Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום שני 11 בפברואר 2019

כותרות המהדורה     הפריימריז בעבודה יוצאים לדרך: עשרות אלפי מתפקדים יצביעו ב-84 מוקדים עבור 44 מועמדים; גבאי: "נגיע למספר דו ספרתי בבחירות" (פוליטי)     דרמה בליכוד: גל זיופים בפריימריז; מבקר הליכוד הגיש בקשה לספירה חוזרת; ועדת הבחירות המרכזית פתחה בבדיקה; התוצאות ישונו? (פוליטי)     דיווח: התוכנית האמריקנית לשלום במזה"ת מוכנה ומכילה כ-200 עמודים (מדיני)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הפריימריז בעבודה יוצאים לדרך: עשרות אלפי מתפקדים יצביעו ב-84 מוקדים עבור 44 מועמדים; גבאי: "נגיע למספר דו ספרתי בבחירות" (פוליטי)

    דרמה בליכוד: גל זיופים בפריימריז; מבקר הליכוד הגיש בקשה לספירה חוזרת; ועדת הבחירות המרכזית פתחה בבדיקה; התוצאות ישונו? (פוליטי)

    דיווח: התוכנית האמריקנית לשלום במזה"ת מוכנה ומכילה כ-200 עמודים (מדיני)

    דיווח: הממשל האמריקני הורה לבנקים שלא לאפשר העברות בנקאיות לחשבונות הרשות הפלסטינית ואש"ף (מדיני)

    במבצע חובק ארצות שבוצע בשילוב ה-MI6 ה-CIA והמוסד: מדען גרעין אירני הוברח מאיראן (בטחוני)

    הסלמה בגבול עזה: העימותים הליליים חזרו; בלוני תבערה שוגרו מרצועת עזה לישראל; פצמ"ר נחת סמוך לגדר המערכת (בטחוני)

    40 שנה למהפכה | נשיא איראן: "נמשיך לפתח ולהרחיב את תוכנית הטילים, לא מבקשים אישור"; דובר משמרות המהפכה "נעניש בעוצמה כל תוקף" (חוץ)

    חשש להתלקחות בסוריה: מורדים כורדים טמנו מארב לשיירה של הצבא הטורקי בצפון סוריה; חייל טורקי נהרג ושמונה נוספים נפצעו (חוץ)

    ההפיכה בוונצואלה: כוחות ביטחון מקובה מאבטחים את מדורו ולא כוחות מקומיים (חוץ)

    בְּתוֹעֵבֹת יַכְעִיסֻהוּ | גזירת החינוך בבריטניה: הורים שוקלים ללמוד במחתרת; משלחת רבנים נפגשה עם שר החינוך לביטול הגזירה (בעולם היהודי)

    קורע לב: אלפים בהלווית רווית יגון של ההרוגות מתאונת האוטובוס (חדשות)

תחזית מזג אוויר

תחזית מזג אוויר: היום גשם, ברביעי חם, בשישי קיים סיכוי לשלג בהרים

אחרי לילה קר וגשום, גשם מקומי ימשך לרדת מעט היום (שני) וייחלש בהדרגה עד לשעות הצהריים. הגשם יירד בעיקר בצפון הארץ, במרכז ובאזור מישור החוף. למרות הגשם, תהיה עלייה קלה בטמפרטורות, מזג האוויר יהיה שמשי יותר מאתמול ותהיה תחושה יותר חמימה.

– בימים הקרובים נחוש בעלייה הדרגתית בטמפרטורות. ברביעי תחול התחממות ניכרת, ומזג האוויר יהיה חם מהרגיל לעונה, עם רוחות מזרחיות חזקות. אך ביום חמישי המגמה תתהפך ויהיה שינוי באווירה: תורגש התקררות ניכרת ויהיה קר מהרגיל לעונה.

– הטמפרטורות ביום חמישי תהיינה נמוכות ורוחות חזקות ינשבו ברחבי הארץ. כמו כן צפוי אובך שיעלה לאוויר וגשם שיירד בעיקר באזור הצפון, צפוי להתחזק במהלך הלילה. ביום שישי מזג האוויר ימשיך להיות חורפי, ואף קיים סיכוי לשלג בהרים. (החדשות)

חדשות

במשטרת ישראל התקבל דיווח אודות מציאת אישה המוטלת סמוך לבניין מגורים ברחוב הגליל במעלות.

גורמי רפואה שהוזעקו למקום קבעו את מותה.זהות האישה ונסיבות הארוע עדיין אינם ברורים.

שוטרי משטרת ישראל פועלים במקום לברור נסיבות האירוע

מחר: שביתה בבתי החולים הדסה עין כרם והר הצופים

רופאי בתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים בירושלים ישבתו מחר (שלישי) בעקבות ההחלטה לעצור את קליטת המתמחים. בית הדין האזורי בירושלים דחה את הבקשה של הנהלת הדסה לצו מניעה, והשופט קבע כי השביתה תתחיל בעוד קצת יותר מיממה על-מנת לתת לבתי החולים להיערך. הנהלת בתי החולים צפויה להגיש היום בקשת ערעור על ההחלטה.

    הרמטכ"ל והמפכ"ל מרוויחים קרוב ל-90 אלף שקל בחודש * הממונה על השכר במשרד האוצר פרסם הבוקר (שני) כי בשנת 2017 עמד שכרו החודשי של הרמטכ"ל גדי איזנקוט על 88,820 שקלים ושכרו של המפכ"ל באותה תקופה, רוני אלשיך, היה 88,412 שקלים. מהדוח עולה כי השכר הממוצע לעובד בשירות המדינה היה גבוה מהשכר הממוצע במשק, ועמד על 16,301 שקלים בחודש, בעוד שהמשכורת הממוצעת לשכיר במשק הייתה 10,109.

    חברת התעופה הישראלית ארקיע תודיע היום על תחילת טיסותיה להודו * מדובר על טיסות ישירות של החברה במטוסי האיירבאס החדשים שקיבלה ובכך תתחרה החברה באייר אינדיה, שקיבלה אישור מהשלטונות הסעודיים לטוס מעל ערב הסעודית ובחברת אל על שטסה לבומביי וצפויה להחלש מהמהלך (כאן)

פעילות משולבת שנערכה אתמול בהובלת משטרת ישראל יחד עם רשות הכיבוי וההצלה והמשרד להגנת הסביבה בתחומי מועצה אזורית באר טוביה, אותרו מספר תחנות דלק פיראטיות הפועלות בניגוד לחוק. "תחנות פיראטיות אלו מהוות בראש ובראשונה סכנה לשלום הציבור וביטחונו", נמסר מהמשטרה.

משטרת ישראל, יחד עם גורמים נוספים, פועלת לא אחת כנגד תחנות דלק פיראטיות אשר מהוות סכנה לשלום הציבור וביטחונו מאחר ואלו פועלות ללא פיקוח בטיחותי ראוי, וזה בנוסף לפלטפורמה של ביצוע עבירות מרמה וגרימת נזק לרכוש הציבור.

אתמול (א') התקיימה פעילות אכיפה משולבת בהובלת תחנת המשטרה קריית מלאכי בתחומי מועצה אזורית באר טוביה כנגד תחנות דלק שהופעלו ללא התרים, ללא רישיון עסק מתאים או בכלל. בפעילות בה נטלו חלק נציגת משרד האבטחה ורישוי בתחנת המשטרה יחד עם נציג רשות הכיבוי וההצלה, נציג המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה, אותרו 3 מקומות בהם על פי החשד פועלות תחנות דלק כאמור.

באזור התעשייה באר טוביה אותרו 2 מגרשי ברזל שלכאורה אותרו בהם מיכלי דלק ואלה שימשו על פי החשד והממצאים הראשוניים כתחנת דלק פיראטית. בנוסף לאלה, בוצעה ביקורת גם במושב ינון שם אותר מיכל דלק קטן וריק. כלפי המקומות בהן אותרו ממצאים, באזוה"ת באר טוביה, החלה בדיקה על ידי איכה"ס כנגד מחזיקי המקום

"לא ניתן להתעלם מזהות הנחקר – עבריין מורשע ששב לתפקידו כשר": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד היועמ"ש בדרישה כי יסביר מדוע אינו מקבל החלטה בעניינו של השר אריה דרעי

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ב') עתירה לבג"ץ נגד פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט, בדרישה שיסבירו מדוע אינם מקבלים החלטה בתיק החקירה נגד השר אריה דרעי. "לא מדובר בשר 'רגיל' ובפגיעה 'רגילה' באמון הציבור. מדובר באדם שכבר נתפס והורשע בעבירות חמורות. לא ניתן להתעלם מזהות הנחקר, עבריין מורשע שפגע אנושות באמון הציבור ושב לתפקידו באותו המשרד"

אלפים בהלווית רווית יגון של ההרוגות מתאונת האוטובוס

בהלוויה רווית כאב, ליוו אמש אלפים מתושבי מודיעין עילית למנוחות את הנשים הצעירות מרת רחל חיה גוטמן ע"ה (בת 23, שנישאה לפני כשנה, אם לתינוק קטן שהיה גם הוא באוטובוס, וניצל ורוחמה רוזן ע"ה (בת 27, ילדה מיוחדת שהיתה בדרכה להוסטל) שנהרגו בתאונה המחרידה אתמול בבוקר בהתהפכות אוטובוס קו 304 שהיה בדרכו ממודיעין עילית לירושלים, בו נפצעו עשרות נוסעים נוספים.

התאונה הקטלנית, התרחשה אתמול בבוקר כאשר אוטובוס קו 304 של חברת "קווים", שהיה בדרכו ממודיעין עילית לירושלים, התהפך סמוך ליישוב בית חורון, בתאונה נפצעו 51 נוסעים שלושה מהם באורח קשה, שמונה באורח בינוני והשאר במצב קל. * מחקירה ראשונית של התאונה עולה כי רכב פרטי שנסע לפני האוטובוס ובו נהג כונן רפואי, האט בכדי לסייע לנפגעים בתאונת דרכים קלה שאירעה בצידו השני של הכביש, וכתוצאה מכך האוטובוס לא הספיק לבלום, התנגש ברכב סטה ממסלולו ימינה, והתהפך על מעקה הבטיחות שאף חדר לתוך האוטובוס

פוליטי

הפריימריז בעבודה יוצאים לדרך: עשרות אלפי מתפקדים יצביעו ב-84 מוקדים עבור 44 מועמדים; גבאי: "נגיע למספר דו ספרתי בבחירות"

כ-60 אלף מתפקדי העבודה יוצאים היום להצביע ב-84 מוקדי הצבעה שמוצבים ברחבי הארץ ויבחרו בין 44 מועמדים המתמודדים על המקומות ברשימה של המפלגה לכנסת ה-21, המועמדים יקוו להשתלב במקומות הריאליים המעטים שנשארו למפלגת העבודה להציע. * בעשירייה הראשונה ישנם מקומות לשבעה מועמדים בלבד. במקום הראשון נמצא יו"ר המפלגה אבי גבאי. בנוסף לכך, גבאי יכול לשריין שני מועמדים אישיים במקום השני והעשירי.

– מרבית הקלפיות יהיו פתוחות בין השעות 10:00-21:00, ואילו במספר אתרי הצבעה תתאפשר הצבעה בבוקר ובצהריים בלבד. * בעבודה מקווים ש-40% מבעלי זכות הבחירה במפלגה, כ-30 אלף איש, ישתתפו בהצבעה לבחירות המקדימות. * תוצאות ההצבעה צפויות להתפרסם כבר הערב באירוע חגיגי שבו יציג יו”ר המפלגה אבי גבאי את הנבחרת שיוביל בבחירות הקרובות.

– יו"ר העבודה, אבי גבאי אמר כי אין לו ספק שמפלגתו תזכה במספר דו־ספרתי של מושבים בכנסת. "יש לנו 57 יום לפני הבחירות וצריך לעבוד קשה כדי שמפלגת העבודה תהיה חזקה במערכת הפוליטית. אין לי ספק שבבחירות אנחנו נביא מספר דו ספרתי לפחות ומה שרואים בסקרים זה לא מה שיהיה במציאות".

– במפלגת העבודה מדברים על האפשרות שיו”ר המפלגה אבי גבאי ישריין במקום השני ברשימה לכנסת את ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, בניסיון ליצור מהלך דרמטי שיאושש את מעמדה של המפלגה בציבור ויביא לעלייה בסקרים. * בריאיון לרשת ב' סירב גבאי להגיב לדיווחים אלו ואמר כי השריונים הם אופציה, הם לא חובה ומשתמשים בהם במשורה, ורק אם הדבר נדרש.

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ איתן כבל, הצביע בבחירות המקדימות בקלפי בבית מגוריו, ראש העין.

ח״כ כבל התייחס לרשימות המומלצים המופצות על ידי גורמים שונים ואמר: ״סומך על מתפקדי מפלגת העבודה שידעו להעריך את עבודתי בקדנציה האחרונה. אל תאפשרו לגרש אותי מהבית שלי-שלנו״

דרמה בליכוד: גל זיופים בפריימריז; מבקר הליכוד הגיש בקשה לספירה חוזרת; ועדת הבחירות המרכזית פתחה בבדיקה; התוצאות ישונו?

אי סדרים רבים התגלו במספר קלפיות ברחבי הארץ. בין היתר, ישנן קלפיות שלא נספרו כלל, וכאלה בהן קיבל מועמד יותר קולות מאשר מספר המצביעים בפועל, פעמים בפערים של מאות אחוזים (כך לדוגמא בקלפי בבני ברק קיבלה מירי רגב 274 קולות, כשמספר המצביעים באותה קלפי עמד על 60 בלבד. בקריית מלאכי זכה גלנט ל-640 קולות על אף שבקלפי הצביעו 60 אנשים בלבד), ופעמים בפערים של עשרות קולות בלבד. בנוסף לכך, נטען שמספר הקולות של כלל מועמדי המחוזות עמד על 15,349 קולות. זאת בזמן שכל חבר מרכז היה מחויב להצביע לחמישה מועמדים, לא פחות ולא יותר. * בעקבות אי הסדרים, העביר הבוקר (שני) מבקר מפלגת הליכוד מכתב לוועדת הבחירות של המפלגה וקרא לספור מחדש את הקולות בפריימריז שנערכו בשבוע שעבר. * במקביל, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הורה אמש לבדוק את החשד לזיופים בפריימריז בליכוד.

נאמני נתניהו נגד נתניהו: דורשים לבטל את השריונים שאושרו לנתניהו ברשימת הליכוד – "הנאמנות לנתניהו לא משתלמת"

חברי הכנסת דוד ביטן, יואב קיש, ומיקי זוהר עתרו אתמול לבית הדין של הליכוד בדרישה לבטל את השריונים שאושרו לראש הממשלה בנימין נתניהו ברשימה. לטענתם, הסמכות לאישור שריונים נתונה בידי מרכז הליכוד ולא המתפקדים. הדיון בעתירה אמורה להתקיים היום, ואם היא תתקבל, חלק מחברי הכנסת בליכוד שנדחקו אחורה צפויים להתקדם למקומות ריאליים יותר. אם העתירה לא תתקבל, הרי שביטן הנחשב לנאמן לנתניהו ישובץ במקום ה-25, וזוהר ישובץ במקום ה-29.

– חבר הכנסת מיקי זוהר הנמצא גם הוא בין העותרים, אמר הבוקר לכלי התקשורת כי "הייתי נאמן לביבי נתניהו לאורך כל הדרך אבל מסתבר שזה ממש לא השתלם", לדבריו, "לאורך כל הקדנציה שילמנו מחיר בהגנה עליו ועכשיו הופקרנו על ידי נתניהו"

לקראת מפץ בשמאל?: במרצ שוקלים להעביר לשורותיהם קבוצת ח"כים ממפלגת העבודה ותתמודד במיתוג מחודש

לאחר הניסיונות הכושלים לחבר בין מרצ לבין מפלגת העבודה, עולה כעת יוזמה חדשה בשמאל בנוגע לחיבור כוחות. על פי היוזמה שמקדמים במרצ, לאחר הפריימריז בעבודה ינסו במרצ להעביר אליהם קבוצת ח"כים ממפלגת העבודה שמשויכת לחלק היותר שמאלי במפלגה וביחד איתה לייצר מפלגת שמאל חדשה, עם מיתוג חדש. * חלון הזמנים הפוליטי למהלך יהיה קצר יחסית מאחר וביום חמישי יש פריימריז במרצ עצמה, ולאחר מכן יישאר שבוע בלבד לסגירת הרשימות לכנסת. (כאן)

בטחוני

במבצע חובק ארצות שבוצע בשילוב ה-MI6 ה-CIA והמוסד: מדען גרעין אירני הוברח מאיראן

מדען גרעין אירני שיש ברשותו מידע על תוכנית הגרעין של משמרות המהפכה וסייע כביכול בהתנקשות במדען אחר בפיצוץ מכונית ממולכדת בטהרן לפני שבע שנים, הוברח מרפובליקה האסלאמית במבצע משולב שנמשך כחודשיים של סוכני ביון מבריטניה, ארה"ב ומישראל. כך דווח אמש (ראשון) ב" סאנדיי אקספרס" הבריטי. על פי הדיווח, המדען מחזיק במידע על תוכנית הגרעין האיראנית, וככל הנראה גם סייע לתכנן את חיסולו של מוסטפא אחמדי רושאן, סגן מנהל המתקן להעשרת אורניום בנתאנז לפני שבע שנים. *מקור בכיר סיפר ל"סאנדיי אקספרס" כי תוך זמן קצר הבחינו באיראן בהיעדרותו ויחידה מיוחדת של משמרות המהפכה הופעלה לחפש אחריו.

– המבצע המיוחד נפתח לפני ארבע חודשים כשהמוסד הצליח להבריח את המדען מאירן לטורקיה. עם הגיעו לטורקיה, המדען חצה את אירופה בדרכו לבריטניה – יעדו הסופי ביבשת לפני הטיסה לארה"ב. הוא עבר דרך יוון, אלבניה, סרביה, קרואטיה, סלובניה אוסטריה, גרמניה וצרפת.

– הקושי העיקרי היה להחליט איך להבריח את אותו מדען מצרפת, שלא הייתה מודעת למבצע, לבריטניה שניסתה להסתיר את מעורבותה בהברחה. ולכן הוחלט על הפתרון היצירתי של חציית התעלה בסירת גומי מתנפחת יחד עם 12 מהגרים איראנים נוספים שעמדו לחצות את תעלת לה-מאנש המחברת בין צרפת לבריטניה. אז המדען נלקח למקום מבטחים ותושאל על ידי סוכנים אמריקנים ובריטים, לפני שהוטס לארצות הברית.

הסלמה בגבול עזה: העימותים הליליים חזרו; בלוני תבערה שוגרו מרצועת עזה לישראל; פצמ"ר נחת סמוך לגדר המערכת

לאחר שלושה חודשים של רגיעה: "יחידת ההטרדה הלילית" של חמאס חזרה להפר את הסדר ברצועת עזה. עשרות פלסטינים יידו אבנים והבעירו צמיגים סמוך לגדר. הסיבות להתפרעויות הן הקיפאון במשא ומתן מול ישראל, ושני ההרוגים הפלסטינים במהלך הפרות הסדר ביום שישי האחרון. * חמאס מתכנן שהעימותים הליליים ישובו באופן קבוע, בשלב ראשון ככל הנראה פעם בשבוע. במקביל השיב חמאס את מוקד העימותים השבועי בימי שלישי בצפון הרצועה מול חופי זיקים, מוקד שמלווה במשט סירות מנמל עזה לקו הגבול הצפוני של הרצועה עם ישראל. ייתכן שבמסגרת ההסלמה ישובו לפעול גם יחידות הצמיגים האחראיות על הבערת צמיגים ויצירת מסך עשן שחור מול יישובי עוטף עזה.

– בנוסף, דיווחו הפלסטינים אמש כי מספר בלוני תבערה שוגרו מג'בליה לעבר יישובי עוטף עזה, זאת לאחר מספר חודשים שקטים.

– כמו כן, פיצוצים נשמעו באזור כיסופים ככל הנראה בשל פצמ"רים שנורו מעזה והתפוצצו בשטח הרצועה סמוך לגדר המערכת.

שר החוץ של איראן: מוכנים להעניק סיוע צבאי ללבנון

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אתמול (ראשון) עם נחיתתו בלבנו, כי טהראן מוכנה לעזור לצבא לבנון אם תהיה דרישה לכך. * כיום צבא לבנון, נתמך על ידי ארצות הברית, שחוששת מצדה מההשפעה האיראנית עליו בשל נוכחות חיזבאללה. * בשבוע האחרון הציע נסראללה לספק מאיראן מערכות הגנה אוויריות מתקדמות ללבנון.

    סוכל פיגוע דקירה בכניסה למערת המכפלה * פלסטיני נעצר באחת מהעמדות בכניסה למערת המכפלה בחברון לאחר שניסה על פי החשד להיכנס למערת המכפלה כשהוא חמוש בסכין.

    שני פלסטינים מתו משאיפת גז במנהרת הברחה בין מצרים לרצועת עזה; הפלסטינים מאשימים את מצרים * במהלך הלילה אבד הקשר עם כמה פלסטינים שהיו בתוך אחת ממנהרות ההברחה בין מצרים לרצועת עזה. אחרי שעות ארוכות של חיפושים הרוב חולצו בשלום אבל שניים, מתו משאיפת גז במהלך ניסיונות חילוץ מהמנהרה. הפלסטינים טוענים כי הגז ממנו מתו השניים, הוחדר למנהרה על ידי הצבא המצרי. (מעריב)

מדיני

דיווח: התוכנית האמריקנית לשלום במזה"ת מוכנה ומכילה כ-200 עמודים

רשת החדשות האמריקנית פוקס ניוז מדווחת בשם גורמים בממשל טראמפ, כי ניסוח תוכנית השלום של טראמפ המכונה "עסקת המאה" הושלם, התוכנית מכילה 175-200 עמודים – וליותר מחמישה אנשים יש גישה למסמך המלא. * נשיא ארה"ב טראמפ תודרך בפרטיו, והיה מרוצה מסעיפיה. * לדברי הבכירים לא סביר שהתוכנית תיחשף לפני הבחירות הקרבות בישראל ב-9 באפריל.

דיווח: הממשל האמריקני הורה לבנקים שלא לאפשר העברות בנקאיות לחשבונות הרשות הפלסטינית ואש"ף

בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח' אומר כי הממשל האמריקני הורה לבנקים שלא לאפשר העברות בנקאיות לחשבונות הרשות הפלסטינית ואש"ף. לדבריו, עיראק העבירה לאחרונה מענק לפלסטינים בסך 10 מיליון דולר דרך הליגה הערבית, אך הבנקים סירבו לקבלו בשל ההנחיה האמריקנית (כאן)

הולנד תכיר בעזה ומזרח ירושלים כמקום לידה נפרד מישראל – "בהתאם להשקפה של הולנד לפיה לישראל אין ריבונות על שטחים אלו"

למרות שאינה מכירה ברשות הפלסטינית כמדינה, ממשלת הולנד הודיעה כי תכיר ברצועת עזה ובגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, כמקום לידה רשמי עבור פלסטינים שנולדו באזורים הללו לאחר הקמת מדינת ישראל. עד כה ההכרה עבור הפלשתינים הייתה "ישראל" או "בלתי ידוע", כשהקטגוריה "בלתי ידוע" התקבלה רק בגלל מחאות פלשתינים שמקום בלידה שלהם נרשם כ"ישראל". * לפי סוכנות הידיעות ההולנדית "נוס", ההחלטה מגיעה לאחר שהולנדי ממוצא פלסטיני תבע את הולנד בבית הדין האירופי לזכויות אדם ודרש להירשם כפלסטיני במקום כישראלי. * מזכיר המדינה ההולנדי אמר כי ההחלטה באה "בהתאם להשקפה של הולנד לפיה לישראל אין ריבונות על שטחים אלו", כמו גם בהתאם לסירובה של הולנד להכיר בפלסטין כמדינה.

חוץ

40 שנה למהפכה | נשיא איראן: "נמשיך לפתח ולהרחיב את תוכנית הטילים, לא מבקשים אישור"; דובר משמרות המהפכה "נעניש בעוצמה כל תוקף"

נשיא איראן חסן רוחאני נאם הבוקר (שני) בפני עשרות אלפי אנשים שהגיעו לצפות במצעד הצבאי שנערך בכיכר אזאדי בבירה טהרן לציון 40 שנה למהפכה האיסלאמית, ואמר כי מדינתו תמשיך לפתח ולהרחיב את תוכנית הטילים ואת העוצמה הצבאית. "לא ביקשנו רשות מאף אחד לפתח סוגים שונים של טילים ונמשיך בדרכנו עם עוצמתנו הצבאית". לדבריו, "אנו מייצרים היום בעצמנו 80% מכלל הנשק והתחמושת של צבאנו. איראן תמשיך לחזק את כוחה הצבאי ואת תוכנית הטילים שלה. תרבות הג'יהאד וההקרבה היא מבין ההישגים הגדולים של המהפכה האסלאמית. עובדת היותה של המהפכה שלנו אסלאמית במהותה – היא ששמרה על המשטר כנגד כל הסכנות".

– לצד המצעדים ההמוניים נערכה כמדי שנה גם תצוגה של יכולות הצבא. בין היתר הוצגו בה טילי קרקע-קרקע מתוצרת איראן. מפקד משמרות המהפכה, מוחמד ג'עפרי, מסר כי בהמשך היום הוא יפרסם "הצהרה אסטרטגית חשובה" לרגל החגיגות.

– דובר משמרות המהפכה אמר שטהרן תגיב בנחישות נגד כל מי שיעז יתקוף אותה. "אירן האסלאמית הגיעה לרמה שהיא מסוגלת להגן על גבולותיה באמצעים צבאיים ותעניש בעוצמה כל תוקף"

– בצל משבר כלכלי הולך וגובר בדמות עליית מחירים, מחסור במזון ואינפלציה גבוהה: משתתפים היום מאות אלפים בחגיגות המתקיימות בכל רחבי הרפובליקה לציון המהפכה, כאשר לפני 40 שנה נכנע צבא איראן אחרי ימים של קרבות רחוב, ואפשר למהפכנים להשתלט על איראן בזמן שממשלתו של השאה המודח התפטרה. זה גם היום שבו הכריז האייתוללה רוחאללה חומייני על איראן כעל רפובליקה אסלאמית.

– רבים מהחוגגים נושאים שלטים עם תמונתו של חומייני ויורשו, המנהיג העליון האייתולה עלי חמינאי. כמו"כ נישאו מיצגים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בכלא לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. בנוסף נשמעו הקריאות "מוות לארה"ב ומוות לישראל".

חשש להתלקחות בסוריה: מורדים כורדים טמנו מארב לשיירה של הצבא הטורקי בצפון סוריה; חייל טורקי נהרג ושמונה נוספים נפצעו

כוח של המיליציה הכורדית VPJ הציב מארב לשיירה של הצבא הטורקי במחוז עפרין שבצפון-מערב סוריה, הרג חייל טורקי ופצע שמונה חיילים נוספים. * הארגון קיבל אחריות על התקיפה וטען: "הנחתנו מהלומה על כוחות הכיבוש הטורקים ובעלי בריתם, שכירי החרב". * בסוריה חוששים שההתלקחות הגוברת במחוז עפרין תוביל את הצבא הטורקי למבצע נרחב בצפון סוריה, שמטרתו לכבוש את השטחים ששחררו הכורדים מידי ארגון דאעש.

מפקד צבא ארה"ב במזרח התיכון: נסיגת הכוחות מסוריה צפויה להתחיל תוך שבועות; החלנו כבר בהוצאת ציוד ומשא כבד מסוריה

ג'וזף ווטל, מפקד צבא ארה"ב במזרח התיכון התייחס לראשונה ללוח הזמנים האמריקני וחשף כי יציאת הכוחות מסוריה היא עניין של שבועות ספורים. על אף שלא התחייב על תאריך מדויק בו יתחיל הפינוי ומתי בדיוק הוא יושלם – "המועד המדויק לתחילת הנסיגה יקבע על פי התנאים בשטח, אך מדובר בעניין של שבועות" . "איננו רוצים להשאיר את אנשינו בשטח שאינו נחוץ לנו". הגנרל הבכיר חשף כי הוצאה של ציוד ומשא כבד מסוריה כבר החלה.

ההפיכה בוונצואלה: כוחות ביטחון מקובה מאבטחים את מדורו ולא כוחות מקומיים

מפקד הפיקוד הדרומי בצבא ארצות הברית, אמר בשימוע בקונגרס ביום חמישי כי קובה אחראית לאבטחתו של מדורו ומשולבת היטב בשירותי המודיעין של ונצואלה. לפי הפנטגון, אלו לא כוחות מקומיים השומרים של מדורו, אלא כוחות קובניים. לדבריו, העובדה שכוח האבטחה של מדורו הוא קובני מצביעה על נאמנותם האמתית של אזרחי ונצואלה. זאת על אף שצמרת הצבא ושירותי הביטחון, לפחות בשלב זה, מצהירים על נאמנות לנשיא הסוציאליסטי, אם כי לאחרונה חלו כמה עריקות ממשטרו. האדמירל הוסיף כי המעורבות של קובה בוונצואלה ניכרת בכל תחום. * קובה קיבלה נפט זול מוונצואלה שסייע לכלכלתה למשך תקופה ארוכה, ובתמורה סיפקה הוואנה שירותי רווחה, כולל מאות רופאים. בנוסף לכך, שלחה הממשלה באי יועצי ביטחון ומודיעין, שאימו והשפיעו על הצבא המקומי. (וואלה)

ארה"ב: "השיחות בקונגרס בעניין מימון בניית החומה בגבול עם מקסיקו נבלמו"; גוברים הסיכויים להשבתת ממשל שנייה בארה"ב כבר בסוף השבוע

הסנאטור הרפובלקני ריצ'רד שלבי אמר אתמול כי השיחות בקונגרס האמריקאי בעניין מימון בניית החומה בגבול עם מקסיקו "נבלמו" לאחר ויכוח על מעצר מהגרים. כאשר השיחות במהלך סוף השבוע הידרדרו כשעלתה השאלה כמה מיטות עצורים צריך לספק בגבול בעבור האנשים שעצרו רשויות המכס וההגירה. הדמוקרטים רצו להגביל את מספר המיטות בתמורה למילוי דרישות הרפובליקאים לבנות עוד מחסומים פיזיים לאורך הגבול. הרפובליקאים לא הסכימו.

– מיק מולבני, ראש הסגל הזמני בבית הלבן של הנשיא דונלד טראמפ, אמר כי אי-אפשר לשלול את האפשרות של השבתה שנייה. * גם טראמפ עצמו רמז כי הדמוקרטים רוצים השבתה שנייה. "כעת, לאור ההצעות הנוראיות של הדמוקרטים בוועדת הגבול, אני באמת חושב שהם רוצים השבתה!".

ספרד: אלפים הפגינו במדריד נגד שיחות עם קטלוניה; ביום רביעי הצבעה קריטית על התקציב כשהקטלונים מהווים לשון מאזניים

אלפי אנשים הפגינו אתמול במדריד נגד הצעתו של ראש ממשלת ספרד לקיים שיחות עם הבדלנים בקטלוניה. לאחר שממשלתו הסוציאליסטית של סנצ'ז הציעה בשבוע שעבר למנות שליח לשיחות בין מפלגות פוליטיות לפתרון משבר העצמאות בקטלוניה.* ההפגנה אורגנה על ידי מפלגות אופוזיציה מהימין שכינו את הצעד "בגידה" וכניעה לבדלנים הקטלאנים.

– המפגינים מחו יומיים לפני תחילת משפטם של 12 מנהיגי תנועת העצמאות של קטלוניה, שעומדים בפני עונש מקסימלי של 25 שנות מאסר אם יורשעו בעבירות של המרדה ושימוש לרעה בכספי ציבור. זאת בשל תפקידם בניסיון הכושל של קטלוניה להכריז על עצמאות ובארגון משאל העם ב-2017.

– סנצ'ז שמפלגתו מחזיקה רק ברבע ממושבי הפרלמנט סומך את ממשלתו על מפלגת השמאל פודמוס, על הבדלנים הקטלאנים ועל שתי מפלגות קטנות יותר כדי להעביר חוקים, תעמוד ביום רביעי בפני הצבעה קריטית על הצעת התקציב השנתי שלה, וללא תמיכת קטלוניה, היא צפויה להיכשל. אם הפרלמנט לא יצליח להעביר את התקציב, הבחירות עשויות להיות מוקדמות לפני ההצבעה המתוכננת ל-2020. (רויטרס)

    משרד החוץ הסיני הביע תרעומת על מעבר שתי ספינות מלחמה אמריקניות ששטו היום סמוך לאיים שנויים במחלוקת בים סין הדרומי, ושבייג'ינג טוענת לריבונות עליהם. דוברת משרד החוץ הסיני אמרה בתדריך לעיתונאים שהספינות נכנסו ללא רשות

    אלג'יריה: נשיא אלג'יריה המשותק הודיע כי יתמודד על קדנציה חמישית * נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה בן ה-81, הודיע כי הוא מתכנן להתמודד בבחירות לנשיאות שיערכו במדינה בעוד חודשיים. אל-עזיז יהיה מועמד מפלגת השלטון FLN והוא צפוי לזכות בכהונה חמישית למרות גילו והעובדה שהוא נותר מרותק לכיסא גלגלים וממעט להופיע בציבור מאז שלקה בשבץ ב-2013. זאת על רקע חולשת האופוזיציה המפולגת.

    סוריה: שרי ההגנה של טורקיה ורוסיה נפגשו באנקרה, במטרה לדון בהתפתחויות בסוריה. המפגש מהווה הכנה לפסגה המשולשת בסוצ'י שתיערך בחמישי הקרוב בין מנהיגי רוסיה, טורקיה ואיראן, ותעסוק בסוגיית סוריה

    קוריאה: נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יאה אין בירך על מפגש הפסגה הקרוב בין טראמפ לקים ג'ונג און ועל מאמציהם חסרי התקדים להתגבר על 70 שנות חוסר אמון בין ארה"ב לקוריאה הצפונית. בפגישה שערך עם יועציו היום בסיאול, אמר מון כי הוא מצפה שהפסגה תהיה נקודת מפנה בפירוז חצי האי הקוריאנ

בריאות

מהבוקר: מימוש מרשמים יתאפשר בכל בתי המרקחת – ללא סבסוד; בתי המרקחת וקופות החולים עדיין לא מוכנים

היום אמור היה להיכנס לתוקף החוק המאפשר לממש מרשמים בכל בית מרקחת, גם אם אין לו הסכם עם קופת החולים. התרופות יימכרו במחיר המחירון של משרד הבריאות, ולא במחיר המסובסד, כפי שניתן לעשות בבתי המרקחת שבהסדר. אולם בתי המרקחת וקופות החולים טרם השלימו את היערכותם למימוש החוק * לפי התיקון לחוק, בתי המרקחת יחויבו להציב שילוט בולט המסביר עם איזה קופות הם בהסדר, והרוקחים מחויבים לעדכן את המטופלים שמחיר התרופה עשוי להיות נמוך יותר בבית מרקחת שבהסדר. (ישראל היום)

בעולם היהודי

גזירת החינוך בבריטניה: הורים שוקלים ללמוד במחתרת; משלחת רבנים נפגשה עם שר החינוך לביטול הגזירה

בשנים האחרונות, החלה ממשלת בריטניה לדרוש מהמוסדות היהודיים ללמד גם תכני ליבה. המוסדות החרדיים כמובן מסרבים, וכעת חלק מהם עומדים בפני סכנת סגירה. * ה"גרדיאן" הבריטי דיווח בשבועות האחרונים כי בקרב יהודי אנגליה יש מי ששוקלים ברצינות להגר למדינות אחרות בשל הגזירה, או להפעיל את מוסדות הלימוד במחתרת. * בעקבות החשש הכבד בעולם היהודי הגיעו בצהרי יום חמישי האחרון שלושה מגדולי וזקני הרבנים באירופה לפגישה עם שר החינוך הבריטי ובכירי משרדו בבית הפרלמנט הבריטי * ראב"ד ירושלים רבי משה שטרנבוך: "אין מקום לחוקי העכו"ם בשעה שזהו נגד דת תורתינו הקדושה, ואדרבה, אם הרבנים היו מתאחדים במכתב ברור לממשלה שלפי דת ישראל הדבר מזיק לעתיד בנינו, ואנו נתעקש לשמור על דרך תורתינו הקדושה ונלך לבתי הסהר ולא נסכים להפקיר בנינו ובנותינו, בוודאי היה לזה השפעה עצומה מאחר שעפ"י כללי הדמוקרטיה הנהוג עפ"י חוקותיהם יש להניח לכל אחד לחנך את בניו ובנותיו לפי דרכו ושיטתו, וכמקובל בכל המדינות" (אידישע פוסט)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן