Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום ראשון 03 בפברואר 2019

כותרות המהדורה     איראן הציגה טיל שיוט חדש שלטענתה מגיע לטווח של 1,300 קילומטרים – "הטיל זקוק לזמן קצר מאוד כדי להיות מוכן ויכול לטוס בגבהים נמוכים" (בטחוני)     ישראל במסר חריף לחמאס: רגיעה – או מערכה צבאית (בטחוני)     דיווח: הבנות בין חמאס, האו"ם ומצרים בנוגע לרגיעה עם ישראל – "רגיעה תמורת קבלת הכסף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    איראן הציגה טיל שיוט חדש שלטענתה מגיע לטווח של 1,300 קילומטרים – "הטיל זקוק לזמן קצר מאוד כדי להיות מוכן ויכול לטוס בגבהים נמוכים" (בטחוני)

    ישראל במסר חריף לחמאס: רגיעה – או מערכה צבאית (בטחוני)

    דיווח: הבנות בין חמאס, האו"ם ומצרים בנוגע לרגיעה עם ישראל – "רגיעה תמורת קבלת הכסף הקטארי ופתיחת מעבר רפיח" (בטחוני)

    תוכנית החירום הבריטית מימי המלחמה הקרה חודשה: אם יפרוץ מרי אזרחי בעקבות ברקזיט ללא הסכם משפחת המלוכה תפונה מלונדון (חוץ)

    בדרך למרוץ חימוש חדש: ארה"ב ורוסיה פורשים מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני; רוסיה הודיעה כי תתחיל לעבוד על ייצור טילים חדשים, בהם גם טילים על-קוליים (חוץ)

    גנרל בכיר בחיל האוויר של ונצואלה הביע תמיכה ביו"ר האופוזיציה – "90% מהחיילים מתנגדים למדורו" (חוץ)

    מדורו הודיע כי הוא מסכים לבחירות חוזרות לפרלמנט בו שולטים האופוזיציה, אך לא לבחירות חדשות לנשיאות (חוץ)

    נתניהו נערך לאיחוד עם 'הבית היהודי': מבקש מהמתפקדים לשריין לו שני מקומות נוספים בתחתית רשימת הליכוד (פוליטי)

    היועמ"ש: אין מניעה לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, גם לפני הבחירות; במשרד המשפטים נערכים לבליץ משפטי מצד רה"מ (פוליטי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: נאה. תחול עלייה בטמפרטורות והן תהיינה גבוהות מהרגיל לעונה. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית

    שני: בהיר עד מעונן חלקית. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות תהיינה גבוהות מהרגיל.בצפון הארץ ובהרי המרכז ינשבו רוחות מזרחיות חזקות וייתכן אובך.

    שלישי: טמפרטורות גבוהות מהרגיל לעונה ויבש. ברוב אזורי הארץ ינשבו רוחות מזרחיות חזקות ויהיה אביך.

    רביעי: מעונן בעננות בגובה בינוני ורב ואביך. הטמפרטורות עדיין גבוהות מהרגיל בעונה. ינשבו רוחות מזרחיות ערות. במהלך היום יתכנו גשמים מקומיים.

חדשות

סוכלו ניסיונות נוספים להברחת סיגריות וטבק הפעם במעבר ניצנה ובמעבר כרם שלום,

האחד הוסלק בתוך משטחי עץ להעמסת סחורה והשני בתוך משלוח שקי פחם

לאחרונה מתמודדים בבית מכס מעברים, בתופעה הולכת וגוברת של ניסיונות הברחת טבק ומוצריו, אותם מצליחים לסכל בודקי המכס המנוסים

לאחרונה, התגברו ניסיונות ההברחה של הטבק ומוצריו בבתי המכס במעברי הגבול. נחישותם, מקצועיותם, וערנותם של בודקי המכס הביאו לסיכול הברחות מתוחכמות ומורכבות.
בתוך כך, חשפו השבוע בודקי המכס במעבר גבול ניצנה ניסיון הברחת סיגריות, שהוסתרו בתוך לוחות עץ עליהם הונח משלוח של כלים מפלסטיק, שהגיע ממצרים ומוען ליבואן פלשתינאי מחברון.  המשלוח עורר את חשדם של בודקי המכס בניצנה, אשר החליטו לבדוק דווקא את משטחי העץ שעל גביהם הועמסה הסחורה. במהלך הבדיקה ופירוק משטחי העץ, התברר שחשדם היה מוצדק ובתוך המשטחים הוסלקו 2,688 פאקטים של סיגריות מנצ׳סטר מתוצרת חוץ, ששווים בשוק מוערך בכ-800,000 ש"ח, ושווי המיסים מוערך בכ-600,000 ש"ח.

עוד נתפסו השבוע 175 ק"ג טבק, שהוסלקו בתוך 350 שקי פחם שהועמסו על משאית, שעשתה את דרכה במעבר כרם שלום. גם כאן, ערנותם של בודקי המכס במעבר כרם שלום,  בשיתוף עם בודקי רמי"מ, הביאה לבדיקת המשאית ופירוק כל שקי הפחם,  עד לגילויו של הטבק המוסלק, עמוק בתוך השקים. ערכו הכספי של הטבק שנתפס עומד על  110565 ₪,  ושווי המיסים  עומד על  94,815 ₪.

 
בתום חקירה סמויה, עצרו חוקרי המשטרה אב ובנו בחשד שהנם חלק מחוליה הפועלת לגניבתם של לוחות פיקוד יקרי ערך מכלים הנדסיים ברחבי הארץ עבורם דרשו דמי כופר להשבתם.

"ללא ספק מדובר בעבירה הגורמת נזק כלכלי לבעלי הכלים ההנדסיים והאנשים מקבלי השרות. לכן פעלנו במגוון שיטות ואמצעים על מנת לאתר את החשודים ולהביאם מאחורי סורג ובריח". ציינו במשטרה.

במהלך השבועות האחרונים מתנהלת במשטרת ישראל חקירה סמויה בעקבות מידע שהתקבל אודות חוליה הפועלת ברחבי הארץ, פורצים לכלים הנדסיים, וגונבים מהם לוחות פיקוד (שלטים) מתקדמים בשווי עשרות ומאות אלפי שקלים.

מחקירת המשטרה עלה החשד, כי לאחר הגניבה, נהגו 2 החשודים המרכזיים ליצור קשר עם בעלי הכלים, ועפ"י החשד דרשו מהם תשלום כופר של אלפי ועשרות אלפי שקלים בעבור השבתם של לוחות הפיקוד.

כאמור, חקירת המשטרה הסמויה ששילבה בתוכה אמצעים טכנולוגיים מהמתקדמים ביותר הנמצאים במשטרת ישראל ועבודת מודיעין מאומצת, הביאה למעצרם של 2 חשודים מרכזיים, אב ובנו כבני 21, 51 תושבי השטחים.מעצרם הוארך ביום חמישי האחרון בפני בית המשפט עד לתאריך  5.2.19.

הותר לפרסום – המשטרה עצרה שני חשודים ברצח בבת ים

לפני זמן קצר הותר לפרסום שהמשטרה עצרה 2 חשודים במעורבות במותו של אדם בדירתו בבת ים

ב 1.1.19 פתחה המשטרה בחקירה אודות נסיבות מותו של אדם בדירתו ברחוב הרשת בבת ים.

כל העת ניהלה המשטרה חקירה סמויה תחת צו איסור פרסום אשר הוארך מעת לעת.

כאמור, לפני זמן קצר (א')  הורה בית משפט השלום בתל אביב כי צו איסור הפרסום הגורף יישאר בתוקפו אולם התיר לפרסם כי שני חשודים נעצרו בחשד למעורבותם במקרה וכן את תוצאות הדיון בהארכת מעצרם.

פוליטי

נתניהו נערך לאיחוד עם 'הבית היהודי': מבקש מהמתפקדים לשריין לו שני מקומות נוספים בתחתית רשימת הליכוד

ראש הממשלה מבקש להגדיל את מספר השריונים שלו ברשימת הליכוד לכנסת הבאה וביום שלישי הקרוב, במקביל לפריימריז, יצביעו מתפקדי הליכוד גם על הצעה להוספת שלושה שריונים ברשימה – במקומות 21, 28 ו-36, במטרה "להיערך לקראת החיבורים הצפויים בשמאל". ע"פ הדיווח ב"ישראל היום" בשיחות סגורות אומר ראש הממשלה כי ההחלטה למי מיועדים השריונים ייקבע רק לאחר הבחירות המקדימות בליכוד. * לפי ההערכה בליכוד, נתניהו עשוי להשתמש במקומות המשוריינים כדי לשמור את האפשרות לשלב מפלגות ימין כמו הבית היהודי, כולנו או ישראל ביתנו, במקרה ויהיה איחוד מפלגת גדול בין יש עתיד וחוסן לישראל. במקביל, מכיוון שמדובר במקומות נמוכים יחסית ברשימה, ייתכן שנתניהו מתכוון להשתמש בשריונים כדי לעשות "תיקונים" בתוצאות הפריימריז.

– ע"פ הדיווח ב'מעריב' גורם משמעותי בבית היהודי מנסה לפעול כדי לחבור לליכוד במקום לאיחוד הלאומי. בכיר בליכוד אישר כי שמע מנתניהו בימים האחרונים כי הוא שוקל ברצינות רבה להציע לבית היהודי שריונים ברשימת הליכוד כדי למנוע שריפת קולות והחשש שהבית היהודי לא תצליח לעבור את אחוז החסימה. לדברי אותו גורם, נתניהו אמר כי ההחלטה הסופית בעניין תתקבל לאחר שיראה אם האיחוד הלאומי יתאחד עם מפלגת עוצמה יהודית של עו"ד איתמר בן גביר.

– במפלגת הימין החדש של בנט ושקד קוראים לחיבור בין הליכוד לבין כולנו של כחלון וישראל ביתנו של ליברמן. מאחר ולדבריהם סקרי עומק פנימיים שערכו מראים שהמצב של כחלון וליברמן קשה עוד יותר מכפי שמשתקף בסקרים בכלי התקשורת.

– שר האוצר כחלון אמר כי מפלגתו לא תתאחד עם הליכוד מאחר ובמצב כזה הוא מאבד את הזהות המפלגתית, והזכיר שכבר היה במקום הראשון בבחירות המקדימות בליכוד, אך ברצונו לפעול במפלגה משלו: "לא יכולתי לעשות את הפעולות שעשיתי כשר אוצר מתוך הליכוד".

– שונא החרדים איווט ליברמן הבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי מפלגתו לא תתאחד עם הליכוד מאחר ולפי הערכים שלו היא נחשבת כמפלגה "חצי חרדית".

היועמ"ש: אין מניעה לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, גם לפני הבחירות; במשרד המשפטים נערכים לבליץ משפטי מצד רה"מ

אחרי שהיועמ"ש הודיע ביום שישי באופן רשמי כי אין מניעה לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, במידה שכך יוחלט, גם לפני הבחירות. הדלפות הדיונים הסגורים שקיים היועמ"ש לקראת ההכרעה שנחשפו ב'החדשו13' עולה כי בעוד בנוגע לתיק 4000 ישנה תמימות דעים כי יש להגיש כתב אישום בשוחד, בתיק 2000 (ידיעות אחרונות), ארבעה מתוך שישה מבכירי הפרקליטות הודיעו כי הם בעד הגשת כתב אישום על שוחד. אך שניים מתנגדים למהלך לאחר שבכך יכנסו הדיונים לשדה תקשורתי-פוליטי", כהגדרתו. "זה לא שדה שנרצה להיכנס אליו".

– יצוין כי בעוד שבועיים יסתיימו 30 הימים מאז קיבל רה"מ את מכתב היידוע, וניתן להניח כי ביום זה ינחתו על שולחנו של היועמ"ש ערימות של מסמכים המחייבים התייחסות משפטית והם גוזלים זמן. וע"פ הדיווח ב'החדשות12' גורמים במשרד המשפטים חושפים: מנדלבליט עשוי לא לפרסם את החלטתו לפני הגשת הרשימות לבחירות, אם נתניהו יגיש חומרים נוספים במטרה לדחות את פרסום העמדה.* כזכור, למרות שלפי הנחיות פרקליטות המדינה והחוק היה על המדינה ליידע את רה"מ בעת העברת החומרים לפרקליטות, ואז ניתנים לו 30 ימים להגיב למכתב, הדבר לא נעשה, כשלבנתיים הפרקליטות כבר גיבשה את עמדתה.

– מקביל, במשרד המשפטים נערכים לאפשרות שפרקליטי נתניהו יגישו עתירה לבג"ץ נגד פרסום ההחלטה על שימוע עוד בטרם הבחירות מה שיעכב את לוח הזמנים.

מגעים לאיחוד בין חוסן לישראל ליש עתיד; ההכרעה בשבועיים הקרובים

ארבעה ימים לאחר צירופו של יעלון ומפלגתו תל"ם לרשימה של "חוסן לישראל", אמר ח"כ שלח מ"יש עתיד" כי בין יו"ר מפלגתו לפיד לבין גנץ מתקיימות שיחות, וההכרעה תיפול בשבועיים הקרובים. לדבריו, "כרגע יש אפשרות לכל דבר. אני לא שולל כלום. בשלב הזה אנחנו מדברים, לא רק על מי מספר אחת ברשימה. הכוח שלנו לא מתבסס רק על מה שאנחנו שמים על השולחן, אלא על כוח גדול בשטח על בסיס אמיתי, שהם לא רק סקר אחד".

– ע"פ הדיווח ב'חדשות כאן' על רקע המגעים לאיחוד כוחות בין המפלגות בכירים ביש עתיד תוקפים את גנץ בשיחות סגורות וטוענים כי הוא חסר ניסיון פוליטי והוא יעשה כל טעות אפשרות לאחר הבחירות. ההערכה ביש עתיד היא כי בבחירות שיבואו לאחר מכן לפיד יהיה פופולארי יותר מגנץ וינצח אותו. לכן, טוענים ביש עתיד שגנץ הוא זה שצריך לפנות את המקום הראשון לטובת לפיד.

– יצוין, כי בהסכם המיזוג של יעלון בחוסן לישראל סוכם כי למפלגתו של יעלון יינתן חופש הצבעה על שחרור מחבלים, פינוי התנחלויות והסכמים מדיניים. וכי יידרש הסכמת שני הצדדים לאישור חוקי יסוד חדשים או לשינוי חוקים קיימים. בנוסף, הוסכם כי מקומות 18,13,8,5,2 ו-23 ישורינו לטובת רשימתו של יעלון, כאשר במקרה של מיזוג נוסף ייהדפו המועמדים למקומות 7,3 ו-11.

בטחוני

לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל סיכלו הבוקר ככל הנראה ניסיון פיגוע דקירה במערת המכפלה בחברון שבחטמ"ר יהודה.לפני זמן קצר ניסה חשוד תושב חברון להיכנס למתחם מערת המכפלה כשברשותו סכין.

החשוד בשנות ה- 20 לחייו נטמע ככל הנראה בקבוצת תיירים שהגיעה לאחת מעמדות הבידוק המאוישות על ידי לוחמי מג"ב.

הלוחמים הבחינו בהתנהגותו של החשוד שהוא לא קשור לקבוצה, קראו לו הצידה לבידוק מעמיק יותר.

כשהתחזק לעברו החשד, כיוונו הלוחמים את נישקם ובשלב זה החשוד שלף את הסכין שהוסלקה בבגדיו, זרק אותה לרצפה והרים ידיים.  בתיחקור ראשוני עלה שאכן מדובר במי שככל הנראה בא לבצע פיגוע דקירה במקום.  החשוד תושב חברון בשנות ה- 20 לחייו הועבר לחקירת גורמי הביטחון.

איראן הציגה טיל שיוט חדש שלטענתה מגיע לטווח של 1,300 קילומטרים – "הטיל זקוק לזמן קצר מאוד כדי להיות מוכן ויכול לטוס בגבהים נמוכים"

לרגל חגיגות ה-40 למהפכה האסלאמית הציגה איראן טיל שיוט חדש, שיכול להגיע לטענתה למרחק של כ-1,300 ק"מ ממקום שיגורו. שר ההגנה האיראני, אמר כי שיגור הטיל החדש מצריך זמן הכנה קצר, הוא מסוגל לטוס בגובה נמוך וכי הוא חלק מטילי "סומאר" המסוגלים לשאת נשק גרעיני. * המרחק הרלוונטי הקרוב ביותר מאיראן לישראל הוא כ-1,300 ק"מ, וככל הנראה, למרות העמידה בטווח באופן תאורטי, הטיל אינו מהווה נכון לעכשיו איום ישיר על ישראל אלא אם כן ישוגר מעיראק, סוריה או לבנון הקרובות יותר

– מומחים מערביים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי איראן נוטה להפריז בתיאורים וביכולות של אמצעי הלחימה שהיא מציגה, על אף שארה"ב וישראל עוקבות בדאגה אחר התקדמות פרויקט הטילים של טהרן. מוקדם יותר החודש ארה"ב הזהירה את איראן מפני שיגור לוויינים אזרחיים מאחר שהדבר מצריך טילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

ישראל במסר חריף לחמאס: רגיעה – או מערכה צבאית

'החדשות 12' מדווח כי ישראל העבירה דרך מתווכים מסרים לחמאס ודרשה את הפסקת המהומות בגדר – אחרת לא תהסס לצאת למערכה צבאית, למרות העיתוי "לא חוששים ממערכה, יכולים לקבל החלטות קשות בזמן בחירות" * האזהרה הועברה באמצעות מתווכים – בין השאר המצרים – כבר ביום חמישי בבוקר. על רקע האזהרה, האירועים בסוף השבוע היו יחסית מתונים.

דיווח: הבנות בין חמאס, האו"ם ומצרים בנוגע לרגיעה עם ישראל – "רגיעה תמורת קבלת הכסף הקטארי ופתיחת מעבר רפיח"

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח כי בפגישה משולשת שנערכה ביום שישי ברצועת עזה מנהיג חמאס, איסמאעיל הניה, לבין שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, ומשלחת המודיעין המצרי הוחלט כי חמאס יתחייב לשמור על רגיעה בעת ההפגנות בסמוך לגדר המערכת. ארגון הטרור הבטיח לא לחבל בגדר, להתקרב אליו, לשרוף צמיגים או לירות לעבר חיילים, זאת בתמורה לכך שמעבר רפיח יישאר פתוח בשני הכיוונים. נציג האו"ם במזרח התיכון, התחייב בתמורה למאמצי הרגיעה להתחיל בהקמת פרויקטים בעזה שיספקו מקומות עבודה ולכך שהכסף הקטארי שמיועד לנזקקים ימשיך להיכנס לרצועת עזה. * חמאס התנו את הבטחתם לרגיעה גם בכך שפעילי הארגון יוכלו לגבות מס על הסחורות שמגיעות למעבר ובאמצעותו לשלם משכורת לפקידים.

– היומון הבין-ערבי "אל-קודס אל-ערבי" דיווח ביום חמישי כי הבכירים האמונים על התיק הפלסטיני במנגנון המודיעין המצרי החלו זה כמה ימים להגביר את מגעיהם עם הפלגים הפלסטיניים. זאת, במטרה למנוע הידרדרות במצב לעבר הסלמה חדשה בעזה, ולהקפיד על יישום ההבנות שהושגו בשיחות הרגיעה האחרונות.

צעדות השיבה: לפחות 32 פצועים; ישראל הזהירה את ארגוני הטרור כי יהיה ירי ישיר ללא אזהרה לעבר מי שיתקרב לגדר

כעשרת אלפים פלסטינים הפגינו ביום שישי מול גדר המערכת בגבול רצועת עזה. ההפגנה נערכה הפעם בצל המחאה למען האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל ונגד תנאי כליאתם. מחשש לירי צליפה בגבול נחסמו לתנועה כבישים הסמוכים לגדר המערכת בגבול רצועת עזה, כאשר בין היתר לא היה ניתן לבצע סיור ממונע ליד ניר-עם. משרד הבריאות בעזה דיווח על לפחות 32 פצועים בהם עיתונאי ושני חובשים.

– מקורות בחמאס מסרו מוקדם יותר בשבוע שעבר לאתר החדשות הפלסטיני אל-חדת' כי חמאס החליט להסלים בהדרגה את החיכוך בגבול עזה אם תמשיך ישראל להתנער מההבנות בינה לבין חמאס באמצעות מתווכים. על פי הדיווח, צעדי ההסלמה יכללו בהדרגה את חידוש המשטים הימיים ובשלב הבא את הגברת הפרחת העפיפונים והבולנים הבוערים, ועימות ישיר בגבול, עד לכדי פריצת הגבול והריסת הקיר הסלארי שישראל בונה מסביב לרצועת עזה נגד המנהרות.

– העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד דיווח כי ישראל העבירה באמצעות מצרים מסר לבכירי החמאס והג'יהאד האסלאמי, שלא להסלים את האירועים בגבול. לפי הדיווח, המסר מישראל לארגונים בעזה הוא כי יהיה ירי ישיר ללא אזהרה לעבר מי שיתקרב לגדר.

מדיני

דיווח: הפלשתינים ידונו במוסקבה על הקמת ממשלת אחדות בין הפת"ח לחמאס

העיתון הערבי "אל-חיאת" מדווח מפי גורמים פלשתיניים כי יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן הודיע למשלחת פת"ח על החלטתו להרכיב ממשלה, שתכלול את פלגי אש"ף ותצרף את ארגון הטרור חמאס. הכול כדי לשים סוף לפיצול הפלשתיני ולערוך בחירות כלליות ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה. * במצב שבו לא יהיה הסכמה עם חמאס, תורכב ממשלה בלעדיו עם הפלגים הפלשתינים האחרים באש"ף. * יוזכר, כי רוסיה הזמינה לאחרונה את ארגוני החמאס והפת"ח לקיים דיאלוג במוסקבה, ואבו מאזן הודיע כי יעדיף להקים ממשלה חדשה לאחר השיחות בין הפלגים הפלשתיניים במוסקבה באמצע החודש. (ישראל היום)

מגעים לפגישה בין נתניהו לפוטין בתוך שבועיים

לראשונה מאז הפלת המטוס הרוסי: מגעים מתקדמים מתקיימים בימים אלה בין לשכת ראש הממשלה לקרמלין, כדי לתאם פגישה בין נתניהו לבין פוטין כבר בשבועיים הקרובים. לפני חודשיים אמנם נועדו נתניהו ופוטין בשולי ועידה בפריז, אולם מאז משבר הפלת המטוס הרוסי לפני כחמישה חודשים, מנסה נתניהו לקבל הזמנה לביקור בקרמלין, עד כה ללא הצלחה. * בנוסף, בשל המתיחות הרבה בין המדינות בחודשים האחרונים, ירד דרמטית מינון שיחות הטלפון בין נתניהו לפוטין. * עדיין לא ברור המועד הסופי של הפגישה בין השניים, אך קיימת אפשרות שנתניהו יחבר את הביקור ברוסיה למסעו המתוכנן בעוד שבוע להודו, פולין וגרמניה.

באירופה תוקפים: הוצאת המשקיפים מחברון – הפרת של הסכמי אוסלו; האיחוד האירופי: "ההחלטה עלולה להביא להידרדרות"

מדינות אירופה נגד ישראל: שרי החוץ של נורבגיה, שבדיה, שוויץ, איטליה וטורקיה, שנציגיהן מרכיבים את כוח המשקיפים הבינלאומי בחברון (TIPH), פרסמו בסוף השבוע הודעה משותפת נגד החלטת ישראל שלא להאריך את המנדט של הכוח. בין היתר נטען בהודעה, כי ההחלטה מהווה "הפרה של הסכמי אוסלו", וכן כי היא "חותרת תחת אחד המנגנונים היחידים לפתרון סכסוכים בין ישראלים ופלסטינים, ועלולה להיות לה השפעה שלילית על המצב בשטח". המדינות הוסיפו גם כי הן דוחות את טענות ישראל, לפיהן כוח המשקיפים פעל נגד ישראל.

– גם באיחוד האירופי פרסמו במקביל הודעה נגד ההחלטה הישראלית. "ההחלטה עלולה להביא להידרדרות נוספת של המצב השברירי ממילא בשטח ישראל מחויבת על פי החוק הבינלאומי להגן על התושבים הפלסטינים בחברון".

לבקשת הפלסטינים: ארה"ב הפסיקה הסיוע לעזה ולגדה המערבית; ישראל לארה"ב: המשך הסיוע הביטחוני לרשות – בעדיפות עליונה

סוכנות הסיוע האמריקאית לפלסטינים הפסיקה את כל הסיוע שלה בגדה המערבית ובעזה. עצירת הסיוע של סוכנות USAID נעשתה לבקשת הרשות הפלסטינית, לאחר שחוק חדש למאבק בטרור נכנס לתוקף בארה"ב וחשף גופים המקבלים תמיכה לתביעות משפטיות. סיום הסיוע שם קץ גם לתמיכה של כ-60 מיליון דולרים למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. * המשמעות – הפסקת העברתם של כספי הסיוע שגובהם 60 מיליון דולר בשנה, המשמשים לאימונים ורכש של ציוד ונשק עבור מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אם לא יימצא פתרון, הכספים הללו לא יועברו לפלסטינים השנה. *ישראל מנהלת מגעים מול ארה"ב בבקשה לתקן את החוק או למצוא פתרון אחר שיאפשר את המשך העברת הכסף לכוחות הביטחון הפלסטינים. שגרירי המדינות פועלים, מטפלים אישית בניסיון למצוא פתרון שיאפשר את המשך העברת הסיוע האמריקני לכוחות הביטחון הפלסטיניים

חוץ

תוכנית החירום הבריטית מימי המלחמה הקרה חודשה: אם יפרוץ מרי אזרחי בעקבות ברקזיט ללא הסכם משפחת המלוכה תפונה מלונדון

שני עיתונים התומכים בהישארות באיחוד דיווחו כי גורמים בבריטניה חידשו תוכנית חירום מימי המלחמה הקרה שתאפשר לפנות את משפחת המלוכה מלונדון אם היציאה מהאיחוד אירופי תשתבש. לפי הדיווחים, התוכנית תצא לפועל אם יפרצו בבירה עימותים בעקבות היציאה מהאיחוד, הצפויה להתרחש בחודש הבא.

– עיתון הסאנדיי טיימס דיווח בשם גורם עלום שם במשרד ראש הממשלה שעוסק בסוגיות מנהליות רגישות כי "תוכניות הפינוי הללו קיימות כבר מאז המלחמה הקרה, אבל כעת התאימו אותן למקרה של מרי אזרחי אם בריטניה תצא מהאיחוד ללא הסכם". * גם עיתון "מייל און סאנדיי", החבר באותה קבוצה עם "דיילי מייל" ושתומך בהישארות באיחוד, פרסם כי קיימת תוכנית להעביר את משפחת המלוכה, כולל המלכה אליזבת השנייה, למקום בטוח הרחק מלונדון.

בדרך למרוץ חימוש חדש: ארה"ב ורוסיה פורשים מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני; רוסיה הודיעה כי תתחיל לעבוד על ייצור טילים חדשים, בהם גם טילים על-קוליים

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו הודיע ביום שישי באופן רשמי, כי ארצות הברית תפרוש בתוך חצי שנה מאמנת פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, עליו חתמה עם רוסיה בסיומה של המלחמה הקרה ב-1987, ולפיו על שתי המעצמות נאסר לייצר, להחזיק ולבצע ניסויים בטילי שיוט המשוגרים מהקרקע, לטווח של 300 עד 3,400 קילומטרים. בדבריו הדגיש פומפיאו, כי הסיבה לפרישה היא הפרת תנאי ההסכם על ידי מוסקבה, והוסיף כי אם זו תשנה את התנהגותה, וושינגטון צפויה לשקול שנית את החלטתה. * בהודעה שפורסמה מטעם הממשל נכתב כי "רוסיה הפרה את ההסכם מזה זמן רב, ופיתחה בחשאי מערכת טילים שאסורה על פי תנאי ההסכם. המערכת מציבה איום ישיר לבעלות בריתנו ומסכנת את חיילינו שמוצבים מחוץ לארה"ב".

– דקות לאחר ההכרזה, הוציאה נאט"ו הודעה לפיה הברית "תומכת באופן מוחלט" בהחלטת ארצות הברית לסגת מההסכם. וושינגטון ונאט"ו מאשימות את רוסיה בהפרה של ההסכם בכך שהיא מפתחת טילי שיוט מסוג SSC-8. במוסקווה טוענים כי פיתוח הטילים אינו מפר את ההסכם.

– בתגובה להחלטה האמריקנית הודיע נשיא רוסיה פוטין כי הוא משעה את ההסכם לפירוק מנשק גרעיני לטווח בינוני וציין כי ארצו תחל לעבוד על ייצורם של טילים חדשים, ביניהם טילים על קוליים. בנוסף, ציין פוטין כי רוסיה לא תציב כלי נשק ברחבי אירופה, אלא עם ארה"ב תעשה זאת קודם. דובר הקרמלין מסר כי פוטין הורה לשר החוץ ושר ההגנה לא לקדם שיחות על פירוק מנשק עם ארצות הברית.

– באירופה ובסין הגיבו בחשש לוויכוח סביב ההסכם. באירופה חוששים כי ביטול ההסכם יביא למרוץ חימוש חדש ולכך שארה"ב תציב טילים גרעיניים חדשים ביבשת. בייג'ינג קראה לשני הצדדים "לפתוח בדיאלוג ולמצוא פתרון משותף למחלוקות ביניהן".

עשרות אלפים הפגינו נגד שלטונו של מדורו

ההפגנות בוונצואלה התחדשו אתמול כאשר עשרות אלפי תומכי יו"ר האופוזיציה, חואן גואידו, שהכריז על עצמו כנשיא הלגיטימי של המדינה, יצאו לרחובות במוקדים שונים של ונצואלה ובהם גם בבירה קרקאס וקראו לנשיא המכהן, ניקולאס מדורו, להתפטר מתפקידו ולהודיע על בחירות. גוואידו אמר שההפגנות יימשכו עד שהתומכים "ישיגו חופש".

– לקראת הפגנות ההמונים דיווחו פעילי אופוזיציה מקרקאס, כי כמה מבכירי המשטר פינו את בני משפחותיהם מהבירה והעבירו אותם למקומות בטוחים, ככל הנראה מחוץ לונצואלה. בכירי המשטר הגבירו את האבטחה האישית סביבם מחשש להתנקשויות, בעיקר ע"י שכירי חרב זרים.

גנרל בכיר בחיל האוויר של ונצואלה הביע תמיכה ביו"ר האופוזיציה – "90% מהחיילים מתנגדים למדורו"

לראשונה, גנרל בכיר בחיל האוויר של ונצואלה הביע תמיכה ביו"ר האופוזיציה כנשיא ונצואלה, וקרא לכוחות הביטחון למרוד בשלטון של מדורו: "90% מהכוחות בוונצואלה לא תומכים בדיקטטור, הם בעד העם בוונצואלה". * בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות אי-פי הבהיר כי לא יספק הצהרות נוספות עד שלא יקבל אישור לכך מגואיידו, אותו כינה המפקד העליון של הצבא * בתגובה, פיקוד חיל האוויר האשים אותו בבגידה.

– גוואידו אמר שהוא משוכנע שבקרוב יצטרפו לגנרל אנשי צבא נוספים. "זה יקרה בקרוב, בקרוב מאוד"

מדורו הודיע כי הוא מסכים לבחירות חוזרות לפרלמנט בו שולטים האופוזיציה, אך לא לבחירות חדשות לנשיאות

במקביל להפגנת נגד שלטונו של מדורו, הגיעו אלפי עובדי מדינה ותומכי הממשלה לעצרת תמיכה במדורו במערב הבירה קראקס. בנאום בעצרת אמר מדורו שהוא מוכן שיתקיימו בחירות מוקדמות לפרלמנט – שכרגע יש בו רוב למחנה האופוזיציה. הבחירות לעצרת הכללית אמורות להתקיים כרגע ב-2020. מדורו מקווה שבחירות חדשות לפרלמנט ירגיעו את מחנה האופוזיציה. הוא מסרב לדרישה לערוך בחירות חוזרות לנשיאות. האופוזיציה טוענת שהניצחון שלו בשנה שעברה הושג במרמה. "אין דיקטטורה בוונצואלה, ולא תהיה", אמר מדורו.

– במקביל חואן גואיידו דחה הצעה שהגישו מקסיקו ואורוגוואי בניסיון לתווך בין הצדדים. בהקשר זה אמר גואיידו: "אני מבין שההצעה שלהם לסייע כנה. אך מה שקרה הוא שניסינו הכול (במאבק מול מאדורו). השתתפנו בבחירות. נמנענו מלהשתתף בבחירות. קיימנו הפגנות. ורק רצחו בנו וירו".

– גם בברזיל הביעו נכונות לסייע בפתרון המשבר אך לדברי שר החוץ של המדינה ארנסטו אראוז'ו כל פתרון שיושג חייב לכלול את סילוקו של ניקולאס מדורו מן השלטון. לדברי אראוז'ו: "כל הצדדים צריכים להיות מיוצגים בשיחות אך הדרך היחידה לפתרון המצב היא להראות למדורו את הדלת".

– בנוסף, גואיידו פנה לסין בתקווה לשפר את היחסים בין המדינות. בהודעה שהתפרסמה מוקדם יותר אתמול במדינה הקומוניסטית, גואידו אמר כי הוא רוצה קשר "פרודוקטיבי ומועיל" עם סין, והוסיף כי הוא מוכן לקיים דיאלוג "בהקדם האפשרי".

חרף הצהרת טראמפ: הסנאט קורא להשארת הכוחות האמריקניים בסוריה

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט האמריקני, מיץ' מקונל, הודיע בסוף השבוע כי יקדם חקיקה שתקרא להשארת הכוחות האמריקניים בסוריה ובאפגניסטן, בניגוד להצהרת הנשיא טראמפ. * רוב חברי הסנאט, שנשלט על ידי המפלגה הרפובליקנית, תמכו בהצעת החוק, שקוראת להמשך המחויבות האמריקנית עד להבסתם המוחלטת של ארגוני הטרור בשתי המדינות. (החדשות13)

הרפובליקה המרכז אפריקאית הגיעה להסדר לקראת חתימה על הסכם שלום עם 14 ארגונים חמושים

14 פלגים שלוחמים במלחמת האזרחים ברפובליקה המרכז אפריקנית חתמו אתמול על הסכם שלום שאמור להסדיר הקמת ממשלת אחדות לאומית והפסקת הלחימה. ההסכם נחתם בחרטום, בירת סודן. * מלחמת האזרחים מתחוללת במדינה מאז שנת 2013, כשקבוצת מורדים אסלאמית בשם "סלאקה" הצליחה לכוש את הבירה בנגוי ולהשליט טרור ואנרכיה ברחבי המדינה. באיחוד האפריקני, שיזם את שיחות השלום, הביעו סיפוק מההגעה להסדר, אך רבים מביעים ספקנות שההסכם יצליח להפסיק את האנרכיה במדינה. (ישראל היום)

    דיווח בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם חיזבאללה: תת שר האוצר האמריקני לענייני המאבק במימון הטרור הזהיר כי ארגון הטרור "יטביע את לבנון בתרופות האיראניות" והאשים כי יש בנקים בלבנון שעדיין משתפים פעולה עם חיזבאללה ועם חשבונות פיקטיביים

    אירן: אדם אחד נהרג וחמישה נפצעו במתקפה על בסיס של כוחות הבאסיג', מיליציה הפועלת תחת חסותו של המשטר. התקיפה שהתרחשה במחוז בלוצ'סתאן וסיסטאן שבדרום-מזרח המדינה, הוגדרה כ"מקרה הטרור", אך לא נמסרו עליה פרטים נוספים. * נכון לעכשיו שום ארגון לא לקח על עצמו את האחריות למתקפה.

    ברזיל: מנין ההרוגים בקריסת הסכר בברזיל עלה ל-121; 226 עדיין נעדרים * שבוע אחרי קריסת הסכר במדינת המחוז מינאס ז'ראיס שבברזיל: מניין ההרוגים באסון עלה ל-121, ו-226 בני אדם עדיין נעדרים. * בתוך כך, החקירה לבירור נסיבות האסון נמשכת וחמישה בני אדם נעצרו. התביעה בברזיל אמרה כי שלושה מהעצורים עבדו במכרה, והיו אחראיים לקבלת רישיונות. * התקשורת המקומית בברזיל פרסמה תיעוד דרמטי מרגעי התמוטטות הסכר בדרום המדינה. בסרטון ניתן לראות את הבוץ זורם במהירות, מציף את המכרה בעוד פועלים נמצאים בו, וממשיך לכיוון בתי המגורים.

    הודו: לפחות 6 הרוגים ויותר מ-20 פצועים בתאונת רכבת במזרח המדינה, שבה קרונות ירדו מהפסים

    סוריה: בניין בחאלב שניזוק במלחמת האזרחים קרס, לפחות 11 נהרגו * לפחות 11 הרוגים, כולל ארבעה ילדים, נהרגו לאחר שבניין דירות בן חמש קומות בשכונת צאלח א־דין בחאלב אשר נפגע במלחמת אזרחים קרס על יושביו. * מבנים רבים בשכונה שנמצאת בדרום-מערב העיר שנפגעו עדיין נותרו עומדים על תילם, ובהיעדר ברירה תושביהם נותרו לגור בהם למרות שהם נוטים ליפול.

    – דיווח סורי: מזל"ט תקף צוות ארטילריה של צבא סוריה, שני חיילים נפצעו * כלי התקשורת בסוריה מדווחים כי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב תקפה במהלך הלילה האחרון צוות ארטילריה של הצבא הסורי סמוך לעיר בוכמאל (אבו כמאל), השוכנת במזרח סוריה סמוך לגבול עם עיראק. כתוצאה מהמתקפה, נפצעו לפחות שני חיילים מצבא סוריה וכלי הנשק הארטילריים שלהם הושמדו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן