Skip to content

חיים בסכנה: כביש 89 נחסם, אמבולנסים עם חולים המתינו שעות לפתיחתו

תאונת דרכים קשה, גרמה לחסימת עורק תנועה חיוני בין צומת כברי לנהריה. ד"ר ברהום מנכ"ל המרכז הרפואי לגליל, זועם: " נט"נים נתקעו. ניתוחים נדחו וביניהם ניתוח ראש חיוני של חולה להסרת גידול ממוחו". משה דוידוביץ' ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו עימות מתכנן ישיבת חירום. רונן מרלי ראש עיריית נהריה - עסוק מלהתייחס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תאונת דרכים קשה שאירעה הבוקר (חמישי) על פני כביש 89 המחבר בין  נהרייה לצומת כברי בצפון,  שיתקה הלכה למעשה את תנועת האמבולנסים, הרגילים ונט"ן (נידות טיפול נמרץ).
פקקי התנועה הכבדים החלו בצומת כברי ונהגים שהגיעו מכיוון מזרח (מעלות, כפר יאסיף והסביבה) הופנו ל"דרכים חלופיות", ונאלצו לשוב על עקבותיהם, כך גם אלו שנעו ממערב (צומת נהריה)  למזרח (כברי) גדשו את הדרכים החלופיות.  עומסי התנועה הורגשו בכל האזור ושבשו היטב את זמני התנועה של הנוסעים למיניהם.

כביש 89 צילום ארכיון טמיר ירח- עמותת ידידי בית החולים
כביש 89 צילום ארכיון טמיר ירח- עמותת ידידי בית החולים
נט"ן תקוע על כביש 89 (צילום: אליק מאור)
נט"ן תקוע על כביש 89 (צילום: אליק מאור)
צומת הכניסה לבית החולים ריקה לאחר שהגישה נחסמה משני הכיוונים (צילום: רוני אלברט)
צומת הכניסה לבית החולים ריקה לאחר שהגישה נחסמה משני הכיוונים (צילום: רוני אלברט)

אלא שבמקרה זה הבעיה הקשה והאקוטית שנוצרה עקב חסימת הכביש, פגעה במיוחד בחולים שנזקקו לשירותי האמבולנסים ולצוותי האט"ן. אלו האחרונים, נותרו תקועים ולא יכלו לצאת מבית החולים או להיכנס אליו.
התאונה אירעה בסמוך לשעה 07:50, שעה של עומס תנועת אנשים בדרכם לעבודה ולעסקיהם. אוטובוס שנסע  לכיוון נהריה, פגע בספר כלי רכב פרטיים כולל כאלו שעמדו בשולי הכביש ונעצר כשהתנגש במשאית.
ארבעה בני אדם נפצעו והובהלו לבית החולים לגליל הסמוך למקום התאונה. למרבה המזל, האוטובוס הפוגע היה ריק מנוסעים וכך נמנעה תאונה קשה יותר.
מפקד האירוע של לוחמי האש שהוזעקו למקום רשף עופר חזן סיפר: ״עם הגעתנו לזירה ראינו שמדובר בתאונה מורכבת עם משאית, אוטובוס, רכבים פרטיים נוסעים ורכבים פרטיים חונים. חילצנו לכוד מן הרכב הפרטי וערכנו סריקות באוטובוס וביתר הרכבים הפרטיים הנוסעים לשלילת לכודים נוספים. מד״א פינו מהזירה ארבעה נפגעים״.
הפצועים, שני גברים בני 70 ו-30 ושתי נשים בנות 54 ו-20, נפצעו בינונית, הוחשו בידי מד"א וטופלו בבית החולים. אלא שרק לאחר שעות ארוכות, אחרי 4:50 שעות, החלה התנועה לזרום. וכך, לקראת 11:30 נפתח הכביש לתנועה והתנועה חזרה אט אט לשגרה הפקוקה כמו בכל יום.

זירת התאונה (צילום: דוברות חוף לוחמי האש)
זירת התאונה (צילום: דוברות חוף לוחמי האש)
צילום: דוברות חוף לוחמי האש
צילום: דוברות חוף לוחמי האש

קטע כביש צר וישן

כביש 89 מחולק בין שתי רשויות. מקטע הכביש שבין צומת כברי ועד המרכז הרפואי לגליל, מצוי בידי המועצה האזורית מטה אשר. ומקטע הכביש בין המרכז הרפואי לגליל ועד צומת נהריה מצוי בידי עיריית נהריה.  זה המקום לציין כי מקטע הכביש המצוי תחת פיקוח מועצה אזורית מטה אשר נמצא מזה חודש  בשלבי הרחבתו והכשרתו של ציר תנועה שאמור לתת מענה לרכבי הצלה וחירום הנעים לבית החולים וממנו.  אך למרות כל הכוונות הטובות, מקטע הכביש בין בית החולים ועד נהריה נותר כפי שהוא, תקוע. כביש ישן, צר, פקוק שעות ארוכות ואינו עונה על צרכי התנועה.
מצדי הכביש בנתה עיריית נהריה בהנחיית ראש העירייה הקודם ז'קי סבג, מפרצוני חניה, שביל לרוכבי אופנים ומדרכה רחבה בצדו האחד וגבעות, ספק תלי דשא מצדו שני ופרחים בצדו השני.
כל פניות הנהלת בית החולים ומומחים אחרים לסבג לוותר על מפרצוני חניה ושביל אופנים ולהרחיב את הכביש גם על חשבון תלי הדשא והפרחים, נתקלו בחומה בצורה של סירוב.
התאונה שאירעה היום הציפה שוב והמחישה פעם נוספת את חומרת הבעיה בקטע כביש ישן שכאמור, איננו בנוי ויכול לעמוד בדרישות התנועה של היום. כביש שמקרה כמו היום שוב ייסגר ושוב יסתם  ושוב תמנע תנועת אמבולנסים, כוחות חירום והצלה. כביש שכבר עתה בשגרת היום פוגע קשות בחיי תושבי הגליל המערבי כשאלו למודי ניסיון וסבל, מודעים שעל מנת להגיע מצומת כברי לנהריה ולהיפך עלול לקחת שעת נהיגה ארוכה ואף יותר ובהתאם לכך מתכננים הם היום את חייהם.

התקציב נתקע בעירייה וראש עיריית נהרייה העדיף מדשאות ופרחים

בשנים החולפות התחייבו במשרד התחבורה ולא פעם אחת,  וכך גם בעיריית נהריה לתת פתרונות מהירים לבעיה.
כך לדוגמה בשנת 2016 נחסם הכביש בשל מקרצפת אספלט ענקית שנתקעה באמצע הכביש.
שעות אורכות נחסמה התנועה עד שהמקרצפת חולצה. באותן שעות כמו היום, עמדו אמבולנסים ורכבי הצלה במצב של חוסר אונים והמתינו לפתיחת ציר שיאפשר הגעתם למרכז הרפואי.
בחברת נתיבי ישראל הגיבו כבר אז לפניית מגפון ואמרו כי יש תקציב לפתרון בעיית כביש 89 אבל לא היה להם מושג מדוע התקציב נתקע בעיריית נהריה.  "אין לנו מושג מדוע תכנית ההרחבה שכבר אושרה ותקציבה אושרר גם הוא, תקוע במסדרונות עיריית נהריה", אמרו בחברה.

ראש עיריית נהריה לשעבר ז'קי סבג, אליו פנה מגפון ושאל היכן התקציב ומדוע הוא נתקע כדברי "נתיבי ישראל", מיהר לגלגל את האחריות ממנו הלאה ואמר ש"כביש 89 הינו באחריותו של משרד התחבורה ונתיבי ישראל. עיריית נהריה פנתה למשרד התחבורה על מנת לקדם הוספת נתיבי נסיעה בכביש זה (פרוטוקול פגישה שנערכה ב25.11.2015). המשרד ומע"צ (נתיבי ישראל) אמורים לאשר תקציבים לתכנון הכביש וגם לביצוע. אם אתה שואל מהו סכום הכסף שהוקצה ע"י משרד התחבורה – אנא פנה אליהם. זה באחריותם -התקצוב והביצוע", כך לשון תגובתו של ראש העירייה לשעבר.

ד"ר מסעוד ברהום (צילום מסך חדשות 10)
ד"ר מסעוד ברהום (צילום מסך חדשות 10)

חלפו יותר משלוש שנים והבעיה נותרה כפי שהיא.
ד"ר מסעד ברהום, מנכ"ל בית החולים לגליל השוכן על פני נתיב התחבורה זועם: "האירוע הבוקר היה חמור ביותר" הוא אומר, " סגירת שני צירים, מכיוון כברי ונהריה, גרמו לכך שהכביש היה משותק והמרכז הרפואי היה סגור ומסוגר. לאחר התאונה, אף אמבולנס לא היה יכול להגיע למרכז הרפואי, עובדים חיוניים לא הצליחו להגיע והיה עיכוב בפעילות חדרי הניתוח. זו סכנת נפשות אמיתית".
"לא ייתכן שיש נתיב אחד בלבד למרכז הרפואי לגליל, שהינו בית החולים היחיד באזור, המשרת 600 אלף תושבים" כועס ודואב המנכ"ל. "במשך שנים רבות התרעתי על הבעיה ועל כך שיש לפתוח כביש דו מסלולי, אלא שלצערי, דבריי נפלו על אוזניים אטומות, כולל ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג, שלא תרם דבר למען העניין".

-ד"ר ברהום, ניסית לדבר בעבר עם גורמים במשרד התחבורה או עם ראש עיריית נהרייה שבתחומו נמצא קטע מהכביש?
"אני מזה 12 שנה נאבק להרחיב את הכביש הזה, כי אם יש אירוע בטחוני או כל אירוע שהוא, הכביש הזה סוגר לנו את המרכז הרפואי. זו לא הפעם הראשונה שהכביש נסגר גם בפני אמבולנסים, היית צריך לראות תורים ארוכים מאוד של מכוניות משני הצדדים. גם מהגעתון (נהריה) לבית החולים מצד אחד וגם מצומת כברי לבית החולים מהצד השני, סגירה טוטאלית ולצערי הרב זו לא הפעם הראשונה. היתה כבר בכנסת מי שהודיעה, נדמה לי אולי שזו היתה חוטובלי (אז, סגנית שר התחבורה ישראל כץ), שאמרה בכנסת שעברה שב-2015, תסתיים סלילת מסלול נסיעה לאמבולנסים ולרכבי ביטחון. זה לא קרה"
– ידוע לך אם יש תוכניות מגירה לעניין הכביש?
"לא אין לי מושג אם יש בכלל תוכניות מגירה אבל היום, מכיוון צומת כברי לכיוון בית החולים (תחום שיפוט מועצה אזורית מטה אשר), מתקיימות עבודות הרחבת הכביש עד בית החולים, אבל מנהרייה עד בית החולים דבר לא השתנה. אני לא שמעתי על אישזהי תחילת סלילה והרחבת הכביש, או מיזם או פרוייקט. כל תקופת כהונתו של ז'קי סבג הוא התנגד לכך בצורה טוטאלית. הוא מנע כל תוכנית שהיא".
– למה?
"לא יודע. יכול להיות שהוא אהב יותר את הדשא בצידי הכבישים. אני הייתי בישיבה עם מע"צ (נתיבי ישראל) והמהנדס שהיה  נציגו של סבג התנגד ואמר הם (העירייה) לא מסכימים לכלום, בשם ז'קי סבג  כמובן. לא מסכימים להרחיב את הכביש. למה, שממה, אין לי מושג, אני לא יודע, קטונתי מלהבין בפוליטיקה (של סבג) שבעצם פגעה או סכנה את חיי אנשים שהיו אמורים להגיע היום או בעבר למרכז הרפואי.היום העובדים החנו מכוניות רחוק מאד מבית החולים והגיעו בגשם רגלית. זה אבסורד. חדרי הניתוח התחילו לעבוד הבוקר בין תשע לעשר ואני יכול להגיד לך בוודאות, חולה בסיכון גבוה עם גידול במוחו שהיה צריך להכנס לניתוח בשבע וחצי, התחיל את הניתוח בתשע וחצי. כלומר היה עיכוב של שעתיים הרות גורל לחייו. פשוט ככה. הוא היה במצב של סיכון גבוה ואתה יכול להבין שאנשים נמצאו כלואים בידי החלטות של אדם אחד בזמנו של ז'קי סבג".
– כיום, יש הצעות ורעיונות מצידו של ראש עיריית נהריה הנבחר, רונן מרלי?
"לא ממש דיברנו בנושא. דיברנו באופן כללי, אמורה להתקיים פגישה בנושא, אבל אני מציע שתשאל אותו, אני לא יכול לדבר בשמו".
את רונן מרלי ותגובתו לא ניתן היה להשיג עד להעלאת כתבה זו לאתר למרות ניסיונות חוזרים ונשנים לשוחח אתו טלפונית.

מתכנן ללחוץ לפתרון משה דוידוביץ' (צילום מדף הפייסבוק)
מתכנן ללחוץ לפתרון משה דוידוביץ' (צילום מדף הפייסבוק)

דוידוביץ': נכנס ישיבה דחופה של פורום יישובי קו העימות

משה דוידוביץ', ראש מועצת מטה אשר נחרץ יותר בעניין הכביש.
"אני אינני מוכן לאפשר שהמצב הזה ימשך ככה הלאה", אומר דוידוביץ'. "כראש מועצת מטה אשר וגם כיו"ר פורום ישובי קו העימות אפעל להגיע לכך שכביש 89 לא יהווה בעיה לנוסעים, וברור שלא לאמבולנסים, רכבי נט"ן וביטחון. זה לא הגיוני שכביש כל כך חיוני יהיה חסום ופקוק ויפסיק לתפקד בכל תאונה או מטררד אחר שחוסם את הכביש".  לדבריו, דוידוביץ' מתכנן לכנס בקרוב את ראשי ועריי יישובי קן העימות להחליט על צעדים שיזרזו ויביאו לפתרון הבעיה.


נניח שיפגינו בצפון, למישהו בממשלה או במשרדיה זה יזיז משהו?

את ד"ר ארז כהן, מומחה  לכלכלה פוליטית ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת אריאל, הסיפור לא מפתיע, "זו בהחלט בעיה פריפריאלית", הוא אומר, "לו כביש כזה שאני לא שמעתי עליו עד היום ולא הייתי מודע לבעייתיות הקשה הנובעת מסגירתו בגין כל תאונה או מטרד בגלל היותו בפריפריה, היה נמצא במרכז, או, אז הבעיה היתה נפתרת מהר מאוד".
– גם בצפון מבינים ומתכננים אולי להפגין בעניין זה.
"זו חלק מבעית המיקום, נניח שיפגינו בצפון, למישהו בממשלה או במשרדיה זה יזיז משהו?, אולי ליום או יומיים ולאחרי כן זה ישכח. אתה מבין, גם כדי להפגין  ולגעת בכלל הציבור עליך להפגין קרוב למרכז. לסגור את נתיבי אילון וכדומה".
גם לשחר גמזו, דובר אגף התנועה במשטרת ישראל, אין פתרונות. "אנחנו עושים מאמצים לעזור לכלל הציבור ולאמבולנסים ורכבי הצלה בפרט, להגיע אל בית החולים וממנו, מחפשים לפתוח צירי תנועה חילופיים ועוזרים ככל שניתן, אבל הפתרון לא בידינו", הוא מסכם.

בשורת משרד התחבורה: פועלים היום לסלילת ציר תנועה לרכבי הצלה

במשרד התחבורה ערים לבעיה. לשאלת מגפון בדבר תוכנית פעולה לפתרון הבעיה, ענה דובר המשרד אבנר עובדיה, כי כבר כיום משודרג מקטע כביש 89 לדרך דו נתיבית כך שבקטע הכביש שבין צומת כברי לבית החולים, נפרצת דרך לאמבולנסים ורכבי חירום ובמקביל לכך מתקדמת סלילת כביש חדש בין כביש 4 לכביש 70 שצפוי לפתור את הבעיה כליל.
עובדיה: "משרד התחבורה, באמצעות חברת "נתיבי ישראל", מקדם כיום את שדרוג כביש 89, בקטע שבין צומת כברי לנהריה. במסגרת התוכנית, כביש 89 יהפוך לדרך דו- נתיבית, בעלת שני מסלולים לכל כיוון עם גדר הפרדה בין המסלולים. עלות הפרויקט נאמדת בכ-300 מיליון שקלים".

"במקביל, משרד התחבורה באמצעות חברת "יפה נוף"  מרחיב כיום את כביש 89, בקטע שבין צומת כברי לבית החולים נהריה, לצורך סלילת דרך מיוחדת לאמבולנסים ורכבי חירום. העבודות צפויות להסתיים בסוף השנה".

"בנוסף לכך, חברת נתיבי ישראל מקדמת כיום סלילת כביש חדש 859 ( בין 4 ל- 70) שצפוי לשחרר לחלוטין את הפקק בכביש המוביל לבית החולים וישים קץ לתנועה הבינעירונית בתוך העיר נהריה". לשון התגובה.

2 Comments

  1. אחת שאכפת לה
    15 במרץ 2019 @ 11:15

    היה כדאי שמרלי יתייחס לבעיה. מעניין מדוע הוא התחמק משאלות העיתונאי

    • אליק מאור
      15 במרץ 2019 @ 17:49

      איני חושב שראש עירית נהריה התחמק. אלא שלעיתים מרוב עצים לא רואים את היער. אני רוצה להאמין שהוא היה עסוק מעל ראשו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן