Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום ראשון 13 בינואר 2019

כותרות המהדורה     הסלמה בדרום: רקטה שנורתה מעזה התפוצצה בשטח פתוח; בתגובה תקף חיל האוויר שתי תשתיות תת קרקעיות של חמאס בצפון רצועת עזה (בטחוני)     אחרי התקיפה הלילה בעזה – חמאס מאיים: ישראל משחקת באש (בטחוני)     חיל האוויר תקף ב-36 השעות האחרונות מחסני נשק איראנים באזור דמשק – שעות בודדות לאחר שמטוס איראני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הסלמה בדרום: רקטה שנורתה מעזה התפוצצה בשטח פתוח; בתגובה תקף חיל האוויר שתי תשתיות תת קרקעיות של חמאס בצפון רצועת עזה (בטחוני)

    אחרי התקיפה הלילה בעזה – חמאס מאיים: ישראל משחקת באש (בטחוני)

    חיל האוויר תקף ב-36 השעות האחרונות מחסני נשק איראנים באזור דמשק – שעות בודדות לאחר שמטוס איראני פרק מטען במקום (בטחוני)

    מבצע "מגן צפוני" הסתיים: אותרה מנהרה שישית בגבול הצפון – "עומקה 55 מטרים מתחת לפני הקרקע, גובהה שני מטרים ורוחבה מטר אחד; חדרה עשרות מטרים בשטח ישראל וכללה מדרגות, מסילות וחשמל" (בטחוני)

    חמאס פרסם את תחקיר ההיתקלות בח'אן יונס לפני חודשיים: "15 לוחמים מסיירת מטכ"ל שפעלו במדינות ערב נוספות התפצלו ל-2 קבוצות; המטרה: לשתול מערכות ריגול ברשת הקשר הפנימי ולדלות מידע על הישראלים השבויים בידי הארגון" (בטחוני)

    הניו יורק טיימס: ב-FBI חשדו שטראמפ פעל כסוכן זר של רוסיה; טראמפ: "שפלות מוחלטת" (חוץ)

    דיווח: "טראמפ פעל בנמרצות להסתיר את פרטי שיחותיו עם פוטין"; טראמפ: "אין לי מה להסתיר" (חוץ)

    סעיף נוסף בחקירת המעורבות הרוסית: מה עשו מחוקקים אוקראינים פרו-רוסים בהשבעת טראמפ (חוץ)

תחזית מזג אוויר

שבוע גשום וסוער בפתח; ביום רביעי סיכוי לשלג בירושלים

לאחר ההפוגה במזג האוויר הסוער, החל מהיום צפויים הגשמים לשוב, וביום רביעי אף ייתכן לראשונה העונה שלג בירושלים.

– היום (ראשון) משעות אחר הצהריים יחל לרדת גשם בצפון הארץ. בערב יתחזקו הגשמים ויתפשטו בהדרגה למרכז הארץ מלווים מדי פעם בסופות רעמים. בחרמון ירד שלג.

– מחר (שני) יירד גשם לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה ובחרמון ירד שלג. בדרום ישרור אובך. לקראת הערב ייפסק הגשם במרכז ובשעות הלילה גם בצפון.

– ביום שלישי תחול הפוגה בגשמים לצד רוחות חזקות. בלילה שבין שלישי לרביעי יחלו לרדת גשמים מלווים בסופות רעמים בצפון הארץ, אשר יתפשטו בהדרגה למרכז.

– ביום רביעי יירדו גשמים מלווים בסופות רעמים וברד מצפון הארץ ועד צפון הנגב וינשבו רוחות דרום מערביות חזקות. בפסגות הרי הצפון והרי המרכז יחל לרדת שלג. לקראת הערב ינמיך רום השלג ואז קיים סיכוי לשלג גם בירושלים.

חדשות

נדחה הערער שהוגש על הארכת מעצרו של הקטין העצור בידי השב"כ בחשד לטרור יהודי –

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד דחה את הערער שהוגש על הארכת מעצרו של הקטין העצור בידי השב"כ. עורך הדין עדי קידר מארגון חוננו תקף את ההחלטה

    בשעות השיא של השבוע: 5 רכבות בוטלו הבוקר * בוקר של תקלות ועומסים ברכבת: בשעות הבוקר היום (א') בוטלו חמש רכבות שונות, כולן בשעות השיא של הנסיעה לעבודה. ביטול הרכבות היה בשל רצף תקלות טכניות שהתרחשו במערך רכבת ישראל, מהצפון ועד לדרום. בשל התקלות, נוסעים רבים איחרו לעבודתם. * מרכבת ישראל נמסר: "בשל כמה תקלות תפעוליות נרשמו הבוקר שיבושים בתנועת חלק מהרכבות. אנו מתנצלים בפני הנוסעים על אי הנוחות ומזכירים כי במקרה של עיכוב של חצי שעה ומעלה, הם זכאים לפיצוי". (ynet)
לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל עצרו הלילה פלסטיני שעל פי החשד ביצע ירי לעבר בסיס בג"ב באבו דיס שבחטמ"ר בנימין.  פעילות מודיעינית ומבצעית הביאה הלילה למעצרו של חשוד בירי לעבר בסיס מג"ב באבו דיס בתאריך 27.11.18 . החשוד תושב אבו דיס בשנות ה-30 לחייו ביצע על פי החשד ירי לעבר אחת מעמדות הבסיס, ירי שלא הביא לנפגעים.   לאחר מספר ניסיונות להביא למעצרו הוא נעצר כאמור הלילה באזור מעלה אדומים.

משטרת ישראל פענחה את אירוע הדקירה בתחנת הדלק בצומת ברנר בסוף חודש דצמבר

בתום חקירה של משטרת ישראל  הוגש בשבוע שעבר כתב אישום נגד החשוד באירוע הדקירה שהתרחש בתאריך 26/12/18, בתחנת דלק בצומת ברנר.

תחילתה של החקירה בדיווח שהתקבל על מוכר בחנות הנוחות שנפצע כתוצאה מדקירה על ידי חשוד שנמלט מהמקום.

פעילות חקירתית של משטרת ישראל הביאה מספר ימים לאחר מכן, לאיתורו ולמעצרו של החשוד במעשה, בן 33 מקרית עקרון. במהלך מעצרו ניסה  החשוד להימלט מהשוטרים, ובסיוע מסוק משטרתי הצליחו השוטרים בתום מרדף רגלי לעצור את החשוד שהתנגד למעצרו ואף איים על השוטרים כי יפגע בהם. החשוד נלקח לחקירה בתחנת המשטרה ביבנה.

על פי כתב האישום, הגיע הנאשם לחנות הנוחות כשהוא אוחז בשתי שקיות ונושא עליו סכין. הנאשם ניגש לכיוון מדף הסיגריות הממוקם מאחורי דלפק המוכר וביקש לקחת בעצמו סיגריות מהמדף. המוכר סירב לכך והנאשם החל להתווכח עימו ולקלל אותו. בשלב מסוים, לקח הנאשם פחית טונה, מבלי לשלם עליה ויצא מהחנות.

המוכר יצא מהחנות בעקבות הנאשם, לקח ממנו את פחית הטונה וחזר אל החנות. הנאשם ניגש בשנית אל דלת החנות ובתגובה ניגש המוכר אל הדלת בכדי למנוע את כניסתו, אז שלף הנאשם סכין ודקר את המוכר בבטנו. הנאשם נמלט מהמקום והמוכר פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

מעצרו של החשוד הוארך מעת לעת ובשבוע שעבר הגישה הפרקליטות , כתב אישום ובקשה למעצרו עד לתום ההליכים בעניינו, בגין חבלה בכוונה מחמירה, החזקת סכין שלא כדין, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ואיומים.

פוליטי

תיק 4000: בניגוד לטענות נתניהו: גורמים במשרד התקשורת התנגדו למיזוג בזק-יס

שורה של גורמים במשרד התקשורת, שמסרו עדות במשטרה וברשות לניירות ערך במסגרת חקירת תיק 4000, טענו שהתנגדו לעסקת המיזוג בזק-יס. זאת בניגוד לטענות ראש הממשלה כי המיזוג אושר על ידי גורמים מקצועיים, והוא רק חתם על אישורו כצעד טכני. * מנגד, טענה שצפויה להישמע בשימוע מצד נתניהו היא שהעמדה של משרד התקשורת, כפי שהובאה בחקירה, לא התבטאה במסמכים הרשמיים. טענה נוספת שצפויה לעלות היא ששני גורמי מקצוע במשרד התקשורת, לא הביעו שום התנגדות. עוד צפוי להיטען כי גורמי מפתח ברשות להגבלים עסקיים, שכן הניעו את תהליך המיזוג לפני שנתניהו נכנס למשרד התקשורת ואישרו אותו, לא זומנו לעדות (חדשות כאן)

דיווח: במשטרה רצו לעצור את מו"ל ידיעות אחרונות במסגרת תיק 2000

גורמים במשטרה טוענים כי בתחילת חקירת תיק 2000 הוחלט לעצור את מו"ל ידיעות אחרונות מוזס, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, החליטו החוקרים שלא לעצור את מוזס על מנת שלא לחשוף את החקירה ולגרום נזק לתיק. נתניהו עצמו הופתע בחקירתו הראשונה במסגרת תיק 2000, בין השאר בשל העובדה כי לא ידע שבידי המשטרה יש את הקלטות השיחות בינו לבין מוזס. ראש הממשלה היה בטוח כי הוא צפוי להיחקר דווקא בתיק 4000 – אשר נוגע לעסקת מיזוג בזק-יס.

דיווח: עד המדינה בתיק 4000 מעוניין לחזור בו מהסכם 'עד המדינה'

במקביל, עד המדינה בתיק 4000, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, מאותת לאחרונה כי הוא לא מרוצה מההסכם שנחתם עמו, וייתכן שהוא מעוניין לחזור בו. גורמים במערכת אכיפת החוק אומרים: "אם פילבר יחזור בו מעדותו, נסתדר בלעדיו". (כאן)

    בבית היהודי הציעו לראש השב"כ לשעבר יורם כהן לעמוד בראש המפלגה * פעילים מרכזיים בבית היהודי פנו לאחרונה לראש השב"כ לשעבר יורם כהן והציעו לו לקבל על עצמו את תפקיד יו"ר הבית היהודי, לאחר נטישתם של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד. זאת, לאור העובדה שנכון לרגע זה טרם אוישה משבצת ההנהגה במפלגה. * לדברי אותם פעילים, ראש השב"כ לשעבר לא שלל את האפשרות, אך ביקש זמן לחשוב על ההצעה ולהחזיר תשובה. (כאן)

    דיווח: אחרי ניצחון גבאי: פעילים בעבודה שוקלים לעבור לגנץ או לבני * אחרי הוועידה הסוערת של מפלגת העבודה, שהסתיימה בהצלחתו של יו"ר המפלגה אבי גבאי, פעילים וחברי ועידה שוקלים אפשרות לעבור ממפלגת העבודה למפלגת חוסן ישראל של בני גנץ או למפלגת התנועה בראשותה של ציפי לבני. * אורן פסטרנק, מצעירי מפלגת העבודה, אמר ל"ישראל היום" כי "לא מעט פעילים שוקלים לעבור למפלגה של גנץ או של לבני, ובכלל זה הרבה פעילים מרכזיים, חברי ועידה ומזכירי סניפים. למיטב ידיעתי, יש גם 2-3 חברי כנסת ממפלגת העבודה שנמצאים במו"מ עם גנץ או לבני". (ישראל היום)

    בית הדין של מרצ: מוסי רז יוכל להתמודד בבחירות לכנסת * בית הדין של מרצ קבע כי מוסי רז, מזכ"ל המפלגה לשעבר, יוכל להתמודד בבחירות הבאות לכנסת. החלטה זו הפכה את הכרעת ועידת מרצ מהחודש שעבר, שהצביעה נגד שינוי התקנון הסיעתי שאוסר על המזכ"ל להתמודד בקדנציה שלאחר כהונתו

    דיווח: שר האנרגיה יובל שטייניץ צפוי להתמנות לשר החוץ * ראש הממשלה נתניהו, המחזיק בתיקי הביטחון, החוץ והבריאות, צפוי להפקיד את תיק החוץ בידי שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ, כך דווח ב'מעריב'. זאת בניגוד להערכות המוקדמות לפיהם כי שר התחבורה ישראל כץ יקבל את התפקיד לקראת ההצבעה במרכז הליכוד, שבה כץ הוא יו"ר המזכירות. * על אף העובדה שהבחירות יתקיימו בעוד שלושה חודשים וייתכן שלאחריהן תוקם ממשלה והתיק יועבר לשר אחר, המינוי הזמני מאוד נחשב לנחשק ועשוי לשמש מקפצה לתפקיד הבא בממשלה שתוקם. * השר שטייניץ הגיב לשמועות לפיהן ימונה לשר חוץ: "זו החלטה של רה"מ ועוד לא עודכנתי בזה. חוץ מזה, מה שחשוב זה מה שיהיה אחרי הבחירות"

בטחוני

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לתקיפה בסוריה ביום שישי האחרון והודה כי צה"ל הוא האחראי לתקיפה. "רק ב-36 השעות האחרונות חיל האוויר תקף מטרות בסוריה והוכחנו שלא נפסיק את סילוק ההתבססות האיראנית בסוריה".

ההפגנות האלימות בגבול עזה: פלסטיני נהרג; חייל נפצע קל; חיל האוויר תקף עמדות של חמאס

כ-13 אלף פלסטינים הגיעו ביום שישי למספר מוקדים לאורך גדר הגבול עם רצועת עזה. במהלך הפרות הסדר האלימות, הושלכו מטענים רימונים ואבנים, וכן זוהו שלושה אירועי חצייה של הגדר בצפון הרצועה. חייל נפצע קל מיידויי האבנים ופונה לקבלת טיפול בבית חולים. * משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוגה אחת ועל 25 פצועים חלקם מגז מדמיע. * בתגובה לאירועים האלימים תקפו כלי טיס שתי עמדות של חמאס ברצועה. לפי דיווח פלסטיני נוסף, בוצעה הפגזה ארטילרית ישראלית לעבר עמדת חמאס ממזרח לח'אן יונס שבדרום הרצועה.

הסלמה בדרום: רקטה שנורתה מעזה התפוצצה בשטח פתוח; בתגובה תקף חיל האוויר שתי תשתיות תת קרקעיות של חמאס בצפון רצועת עזה

לקראת התחממות נוספת בדרום? בתגובה למותה של אחת המפגינות בצעדות השיבה על גדר המערכת ביום שישי: נשמעה אמש (מוצ"ש) אזעקה נשמעה בשבעה יישובים בשעה 20:59, ולאחריה נשמע קול נפץ. מהצבא נמסר כי זוהה לפחות רקטה אחת נורתה מרצועת עזה לעבר ישראל, והתפוצצה בשטח פתוח. בחסדי שמים, לא היו נפגעים. * בתגובה לירי הרקטה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שתי תשתיות תת קרקע של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה * בכלי תקשורת בעזה דיווחו כי חיל האוויר תקף אמש (מוצ"ש) החל משעה 23:15 מספר יעדים בצפון הרצועה. על פי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים, המטרות ממוקמות באזורים שונים ברחבי הרצועה, בהם שכונת זייתון, חאן יונס ויעדים בצפון הרצועה. * הפלסטינים מדווחים כי לאחר הירי לישראל, כל המפקדות של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה פונו.

אחרי התקיפה הלילה בעזה – חמאס מאיים: ישראל משחקת באש

דובר ארגון הטרור העזתי הגיב הבוקר לתקיפת חיל האוויר ברצועה, שהגיעה בעקבות שיגור הרקטה לעוטף עזה, ואמר כי ישראל היא הנושאת באחריות לתוצאות התקיפות – "המשך הרג מפגינים בדם קר והפצצת מוצבי ההתנגדות הם הסלמה מסוכנת ומשחק באש". * בכיר נוסף בחמאס, עאטף עדוואן, אמר בריאיון לאתר פלסטיני כי במידה והתנאים בעזה יישארו כמו שהם – סגירת מעבר רפיח, הקפאת הכסף הקטרי וחוסר התקדמות בפיוס הפנים פלסטיני, הדבר עלול לדחוף את הפלגים בעזה לסבב לחימה חדש מול ישראל. (כאן)

חיל האוויר תקף ב-36 השעות האחרונות מחסני נשק איראנים באזור דמשק – שעות בודדות לאחר שמטוס איראני פרק מטען במקום

ברקע תחילת נסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה: כלי תקשורת בסוריה דיווחו כי מטוסי קרב ישראלים שהגיעו מאזור אצבע הגליל שיגרו מספר טילים לעבר אזור דמשק, וגרמו נזק למחסן באזור נמל התעופה הבינלאומי בעיר. בדיווחים ערביים נמסר, כי ספינות של חיל הים הישראלי שהו מול חופי לבנון הדרומיים בעת התקיפה. * הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי "התקיפה הישראלית כוונה לעבר מחסני נשק של חזבאללה בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק ובאזור אל-כיסווה".

– בישיבת הממשלה הבוקר התייחס ראש הממשלה לתקיפה בסוריה ואישר כי חיל האוויר תקף "ב-36 השעות האחרונות" מחסנים של איראן עם נשק איראני בשדה התעופה הבינ"ל בדמשק.

– שעות בודדות לפני התקיפה פורסם בבלוג "אינטילי טיימס" תיעוד לווייני של נמל התעופה הבין-לאומי בדמשק מצהרי יום שישי, ובו נראה מטוס מטען איראני מדגם 747 כשהוא פורק מטען. המטוס נצפה חוזר לטהראן כשעבר במרחב האווירי של עיראק.

– לפי דיווח בלבנון, התקיפה החלה משמי לבנון סמוך לשעה 23:15, וכי המטוסים תקפו באמצעות טילים מאזור נבטייה. כמו כן, דווח כי מטוסי חיל האוויר הישראלי חגים בגובה נמוך בדרום המדינה וכי נשמעו "בומים על-קוליים" מעל צור וגם מעל מחנה הפליטים רשידיה הסמוך.

– מקורות עיתונאים באופוזיציה הסורית דיווחו, כי חיל האוויר הישראלי תקף בסיסים של מיליציות איראניות וכוחות של משטר אסד מדרום מערב לבירה דמשק. בדיווחים נוספים נטען כי התקיפות כוונו למשאיות שהעבירו נשק בשדה התעופה הצבאי אל-מאזה, ובית החולים הצבאי דאריא, שמשמש את המשטר כמחסן לאמצעי לחימה של גדוד 555 והדיביזיה הרביעית ממערב לדמשק.

– בתגובה לתקיפה בסוריה שיגר משרד החוץ הסורי אגרות מחאה למזכ"ל האו"ם ולנשיא מועצת הביטחון, שבה הוא מאשים את ישראל. במסמך, שצוטט בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א נכתב כי "שלטונות הכיבוש תקפו את אדמת סוריה בשעה 23:15 ובכך הפרו את החלטת מועצת הביטחון 350, העוסקת בהפרדת הכוחות בשנת 1974, זאת באמצעות שיגור טילים באזור העיר דמשק ופרבריה באמצעות מטוסי קרב ישראלים". לפי הסורים "התקיפה של ישראל נועדה להאריך את משך המלחמה בסוריה ולהעלות את המורל של ארגוני הטרור". משרד החוץ הסורי הפציר במועצת הביטחון "לשאת באחריות כדי להגן על הביטחון והיציבות, ולהבטיח שהתקיפות בסוריה לא יישנו".

מבצע "מגן צפוני" הסתיים: אותרה מנהרה שישית בגבול הצפון – "עומקה 55 מטרים מתחת לפני הקרקע, גובהה שני מטרים ורוחבה מטר אחד; חדרה עשרות מטרים בשטח ישראל וכללה מדרגות, מסילות וחשמל"

לאחר כ-41 יום מפתיחת מבצע מגן צפוני לאיתור מנהרות חיזבאללה, הודיע הבוקר (ראשון) הצבא כי אתמול אותרה מנהרת טרור התקפית נוספת שנחפרה מהכפר רמיה וחצתה לשטח ישראל סמוך ליישוב זרעית ותנוטרל בימים הקרובים. "עם חשיפת מנהרת טרור זו הושלם איתור כלל התוואים שנחפרו על ידי חיזבאללה וחצו את הגבול לשטח ישראל" במקביל נמשכים המעקבים אחרי מספר אתרים בשטח לבנון שמהם חיזבאללה חופר מנהרות שטרם חצו לישראל. * המנהרה שאותרה חריגה בגודלה, וככל הנראה הייתה אחת המנהרות המרכזיות שחפר חזבאללה – אורכה כ-800 מטרים ועומקה 55 מטרים מתחת לפני הקרקע, גובהה שני מטרים ורוחבה מטר אחד. והיא חדרה עשרות מטרים לתוך שטח ישראל. בתוך המנהרה: חשמל ותאורה, מדרגות שמאפשרות עלייה לשטחינו, מסילות להעברת פסולת, מדרגות מאפשרת עלייה והתקרבות. במנהרה במטולה יש עלייה קיצונית. במקרה של המנהרה הזו יש מדרגות.

חמאס פרסם את תחקיר ההיתקלות בח'אן יונס לפני חודשיים: "15 לוחמים מסיירת מטכ"ל שפעלו במדינות ערב נוספות התפצלו ל-2 קבוצות; המטרה: לשתול מערכות ריגול ברשת הקשר הפנימי ולדלות מידע על הישראלים השבויים בידי הארגון"

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה קטעים ממצלמות אבטחה מהתקרית הבטחונית לפני חודשיים במהלכה נחשף כח ישראלי בעומק רצועת עזה. התיעודים מציגים את פעולות החילוץ מצד הכוח הישראלי ואת המרדף של אנשי חמאס אחר הכוח. בחמאס הבהירו כי הם "נותנים לכל משתפי הפעולה הזדמנות לחזור בתשובה. כל משת"פ שיסייע ללכוד את הכוח הציוני המיוחד, או קצינים מהשב"כ, הרי שההתנגדות מחויבת למחול לו, ובנוסף להעניק לו מיליון דולר"

– לטענת החמאס, סיירת מטכ"ל עמדה מאחורי הפעולה. והיא הורכבה מ-15 ישראלים שניצלו את הערפל הכבד וחדרו לרצועה כשהם מצוידים בתעודות זהות מזויפות ובמסמכים המעידים שהם חברים בארגון הומניטרי כביכול. בהמשך התפצלו החיילים לשני קבוצות. קבוצה אחת הייתה אמורה לבצע את יעד של המבצע והאחרת היתה אמורה לאבטח את הכוח. כשלדברי חמאס, ישראל התכוננה לפעולה במשך עשרה חודשים * בחמאס טוענים כי הצליחו לגלות את שמות ותפקידי חברי הכוח, שביצע בעבר פעולות במדינות ערביות ואסלאמיות. מטרת המבצע לדברי חמאס הייתה להשתיל מערכות ריגול ואיסוף מודיעין שנועדו לצותת לרשת הקשר הפנימית של הזרוע הצבאית של חמאס. בין היתר בכל הקשור לשני החיילים שמוחזקים בידי הארגון, הדר גולדין ואורון שאול, ושני האזרחים הישראלים החטופים על ידו, אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד.

– לפי חמאס, במהלך החודשים שלפני המבצע, הוברחו לתוך רצועת עזה ציוד האזנה וריגול וכן ציוד עזר טכני דרך מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה כאשר כרם שלום משמש כמעבר הגבול הראשי דרכו הועברו העזרים הטכניים ששימשו את הכוחות המיוחדים. חמאס טוען "אנו מודיעים לבני עמנו ששמנו את ידינו על ציוד טכני ומכשירים, אשר הכילו סודות גדולים. על ישראל ומנגנוני הביטחון שלה להיות מודאגים שכן השגנו אמצעים טכניים שיעניקו לנו יתרון אסטרטגי בעימותים עתידיים עם ישראל".

– בתיעוד שפרסם חמאס נראה הכוח נוסע במשאית קלה ובמכונית פולקסווגן טרנספורטר ישנה. שתי המכוניות תועדו כשנסעו זו אחר זו ברחוב סלאח א-דין וברחוב בני סוהילה. לאחר מכן נראה קצין בכח שנהרג במבצע משוחח בטלפון הנייד, וחמאס חשף את שמו המלא ואת תמונתו. בהמשך מוצג תיעוד מחנות מכולת ברצועה, בו נראים שניים לוקחים מצרכים מהמדפים. בחמאס טענו כי מדובר בחברי הכוח הישראלי. * מפקד גדוד מזרח חאן-יונס, נור ברכה, שנהרג במהלך האירוע, נראה בתיעוד כשעקב אחר אחד מרכבי הכוח. בהדמיה שפורסמה נראו אנשי חמאס בודקים את המכונית. אנשי הכוח הישראלי פתחו באש באמצעות אקדחים עם משתיקי קול ופגעו בבארכה. בתגובה פתחו אנשי חמאס באש שממנה נהרג הקצין ונפצע קצין נוסף. * לאחר מכן תיעדה מצלמת אבטחה את אנשי הכוח מחלצים את הנפגעים. אז החלו במסע הימלטות לכיוון הגבול תחת ירי אנשי חמאס ובחיפוי אש מסוקים.

נסיון פיגוע דקירה ליד קריית ארבע; אין נפגעים; המחבל נוטרל

יום שישי, בכניסה לגבעת אבות שבקריית ארבע ניסה מחבל לדקור חיילים בעמדה צבאית סמוך לשכונה. לא היו נפגעים. החיילים ואזרח שנכח במקום ירו לעבר המחבל וניטרלו אותו. המפגע נפצע באורח אנוש ופונה לקבלת טיפול רפואי. * בתיעוד מהתקרית נראה המחבל החמוש בסכין מתקרב באופן מאיים לאזרח, כשמולו לפחות שני חיילים שמכוונים רובים לעברו. בשלב מסוים מגיע לזירה אזרח חמוש באקדח ויורה במחבל. לאחר הירי המחבל הפצוע ניסה ככל הנראה להסתער לעבר החיילים עם הסכין השלופה, ואז הוא נורה על ידי אחד מהם, שכיוון לעבר פלג גופו התחתון. בעקבות זאת הוא נוטרל סופית, אך לא נהרג. * עו"ד איתמר בן גביר, תושב שכונת גבעת האבות שבה התרחש ניסיון הפיגוע, תקף את תגובת החיילים בשטח: "התנהלותם הייתה בעייתית מאוד. מחבל שנכנס לשכונה ורץ עם סכין צריך לירות בו על מנת להרוג. מקרה אלאור אזריה מעורר ספקות ופחדים אצל החיילים".

    הגנרל האיראני הבכיר, מוחמד ראזה נאקדי: "אין ספק שישראל צריכה להיות מושמדת ולא תעזור שום התערבות רוסית או של כל מדינה אחרת. אם ארה"ב תפתח במלחמה נגדנו – נשמיד את כל הבסיסים הצבאיים שלה באזור"

    תת שר החוץ האמריקני דייוויד הייל צפוי להיוועד היום בביירות עם בכירים בממשל הלבנוני, ולהזהיר אותם מפני המשך פעילות חיזבאללה בגבול עם ישראל. בהודעת השגרירות האמריקנית נאמר כי הייל ידגיש שוושינגטון מודאגת מפעילות חיזבאללה הפוגעת ביציבות באזור, ובכלל זה חפירת המנהרות

    דיווח בלבנון: נסראללה עבר התקף לב ואושפז * מנהיג חזבאללה חסן נסראללה לא נראה מאז חשפה ישראל את רשת המנהרות שחפר הארגון מתחת לקו הגבול. כלי תקשורת בלבנון דיווחו אתמול כי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אושפז לאחר שככל הנראה לקה בליבו. בדיווח אף נטען כי נסראללה נאבק במחלת הסרטן. * העיתונאי הלבנוני ג'רי מאהר, מתנגד מוכר לחזבאללה ולאיראן, ציין אמש כי מקור מודיעיני אישר שדמות בכירה בארגון חיזבאללה אושפזה היום בבית חולים בבירה ביירות. מקורות נוספים אישרו כי מדובר בשייח' חסן נסראללה, שנאבק במחלת הסרטן מזה שנים". * בעבר נפוצו שמועות רבות על התדרדרות במצבו הרפואי של נסראללה, ואף על מותו בשל מחלת הסרטן. שמועות אלו הוזמו על ידי תיעודים שפרסם הארגון, בהם נראה המנהיג מתייחס לענייני היום.

מדיני

דיווח: ראש הממשלה הוזמן לוועידה בינלאומית נגד איראן בהשתתפות מדינות ערב

ראש הממשלה הוזמן להשתתף בוועידה בינלאומית שתתקיים בפולין בעוד חודש ותתמקד בהשפעתה האזורית של איראן, לוועידה הוזמנו שרי חוץ מעשרות מדינות כולל מדינות ערביות כמו מצרים, ירדן, סעודיה, בחריין, מרוקו, איחוד האמירויות ועוד. * גורם ישראלי אמר שנתניהו, שקיבל את ההזמנה לפני כשבועיים, עוד לא קיבל החלטה אם להשתתף בה. כך דווח בחדשות עשר.

– בעקבות מפגש הפסגה זימן משרד החוץ האיראני זימן דיפלומט פולני בכיר על מנת למחות על כך שארצו תארח ועידה בינלאומית שתתמקד בהשפעתה האזורית. * שר החוץ של איראן כינה את הפסגה שיוזמת ארה"ב "קרקס אנטי־איראני נואש", וציין כי ארצו הצילה אזרחים פולנים במהלך מלחמת העולם השנייה * בכיר במשרד החוץ בטהרן אמר לנציג הפולני במדינה כי משטר האייתוללות רואה את הוועידה כ"פעולה עוינת נגד איראן", והזהיר כי היא עלולה להגיב. "הדיפלומט הפולני סיפק הסברים על הוועידה ואמר כי היא לא אנטי-איראנית"

חוץ

הניו יורק טיימס: ב-FBI חשדו שטראמפ פעל כסוכן זר של רוסיה; טראמפ: "שפלות מוחלטת"

הניו יורק טיימס חושף כי הבולשת הפדרלית בארצות הברית (FBI) חקרה חשד ולפיו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פועל לטובת רוסיה. לפי גורמי אכיפה ששוחחו עם העיתון, החקירה נפתחה ימים ספורים לאחר שטראמפ פיטר את קומי ובצל החשש מהתנהגותו הלא-צפויה של הנשיא. לפי הדיווח, בחקירה השתתפו חוקרי האגף לסיכול ריגול נגדי שבדקו אם הנשיא פעל באופן שסיכן את ביטחון האומה, וכן נבדק אם הדבר נעשה בידיעת הנשיא או שטראמפ פעל בהשפעת הרוסים ללא ידיעתו. לא ברור אם החקירה הזו נמשכת. ועד כה לא ידוע על ראיות המוכיחות שטראמפ פעל בחשאי יחד עם הממשל הרוסי או שקיבל הוראות מהקרמלין.

– עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, הגיב לפרסום : "העובדה שמתגלה עכשיו, שהחקירה נמשכה שנה וחצי ולא מצאו שום דבר שמוכיח פגיעה בביטחון המדינה, מראה שהם לא מצאו כלום".

– טראמפ הגיב לידיעה ואמר כי מדובר ב"שפלות מוחלטת" – "וואו, הרגע קראתי ב'ניו יורק טיימס' הכושל שראשי ה-FBI המושחתים לשעבר, שכמעט כולם פוטרו בגלל סיבות חמורות, פתחו נגדי בחקירה בלי שום סיבה ובלי שום ראיות אחרי שפיטרתי את ג'יימס קומי השקרן". טראמפ הוסיף: "קומי היה שוטר מושחת, כולם רצו בפיטורים שלו, אין להם שום כוונה לרדוף אחרי ההתערבות האמיתית של הילארי קלינטון המושחתת".

– ועדה בבית הנבחרים של ארצות הברית תבדוק את הדיווח ב"ניו יורק טיימס" על כך שה-FBI חקר האם הנשיא דונלד טראמפ הוא מרגל מטעם רוסיה.

דיווח: "טראמפ פעל בנמרצות להסתיר את פרטי שיחותיו עם פוטין"; טראמפ: "אין לי מה להסתיר"

במקביל לדיווח בניו יורק טיימס ולפיו ב-FBI חשדו שטראמפ פעל כסוכן זר של רוסיה, ה"וושינגטון פוסט" מדווח הלילה כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השקיע מאמצים רבים להסתיר פרטים מתוך השיחות שלו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ולפחות במקרה אחד לקח טראמפ את ההערות שכתב המתורגמן האישי שלו בפגישה בין שני הנשיאים והורה לו שלא לדון בפגישה עם גורמים נוספים בממשל האמריקני. * גורמים אמריקנים אמרו כי אין תיעוד מפורט, גם לא בקבצים מסווגים, של הפגישות פנים אל פנים עם נשיא רוסיה בחמישה מקומות שונים בשנתיים האחרונות. לפי הגורמים, חוסר תיעוד שכזה הוא עניין יוצא דופן ואינו תואם את דרכם של הנשיאים הקודמים.

– בתגובה לדיווח בוושינגטון פוסט, אמר טראמפ בריאיון לרשת פוקס ניוז כי לא אכפת לו לפרסם את תמלילי השיחות שניהל עם פוטין, במפגש הפסגה בין השניים שהתקיים בפינלנד בשנה שעברה. "אין לי מה להסתיר, דיברתי עם פוטין על איך לתת ביטחון לישראל וגם על דברים אחרים"

סעיף נוסף בחקירת המעורבות הרוסית: מה עשו מחוקקים אוקראינים פרו-רוסים בהשבעת טראמפ

על פי ניו יורק טיימס, לפחות 12 אנשי עסקים ופוליטיקאים אוקראינים, הקרובים לרוסיה, לקחו חלק באירועי ההשבעה ותיעדו זאת. נבדק אם מימנו חלק מהאירועים האלה באמצעות תורמי קש * החקירות מתמקדות בסימנים לכך שכמה מהמחוקקים האוקראינים שהגיעו לוושינגטון להשבעה – או המקורבים שלהם – ניסו לקדם עסקאות גדולות או "תוכניות שלום" שמתיישרות עם האינטרסים של רוסיה, ושיביאו, בין השאר, להסרת הסנקציות מעליה. (ניו יורק טיימס)

הנסיגה החלה: ארה"ב מוציאה את כוחותיה מסוריה – "טורקיה הבטיחה לא לפגוע בכורדים"

הקואליציה נגד דאע"ש הודיעה ביום שישי באופן רשמי כי צבא ארצות הברית החל להוציא כוחות מסוריה. המרכז הסורי לזכויות אדם מדווח כי עשרה כלי רכב אמריקניים עזבו ביממה האחרונה את בסיס רומיילאן שבמזרח המדינה לעבר עיראק, בליווי כוחות הנדסה ו-150 חיילים. למרות המהלך, לוחות הזמנים לנסיגה אינם ברורים שכן שר החוץ, מייק פומפיאו, והיועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, מסרבים לפי שעה לנקוב בתאריך היעד לנסיגה. * היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון, אמר במהלך ריאיון שהעניק בסוף השבוע כי "מזכיר המדינה האמריקני וטראמפ הבינו כי טורקיה התחייבה לא לפגוע בכורדים שלחמו איתנו בדאע"ש". * דבריו של בולטון חריגים מכיוון שביום שלישי נשיא טורקיה, ארדואן, הסלים את התבטאויותיו בנוגע לכורדים ואמר כי הוא מוכן למבצע צבאי במדינה. לדבריו, מפלגת הפועלים הכורדית והמיליציות הכורדיות בסוריה הן זהות, וכי טענות הכורדים למלחמה בדאע"ש הן "שקר גדול".

צרפת לאיראן: עצרו את פרויקט הטילים שיכולים לשאת נשק גרעיני

צרפת קראה לאיראן להפסיק באופן מיידי כל פעילות הקשורה לטילים בליסטיים שיכולים לשאת נשק גרעיני – "אנו קוראים לאיראן לחדול באופן מיידי מכל פעילות הקשורה לנשק גרעיני, כולל בדיקות טכנולוגיות של טילים בליסטיים". זאת, לאחר שנשיא איראן חסן רוחאני הצהיר אתמול כי בקרוב יוכלו הטילים האיראניים לשאת לווין לחלל. * בהמשך, דובר משרד החוץ האיראני, קרא לצרפת שלא לחזור על דברים אלה וטען כי התוכנית האיראנית הינה לצורכי הגנה ואיננה מפרה את החלטות האו"ם.

מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת מסרבת לדעוך; 32 אלף מפגינים, 244 עצורים

32 אלף צרפתים השתתפו במחאת "האפודים הצהובים" בסוף השבוע האחרון, עלייה לעומת שבוע קודם. בפריז לבדה השתתפו 8000 אזרחים – פי ארבעה לעומת סוף השבוע שעבר. * המשטרה עשתה שימוש בגז מדמיע ובתותחי מים על מנת לפזר את המשתתפים, שמפגינים זה השבוע התשיעי ברציפות נגד מדיניותו הכלכלית של הנשיא עמנואל מקרון. * במהלך ההפגנות נעצרו 244 משתתפים נעצרו.

אחרי ההסכם עם יוון: הפרלמנט המקדוני אישר את שינוי שם המדינה

הפרלמנט של מקדוניה אישר כמה שינויים חוקתיים, במסגרתם תחליף המדינה את שמה ל"רפובליקה הצפונית של מקדוניה". כל 81 המחוקקים שנכחו באותה העת בפרלמנט הצביעו בעד השינוי. שאר המחוקקים, 39, לא הגיעו להצבעה. על מנת לאשר את ההחלטה, נדרשו 80 קולות. * ההחלטה הגיעה בעקבות הסכם שנחתם עם שכנתה מדרום, יוון, שבשטחה מחוז בעל אותו השם בצפון המדינה, "מקדוניה היוונית", והשם "מקדוניה" היווה מבחינתם שאיפה טריטוריאלית של המקדונים כלפי המחוז הצפוני. מסיבה זו, אתונה הטילה ווטו על הצטרפותה של מקדוניה לנאט"ו ולאיחוד האירופי. כעת, העסקה תסלול את הדרך של הרפובליקה להיות חברה בארגונים הבינלאומיים.

צרפת: לפחות שלשה הרוגים ועשרות נפצעו בפיצוץ בלון גז במאפייה מרכז פריז

לפחות שלשה הרוגים בהם שני כבאים ו-47 נפצעו בפיצוץ מכל גז בבניין ברובע מסחרי בפריז. מצבם של עשרה מהפצועים קשה. שלושה פצועים נמצאים בסכנת חיים. * הפיצוץ התרחש אחרי שהכבאים הוזעקו למקום בעקבות דליקה שפרצה במאפייה. למאפייה – שהייתה סגורה בעת הפיצוץ – נגרם נזק רב. * בעקבות הפיצוץ התפשטו להבות לאורך הרחובות סן ססיל ורו דה טרביז במרכז הבירה הצרפתית. * עד ראייה סיפר כי "בכל מקום היו פזורות זכוכיות שבורות והריסות, דלתות כניסה לחנויות נתלשו ממקומן וחלונות נופצו עד לקומות העליונות"

השבתת הממשל בארה"ב נכנסה ליומה ה-22; טראמפ הודיע כי לא יכריז לעת עתה על מצב חירום לאומי

כבר 22 יום שהממשל בוושינגטון מושבת חלקית על רקע המחלוקות בין טראמפ לדמוקרטים בסוגיית תקציב בניית החומה בגבול מקסיקו – זו התקופה הארוכה ביותר בה היה הממשל בוושינגטון מושבת לפרק הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה האמריקנית. השיא הקודם נקבע בזמן ממשלו של ביל קלינטון, שהושבת למשך 21 יום * כדי להתמודד עם המצב הבעייתי אישר הסנאט, בלילה שבין חמישי לשישי, פה אחד הצעת חוק שמבטיחה לשלם שכר רטרואקטיבי לכל עובדי הממשל בתום ההשבתה החלקית. הצעת החוק, שצריכה לתת מענה לעובדי ממשל שלא יקבלו את משכורתם החודש, תעבור לאישור סופי בבית הנבחרים. * בסוף השבוע הודיע טראמפ, כי לעת עתה לא יכריז על מצב חירום לאומי "אין בכוונתי להכריז על מצב חירום לעת עתה. מעדיף שהקונגרס יקדם את סיום השבתת הממשל ותקצוב הגדר". טראמפ ציין כי אם הקונגרס לא יפתור את המצב, הוא עלול להכריז על מצב חירום

דיווח: בתו של טראמפ ושגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר מועמדות לתפקיד נשיאת הבנק העולמי

ה"פיננשל טיימס", עיתון כלכלי בריטי בינלאומי מדווח כי בתו של הנשיא איוונקה טראמפ, ושגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי, נמצאות ברשימת המועמדים הפוטנציאלים, לצד סגן שר האוצר ונשיא הסוכנות לפיתוח בין-לאומי. * נשיא הבנק הנוכחי, ג'ים יאנג קים, הודיע ביום שני על סיום תפקידו מוקדם מהצפוי – שלוש שנים לפני סוף הקדנציה השנייה שלו.

    בלגיה: מחדל: טרוריסט משוחרר גנב מסמכים מחקירת הפיגועים בבריסל * המסמכים שנגנבו מכילים מידע על ניתוח לאחר המוות של קורבנות מתקפת הפיגועים שאירעו -2016, שבהם נהרגו 32 בני אדם. התובעים ציינו כי אין ראיות לכך שמטרת הגניבה הייתה למצוא מסמך או מידע מסוים. החשוד הכחיש את ההאשמות (וואלה)

    גרמניה: שבעה בתי משפט בגרמניה פונו בשל התרעות במייל על פצצות * משטרת גרמניה פינתה היום (שישי) שבעה בתי משפט לפחות ברחבי המדינה בעקבות התרעות על פצצות שנשלחו במייל. לפחות במייל אחד נכתב כי מדובר ב"מתקפה נאצית". * באף אחד מהחיפושים לא נמצאו חומרי נפץ. והמשטרה הבהירה כי מוקדם עדיין לקשור בין המקרים (רויטרס)

    ונצואלה: מנהיג האופוזיציה במדינה, שמכהן גם כמנהיג הפרלמנט של האופוזיציה, הכריז על עצמו כנשיא זמני וביקש מהצבא להפיל את הנשיא הנוכחי, ניקולאס מדורו, מהשלטון. נשיא ארגון מדינות אמריקה הלטינית, ונשיאי צ'ילה וארגנטינה, בירכו אותו על דבריו

    ניגריה: 12 בני אדם נהרגו ו-22 נוספים נפצעו לאחר שמכלית נפט שהתהפכה התפוצצה. הנפגעים הרבים אספו את הדלק שדלף מהמכלית, שעה שהוא התלקח. לפי החשד, מה שיזם את הפיצוץ הוא גנרטור חשמלי שהובא למקום במטרה לשאוב את הדלק הדולף. מאות אנשים מתו בתאונות דומות בניגריה, מפיקת הנפט הגדולה באפריקה

    סודן: מניין ההרוגים בהפגנות נגד השלטון במדינה עלה ל-24

    סין: 21 כורי פחם סינים נהרגו כתוצאה מקריסת גג שאירעה במכרה פחם במחוז שאנשי שבצפון המדינה. * 66 כורים חולצו מהמכרה * נסיבות האירוע נחקרות

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן