Skip to content

דגא:תשוקה לשלימות: ב"תערוכות על המסך" בסינמטק ירושלים

הצייר של הבלרינות ורוכבי הסוסים, החבר בתנועה האימפרסיוניסטית של האמנים הדחויים שחוללו מהפכה בעולם האמנות - יופיע בחודש מרץ "בתערוכה על המסך" בסינמטק ירושלים. אחרי שראינו אותו כגיבור משנה ב"סזאן – דיוקנאות של החיים", הוא מופיע עכשיו במרכז עלילת הסרט "דגא: תשוקה לשלימות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לתערוכה שוברת הקופות "זמנים מודרניים" שהוצגה לא מכבר במוזיאון תל אביב, הגיעו 175 אלף מבקרים. מספר שיא בקנה מידה ישראלי. מיד בכניסה לתערוכה בלט הציור של אדגר דגא "שיעור הבלט", שהוצב ליד הציור של מארי קאסאט "בתא האופרה".

אדגר דגא, שיעור הבלט, 1880 - הציור הוצג בקדמת התערוכה שוברת השיאים "זמנים מודרניים" במוזאון תל אביב

במסגרת סידרת הסרטים על אמנות "תערוכות על מסך" יקרין סינמטק ירושלים בחודש מרץ את סרטו של דיוויד ביקרסטאף "דגה: תשוקה לשלמות".

"תערוכות על המסך", היא סדרת סרטים על האמנים הגדולים בהסטוריה המודרנית ביוזמה של סינמטק ירושלים  החל  מפיקאסו, מיכלאנג'לו, מונה, סזאן, ואן גוך, דגה ועד דיויד הוקני ומאטיס שנוצרו במסגרת הפרויקט בשיתוף פעולה עם מיטב המוזיאונים והגלריות מהעולם.  באמצעות שוטטות קולנועית במסדרונות המוזיאונים ותובנות של מיטב ההיסטוריונים, אוצרים ומבקרי אמנות, הסרטים לוקחים את הצופה למסע מרתק בין הפרקים החשובים של תולדות האמנות בעת החדשה.

בסינמטק ירושלים כבר הוקרנו במסגרת זאת הסרטים: "אני, קלוד מונה", "מאטיס מהטייט מודרן והמומה" "ואן גוך – דרך חדשה לראות", "סזאן – דיוקנאות של החיים" וכעת בחודש מרץ יוקרן הסרט על אדגר דגא.

דגא שאיפה לשלימות הצילום באדיבות סינמטק ירושלים

דגא:תשוקה לשלימות

במוזיאון פיצוויליאם בקיימברידג' נמצא האוסף המגוון ביותר מעבודותיו של אדגר דגה. בזכות גישה חסרת תקדים לאוסף זה, מצליח הסרט לתאר את הרדיפה אחר שלמות של דגה, שלא נמנע מהתנסות בטכניקות חדשות וממעקב אחר עבודותיהם של מאסטרים קודמים. דגה סבל מראיה חלשה ונטיה לעקרונות נוקשים, וכשלונותיו הובילו לתסכול לעתים. אך הנחישות שלו למסור את חיי היומיום ניכרת בכל עבודותיו. מאחר ומעולם לא היה מרוצה עד הסוף.

הפרימה בלרינה - כוכבת הבלט, אדגר דגא

חלק מציוריו ופסליו לא נחשפו לעין הציבורית במהלך חייו. עתה, בזכות מבט קרוב וקפדני, נחשבות עבודות אלו לכמה מן העבודות העדינות, אקספרסיביות ומפורטות של העת המודרנית. הסרט שלפנינו מסתייע בדברים שכתבו חבריו של היוצר ופרשנים, במכתבים שכתב בעצמו, כדי לחשוף את האמת המורכבת אודות אחד האמנים המשפיעים של סוף המאה התשע עשרה.

מתרחצת, אדגר דגא

סינמטק ירושלים מזמין את הקהל הישראלי להצטרף למיליוני הצופים בעשרות מדינות ברחבי העולם לסיור אמנותי בלתי נשכח מכורסת הקולנוע וצפיה על המסך הגדול, באחד הסרטים בפרויקט הקולנועי חובק העולם.

מועדי הקרנה בסינמטק ירושלים

יום ב' 11.03 18:00

יום שבת 16.03 18:30

יום ה' 21.03    18:30

אדגר דגא 1934-1917

אדגר אילר ז'רמן דֵגָה ( Edgar Hilaire Germain Degas‏) 1834-1917 היה צייר ופסל צרפתי שנחשב לאחד מחברי הזרם האימפרסיוניסטי באמנות שצמח במחצית השניה של המאה התשע עשרה בפריס. היו אלה האמנים הדחויים, שיצירותיהם נדחו על ידי הסלון שדגל בציור האקדמי,  שחוללו מהפכה בתולדות האמנות.דגה מת בפריז ב-27 בספטמבר 1917 ונקבר בבית הקברות של מונמארט.  הוא השאיר אחריו יותר מ-2,000 ציורי שמן ציורי פסטל ו-150 פסלים.

רקדניות בכחול, אדגר דגא

הקומפזיציה בציורים של דגה, היתה חדשנית והושפעה מהצילום ומהדפסי העץ יפניים המכונים אוקיו-א, או מראות העולם הצף.  ציוריו הבולטים בתפיסה האנליטית של התנועה, הפכו אותו לאחד האמנים המקוריים בין אמני סוף המאה ה-19. הוא נודע במיוחד בציורי רקדניות הבלט שלו, ונשים במצבים אינטימיים לדוגמה  בחדר הרחצה, כמו גם ציורים של תחרויות מרוצי סוסים.

על אף היותו חבר בתנועה האימפרסיוניסטית, שחבריה ציירו את העולם סביבם בצבעים בהירים ובמשיכות מכחול מהירות, במטרה לחקור את השפעת האור על העצמים ולתת דגש על השינויים המהירים של האור והתנועה, דגה מעולם לא אימץ את כתם הצבע. הוא אפילו זלזל בציורים שנעשו תחת כיפת השמים באוויר הפתוח (Plain air) וברצון לציור ספונטני שאומצו על ידי האימפרסיוניסטים.

סגנונו של דגה מאופיין בבחירת נקודות מבט לא שגרתיות.  הוא צייר נשים, כובענים, כובסות, בעיקר אנשים קשי יום. כמו כן גם צייר סוסים. הוא התפרסם בעולם בזכות הרקדניות שלו. בציוריו הוא הדגיש את  המימד הפיזי של הדמויות. הבלרינות שלו, בהופעה על הבמה ומאחורי הקלעים, משקפות תנועה קלילה זורמת על ידי גופניות אתלטית, בעוד ציורי הכובסות שלו מציגות גופניות כבדה ומוצקה.

מתרחצת. תנועות ופעולות טבעיות בחדר האמבט. אדגר דגא.

מאוחר יותר דגה צייר גם נשים המייבשות את גופן במגבת ומסרקות את שערן לאחר הרחצה. תחילת יצירתו היא נטורליסטית ובמשך הזמן ציוריו הופכים יותר ויותר מופשטים. כל חייו דגה צייר בביתו, מעדיף לצייר בסטודיו שלו, הדמות האנושית היא הנושא העיקרי של ציוריו.

דגה פיסל בחימר, טכניקה שאיפשרה לו לעצב את הפסל אין ספור פעמים. דגה שמר את הפסלים שלו לעצמו והשתמש בהם רק כמודלים לציור ולרישום (להוציא פסל אחד שהוצג בפומבי: "הרקדנית הקטנה בת הארבע עשרה", פסל שעווה ריאליסטי שדגה הוסיף לו פריטי לבוש אמיתיים).

הרקדנית הקטנה, פסל , אדגר דגא

בשנת 2010,הציג מוזאון תל אביב לאמנות את האוסף השלם של פסלי הברונזה של אדגר דגא.   בתערוכה זו, שנקראה  "הפיסול של אדגר דגה", הוצגו לראשונה בישראל 74 פסלי הברונזה של האמן הפוסט אימפרסיוניסטי.

דגה יצר בטכניקות שונות: בשמן ובפסטל, בתחריט ובצילום, וכן צייר על גבי מונוטייפ, פיסל בשעווה, ואף כתב שירים. בשנות חייו הציג פסל אחד בלבד: רקדנית קטנה בת ארבע־עשרה – פסל שעווה ריאליסטי, שהוסיף לו פריטי לבוש אמיתיים. הפסל יוצא הדופן הוצג ב־1881 בתערוכה האימפרסיוניסטית השישית ועורר סקרנות גדולה וביקורת. כל הפסלים שיצר נוצקו בברונזה לאחר מותו.

פסל רקדנית של דגא. צילום: באדיבות ויקפדיה

מרבית פסליו הם של דמויות נשים, חלקם של נשים בתנוחות רחצה או ייבוש הגוף המייצגים את גוף האשה באופן ריאלי ולא אידיאליסטי, וחלקם בהשראת רקדניות בלט מהאופרה של פריז. פסלים אחרים הוקדשו ללימוד תנועות הגוף של הסוס בעת ריצה,  לשם כך הוא ביקרהפעמים רבות במגרש מרוצי הסוסים שבלונשאן (Longchamp).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן