Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום רביעי ה-27 במרץ 2019

כותרות המהדורה     "נערכים לתרחיש של פריצה המונית במספר מוקדים" | מחשש להסלמה, ולקראת יום האדמה: כוננות צבאית בגבול הרצועה בהיקף שלא היה מאז מבצע צוק איתן (בטחוני)     המגעים נמשכים: חמאס מסרב להפסקת אש מלאה – "שקט ייענה בשקט. האלימות על הגדר ובלוני התבערה יימשכו" (בטחוני)     אחרי שעות של שקט: במהלך הערב והלילה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    "נערכים לתרחיש של פריצה המונית במספר מוקדים" | מחשש להסלמה, ולקראת יום האדמה: כוננות צבאית בגבול הרצועה בהיקף שלא היה מאז מבצע צוק איתן (בטחוני)

    המגעים נמשכים: חמאס מסרב להפסקת אש מלאה – "שקט ייענה בשקט. האלימות על הגדר ובלוני התבערה יימשכו" (בטחוני)

    אחרי שעות של שקט: במהלך הערב והלילה – רקטות יירוטים ותקיפות ברצועת עזה (בטחוני)

    למרות המתיחות: בעוטף עזה הלימודים התקיימו כרגיל, אך רבים מהתלמידים לא הגיעו ללימודים (בטחוני)

    בעקבות ההכרה האמריקנית בגולן: סוריה דורשת דיון דחוף במועצת הביטחון של האו"ם (מדיני)

    נסראללה על ההכרה האמריקנית בגולן: טראמפ צפוי להכיר גם מכיר בריבונות הישראלית בגדה המערבית; הפתרון היחיד הוא ההתנגדות (מדיני)

    נשיא מקסיקו דורש מספרד ומהאפיפיור להתנצל על פשעים שביצעו בתקופת האינקוויזיציה; הספרדים זועמים: זה עלבון להיסטוריה הספרדית (חוץ)

    ברוב של 410 קולות מול 192: האיחוד האירופי הצביע בעוד שנתיים יסתיים המעבר משעון חורף לקיץ; המדינות יצטרכו לבחור איזה שעון הם מעדיפים (חוץ)

    לאחר שהחליט לשמור על זכות השתיקה: עד המדינה בפרשת הצוללות שוחרר למעצר בית למשך 15 ימים (חדשות)

תחזית מזג אוויר

התחזית: סוף שבוע גשום

היום: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמרכזה ירד גשם מקומי מידי פעם, הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה, והרוחות יתחזקו. בשעות הערב הגשם יפסק. הלילה: מעונן חלקית בצפון הארץ יתכן גשם מקומי.

– מחר (חמישי) מעונן חלקית ותחול עליה בטמפרטורות והן תהיינה קרובות לממוצע לתקופה. בלילה ייתכן גשם קל בצפון הארץ ובמרכזה

– שישי: מעונן חלקית עד מעונן. צפויים גשמים מקומיים ברוב אזורי הארץ מלווים בסופות רעמים בודדות. ותחול עליה נוספת בטמפרטורות. בליל שבת הגשמים יתחזקו

– שבת: מעונן חלקית עד מעונן ותחול ירידה בטמפרטורות. ייתכנו גשמים מקומיים מלווים בסופות רעמים בעיקר בצפון הארץ. בדרום צפוי אובך. במוצאי שבת הגשמים יתחזקו ויתפשטו לרוב אזורי הארץ וקיים חשש משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.

חדשות

במוקד 100 התקבל לפני מספר דקות דיווח בדבר אירוע ירי ברחוב יפו (סמוך לסיטי סנטר),  במסגרתו נפגע אדם שזהותו טרם ידועה.

עפ"י גורמי רפואה, מהמקום פונה אל המרכז הרפואי פצוע ירי בן 28 שהוגדר בינוני אל המרכז הרפואי רמב"ם.

כוחות משטרה במקום עורכים סריקות אחר חשודים  וחוקרי מז"פ בדרכם לזירה. הרקע נבדק.

נסיבות האירוע והממצאים שנאספו בזירה נבדקים, לצד  סריקות אחר היורה שנמלט מהמקום, כאשר מסתמן כי הרקע ככה"נ פלילי

בעקבות האירועים האחרונים, במהלכם אסירים ביטחוניים מארגון חמאס פגעו בסוהרים בבית הסוהר קציעות הוחלט במשטרה כי בשל חומרת המעשים והגדרתם כפיגוע וניסיון רצח של אנשי כוחות הביטחון החקירה תועבר לטיפול היחידה הארצית למאבק בפשיעה החמורה והבינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 בשיתוף פעולה מלא עם שב"כ ושירות בתי הסוהר

מעצרו של אחד החשודים שנעצר אתמול על ידי ימ"ר נגב לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בעבירות של ניסיון רצח והכנה לביצוע מעשה טרור הוארך אתמול בבית משפט השלום באשקלון עד ליום 02.04.2019.

שוטרי משמר הגבול של משטרת ישראל תפסו חשוד בגין החזקת כלבים בתת תנאים בבית בפרדס חנה. הבוקר, בפעילות של כוחות מג"ב יחד עם יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות וצער בעלי חיים בוצע חיפוש בביתו של חשוד בגין החזקת בעלי חיים שלא כחוק. במהלך החיפוש איתרו הכוחות שני כלבים מסוג מילנואה אשר הוחזקו אחד בתוך כלוב קטן והשני קשור במקום בתנאים ירודים מאוד. החשוד, בשנות ה-30 לחייו תושב פרדס חנה הועבר לחקירה. הכלבים נלקחו לקבלת טיפול וטרינרי ובהמשך צער בעלי חיים מקווה למצוא להם בית חם.

לאחר שהחליט לשמור על זכות השתיקה: עד המדינה בפרשת הצוללות שוחרר למעצר בית למשך 15 ימים

יומיים בלבד לאחר שמעצרו הוארך בחמשה ימים: עד המדינה בפרשת הצוללות מיקי גנור שנעצר לאחר שחשף כי גורמים במשטרה הדיחו אותו לשקר שוחרר למעצר בית למשך 15 ימים, תחת פיקוח הדוק 24 שעות ביממה, כוללים איסור ליצירת קשר עם כלל המעורבים בפרשה ואיסור לצאת מהמדינה ל-180 ימים. החלטת המשטרה לשחרר את גנור למעצר בית מגיעה על רקע הודעתו של גנור לחוקריו, לפיה יהיה מוכן להמשיך ולהשיב לשאלותיהם – רק לאחר שישוחרר ממעצר. * בתחילת השבוע פורסם כי גנור הודיע לפרקליטיו שאינו מתכוון להתקפל בפני המשטרה והפרקליטות, וכל זמן שהוא ישהה במעצר הוא מתכוון לשמור על זכות השתיקה – "אני הגעתי לכאן מיוזמתי למסור את דבריי, ואם מישהו חושב שאשנה את גרסתי בגלל שאני במעצר, זה לא יקרה. כל עוד אני במעצר אני לא מתכוון להשיב על שאלות. לא בתנאי הלחץ שמפעילים עליי".

מחר בלילה מזיזים את השעון. שעון קיץ תשע"ט – 2019

בהתאם לחוק קביעת הזמן, שעון הקיץ השנה, יחל אור ליום שישי כ"ב באדר ב' תשע"ט,  29.3.2019.

בלילה שבין יום חמישי, 28.3.19 ליום שישי 29.3.19, בשעה 02:00 לפנות בוקר, יש להזיז את המחוגים שעה אחת קדימה לשעה 03:00.

שעון הקיץ יסתיים במוצאי שבת, כ"ח תשרי תש"פ, 27.10.19.

פוליטי

סקרים: כחול לבן – 30, הליכוד – 28; גוש הימין שומר על יתרון

סקרים שפורסמו אתמול ב'כאן11' וב'גל"צ' על רקע המתיחות בדרום, אך לפני המשך ההסלמה בלילה, מגלים כי לו הבחירות היום. "כחול לבן" יורדת בשני מנדטים ומקבלת 30 מנדטים, אך עדיין עוקפת את הליכוד ששומר על יציבות עם 28 מנדטים. מפלגת העבודה שומרת על המקום השלישי עם 8 עד 10 מנדטים.

– מבחינת הגושים, לפי סקר כאן11 גוש הימין משיג רוב של 65 מנדטים, אך נאלץ להסתמך על מפלגת זהות שמקבלת 6 מנדטים. ואילו לפי סקר גל"צ המצב מורכב יותר, כאשר גוש הימין מצליח להשיג 63 מנדטים אך נאלץ להסתמך גם על מפלגת זהות וגם על ישראל ביתנו.

– בשוק המפלגות הקטנות, סקר כאן11 מעניק חמשה מנדטים למפלגת רע"מ-בל"ד, כשמנגד ישראל ביתנו וגשר לא עוברות את אחוז החסימה. כשמנגד ע"פ סקר גל"צ בעוד רע"מ בל"ד אינה עוברת את אחוז החסימה, מפלגות ישראל ביתנו וגשר מקבלות ארבעה מנדטים כל אחת.

– ע"פ סקר כאן11, לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפת המנדטים המתקבלת היתה כדלהלן: כחול לבן – במקום הראשון עם 30 מנדטים; הליכוד – 28; העבודה – 8; הימין החדש – 7; חד"ש-תע"ל – 7; יהדות התורה – 7; זהות – 6; כולנו – 6; ש"ס – 6; איחוד מפלגות הימין – 5; מרץ – 5; רע"מ-בל"ד – 5; גשר – 0; יחד – 0; ישראל ביתנו – 0; מגן – 0

– ע"פ סקר גל"צ, לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפת המנדטים המתקבלת היתה כדלהלן: כחול לבן – במקום הראשון עם 30 מנדטים; הליכוד – 28; העבודה – 10; חד"ש-תע"ל – 8; יהדות התורה – 7; ש"ס – 6; איחוד מפלגות הימין – 5; הימין החדש – 5; מרץ – 5; גשר – 4; זהות – 4; ישראל ביתנו – 4; כולנו – 4; יחד – 0; מגן – 0; רע"מ-בל"ד – 0

סקר וואלה: הליכוד חוזר להוביל; גוש הימין מזנק ל-68 מנדטים

אחרי ההכרה בגולן, ולמרות המצב הביטחוני: סקר חדשות 'וואלה' שמתפרסם הצהריים צופה כי לו הבחירות היו נערכות היום, הליכוד היה חוזר להוביל עם 31 מנדטים, לעומת כחול-לבן שמקבלת 30 מנדטים ומוצבת במקום השני. מפלגת העבודה שומרת על המקום השלישי עם 9 מנדטים, אך במבט גושי מזנק גוש הימין ל-68 מנדטים, כולל זהות וישראל ביתנו.

– ע"פ סקר 'וואלה', לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפת המנדטים המתקבלת היתה כדלהלן: הליכוד – במקום הראשון עם 31 מנדטים; כחול לבן – 30; העבודה – 9; חד"ש-תע"ל – 8; איחוד מפלגות הימין – 7; יהדות התורה – 7; הימין החדש – 6; זהות – 5; מרץ – 5; ישראל ביתנו – 4; כולנו – 4; ש"ס – 4; גשר – 0; יחד – 0; מגן – 0; רע"מ-בל"ד – 0

החל מהיום ב-22:00 בערב ועד יום שישי: הקלפיות בשגרירויות ישראל בחו"ל נפתחים להצבעה

הבחירות אמנם יתקיימו עוד פחות משבועיים, אבל ב-96 נציגויות ישראל ברחבי העולם הפרוסות על פני 77 מדינות יפתחו הקלפיות בתאריך 28/03, ויצביעו בהם כ-5137 ישראלים בעלי זכות בחירה * הראשונים להצביע יהיו נציגי ישראל בשגרירות בוולינגטון, בירת ניו זילנד, שיצביעו כבר היום (27.3) ב-22:00 (שעון ישראל), ומיד אחריהם יצביעו עובדי השגרירות בקנברה, אוסטרליה. ההצבעה תסתיים בנציגות ישראל בסן פרנסיסקו בחוף המערבי של ארה"ב ביום שישי בשעה 07:00 בבוקר (שעון ישראל). * בכל נציגות ישנה וועדת בחירות מקומית בראשות הקונסול הישראלי. בתום ההצבעה ישלחו הנציגויות את הקלפיות לכנסת ישראל באמצעות הדואר הדיפלומטי של משרד החוץ, שם יושמו בכספת מיוחדת עד לסיום יום הבחירות הרשמי בישראל

בטחוני

היום (רביעי), קיים ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, הערכת מצב באוגדת עזה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו ומפקדים נוספים. בהערכת המצב עמד הרמטכ״ל על מוכנות הכוחות לתרחישים שונים בגזרה וכן על מוכנות כוחות התגבור שהגיעו בימים האחרונים והתוכניות המבצעיות

"נערכים לתרחיש של פריצה המונית במספר מוקדים" | מחשש להסלמה, ולקראת יום האדמה: כוננות צבאית בגבול הרצועה בהיקף שלא היה מאז מבצע צוק איתן

בצבא אמנם הודיעו כי הוסרו כלל המגבלות באזור עוטף עזה, אולם במקביל הוחלט על תגבור מבצעי של הכוחות והיערכות למערכה רחבה בשבת – אז יתקיים "יום האדמה" ויום השנה ל"צעדות השיבה". גדודים נוספים הכוללים טנקים ונגמ"שים, בהיקף שלא היה מאז מבצע צוק איתן, הוצבו לאורך הגבול ובתוך היישובים הסמוכים לגדר כדי להיות דרוכים להידרדרות המצב הביטחוני בגבול. * אתמול העבירה ישראל מסרים לחמאס באמצעות המתווכים המצריים שלפיהם היא "קרובה מאוד" למערכה וכי לא תקבל אירועים אלימים על הגדר.

– ביום שבת, מתכננים הנהגת חמאס לקיים עצרת בגבול עזה שבה אמורים להשתתף למעלה ממאה אלף מפגינים כדי לציין את יום האדמה ואת יום השנה לתחילת "צעדות השיבה", ואם אכן המונים יגיעו להפגין בגבול הרצועה והסיטואציה תתפתח לאלימות משמעותית, לא מן הנמנע שההסלמה תתחדש. * ועדת ההיגוי של הצעדות קראה לקיים שביתת מסחר כללית ברצועת עזה. כמו כן, קראה לפלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים וגם לערביי ישראל לקיים הפגנות באותו יום בנקודות החיכוך עם הצבא הישראלי ולפתוח בשביתה כללית.

– התרחיש הקיצוני שאליו נערכים בצבא כולל אלפי פלסטינים מוסתים ומשולהבים רצים אל הגדר בכמה מוקדים, פורצים אותה ומנסים לחדור למוצבים וליישובים. במצב כזה, תאלץ ישראל להפעיל כוח רב, והתוצאה הישירה יכולה להיות עשרות הרוגים. נתון שכזה יחייב את חמאס, לפי המדיניות שלו, להגיב בשיגורי רקטות.

– בעזה מדברים על תכנית ירי סדורה, שמתחילה בירי לעוטף. וככל שישראל תתקוף ברצועה טווח הירי יורחב לאשקלון, אשדוד ומאוחר יותר לבאר שבע ומעבר לה. בעזה אף מתרברבים כי הם מסוגלים לירות לעבר תל אביב מתי שרק ירצו, דבר שנסראללה לא מעז לעשות.

המגעים נמשכים: חמאס מסרב להפסקת אש מלאה – "שקט ייענה בשקט. האלימות על הגדר ובלוני התבערה יימשכו"

המודיעין המצרי ממשיך במאמצים לגבש הבנות בין הצדדים, ומשלחת ביטחונית מצרית תגיע היום לרצועת עזה דרך מעבר ארז. למרות הדיווחים על הסכמות לעצירת האש, גורם מדיני הבהיר אמש כי אין הסכמה על הפסקת אש עם חמאס: "הלחימה עלולה להתחדש בכל רגע, הוחלט על תגבור כוחות והיערכות להמשך". מנגד, מקור בכיר בעזה טוען כי כרגע קיים הסכם רגיעה זמני שהושג בעל פה במתכונת של שקט ייענה בשקט וירי ייענה בירי כאשר מצרים ערבה לשני הצדדים.

– ע"פ הדיווח הבוקר (רביעי) בעיתון א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון, בחמאס מסכימים את שיגור הרקטות בתמורה לכך שישראל תפסיק לתקוף ותתחייב בפני מצרים שלא יהיו חיסולים ממוקדים, אך מסרבים לדרישת ישראל להפסיק גם את ההפגנות הליליות, שיגור בלוני התבערה ואת ההפגנות האלימות על הגדר בימי שישי. * מנגד, בישראל דורשים לבטל את יחידת ההטרדה הלילית, את שיגור בלוני התבערה, ולשמור על שקט בשבת הקרובה אז יחול יום האדמה שצפוי להיות סוער במיוחד.

אחרי שעות של שקט: במהלך הערב והלילה – רקטות יירוטים ותקיפות ברצועת עזה

אחרי 17 שעות של שקט, שנמשך מאתמול (שלישי) לפנות בוקר עד הערב: אזעקה נשמעה במועצה האזורית אשכול. ורקטה ששוגרה מאזור חאן יונס נפלה בשטח פתוח. החמ"ל המשותף לארגוני הטרור הפלסטינים התנער מהירי וטען כי מדובר ב"פעולה אינדיבידואלית שלא התבצעה במסגרת החמ"ל". ובחמאס ובג'יהאד האיסלאמי גם איימו להרחיב את מעגל התגובה אם ישראל תתקוף יעדים ברצועת עזה. * בנוסף לכך, במהלך הערב חודשו הפרות סדר הליליות בגבול רצועת עזה, מטעני חבלה הושלכו לעבר החיילים, ומספר פלסטינים חצו את גדר המערכת, הציתו עמדה צבאית ושבו על עקבותיהם לשטח הרצועה. כשבמקביל חודש גם שיגור בלוני התבערה לעבר ישראל

– כשלש שעות לאחר מכן (בסביבות השעה 23:00), פתח חיל האוויר בתקיפה נרחבת יחסית ברצועה ובין היתר תקף עמדה של הקומנדו הימי של חמאס ב"ירמוק" בח'אן יונס שבדרום הרצועה. שתי תקיפות נוספות בוצעו בקרבת מקום, אחת מהן כוונה נגד מתקן לייצור אמל"ח.

– כחצי שעה אחרי פעילות חיל האוויר ברצועה (בשעה 23:37), נשמעה אזעקת צבע אדום באזור התעשייה באשקלון, ומערכת כיפת ברזל רקטה שנורתה מרצועת עזה לאזור.

– בתגובה לשיגור הרקטה הראשונה לעבר אשקלון, תקף חיל האוויר במהלך הלילה מספר יעדי טרור של חמאס בדרום רצועת עזה, ובשעה ארבע לפנות בוקר הופעלה אזעקה שנייה באזור התעשייה אשקלון. זוהה שיגור משטח עזה לעבר ישראל, אשר יורט על ידי מערכת כיפת ברזל.

למרות המתיחות: בעוטף עזה הלימודים התקיימו כרגיל, אך רבים מהתלמידים לא הגיעו ללימודים

למרות המתיחות הביטחונית: כל הרשויות בדרום הארץ הודיעו על קיום הלימודים בבתי הספר היום (ד'), לרבות הערים באר שבע, אשדוד ואשקלון – שם הופעלה הלילה אזעקה ויורטה רקטה שנורתה לעבר האזור מרצועת עזה. * גם עיריית קריית מלאכי שהודיעה אתמול על ביטול הלימודים, חזרה בה הבוקר מהחלטתה והודיעה כי "לאחר קיום הערכת מצב נוספת" הלימודים יתקיימו כסדרם. * כרבע מהתלמידים במועצה האזורית אשכול לא הגיעו הבוקר (רביעי) לבתי הספר

דיווח: פלסטיני בן 17 ששימש כחובש נהרג במהלך פעילות צבאית במחנה דהיישה ליד בית לחם

הפלסטינים דיווחו היום (רביעי) כי נער בן 17 נהרג לפנות בוקר במהלך פריצת כוחות ישראלים למחנה הפליטים דהיישה הסמוך לבית לחם. על פי הדיווחים, הנער שימש כחובש מתנדב בשירותי ההצלה הפלסטיניים. לפי העדויות, במקום היו נפגעים פלסטינים, ולכן הגיעו כוחות ההצלה, בהם מזהר, שנפגע בבטנו. שר הבריאות הפלסטיני, גינה את מותו, ואמר כי מדובר בפשע מלחמה שמראה כי ישראל מתעקשת להפר את ההסכמים הבינלאומיים שקוראים לשמירת חיי אנשי הצלה בעת סכסוכים. * מהצבא נמסר כי "במהלך פעילות מבצעית היום לפנות בוקר במחנה הפליטים דהיישה, הושלכו על-ידי עשרות מתפרעים בלוקים ואבנים על החיילים שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות ולא בירי חי. הכוחות יצאו מדהיישה ללא פגע ובצבא בודקים את הטענה הפלסטינית על הרוג".

    ג'יפ צבאי הוצת ליד רמאללה; בחסדי שמים אין נפגעים * באמצעות בקבוק תבערה: מספר מחבלים הצליחו להצית היום במהלך הצהריים ג'יפ צבאי בעיר אל-בירה שבגזרת רמאללה. בחסדי שמים האירוע הסתיים ללא נפגעים.

מדיני

בעקבות ההכרה האמריקנית בגולן: סוריה דורשת דיון דחוף במועצת הביטחון של האו"ם

סוריה פנתה הלילה (רביעי) למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה לקיים דיון דחוף בהחלטה האמריקנית להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. במכתב דרשה סוריה לתאם פגישה דחופה כדי "לדון בגולן הסורי הכבוש ובהפרה הבוטה של החלטת מועצת הביטחון, על ידי אחד מחבריה". * דיון שכזה עוד לא נקבע, אך דיפלומטים אמרו לסוכנות הידיעות שדיון צפוי להתקיים במועצה בנוגע לבקשה.

– שלוש החלטות של מועצת הביטחון קראו בעבר לישראל לסגת מרמת הגולן, אשר מאז נכבש במלחמת ששת הימים לא זכה להכרה בינלאומית. ב-1981, אחרי החלת החוק הישראלי בגולן, אימצה מועצת הביטחון פה-אחד הצעה שקובעת כי המהלך בטל ומבוטל וללא השפעות חוקיות בינלאומיות.

כל 28 מדינות האיחוד האירופי הכריזו: "לא מכירות בריבונות ישראל בגולן"

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני הודיעה היום (רביעי) כי בניגוד לארצות הברית, 28 המדינות החברות באיחוד לא מכירות בריבונות הישראלית בגולן. "עמדת האיחוד האירופי בנוגע למעמדה של רמת הגולן לא השתנה. בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם 242 ו-497, האיחוד האירופי לא מכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן הכבושה". * יצויין, כי עד כה כבר פרסמו מספר מדינות אירופה הודעות ברוח זו, אך הפעם מדובר בהודעה מטעם ובהסכמת כל 28 המדינות החברות באיחוד האירופי.

נסראללה על ההכרה האמריקנית בגולן: טראמפ צפוי להכיר גם מכיר בריבונות הישראלית בגדה המערבית; הפתרון היחיד הוא ההתנגדות

אתמול תקף מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את הכרזת נשיא ארה"ב טראמפ על ההכרה בריבונות ישראל בגולן ואמר כי "טראמפ מזלזל בכל ההחלטות הבינלאומיות ובקונצזנוס העולמי שהגולן הוא אדמה סורית כבושה. ההכרזה הזאת מעידה על הזלזול שלו בעולם הערבי ובאסלאם. טראמפ מזלזל בעמדות בעלות הברית שלו ולא לקח אותן בחשבון כשקיבל את ההחלטה בנוגע לגולן". לדבריו, "ההכרה בריבונות ישראל היא אירוע מכריע בהיסטוריה הישראלית ובסכסוך עם הפלסטינים. הצעד הבא של לטראמפ יהיה להכיר בריבונות הישראלית בגדה המערבית". לדבריו "האופציה היחידה שעומדת בפני הסורים להשיב את השליטה על הגולן, האופציה של הלבנונים לחזור לחוות שבעא וגבעות כפר שובא והאופציה היחידה של העם הפלסטיני להשיג את זכויותיו – היא התנגדות, התנגדות, התנגדות"

סקר: 43% מהעיראקים ו-34% מהאיראנים מעוניינים בקשר עם ישראל; בסעודיה רק 23% מעוניינים בהידוק היחסים

סקרים שעורך משרד החוץ בכל רחבי העולם מלמדים כי בממוצע, 75 אחוזים מהנשאלים בכלל מדינות העולם סבורים שקשר עם ישראל יכול להועיל למדינותיהם. בסקרים שנערכו בסוף השנה האחרונה במדינות ערב נבדקה מידת הרצון של הנשאלים בקשר של מדינותיהם עם ישראל. בין היתר, התברר כי בשעה שרבים מדברים על הידוק קשרים אפשרי בין ישראל לסעודיה, רק פלח קטן בדעת הקהל (23%) תומך ברעיון. מנגד, שיעור גבוה בהרבה של אזרחי איראן (34%) מצדד בקשר עם ישראל. (ישראל היום)

חוץ

נשיא מקסיקו דורש מספרד ומהאפיפיור להתנצל על פשעים שביצעו בתקופת האינקוויזיציה; הספרדים זועמים: זה עלבון להיסטוריה הספרדית

נשיא מקסיקו, סיפר ביום שני כשהוא נמצא למרגלות עיר עתיקה שהוא שלח מכתב למלך ספרד ולאפיפיור "כדי שהם יוכלו לבקש סליחה מהילידים" על העבירות שביצעו הכובשים הספרדים. "דרשתי מהם להתנצל בפני הילידים במקסיקו על עבירות בתחום שהיום אנחנו קוראים לו זכויות אדם. היו מעשי טבח והיה דיכוי".

– בספרד הגיבו אתמול (שלישי) בזעם לדרישתו של נשיא מקסיקו לקבל התנצלות על כיבוש מקסיקו לפני כ-500 שנה. פוליטיקאים בספרד אומרים שמדובר בדרישה "פוגענית" וב"עלבון". הממשלה הסוציאליסטית בספרד מסרה שהיא "מתנגדת בתוקף" לתוכן של המכתב. היא הוסיפה שאי אפשר לשפוט כיום, בכפוף ל"שיקולים עכשוויים", את מעשי הספרדים לפני 500 שנה. ראש המפלגה העממית ממחנה האופוזיציה, אמר שהצהרתו של נשיא מקסיקו היא "עלבון לספרד ולהיסטוריה שלה".

– האזור שבו שוכנת מקסיקו כיום נשלט על ידי ספרד במשך כ-300 שנה, בטרם היא הפכה לעצמאית בתחילת המאה ה-19. באותה תקופה, ספרד הייתה מדינה קתולית קנאית וראתה את עצמה כחוד החנית בהפצת הנצרות, ואף הפעילה אינקווזיציה קשה נגד העם היהודי. * במקסיקו נרדפו האנוסים עוד לפני יסוד האינקוויזיציה בספרד, וכבר לפני 491 שנים אף נשרפו חיים באוטו דה פה שניים שנאשמו כתומכי היהדות. האינקוויזיציה שנוסדה לפני 448 שנים, המשיכה לרדוף את האנוסים עד לביטולה עם הכרזת עצמאותה של מקסיקו לפני 198 שנה.

למרות שנהנה עד כה מתמיכת הצבא: רמטכ"ל צבא אלג'יריה דורש להכריז שהנשיא אינו כשיר להמשיך בתפקידו

אחרי חודש של הפגנות המוניות נגד הנשיא בוטפליקה, בו דורשים המפגינים שלא יתמודד לכהונה נוספת. הצטרף באופן מפתיע לדרישה גם מפקד צבא אלג'יריה שקרא להדיח את הנשיא, הסובל מבעיות רפואיות קשות על בסיס סעיף 102 של החוקה המקומית. * על פי החוק האלג'יראי, המועצה החוקתית תידרש להכריז על בוטפליקה כלא כשיר. לאחר מכן הבית העליון והתחתון של הפרלמנט יידרש לאשרר את ההחלטה ברוב של שני שלישים. אם המהלך יצא לפועל, יו"ר הבית העליון, עבדל קאדר בן סלאח, ימונה לנשיא זמני במשך 45 ימים לפחות. * לפני שבועיים הודיע בוטפליקה כי החליט לדחות את הבחירות שאמורות היו להתקיים בחודש הבא – ולא להתמודד בהן כשיתקיימו. בוטפליקה לא הבהיר מתי כן ייערכו הבחירות.

ברוב של 410 קולות מול 192: האיחוד האירופי הצביע בעוד שנתיים יסתיים המעבר משעון חורף לקיץ; המדינות יצטרכו לבחור איזה שעון הם מעדיפים

חברי הפרלמנט של האיחוד האירופי בשטרסבורג הצביעו אתמול (ג') ברוב של 410 תומכים מול 192 מתנגדים ו-51 נמנעים, בעד ביטול הזזת השעון החל מעוד שנתיים. הנציבות האירופית רצתה לבטל את המעבר בין השעונים כבר החודש, אך בפרלמנט האירופי אמרו שצריך להיערך מראש להחלטה, ולכן הושגה הפשרה של עוד שנתיים. * על פי ההחלטה, כל מדינה שחברה באיחוד האירופי תצטרך להכריע באיזה שעון לבחור ואם להישאר עם שעון חורף או שעון קיץ. המדינות החברות יוכלו לבחור האם להישאר באופן קבוע עם שעון הקיץ או עם שעון החורף. אלו שיבקשו להישאר בשעון החורף, יזיזו את שעוניהן אחורה בפעם האחרונה בחודש אוקטובר 2021, ואלו שיבקשו להישאר בשעון הקיץ יזיזו את השעונים קדימה בפעם האחרונה במרץ 2021. * ההצבעה היום היא אינה סוף פסוק, ותהיה הבסיס לשיחות עם המדינות החברות באיחוד האירופי על חוק סופי ומחייב בעניין.

– המעבר בין השעונים – שנהוג במדינות רבות בעולם (כולל בישראל) – החל במלחמת העולם הראשונה כדרך לחסוך בחשמל ובכסף. רבות ממדינות האיחוד הזיזו את השעון במהלך משבר נפט בשנות השבעים בניסיון לחסוך באנרגיה. ומזה למעלה מ-20 שנה כל מדינות האיחוד האירופי מזיזות יחד את מחוגי השעון באביב ובסתיו.

    הודו ביצעה ניסוי מוצלח שבמהלכו יירטה לוויין בחלל * ראש ממשלת הודו הודיע כי ארצו הצליחה ליירט לוויין בחלל, זאת במסגרת ניסוי טכנולוגיית טילים חדשה. עם הצלחת הניסוי מצטרפת הודו לארה"ב, רוסיה וסין שביצעו בעבר מהלך דומה. (ynet)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן