Skip to content

יער רוחני של מונטוורדי צלילי בארוק לשנה החדשה

האנסמבל הקולי הישראלי בליווי סולני בארוקדה יחיו בפני הקהל את יצירת המופת Selva Morale E Spirituale של גדול מלחיני הבארוק האיטלקי קלאודיו מונטוורדי. על היצירה הרוחנית הזאת ינצח לקראת השנה האזרחית החדשה סטיבן סלואן . 3 קונצרטים ייערכו ברעננה, בחיפה ובתל אביב החל מתאריך 27/12
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנת 1640, שלוש שנים לפני מותו, פרסם מונטוורדי את קובץ היצירות הדתיות החשוב ביותר מאז התהילים של 1610 בשם: "יער רוחני". בשיא כוחו ופרסומו, אחרי 27 שנים של עשייה מוסיקלית בוונציה, הוציא המלחין תחת ידו שפע נפלא של יצירות דתיות מלהיבות ומגוונות, להרכבים ומקורות טקסט שונים, הכוללים מדריגלים, מיסה, המנונים, מוטטים ומגניפיקטים. בקונצרט  Selva Morale E Spirituale  האנסמבל הקולי הישראלי יחיה בפני הקהל את יצירת המופת הענפה והעשירה של גדול מלחיני הבארוק האיטלקי.

האנסמבל הקולי הישראלי יופיעו בקונצרט ליטורגי לרגל השנה החדשה. צילום: ניב שמעון

 היצירה נחשבת כיצירה הבולטת והחשובה ביותר במכלול היצירות הליטורגיות שלי מונטוורדי. מאז שכתב את Vespro della Beata vergine  בשנת 1610 המוכרת בשם Vespers (תפילות הערבית).

אסופת היצירות הללו פורסמה בתיזמורים שונים ב- 1640 ו- 1641 היצירה Vespers נכתבה לבקשתו של ויצ'נזו גונזאגה, הדוכס של מנוטבה. Selva Morale E Spirituale נכתבה בסאן מרקו בונציה, בה כיהן מונטוורדי כמנצח ומלחין, משנת 1613. היצירה הוקדשה לאלאונרה גונזאגה, והיא פורסמה כשמונטוורדי היה כבר בן 74.

קלאודיו מונטוורדי: מלחין, כנר וזמר מתקופת הרנסאנס ומהבארוק. מקור: ויקיפדיה

קלאודיו ג'ובאני אנטוניו מונטוורדי נולד בשנת 1567 ונפטר בשנת 1643. הוא היה מלחין פורה, נגן כלי קשת ומנצח מקהלה. הוא כתב מוסיקה דתית וחילונית. למונטוורדי היה חלק חשוב בפיתוחו של ז'אנר האופרה. הוא נחשב לדמות מפתח במעבר בין מוסיקת הרנסנס לבין מוסיקת הבארוק.

המלחין יליד קרמונה, החל את דרכו המוסיקלית בחצר הדוכס ממנטובה. אחר כך עבר לרפובליקת ונציה והיה המנצח של הקאפלה בכנסיית סאן מרקו. מאוצר מכתביו שנותר לאחר מותו ניתן היה ללמוד הרבה על עולמם של המוסיקאים האיטלקיים באותה תקופה, כולל בעיות הפרנסה, התמודדות עם פטרונים שונים וכמובן הפוליטיקה באותה עת, המוסיקלית והכללית.

רבות מן היצירות של מונטוורדי אבדו, אך לאחר מותו נותרו תשעה ספרים של מדריגלים, יצירות דתיות רבות, ושלוש אופרות שלמות. האופרה שכתב בשנת 1607 "אורפיאו" היא המוקדמת ביותר מן הז'אנר הזה שעדיין מועלית על הבמות. בראשית המאה העשרים זכו יצירותיו לגילוי מחודש וחשיבותו והשפעתו על ההיסטוריה של המוסיקה האירופאית הוכרה. עד היום את יצירותיו השונות מרבים לנגן ולהקליט.

המנצח האורח סטיבן סלואן. צילום: יח"צ

המנצח האורח סטיבן סלואן נולד בארצות הברית. הוא המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של בוכום והיה המנהל המוסיקלי של פסטיבל ספולטו, המנהל האמנותי של אופרה נורת' בלידס, המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של המלחינים האמריקאים והמנצח הראשי של התזמורת הסימפונית של סטאבאנגר. הוא ניצח על אינספור הפקות אופרה בכל רחבי העולם כולל החיילים (צימרמן) בפסטיבל לינקולן סנטר בניו יורק, נישואי פיגרו (מוצרט) באופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון, גרנדל (גולדנטל) בלוס אנג'לס, אנה ניקול (טורנאייג') באקדמיה למוסיקה של ברוקלין, מחכים לגברת מונרו (דה ראף) באמסטרדם, מקבת (ורדי) בשטוטגרט, האהבה לשלושה תפוזים (פרוקופייב) בברלין, והפקה של שתי האופרות טירתו של כחול הזקן (ברטוק) ודידו ואניאס (פרסל) בפרנקפורט ובלוס אנג'לס. הוא ניצח על תזמורות סימפוניות ועל תזמורות נוער רבות באינספור קונצרטים בכל רחבי העולם.

 באופרה הישראלית הוא ניצח על הפקות: דולי הפנינים (2016), ינופה (1996), הספר מסוויליה (1995), ינופה (1993), הספר מסוויליה (1993)

  האנסמבל הקולי הישראלי אשר חוגג 24 שנה לקיומו, ממשיך מסורת ארוכת שנים של איכות בלתי מתפשרת ורפרטואר מרתק. מאז נוסד בידי יובל בן עוזר, כבש את מקומו כגוף הקולי המקהלתי הקאמרי המוביל בישראל ואף זכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה  בספרד  ובבלגיה (עד שהוגדר כמקהלה מקצועית- המנועה להשתתף בתחרויות).

האנסמבל, המורכב מזמרים מקצועיים, מופיע במיטב האולמות והפסטיבלים בארץ בסדרת קונצרטים משלו וכן עם התזמורות המובילות בארץ, כשהוא זוכה להצלחה הן בקרב הקהל והן בקרב מבקרים ומוסיקאים. רפרטואר המוסיקה הקאמרית הקולית של האנסמבל משתרע ממוסיקת ימי הביניים ועד למוסיקה בת זמננו ובכלל זה יצירות אוונגרדיות והקלטות פס-קול לסרטים.

מועדי הקונצרטים

המשכן לאמנויות רעננה            27/12/18, 20:30

כנסיה בחיפה                        28/12/18, 12:00

מוזיאון תל אביב לאמנות        29/12/18, 20:30   

 

לפרטים נוספים ולהזמנת כרטיסים כנסו לאתר האנסמבל הקולי הישראלי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן