Skip to content

חגיגה לעיניים

 סינמטק ירושלים מציג פרויקט קולנועי חובק עולם:  "תערוכות על המסך"  ממיכלאנג'לו, פיקאסו, סזאן, ואן גוך, דגה מאטיס ועד דיויד הוקני: הציירים הגדולים בהיסטוריה על  המסך הגדול  בניסיון מבורך להנגשת האמנות, מביא אותה סינמטק ירושלים לצופים ברחבי הארץ, בצוּרת סדרת סרטים שנוצרו במסגרת הפרויקט הגלובאלי "תערוכות על המסך". מדובר בפרויקט בשיתוף פעולה עם מיטב המוזיאונים והגלריות ברחבי העולם.  באמצעות שוטטות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 סינמטק ירושלים מציג פרויקט קולנועי חובק עולם:

 "תערוכות על המסך"

 ממיכלאנג'לו, פיקאסו, סזאן, ואן גוך, דגה מאטיס ועד דיויד הוקני: הציירים הגדולים בהיסטוריה על  המסך הגדול 

בניסיון מבורך להנגשת האמנות, מביא אותה סינמטק ירושלים לצופים ברחבי הארץ, בצוּרת סדרת סרטים שנוצרו במסגרת הפרויקט הגלובאלי "תערוכות על המסך". מדובר בפרויקט בשיתוף פעולה עם מיטב המוזיאונים והגלריות ברחבי העולם.  באמצעות שוטטות קולנועית במסדרונות המוזיאונים ותובנות של מיטב ההיסטוריונים, אוצרים ומבקרי אמנות, הסרטים סוחפים את הצופה למסע מרתק אל דמותם של גדולי האמנים בהיסטוריה ויצירתם.

 מיכאלנג'לו, אהבה ומוות, צילום David Bickerstaff
מיכאלנג'לו, אהבה ומוות, צילום David Bickerstaff

בראש המיזם עומדים הבמאי והמפיק עטור הפרסים פיל גרבסקי  (Phil Grabsky) והבמאי דייויד ביקרסטאף (David Bickerstaff). השניים הם חלוצים ביצירת סרטי אמנות ובשיתוף פעולה עם המוזיאונים החשובים בעולם כמו מוזיאון ואן גוך, הנשיונל גלרי בלונדון, המומה בניו יורק והגלריה הלאומית לאמנות בוושינגטון.

הקהל הישראלי יוכל להצטרף לצופים בעשרות מדינות ברחבי העולם לסיור אמנותי בלתי נשכח על המסך הגדול.

הסדרה תוצג במהלך 2019 בסינמטק ירושלים, ובסינמטקים ואולמות קולנוע ייחודיים ברחבי הארץ.

החל מחודש פברואר 2019 :

"סזאן – דיוקנאות של החיים" בריטניה 2018

 בימוי: פיל גרבסקי

קשה להעריך את האמנות של המאה העשרים בלי להבין את גדולתו של פול סזאן, שבשנה האחרונה תערוכת דיוקנאות גדולה שלו נדדה בין המוזיאונים הגדולים של פריז, לונדון ווושינגטון. בסרט משולבים ראיונות עם אוצרים ומומחים מגלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון, המוזיאון ד'אורסי בפריז, המומה בניו יורק והנשיונל גלרי בוושינגטון, ומכתבים שכתב האמן עצמו. הסרט אינו מסתפק בפרטים אלו ולוקח אותנו הרחק מהגלריות אל המקומות שבהם חי ויצר סזאן. דרך אתרים אלו אנו מקבלים נקודת מבט נוספת על אחד האימפרסיוניסטים המשפיעים והפחות מוכרים עד היום.

הסרט יוקרן בתאריכים : 11, 16, 21 בפברואר בסינמטק ירושלים

מרץ 2019:

 "דגה: תשוקה לשלמות", בריטניה 2018

 בימוי: דיוויד ביקרסטאף

במוזיאון פיצוויליאם בקיימברידג' נמצא האוסף המגוון ביותר מעבודותיו של אדגר דגה. בזכות גישה חסרת תקדים לאוסף זה, מצליח הסרט שלפנינו לתאר את הרדיפה אחר שלמות של דגה, שלא נמנע מהתנסות בטכניקות חדשות וממעקב אחר עבודותיהם של מאסטרים קודמים.

דגה סבל מראיה חלשה ונטייה לעקרונות נוקשים, וכישלונותיו הובילו לתסכול לעתים. אך הנחישות שלו לתאר בציוריו את חיי היומיום ניכרת בכל עבודותיו. משום שמעולם לא היה מרוצה עד הסוף, חלק מציוריו ופסליו לא נחשפו לעין הציבורית במהלך חייו. עתה, בזכות מבט קרוב וקפדני, נחשבות עבודות אלו לכמה מן העבודות העדינות, אקספרסיביות ומפורטות ביותר של העת המודרנית. הסרט שלפנינו עושה שימוש בדברים שכתבו חבריו של היוצר ופרשנים, ובמכתבים שכתב בעצמו, כדי לחשוף את האמת המורכבת אודות אחד האמנים המשפיעים של סוף המאה ה-19.

 דגה, תשוקה לשלמות, מתוך התערוכה על המסך
דגה, תשוקה לשלמות, מתוך התערוכה על המסך

אפריל 2019

 "פיקאסו הצעיר" בריטניה 2019

בימוי: פיל גרבסקי

פבלו פיקאסו הוא בוודאי אחד מגדולי האמנים בכל הזמנים, ועד מותו ב-1973 היה אחד הפוריים שבהם. סרטים רבים כבר עסקו בשנותיו האחרונות: האמנות, הרומנים, חוגי האמנים והידידים הגדולים. אבל איפה כל זה התחיל? מה הפך את פיקאסו לפיקאסו בהתחלה? ובכן, הגיע הזמן להתבונן על השנים המוקדמות שלו: שנות ההתבגרות והלימודים שהובילו להישגיו יוצאי הדופן. מלאגה, ברצלונה ופריז ממלאות תפקיד משמעותי במסע הזה, והסרט שלפנינו מבקר בכל אחת מהן ובוחן את השפעתן על האמן דרך עבודות ספציפיות מאותן שנים.

הסרט בודק כיצד למד פיקאסו את אמנותו באצעות התמקדות בשתי תקופות משמעותיות: התקופה הכחולה והורודה – אנחנו חוזרים אל שנת 1907 ואל יצירתו המשמעותית "העלמות מאביניון" – ציור שהכה בתדהמה את עולם האמנות ושינה אותו לבלי הכר. הוא היה בן 25 בסך הכול. בסיוע המוזיאונים של מגלה, ברצלונה ופריז" ,פיקאסו הצעיר" מתבונן על דרכו של האמן אל פסגות יצירתו. (90 דקות. אנגלית, ספרדית וצרפתית, תרגום לעברית ואנגלית).

מאי 2019

 במלאת  500 שנה למותו של לאונרדו דה וינצ'י:

"לאונרדו מהנשיונל גלרי לונדון" בריטניה 2012

בימוי: פיל גרבסקי

ב-2011 הוצגה בנשיונל גלרי בלונדון התערוכה המקיפה ביותר מציוריו של לאונרדו דה וינצ'י. הבמאי פיל גרבסקי וההיסטוריון של האמנות טים מרלו מובילים אותנו למסע בעקבות תערוכה זו. מרלו מציג את העבודות הגדולות של דה וינצ'י ונעזר במומחים ואוצרים כדי ללמוד על יצירות המופת הללו. לאונרדו נחשב אולי לגדול הציירים והפסלים, אך הוא היה איש ברוך כישרונות גם בתחומים אחרים. הסרט שלפנינו מציג את סיפור חייו, ומרחיב אודות שנותיו האחרונות בשאטו דה קלו-לוצ'ה בצרפת, כאן פיתח את רעיונותיו והמצאותיו המקוריות – בזכותם אפשר לקבוע כי הוא אולי הגילום המובהק ביותר של רוח הרנסאנס.

סרטים נוספים שיוקרנו במסגרת הסדרה:

 "מיכלאנג’לו – אהבה ומוות"  בריטניה 2017

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

באמצעות מסע בין המוזיאונים של פירנצה, רומא והוותיקן, מנסה הסרט שלפנינו לפצח את דמותו של מיכלאנג’לו. יחסיו עם בני דורו והמורשת שהותיר אחריו מאירים זוויות חדשות של חייו הסוערים. הסרט מזמין אותנו למבט אינטימי על יצירתו של מיכלאנג’לו ותהליך יצירתו, ומוביל אותנו ממכרות האבן שבהם חצב את השיש לפסליו ועד למעבדות שבהן נבחנות יצירותיו באמצעות שיאי הטכנולוגיה. על רקע הנופים המהנים של איטליה, ובעזרת טובי המומחים ועם צילומים קרובים של עבודותיו של מיכלאנג’לו, הסרט הופך לחוויה מהנה לחושים ולמחשבה.

 "אני, קלוד מונה"  בריטניה 2016

בימוי: פיל גרבסקי

חרף ציוריו שטופי השמש, חייו של קלוד מונה לוו בתקופות של דיכאון, בדידות ואפילו מחשבות אובדנייות. אך ככל שאומנותו התפתחה, ועמה חיבתו לגננות – ששיאה הגן שטיפח בביתו בג’יברני – כך צמחו חוש ההומור, יכולת ההתבוננות ואהבת החיים שלו. הסרט שלפנינו נעזר במכתביו של מונה כדי לספר את סיפור חייו, ומצולם באתרים שבהם פעל וצייר. התוצאה היא "…חוויה אינטימית ומסעירה, המובילה את הצופה אל עולמו של האמן ומציעה התבוננות חד פעמית",  כדברי האובזרבר.

 קלוד מונה, הגשר היפני, תמונה מתוך ה-National Gallery
קלוד מונה, הגשר היפני, תמונה מתוך ה-National Gallery

"רמברנדט" בריטניה 2014

 בימוי: קאט מנסור

 ב-2014 עלתה בנשיונל גלרי בלונדון התערוכה "רמברנדט: עבודות אחרונות". בשנותיו האחרונות צברה היצירתיות של רמברנדט תנופה חדשה, ועבודותיו מתקופה זו – כנות, עמוקות ונוגעות ללב – הן שעיצבו את הדימוי של רמברנדט הצייר והאדם. הסרט שלפנינו מתעד את ההכנות לקראת התערוכה – פרי שיתוף פורה בין שני מוזיאונים: נשיונל גלרי בלונדון והרייכסמוזיאום באמסטרדם – עובר ציור אחר ציור ובעזרתם של אוצרים, אמנים ואנשי רוח, חושף את עוצמתם ואת האמת אודות אחד האמנים הגדולים בהיסטוריה. 97 דקות. אנגלית, תרגום לעברית.

 הכלה היהודייה 1665, רמרנדט, אמשטרדם Rijksmuseum
הכלה היהודייה 1665, רמברנדט, אמשטרדם Rijksmuseum

דיוויד הוקני" בריטניה 2017"

בימוי: פיל גרבסקי

כשהוא בעשור התשיעי לחייו, דיוויד הוקני הוא בלי ספק האמן הבריטי הגדול של דורנו. תערוכותיו מוצגות בלונדון, ניו יורק, פריז ומושכות מיליוני צופים מרחבי העולם. גם עתה, לא נראה שהוא עומד להאט את הקצב או לעדן את הישירות המאפיינת אותו. הסרט שלפנינו מתמקד בשתי תערוכות שהציג הוקני ברויאל אקדמי בלונדון בשנים 2012 ו-2016. הבמאי פיל גרבסקי זכה בגישה נדירה לתהליך העבודה של האמן, ולראיונות אינטימיים והתוצאה היא חגיגה קולנועית של גדול האמנים של המאה ה-21.

 דייויד הוקני, קרדיט Jean Pierre Concalves
דייויד הוקני, קרדיט Jean Pierre Concalves

"וינסנט ואן גוך – דרך חדשה לראות"  בריטניה  2015

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

 ון גוך, דרך חדשה להתבוננות, מתוך התערוכה המתמדת
ון גוך, דרך חדשה להתבוננות, מתוך מוזיאון ון גוך באמשטרדם

 ב-2015 מלאו 125 שנה למותו של ואן גוך. במוזיאון המוקדש ליצירתו באמסטרדם ראו בכך סיבה טובה כדי לארגן מחדש את סידור התמונות בגלריות. יוצרי הסרט שלפנינו ליוו את תהליכי העבודה האלו וקיבלו גישה חסרת תקדים לאוצרות המוזיאון. התוצאה היא הזדמנות מצוינת לראות על המסך הגדול את עבודותיו הנודעות של המאסטר, בשעה שאוצרים וחוקרי אמנות מוסיפים פרשנות והסברים עליהן. עם קטעים ממכתביו של ואן גוך עצמו וצילומים נפלאים – זהו דיוקן מצוין של אמן גדול שלא תמיד הובן כהלכה.

"מאטיס מהטייט מודרן והמומה"  בריטניה 2014

בימוי: פיל גרבסקי

ב-2014 הוצגה בטייט מודרן בלונדון, ובמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק תערוכה של הנרי מאטיס, שהתמקדה בחיתוכי הנייר שלו. זו הייתה התערוכה המוצלחת ביותר של הטייט. הסרט שלפנינו מציע מסע אל אחורי הקלעים של התערוכה, עם פרשנות ותוספות מאלו שהכירו את האמן עצמו וממנהלי המוזיאונים ניקולס סרוטה מלונדון וגלן לאורי בניו יורק. לטובת הסרט נוצרו כמה קטעים נהדרים המשלבים בין כשרונה של זניידה יאנובסקי, הרקדנית הראשית של הבלט המלכותי ושל נגנית הג'ז קורטני פיין. את הקריינות, אגב, מקריא השחקן סיימון ראסל בייל. בקיצור: חגיגה.

לרכישת כרטיסים בסינמטק ירושלים : *9377

https://www.jer-cin.org.il/he/ExhibitionOnScreenIsrael

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן