם עבד, שיטות עבודתו ותהליך היצירה שלו.

בין העבודות שהושאלו למוזיאון: "מגדל בבל" ממוזיאון בוימאנס ואן בונינגן ברוטרדם, "ניצחון המוות" ממוזיאון הפראדו במדריד, "שני קופים" מה- Staatliche Museen בברלין, "קציר התבואה" ממוזיאון לובקוביץ' בפראג, "הערצת המאגי בשלג" ממוזיאון אוסקר ריינהרט בשוויץ, ועוד.

פיטר ברויגל, "קציר התבואה". קרדיט צילום: KHM – המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

וכך מוצגים זה לצד זה שני "מגדלי בבל", שאחד שמור בווינה והשני ברוטרדם, בהחלט נס קטן עבור חובבי האמנות.

שני ציורי "מגדל בבל" של פיטר ברויגל זה לצד זה. קרדיט צילום: KHM – המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

אחת היצירות המעניינות בתערוכה היא "נוף של מפרץ נאפולי" מגלריה דוריה פמפילי ברומא. ברויגל התמחה בציורי נוף ימיים, וציור זה מוצג לראשונה כציור מעשה ידיו של האמן.

"נוף של מפרץ נאפולי" מגלריה דוריה פמפילי ברומא. קרדיט צילום: KHM – המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

 

עד כה לא היה ברור אם ניתן לייחס יצירה זאת לברויגל, אך הציור עבר "ניקוי" והאמצעים הטכנולוגיים של המוזיאון הווינאי איפשרו לקבוע סופית, שאכן זהו ציור של ברויגל.

פיטר ברויגל האב היה פעיל במשך כ-18 שנה. מאחר שהוא נפטר בשנות ה-40 שלו נותרו כ-40 ציורים, 60 רישומים (drawings), ו-80 הדפסים הידועים ככאלה שיצוירו על ידו.

ברויגל נחשב לאמן מצליח כבר בימי חייו. כישרונו הנרטיבי הייחודי הלהיב את הצופים אז, כמו היום. עבודותיו חוללו מהפיכה, והן עדיין מעוררות פרשנויות מגוונות ושנויות במחלוקת.

התערוכה המונוגרפית מאפשרת מבט מקיף על עבודתו, לראות את תשוקתו לסאטירה, לבחון את עושר הדמויות והדימויים, את כישרונו ושנינותו של האמן הדגול הזה.

התערוכה מתמקדת בתחילת הקריירה של ברויגל כמאייר ואמן גרפי, וכמחדש בתחום הציור הנופי. חלק נוסף של התערוכה מוקדש ליצירותיו הדתיות, עם שפע של יצירות מופת כגון "ניצחון המוות" ו- "Dulle Griet", ,אשר שוחזרה במיוחד לתערוכה.

מוקד עניין נוסף בתערוכה הוא הציור "ישו נושא את הצלב (Christ carrying the Cross)", המוצג ללא מסגרת כך שהמבקרים יכולים לראות את הצד הקדמי והאחורי של העבודה: את תמיכת העץ, את האיכות יוצאת הדופן של הנחות הצבע, כאילו המבקרים מביטים ממש מעבר לכתפו של האמן.

"ישו נושא את הצלב "(Christ carrying the Cross) לראשונה ללא מסגרת. קרדיט צילום: KHM – המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

 

"ישו נושא את הצלב "(Christ carrying the Cross) לראשונה ללא מסגרת. צד אחורי. קרדיט צילום: KHM – המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

מבין כל המוזיאונים בעולם רק המוזיאון לתולדות האמנות בווינה יכול היה להרים אירוע בסדר גודל כזה, ולו רק בזכות העובדה שהוא מחזיק באוסף הגדול בעולם של עבודות ברויגל עם 12 ציורים.

על כך יש להודות על טעמם המשובח של השליטים בני שושלת הבסבורג, אשר העריצו את אמן הרנסנס מהמאה ה-16. בין העבודות הנמצאות באוסף המוזיאון ניתן לראות את "ציידים בשלג (חורף)" ו-"The Battle between Carnival and Lent".

פיטר ברויגל, ציורי ארבע העונות. קרדיט צילום: KHM - המוזיאון לתולדות האמנות בווינה

בווינה יש עוד 6 רישומים של ברויגל, המוצגים במוזיאון אלברטינה בעיר.

"אנשים שוטטו בין התמונות בעיניים בורקות, מתרגשים" - תערוכת ברויגל בווינה. צילום: רונית שימרון

אין ספק שכוחה האמיתי של התערוכה נובע מההזדמנות הנדירה לבחון אוסף כה גדול מיצירותיו של ברויגל במקום אחד, ולהתפעם מעוצמת כישרונו המגוון. ואכן, בביקורי במוזיאון תגובות המבקרים היו מרתקות לא פחות מהדמויות בציורי האמן. אנשים שוטטו בין התמונות בעיניים בורקות, מתרגשים, מצלמים, ומנסים להתעכב ככל האפשר ליד כל יצירה. גברת אחת אף נראתה על סף בכי ליד אחד מציורי "מגדל בבל".

ד"ר אפי זיו, מרצה וסופר (בין ספריו: "הצופן הנוצרי באמנות" – ר.ש.), העוסק בהוראה וכתיבה של תולדות האמנות, הנצרות והמיתולוגיה היוונית, מרצה בקורסים שלו גם על ברויגל. "התערוכה בווינה היא תערוכה חשובה מאוד", הוא אומר. "אין בעולם הרבה ציורים של ברויגל. במוזיאון בווינה מוצגים כ-20 ציורים, וכל השאר ברחבי העולם.

ד"ר אפי זיו: "התערוכה בווינה היא סנסציה"

"התערוכה היא למעשה סנסציה: זאת פעם ראשונה שריכזו הרבה עבודות של ברויגל במקום אחד. אף אחד לא ראה מעולם במקום אחד כל כך הרבה עבודות שלו, ולכן ההתרגשות היא גדולה.

"העבודות של ברויגל מאוד מוכרות. ברויגל מצייר איכרים. הוא לא צייר של מלכים. אחרים ציירו סיפורים מהנצרות, אך ברויגל צייר את המעמד הכי פשוט: ריקודים, חתונות איכרים, ולכן היה כל כך מיוחד".

לדברי ד"ר זיו ברויגל הצטיין בשני היבטים: ציורי מיניאטורות, והעברת מסרים פוליטיים בציוריו.

"בשני ציורי 'מגדלי בבל' מצויירים מאות אנשים, וקשה לראות את כולם. איך הוא הצליח? הציירים בהולנד ובלגיה, הפלמים, היו מומחים באיור כתבי יד. מי שמאייר כתבי יד הוא מיניאטוריסט. הפלמים הצטיינו בזה, והיו מאוד מבוקשים. מי שרצה להוציא ספר היה זקוק למאייר שיקשט אותו בציורים. ברויגל השתמש במיומנות הציור הפלמי בציורים שלו".

ההיבט השני בו ברויגל הצטיין לדברי ד"ר זיו הוא הבעת מסרים פוליטיים בציוריו. "ברויגל לא היה צייר שרק העתיק נוף. הוא הצליח להעביר בציוריו מסרים פוליטיים, וזאת עוד סיבה למידת חשיבותו כצייר. ברויגל חי בתקופה של מרד ההולנדים נגד הספרדים, ששלטו בהם", הוא אומר. "במסווה של ציורים דתיים הוא מראה את התנגדותו לכיבוש הספרדי. למשל, בציור 'רצח החפים מפשע' הוא מראה ברקע כפר עם שלג. הסיפור הנוצרי מתרחש בבית לחם, אבל הציור בשלג בא לרמוז שהסצנה מתרחשת בהולנד, ולא בבית לחם.

"בציור רואים קבוצת פרשים. הפרש הראשון בלבוש שחור. זהו למעשה הדוכס מאלבה, נציג מלך ספרד בהולנד ומפקד הצבא הספרדי.

פיטר ברויגל האב, "רצח החפים מפשע", The Royal Collection. מתוך: וויקיפדיה

"ברויגל עושה הקבלה בציור זה בין רצח הילדים בבית לחם לרצח ההולנדים על ידי הספרדים. כל מי שראה אז את הציור הבין במבט אחד את המסר שברויגל רצה להעביר. יש עוד ציורים עם רעיונות כאלה. המרד ההולנדי הצליח לבסוף וההולנדים קיבלו עצמאות, אבל עשרות אלפי אנשים נרצחו. ברויגל נלחם בספרדים באמצעות המכחול שלו. הוא הפגין בכך את הלוקאל פטריוטיות שלו".

ד"ר זיו מציין תערוכה דומה בחשיבותה שנערכה לפני מספר שנים בפריז – מונוגרפיה של יצירות קלוד מונה. "התערוכה נמשכה שלושה חודשים והביקוש היה כה רב, עד שהוחלט לפתוח את התערוכה למשך 24 שעות. אנשים עמדו בקור ובשלג כדי להיכנס".

אז אם הצלחתם לרכוש כרטיסים לתערוכת ברויגל בווינה, זכיתם! אתם מוזמנים להיעזר במדריך שווקי הכריסמס שכתבתי ובתוכנית טיול שבועית בווינה שהכנתי עבורכם, וליהנות מאטרקציות נוספות שיש לעיר היפה הזאת להציע.

המוזיאון לתולדות האמנות בווינה יציג בחודש מרץ הקרוב תערוכה של הצייר מארק רותקו, ובאוקטובר 2019 תיפתח תערוכה גדולה על קארוואג'ו וברניני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן