Skip to content

עיקר החדשות * מהדורת הערב * יום רביעי ה-19 בדצמבר 2018

כותרות המהדורה     תושבים בשדרות טוענים: אנחנו שומעים קולות חפירה של מנהרות מתחת לאדמה; עיריית שדרות: "אין מנהרה שחדרה משטח רצועת עזה לעיר" (בטחוני)     פיגוע אבנים באזור חברון: תינוק בן תשעה חודשים נפצע קל (בטחוני)     לראשונה מאז סבב ההסלמה: מטען מחובר לבלון התגלה בגבול הרצועה (בטחוני)     הערכות: חיזבאללה תכנן פשיטה לישראל בסיוע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    תושבים בשדרות טוענים: אנחנו שומעים קולות חפירה של מנהרות מתחת לאדמה; עיריית שדרות: "אין מנהרה שחדרה משטח רצועת עזה לעיר" (בטחוני)

    פיגוע אבנים באזור חברון: תינוק בן תשעה חודשים נפצע קל (בטחוני)

    לראשונה מאז סבב ההסלמה: מטען מחובר לבלון התגלה בגבול הרצועה (בטחוני)

    הערכות: חיזבאללה תכנן פשיטה לישראל בסיוע אופנועים וכוחות גדולים שיחדרו לישראל דרך המנהרה (בטחוני)

    דיווח: צבא לבנון הכריח את ישראל להפסיק את החפירות מעבר לגבול (בטחוני)

    סקר פלסטיני חדש: מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה גובר על אבו מאזן בבחירות לנשיאות; שוויון בין פת"ח לחמאס במועצה המחוקקת (מדיני)

    שגרירת ארה"ב באו"ם: "תוכנית השלום האמריקאית כוללת אלמנטים שעושים שימוש בטכנולוגיה" (מדיני)

    מדינות אירופה לטראמפ: תוכנית שלום שתתעלם מפתרון שתי המדינות עם ירושלים כבירת שתי המדינות תסתכן בכישלון (מדיני)

    סנאטורים רפובליקנים מקדמים הצעה ולפיה ארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן אל מול האיומים מצד איראן וחיזבאללה (מדיני)

    כסף מהשמים: מיליארדר השליך לעניים שטרות כסף מהגג ונעצר בשל הפרעה לסדר הציבורי (בעולם)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: לרוב בהיר. בעמקי הצפון צפויים ערפילים.

    רביעי: מעונן חלקית. במישור החוף ינשבו רוחות דרום מערביות ערות. משעות הצהריים יחלו לרדת גשמים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות בעיקר בצפון הארץ. לקראת ערב הגשם יתחזק ויתפשט עד לצפון הנגב וקיים חשש מהצפות במישור החוף.

    חמישי: גשם ירד לפרקים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. קיים חשש משטפונות בבקעת הירדן, נחלי מדבר יהודה וים המלח. הטמפרטורות ירדו והן יהיו נמוכות מהרגיל לעונה.

    שישי: מעונן חלקית עד מעונן. עד שעות הצהריים ייתכן גשם מקומי קל, בעיקר במרכז ובנגב..

    שבת: מעונן חלקית עד מעונן. צפוי גשם מקומי ברובו קל בצפון הארץ ובמרכזה.

גשם, קור, וחשש להצפות: סוף שבוע עם מזג אוויר חורפי בפתח

הלילה השמיים יתבהרו ובצפון צפויים ערפילים, לקראת סוף שבוע חורפי נוסף, עם ממטרים שיורגשו בכל הארץ. * מחר (רביעי) יחל לרדת גשם בצפון הארץ. הרוחות יתחזקו ובדרום ייעשה אביך. לקראת הערב יתפשט הגשם בהדרגה למרכז הארץ. בלילה יתחזקו הגשמים ויתחוללו סופות רעמים. ייתכן ברד, בחרמון יירד שלג. * מיום חמישי תהיה ירידה בטמפרטורות וצפוי להיות קר וגשום עם חשש לשיטפונות בדרום ובמישור החוף. * המערכת צפויה להיחלש בשעות הערב ובשישי צפוי שיפור ניכר במזג האוויר, וייעשה מעונן חלקית עם אפשרות לגשם קל בצפון ובמרכז. גם בשבת ייתכן גשם מקומי בצפון ובמרכז.

– ברשות המים אומרים כי למרות הגשמים וההצפות בשבועות האחרונים, ספיקת המעיינות הגדולים רחוקה אף מהממוצע ומצב הכנרת ומקורות המים נותר חמור. לפי רשות המים, מפלס הכנרת רשם מתחילת החורף ועד היום עלייה של 6.5 ס"מ. והוא עומד רק ב-0.27 מ' מעל הקו השחור. לכנרת מלאה חסר עוד 5.80 מ'.

חדשות

האוזר טוב חושף בגל"צ: ח"כ אורן חזן איים שיתאבד וישאיר מכתב אשמה עם שמותיהם של חברי ועדת האתיקה אם אלו יענישו אותו ולא יתנו לו להופיע בפני הוועדה כדי להשמיע את טיעוניו לאירועים. חזן: ""יולי אדלשטיין מבקש להרוג אותי"

כלכליסט': ‏כך הרחיב שר החינוך נפתלי בנט את הפער – התקציב לתלמיד בחינוך הממלכתי דתי זינק בשנים האחרונות ב-30% ל-37.7 אלף שקל, לעומת 29 אלף שקל בחינוך הממלכתי.

ברחה מסם האונס? ת"א – המשטרה עצרה חשוד בנסיון בעילה שלא בהסכמה חופשית

מעצרו הוארך היום בבית המשפט.

בתלונה שהתקבלה במשטרה מאישה שטוענת כי גבר שהכירה (47, ת"א) ניסה לסמם אותה.

בעקבות התלונה, פתחה המשטרה בחקירה במסגרתה איתרה את החשוד בדירתו ועצרה אותו לחקירה.

מחקירה ראשונית עולה כי החשוד הציע לה עבודה ולאחר שתיאמו ונפגשו בדירתו הבחינה האישה כי במשקה שהציע לה הייתה טבליה שהתמוססה, חשה ברע וברחה מהדירה.

כאמור, החשוד נעצר לחקירה בתחנת משטרת יפו בסיומה נכלא.

היום (רביעי) נעתר בית המשפט לבקשת המשטרה והאריך את מעצרו של החשוד עד יום שישי.

"משטרת ישראל תנהל חקירותיה בכלל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להתחקות אחר מבצעי העבירות המהווים סיכון לביטחונו ושלומו של הציבור ותמצה עימם את הדין עד תום."

פוליטי

    על רקע הבחירות המתקרבות: יעלון וגנץ נפגשו בחודש האחרון יותר מפעם אחת * גנץ ויעלון, שני הרמטכ"לים בדימוס, שפוזלים לפוליטיקה, נועדו במשרד של גנץ יותר מפעם אחת במהלך החודש האחרון, ונראה כי הקשר בין השניים מתהדק, כך נחשף ב'חדשות עשר'. ככל הנראה, גנץ מתכוון להקים מפלגה עצמאית ורק בהמשך לדון בחבירות לגורמים נוספים.

בטחוני

תושבים בשדרות טוענים: אנחנו שומעים קולות חפירה של מנהרות מתחת לאדמה; עיריית שדרות: "אין מנהרה שחדרה משטח רצועת עזה לעיר"

בעוד ישראל פועלת בצפון לאיתור והשמדת המנהרות של חיזבאללה, שב ועולה איום המנהרות בעוטף עזה. מאות תושבים בשדרות מתלוננים כי הם שומעים קולות חפירה וקידוח מתחת לאדמה, ביום ובלילה, גם בימי שישי ושבת – וחוששים שמדובר במנהרה שנחפרת בבטן האדמה. – "זה כמו הד כזה, אתה מרגיש שזה מרוחק אבל אתה שומע דפיקות של פטיש". * הצבא הודיע כי הוא לבדוק לעומק כל פנייה שתגיע, זאת במקביל להמשך בניית המכשול התת קרקעי ומאמצים טכנולוגיים ומודיעיניים שהביאו לחשיפתן ונטרולן של מנהרות רבות עד כה * עיריית שדרות: "למיטב הבנתנו שלוש מתוך ארבע פניות נבדקו ונשלל דבר קיומה של מנהרה. פניה רביעית נבדקת ממש ברגעים אלה. חשוב להדגיש שאין מנהרה שחדרה משטח רצועת עזה לעיר שדרות"

פיגוע אבנים באזור חברון: תינוק בן תשעה חודשים נפצע קל

תינוק בן תשעה חודשים נפצע נפצע קל בפניו לאחר שפלסטינים יידו אבנים לעבר רכבים בכביש גוש עציון-חברון, בסמוך לחוות יהודה. לאחר שרסיסי זכוכית מחלון הרכב שהתנפץ עפו לכיוונו. בנוסף, כתוצאה מידויי האבנים ניזוקו שישה כלי רכב, אך לא היו בהם נפגעים

לראשונה מאז סבב ההסלמה: מטען מחובר לבלון התגלה בגבול הרצועה

אתמול (שלישי) בבוקר נוטרל מטען מאולתר שהורכב על בלון תבערה ונמצא בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. אין נפגעים ולא נגרם נזק. הבלון זוהה בזמן מעופו. * זוהי הפעם הראשונה שבה אותר מטען המחובר לבלון מאז תום סבב ההסלמה האחרון בחודש שעבר.

הערכות: חיזבאללה תכנן פשיטה לישראל בסיוע אופנועים וכוחות גדולים שיחדרו לישראל דרך המנהרה

גורמי ביטחון מעריכים כי השיטה הייחודית שנחשפה באחת המנהרות ההתקפיות של הארגון שאותרו בשטח ישראל הכוללת דיפון מבטון – נועדה להרחיב את המנהרה, ולהעביר בה אופנועים, ציוד וכלים כבדים. * דפוסי פעולה אלו מתחברים היטב לאיומי חיזבאללה לבצע פשיטות על השטח הישראלי, ולשם כך הארגון זקוק למספר רב מאוד של לוחמים ואמצעי לחימה שיעברו במהירות. לוחמי הארגון הלבנוני ניסו בעבר להשתמש באופנועים במסגרת פעילות הטרור נגד ישראל, למשל בניסיון החטיפה בע'גר בשנת 2005. (וואלה)

דיווח: צבא לבנון הכריח את ישראל להפסיק את החפירות מעבר לגבול

כלי התקשורת הלבנוני "אל-כתאיב" מדווח כי צבא לבנון "הכריח את צה״ל באמצעות נציגי היוניפי"ל לתקן שתי נקודות נוספות על הקו הכחול במיס אל-ג׳באל, ולהחזיר את גדר התיל לאחור". * על פי הדיווח, החיילים הלבנונים העבירו דרישה לכוח הבינלאומי של יוניפי"ל, להורות לכוח צה"ל לפנות את הדחפורים ואת כלי הקידוח שפעלו בסביבת מיס אל-ג'בל בצד הלבנוני, הקרובה יחסית לקריית שמונה בצד הישראלי.

שר החוץ האיראני: "נתניהו מתגאה בטילים ההתקפיים; מאיים להשמיד את איראן, והוא עדיין מתבכיין על הטילים ההגנתיים של איראן"

שר החוץ האיראני, תקף היום את נתניהו על רקע ביקורו בתעשייה האווירית. "ראשית, נתניהו עמד קרוב מאד למפעל לייצור נשק גרעיני ואיים על איראן בהשמדה. עכשיו, הוא מתרברב אודות הטילים ה'התקפיים' שיכולים להגיע לכל מקום. והוא עדיין מתבכיין על הטילים לצורך הרתעה והגנה של איראן, והמערב מדקלם את 'דאגותיו'".

    נציג מצרים בליגה הערבית קרא לישראל "להפסיק מיד את ההסלמה בשטחי הגדה המערבית, ולשים קץ לכל פעולה שעלולה לדרדר את המצב ולפגוע במאמצים להחיות את תהליך השלום". הנציג המצרי אמר בכינוס של הליגה בקהיר כי מצרים מתכוונת להגביר את מגעיה ולזרז את הצעדים

    שליח האו"ם במזרח התיכון, התייחס להסלמה בשטחים: "בעזה שקט יחסית מאז נובמבר וזה חייב להישמר כך. אסור שההסלמה בגדה המערבית תוביל לסבב חדש בעזה, כיוון שהתושבים שם סובלים מספיק ולא צריכים לשלם את המחיר"

    גורם ביטחוני פלסטיני: בעקבות הכסף הקטארי המוזרם לעזה חמאס יכול להפנות תקציבים להקמת חוליות טרור בגדה * גורם ביטחוני פלסטיני אמר ל'כאן חדשות' כי חמאס מפנה כעת תקציב גדול יותר להקמת חוליות בגדה, לאחר שהכסף הקטרי שחרר אותו מהצורך לשלם משכורות לפקידיו ברצועה מכספו שלו. לדבריו, ישראל פוחדת מקריסת השלטון בעזה יותר משהיא פוחדת מקריסת השלטון בגדה. למי שיורה רקטות ישראל מעבירים כספים, ומי שומר על תיאום בטחוני דוחקים אותו לפינה. * הגורם הביטחוני הפלסטיני אף טוען כי קיזוז משכורות האסירים והמחבלים מכספי המסים שישראל מעבירה לרשות מדי חודש. יעמיד את הרשות בסכנת קריסה והפת"ח יהיה הראשון להתקומם נגדה, עוד לפני חמאס.

    בכיר ברש"פ: הריסת בתי מחבלים שחוסלו מעודדת טרור, בנייתם מחדש מפחיתה את הרצון לנקמה * בכיר ברש"פ אמר ל'חדשות כאן' כי הרשות הפלסטינית מאפשרת ומעודדת איסוף כסף לבנייה מחדש של בתי מחבלים שנהרסו בידי ישראל במסגרת מאמציה להכיל את המצב ולקטוע את מעגל הנקמה. "הקמת הבית מחדש מפחיתה את הרצון לנקום מצד בני משפחה אחרים"

הותר לפרסום: מנהרת טרור התקפית שנחפרה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה

כפי שפורסם ביום א׳, 16.12.18, במהלך סוף השבוע חשפו לוחמי צה"ל מנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור "חיזבאללה" שחצתה לשטח ישראל. עתה מותר לפרסום כי המנהרה נחפרה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה וחדרה מטרים ספורים לשטח ישראל. המנהרה לא השלימה את מוכנתה המבצעית לשימוש.

הודעה נמסרה לראשי הרשויות הרלוונטיים.

המאמץ לחשיפה ונטרול מנהרות הטרור יימשך ככל שיידרש.

כחלק מעבודת הצוות המשותף לפיקוד הצפון ואגף המודיעין נבחנו מרחבים הצמודים לקו הכחול שיכולים לשמש את חיזבאללה למימוש תוכנית ההתקפה שלו. במסגרת המעקב השיטתי אחר שטח מיוער הסמוך לכפר השיעי רמיה ולשטח ישראל אותרו מספר אירועים חריגים אשר החשידו את המרחב כמרחב ממנו חיזבאללה עלול לנסות לממש את תוכניותיו והם: שריפת עץ בודד במרחב במאי 2016, התרוממות סלעים חריגה ויצירת שבילים חדשים ולא טבעיים במרחב. ריכוז מאמץ שהתפרס על פני השנים האחרונות במגוון אמצעים, ויזואליים וטכנולוגיים, הובילו לגילוי מרחב התוואי בשטחנו.

מדיני

סקר פלסטיני חדש: מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה גובר על אבו מאזן בבחירות לנשיאות; שוויון בין פת"ח לחמאס במועצה המחוקקת

סקר דעת קהל שמתפרסם היום ברשות הפלסטינית מצביע על גידול באהדה לחמאס – הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה. ע"פ הסקר, אילו התקיימו היום הבחירות לרשות הפלסטינית, היה בכיר חמאס אסמאעיל הנייה זוכה ב-49% מהקולות לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית, לעומת 42% בלבד לאבו מאזן. * בגדה לבדה אבו מאזן מוביל על הנייה בחמישה אחוזים. ואילו בעזה לבדה גדל הפער מאוד והנייה מקבל כמעט כפול קולות מאבו מאזן

– בהצבעה למועצה המחוקקת היה חמאס זוכה ב-34% מן הקולות לעומת 35% לפת"ח. פער של אחוז אחד בלבד לטובת הפת"ח. בסקר קודם מלפני 3 חודשים עמד הפער בין שני הארגונים על תשעה אחוזים לטובת הפת"ח. בגדה הפת"ח נהנה מתמיכה ציבורית גדולה יותר מאשר חמאס, ובעזה התמונה הפוכה ובשיעורים דומים.

– עוד בסקר: יותר מ-60% תומכים ברגיעה בעזה, מאמינים שחמאס ניצח בעימות האחרון עם ישראל וסבורים שהפסקת האש תקרוס בקרוב ואז תפרוץ מלחמה בהיקף נרחב בין הצדדים. * 55% מתנגדים לרעיון שתי המדינות – קרוב לשני שליש סבורים שזהו פתרון לא מעשי, ושיעור דומה סבור שמטרת ישראל בטווח הארוך היא להקים מדינה מהים לנהר ולגרש את כל הפלסטינים.

שגרירת ארה"ב באו"ם: "תוכנית השלום האמריקאית כוללת אלמנטים שעושים שימוש בטכנולוגיה"

שגרירת ארה"ב באו"ם, שתסיים תפקידה בקרוב, התייחסה בדיון החודשי של מועצת הביטחון של האו"ם שעסק במצב במזרח התיכון לתוכנית האמריקאית לכינון הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים – "התוכנית הזאת אינה כמה עמודים בלבד אלא מכילה הרבה יותר פרטים ומכניסה אלמנטים שעושים שימוש בטכנולוגיה. התוכנית מקבלת את המציאות שניתן לעשות היום דברים שפעם לא ניתן היה" * לדבריה "לפלסטינים יש הרבה מה להרוויח מניהול משא ומתן לשלום. יש בתוכה דברים שכל הצדדים יאהבו, ויש בתוכה דברים שכל הצדדים לא יאהבו", אך "אם כל צד (הישראלים או הפלסטינים) יתמקד בפרטים שאינו אוהב, אז נחזור שוב לסטטוס קוו הכושל. ישראל תמשיך לגדול ולשגשג, הפלסטינים ימשיכו לסבול וחפים מפשע בכל הצדדים ימשיכו להיהרג"

מדינות אירופה לטראמפ: תוכנית שלום שתתעלם מפתרון שתי המדינות עם ירושלים כבירת שתי המדינות תסתכן בכישלון

שמונה מדינות באיחוד האירופי הציגו היום (שלישי) אזהרה לקראת פרסום "עסקת השלום" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. ולפיו כל תוכנית שתתעלם מהמוסכמות הבינלאומיות על פתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67׳, עם ירושלים כבירת שתי המדינות – מסתכנת בכישלון. * את ההצהרה המיוחדת פרסמו יחד צרפת, הולנד, פולין, שבדיה, בריטניה, בלגיה, גרמניה ואיטליה, בשולי דיון תקופתי במועצת הביטחון של האו"ם על המצב במזרח התיכון

סנאטורים רפובליקנים מקדמים הצעה ולפיה ארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן אל מול האיומים מצד איראן וחיזבאללה

לראשונה מאז מלחמת ששת הימים, בארה"ב תעלה הצהרה רשמית להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. על שולחן הסנאט האמריקני הונחה אתמול ההצהרה, שבה נאמר כי "עמדת הסנאט היא שארה"ב צריכה להכיר בריבונות הישראלית על רמת הגולן". * את ההצהרה הציעו הסנאטורים טד קרוז ותום קוטון מהמפלגה הרפובליקנית, המסבירים כי "עד 1967 סוריה אמנם שלטה ברמת הגולן, אך השתמשה בשטח כדי להתקיף את ישראל". לטענתם, במלחמת יום הכיפורים הוכח שהשטח הוא עומק אסטרטגי חיוני עבור ישראל. עוד מזכירים השניים כי בשנת 1981 סיפחה ישראל את הגולן באופן רשמי, וכי נשיאי ארה"ב התחייבו כמה פעמים בעבר כי כאשר יגבשו עמדה בנושא הגולן יביאו בחשבון את שיקולי הביטחון של ישראל.

ישראל מחתה על הזמנת מנהיג חמאס לרוסיה; רוסיה בתגובה: גם אתם מדברים עם חמאס

שגריר ישראל ברוסיה העביר מחאה לרוסיה על הזמנתו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה למוסקבה על ידי משרד החוץ הרוסי. מחאה דומה הועברה גם לשגרירות רוסיה בישראל. אולם, משרד החוץ הרוסי דחה את הביקורת הישראלית והשיב: "למה אתם באים אלינו בטענות – אתם מדברים עם חמאס בעצמכם"

לבקשת ארה"ב: ישראל הצביעה באו"ם בעד הצעה המגנה את הכיבוש הרוסי בחצי האי קרים

אתמול (ב') הצביעה ישראל יחד עם ארצות הברית ומדינות מערביות רבות בעד הצעה בעצרת הכללית של האו"ם המגנה את הכיבוש של חצי האי קרים באוקראינה על ידי רוסיה. בעד ההצעה שאין לה תוקף מחייב הצביעו 66 מדינות, כולל כל מדינות האיחוד האירופי ונאט"ו, ונגדה 19 מדינות עם 72 נמנעות. לא ברור כצד תגיב רוסיה על ההצבעה של ישראל, אך ברור כי הדבר לא יסייע למאמצי ישראל לשפר את היחסים עם הקרמלין. * עד היום, ישראל נמנעה בהצבעות שעסקו בנושא וזאת כדי לא להרגיז את הקרמלין ולשמור על יחסים טובים עם הנשיא ולדימיר פוטין. ההחלטה לשנות את הגישה התקבלה באישורו של נתניהו, והיא נעשתה בין השאר בגלל בקשה של הממשל האמריקאי

– לבינתיים נרשמה התחממות ביחסים עם רוסיה כאשר משלחת צבאית נוספת של ישראל חזרה מפגישות במוסקבה עם הצבא הרוסי. המשלחת הוזמנה בהתרעה קצרה ע"י הרוסים בעקבות הביקור הקודם בשבוע שעבר. המשתתפים בשיחות יצאו בתחושה שרוסיה חוזרת ליחסי עבודה תקינים עם ישראל לאחר תקרית הפלת המטוס בחודש ספטמבר

בעקבות פרשת העיתונאי הסעודי: יועצים ליורש העצר הסעודי שהיו אחראים על הקשר עם ישראל – הודחו; ההתקרבות ביחסים בין סעודיה לישראל נבלמה

העיתון וול סטריט ג'ורנל מדווח כי שני יועציו הבכירים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שהודחו בעקבות מעורבותם ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י היו אלה שאחראים על הקשרים החשאיים עם ישראל. לפי מקורות המקורבים לנעשה בממלכה, הזעם הבינלאומי על רצח חאשוקג'י ותגובת השרשרת הפנימית צמצמו את מרחב התמרון של הנסיך, והוא מתנהל כעת בזהירות – המשליכה על נכונותו לצאת למהלכים בינלאומיים מסוכנים, כמו הושטת יד לישראל. * לפי הדיווח, ראש המוסד אף ביקר בסעודיה מספר פעמים בשנה האחרונה ונפגש עם ראשי המודיעין של סעודיה, מצרים, ירדן והפלסטינים בפגישה שאורגנה ע"י הממשל האמריקני. כמו"כ\ ממשלת סעודיה החלה לתת לאנשי עסקים ישראלים פטור מויזה כדי לאפשר להם לבקר במדינה באמצעות קבלת מסמך ממשלתי מיוחד ללא צורך להראות את דרכונם בכניסה למדינה. חלק מאנשי העסקים הללו היו מחברות שעוסקות בטכנולוגיות מעקב ומודיעין.

    שר החוץ הפלסטיני אמר שנציגי הליגה הערבית שלחו מסר לאוסטרליה וברזיל, לפיו האינטרסים שלהן במדינות ערב יהיו בסכנה אם יבצעו צעדים הנוגעים להכרה בירושלים כבירת ישראל

    מפלגת הלייבור באוסטרליה תכיר במדינה פלסטינית, אם תנצח בבחירות הבאות. כזכור, ביום שבת הודיע ראש הממשלה סקוט מוריסון כי מדינתו תכיר במערב ירושלים בירת ישראל

חוץ

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: יפן תחנוך בשנים הקרובות שתי נושאות מטוסים בצי

יפן תגדיל משמעותית את הוצאות הביטחון שלה כדי להתגונן מפני איומים מצד סין ורוסיה, והיא צפויה לחנוך במהלך חמש השנים הקרובות שתי נושאות מטוסים, שפותחו כך שיוכלו לשאת מטוסי קרב מסוג אף 35 ג'ט. – "סין שולחת יותר ספינות ומטוסים לבצע סיורים במים הסמוכים ליפן, וצפון קוריאה עדיין לא התפרקה מנשקה הגרעיני" * בישיבה של הקבינט היפני שנערכה היום (שלישי) הוחלט שהמדינה תרכוש בחמש השנים הקרובות מטוסי חמקן, טילים ארוכי טווח וציוד צבאי אחר כדי לתמוך בכוחות האמריקאיים המוצבים במערב האוקיינוס השקט.

טראמפ חתם על צו נשיאותי להקמת מחלקת חלל מיוחדת בפנטגון

הנשיא הורה על הקמת מחלקה מיוחדת שתהיה אמונה על תחום החלל – ועל אבטחת הנכסים האמריקניים מחוץ לכדור הארץ: בראש יעמוד גנרל, ובין היתר היא גם תפקח על כל המבצעים הצבאיים של ארה"ב בחלל (החדשות)

פוטין מאיים: אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין – נפרוס במהירות טילים לטווח בינוני

נשיא רוסיה הכחיש כי מוסקבה מפרה את ההסכם שנחתם עם וושינגטון בתום המלחמה הקרה, אך הזהיר: כי מדינתו יכולה לפרוס בקלות טילים לטווח בינוני בבסיסיה אם ארה"ב תפרוש מהסכם צמצום הנשק שנחתם בעקבות המלחמה הקרה.

דיווח: רוסיה מקימה תשתית צבאית לטווח ארוך באי הקריבי La Orchila

כלי תקשורת ברוסיה ווונצואלה מדווחים כי רוסיה מקימה תשתית צבאית לטווח ארוך באי הקריבי La Orchila. באי יש בסיס של צבא וונצואלה ובשנת 2002, במהלך ניסיון הפיכה נגד הנשיא לשעבר הוגו צ'אבס, הוא נחטף ונכלא בבסיס שבאי

    הבית הלבן הודיע כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ישתתף בוועידה הכלכלית העולמית שתיערך בחודש הבא בדאבוס שבשוויץ

    דוברת הבית הלבן, התייחסה לדיווחים שלפיהם טראמפ יקדם את הסגרתו של איש הדת פתהוללה גולן לטורקיה ואמרה: "הנשיא אמר שיבדוק את הנושא, ולא יותר"

    ארה"ב: עורך הדין של מייק פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, אומר כי פלין הסכים לשתף פעולה באופן מלא עם התובע המיוחד רוברט מולר. פלין, בכיר בקמפיין הבחירות של טראמפ, נפגש במהלך הקמפיין ובתקופת המעבר עם גורמים רוסיים ושיקר על כך לחוקרים

    – מאות מהגרים חוצים את גבול ארה"ב-מקסיקו במחוז שומם במדינת ניו מקסיקו * בכירים ברשות ההגירה האמריקנית אמרו הלילה (ליל רביעי) כי מאות מהגרים חוצים את גבול ארצות הברית-מקסיקו במחוז שומם במדינת ניו מקסיקו שבו נצפתה בעבר תנועה מעטה. לדבריהם, מדובר ככל הנראה בנתיב הברחות. (AP)

    – הבית הלבן: טראמפ בודק אפשרויות למימון החומה בגבול מקסיקו * דוברת הבית הלבן הודיעה כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח עם חברי הקבינט על מנת לבדוק האם במשרדיהם יש כספים שניתן להשתמש בהם לצורך בניית החומה בגבול עם מקסיקו. (רויטרס)

    בלגיה: ראש ממשלת בלגיה התפטר מתפקידו בשל מחאה נגד הצטרפות מדינתו להסכם הגירה * ראש ממשלת בלגיה, הגיש את התפטרותו למלך בלגיה, לאחר שהוגשה הצעת אי אמון נגד ממשלת המיעוט שלו. * הממשלה של מישל הפכה לממשלת מיעוט בשבוע שעבר, לאחר שהמפלגה הפלמית פרשה ממנה בגלל החתימה על הסכם ההגירה של האו"ם. * המלך פיליפ עשוי לבקש משארל מישל להמשיך לכהן כמשגיח בעל סמכויות מצומצמות עד לבחירות במאי.

    בריטניה: בריטניה נערכת לברקזיט ללא הסכם: "3,500 חיילים הועמדו בכוננות" * מועד פרישת הממלכה מהאיחוד האירופי מתקרב, אך רה"מ מתקשה לגבש תמיכה בהסכם שלה. שרי הקבינט הבריטי דנו באפשרות של פרישה מהאיחוד האירופי, ללא הסכם מסודר בעניין. והממשלה מגבשת תכניות למקרה של עזיבה חד-צדדית ולתרחיש של מחסור וכאוס, שר ההגנה פירט על תכניות כוחות השיטור בעת הצורך* הפרישה הרשמית של הבריטים מהאיחוד תתרחש ב-29 במארס, ורבים בממלכה חוששים שבהיעדר הסכם הכלכלה הבריטית עשויה להינזק קשות

    סוריה: רוסיה, איראן וטורקיה סיכמו על גוף חוקתי סורי חדש שיתכנס כבר בחודש הבא * שרי החוץ של רוסיה, טורקיה ואיראן הודיעו בהצהרה משותפת כי יפעלו לקידום כינוס הפסגה הראשונה של הוועדה הדמוקרטית של סוריה כבר בתחילת השנה הלועזית הבאה

    סעודיה: על רקע פרשת העיתונאי הסעודי: קריאות בסעודיה להחרים את טורקיה * קריאות בחברה הסעודית בימים האחרונים להחרים מוצרים מטורקיה בשל המשבר שפרץ אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. הסעודים נקראים להחליף את המוצרים המיובאים מטורקיה במוצרים מקומיים או בכאלו מ"מדינות ידידותיות". לדבריהם, טורקיה חווה משבר כלכלי, והממלכה לא צריכה לעזור לאנקרה אלא להעניש את ארדואן.

    רוסיה: נשיא רוסיה פוטין חתם על צו המורה לאסור על תליית שילוט אלקטרוני עם שערי מטבע החוץ ביחס לרובל. הנימוק הרשמי הוא "מאבק בהמרת מטבע לא חוקית", אך לפי הערכות הצעד נועד למזער את הנזק מהסנקציות המערביות נגד רוסיה, שהובילו את שער הרובל לצנוח בעשרות אחוזים

    – נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין: "הנשק החדש שברשות רוסיה מגדיל באופן משמעותי את פוטנציאל הכוח של הצבא ושל חיל הים שלנו. כמו כן, הנשק תורם למאזן הכוחות והיציבות הגלובלי"

    תימן: הסכם רגיעה בין המורדים החות'ים לכוחות הממשל, שהושג בתיווך האו"ם, נכנס לתוקפו בעיר אל-חודיידה, ויאפשר העברת סיוע הומניטרי מהנמל בעיר לשאר המדינה.

    – דיווח: צבא תימן הפיל מטוס סיור איראני של המורדים החות'ים במלחמה בתימן

צרכנות

    מסתמן: הביצים יוזלו בשנה הקרובה ב-1.2 אחוזים בממוצע * בעיצומו של גל ההתייקרויות במשק: ועדת המחירים הבין משרדית הודיעה היום (שלישי) כי מחיר תבנית ביצים יירד בשנה הקרובה ב-1.2 אחוזים בממוצע. באוצר מעריכים כי משקי הבית יחסכו כ-24 מיליון שקלים בשנה. * לפי החלטת ועדת המחירים, תבנית ביצים בגודל XL תוזל מ-12.50 שקלים ל-12.40 שקלים. תבנית ביצים בגדול L תוזל מ-11.45 שקלים ל-11.30 שקלים. תבנית ביצים בגדול M תוזל מ-10.45 שקלים ל-10.30 שקלים. (ישראל היום)

בעולם

כסף מהשמיים: מיליארדר השליך לעניים שטרות כסף מהגג ונעצר בשל הפרעה לסדר הציבורי
מיליארדר צעיר השליך שטרות כסף בסכום של 100 דולר הונג קונגי (13 דולר אמריקני) מגג בניין בשכונה של מעמד הפועלים בהונג קונג. לפי ההערכה בתקשורת המקומית בסך הכול הושלכו לרחובות 200 אלף דולר הונג קונגי (כ-25 אלף דולר). ביום ראשון אחר הצהריים הוא נעצר כשחזר לשכונה שבה השליך את השטרות בגין הפרעה לסדר הציבורי. ככל הנראה בכוונת רשויות הונג קונג להמשיך בהליכים הפליליים נגד היזם שכן "המעשה סיכן חיי אדם".

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן