Skip to content

מרטן באס משחק "מחבואים" עם המבקרים במוזיאון העיצוב בחולון

תערוכת יחיד מעניינת ביותר למעצב הנחשב בעולם מרטן באס. הוא למד עיצוב, אך מבקש שלא נתייג אותו בקטגוריות ידועות מראש. ראש פתוח, תעוזה וגבולות אינסופיים, הם מאפיינים של יוצר, שהוא אמן, מעצב, קולנוען, שחקן, במאי ויצרן. למרות כל זאת, הוא מוצג במוזיאונים לעיצוב ובתערוכות עיצוב בינלאומיות. לא מצליח לבטל תיוג.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מרטן באס (יליד 1978 הולנד) הוא אמן רב תחומי שעוסק בעיצוב שהוא בעצם מיצב אמנותי. המיצבים שלו מורכבים מפיסול, וידיאו ארט, בימוי, תכנון, קול ועוד ועוד. באס שלמד באקדמיה לעיצוב באיינדהובן שבהולנד לא אוהב שמנסים לתייג אותו בקטגוריות מוחלטות. העבודות שלו נעות מקיצוניות למופנות הן בנושא והן בביצוע. במיצב אחד הוא שורף רהיטים שעוצבו ע"י מעצבים נודעים ובמיצב השני מייצר קרקס עירוני שמח. הוא קורא לתערוכה "מחבואים", שהוא משחק ילדים שמשקף נאיביות, מאחר והוא "משחק עם העולם" שמסביבו ובציפיות של העולם הזה ממנו. באנגלית הוא קורא לתערוכה SEEK & HIDE החבא ומצא, הסתר וגלה והצופים מוזמנים לגלות את הנסתר בתוך הגלוי. התערוכה הוצגה בספטמבר בכרונינגר שבהולנד ומהווה למעשה תערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו בעשור האחרון.

במוזיאון העיצוב חולון שני חללים גדולים המופרדים בקומות, מה שמאפשר לייצר ניגודיות בין המוצגים. התצוגה בקומת הכניסה אקספרסיבית ורועשת בהבט של קול, צורה וצבע ובקומה השנייה התצוגה שקטה ומניחה לצופה לצפות בשקט ולחשוב.

קומת הכניסה:

"חימר" סדרה של מאווררים וכסאות העטופים בחימר סינטטי צבעוני בעבודה ידנית.

המאווררים

"באס בא לעיר" קרקס מעוצב, עשוי מתאורות, מראות מעוותות ומוזיקה רועשת והכל בצבעים עזים. המיצב הוכן עבור תערוכת העיצוב במילנו כביקורת על מהותה של תערוכת מילאנו "כמו בקרקס, הביקור הוא שום דבר, מלבד צילום לפוסט בפייסבוק, לתיעוד של גם אני הייתי כאן".

הקרקס של באס בא לעיר

קומה עליונה:

"עשן" סדרת הרהיטים השרופים שהכין באס כעבודת הגמר שלו בלימודי העיצוב. הסדרה פורצת הגבולות פתחה לו דלתות בינלאומיים. המיצבים מורכבים מפריטי ריהוט עתיקים או רהיטים שעוצבו ע"י מעצבים נודעים בהיסטוריה, אותם הוא שרף עד לנקודה מסוימת שבה עדיין רואים את תהליך ההתכלות. לאחר מכן ציפה אותם בחומר אפוקסי שקוף לשימור והנצחה. באס טוען שאין צורך לחזור על ההיסטוריה, אלא רק להישען עליה וללכת קדימה. בתוצאה הסופית השרופה באס רוצה לציין כי היופי יכול להישאר גם בשינוי הטקסטורה שלו. הרהיטים שנשרפו הם תעתיקים מדויקים של הפריטים האמיתיים והוזמנו ע"י האמן למטרת השריפה.

"זמן אמיתי" סדרה של שעוני קיר מעץ אשר במרכזם מסך בו מוקרן וידיאו של 24 שעות, של אדם המזיז את מחוגי השעון ע"י ציור המחוג בטוש עבה או דק ומחיקתו כשעברה דקה. במיצב הזה משלב באס תיאטרון, אמנות, קולנוע ועיצוב והוא משמש בעצם כ"במאי סרטים". בוידיאו אחר, צולמו אנשים המטאטאים שורה של זבל המהווה מחוג שעון, דקה אחר דקה, הם משנים את מיקום הזבל בהתאם לזמן האמיתי.

"אבקש את תשומת לבכם" סדרה של רמקולים המשמיעים קולות לוחשים.

CLOSE PARITY סדרת רהיטים מעץ, מתכת פליז וברונזה, שנוצרה מרישומים נאיביים הנראים פשוטים לכאורה אך מורכבים לייצור.

אוצרים: מרק וילסון, סו-אן ואן דר זייפ

נעילה: 27.4.2019

שעות פתיחה, שיח גלריה והדרכות באתר המוזיאון כאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן