Skip to content

צרות בפלג החרדי הירושלמי – נפתחה מגבית חירום להצלת מוסדות החינוך

הפלג הירושלמי של הרב שמואל אויערבאך ז"ל, מסרב לקבל כספים מהעדה החרדית או ממשרד החינוך על מנת שלא להיות מוכתבים בהקשר לדרכי החינוך שלא על פי תורת הרב. בימים האחרונים הגיעה רשת החינוך הפרטית שלהם למשבר כלכלי שמאיים בסגירת רשת החינוך שהקימו. היום הם יצאו במגבית חירום, היעד: 15 מיליון שקל תוך יומיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תלמידיו תומכיו וממשיכי דרכו של מנהיג ה'פלג הירושלמי' הרב שמואל אויערבאך ז"ל שנפטר לפני כשנה, פתחו השבוע במאבק כלכלי שמטרתו להציל את רשת החינוך העצמאית שלהם ובה עשרות תלמודי תורה, בית יעקב, ישיבות קטנות וגדולות, כוללים ומוסדות חינוך ותורה רבים המפארים כיום את כותל המזרח שמותו של מנהיג "הפלג הירושלמי" הרב שמואל אוירבך בסוף השבוע הוא גם גסיסתה של האופוזיציה החרדית. אם עד עתה יוחסו לפלג הירושלמי מקרי ההסתה כנגד גיוס חרדים והפגנות בכיכר השבת שבירושלים ועוד, עתה יוצאים נאמני הרב לקרב על חינוך ילדיםן, נוער והציבור החרדי בכלל, על פי דרכו ומצוותו של אויערבאך.

 

הרב שמואל אויערבאך ז"ל, מנהיגה הבלתי מעורער של הפלג הירושלמי (צילום מסרטון בהפקת הפלג)
הרב שמואל אויערבאך ז"ל, מנהיגה הבלתי מעורער של הפלג הירושלמי (צילום מסרטון בהפקת הפלג)

לפני חמש שנים נפל דבר במגזר החרדי. עם מותו של הרב יוסף שלום אלישיב, הזרם הליטאי שהיה המאוחד והמשפיע בישראל, התפצל בפעם הראשונה לשתי קבוצות. בראש הקבוצה המרכזית עמד הרב אהרון שטיינמן שסומן כיורשו של הרב אלישיב, אך הרב אויערבאך ותלמידיו סירבו לקבל את מרותו. ההשלכות לכך היו מידיות. אוירעבאך נדחק לשולי ההנהגה המרכזית, נאמניו נדחקו ונזרקו מעיתון "יתד נאמן" שאותו הובילו במשך שנים וילדיהם לא התקבלו למוסדות חינוך מרכזיים של העולם החרדי היהודי.

הם לא נותרו אדישים ובתגובה לכך הקימו עיתון חדש, ובמקביל  ייסדו מוסדות חינוך והתמודדו על ייצוג פוליטי ברשויות מקומיות חרדיות. כחלק מהבידול משאר החברה החרדית, הרב אוירבך הקצין עמדות נגד גיוס חרדים לצה"ל, הורה לתלמידיו לא להתייצב בלשכות הגיוס כדי להימנע מחיכוך עם רשויות הצבא והמאבק הפך לדגל המרכזי בהנהגתו. זו הייתה הדרך שבה הוכיחו אנשיו את קיצוניותו משאר ההנהגה החרדית.

צילום מסרטון הפלג הירושלמי
צילום מסרטון הפלג הירושלמי

וכך, לפני כ-5 שנים, פתח הרב שמואל אויערבאך ז"ל גם את מפלגת "בני תורה" לרשויות המקומיות ברחבי הארץ, שבעצם היוותה קריאת תגר על השלטון ששלט אז במגזר הליטאי בציבור החרדי. מהלך שגרם לזעם רב ולהרחבת הפילוג בציבור החרדי.

מסע של רדיפה

בעקבות כך החל מסע רדיפות נרחב כנגד תלמידיו, ילדים ובנות עברו רדיפות והצקות במוסדות החינוך, וראשי בתי אב נזרקו בבושת מה'ישיבות' שלהם – דבר שאף הגיע לבית המשפט, שפסק קנסות על ראשי מוסדות שהעיפו אברכים על רקע אמונתם.

בתגובה לכך הרב אויערבאך הורה לנאמניו להקים מוסדות חינוך לבנים ולבנות, בתי ספר, תלמודי תורה, תיכון, ובתי יעקב.

אויערבאך הדגיש וחזר ושוב ושוב שלא לשנות מהמסורת וההשקפה היהודית שהייתה נהוגה בימים עברו, ובפרט ממה שקיבל ממורו ורבו הגדול הרב שך ז"ל, ולא להיכנע לתכתיבים שמגיעים על ידי תקצובים ממשלתיים.

וכך, בשנותיו האחרונות ייסד והקים הרב ב"תמצית דמו ממש", אומרים נאמניו, עשרות תלמודי תורה, בית יעקב, ישיבות קטנות וגדולות, כוללים ומוסדות חינוך ותורה רבים המפארים כיום את כותל המזרח של העולם היהודי.

לדברי נאמניו מוסדות אלו "מצויים מצד אחד בתנופת פיתוח אדירה ומעוררת השתאות – כיצד בתוך שנים ספורות קמו ונוסדו בתי גידול לעשרות אלפי תלמידים בנים ובנות ובחורים המאכלסים את ספסלי מוסדות החינוך והישיבות של דור העתיד היהודי", אליה וקוץ בה,  פתוח והקמת מוסדות החינוך  הביאו לגירעון וקושי כלכלי אדיר המאיים כיום על קיומם ממש.

בני הפלג הירושלמי מסרבים לקבל תמיכה מהמדינה דרך משרד החינוך כשהם מסבירים זאת בכך שהרב אויערבאך, ביקש יותר מכל לשמור על עצמאות השקפת עולמו, מבלי שהממסד החרדי והשלטון במדינה יכתיבו את דעותיהם כנהוג. בנאומים מכוננים הוא הנחיל והורה לתלמידיו שלא יקבלו בשום אופן הכתבות והוראות הנוגעות להשקפת עולמם ולחינוך ילדיהם, אף שהדבר כרוך בהתנתקות תקציבית מוחלטת.

הציבור הזה – תלמידי הרב אויערבאך, זכו לחרמות ונידויים מכל גורמי השלטון, החל בראש מפלגת ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן שהתבטא לא אחת נגדם וכלה בחברי הכנסת החרדים, שכילו בהם את זעמם וקראו להחרמתם וזריקתם מכל מקום ציבורי.

נכון להיום המוסדות הללו, מצפת וטבריה שבצפון, ועד אופקים שבדרום, עומדים לפני קריסה תחת נטל ההחזקה הכבד מנשוא. דברי תלמידיו של הרב ז"ל, אלפים של ילדים וילדות, נערים ונערות ואלפי ראשי בתי אב, עומדים כעת בסכנה שיוותרו ללא חינוך. יצוין כי נכון להיום חלק ממוסדות החינוך הללו לא שילמו כבר חצי שנה את שכר המורות והמורים, דבר שמאיים על סגירת חלק מהמוסדות באופן מידי.

בעקבות כך יצאו תלמידי הרב אויערבאך ז"ל, אשר לא זכה לילדים, ותלמידיו חשים שהם, הם בניו ההולכים בדרכו ומקיימים צוואתו, ב-2 ימי מגבית ענקית "יזכור אהבתו", שמטרתה להגיע לחמשה עשר מיליון שקלים, שיצילו את מוסדות החינוך הללו. היעד לדבריהם הוא להשיג מידית את הסך הנדרש במזומן למניעת התפרקות מוסדות החינוך. בעקבות כך יצאו הנאמנים בקריאה לציבור החרדי והחילוני מסורתי כאחד לתרום כל אחד על פי יכולתו  לקרן ההצלה ולשם כך אף הפיקו שני סרטוני תדמית. בתחילת השבוע הקרוב תבחן הצלחת הקריאה להצלת המוסדות.


לינק – קישורית לתרומה:  https://www.charidy.com/bt/548598076

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן