Skip to content

"ספיידרמן: ממד העכביש": היקום הכי יפה של ספיידרמן

"ספיידרמן: ממד העכביש" יוצר את סיפור בריאת גיבור-העל באופן מצחיק, מחמם לב ובעיקר מקורי, אל מול הנפשה יפהפייה, שטרם נראתה על מסך הקולנוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במהלך שני העשורים האחרונים, הוליווד הפיקה שלוש גרסאות לייב-אקשן שונות לדמות הקלאסית של ספיידרמן, כשפיטר פארקר מתחת למסכה של הנער הטווה את החוטים. עם זאת, מחלקת ההנפשה של אולפני סוני החליטה ליצור ספיידרמן בראש חדש לחלוטין, רב משמעית: "ספיידרמן: ממד העכביש" מביא למסך הגדול את הסיפור של מיילס מוראלס, כפי שכתבו את ספר הקומיקס בריאן מייקל בנדיס ו-שרה פיצ'לי, בעוד שגם פיטר פארקר זוכה לכבוד, לצד גרסאות קומיקס נוספות של ספיידרמן. כשמוצאו חצי שחור וחצי לטיני, מוראלס עשה את הופעת הבכורה שלו בקומיקס של מארוול בשנת 2011, ומאז המעריצים קיוו לראות אותו מצטרף – או אפילו מוביל – סרט פעולה של גיבורי על; במקום זאת, ההופעה הראשונה שלו בקולנוע היא בסרט הפעולה המונפש של סוני. בכך, "ספיידרמן: ממד העכביש" יוצר את סיפור בריאת גיבור-העל באופן מצחיק, מחמם לב ובעיקר מקורי, אל מול הנפשה יפהפייה, שטרם נראתה על מסך הקולנוע.

"ספיידרמן: ממד העכביש": סרט ההתבגרות של מיילס מוראלס

"ספיידרמן: ממד העכביש" מבוים על ידי בוב פרסיצ'טי (תסריטאי "הנסיך הקטן"), פיטר רמזי (במאי "שומרי האגדות") ו-רודני רוטמן (תסריטאי "רחוב ג'אמפ 22"), ואילו התסריט הוא של רוטמן ושל פיל לורד (במאי "רחוב ג'אמפ 22" ו-"סרט לגו"). "ספיידרמן: ממד העכביש" מספק מבט מקורי על סיפור מוצאם של גיבורי-על, ובייחוד ספיידרמן, לא רק משום שמיילס הוא דמות שונה מהותית מזו של פיטר פארקר, אלא כי זהו סרט הפותח צוהר לעולם היקומים המקבילים (חנונים של הסוגה קוראים לזה 'מולטיוורס'). ספיידרמן הוא דמות קומיקס עם מורשת ארוכה במיוחד, הן בדפוס, הן בקולנוע והן בטלוויזיה, ו-"ספיידרמן: ממד העכביש" ממחיש כיצד מיילס נאבק להשתלב בין היקומים המקבילים, ובין אנשי עכביש נוספים – שצריכים גם הם למצוא איך להשתלב במורשת ספיידרמן. למרבה המזל, גם מיילס וגם הסרט מפגינים סגנון ייחודי ורוחב לב, לצד איכויות קולנועיות וסיפור יוצא מן הכלל.

אחד ההיבטים הייחודיים יותר של "ספיידרמן: ממד העכביש" הוא סגנון ההנפשה של הסרט. בנוסף לאנימציה תלת ממדית טיפוסית, הסרט משלב מנעד של סגנונות וטקסטורות. מתיבות הטקסט המשמשות בספרי קומיקס כדי להציג את המחשבות של מיילס לאחר שהוא זוכה לכוחות-על, והמשך בטכניקות שונות המשמשות לאפיין כל איש עכביש המגיע מיקום מקביל. לדוגמה, ספיידר-האם (ספיידרמן בצורת חזיר) זוכה לגרסת לוני טונס קלאסית תלת ממדית, בעוד שספיידרמן נואר דו-ממדי ושחור-לבן, לעומת פני פארקר המצוירת בסגנון אנימה. מגוון סגנוני זה מעניק ל-"ספיידרמן: ממד העכביש" עומק ומרקם, שנדיר לראותם בסרטי אנימציה ובכלל. ההנפשה מבריקה במיוחד בסצנות הפעולה בסרט, ומביאה לחיים קרבות מסוימים, שלא היה ניתן לממשם בסרטי לייב-אקשן. במשפט אחד, הנפשה מבוצעת להפליא, והסרט מרגיש כמו ספר קומיקס המתעורר לחיים, ומספק חוויה קולנועית חדשנית וייחודית.

כמובן, כל ההנפשה נועדה לחזק את הסיפור של מוראלס, ו-שאמיק מור (גל שמי בגרסה המדובבת) מביא קול משכנע כצעיר אשר הופך מנער חסר ביטחון עצמי לגיבור מלא עוצמה, להלן ספיידרמן. מור גם נתמך בצוות מדובבים מוכשר במיוחד, כולל בריאן טיירי הנרי בתפקיד ג'פרסון דייוויס, אביו הקשוח והאוהב של מיילס (יורם יוספסברג בגרסה בעברית), וכן מהרשלה עלי בתפקיד ארון דייוויס – דודו של מיילס (אלדד פריבס בתפקיד בעברית). הצד הקומי בסיפור מגיע מהדיבוב של ניקולס קייג' (כספיידר-נואר), ג'ון מולאני (כספיידר-האם) ו-קימיקו גלן (כפני פארקר). מגשר הפער בין לב להומור הוא ג'ייק ג'ונסון בדמותו של פיטר פארקר, אשר נכנס לתפקיד המורה ומביא איתו את הקסם הטיפוסי של השחקן. היילי סטיינפלד לא מקבלת הרבה עבודה בדמותה של גוון סטייסי, אבל יש לה כמה רגעים מרגשים עם מיילס, שכנראה סוללים את הדרך לסיפור עמוק יותר בעתיד.

בסופו של דבר, "ספיידרמן: ממד העכביש" מציע כמעט שעתיים של אנימציה מדהימה ומרתקת לחלוטין, ומביא את סיפורו המופלא של גיבור-העל מיילס מוראלס – ואת היקומים המקבילים של דמויות ספיידרמן. למרות שכמה קורי עכביש נותרו תלויים עבור המשך פוטנציאלי, הסרט עומד לחלוטין בפני עצמו כסיפור התבגרות של נער עשוי וכיצד הוא זכה בביטחון עצמי. מה שבטוח, הצופים יוצאים מרוממי נפש אף הם, ובהחלט נותרים עם טעם לעוד.

XXX

___
ספיידרמן: ממד העכביש | Spider-Man: Into the Spider-Verse
בימוי: בוב פרסיצ'טי, פיטר רמזי, רודני רוטמן
תסריט: רודני רוטמן, פיל לורד
מדובבים: ניקולס קייג', שאמיר מור, ג'וו מולאני
מקור: ארצות הברית
שפה: אנגלית
באקרנים בישראל: 13.12.18
הפצה בישראל: מסחרית
זמן: 116 דקות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן