Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום שלישי 26 בפברואר 2019

כותרות המהדורה     הסלמה בין המעצמות הגרעיניות: חיל האוויר ההודי תקפה מהאוויר מטרות טרור בפקיסטן (חוץ)     "הפנטגון, מעון הנופש הנשיאותי ובסיס צבאי" | רוסיה פרסמה רשימת יעדים שבכוונת מוסקבה לתקוף במקרה של מלחמה עם ארה"ב (חוץ)     ברכבת מפוארת ומשוריינת עם 21 קרונות: שליט צפון קוריאה הגיע לווייטנאם לקראת הפיסגה עם טראמפ (חוץ)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הסלמה בין המעצמות הגרעיניות: חיל האוויר ההודי תקפה מהאוויר מטרות טרור בפקיסטן (חוץ)

    "הפנטגון, מעון הנופש הנשיאותי ובסיס צבאי" | רוסיה פרסמה רשימת יעדים שבכוונת מוסקבה לתקוף במקרה של מלחמה עם ארה"ב (חוץ)

    ברכבת מפוארת ומשוריינת עם 21 קרונות: שליט צפון קוריאה הגיע לווייטנאם לקראת הפיסגה עם טראמפ (חוץ)

    דוח מודיעיני מיוחד מתריע: לאירן טילים בליסטיים שמסוגלים להגיע לישראל, הטילים מוסתרים במעמקי האדמה – "ברגע השיגור הגג נפתח והטיל יוצא" (בטחוני)

    המתיחות בהר הבית: מו"מ בין ישראל לירדן על פינוי מתחם באב אל-רחמה; כישלון המשא ומתן עלול להוביל להסלמה (בטחוני)

    קושנר: 'עסקת המאה' של טראמפ כוללת את כל תחומי הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כולל נושא הגבולות. ומטרתה לפתור את הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי כולו (מדיני)

    דו"ח חדש מזהיר: קריסת מערכות הבריאות והסניטריה בעזה עלולה להוביל להתפרצות מגפות בדרום הארץ (מדיני)

    חוק הגיוס | בכיר בכחול-לבן: "יש לנו תוכנית, זה עוד לא לפרסום" (פוליטי)

    נעלב שלא הוזמן למפגש עם אסד: שר החוץ האיראני התפטר במפתיע מתפקידו (חוץ)

    ההפיכה בוונצואלה: יותר מ-167 חיילים ושוטרים ערקו מוונצואלה לקולומביה; גואיידו: "מוקירים את התעוזה והפטריוטיות, רבים אחרים יילכו בעקבותיהם. יחד נשחרר ונציל את ונצואלה" (חוץ)

    רוסיה: ארה"ב מתכננת להתערב צבאית בוונצואלה (חוץ)

    מחדל: פרצה באתר 'בוחרים' של המדינה מאפשרת לגלות תאריך הוצאת ת.ז. של כל בעלי זכות הבחירה (חדשות)

    תקיפה על רקע אנטישמי? הרב הראשי של ארגנטינה הותקף הלילה באכזריות בביתו; מצבו קשה (חדשות)

תחזית מזג אוויר

החורף חוזר: גשמים וסופות רעמים יחלו הלילה בצפון ובמרכז; מזג האוויר החורפי יימשך עד יום שישי

מערכת חורפית משמעותית תחל לפקוד את אזורנו היום (ג') ותימשך עד יום שישי: משעות הצהריים תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות, הרוחות יתחזקו ובדרום הארץ יתחוללו סופות חול. בשעות הערב יחל לרדת גשם בצפון הארץ שיתפשט בלילה גם לאזור המרכז.

– מחר, (רביעי) הסערה תימשך: גשמים ירדו בצפון הארץ ובמרכזה מלווים בסופות רעמים ובמשבי רוח חזקים. קיים חשש להצפות ולשיטפונות במקומות המועדים. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות ובחרמון ירד שלג.

– ביום חמישי תגיע המערכת לשיאה. גשמים חזקים ירדו בצפון הארץ ובמרכזה מלווים בסופות רעמים ובברד. קיים חשש לשיטפונות ולהצפות במקומות המועדים. בדרום הארץ יתחוללו סופות חול ומשעות הערב צפוי גשם. ינשבו רוחות עזות. בחרמון צפויה סופת שלגים ולקראת הלילה ייתכן שלג קל גם בצפון רמת הגולן.

– ביום שישי הסערה תחלוף. הגשמים יחלשו וייפסקו במהלך היום.

חדשות

מחדל: פרצה באתר 'בוחרים' של המדינה מאפשרת לגלות תאריך הוצאת ת.ז. של כל בעלי זכות הבחירה

מחדל: אתר 'בוחרים' של 'ממשל זמין' המאפשר לכל אזרח להזדהות באמצעות מספר תעודת הזהות שלו ותאריך ההנפקה של תעודת הזהות, ולקבל מידע על הקלפי שבה הוא עתיד להצביע. אינו כולל הגנת Brute Force, שנועדה למנוע ניחושים חוזרים ונשנים במספר גבוה * משמעות של היעדר הגנת Brute Force באתר היא שכל אחד שמחזיק במספר תעודת הזהות של אזרח יכול לנסות את כל צירופי התאריכים, עד שימצא את התאריך הנכון של הנפקת תעודת הזהות של הקורבן. * מייסד חברת הסייבר CISO HELPER, כתב תוכנה קטנה שמריצה את טווח התאריכים האפשרי והצליח להריץ אותה על האתר. לדבריו, באמצעות הפירצה ניתן לגלות "את תאריך הוצאת תעודת הזהות של הקורבן, ובעזרתו אפשר לעשות המון: תאריכי הוצאת תעודות הזהות הם נתון חשוב מאוד, שבעזרתו מספקים הזדהות לרוב הגורמים הרשמיים במדינה – כולל חברות ביטוח, בנקים ועוד. אפשר להוציא מידע רב על האדם בהר הכסף, הר הביטוח ועוד". (דה מרקר)

השר לשעבר גונן שגב נשלח ל-11 שנה לכלא באשמת ריגול עבור איראן

בית משפט המחוזי בירושלים קיבל הבוקר (שלישי) את הסדר הטיעון שנחתם בעניינו של השר לשעבר גונן שגב המואשם בריגול לטובת איראן. לאחר שהפרקליטות ועורכי דינו של שגב, הגיעו להסכמה על מרכיב העונש במשפטו – 11 שנות מאסר בפועל. * למרות שמדובר בתיק חמור ביותר, המדינה מעדיפה ללכת על פשרה של הסדר טיעון, וויתור על עונש חמור יותר על מנת שלא לחשוף שיטות מודיעיניות במהלך המשפט. * ההליך נגד שגב התנהל תחת צו איסור פרסום ובדלתיים סגורות.

תקיפה על רקע אנטישמי? הרב הראשי של ארגנטינה הותקף הלילה באכזריות בביתו; מצבו קשה

ככל הנראה, על רקע פעילותו הרבנית, הרב הראשי של ארגנטינה גבריאל דוידוביץ' הותקף הלילה סמוך לשעה 02:00 לפנות בוקר בביתו בידי קבוצה של 7 בריונים, ואושפז במצב קשה בבית החולים. * סגן נשיא אמי"ה סיפר הבוקר לחדשות כאן: "הרב קם מהמיטה ומיד זיהה מישהו. זה בית עם שתי קומות. הוא ראה מישהו בשירותים והוא ברח במדרגות למטה ושם חיכו לו עוד שלושה אנשים והיו עוד שלושה בחוץ שחיכו". אז, קשרו אותו, כיסו את ראשו והכו אותו מכות רצח עד שאיבד את הכרתו. הם שברו לו תשע צלעות. ואף עשו לו חור באחת מהריאות תוך שהם מצהירים בפניו "אנחנו יודעים שאתה הרב של הקהילה היהודית".

פוליטי

חוק הגיוס | בכיר בכחול-לבן: "יש לנו תוכנית, זה עוד לא לפרסום"

מיכאל ביטון – המועמד שממוקם במקום ה-11 ברשימה נשלח מטעם גנץ לשיחה עם פעילים שונים, ואמר להם כי "לפיד לא ייתן את הטון בקשר עם החרדים, לא תהיה האשמה או התקפה על הציבור החרדי, אלא רוח של שותפות", לדבריו, "ברגע שלפיד בא ואמר, 'גנץ, אתה ראש הממשלה הראשון', הוא אמר גם, 'גנץ, אם יש לך רעיון איך לבנות שותפות חיים עם חרדים – יש לבחון זאת'". * עם השאלה מה יהיה עם חוק הגיוס שלפיד כל כך תומך בו, השיב ביטון: "יש לנו תוכנית, זה עוד לא לפרסום". (ידיעות אחרונות)

כחלון: בלי אימוץ רפורמת אשפוז ביתי – לא נצטרף לממשלה הבאה

שר האוצר כחלון (כולנו) הצהיר כי ידרוש, כתנאי להצטרפות מפלגת "כולנו" לממשלה עתידית, להוציא לפועל רפורמה במערכת הבריאות, שתאפשר אשפוז ביתי במקום בבתי חולים. זאת, במטרה להוריד את העומס בחדרי המיון. "מי שלא חייב להיות בבית חולים יכול לעבור לאשפוז בית. נצטרך לדחוף את זה. זה מונע זיהומים, זה מחזיר את החולה למשפחה ולקהילה וחוסך המון מיטות" – "בלי אימוץ של התכנית הזו לא נהיה בממשלה הבאה".

ועדת הבחירות בוחנת את כשירות מועמדותם של המקום ה-2 בעבודה, והמקום ה-19 בליכוד

ועדת הבחירות פנתה אמש (שני) למפלגת העבודה וליועמ"ש וציינה כי נבדקת כשרות מועמדותו של טל רוסו במקום השני ברשימה, זאת למרות שלא חלפו שלוש שנים מתום שירותו בצבא. ממפלגת העבודה נמסר כי רוסו השתחרר מהצבא כבר לפני 5 שנים וחזר לשירות מילואים לבקשתו של הרמטכ"ל אייזנקוט.

– במקביל, ועדת הבחירות בודקת גם את כשרות מועמדותו של מספר 19 ברשימת הליכוד, פנחס עידן. זאת, לאחר שהיה בדרגה הגבוהה ביותר בדרוג התעופתי בעבודתו כיושב ראש ועד העובדים של רשות שדות התעופה, והורד לבקשתו לדרגה החמישית העליונה. לפי חוק הבחירות, עובדי מדינה שדרגתם היא אחת מארבע הדרגות העליונות חייבים להתפטר כדי להתמודד לכנסת. ועדת הבחירות למעשה בודקת האם ההורדה בדרגה של עידן נעשתה רק כדי שיוכל להתמודד ללא צורך בהתפטרות.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש ובבקעה 19 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט.החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

בנוסף, במהלך סריקות של לוחמי צה"ל וכוחות מג"ב במרחב החטיבות המרחביות "בנימין" ו"עציון", תפסו הלוחמים והכוחות כספי טרור בשווי עשרות אלפי שקלים. פעילות זו מתקיימת כחלק מהמערכה כנגד כספים המשמשים לטרור

דוח מודיעיני מיוחד מתריע: לאירן טילים בליסטיים שמסוגלים להגיע לישראל, הטילים מוסתרים במעמקי האדמה – "ברגע השיגור הגג נפתח והטיל יוצא"

דוח, שנכתב על ידי חברת הלוויינים הישראלית אימאג'סאט (ISI) ממפה את כל בסיסי הטילים הבליסטיים שיש באירן, מדובר במערך גדול ומסועף של בסיסים שפרושים בכל רחבי המדינה, ויש מי שמכנה אותם "ערי הטילים של אירן". בדוח נכתב שבידיהם של האירנים מגוון גדול של טילים שמגיעים לטווחים של 300-2000 ק"מ – כלומר שביכולתם להגיע לישראל ואפילו לאירופה.

– משמרות המהפכה עושים מאמץ גדול על מנת להסתיר את האתרים הללו. הם מפזרים אותם ברחבי המדינה במעמקי האדמה וכל זאת במטרה להקשות את המעקב אחריהם. כך, לדוגמה האתר במחוז קרמנשה במערב המדינה. מעל פני הקרקע קשה מאוד לראות משהו – אבל כשצוללים פנימה רואים את פתחי המנהרות בצלע ההר, בתוך המנהרות מוסתרים המשגרים על גבי משאיות. כך, בתוך זמן קצר ניתן להוציאם – ולשגר באמצעותם את הטילים.

– דרך נוספת להסוות את משגרי הטילים היא באמצעות חפירה, כפי שעשו באתר בשיראז שבדרום המדינה. שם כמעט שלא ניתן לאתר את פתחי השיגור, מכיוון שהם חפורים עמוק באדמה בתוך ממגורה (סילו) מיוחדת. ברגע השיגור הגג נפתח והטיל יוצא. יחד עם מערך הגנה אווירית צפוף הדבר נועד להקשות את הפגיעה בהם. (החדשות12)

המתיחות בהר הבית: מו"מ בין ישראל לירדן על פינוי מתחם באב אל-רחמה; כישלון המשא ומתן עלול להוביל להסלמה

המתיחות סביב הר הבית לאחר כניסתם של מוסלמים למתחם באב אל-רחמה (שער הרחמים) שבכותל המזרחי נמשכת וכרגע מתנהל בין ישראל לירדן משא ומתן בניסיון לפנות את המתחם. אם המשא ומתן ייכשל צפויה המשטרה לפנות את הנוכחים במקום בכוח, פעולה שעלולה להוביל להסלמה ולהפרות סדר במתחם הר הבית כולו. * סגירת המתחם נעשתה בטענה כי האגודה שפעלה בו קשורה לחמאס, וצו הסגירה שניתן ב-2003 הוארך לפני כשנתיים בעקבות עתירת המפכ"ל. כעת מנסים בווקף לקבוע עובדות בשטח ולהביא לפתיחתו של המקום מחדש. * בישראל טוענים שמי שמנסה לעורר ולחמם את הגזרה הירושלמים הוא חמאס, שנוחל כישלונות בהפגנות הגדולות סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה. כעת סבורים בישראל שצווי ההרחקה והמעצרים לא יספיקו, ויש לערב את הממלכה בניסיון להרגיע את השטח.

    מארגני המשט השבועי בעזה הודיעו על ביטולו היום משום שתנאי מזג האוויר אינם מאפשרים זאת. * בשל כך ככל הנראה ההפגנה השבועית בצפון רצועת עזה מול חוף זיקים המלווה למשט, אמורה להתבטל (כאן)

מדיני

קושנר: 'עסקת המאה' של טראמפ כוללת את כל תחומי הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כולל נושא הגבולות. ומטרתה לפתור את הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי כולו

יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית טראמפ, ג'ארד קושנר, התראיין אתמול (שני) לרשת סקיי ניוז בערבית והתייחס לתכנית השלום האמריקנית למזרח התיכון, שצפויה להתפרסם לאחר הבחירות בישראל. כשגם ישראל תצטרך להעניק וויתורים "תוכנית השלום שאנחנו מציעים תיתן לישראלים ופלסטינים יותר ממה שהם נותנים, אבל על שני הצדדים לתת ויתורים". * קושנר חשף כי מדובר בתכנית מפורטת ומעמיקה שכוללת את כל תחומי הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כולל נושא הגבולות. "הצד המדיני של התוכנית מפורט מאוד ומתרכז בשרטוט גבולות ובפתרון סוגיות הסדר הקבע. המישורים הכלכלי והמדיני בתוכנית קשורים קשר הדוק. למדנו את הכלכלה הפלסטינית ומצאנו אפשרויות רבות להשקעה. אולם, כדי לממש אותן אין מנוס מלשים קץ למתיחות". * קושנר הוסיף כי מטרת התוכנית אינה לפתור רק את הסכסוך הישראלי פלסטיני בלבד, אלא את הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי כולו. לדבריו, השילוב בין המישור הכלכלי של התוכנית למישור המדיני יאפשר פיתוח של הכלכלה הפלסטינית, והשלכותיה החיוביות יחולו גם על ירדן, על מצרים ועל לבנון. * עוד ציין קושנר כי הוא מקווה לראות הנהגה פלסטינית מאוחדת ביהודה ושומרון ורצועת עזה.

– אתמול (שני) נפגשו יועציו הבכירים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, עם מנהיג איחוד האמירויות, מוחמד בן זייד, ודנו איתו בתוכנית השלום של הממשל האמריקאי. * מדובר בפגישה ראשונה מתוך סדרת פגישות שקושנר וגרינבלט צפויים לערוך בימים הקרובים עם מנהיגים ערבים. אך למרות שהפגישה עם המנהיגים הערביים מתמקדת בנושאים כלכליים, התוכנית כוללת כאמור גם את נושאי הליבה.

– לפני כחודש וחצי פורסם ב'חדשות 13' כי תוכנית השלום שגובשה בבית הלבן, כוללת הקמת מדינה פלסטינית בכ-90% משטחי הגדה עם בירה בחלקים ממזרח ירושלים. וכמו כן, התנחלויות מבודדות מחוץ לגושים לא יורחבו, ומאחזים לא חוקיים יפונו. * בכל הנוגע למקומות הקדושים, כמו הר הבית, הכותל המערבי, העיר העתיקה ואזורים צמודים כמו סילוואן והר הזיתים, יישארו בריבונות ישראלית אך בניהול משותף עם הפלסטינים, ירדן ואולי מדינות נוספות.

– בכירים פלסטינים אומרים כי יבחנו את תכנית טראמפ לכשתתפרסם, ואם היא לא תכלול מדינה פלסטינית בקווי שישים ושבע שבירתה מזרח ירושלים נוסף על פתרון צודק לסוגיית הפליטים, היא תושלך לפח הזבל של ההיסטוריה. אנו מוכנים לבחון מסמך רשמי בלבד, לא דיבורים באוויר כמו אלה של קושנר אתמול.

דו"ח חדש מזהיר: קריסת מערכות הבריאות והסניטריה בעזה עלולה להוביל להתפרצות מגפות בדרום הארץ

דו"ח חדש שנחשף הבוקר ב"ידיעות אחרונות" חושף כי המצב התברואתי הקשה בעזה עלול להביא לשורה של מפגעים שעתידים להשפיע ישירות על ישראל: מגפות, מחלות, זיהומים, ועוד. הדו"ח, שנכתב לאחר מחקר מקיף, קובע כי הראשונים להיפגע בישראל יהיו תושבי עוטף עזה. כך, למשל, הליקויים בטיפול בשפכים בעזה גרמו בשנים האחרונות להפרעות בפעילותו של מתקן ההתפלה באשקלון, זיהמו את מי חוף הרחצה זיקים ופגעו בפעילותו של מתקן החדרת מי התהום "שקמה". בנוסף, קובע הדו"ח, הזיהום באזור נחל שקמה עלול להביא להתפרצות מחלת קדחת הנילוס המערבי, המועברת לבני אדם באמצעות יתושים הדוגרים בנחלים. * הדוח מציג תרחיש קיצוני, אך אפשרי, שהתגשם בעבר במדינות אחרות: תופעת "פליטי סביבה". לפי תרחיש זה, מגפה עלולה להתפשט בעזה, והיא תגרום לאלפי פלסטינים להימלט מבתיהם, להתקבץ על גדר הגבול ולהתחנן לעזרה רפואית.

לראשונה מאז הפלת המטוס הרוסי – רה"מ ימריא הערב למוסקבה

ראש הממשלה נתניהו יטוס הערב (שלישי) למוסקבה וייפגש מחר עם נשיא רוסיה פוטין בקרמלין. זאת תהיה פגישת העבודה המסודרת הראשונה בין השניים מאז משבר יירוט מטוס הביון הרוסי לפני כחמישה חודשים. אל נתניהו הצטרפו גם השר זאב אלקין וראש אגף המודיעין בצבא. * בפגישה יוצגו לפוטין פעילות ישראל בסוריה בחודשים האחרונים, תוך התייחסות גם לתקיפות המיוחסות לישראל. במסגרת סקירת המודיעין יוצגו גם אתרים שעדיין מטרידים את מערכת הביטחון הישראלית ושסביר להניח כי יותקפו במידה והכוחות האיראניים לא יסיגו אותם לאחור.

חוץ

הסלמה בין המעצמות הגרעיניות: חיל האוויר ההודי תקפה מהאוויר מטרות טרור בפקיסטן

חיל האוויר של הודו תקף הלילה (שלישי) מטרות של ארגונים חמושים בחלק הפקיסטני של קשמיר, בתגובה לפיגוע הקטלני בקשמיר מוקדם יותר החודש, התקיפה בוצעה בשטח מיוער סמוך לעיר באלקוט, בשטחי קשמיר הפקיסטנית. זוהי התקיפה האווירית הראשונה מעבר ל"קו השליטה" מאז ששתי השכנות הגרעיניות ניהלו מלחמה ביניהן ב-1971

– שר החוץ של הודו, אמר כי "טרוריסטים" רבים (300) נהרגו, בהם מפקדים בכירים בארגון שקיבל אחריות על המתקפה. לדבריו, ממשלתו קיבלה מידע מודיעיני אמין לפיו חמושים של ג'יש אל-מוחמד, מאמנים לוחמים לתקיפות דומות. "נוכח הסכנה המידית, תקיפת מנע הפכה להיות הכרחית לחלוטין"

– מנגד, בפקיסטן אמרו כי לא היו נפגעים או נזק. שר החוץ של פקיסטן, הגיב לתקיפה ההודית ואמר כי: "אנו מצפים מהודו לגלות שיקול דעת טוב יותר. המטוסים ההודים הפציצו חלקת יער לא מיושבת ומיהרו להימלט משטחנו האווירי. אם יתקיים איום אמיתי עלינו, נדע להגיב". דובר צבא פקיסטן, אמר כי מטוסי הקרב ההודים חדרו כשישה ק"מ לתוך שטחה של המדינה לפני שנהדפו ונאלצו להשליך את הפצצות בחופזה מבלי לגרום לפגיעה בנפש או ברכוש.

"הפנטגון, מעון הנופש הנשיאותי ובסיס צבאי" | רוסיה פרסמה רשימת יעדים שבכוונת מוסקבה לתקוף במקרה של מלחמה עם ארה"ב

רוסיה פרסמה רשימת מתקנים אמריקניים שבכוונתה לתקוף במקרה של מלחמה גרעינית, זאת אחרי שפוטין הזהיר בשבוע שעבר כי אם וושינגטון תציב טילים גרעיניים חדשים לטווח בינוני באירופה, מוסקבה תציב גם היא טילים חדשים – ותכוון אותם לארה"ב. * רשימת המטרות, שפורסמה בתקשורת הממלכתית של רוסיה, כוללת את הפנטגון, את מעון הנופש הנשיאותי קמפ דיוויד שבמרילנד, בסיס תקשורת של חיל הים בוושינגטון הבירה, מרכז אימונים צבאי שנסגר ב-1998 ובסיס של חיל האוויר בקליפורניה שנסגר ב-2001. * המנחה המקורב לשלטון פוטין, הציג את היעדים האמריקניים על גבי מפה. ואמר שהטיל העל-קולי שפיתחה מוסקבה יוכל להכות בכל אחד מהיעדים הללו תוך פחות מחמש דקות, אם ישוגר מצוללת רוסית. (רויטרס)

ברכבת מפוארת ומשוריינת עם 21 קרונות: שליט צפון קוריאה הגיע לווייטנאם לקראת הפיסגה עם טראמפ

אחרי מסע של יומיים ברכבת דרך סין: שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, הגיע היום לפנות בוקר (שלישי) לווייטנאם לקראת הפסגה השנייה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בכירים וייטנאמים המתינו למשלחת הצפון קוריאנית בתחנת הרכבת יחד עם משמר כבוד ושטיח אדום שנפרש במיוחד מתחת לדגלי וייטנאם וצפון קוריאה. * טראמפ צפוי לנחות עם המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1" בווייטנאם בשעות הערב – והפגישות בין השניים ייערכו מחר ומחרתיים. הפגישה בין המנהיגים תיערך בבניין הממשלה, שנבנה עוד בימי השלטון הצרפתי ב-1918. * הנשיא האמריקני צפוי להיפגש מחר בבוקר עם נשיא וייטנאם, נגויין פו טרונג, המכהן גם כמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית. ובערב ייפגש עם קים. פגישות המשך עם קים יתקיימו ביום חמישי.

– הרכבת הפרטית והמפוארת של קים בנוייה מ-21 קרונות חסיני כדורים שמפאת כובד משקלם יכולה לנסוע במהירות של עד 80 קמ"ש, והיא לוותה בדרכה ע"י שתי רכבות – אחת מלפנים על-מנת לוודא שהדרך בטוחה, ורכבת נוספת מאחור עם מאבטחים וציוד. השליט ירד מהרכבת כבר במעבר הגבול בדונג דנג, ואת 170 הק"מ האחרונים העביר ברכב מיוחד.

– לא ברור מדוע בחר קים לנסוע אלפי קילומטרים דרך סין במקום לטוס לווייטנאם ישירות, אך חלק מהמומחים מעריכים כי הייתה זו מחווה עבור בעלת בריתו המרכזית בייג'ינג, שתמיכתה במשטרו חיונית לשיחותיו עם טראמפ. בנוסף לכך, קים שולט בסגנונו של סביו ומייסד המשטר קים איל סונג, שנהג לנסוע ברכבות לעתים קרובות. ולאביו היה פחד מטיסות.

– במהלך סוף השבוע הרשויות בווייטנאם הודיעו כי הכבישים הסובבים את תחנת הרכבת של האנוי ייחסמו לתנועה, והאזור קושט בדגלי ארה"ב וצפון קוריאה ובסידורי פרחים מיוחדים בצבעי הדגלים

– ממשלת וייטנאם הטילה איסור על צוותי תקשורת לצלם ולשדר מאזורים הסמוכים לאתר הפסגה, לבית ההארחה הרשמי והמהודר של ממשלת וייטנאם, ולבתי המלון שבהם ישהו כנראה המנהיגים. בד בבד, החליטו הרשויות בוויטנאם לגרש כפיל אוסטרלי של הרודן הצפון־קוריאני, שהגיע להאנוי עם כפיל של טראמפ.

נעלב שלא הוזמן למפגש עם אסד: שר החוץ האיראני התפטר במפתיע מתפקידו

אחרי שש שנים בתפקיד: שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע אמש (שני) במפתיע על התפטרותו מהתפקיד. עד לאחרונה, ניהל זריף את המשא ומתן עם מדינות האיחוד האירופי על כינון מנגנון לעקיפת הסנקציות האמריקאיות. – "אני מתנצל בפניכם שאין ביכולתי להמשיך בשירות וגם על התקלות בשנים האחרונות בתקופתי כשר חוץ. אני מודה לאומה האיראנית היקרה והאמיצה ולבכיריה" זריף התפטר ככל הנראה התפטר במחאה על כך שלא עודכן על ביקורו של נשיא סוריה בשאר אסד בטהרן אתמול ולא הוזמן לפגישה איתו. הבוקר דווח ב'וול סטריט ג'ורנל', כי גורמים באיראן הופתעו מהתפטרותו של שר החוץ זריף, והם התנצלו בפניו על כך שלא הוזמן לפגישות עם נשיא סוריה אסד, אך זה לא הספיק לו. בראיון שהתפרסם בעיתון "ג'ומהורי אסלאמי" יום לאחר התפטרותו אמר זריף, כי "המריבות בין המפלגות והפלגים הן 'הרעל הקטלני' של מדיניות החוץ האיראנית". * השערה נוספת שהתפרסמה על הסיבה לפיטוריו של זריף, הוא הצורף לזרוק עצם למשמרות המהפכה ובכך להציל את המשך כהונתו של רוחאני, על רקע המשבר הכלכלי החמור שבו שרויה איראן, משבר שנובע לטעמם של השמרנים מהסכם הגרעין ו"ההתרפסות בפני המערב ובעיקר ארצות הברית".

– יצויין, כי בכדי שההתפטרות תיכנס לתוקף, עדיין טעונה את אישורם של הנשיא חסן רוחאני והמנהיג העליון עלי חמינאי. לבינתיים, חברי פרלמנט בטהראן חתמו על מכתב הקורא לנשיא שלא לקבל את התפטרות שר החוץ.

– גורמים מעריכים כי בעקבות התפטרותו של זריף מתפקיד שר החוץ של איראן, יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני ימלא את מקומו בתפקיד הבכיר.

לראשונה מאז תחילת המלחמה בסוריה: אסד נפגש עם חמינאי בטהרן

לראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים: נשיא סוריה בשאר אסד הגיע אמש (שני) לביקור רשמי באירן. במהלך פגישתו, עם המנהיג הרוחני העליון של אירן, עלי חמינאי, נכחו גם מפקד כוח אל-קודס קאסם סולימאני ונשיא איראן רוחאני, אך באופן מפתיע נעדר מהפגישה שר החוץ האיראני זריף. המנהיגים סיכמו להמשיך בשיתוף הפעולה בכל הרמות "על מנת ממש את האינטרסים של שתי האומות". * חמינאי הדגיש את עמידתו לצאת סוריה "עד שתהיה חופשיה לגמרי ותשים קץ לטרור" ובירך את הצבא הסורי והכוחות החמושים על הישגיהם במלחמה. לדבריו, הכוחות "נתנו מכה קשה לתכניות המערביות והאמריקניות באזור". * הנשיאות הסורית דיווחה כי במהלך פגישתם, אסד הודה להנהגת איראן ולעם האיראני על הסיוע שהגישו להם בזמן המלחמה. עוד נמסר מהנשיאות כי רוחאני אמר לאסד שניצחונה של סוריה הוא ניצחון לאיראן ולאומה האסלמית כולה.

ההפיכה בוונצואלה: יותר מ-167 חיילים ושוטרים ערקו מוונצואלה לקולומביה; גואיידו: "מוקירים את התעוזה והפטריוטיות, רבים אחרים יילכו בעקבותיהם. יחד נשחרר ונציל את ונצואלה"

יותר מ-167 חיילים ושוטרים ערקו מוונצואלה לקולומביה על רקע המשבר בארצם. שירותי ההגירה מסרו כי רבים מהעריקים הגיעו יחד עם משפחותיהם, מחשש שייפגעו בפעולות נקם מצד הממשלה * בראיון לרשת החדשות הבריטית BBC סיפר אחד העריקים, בן 23, כי הוא חושש ש"כוחות הנאמנים למשטר ישתלחו במשפחה שלי, אבל אני סבור שזו היתה ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי". * גואיידו, נשיאה הזמני של וונצואלה, שנסע בעצמו לקולומביה, פרסם אתמול סרטון בו צולם עם החיילים והשוטרים שערקו. וכתב "אזרחי ונצואלה מוקירים את התעוזה והפטריוטיות של יותר מ-160 חיילים ושוטרים שאתמול עברו לצד השני של החוקה. רבים אחרים יילכו בעקבותיהם. יחד נשחרר ונציל את ונצואלה".

רוסיה: ארה"ב מתכננת להתערב צבאית בוונצואלה

מזכיר מועצת הביטחון של רוסיה, ניקולאי פטרושב, אמר היום (שלישי) כי רוסיה מאמינה שארצות הברית מתכננת להתערב צבאית בוונצואלה. כך מדווחת סוכנות הידיעות RIA, * בנוסף לכך, הבכיר אמר לסוכנות הידיעות "אינטפקס" כי מוסקבה הסכימה להצעת וושינגטון לערוך התייעצויות על ונצואלה, אך וושינגטון בוחרת לדחות את השיחות בכל פעם מחדש.

סגן נשיא ברזיל: לא נאפשר לארה"ב לפלוש לוונצואלה מגבולנו

סגן נשיא ברזיל, פסל את האפשרות כי מדינתו תשמש כנקודת מקפצה לתקיפה אמריקאית אפשרית בוונצואלה. מוראו אמר את הדברים במהלך ראיון לערוץ החדשות גלובו המקומי, והוסיף כי ברזיל תעשה ככל יכולתה כדי להימנע מעימות עם ונצואלה. (רויטרס)

ארה"ב הטילה עיצומים חדשים נגד משטרו של מדורו; סגן הנשיא הבטיח לתמוך במנהיג האופוזיציה – "נעמוד לצידכם עד שתשוב חירותכם"

ארה"ב החליטה אתמול להטיל סנקציות חדשות על משטרו של הרודן הוונצואלי ניקולאס מדורו. הסנקציות החדשות, שפורסמו באתר משרד האוצר האמריקני מיועדות נגד ארבעה מושלים בוונצואלה, שפועלים בימים האחרונים למניעת כניסת סיוע הומניטרי למדינה. * ההחלטה התקבלה בזמן שסגן הנשיא האמריקני, מייק פנס, נפגש במהלך פסגה אזורית בקולומביה יחד עם הנשיא הזמני של ונצואלה, חואן גוואידו, שקרא תיגר על מדורו וקיבל הכרה מארה"ב, קנדה ו־13 מדינות נוספות מאמריקה הלטינית התומכות בסילוק מדורו, ונועדה לגבש אסטרטגיה לשינוי השלטון במדינה בדרכים לא אלימות. * בפגישה אמר פנס לגוואידו כי ממשל טראמפ "איתכם במאת האחוזים. אנחנו נעמוד לצידכם עד שתשיבו לעצמכם את חירותכם". פנס גם קרא למדינות האזור להקפיא את הנכסים של חברת הנפט הלאומית של ונצואלה. (ישראל היום)

מחאה נדירה באלג'יריה: אלפים מפגינים נגד התמודדותו של הנשיא בן ה-81 המרותק לכסא גלגלים לכהונה חמישית

בעקבות הודעתו של נשיא אלג'יריה החולה והמרותק לכיסא גלגלים, עבד אל־עזיז בוטפליקה, כי בכוונתו לרוץ לכהונה חמישית ולהתמודד בבחירות לנשיאות בעוד פחות מחודשיים, פרצו בסוף השבוע הפגנות בערים רבות ברחבי המדינה. בעיתונות המקומית דווח על מעצרם של 41 איש. * המשטרה לא דיווחה על מספר המפגינים, אך מקור ביטחוני מסר כי קרוב ל־20 אלף איש השתתפו בצעדות. * העיתון "אל־נאסר", המקורב לממשלה, הזהיר במאמר המערכת שלו מאלה שמשמשים ככלים בידי מדינות אחרות על מנת לפגוע בהישגי הממשלה, ולהביא את אלג'יריה למצבה של שכנתה לוב.

בריטניה צפויה לאשר: הזרוע הפוליטית של חיזבאללה – ארגון טרור

בכפוף לאישור הפרלמנט: טיוטת החלטה בריטית קובעת כי חברות או תמיכה בארגון השיעי חיזבאללה, ייחשבו כעבירה פלילית שעונשה עד עשר שנות מאסר. בכוונת בריטניה להכניס את כל הזרועות של הארגון כולל הזרוע הפוליטי לרשימת הטרור. * אם הפרלמנט יאשר את החוק, הוא ייכנס לתוקף ביום שישי.

– עד כה הכירה בריטניה רק בזרוע הצבאית של הארגון השיעי כארגון טרור. והתירה לזרוע הפוליטית של הארגון לפעול בפומבי. הארגון גם לוקח חלק בצעדות "אל קודס" השנתיות הנערכות בממלכה בקריאה לחיסולה של ישראל. על פי הצעת החוק, ייאסר על תומכי חזבאללה להביא תמיכה ציבורית בארגון ולנופף בדגליו בציבור.

– שר הפנים הבריטי: "אנו לא יכולים יותר להבחין בין האגף הצבאי שלהם, שכבר נמצא מחוץ לחוק, לבין המפלגה שלהם. לכן, החלטתי להוציא את כל הארגון מחוץ לחוק".

    סודן: הנשיא אל-באשיר אסר על קיום הפגנות נגדו * נשיא סודן עומר אל באשיר אסר על הפגנות והתאספויות בסדרה של צווי חירום הכריז עליהם בתגובה להפגנות נגד שלטונו בן 30 השנים. * בהצהרה מארמונו הנשיאותי הודיע באשיר גם על איסור על סחר במוצרי דלק או בסחורות מסובסדות. (רויטרס)

    סומליה: ארה"ב חיסלה 35 לוחמי א-שבאב בגבול אתיופיה * צבא ארצות הברית הודיע כי חיסל 35 לוחמים מארגון הטרור א-שבאב בתקיפה אווירית בסומליה סמוך לגבול עם אתיופיה. (AP)

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן