Skip to content

עיקר החדשות * מהדורת הערב * יום שלישי 11 בדצמבר 2018

כותרות המהדורה     פיגוע הירי בעופרה: מצוד נרחב אחר מבצעי הפיגוע; הערכה: ביממה הקרובה המחבלים ינסו להחליף מקום מסתור (בטחוני)     הרש"פ נגד המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בעופרה: "מדובר בפשעים, על ישראל להימנע מכניסה לשטחנו" (בטחוני)     אותרה מנהרה טרור שלישית שחדרה לשטח ישראל בגבול לבנון (בטחוני)     חתנו ויועצו של טראמפ: "עסקת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    פיגוע הירי בעופרה: מצוד נרחב אחר מבצעי הפיגוע; הערכה: ביממה הקרובה המחבלים ינסו להחליף מקום מסתור (בטחוני)

    הרש"פ נגד המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בעופרה: "מדובר בפשעים, על ישראל להימנע מכניסה לשטחנו" (בטחוני)

    אותרה מנהרה טרור שלישית שחדרה לשטח ישראל בגבול לבנון (בטחוני)

    חתנו ויועצו של טראמפ: "עסקת המאה תוצג בחודשים הקרובים – אף צד לא יהיה מרוצה ממנה" (מדיני)

    בכירים אמריקאים: "פרסום עסקת המאה עלול להידחות, התאריך לא חקוק באבן" (מדיני)

    השליח הקטארי: ישראל סירבה להקמת נמל אווירי ברצועה בפיקוח קטארי; עם זאת ישראל הסכימה ששדה התעופה בשדה דב ישמש את עזה (מדיני)

    מחשש לתבוסה: ר"מ בריטניה דחתה את ההצבעה בפרלמנט על הברקזיט ; אחד מחברי האופוזיציה חטף באקט מחאתי את השרביט של המלכה (חוץ)

    ממשלת ספרד מאיימת לשלוח כוחות למנוע הפגנות בעד עצמאות קטלוניה (חוץ)

    דיווח: "טראמפ חושש שידיחו אותו מהנשיאות" (חוץ)

    דיווח: צפון קוריאה מייצאת בחשאי נשק ושולחת כוחות קומנדו למדינות באפריקה – תוך הפרת הסנקציות (חוץ)

    "שכר המינימום יעלה, הקלות במיסים" | בעקבות המחאה: מקרון הכריז על מצב חירום כלכלי וחברתי בצרפת (חוץ)

חדשות

ושוב פשעי שנאה – פלסטינים תושבי ביתין דיווחו ליש דין כי הבוקר גילו חבלה בכ-30 רכבים וכן שרוססו כתובות נאצה בכפר. בין היתר רוסס, "אני לא נרדם כשנשפך פה דם" ו-"אנחנו לא ישנים כשם ה' מחולל". מצלמות אבטחה בכפר תיעדו בשעה 3:30 לפנות בוקר שלושה אנשים מנקבים גלגלי מכונית.

הביזיון – קריאות ביניים: בושה, בושה וקולות מחאה קטעו את הטקס שבו הוענק אות הוקרה לזמר אייל גולן על ידי נאוה בוקר, חברת הכנסת מהליכוד.  חלק מהמפגינות הורחקו. פנינה רוזנבלום עלתה לבמה וקראה: "הוא יצא זכאי". יצוין כי גולן, שהורשע בעברו בהעלמת מס, לא זוכה אלא התיק נגדו נסגר בשל חוסר ראיות מספקות.  קרוביה של נעמי שמר ז"ל ויתרו על האות: "אין לנו מה לחפש בטקס כזה". גם הזמרת אילנית, המלחינה נורית הירש, המפיקה טמירה ירדני וקרובי אהוד מנור ז"ל נעדרו.
המפגינות צעקו עוד: "זו בושה וחרפה לכנסת ישראל. זנאי, מנצל קטינות". כאמור, אחרי קריאות הביניים, שכללו תמלילים מעדויות הנערות נגד גולן, הורחקו המוחות מהאולם

אימאן אחמד עווד תושבת עכו בת 27,  נשואה בשנית, נמצאה היום ללא רוח חיים כשגרונה שוסף בתוך ביתה ברחוב הרצוג בעכו, למרות מאמצי ההחייאה, מותה נקבע במקום. החקירה בעיצומה. עווד אינה מוכרת למשטרה ולא הגישה תלונות בעבר.  המשטרה פתחה בחקירה.

המשטרה עצרה לפנות בוקר  2 תושבי ירכא בחשד למעורבות בירי אמש בכפר.
בהמשך לאירוע ירי  שבוצע אמש בירכא ע"י רוכבי אופנוע, במסגרתו נפגעה עוברת אורח צעירה ברכבה,  אספה המשטרה מהזירה את כלל הממצאים והעדויות על מנת לחקור ולהגיע אל זהות המבצעים לשם הבאתם לדין.

בתוך כך, בלשי תחנת עכו עצרו לפנות בוקר שני צעירים (בני 20 ו-30) תושבי הכפר, בחשד למעורבות בירי ובחיפוש בכליהם נתפסו ממצאים נוספים אשר יועברו למיצוי ראיות ע"י חוקרי הזיהוי הפלילי. בית המשפט נענה לבקשת המשטרה והאריך היום את מעצרם

500 ק"ג בשר ומאות ביצים נתפסו בפעילות של המשטרה במזרח ירושלים בתוך מכולות ברזל ללא תנאי תברואה וללא קירור – במשטרה חושדים כי הבשר נתפס טרם הצליח החשוד להפיצו באזור ירושלים.

החשוד (כבן 40, מזרח י-ם) שהמכולה שייכת לו, נעצר להמשך חקירה ע"י הגורמים המוסמכים.עוד נתפסו בפעילות מאות ביצים שהוחזקו אף הם ללא תנאי תברואה וללא כל חותמת המעידה על מקורם.הבשר והביצים נתפסו ע"י פקחי משרד החקלאות והועברו להשמדה.

מתחקור ראשוני של השוטרים, עלה החשד כי הבשר והביצים הוחזקו במטרה להפיצם באזור ירושלים.

פוליטי

    התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד רה"מ בדרישה כי יסביר מדוע אינו מוותר על תיקי הממשלה שבידיו. בעתירתם נכתב: "בשל ריבוי המשרדים שבראשם עומד ובשל המצב הביטחוני הרגיש – רה"מ שמכהן במקביל גם כשר החוץ, בריאות, ביטחון ועלייה וקליטה מהווה מצב בלתי סביר באופן קיצוני"

    למעלה מ-700 חברי ועידת מפלגת העבודה חתמו על הדרישה לבטל את ארבעת השריונים הפרסונליים שהיו"ר אבי גבאי קיבל מהועידה לאחר היבחרו. חברי הועידה מבקשים לשמור על אופיה הדמוקרטי של המפלגה, ועל זכותם של חברי המפלגה לבחור את הרשימה שתייצג אותם בכנסת. * ע"פ חוקת המפלגה, מיום הגשת החתימות מחויב היו"ר לכנס ועידה מיוחדת לאישור הצעת ההחלטה

    הקבינט אישר 729 מיליון שקל טובת בניית ה"אייר פורס 1" * הקבינט המדיני ביטחוני אישר סכום של 729 מיליון שקל למטוס "אייר פורס 1" של ראש הממשלה. המטוס מסוג בואינג 767, הגיע לישראל לפני כשנתיים ועבר הליכי הסבה, והוא צפוי להמריא הראשונה במחצית השנייה של 2019. יהיו בו 116 מקומות ישיבה, ויותקנו בו כיסאות רחבים בדומה לאלה שיש במחלקת עסקים במטוסים. המטוס אמור לשמש גם את נשיא המדינה. (כלכליסט)

בטחוני

פיגוע הירי בעופרה: מצוד נרחב אחר מבצעי הפיגוע; הערכה: ביממה הקרובה המחבלים ינסו להחליף מקום מסתור

הצבא הציב מחסומים בכניסות השונות לעיר רמאללה, כחלק מהחיפושים אחר מבצעי פיגוע הירי סמוך לעפרה. בפיגוע נפצעו 7 בני אדם, אליהם התווסף גם התינוק שיולד בבית החולים ונלחם כעת על חייו. ההערכה במערכת הביטחון היא שמדובר בחוליה מקומית שהשיגה נשק וכלי רכב, ויצאה לבצע פיגוע. על פי ההערכה, ברכב היו בין שניים לשלושה מחבלים, בהם הנהג והאיש שלחץ על ההדק. הם תכננו מראש נתיב מילוט וככל הנראה מסתתרים בכפר באזור רמאללה, המוכר להם היטב. גורמי ביטחון פלסטיניים אומרים כי "ההערכה היא ששני המחבלים מסתתרים באזור רמאללה ושביממה הקרובה ינסו להחליף מקום מסתור".

– בצבא מנסים לשחזר באמצעות מצלמות אבטחה את נתיב הבריחה של החוליה, כוחות צבא נכנסו לחנויות בצפון העיר והחרימו מצלמות מעקב. הפלסטינים מדווחים כי כוחות גדולים של צבא פעלו ברמאללה, בין היתר באזור בו מתגוררים אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית.

– ע"פ הדיווח בערוץ "אל-מיאדין", במסגרת המצוד אחר המחבלים מהפיגוע בצומת עפרה, פשט הצבא על סוכנות הידיעות "וואפא", פרץ לחדר השרתים ובחן את ההקלטות מתוך מצלמות המעקב. הכוח עזב את המקום כשברשותו חלק מצילומי מצלמות האבטחה

– לפי הפלסטינים, 3 פצועים מירי ישראלי במהלך עימותים בין פלסטינים לכוחות צבא בעיירה טובאס, שממזרח לשכם. עוד דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "קודס" כי ארבעה אחים נעצרו במהלך פעילות הכוח בעיירה

הרש"פ נגד המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בעופרה: "מדובר בפשעים, על ישראל להימנע מכניסה לשטחנו"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יערוך שיחות עם גורמים בעולם הערבי וגורמים בינלאומיים בעקבות "ההסלמה הישראלית בחדירות לערים פלסטיניות". זאת בין השאר, בעקבות כניסת כוחות ישראלים לרמאללה במסגרת המצוד אחר מבצעי הפיגוע בעופרה. מלשכתו של אבו מאזן נמסר: "יש לנקוט בצעדים דחופים כדי להגן על העם הפלסטיני" * יועצו של אבו מאזן, נביל שעת, אמר כי הרשות הפלסטינית לא תוכל לשתוק על הכניסות של כוחות צה"ל לערים הפלסטיניות. הוא הוסיף שישראל מבטלת בכך בהדרגה את התיאום הביטחוני עם הרשות. לדבריו, "מדובר בפשעים, על ישראל להימנע מכניסה לשטחנו"

אותרה מנהרה טרור שלישית שחדרה לשטח ישראל בגבול לבנון

מנהרת טרור שלישית שחדרה לשטח ישראל מלבנון אותרה בגבול הצפון. המנהרה שאותרה אינה קרובה מדי ליישוב, ובצבא ביקשו שלא לפרסם את מיקומה מאחר וכוחות הנדסה חוקרים את המנהרה החדשה. אחרי חשיפת המנהרה היא מולכדה באופן שיסכן את חייו של כל שמי שיעז להיכנס לתוכה מצדה הלבנוני.

– לבנתיים, מפקד יוניפי"ל אישר את מציאתה של מנהרת חיזבאללה שנייה "צוות טכני של יוניפי"ל מאשר את קיומה של מנהרה שניה שנחפרה מלבנון אל ישראל"

"כוח רדואן" – יחידת העילית של חיזבאללה שפועלת במנהרות; המטרה: כיבוש הגליל

חשיפת המנהרות ההתקפיות בצפון השיבה לכותרות את "כוח רדואן", שהוקמה כדי להילחם נגד כוח הקומנדו הישראלי והיעד העיקרי שלה הוא לכבוש את הגליל. * היחידה, המכונה “כוח רדואן" (כינויו של “רמטכ"ל חיזבאללה" שחוסל בסוריה בפברואר 2008, עימאד מורנייה), הוכשרה תחת עיניהם הפקוחות של מפקדי “כוח קודס" האיראני, בפיקודו של גנרל קאסם סולימאני, על מנת לפעול בכל מצב, בכל מזג אוויר, בים וביבשה. תחילה עוברים המתגייסים החדשים את מבחן המוסר, ולאחר מכן הם מתחילים באימונים מפרכים שכוללים ריצה למרחקים, זחילה בשטחים הרריים, הכשרה בקרב מגע, ואז עוברים לאימונים בנשק חם וקורסים בלחימה משולבת. * ה"אקונומיסט" הבריטי ציין באחת הכתבות שלו על לוחמי הכוח כי "מדובר באנשים המסוגלים להיכנס ללוחמה בהרים ובשטחים פתוחים וענקיים, להתקדם במהירות רבה, עם מקצועיות גבוהה מאוד, ויש להם כוח הישרדות במהלך המבצעים" (מעריב)

חיזבאללה מציג: ישראל מפעילה רובוט לגילוי מנהרות בגבול; עבודות חפירה בחמשה כפרים לבנונים

מאז החל מבצע 'מגן צפוני', החל חזבאללה לתעד בשיטתיות את פעילות ישראל בגבול, לעיתים במסווה של תושבי הכפרים הלבנוניים. מטרת הפעילות היא להביך את החיילים בצילומי תקריב וכן להביך את ישראל בניסיון לייצר תמונה של בהלה מאיום המנהרות. מתיעוד שפרסם חמאס הלילה עולה כי הכוח ההנדסי הפעיל רובוט לגילוי מנהרות באחד הפירים שנחשפו. בסרטון נראה אחד החיילים שולף את הרובוט מפיר שנחפר באדמה באמצעות חבל.

– בהסברה הקרבית של חיזבאללה מפרסמים מפה, המפרטת לכאורה היכן ביצעה ישראל עבודות חפירה. על פי המפה, העבודות נערכו בכפר כילא, מייס אל-ג'בל, בלידא, ראמיה ועלמא א-שעב

– מלבד הפעילות של הרובוט, התיעוד האינטינסיבי של חיזבאללה חושף נקודת עבודה חדשה באזור היישוב הלבנוני בלידא, שבה לטענת הארגון החלו לחפור.

– עד כה התגלו שלשה מנהרות שחדרו לשטח ישראל. בצבא חוקרים כעת את המנהרות לפני שיקבעו כיצד ישמידו אותן ואם נטרולן יכלול גם פעילות בשטח לבנון.

    דיווח: רוסיה דרשה מישראל להפסיק את האיומים נגד לבנון * סוכנות הידיעות הלבנונית "א-נשרה" מדווח בשם מקור ביטחוני במדינה כי מדינות בעלות זכות הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם הצליחו "לרסן" את ישראל וביקשו ממנה להפסיק את ה"איומים נגד לבנון". עוד אמר כי במידת הצורך הצבא הלבנוני יתגבר את כוחותיו בגבול עם ישראל.

    נשיא לבנון: "ישראל הודיעה שאין לה כוונות התקפיות" * נשיא לבנון, מישל עאון, התייחס במסיבת עיתונאים בביירות עם מקבילו האוסטרי להשמדת המנהרות בצפון ואמר כי "סוגיית המנהרות על הגבול נלקחת ברצינות. ישראל הבהירה לנו באמצעות האו"ם כי אין לה כוונות תוקפניות ושתפעל על אדמתה. גם לנו אין כוונות כאלה ולכן לא נשקפת סכנה לשלום".

    – העיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון מדווח כי המגעים של הדיפלומטים הזרים בביירות עם הממשל בעניין מבצע "מגן צפוני", התמקדו בצורך שהצד הלבנוני יישא באחריות של הטיפול בסוגיית המנהרות. לפי העיתון, "לבנון לא קיבלה התרעה או איום לתוקפנות ישראלית בהקשר של המהלך להשמדת המנהרות"

    – גורמי צבא לבנונים אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי המצב עדיין תחת שליטה, וכי הצבא הלבנוני מתגבר את נוכחותו ונמצא במוכנות מלאה בגבול ובעומק הלבנוני: "התיאום עם יוניפי"ל נמשך כדי למנוע הסלמה"

    – דובר כוח יוניפי"ל התייחס למצב בגבול לבנון ואמר כי "יש רצון משני הצדדים לשמור על יציבות"

    דו"צ לעיתון סעודי: "המשך פעילות חיזבאללה במנהרות יוביל להידרדרות" * דובר הצבא התייחס בריאיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" לפעילות מנהרות הטרור של חיזבאללה בצפון, ואמר כי "המשך הפעילות יביא להתדרדרות ביטחונית ומה שקרה בדאחיה בביירות במלחמת 2006 יהיה כפול מספר פעמים ובכל שאר לבנון". לדבריו, "המנהרות הן חלק מתוכנית התקפית שחיזבאללה הכין כדי לכבוש את הגליל. הוא כמובן לא מסוגל לכך ואנו לא נאפשר זאת"

    קצין בחיזבאללה: ישראל לא נחלשה אך החיזבאללה התעצם * בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה פרסם עורך העיתון כי שאל את אחד מקציני החיזבאללה "האם האויב שלנו נחלש?". לדבריו, הקצין השיב לו כי "לא, האויב לא נחלש, אך העומד מולו נהיה חזק", תוך שהוא מתייחס להתעצמותו של ארגון החיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה. * לדברי עורך העיתון, "אין מחסום טבעי או אנושי שיוכל לעצור עשרות לוחמי חיזבאללה מלהתקדם ברגל, באופנועים, במכוניות צבאיות או אזרחיות לעבר לב הגליל". "האויב מתבסס על מידע מודיעיני בעניין המנהרות", כתב. "יש אולי 100 מנהרות, אבל מי אמר שהמנהרות של לפני 10 שנים הן כמו המנהרות של היום? כמה תקציב יוקצה למבצע וכמה זמן הוא ייארך? הרי ישראל אומרת בעצמה שהמנהרות אינן הסכנה האמיתית ממנה היא חוששת". לדבריו, ישראל מבקשת להשיג דרך מבצע "מגן צפוני" הישגים מדיניים, מכיוון שהיא "יודעת שאין שום גורם שיכול לשנות את תוכנית העבודה הצבאית והביטחונית של חיזבאללה". אלאמין גורס כי ישראל מתכוונת למנף את המבצע על מנת להניע את מדינות אירופה לפעול כנגד החיזבאללה, להכיר בו כארגון טרור, לשנות את החלטה 1701 באו"ם ולתת ליוניפי"ל את הסמכות להגן על הגבול.

    – ראש הוועדה הפוליטית של חזבאללה, אבראהים אמסן א-סיד אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הלבנונית "יו-ניוז": "ישראל מודעת ליכולת שלנו ולמוכנות של הארגון. אנו מוכנים להגיב לכל תוקפנות ישראלית".

    הבוקר: שני אירועי דריסה בחברון ובבקעה; בחסדי שמים אין נפגעים * בתקרית שאירעה בכפר אידנא שליד חברון ניסה פלסטיני לדרוס שוטרים שפעלו "במסגרת פעילות פיקוח של המינהל האזרחי" נגד גנבי נחושת, לדברי השוטרים במקום הנהג ניסה לדרוס את אחד מהם בעת שניסה להימלט מפניהם. * הנהג חוסל מירי השוטרים. * באירוע נוסף במהלך הריסת בית בכפר פארעה אל-ג'יפתליק שבצפון בקעת הירדן ניסה אדם לדרוס חיילים – ונעצר. במהלך המעצר בוצע נוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר. האירוע הסתיים ללא נפגעים

מדיני

חתנו ויועצו של טראמפ: "עסקת המאה תוצג בחודשים הקרובים – אף צד לא יהיה מרוצה ממנה"

חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר אמש בראיון לרשת "פוקס" האמריקנית כי תוכנית השלום שאותה מגבש הממשל האמריקני תוצג בתוך חודשים ספורים. לדבריו, התוכנית "תציע מענה לצורכי הביטחון של ישראל וגם תתמקד בשיפור חייהם של הפלסטינים", אבל הדגיש כי "למרות זאת – אף צד לא יהיה מרוצה ממנה". * קושנר ציין כי "יש מספיק סיבות טובות להאמין בתוכנית ולגרום לנו להתקדם איתה. התוכנית תשמור על ביטחון הישראלים ותעניק להם עתיד טוב יותר, אך במקביל תספק הזדמנות ותקווה לפלסטינים כדי שיוכלו לחיות חיים טובים יותר".

בכירים אמריקאים: "פרסום עסקת המאה עלול להידחות, התאריך לא חקוק באבן"

ממשל טראמפ עלול לדחות את פרסומה של תכנית השלום במזה"ת בשל הגדלת הצוות העוסק בנושא, כך אמרו אמש בכירים אמריקאים המעורים בסוגיה זו ל"ג'רוזלם פוסט". קושנר אמר כי הוא נערך לפרסום התכנית בפברואר, אך מקור אמריקאי טוען כי פרסומה לא יתרחש לפני חודש מרץ. בכיר בבית הלבן אמר לג'רוזלם פוסט כי "לצוות אין תאריך חקוק באבן", והוסיף: "התרחשות של אירועים שמחוץ לשליטתם עשויה להמשיך ולהשפיע על המועד".

השליח הקטארי: ישראל סירבה להקמת נמל אווירי ברצועה בפיקוח קטארי; עם זאת ישראל הסכימה ששדה התעופה בשדה דב ישמש את עזה

נציג קטר ברצועה, חשף כי מדינתו ביקשה לממן נמל אווירי ברצועה, תוך הבטחה שקטר תפקח על האתר מבחינה ביטחונית, אולם לא זכה למענה. לדבריו, "לצד הישראלי יש חששות ביטחוניים מפני שדה תעופה בעזה, ואמרנו להם שנוכל לפתור אותם בכך שהמטוסים יטוסו מעזה לדוחא ויחזרו מדוחא לעזה, הכל תחת פיקוח ביטחוני קטארי". לטענתו, ישראל הסכימה ששדה התעופה בשדה דב ישמש את עזה, רעיון אותו הקטארים דחו.

הליגה הערבית מאיימת: "העברת השגרירות הברזילאית לירושלים תביא לפגיעה משמעותית ביחסים עם מדינות ערב"

הליגה הערבית מזהירה את ברזיל כי העברת השגרירות לירושלים תפגע בקשרים עם מדינות ערביות. במכתב ששלח מזכיר הליגה הערבית, לנשיא ברזיל הנבחר בולסונרו, הוא מזהיר כי המהלך ייחשב כהפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. * היום ייפגשו בבירת ברזיל, ברזילייה, שגרירי מדינות ערב בברזיל כדי לדון בדרכים לבלום את העברת השגרירות לירושלים. * ברזיל היא אחת היצואניות הגדולות של בשר חלאל, הכשר למאכל על ידי מוסלמים, והמסחר בתעשייה עלול להיפגע אם ברזיל תרגיז את מדינות ערב. תעשיית הבשר לייצוא מנסה לשכנע את הנשיא הנכנס לא להעביר את השגרירות

ממשלת אוסטרליה צפויה להכיר היום בירושלים כבירת ישראל; השגרירות לא תועבר

ממשלת אוסטרליה צפויה להכריז היום כי ירושלים היא בירת ישראל. עם זאת, השגרירות לא צפויה להעתיק את מקומה מתל אביב לירושלים ובמקומה תיפתח נציגות קונסולרית בבירה. כך מדווחת הרשת האוסטרלית "SBS" * הממשלה תקבל את ההחלטה כבר היום, לאחר שהמועצה לביטחון לאומי אישרה את המהלך אתמול, אולם תודיע עליה מחר בכינוס ראשי הממשלת של המדינות באוסטרליה. * המהלך האוסטרלי מגיע למרות האזהרות של מדינות ערביות ומוסלמיות, שהביעו מחאה על המהלך המתוכנן.

– מזכיר הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת: קורא לכל המדינות הערביות והמוסלמיות להשעות את כל הקשרים עם אוסטרליה במידה וזו תכיר בירושלים כבירת ישראל – כפי שכבר הוחלט בעבר בוועידות הפסגה של הליגה הערבית וארגון המדינות המוסלמיות

– לפני כחודשיים הזהירה סוכנות הביון האוסטרלית את השרים במדינה כי הצעתו של מוריסון, להעביר את השגרירות האוסטרלית מתל אביב לירושלים עשויה "לעורר מחאה ולהתסיס אלימות ברצועת עזה ובגדה המערבית". סוכנות הביון טענה כי "הכרזה על מעבר אפשרי של השגרירות תמשוך תשומת לב בין-לאומית בלתי רצויה". מלבד הביקורת הבין-לאומית והתסיסה במזרח התיכון, הזהירה הסוכנות גם מפני התנגדות בתוך אוסטרליה למהלך המדיני. עם זאת, לטענתם ההתנגדות לא צפויה להיות אלימה.

    יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, דורש שישראל תתקן את הסכם פאריז המסדיר את היחסים הכלכליים בין הרשות לבין ישראל ואיים כי אם זו תסרב הרשות תבטל אותו ותמשיך בצעדיה נגדה

    ראש ממשלת אוקראינה, הודיע שהושלם המשא ומתן על הקמת אזור סחר חופשי בין מדינתו וישראל, וכי ההסכם צפוי להיחתם בקרוב. "אנחנו עובדים על פתיחת שווקים חדשים. באופן מעשי סיימנו את המגעים ונותר פורמלית רק לחתום על ההסכם"

חוץ

מחשש לתבוסה: ר"מ בריטניה דחתה את ההצבעה בפרלמנט על הברקזיט ; אחד מחברי האופוזיציה חטף באקט מחאתי את השרביט של המלכה

אחרי שמחוקקים במפלגתה הזהירו אותה שמפלתה הצפויה בהצבעה עלולה להביא לנפילת ממשלתה, ראש הממשלה דחתה את ההצבעה שהייתה מתוכננת להיום "אביא את ההסכם לאישור בהמשך". והיא צפויה לפנות לאיחוד האירופי ולבקש ממנו לבצע שינויים בהסכם באופן שישביע את רצון חלק מהמתנגדים לו * דוברה אמר לכתבים כי ההצבעה על אישור ההסכם תתקיים לפני ה-21 בינואר. * אחד מחברי האופוזיציה שכעת על דחיית ההצבעה חטף באקט של מחאה את השרביט הטקסי, שמסמל את סמכותה של המלכה על הפרלמנט ובלעדיו בית הנבחרים לא יכול להעביר חוקים. על פי המסורת הבריטית, מקורו של השרביט המלכותי מהמאה ה-13. אולם זה שנמצא בפרלמנט בלונדון הוא מהמאה ה-17 ונוצר ככל הנראה עבור מלך אנגליה צ'ארלס השני. בשל היותו סמל של סמכות בית המלוכה על הפרלמנט, השרביט נישא מדי יום לתוך אולם הדיונים על ידי אנשי צבא שמניחים אותו על השולחן שבמרכז.

בית הדין האירופי אישר: בריטניה יכולה לבטל את הברקזיט באופן חד צדדי

בזמן שההסכם אליו הגיעה תרזה מיי מעורר הדים בממלכה, נודע כי היא יכולה לבטל באופן חד צדדי את יציאתה מהאיחוד האירופי, גם בלי אישור המדינות החברות

ממשלת ספרד מאיימת לשלוח כוחות למנוע הפגנות בעד עצמאות קטלוניה

שר הפנים של ספרד אמר כי הוא ישלח כוחות של המשטרה הלאומית לקטלוניה אם הרשויות המקומיות בו לא יעשו יותר על מנת למנוע הפגנות בעד עצמאות החבל. * השר האשים את המשטרה הקטלונית בכך שלא התערבה על מנת למנוע ממפגינים לחסום כביש ששוכן לאורך חוף הים התיכון של ספרד במשך 15 שעות בסוך השבוע האחרון

דיווח: "טראמפ חושש שידיחו אותו מהנשיאות"

ברשת CNN דווח אמש בשם גורם בבית הלבן כי הנשיא טראמפ הביע חשש מכך שהדמוקרטים בבית הנבחרים יצליחו להדיח אותו מתפקידו, בין היתר בשל ההתפתחויות בפרשת המעורבות הרוסית. קהחשש עלה לאחר שהחוקרים הסבירו שפרקליטו לשעבר מייקל כהן שמואשם בעבירות מימון בחירות קיבל מהנשיא דרישות מפורשות במהלך קמפיין הבחירות ב-2016. * אך עם זאת "יועצי הבית הלבן לא מאמינים כרגע שחקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר תוביל להדחה", ע"פ הדיווח טראמפ בטוח שלמרות הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, הסנאט שנשלט על ידי הרפובליקנים יוכל להציל את עורו. "עבירות של מימון בחירות אינן נתפסות כטריגר להצבעה שתוביל להרשעתו של טראמפ בסנאט" * היו"ר החדש של ועדת המשפט בבית הנבחרים אמר כי הוא מאמין שמדובר בעבירה שמאפשרת את הדחתו

דיווח: צפון קוריאה מייצאת בחשאי נשק ושולחת כוחות קומנדו למדינות באפריקה – תוך הפרת הסנקציות

העיתון האמריקאי 'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי המדינה הקומוניסטית מספקת אימונים, נשק ושירותים במחירים זולים במיוחד. מה שמזרים מטבע חוץ למדינה הנמצאת בקשיים כלכליים בעקבות הסנקציות המוטלות עליה. * בין היתר, צפון קוריאה שלחה מדריכים מהכוחות המיוחדים שלה כדי לאמן את כוחות העלית של אוגנדה באמנויות לחימה ובהפעלת נשק ממסוקים, כך לפי גורמים בכירים בצבא אוגנדה. * דיפלומטים מסרו לעיתון כי מדינות באפריקה דוגמת אוגנדה, טנזניה, סודאן, זמביה ומוזמביק הצניעו את קשריהן עם המדינה הקומוניסטית בעקבות הסנקציות עליה. (הארץ)

"שכר המינימום יעלה, הקלות במיסים" | בעקבות המחאה: מקרון הכריז על מצב חירום כלכלי וחברתי בצרפת

לאחר חודש ארוך של הפגנות ומהומות, נשא נשיא צרפת נאום מיוחד: "היום אני מודיע על מצב חירום כלכלי, לכן אני קורא לממשלה לשנות את עבודתה. שכר המינימום יועלה ב-100 יורו לחודש בתחילת מאי. כמו כן במאי נבטל מיסים על שעות נוספות, ונאפשר הקלות במיסים לאלו שמרוויחים פחות מ-2,000 יורו בחודש"

– הקרמלין הגיב לחשדות שירותי הביון הצרפתים כי רוסיה התערבה מחאת האפודים הצהובים: "לא מתערבים בענייני פנים של אף מדינה, כולל צרפת. הטענה שמוסקבה עזרה לעורר הפגנות נגד הממשל הצרפתי היא השמצה בלבד"

מפקד בכיר במשמרות המהפכה: לאיראן היכולת לייצר טילים לטווח ארוך יותר מ-2000 קמ"ש

מפקד החטיבה האווירית במשמרות המהפכה האיראניים אמר לסוכנות הידיעות האיראנית כי לאיראן יש טילים המסוגלים להגיע לטווח של כ-2,000 קילומטרים. לדבריו לאיראן יש את היכולת לייצר טילים בליסטיים עם טווח רחב יותר.

– מפקד בכיר משמרות המהפכה אמר כי איראן ביצעה ניסוי בטילים בליסטיים, אך לא ציין את סוגם המדויק – כך דיווחה סוכנות הידיעות "פארס". הדיווח מאשר דוח שהכין שר החוץ האמריקני פומפאו, שבו נקבע כי איראן בדקה בתחילת החודש טיל בליסטי לטווח בינוני שמסוגל לשאת ראשי קרב מרובים

    רוסיה שלחה מפציצים גרעיניים לוונצואלה * אחרי שנשיאה מדורו נפגש עם פוטין, שלחה מוסקבה מטס אווירי למדינה הנתונה תחת סנקציות וסובלת ממשבר קשה. לפי ההערכות, הצעד נועד להעביר מסר ולפיו קראקס אינה לבד. וושינגטון גינתה: "מפציצים במקום סיוע הומניטרי" (וואלה)

    לקראת יום השנה לאביב הערבי: מצרים מגבילה מכירת אפודים צהובים * לקראת יום השנה השביעי לתחילת הפגנות "האביב הערבי" במצרים שהביאו להפלת שלטונו של חוסני מובארק, החליטו הרשויות במדינה להטיל הגבלות על מכירת אפודים צהובים מחשש לפרוץ גל מחאה נוסף בהשראת ההפגנות שמתקיימות ברחבי צרפת בשבועות האחרונים. נציגי הרשויות הורו לספקי ציוד בטיחות שלא למקור אפודים צהובים לאנשים פרטיים, אלא רק לחברות מוכרות ורק לאחר קבלת אישור ביטחוני מהמשטרה (חדשות10)

    ברזיל: 60 אלף ליטרים של נפט נשפכו למפרץ בברזיל – בעקבות שוד נפט שהסתבך * הרשויות בברזיל מדווחת על דליפת נפט גדולה ברחבי מפרץ גואנברה, שבאזור ריו דה ז'נירו. זאת בשל גנבים שניקבו את אחד מצינורות הנפט בניסיון שוד. לדברי המשטרה הברזילאית כ-60 אלף ליטרים של נפט נשפכו אל המפרץ

    יפן: חיל הנחתים האמריקני דיווח כי חמישה חברי צוות שנעדרו בתאונה אווירית בשבוע שעבר, סמוך לחופי יפן נמצאו ללא רוח חיים, וכי הסתיימו החיפושים אחר נעדרים או ניצולים.

    סוריה: מלחמת האזרחים בסוריה: גורם בכיר בסוכנות האו"ם לפליטים, מעריך שעד כרבע מיליון פליטים סוריים צפויים לחזור למולדתם במהלך השנה הקרובה

    קוריאה: ארה"ב הטילה סנקציות על שלושה בכירים צפון קוריאנים בשל הפרה של זכויות אדם * משרד האוצר האמריקני הודיע כי השלושה, בהם עוזרו של המנהיג קים, אחראים לפגיעה קשה בזכויות אזרחיהם וכן ציינו את מעורבותם ביחס לסטודנט האמריקני שמת מעינויים. העיצומים מגיעים בזמן ששיחות הגרעין נמצאות במבוי סתום (וואלה)

    – דרום קוריאנים כבר יכולים לומר שרודן קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הוא איש דגול * אלפי סטודנטים, אזרחים ועריקים הועמדו לדין, נאסרו ואפילו הוצאו להורג מתוקף החוק שחוקק בשנת 1948, חוק שאוסר "לשבח ולקדם פעילויות של ארגונים אנטי-ממשלתיים או לבצע הסתה למענם". רובם הואשמו בריגול למען פיונגיאנג או בביצוע פעילויות אחרות למען צפון קוריאה. * לאחרונה הפעילויות הללו מתאפשרות, וזאת אחרי שממשלו של נשיא דרום קוריאה ריכך את האכיפה של חוק הביטחון הלאומי. זאת על רקע המאמצים לשפר את היחסים עם צפון קוריאה, בתקווה לבלום את תוכנית הגרעין והטילים שלה. * בחודש שעבר הפגינו כ-40 דרום קוריאנים במרכז סיאול בתמיכה בביקור המתוכנן של מנהיג צפון קוריאה בארצם, וקראו: "קים ג'ונג און! קים ג'ונג און הוא אדם דגול!". (רויטרס)

    תאילנד: המדינה הולכת לבחירות לראשונה מאז 2014 * החונטה ביטלה את האיסור על פעילות פוליטית שהיה בתוקף בארבע השנים האחרונים, לקראת הבחירות בפברואר. עם זאת, הצבא ישמור לעצמו כוחות רבים במסגרת החוקה שהעביר אשתקד (וואלה)

    תימן: עליה חדה במספר הסובלים מרעב בתימן בשל מלחמת האזרחים. 20 מיליון בני אדם במדינה, כ-70 אחוזים מאוכלוסייתה, סובלים מרעב, כ-15 אחוזים יותר מבשנה שעברה. תת מזכיר האו"ם לעניינים הומניטריים, מארק לווקוק, אמר כי כ-250 אלף בני אדם במדינה נמצאים במצב הרה אסון ובסכנת מוות מיידי

צרכנות

    חברת החשמל פרסמה הודעה עדכנית אודות ההתייקרות בתעריפי החשמל שצפויה להיכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2019. לפי ההודעה, מחירי החשמל יעלו בין 6.5% ל-8%, וזאת לאחר ההערכה הקודמת שפרסמה החברה בשבוע שעבר, לפיה העריכה ההתייקרות תעמוד על כ-6%

כלכלה

    שערים יציגים (11/12/18): דולר = 3.748 ; ליש"ט = 4.7286 ; אירו = 4.2672 ; פרנק שוויצרי = 3.7926

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן