Skip to content

עיקר החדשות – מהדורת הבוקר – יום חמישי ה-28 במרץ 2019

כותרות המהדורה     שעות אחרי הגעת משלוח נשק איראני: ישראל תקפה מחסני תחמושת איראניים בצפון-מערב המדינה; לפחות 4 הרוגים (בטחוני)     ההסלמה בדרום | מאמץ מצרים למנוע התלקחות ביטחונית; גורם בחמאס: אם יושגו הבנות נשקול לרסן את ההפגנות בסוף השבוע (בטחוני)     – יותר ממאה אלף פלסטינים צפויים להשתתף בסוף השבוע בצעדות השיבה (בטחוני)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    שעות אחרי הגעת משלוח נשק איראני: ישראל תקפה מחסני תחמושת איראניים בצפון-מערב המדינה; לפחות 4 הרוגים (בטחוני)

    ההסלמה בדרום | מאמץ מצרים למנוע התלקחות ביטחונית; גורם בחמאס: אם יושגו הבנות נשקול לרסן את ההפגנות בסוף השבוע (בטחוני)

    – יותר ממאה אלף פלסטינים צפויים להשתתף בסוף השבוע בצעדות השיבה (בטחוני)

    – "מאות צלפים, וסוללות עפר" | כוננות שיא לקראת עצרת 'יום האדמה' בסוף השבוע (בטחוני)

    מועצת הביטחון דנה בריבונות ישראל בגולן; נציג סוריה: ההכרה מותירה לנו רק את האפשרות של שימוש בכוח בכדי לסיים את הכיבוש (מדיני)

    ארה"ב: "אין סיכוי שישראל תיסוג מרמת הגולן מסיבות ביטחוניות צריך ליישר קו עם המציאות" (מדיני)

    מזכיר המדינה האמריקני: ההכרה האמריקנית בריבונות ישראלית ברמת הגולן – חלק מעסקת המאה של טראמפ (מדיני)

    התפתחות במשבר הברקזיט: חלק מהמתנגדים צפויים לתמוך בתוכנית הברקזיט של רה"מ; רה"מ הצהירה כי היא מוכנה לפרוש מתפקידה אם התוכנית תאושר (חוץ)

    דרמה בים התיכון: מהגרים חטפו ספינה שהצילה אותם מטביעה, ומנסים להגיע באמצעותה לאירופה (חוץ)

    טראמפ: על רוסיה לעזוב מיד את ונצואלה. אם לא, כל האופציות על השולחן (חוץ)

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו: גרסת ראש הממשלה בעניין מכירת הצוללות המתקדמות מגרמניה למצרים אינה סבירה (פרשת הצוללות)

תחזית מזג האוויר

 היום(חמישי):טמפ' גבוהותמהרגיללעונהב-3 מעלות.

בוקר מעונןחלקיתמעונןעםגשםמקומיבצפוןהארץ. תנשברוחמשתנה 0-10 קמ"ש, משבירוח 15 קמ"ש.

צהריים מעונןחלקיתמעונן. הטמפרטורותיעלו. תנשברוחמשתנה 11-23 קמ"ש. משבירוח 36 קמ"ש.

מצב ים התיכון גליגובהגליםבתלאביב 70-140 ס"מ, טמפרטורתפניהים 18 מעלות.

אזהרות מטאורולוגיות

 יםגבוה.

תחזית זיהום אוויר קל.

טמפרטורות

ירושלים: 11-18, תל אביב: 14-23.

חיפה: 12-21,         נתניה: 12-24.

כפר סבא: 13-22, באר ש': 11-23.

חרמון: 2-10,       מרום גולן: 8-15.

קר' שמו': 11-23,     קצרין: 11-19.

צפת: 8-15,            עפולה: 11-23.

כרמיאל: 13-20,      נצרת: 12-20.

נהריה: 10-24,         כרמל: 12-19.

טבריה: 12-24,   בית שאן: 12-24.

דרו'  הירדן: 14-26,  אילת: 14-26.

 שישי(29/3): טמפ' גבוהותמהרגיללעונהב-4 מעלות.

בוקר מעונןייתכןטפטוףעדגשםמקומיברובאזוריהארץ. תנשברוחדרוםמזרחית 11-23 קמ"ש, משבירוח 36 קמ"ש.

צהריים מעונן, צפויטפטוףעדגשםמקומיבצפוןהארץובמרכזה. הטמפרטורותיעלו. תנשברוחדרוםמערבית 23-28 קמ"ש. משבירוח 46 קמ"ש.

מצב ים התיכון נוחגובהגליםבתלאביב 50-100 ס"מ, טמפרטורתפניהים 17 מעלות.

אזהרות מטאורולוגיות סכנתשיטפונותבנחליהדרוםוהמזרח.

תחזית זיהום אוויר בינוני.

 שבת- טמפ' רגילותלעונה.

גשם ירד מצפון הארץ ועד צפון הנגב. בחרמון ירד שלג.

 ראשון(31/3): קרמהרגיללעונהב-8 מעלות.

גשם ירד ברוב אזורי הארץ ובעיקר במרכזה. בחרמון ירד שלג.

 שני(1/4): קרמהרגיללעונה ב-6 מעלות.

גשם כבד ירד מצפון הארץ עד צפון הנגב ובעיקר במרכזה. שלג ירד בחרמון

חדשות

שעון קיץ: הלילה מזיזים את השעון שעה קדימה; יום שישי יתארך

הלילה (ליל שישי) בשעה 2:00 לפנות בוקר יוזזו מחוגי השעון, והשעה תהיה 3:00. ימי שישי יתארכו, ומוצאי השבתות ייתקצרו * שעון הקיץ יימשך 212 יום. ברוב הטלפונים השעה תתעדכן אוטומטית, אך ליתר ביטחון ניתן להפעיל עדכון שעה ידני, גם לאחר המעבר להגדרה ידנית, תמיד ניתן להשיב את המכשיר הנייד למצב סנכרון אוטומטי של התאריך והשעה.

מבקר המדינה בדו"ח חמור נגד המשטרה – "אין חשד חשד לפלילים"; הגורם שהעביר את החומרים למבקר הושהה מהמשטרה

מבקר המדינה פרסם אתמול (רביעי) אחר הצהריים דו"ח חמור נגד התנהלות המשטרה בתחום המכרזים וההתקשרויות, והעביר את המידע לטיפול היועץ המשפטי לממשלה. בין היתר הצביע מבקר המדינה על שורת ליקויים בתקשורת שניהלה המשטרה עם חברת "הממד החמישי" שבראשה עמד הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ (יו"ר כחול לבן), והייתה אמורה לספק מערכת טכנולוגית לארגון. לטענת המבקר, המשטרה לא קיימה מכרז, ונציגי החברה נכחו בישיבות באופן בלתי תקין.

– ב'מעריב' דווח כי מי שהעביר למבקר המדינה את החומרים והראיות שבעקבותיהם הגיע הדו"ח הוא ראש חטיבת המודיעין גיא ניר שנמצא כבר מספר שנים בחופשה כפויה בכדי למנוע ממנו לחשוף ליקויים חמורים בהתנהלות צמרת המשטרה.

לפני זמן קצר לסניף בנק הדואר בטורעאן נכנסו שני רעולי פנים אשר שדדו סכום כסף ונמלטו מהמקום.שוטרי משטרת ישראל פועלים בזירת האירוע באיסוף ממצאים ופתחו בסריקות לאיתור החשודים.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 13 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט.

החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

אתמול, 27 במרץ 2019, חתם מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, על צו החרמה והריסה לדירה בה התגורר המחבל צאלח ברגותי.

המחבל ביצע יחד עם אחיו את פיגוע הירי סמוך ליישוב עופרה ביום 9 בדצמבר 2018, בו נרצח התינוק עמיעד ישראל איש-רן ז"ל ו-7 נוספים נפצעו.  צו ההריסה ייכנס לתוקף ביום 1 באפריל 2019.

שעות אחרי הגעת משלוח נשק איראני: ישראל תקפה מחסני תחמושת איראניים בצפון-מערב המדינה; לפחות 4 הרוגים

ישראל תקפה הלילה מחסני נשק איראניים באזור נמל התעופה בחאלב שבצפון-מערב סוריה. מדובר בתקיפה הראשונה מעבר לדמשק מאז התרסקות המטוס הרוסי * על פי כלי התקשורת הרשמיים במדינה, התקיפה גרמה לנזק למבנים בלבד, ולא היו הרוגים או פצועים בעקבותיה. אך הארגון הסורי לזכויות אדם, עדכן כי מלבד נזק למבנים, התקיפה הובילה גם לאבידות בנפש, ובמקום ישנם לפחות ארבעה הרוגים. * על פי דיווחים בכלי תקשורת סוריים, בשעת התקיפה ביקרה משלחת איראנית ביעדים צבאיים באזור. דיווחים אחרים מסרו שברוב יעדי התקיפה שהו לוחמים מ"כוח אל-קודס" ממשמרות המהפכה. אחד הנפגעים הוא מפקד יחידת העלית "כוח טייגר" הסורי

– לפי סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א, התקיפה החלה בשעה 23:00 בכמה מוקדים באזור התעשייה שיח נג'אר שבצפון-מזרח חאלב. בכלי תקשורת במדינה דווח על שמיעת פיצוצים עזים, שהרעידו את נמל התעופה א-נירב ואת אזור התעשייה הסמוך. * כתוצאה מהתקיפות החלה הפסקת חשמל בכל העיר חאלב

– ע"פ הדיווח ב'ידיעות אחרונות', אתמול בבוקר אחד ממטוסי התובלה של חיל האוויר הסורי בקו לטהרן שינה ממסלולו הרגיל, ובמקום לנחות בדמשק נחת עם אספקה איראנית בצפון-מערב סוריה, סמוך ללטקיה. * המטוס המריא לקראת 9 בבוקר לטהרן, וכעבור זמן קצת חזר לסוריה, אולם בניגוד למסלול הרגיל נחת בלטקיה לקראת השעה 17:00. כשעתיים מאוחר יותר, עזב המטוס את לטקיה ונחת דמשק בשעה 20:00.

ההסלמה בדרום | מאמץ מצרים למנוע התלקחות ביטחונית; גורם בחמאס: אם יושגו הבנות נשקול לרסן את ההפגנות בסוף השבוע

לאחר דיונים שקיימה עם בכירי מערכת הביטחון בישראל: משלחת של בכירי המודיעין המצרי נפגשה אמש (רביעי) עם יו"ר חמאס ברצועה יחיא סינוואר בלשכתו שברצועת עזה, והציגו את התנאים הישראלים לרגיעה, ישראל הניחה על השולחן דרישה לעצור את הרקטות ובלוני התבערה והפגנות יתקיימו רק רחוק מהגדר – בתמורה ישראל מוכנה להידברות על פתיחת המעברים והרחבת אזורי הדיג * על פי הדיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, היא כוללת מזכר הבנות בנוגע לרגיעה עם ישראל למשך שנה.

– מדובר בפגישה קריטית, שתוצאותיה עשויות להכריע כיצד תיראה השבת הקרובה, שבמהלכה צפויים בעזה לציין את "יום האדמה" ושנה ל"צעדת השיבה". ותשובת חמאס לישראל בנוגע לרגיעה אפשרית עשויה להתקבל בשעות הקרובות. * בעיתון 'הארץ' דווח בשם גורמים בעזה כי השיחות הסתיימו ללא התקדמות ממשית וכי חמאס דחה את התנאים שהציבה ישראל. אך סוכנות ידיעות בעזה דיווחה כי הפלגים ברצועה הסכימו להפסיק את הפעילות של "יחידות ההטרדה הלילית" ואת שיגור בלוני התבערה החל מהלילה, כדי לתת הזדמנות להשלים את מאמצי ההסדרה בתיווך המשלחת המצרית

– גורם בחמאס אמר אתמול ל'כאן חדשות' כי האפשרות שההפגנה תבוטל אם יושגו הבנות לא נמצאת בכלל על הפרק, אבל אם המשלחת המצרית תביא "בשורות חיוביות על הסרת המצור" שמשמעותן הקלות הנוגעות להכנסת סחורות לרצועת עזה, פתיחה של המעברים והגדלת מרחב הדיג. – חמאס והפלגים הפלסטיניים ירסנו את ההפגנה הגדולה בשבת.

יותר ממאה אלף פלסטינים צפויים להשתתף בסוף השבוע בצעדות השיבה

בחמאס ממשיכים להיערך לעצרת שתתקיים ביום שבת הקרוב לציון יום השנה לתחילת "צעדות השיבה", במקביל ליום האדמה. ועל פי ההערכה יותר ממאה אלף מפגינים ישתתפו בעצרת, זאת למרות מזג האוויר הגשום שצפוי לרדת באותו היום. * בעזה כבר הכריזו על שביתה כללית ביום ההפגנות, ולא יתקיימו לימודים על מנת שהנערים יוכלו להשתתף במחאות. * אופי ההפגנה והיקפה טרם ידוע אך היא עלולה לכלול השלכות מטעני חבלה ורימוני רסס, הבערות צמיגים וניסיונות רבים לפרוץ את הגדר ולהחדיר מאות פלסטינים שירוצו לעבר יישובי העוטף.

– בהודעה שפרסמה "הוועדה הלאומית העליונה לצעדות השיבה" אמנם נקרא הצבור העזתי להקפיד על שימוש באמצעים עממיים שאינם אלימים, כדי למנוע מישראל סיבה להשתמש באמצעים קטלניים נגד המפגינים. אך בסרטון שפרסם אתמול חמאס שבו קרא הארגון להשתתפות בהפגנות, מוצגים משתתפי הצעדות המתקיימות מדי שבוע בגבול כשהם מניפים דגלי פלסטין, משליכים אבנים באמצעות רוגטקה, מבעירים צמיגים ומתקרבים לגדר המערכת. כשלצידם מופיע הכיתוב בעברית: "מועד פגישתנו 30 מרס ליד הגבול".

"מאות צלפים, וסוללות עפר" | כוננות שיא לקראת עצרת 'יום האדמה' בסוף השבוע

בישראל נערכים לאירועי סוף השבוע הקרוב ברצועת עזה, והעבירו מסר לחמאס דרך מצרים כי עליהם להרחיק את המפגינים מגדר המערכת, כדי להימנע מנפגעים בנפש. במערכת הביטחון מודעים לכך שחמאס ינהל את ההפגנות האלימות, יכתיב את קצבן ויסנכרן את רמות האלימות שבהן, תוך שימוש נרחב בילדים ובנשים שיציתו את הצמיגים, והכינו כמה הפתעות והונאות טקטיות למפגינים הפלסטינים.

– הצלפים הרבים שייפרסו בכמה מוקדים מול הגדר יתאמנו היום באופן ייעודי כיצד לפגוע בקרסולו של מסית מרכזי או מוביל מחאה שמנסה לפרוץ את הגדר, בכדי להימנע מלהגיע לכמות דו ספרתית או תלת ספרתית של הרוגים פלסטינים, שעלולה להצית את השטח.

– כוחות הנדסיים הגביהו וחיזקו את סוללות האדמה שבצדו הישראלי של הגבול, ופרסו פירמידות נוספות ורבות של תלתליות, בכמה שכבות, משני צידי גדר הגבול ואף בעומק הישראלי. כל זאת, על מנת להכיל ולהשתלט בשדות הישראלים הסמוכים לגבול על ההמון הפלסטיני, אם זה יצליח לפרוץ ולרוץ מזרחה. * בנוסף, כוחות מיוחדים יגיעו לאזור עוטף עזה. בראשם, יותר מ-150 צלפים שיבצעו אבטחה על היישובים.

    לאחר סבב ההסלמה האחרון מתברר: שליש מהשיגורים בוצעו על ידי חמאס, שליש נוסף ע"י הגיהאד האיסלאמי, והשליש האחרון בידי ארגונים סוררים * אחרי ההתייעצויות הביטחוניות שנערכו ביממה האחרונה על רקע סבב ההסלמה בדרום, התברר כי לא חמאס אחראי למרביתם של 60 השיגורים מעזה לישראל השבוע. מהנתונים עולה שחלוקת הירי כמעט שווה – שליש מהשיגורים בוצעו על ידי חמאס, שליש נוסף על ידי הג'יהאד האיסלאמי, ועל השליש האחרון אחראיים מה שמכונה בישראל "ארגונים סוררים". הנתון מעיד שהפעלת האש הייתה ככל הנראה מתוכננת בקפידה. (כאן)

    יו"ר הלשכה המדינית של חמאס יצא מהמחתרת והצהיר: "הכיבוש הבין את המסר, קורא להשתתף בהפגנות בסוף השבוע" * מנהיג ארגון חמאס, איסמעיל הנייה, שלשכתו בשכונת רימאל בצפון הרצועה, הושמדה בהפצצה של מטוסי קרב של חיל האוויר. התייחס אתמול לראשונה לסבב הלחימה האחרון עם ישראל ואמר בנאום מצולם סמוך למטה תנועת החמאס שהופצץ כי "ההתנגדות אמרה את דברה. הכיבוש הבין את המסר" והוסיף "נשקם את מטה הנהגת הארגון, הוא סמל לעמידה האיתנה ולגבורה. אני קורא לכל בני העם הפלסטיני: בפנים, בחוץ ובגדה לצאת ביום האדמה ולהשתתף ב'צעדות המיליון'" * הנייה עצמו לא שהה במבנה בזמן ההפצצה, ולפי דיווחים של הפלסטינים לפני התקיפה בוצע נוהל "הקש בגג".

פרשת הצוללות

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, ל"כאן חדשות": גרסת ראש הממשלה בעניין מכירת הצוללות המתקדמות מגרמניה למצרים אינה סבירה

פרדו: ״על האישור שישראל נתנה לגרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים גיליתי רק מהתקשורת״.

תמיר פרדו שימש ראש המוסד גם בשנים 2014–2015, שבהן אישר נתניהו את העסקה. בתשובה לשאלה של רועי שרון, כתב "כאן חדשות" לענייני צבא וביטחון, אומר פרדו: אני לא מאמין שיש סוד שגם שר הביטחון וגם הרמטכ"ל וגם ראש המוסד לא חשופים אליו.

עוד נשאל פרדו ע"י כאן חדשות:

– "האם בתקופתך כראש המוסד פעל המוסד באופן שנתפס בעייתי על ידי הגרמנים, האם הייתה פעולה של המוסד  שגרמה לגרמנים חוסר שביעות רצון, אירוע שעליו 'שילמה' ישראל באישור למכור צוללות למצרים?"

והשיב: "למיטב ידיעתי, לא היה אירוע כזה. לא הייתה שום תקלה, לא בגרמניה ולא במצרים".

מדיני

מועצת הביטחון דנה בריבונות ישראל בגולן; נציג סוריה: ההכרה מותירה לנו רק את האפשרות של שימוש בכוח בכדי לסיים את הכיבוש

אחרי ההכרה האמריקנית בריבונות ישראלית ברמת הגולן וחוסר ההכרה מצד מדינות האיחוד האירופי – מועצת הביטחון של האו"ם דנה הלילה (בין רביעי לחמישי) בנושא. הדיון התקיים בעקבות בקשה של סוריה ובתמיכת צרפת, ועוסק גם בפעילות אונדו"ף. * נציגי האו"ם שבו בפתח הדיון על עמדת הארגון על פי החלטות קודמות, לפיה רמת הגולן הנה שטח כבוש, והביעו תקווה כי החלטת ארה"ב לא תסלים את המצב הביטחוני באזור. * נציג סוריה אמר כי "מעשיה של ארה"ב יותירו את התושבים עם אפשרות יחידה לסיום הכיבוש – שימוש בכוח".

– נציגי ארה"ב בדיון אמרו כי ההצהרה אינה לא פוגעת בהסכמי ההפרדה מ-'74 המסדירים את אזור החיץ או בפעילות אונדו"ף, כוח האו"ם שחוצץ בין ישראל לסוריה בגבול. * נציג רוסיה אמר כי לא ייתכן שארה"ב תחתור תחת מנגנוני האו"ם ששומרים על יציבות אזורית. והביע חשש כי המהלך יסבך את האפשרות לפתרון במזרח התיכון ותגרום להידרדרות אזורית.

– נציג גרמניה ביקר בדיון את בקשת סוריה לדון בהפרה של החלטות או"ם כאשר היא מפרה במשך שנים את החוק הבינלאומי ומתעללת באזרחיה. בתגובה, האשים נציג סוריה את הנציג הגרמני בנאציזם.

– נציגת צרפת אמרה בדיון כי "הגולן היה ונשאר שטח כבוש. אסור להכיר במצב לא חוקי באמצעות החלטה חד צדדית". נציגת בריטניה הוסיפה כי לישראל שמורה הזכות להגן על עצמה, אך הדגישה כי החלטות האו"ם הנוגעות לאזור אמורות להגן על היציבות בו. נציג בלגיה אמר שההכרה האמריקאית מפרה את החוק הבינלאומי ואת החלטות האו"ם, וכי למהלך יהיו השלכות רחבות. נציגת פולין אמרה כי מדינתה מודאגת מהפעילות הצבאית באזור החיץ בין ישראל לסוריה, ובמיוחד מנוכחות גוברת של צבא סוריה באזור.

– בפגישה שהתקיימה ביום שלישי בבית הלבן יחד עם שגרירי צרפת, בריטניה וגרמניה, הבהירו להם האמריקאים כי הן ארה"ב והן ישראל מעוניינים בהמשך פעילותו של כוח אונדו"ף בגבול בין ישראל לסוריה.

ארה"ב: "אין סיכוי שישראל תיסוג מרמת הגולן מסיבות ביטחוניות צריך ליישר קו עם המציאות"

בפגישה שהתקיימה ביום שלישי בבית הלבן יחד עם שגרירי צרפת, בריטניה וגרמניה, אמרו שלושת השגרירים כי המהלך האמריקני הוא הפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות האו"ם ונותן לגיטימציה למדינות להשתלט בכוח על שטחים של מדינות אחרות. לדבריהם, המהלך של טראמפ עלול לתת לגיטימציה למהלך הרוסי של סיפוח חצי האי קרים אותו כבשה רוסיה מידי אוקראינה.

– אך בכירי הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני השיבו להם כי המהלך היה מחויב המציאות במיוחד לאור צורכי הביטחון של ישראל על רקע ההתבססות האיראנית בסוריה. "לא היתה שום התקדמות מדינית בין סוריה לישראל כבר שנים, ולאור העובדה הזו ובגלל שאין סיכוי שישראל תיסוג מרמת הגולן מסיבות ביטחוניות צריך ליישר קו עם המציאות". כמו"כ ציינו כי רמת הגולן וחצי האי קרים אינם מקרים זהים. "במקרה של רמת הגולן ישראל השתלטה על השטח לאחר מלחמה שנכפתה עליה – במקרה של קרים הרוסים לא הותקפו אלא פלשו מיוזמתם"

מזכיר המדינה האמריקני: ההכרה האמריקנית בריבונות ישראלית ברמת הגולן – חלק מעסקת המאה של טראמפ

זמן קצר לפני דיון מועצת הביטחון של האו"ם בנושא התייחס אמש מזכיר המדינה האמריקני, להכרת ממשל טראמפ בריבונות ישראל בגולן ואמר כי "זה הדבר הנכון לעשות, המהלך יסייע בפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני", כשכוונתו ככל הנראה שעל ידי כך, תוכל ארה"ב לדרוש מישראל וויתורים במסגרת המו"מ עם הפלסטינים. לדבריו, המהלך יאפשר להפחית את חוסר הוודאות לגבי המשך הדרך.

    נשיא ברזיל: "העברת השגרירות לירושלים עדיין אפשרית" * נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, אמר אמש (רביעי) כי "העברת השגרירות לירושלים עדיין אפשרית, אנחנו בוחנים כיצד לעשות זאת". (רויטרס)

חוץ

התפתחות במשבר הברקזיט: חלק מהמתנגדים צפויים לתמוך בתוכנית הברקזיט של רה"מ; רה"מ הצהירה כי היא מוכנה לפרוש מתפקידה אם התוכנית תאושר

התפתחות פוליטית דרמטית נוספת בבריטניה: בעוד הפרלמנט בלונדון החל לדון בחלופות להסכם הברקזיט, הכריזה רה"מ, במפגש עם חברי סיעת מפלגתה כי תהיה מוכנה לפרוש מתפקידה מוקדם מהמתוכנן, אם הפרלמנט יאשר את ההסכם שגיבשה עם האיחוד האירופי. עם זאת, הבהירה כי הצעתה זו לא תעמוד בעינה אם הפרלמנט לא יאשר את ההסכם. * כדי שההסכם יאושר צריכה מיי ש-75 מתנגדים יעברו לצד שלה, "הטיימס" הלונדוני דיווח אמש שכ-40 חברים שהתנגדו להסכם של מיי מוכנים כעת לתמוך בו, אבל כ-40 טרם החליטו. * בהמשך הערב, לאחר שהצעות אלטרנטיביות נדחו בפרלמנט הודיע גם שר החוץ הבריטי לשעבר, בוריס ג'ונסון, שהתפטר ברקע המו"מ על הסכם הברקזיט, כי הוא מתכוון לתמוך בהסכם של ראש הממשלה "כדי שהפרלמנט לא 'יגנוב' את הברקזיט", לדבריו, "לפעמים אתה צריך פשוט להחליט. בסופו של דבר, ההסכם עליו נלחמתי כנראה לא יקרה לעולם".

– במהלך הערב העלה הפרלמנט הבריטי שמונה אלטרנטיבות להסכם הברקזיט, ביניהם תוכניות אחרות אך גם משאל עם שני, היפרדות ללא עסקה וביטול הברקזיט – אולם אף אחת מן ההצעות לא קיבלה רוב. * קודם לכן הבהירה ראש הממשלה, כי היא אינה יכולה להתחייב שממשלתה תקיים את ההצעה המנצחת, שהרי הפרלמנט עשוי להצביע בעד הצעה שלא התקיים עליה משא ומתן עם האיחוד האירופי או שסותרת את הבטחת הבחירות של מפלגתה מ-2017. בפרלמנט איימו שאם הממשלה לא תקבל את התוצאה יקודם חוק המחייב אותה לקיים אותה.

דרמה בים התיכון: מהגרים חטפו ספינה שהצילה אותם מטביעה, ומנסים להגיע באמצעותה לאירופה

קבוצה של 108 פליטים שנקלעו למצוקה באיזור החוף של לוב שיגרו אותות מצוקה לאחר שכלי השיט שבו היו טבע בלב ים בעת שניסו לחצות את הים התיכון לאירופה. צוות האונייה Elhiblu 1 ממדינת האיים פלאו שבאוקיינוס השקט שהייתה בדרכה מטורקיה לטריפולי שבלוב נענתה לקריאות המצוקה ואסף את הפליטים לאונייה, אבל כאשר התברר לפליטים שתוכניות צוות האוניה להשיב אותם בחזרה ללוב, שממנה יצאו, הם השתלטו על הספינה ושינו את נתיבה לכיוון צפון, בדרכם למלטה או לאי האיטלקי למפדוזה במטרה לקבל מקלט באירופה. * הספינה יכולה להגיע לאזור מלטה בעוד כמה שעות. ולפי הדיווחים, טרם נוצר קשר עם קפטן הספינה.

– דובר מטעם צבא מלטה אישר שהספינה נחטפה והודיע שהרשויות במדינה פועלים כדי למנוע ממנה לעגון – "קיבלנו דיווחים על ספינה שהשתלטו עליה פיראטים שעושה את דרכה לכיוון מלטה או למפדוזה (האי הסמוך) ואנחנו עוקבים אחר המצב"

טראמפ: על רוסיה לעזוב מיד את ונצואלה. אם לא, כל האופציות על השולחן

לאחר ששני מטוסים רוסים ועליהם 100 חיילים נחתו במדינה, שלח נשיא ארה"ב מסר מאיים למוסקבה ואמר כי על רוסיה להוציא מידית את הכוחות ששלחה השבוע לוונצואלה. אם לא הוא הזהיר כי "כל האופציות מונחות על השולחן". * אתמול אמר גורם אמריקני כי בין הכוחות שהעבירה מוסקבה היו כוחות מיוחדים ומומחי סייבר. * רוסיה טוענת כי הכוחות ששלחה לוונצואלה הן בהתאם לחוק הבינלאומי מאחר שהיה זה לבקשת ממשלתו של הנשיא ניקולס מדורו.

ונצואלה שוב בעלטה: מערכות החינוך ומרבית מקומות העבודה מושבתים

פחות משבועיים לאחר שהפסקת החשמל הראשונה והארוכה שאף הביאה למותם של מאושפזים הסתיימה. ביום שני היא חזרה שוב. ביום שלישי חזר החשמל באופן זמני בחלקים שונים מ־24 המדינות בוונצואלה, ואתמול (רביעי) הוא קרס שוב. לפי הדיווחים, בחלק משכונות הבירה קראקס יש חשמל, ואילו באחרות לא. בד בבד, היעדר החשמל מוביל לניתוק התקשורת הסלולרית במדינה ואזרחים רבים מתקשים למצוא חנויות בהן יוכלו לרכוש מים ומזון. * בעקבות קריסת רשת החשמל, מערכות החינוך ומרבית מקומות העבודה מושבתים. המטרו בבירה חדל מלפעול והאשפה לא נאספת * מפלגת השלטון הסוציאליסטית של ניקולס מדורו, לא לוקחת אחריות אלא מפנה אצבע מאשימה לארה"ב – "ממשלת ארה"ב פוגעת במערכת החשמל שלנו". (ישראל היום)

חשד: פליט עיראקי חיבל בקווי רכבת בגרמניה בנסיון לגרום לתאונות; בקרבת מקום נמצאו מסמכים המרמזים על קשר לדאעש

פליט עיראקי החשוד בתמיכה בארגון דאעש נעצר ביום שני האחרון באוסטריה בחשד שחיבל בקווי רכבת בגרמניה במטרה לגרום לתאונות. בשני המקרים נמצאו פתקים בערבית ופריטים המרמזים על קשר לדאעש. * התובעים והמשטרה בברלין ובוואריה אמרו בהצהרה משותפת כי האיש העיראקי חשוד בניסיונות רצח, בגרימת נזק חמור לרכוש, בחברות בארגון טרור ובהפרעות מסוכנת לתנועת הרכבות. (ynet)

    מפקד צבא ארה"ב בדרום קוריאה: צפון קוריאה לא פועלת להתפרקות מנשק גרעיני, אך מורגשת ירידה במתח בין המדינות * מפקד צבא ארה"ב בדרום קוריאה, הגנרל רוברט אברמס, אמר אתמול (רביעי) בעדותו בפני הקונגרס כי על פי המודיעין האמריקני, צפון קוריאה אינה מתקדמת אל עבר התפרקות גרעינית כפי שהתחייבה. "לפי המעקבים שלנו, הפעילות של צפון קוריאה לא מצביעה על התפרקות מנשקה הגרעיני". עם זאת, הגנרל העיד כי רמת המתיחות בין המדינות ירדה בשבועות האחרונים.

בעולם

בריטניה: אחד האבלים שנעזר במקל הליכה יצא באיטיות, ההלוויה התארכה ב-14 שניות והמשפחה נקנסה ב-200 ליש"ט
משפחה אבלה בבריטניה נקנסה ב-200 ליש"ט אחרי שהלוויית אב המשפחה התארכה ב-14 שניות. ההלוויה הסתיימה בזמן, אך אחד המשתתפים שנעזר במקל הליכה יצא מהמקום באיטיות. לפי כלי תקשורת בממלכה, הקנס ניתן אחרי שהמועצה בצפון-מזרח לינקולנשייר החליטה להעניש על שימוש בשירותי קבורה מעבר לזמן שהוקצב, גם אם מדובר בשניות בודדות. * חלק ממנהלי בתי ההלוויות סופגים את הקנס, אך אחרים מעבירים את הקנסות למשפחות האבלות. (ynet)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן