Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום רביעי ה-27 בפברואר 2019

כותרות המהדורה     הסלמה דרמטית בעימות בין המדינות הגרעיניות: פקיסטן הפילה שני מטוסי קרב של הודו; שני טייסים נשבו (חוץ)     בשעה 13:30 בצהריים: תחל הפסגה השניה בין טראמפ וקים; מחר סדרת שיחות הלוך ושוב (חוץ)     בתמיכת חלק מהרפובליקאים: בית הנבחרים בארה"ב הצביע נגד הכרזת מצב החירום של טראמפ בגבול מקסיקו (חוץ)     דריכות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


כותרות המהדורה

    הסלמה דרמטית בעימות בין המדינות הגרעיניות: פקיסטן הפילה שני מטוסי קרב של הודו; שני טייסים נשבו (חוץ)

    בשעה 13:30 בצהריים: תחל הפסגה השניה בין טראמפ וקים; מחר סדרת שיחות הלוך ושוב (חוץ)

    בתמיכת חלק מהרפובליקאים: בית הנבחרים בארה"ב הצביע נגד הכרזת מצב החירום של טראמפ בגבול מקסיקו (חוץ)

    דריכות במערכת הפוליטית: החלטת היועמ"ש בחקירות ראש הממשלה – מחר (פוליטי)

    ההסכמים בין מפלגות הימין חושפים: לגנץ יותר סיכויים מנתניהו להקמת ממשלה חדשה אחרי הבחירות (פוליטי)

    המתיחות בדרום | הנחיות חדשות של פיקוד העורף: בתים חדשים שנבנים כעת ביישובי עוטף עזה יידרשו לממ"ד עם קירות בעובי של 40 ס"מ, במקום 25 ס"מ (בטחוני)

    המתיחות בהר הבית: בית המשפט קבע כי הצו האוסר על כניסה לבאב א-רחמה אינו בתוקף (בטחוני)

    אחרי 44 יום: הסתיימה השביתה בשירות התעסוקה; מובטלים חדשים יוכלו לקבל דמי אבטלה באופן רטרואקטיבי (חדשות)

    הכונו להתפרעויות בירושלים: משטרת מודיעין עילית עצרה סרבן גיוס חרדי והסגירה אותו לרשויות הצבא; צפוי לשהות באגף המיוחד;  התפרעויות חרדים מול תחנת המשטרה פוזרו בגז מדמיע (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

תחזית מזג האוויר: קר וגשום; מחר ייתכן שלג קל בפסגות הרי המרכז

מזג האוויר היום (רביעי) יתקרר וגשם יירד בצפון ובמרכז הארץ, בליווי סופות רעמים וברד. שלג צפוי לרדת בחרמון. קיים חשש לשיטפונות ולהצפות במקומות המועדים. בנגב ייעשה אביך וייתכנו סופות חול. בצפון הנגב יירד גשם מקומי.

– מחר (חמישי) תגיע הסערה לשיאה. ברחבי הארץ יירדו גשמים חזקים, בליווי סופות רעמים וברד. מידות החום יוסיפו לרדת ויינשבו רוחות עזות. בחרמון צפויה סופת שלגים, ובמהלך הלילה ייתכן שלג קל בהרים המתנשאים לגובה של יותר מ-900 מטרים.

– ביום שישי יהיה מעונן וקר, וייתכנו טפטופים. בשבת הגשם יתחדש, ויירד מדי פעם מצפון הארץ ועד לצפון הנגב.

חדשות

אחרי 44 יום: הסתיימה השביתה בשירות התעסוקה; מובטלים חדשים יוכלו לקבל דמי אבטלה באופן רטרואקטיבי

לשכות התעסוקה נפתחו הבוקר לקבלת קהל אחרי חודש וחצי שבמהלכו עשרות אלפי מובטלים לא קיבלו דמי אבטלה. * בעקבות העיצומים הנחה בתחילת החודש מנכ"ל הביטוח הלאומי, את הגורמים המקצועיים לפעול כדי למזער את הפגיעה בזכאי דמי אבטלה ובמקבלי הבטחת הכנסה, כך שיוכלו להמשיך ככל האפשר בשגרת חייהם. לפיכך, כל מי שהתייצב בשירות התעסוקה עד לתחילת העיצומים יהיה זכאי לדמי אבטלה מלאים לכל החודש. * עוד הוחלט כי מובטלים חדשים שלא הספיקו להתייצב בשירות התעסוקה עד למועד תחילת העיצומים, יתייצבו בשירות התעסוקה עם סיום העיצומים והביטוח הלאומי ישלם להם דמי אבטלה באופן רטרואקטיבי, בהתאם למועד תחילת זכאותם. כמו כן, מי שכבר מצא עבודה ימשיך לקבל כסף משירות התעסוקה – ויידרש להחזירו בתום השביתה. עם זאת, השבת הכספים צפויה להיות גמישה ובפעימות.

– בפגישה שהתקיימה אמש בין שר העבודה והרווחה, חיים כץ, והממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, סיכמו השניים כי יינתן מענק חד פעמי של 7,500 שקל לכ-400 עובדי שירות התעסוקה, ותוספות שכר קבועות שינועו בין 300 ל-700 שקלים בחודש. כמו כן יהיה שדרוג של הדרגות האישיות ותוספות של תקני רכב לעובדים.

הכונו מהומות חרדים נוספות: משטרת מודיעין עילית עצרה סרבן גיוס חרדי והסגירה אותו לרשויות הצבא; צפוי לשהות באגף המיוחד

אמש סמוך לשעה 23:30 הוסגר סרבן גיוס חרדי בעיר במודיעין עילית, לידי המשטרה הצבאית, זאת לאחר שנעצר במהלך הפגנה ספונטנית שהתקיימה בעיר נגד גיוס בנות, כשבמסוף המשטרתי עלה שמו כמי שמתנגד לגיוס חרדים בסירובו להתייצב בלשכת הגיוס במסגרת חוק הגיוס הדורש מכסות ויעדים מקרב המגזר החרדי. מפקד משטרת מודיעין עילית הורה להעבירו באופן מידי לידי המשטרה הצבאית. כשניידת אזרחית אף טורחת להעבירו ולא ממתינה להגעת ניידת צבאית. * עם היוודע התוכנית של המשטרה, הגיעו עשרות חרדים לתחנה למחות ולהפגין נגד ניסיון המעצר, והשוטרים במקום הפעילו נגדם אמצעים לפיזור הפגנות תוך שהם מתיזים לפניהם גז פלפל.

ניתן לפרסם: בתום חקירה סמויה המשותפת למשטרת ישראל, רשות המיסים והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, נעצרו הבוקר 12 תושבי חיפה והקריות בחשד לעבירות מרמה והונאה כלפי קשישים ואחרים ביותר מ– 150 תיקים שונים

במסגרת אכיפה ממוקדת וחסרת פשרות כנגד תופעה מכוערת של עושק אוכלוסיות מוחלשות, פועלת המשטרה בשת"פ מקצועי ואפקטיבי עם רשות המיסים, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן והרשות לאיסור הלבנת הון, במטרה לשמור ולהגן על שלום הציבור ורכושו, לצד מיצוי כלל סמכויות האכיפה של גופים אלה כנגד מבצעי העבירה.

בתוך כך, היחידה המרכזית במחוז חוף ניהלה במהלך השנה וחצי האחרונות, בשת"פ רשות המסים (משרד אזורי מע"מ חיפה וחקירות מס הכנסה חיפה), הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן והרשות לאיסור הלבנת הון, בליווי פרקליטות חיפה, חקירה סמויה ומורכבת, שהתמקדה במספר חברות באזור חיפה והקריות, אשר עפ"י החשד עסקו בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס בהיקף של מליוני ₪ ועבירות נוספות לפי חוק הגנת הצרכן, תוך ביצוע עושק וניצול של אוכלוסיות מוחלשות ופגיעות, בהן: קשישים, מוגבלים ועולים חדשים.

כאמור, במהלך החקירה הסמויה, בחנו החוקרים של כלל הגופים מעל 150 תלונות שהעלו קווי דמיון בשיטת הביצוע שלהן ולפיכך פעלו רשויות האכיפה במגוון פעולות חקירה ומודיעין,  במטרה לאסוף את הראיות הנדרשות כנגד החשודים, עד המעבר הבוקר לשלב הגלוי, במסגרתו נעצרו החשודים, תושבי חיפה והקריות וכן עוכבו לחקירה חשודים נוספים.

ככל שעלה עד כה בחקירה, נהגו החשודים לאתר את הקורבנות הפוטנציאלים עפ"י החשד באמצעות פרסומים ברשתות חברתיות ובשיחות טלפון (טלמרקטינג), תוך שהם מציעים לכאורה שירותים פיננסיים תמורת תשלום וכך מוציאים מהם במרמה כספים רבים, ללא כל תמורה ובכלל זה :

*מכירתפוליסהפיקטיביתשלשירותיתיקוןלמוצריחשמל

*דרישת "דמי ניהול תיק" בסך מאות ₪ לבחינת מתן הלוואה (שלא קיימת).

*שירות "ניקיוןצ'קים" תוךגבייתהכסףואיהעברתולבעליו, כנדרש.

 הבוקר, עם המעבר לשלב הגלוי ומעצר החשודים, ערכו החוקרים חיפוש במשרדיהם ובבתיהם ונתפסו מסמכים, מחשבים והתקני אחסון העשויים לשמש כראיות בתיק וכן רכבי יוקרה, במסגרת הליך חילוט עפ"י דין.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שמה לה את המלחמה בתופעה של ניצול לרעה של אוכלוסיות מוחלשות בראש סדר העדיפויות והיא פועלת בכל המישורים העומדים לרשותה, בין השאר בשילוב המשטרה ורשות המיסים.

ככל שיידרש חקירתית, תבחן המשטרה את הבאתם של מי מהחשודים לדיון מחר בבוקר בבימ"ש  השלום בעכו, בבקשה להאריך את מעצרם

פוליטי

דריכות במערכת הפוליטית: החלטת היועמ"ש בחקירות ראש הממשלה – מחר

ההחלטה הדרמטית של היועמ"ש בתיקי החקירה נגד ראש הממשלה, צפוייה להתקבל כבר מחר (חמישי), כך עדכן היועץ המשפטי לממשלה, את פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו. בעקבות כך, קיצר ראש הממשלה את ביקורו ברוסיה, והוא צפוי לשוב לישראל כבר הערב. * בתיק 1000 ו-4000, הערכות הן כי באופן וודאי יהיה טיוטת כתב אישום בכפוף לשימוע, כשבנוגע לתיק 2000 התקיימו בימים אחרונים דיונים אינטנסיביים בלשכתו של היועמ"ש, שבסיומם נטה היועמ"ש שלא להגיש כתב אישום בפרשה למרות עמדתם של בכירים בפרקליטות, אולם אלו המשיכו להפעיל עליו לחץ כבד על היועמ"ש שיגיש כתב אישום בגין שוחד, דבר שאף הביא למתיחות בין הצדדים.

ההסכמים בין מפלגות הימין חושפים: לגנץ יותר סיכויים מנתניהו להקמת ממשלה חדשה אחרי הבחירות

ע"פ הסקרים האחרונים, המאבק בין הגושים הוא צמוד, אולם ההסכמים בין המפלגות שנחשפו אתמול מגלים, כי מפלגת עוצמה יהודית מתכננת להיות מפלגת אופוזיציה, המשמעות: הסיכוי של נתניהו להציג רוב של 61 חברי כנסת, ללא מפלגות השמאל והערבים אפסית. מנגד, למרות שכל סיעות הימין והחרדים הצהירו כי ימליצו על נתניהו להקמת הממשלה, נראה שלגנץ יש סיכויים גדולים יותר להקים ממשלה חדשה, אף ללא ערבים, מאחר והוא יכול מלבד מפלגות השמאל מרכז, לצרף גם את כחלון והחרדים (כמובן, בכפוף להסכמים שיידרש לחתום עליהם), ולא מן הנמנע, שבמצב הדברים האמורים, ועל רקע היות מפלגתו הגדולה יותרף דווקא על גנץ יוטל הרכבת הממשלה.* בשלב שלאחר הבחירות, נתניהו יעמוד בראשות האופוזיציה, ויתקיים פריימריז על ראשות הליכוד, אולם היות וכבר לא מדובר על הנהגת המדינה, לא מן הנמנע שנתניהו בכלל לא ינצח בפריימריז הפנימיים על ראשות התנועה.

– בהסכם בין איחוד מפלגות הימין לבין הליכוד, הסכם בו שולב ח"כ בן דהן במקום 28 ברשימת הליכוד – הוסכם גם שעוצמה יהודית תהיה סיעת אופוזיציה וכי בליכוד יאפשרו לה לקבל נציגות בוועדה למינוי שופטים. כלומר, יתכן ועו"ד איתמר בן גביר יהיה חבר הוועדה.

    אופטימיות בכחול-לבן: גנץ הקים את צוות "100 הימים" * בני גנץ, מועמד מפלגת חוסן לישראל לראשות הממשלה, הקים את "צוות 100 הימים" במטרה להיערך למאה הימים הראשונים שלו בשלטון, במידה וייבחר לראשות הממשלה, כך דווח אמש (שלישי) בחדשות 13.

בטחוני

הותר לפרסום כי הבוקר, 27/2/19, בפעילות משותפת של שב״כ, צה״ל ומשטרת ישראל, נעצרו זכריא זביידי וטארק ברגות על רקע מעורבותם בפעילות טרור חמורה ועדכנית
השב"כ עצר את זכרייא זביידי בעקבות מידע מודיעיני חדש שמתכנן פיגוע בשטחים (למרות הראיון האחרון אצל הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי בו טען שפרש מהמקצוע). הימ"מ עצר את זביידי בכפר מצפון לרמאללה. הלוחמים סגרו על בית בו היה וכרזו לו לצאת וזביידי יצא בידיים מורמות ללא התנגדות. במקביל נעצר ברמאללה טארק ברגות שפעל
יחד עם זביידי, בעל ת.ז. כחולה ועורך דין מזרח ירושלמי מעזרייה. כאמור לעיל, השניים נמצאים כעת בחקירת שב"כ

המתיחות בדרום | הנחיות חדשות של פיקוד העורף: בתים חדשים שנבנים כעת ביישובי עוטף עזה יידרשו לממ"ד עם קירות בעובי של 40 ס"מ, במקום 25 ס"מ

ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים במאמץ לשפר את מאגרי הרקטות ופצצות המרגמה שברשותם באמצעות הברחות דרך הים ומנהרות מתחת לציר פילדלפי שבגבול מצרים, אך גם על ידי פיתוחים טכנולוגיים ותעשייה צבאית מקומית אותה מובילים מהנדסי חמאס. במסגרת מאמץ זה, ארגוני הטרור עורכי ניסויים להגדלת הטווח והדיוק, וכן בוחנים שינויים בראש הנפץ הקרבי. * על רקע התפתחות האיום, קיום פיקוד העורף הערכת מצב בנוגע לאיום הרקטות ופצצות המרגמה בגבול רצועת עזה והחליט להנחות כי בתים חדשים שנבנים כעת ביישובי עוטף עזה יידרשו לממ"ד עם קירות בעובי של 40 ס"מ, במקום 25 ס"מ כפי שהיה נהוג עד כה, כך דווח הבוקר ב'חדשות וואלה' * הנחיה זו משפרת באופן מהותי את כושר המיגון של הממ"ד ומשווה אותו לסטנדרט של מוסדות החינוך, שכבר לפני יותר מעשור מוגנו מפני רקטות וטילים ובאמצעות קירות בעובי של 40 ס"מ. גורמי ביטחון הדגישו כי ההנחיות החדשות לא פוסלות את תקן חדר המיגון הקודם.

המתיחות בהר הבית: בית המשפט קבע כי הצו האוסר על כניסה לבאב א-רחמה אינו בתוקף

בדיון בבית המשפט בעניינם של שלושה עצורים בעקבות הכניסה למבני באב א-רחמה שבהר הבית, התברר כי הצו במסגרתו סגרה המשטרה את המתחם אינו בתוקף, וכלל אינו חל על כל העצורים. * הצו למבנים הוצא בעקבות פעילות ועדת המורשת בהר הבית, הקשורה לחמאס, והוא הוארך מעת לעת. לפני 22 חודשים הוציא מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, צו אחרון שהיה בתוקף לשלושה חודשים, הצו מתייחס למשרדי הוועדה וקובע כי "לא ייעשה אדם שימוש במשרדים אלה ואלה יהיו סגורים, כל עוד יעמוד צו זה בתוקף". שלשה חודשים לאחר מכן, בדיון במעמד צד אחד קבע בית משפט השלום בירושלים כי שימוש במבנים עלול לסכן את ביטחון המדינה ולהביא להתקלחויות ולכן הוציאה צו מניעה זמני האוסר על פתיחת המבנה בהר הבית "עד להכרעה בתיק העיקרי". * בדיון טענו עורכי דינם של העצורים כי הצו אינו חל עליהם, אינו מתייחס ספציפית לבאב א-רחמה ואף אינו בתוקף. בית המשפט השולם קיבל את מרבית הטענות, ומההחלטה משתמע כי האיסור על הכניסה למתחם חל על מי "שמוגדר כחבר משרדי וועדת המורשת בהר הבית", ועל כן הספק "האם הוראה שיפוטית זו יכולה להקים חובה כלפי מי מהמשיבים". * המשטרה הגישה ערר לבית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע דברים דומים, וכן קבע כי הצו כלל אינו בתוקף שכן לא הוארך מעת לעת כדי שיחול בעת מעצרם של אנשי הווקף "אין טענה בפני העוררת כי בית משפט השלום חזר והאריך את תוקפו של הצו לשישה חודשים נוספים ויותר".

נתניהו לקראת הפגישה עם פוטין: "נמשיך נמשיך לפעול עד שנוציא את האיראנים מסוריה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש (שלישי) טרם המראתו המתוכננת לפגישה עם הנשיא פוטין, למתיחות בגבול הצפוני ובמיוחד לעימות מול אירן. וטען שישראל תמשיך לפעול על מנת להרחיק את האירנים מגבולה הצפוני של ישראל. "אנחנו נמשיך לפעול עד שנוציא את האיראנים מסוריה", "איראן מאיימת בהשמדת ישראל ולא ניתן לה בסיס קרוב לגבולנו"

מדיני

דיווח: נתניהו ביקש לאתר מקורות מימון עבור משכורות חמאס בעזה

בצל החשש מהסלמה ברצועת עזה ובגדה המערבית, ראש הממשלה נתניהו ביקש למצוא מקור תקציבי שיאפשר להעביר כספים לתשלום משכורות חמאס ברצועת עזה – כך דווח אתמול בחדשות וואלה בשם גורמים מדיניים. * ע"פ הדיווח, נתניהו ביקש לבחון דרכים להשלמת הפער והעברת הכספים – בין אם לרשות הפלסטינית או דרך גורמים בינלאומיים מתווכים לרצועת עזה. * הכוונה היא להיערך לקראת מימוש איומיו של אבו מאזן לקצץ בכספים שהרשות הפלסטינית מעבירה לרצועה, בתגובה להחלטת הקבינט על קיזוז כספי משכורות המחבלים מהרשות הפלסטינית. * בישראל, חוששים שאבו מאזן יקצץ את הסכום שישראל קיזזה מהתקציבים שהרשות מעבירה לתשלום משכורות פקידי החמאס ברצועת עזה, ויוביל להסלמה מחודשת בגבול הדרום.

במסגרת המאמצים לקדם את עסקת השלום של טראמפ: קושנר ייפגש היום עם ארדואן בטורקיה

השליח האמריקאי למזרח התיכון וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, צפוי להיפגש היום (רביעי) עם נשיא טורקיה, רג'יפ טאפ ארדואן, ככל הנראה במטרה לדון עמו במעורבות הכלכלית של טורקיה ב"עסקת המאה", המתווה האמריקאי לשלום במזרח התיכון. * ארדואן נמצא במתיחות עם ישראל ונחשב מקורב לחמאס ולכן הפגישה בין הגורמים מעניינת מכיוון שלא ברור כיצד הנשיא הטורקי משתלב בחזון השלום של האמריקנים. ייתכן שהדבר קשורים בדברים שאמר קושנר בריאיון לרשת סקיי ניוז בערבית, שהאמריקנים מעוניינים לאחד בין עזה ליהודה ושומרון כדי שיהיו תחת הנהגה אחת. * גורמים רשמיים בבית הלבן אמרו כי מלבד טורקיה, היועצים הבכירים צפויים לבקר בעוד חמש מדינות: עומאן, בחריין, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר

חוץ

הסלמה דרמטית בעימות בין המדינות הגרעיניות: פקיסטן הפילה שני מטוסי קרב של הודו; שני טייסים נשבו

פקיסטן יירטה הבוקר (רביעי) שני מטוסי קרב הודים באזור קשמיר, הנתון למחלוקת טריטוריאלית בין שתי המדינות. דובר הצבא הפקיסטני אמר כי המשטרה בארצו לכדה שני טייסים הודים, לאחר שמוקדים יותר טען כי שני מטוסים הודים הופלו.

– ההסלמה בין שתי המדינות החמושות בנשק גרעיני החל לאחר פיגוע התאבדות קטלני נגד שוטרים הודים בקשמיר בתחילת החודש. ההודי והרג 44 חיילים. הודו מאשימה את שירותי המודיעין הפקיסטני במימון וחימוש של ארגוני טרור איסלאמיים בחבל קשמיר, שרובו מסופח להודו. מוקדם יותר החודש,

– המתיחות הגיעה לשיאה אתמול לאחר שלראשונה חיל האוויר ההודו תקף מעבר לקו הפסקת האש בקשמיר, כאשר 12 מטוסי קרב הודו מדגם מיראז' 2000 ירו שש פצצות מונחות לייזר במשקל 1,000 ק"ג על מחנה של ארגון הטרור ליד העיירה בלאקוט שבצפון מזרח פקיסטן.

– דובר טליבאן אמר כי העימותים בין הודו לפקיסטן ישפיעו על תהליך השלום באפגניסטן והוא קרא לניו דלהי לחדול מ"הסלמה נוספת".

בשעה 13:30 בצהריים: תחל הפסגה השניה בין טראמפ וקים; מחר סדרת שיחות הלוך ושוב

הבוקר (רביעי), שעון ישראל, ייפגש טראמפ עם נשיא וייטנאם, מארח הפסגה. השניים יאכלו יחדיו ארוחת צהריים. מאוחר יותר בשעה 13:30,יוועדו טראמפ וקים לשיחה קצרה שתמשך 20 דקות במלון "מטרופול" , וכך בעצם תחל את מפגש הפסגה ביניהם, ולאחר מכן יסעדו יחדיו ארוחת ערב עם ארבעה מיועציהם הקרובים, שניים מכל צד. מחר יום חמישי יקיימו שני המנהיגים "סדרת שיחות הלוך ושוב".

– על פי הפרסומים בצפון קוריאה, הרודן יישאר בהאנוי לאחר פגישתו עם הנשיא טראמפ למשך יומיים, כ"מחווה של רצון טוב". העיתונים במדינה דיווחו בהרחבה על הגעתו של השליט לוויטנאם והוסיפו כי אמש הוא נועד עם משלחת המו"מ של ארצו ושמע עדכון מפורט על המגעים שהתנהלו לקראת הפסגה.

– דוברו של נשיא דרום קוריאה, בעלת בריתה של ארה״ב, העריך בסיאול כי קיימת אפשרות סבירה ביותר שהצהרה כלשהי על סיום מצב המלחמה או הסכמה על אי תוקפנות בין ארה"ב וצפון קוריאה יעלו לדיון בפסגה שייערכו שני המנהיגים.

– לאחר שהתאושש מטיסתו מוושינגטון להאנוי שארכה למעלה מ-20 שעות – כתב הבוקר טראמפ: "וייטנאם משגשגת כמו מעט מאוד מקומות בעולם. צפון קוריאה תוכל לשגשג גם, ומהר מאוד – אם היא תתפרק מנשקה הגרעיני. הפוטנציאל הוא מדהים וההזדמנות עבור חברי קים ג'ונג און היא גדולה כמו שלא הייתה באף מקרה אחר בהיסטוריה".

תפנית משמעותית בסאגת הברקזיט: אם לא יאושר הסכם בתוך שבועיים וחצי; הפרלמנט ישקול דחיית הברקזיט

אחרי שנתיים של מו"מ ושורת כישלונות בפרלמנט, ראש הממשלה הסירה את התנגדותה לדחיית הברקזיט. במידה והסכם הברקזיט לא יאושר בתוך שבועיים וחצי, חברי הפרלמנט יצביעו על יציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, במידה והפרלמנט יצביע נגד האפשרות הזו תתקיים הצבעה נוספת על דחייה קצרה של הברקזיט. * שלושה גורמים באיחוד האירופי אמרו לרויטרס כי הם מוכנים לתמוך בדחיה קצרה של מועד הפרישה, אם ממשלת בריטניה זקוקה לזמן נוסף כדי לאשרר את ההסכם בפרלמנט. כל דחיה כזו זקוקה לאישור של 27 המדינות הנוספות בגוש האירופי.

– דחייה של הברקזיט תגביר את הסיכויים גם לביטול מוחלט של הפרישה מהאיחוד האירופי כשמפלגת הלייבור, מתכוונת לתמוך בקיום משאל עם חדש על פרישה מהאיחוד. בפעם הקודמת, התקבלה ההחלטה על פרישה מהאיחוד ברוב קטן של 4% בלבד. * רה"מ שבעצמה התנגדה לפרישה, הדגישה בשנתיים האחרונות שוב ושוב כי אין מקום לעריכת משאל עם שני, משום שכך יאבד האמון בדמוקרטיה הבריטית ומשום שיש לכבד את רצון העם כפי שהובע במשאל המקורי.

אחרי שקיבל את תמיכת המנהיג העליון והנשיא, שר החוץ האיראני נשאר בתפקידו: "מודה לאזרחי איראן על התמיכה"

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע אתמול (שלישי) כי אינו מקבל את התפטרותו של שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. * הבוקר אמר מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סוליאמני, כי "זריף מנהל את מדיניות החוץ של הרפובליקה האסלאמית, והוא תמיד נתמך על ידי הגורמים הבכירים", לדבריו גם חמינאי, בעל הסמכות האחרונה בניהול המדינה, תומך בזריף. * בינתיים, פרסם שר החוץ זריף הודעה ולפיה: "תמיד אהיה זמין ומוכן לשרת את העם האיראני. כמשרת צנוע של העם האירני מעולם לא היה לי שום חשש אלא להעלות את מדיניות החוץ ואת מעמד משרד החוץ".

בתמיכת חלק מהרפובליקאים: בית הנבחרים בארה"ב הצביע נגד הכרזת מצב החירום של טראמפ בגבול מקסיקו

בית הנבחרים של ארה"ב דחה הלילה (שלישי) את הצעת טראמפ להכריז מצב חירום בגבול הדרומי של המדינה. ההחלטה עברה ברוב של 245 תומכים מול 182 מתנגדים כשבין המתנגדים להכרזה על מצב החירות נמנו גם 13 רפובליקנים. למרות ההישג של הדמוקרטים, הנשיא טראמפ יכול להשתמש בסמכותו כנשיא ולהטיל וטו לפסול את החוק. * יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, נאמה לפני ההצבעה ושאלה את הרפובליקאים: "האם שבועתכם היא לדונלד טראמפ או לחוקת ארצות-הברית? אתם לא יכולים לתת לו לערער את ההתחייבות שלכם לחוקה". * בשבועות הקרובים צפויים להצביע בסנאט על ההחלטה, שם לדמוקרטים עדיין אין את הרוב הדרוש כדי לבטל את הווטו של טראמפ. הסנאט אמנם נשלט על ידי הרפובליקאים, אולם חלקם מסרבים לענות כיצד יצביעו.

דיווח: עורך דינו לשעבר של טראמפ צפוי להעיד היום לראשונה בקונגרס ולטעון כי טראמפ ביצע עבירות פליליות בזמן כהונתו

עורך דינו לשעבר של הנשיא דונלד טראמפ, מייקל כהן, יעיד היום (רביעי) לראשונה בפני הקונגרס והוא צפוי להאשים את הנשיא בעבירות פליליות אחרי כניסתו לבית הלבן. כך דווח ב'וול סטריט ג'ורנל'. בשימוע לפני ועדת חקירה של בית הנבחרים, צפוי כהן להתייחס בפומבי לכמה מהדו"חות הכספיים הפרטיים של טראמפ ויאשים אותו שנהג לזייף את שווי נכסיו למטרות עסקיות ואישיות, בין היתר כדי לצמצם את תשלומי המסים. * דוברת הבית הלבן אמרה כי "זה מגוחך שמישהו ייקח ברצינות את דבריו של שקרן מורשע כמו כהן, וזה פתטי לראות שהוא מקבל הזדמנות נוספת להפיץ את שקריו"

– בזמן העדות של כהן, טראמפ יקיים את מפגש הפסגה השני שלו עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בבירת וייטנאם, שבה נחת היום.

בית הדין הבינלאומי של האו"ם הורה לבריטניה להחזיר איים באוקיינוס ההודי לידי מאוריציוס

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דורש מבריטניה להחזיר למאוריציוס "מהר ככל האפשר" את איי צ'אגוס שבאוקיינוס ההודי. אליהם מתייחסת ממשלת בריטניה כ"טריטוריה בריטית באוקיינוס ההודי" (BIOT). בריטניה שמרה על שליטתה באיי צ'אגוס, בהם נמצא בסיס אווירי אמריקאי אסטרטגי, גם אחרי שמאוריציוס קיבלה עצמאות ב-1968, ועל כך שילמה למדינה הצעירה יותר מארבעה מיליון ליש"ט תמורת האיים. * ב-1971 הוגלו כ-1,500 ילידים מהאי המרכזי כדי לפנות את השטח לבניית בסיס חיל אוויר אמריקאי. הם מעולם לא הורשו לחזור לבתיהם.

– בתלונה שהוגשה לבית הדין הבינלאומי בשנה שעברה, טענו עורכי דין מטעם מאוריציוס כי נכפה עליה לוותר על האיים – בעקבות "פרצה" שנמצאה בהחלטת 1514 של האו"ם שעברה ב-1960 ואוסרת על הפרדת קולוניות לפני מתן עצמאות. ואחרי הצבעה סוחפת בעצרת הכללית של האו"ם ב-2017 שהותירה את בריטניה להילחם על האינטרסים שלה בנושא כמעט לבדה. הגיעה הפרשה לבית הדין הבינלאומי

– בית הדין העליון של האו"ם פסק שההשתלטות המתמשכת של בריטניה על הארכיפלג הנידח באוקיינוס ההודי איננה חוקית. – "לבריטניה החובה לשים לשליטה שלה על ארכיפלג צ'אגוס סוף מהר ככל האפשר, וכל המדינות החברות צריכות לשתף פעולה עם האו"ם כדי לשים קץ לקולוניזציה של מאוריציוס". * אולם אף שההחלטה שהתקבלה ברוב בבית הדין הבינלאומי בהאג איננה מחייבת, ההצהרה נתפשת כהשפלה למוניטין של בריטניה בבמה העולמית.

– בתגובה לפסיקה טענה ממשלת בריטניה כי אין הצדקה שבית הדין יפסוק בנושא, וכעת תחזור הפרשה, ובפרט זכות השיבה של ילידי צ'אגוס שהוגלו לאיים, לדיונים באסיפה הכללית של האו"ם. (גרדיאן)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן