Skip to content

חוקרי הטכניון ו"כרמל" פיתחו מכשיר המנטר בעיות נשימה אצל פגים

המוניטור החדשני הוא יחיד מסוגו בעולם ובודק בצורה רציפה את נשימת הפגים, מזהה את הבעיה מיידית ומגדיר אותה. המכשיר מאפשר לזהות התפתחות של הידרדרות נשימתית ואפיון הבעיה לפני שמתפתחת מצוקה שיכולה לפגוע באיברים חיוניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המוניטור החדשני הוא יחיד מסוגו בעולם ובודק בצורה רציפה את נשימת הפגים, מזהה את הבעיה מיידית ומגדיר אותה. המכשיר מאפשר לזהות התפתחות של הידרדרות נשימתית ואפיון הבעיה לפני שמתפתחת מצוקה שיכולה לפגוע באיברים חיוניים

מאת עמית קרטס בנין 

חוקרי הטכניון פיתחו מכשיר יחיד מסוגו בעולם המנטר בעיות נשימה בקרב פגים. מדובר במכשיר זעיר, לא פולשני, קל לתפעול המאפשר לזהות התפתחות של בעיה נשימתית לפני שהפג נכנס למצוקה,

(צילום: דוברת הטכניון)
מכשיר ה"פנאומוניטור" בפעולה. (צילום: דוברות הטכניון)

ובכך להקדים טיפול ולמנוע סיבוכים. העיתון המקצועי המוביל בתחום זה, Intensive Care Medicine, כתב במאמר המערכת שלו על המכשיר, כי "מניעה בתחום זה טובה מריפוי" ובחר במאמר של חוקרי הטכניון כ"מאמר החודש".

החוקרים, ד"ר דני ויסמן מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט ומהמרכז הרפואי "כרמל" ופרופסור אמיר לנדסברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, אומרים כי המכשיר, "פנאומוניטור" שמו, הוא מוניטור הבודק כל העת ובצורה סדירה את הדינמיקה של נשימת הפגים. הוא נוסה בהצלחה על עכברים, חולדות וארנבות במודלים של מחלות שונות. "דימינו מצבים שכיחים בטיפול נמרץ פגים, ואף חולי אסטמה וחולים הסובלים מהפרעות בדרכי הנשימה, והשווינו את פעולת המכשיר שלנו לפעולתם של מכשירים אחרים", הם אומרים. "כן ניסינו את המכשיר ב-63 מקרים במרכזים הרפואיים כרמל, בני ציון ורמב"ם. עתה המכשיר מוכן לבדיקת ה-FDA".

45 אחוז מהסיבוכים אצל פגים לא מזוהים על ידי המכשירים הקיימים ביחידות לטיפול נמרץ, אלא על ידי אנשי הצוות. גם כאשר המכשירים מזהים בעיה – זה לרוב קורה כבר מאוחר, כשיש כבר ירידה בחמצן בדם ואז האירוע דרמטי ועל הרופא להתחיל לברר מה הסיבה לאירוע.

למכשיר שלושה חיישנים המוצמדים לפג משני צדי החזה שלו ובמרום בטנו. במקרה של התפתחות הידרדרות נשימתית המכשיר מצפצף, מתריע זמן משמעותי לפני התפתחות מצוקה ומוסר מידע שעוזר באבחון הבעיה שהתעוררה ובבחירת הטיפול הנכון. חיישני התנועה מכמתים את המאמץ הנשימתי ואת הסימטריה של אוורור הריאות. המכשיר מציג מידע על המצב הנשימתי, ממקם את הבעיה ומצביע על שינויים ברמת האוורור.

10 אחוזים מהלידות בעולם הן לידות פגים ועוד 10 אחוזים – תינוקות שנולדו בזמן והסתבכו. 15 אחוז מהפגים שנולדו במשקל פחות מ-1.5 ק"ג לא שורדים ועוד 15 אחוז סובלים מפיגור שכלי, שיתוק מוטורי או עיוורון. לכן כה רבה חשיבות הזיהוי המוקדם של מצוקה נשימתית אצל פגים.

בארה"ב נולדים 400 אלף פגים מדי שנה ונדרשים 30 אלף מכשירים כאלה בפגיות בלבד. הטכניון רשם פטנט על המכשיר והקים חברה בשם "פנאומדיקר", הממוקמת ביוקנעם ומנוהלת בידי ד"ר כרמית לוי, שעשתה את הדוקטורט שלה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן