Skip to content

ביקור בכפרי הדרוזים בכרמל

ביקור בדלית אל-כרמל ובעוספיה, במרחק נסיעה קצרה מהמרכז מזומנת לכם חוויה תרבותית וכמובן קולינארית מרתקת. זה הזמן לביקור בכפרי הדרוזים בגליל ובכרמל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עכשיו זוהי תקופה מצוינת לצאת לטייל לבקר ולגלות מה יש לכפרים הדרוזים להציע, וליהנות מהכנסת אורחים לבבית, תרבות מרתקת, וכמובן מחוויה קולינרית טעימה במיוחד. הצטרפתי לאנשי משרד התיירות ופרוייקט "כפר ביקרתם" לטעימה קצרה ממה שיש לכפרי הדרוזים והצ'רקסים להציע.

במרכז מורשת דרוזית והתפתחות האישה הדרוזית בעוספיא (צילום:דן בר-דוב)

את הסיור התחלנו בדלית אל-כרמל השוכנת על הכרמל, בלב פארק הכרמל. זהו היישוב הדרוזי הגדול ביותר בישראל. היישוב נקרא על שם הכרמים המקיפים אותו ("דאליה" בערבית היא גפן). ההתיישבות הדרוזית במקום החלה בתקופת שלטונו של האמיר הלבנוני פח'ר א-דין השני במחצית הראשונה של המאה ה-17. מאז שנת 2013 עומד בראש המועצה המקומית איש התקשורת לשעבר רפיק חלבי. אחד המקומות המעניינים הוא בית אוליפנט שבכפראשר נבנה על ידי לורנס אוליפנט בשנת 1884 כדי שישמש לו ולאשתו אליס בית למפלט בחודשי הקיץ. בחורף התגוררו בבית אוליפנט שבמושבה הגרמנית בחיפה. יחד אתם גר בבית נפתלי הרץ אימבר, מחבר "התקווה", ששימש כמזכירו של אוליפנט. הבית שוכן במרכז הכפר הישן של היישוב, מהבית תצפית לכיוון נחל בוסתן, עין הוד, בית אורן וחוף הים של עתלית. בשנת 1981 הוסב הבית לשמש כבית יד לבנים הדרוזים להנצחת הנופלים ולהנצחת האישים הדרוזים שייצגו את הקשר בין העדה ולמדינת ישראל.

תחנתנו הבאה "יסמין" מרכז צמחי מרפא ומורשת הנמצא בשכונה העתיקה שבדאלית אל כרמל הוא למעשה הגשמת חלום של בני הזוג  מועין ופותה חלבי, כאנשים שגדלו מילדותם מחוברים לטבע הם רואים בצמחים את אמצעי המזור האידאלי. מטרתם כך הם אומרים, היא לתת לגוף כלים כדי שיוכל להגן על עצמו ושני צמחים עיקריים בהם הם עושים שימוש הם העוזרד והמורינגה אותם הם חולטים. שווה לעבור שם להתבשם מניחוחות צמחי המרפא וגם לשמוע מעט על המורשת המקומית.

צימרים"מקום בכרמל" (צילום:דן בר-דוב)

בדלית אל כרמל יש לא מעט צימרים אחד מהם הוא "המקום בכרמל" שאל מול נופיו המרהיבים של הרי הכרמל הירוקים, מציע אירוח ב-2 בקתות עץ גדולות ומרווחות  ו 8 יחידות מפנקות בבית אבן (בכל יחידה ג'קוזי מפנק, מטבח מאובזר, מיטה זוגית ופינת אוכל). ניתן להזמין בתיאום מראש ארוחת בוקר, ערב בתוספת תשלום. 0503991122

סימטאות עוספיה העתיקה (צילום:דן בר-דוב)

הכפר עוספיא יושב על פסגת הר הכרמל משני צידי קו פרשת המים של רכס הכרמל, בגובה הנע בין 410 – 540 מטר מעל לפני הים. מיקומו המיוחד, ועושרו התרבותי, מושכים אליו מטיילים רבים. מקור השם עוספיא, כך מעריכים, הוא השם 'חוסיפה', שמו של ישוב יהודי קדום, מקור אחר טוען  כי מקור השם הוא נובע מהמילה 'עצפה', שפירושה בערבית רוח חזקה. היות שעוספיא, הישוב הגבוה ביותר על הר הכרמל די ברור מהיכן נובע שם זה. עוספיא (או עיספיא כפי שקוראים לה אחדים) בנויה על שרידי ישוב מן התקופה הביזנטית, ואילו הישוב המודרני הוקם במאה ה-17 על ידי דרוזים שהגיעו מהרי לבנון, ובמאה ה-18 הצטרפו אליהם גם משפחות נוצריות.

במרכז המורשת בעוספיה (צילום:דן בר-דוב)

כדאי לבקר במרכז מורשת דרוזית והתפתחות האישה הדרוזית בעוספיא שהוא חזונה של ראג'א מנסור המבקשת להציג לציבור הישראלי  והמקומי את התרבות הדרוזית המפוארת, את סיפורו של הכפר עוספיא לפני קום המדינה ,הקשר היהודי דרוזי בכרמל ,אחרי קום המדינה ועד היום ,סיפורם האישי של חלוצים וחלוצות מהכפר ואת התפתחות האישה הדרוזית בעדה בכלל ובעוספיא בפרט. במקום תצוגה של אלמנטים מחיי היום יום של העדה, בעבר ובהווה המדגימים את מיקומה של האישה במשפחה הדרוזית וקידומה עם השנים. הביקור במרכז בימי חול ובתיאום מראש 054-4665617

הנוף המרהיב מדיוואן העמקים בעוספיה (צילום:דן בר-דוב)

את ארוחת הצהריים אנחנו אוכלים ב “דיוואן העמקים” מסעדה ואולם ארועים (פתוחה לקבוצות בלבד) הממוקמת במקום ממנו נשקף נוף מדהים. זו נקודת תצפית על עמק יזרעאל ועמק זבולון גם יחד. "דיוואן העמקים" הינה חלק מפרוייקט "עמים וטעמים" המזמין אתכם להכיר את המסורת, המנהגים ואורחות חייהם של שכנינו הדרוזים. להריח, לטעום, לגעת ולהרגיש את האווירה המיוחדת ולהיפגש עם מסורת רבת שנים של העדה הדרוזית. תוכלו לשמוע סיפורים ממקור ראשון על ההיסטוריה והווי החיים של העדה הדרוזית וכמובן ליהנות מהחוויה הקולינרית באחד מששת המטבחים שהוכשרו בהשגחת הרבנות במיוחד לפרויקט זה. לפרטים והזמנות  052-4535100.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן