Skip to content

נציב תלונות הציבור: התנהלות המשטרה כלפי עורך דין נעשתה ללא שום ביסוס עובדתי

השופט (בדימוס) דוד רוזן קיבל את תלונת עורך דין אורי בן נתן וקבע כי המשטרה והפרקליטות הורו לחקור ולשלוח את הסנגור הפלילי למעצר בית בעת שייצג חשודים בתיק רצח וגרמו לפגיעה חמורה בזכות החוקתית להיוועצות עם עורך דין. רוזן: "לא פחות חמור, בעקבות ההחלטה לעניין מעצרו ותנאי שחרורו של הסנגור, הוכתם שמו של הסנגור, קבל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדובר בתלונה שהגיש סנגור פלילי לנציבות בחקירת פרשת רצח חמורה, במסגרתה ייצג שניים מהחשודים בפרשה. על פי התלונה, הפרקליטות אישרה את עכובו חקירתו באזהרה של הסנגור בחשד לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי משפט ואף אישרה למשטרה לדרוש את שליחתו למעצר בית בעת שייצג חשודים בפרשה, וכל זאת, מבלי שהיה לכך כל ביסוס ראייתי שיכול היה להחשיד את עורך הדין.

הסנגור, עורך הדין אורי בן נתן, שמייצג את העבריין יניב זגורי שהוחשד כמי שעמד מאחורי רצח דוברה  הירש, גרושתו של העבריין טל קוקוס,  הלין כנגד החלטת גורמי המשטרה לעכבו ולשחררו, בתום חקירתו, למעצר בית למשך חמישה ימים, תוך איסור מוחלט על יצירת קשר עם המעורבים בפרשת הרצח, לרבות לקוחותיו, למשך עשרה ימים. הגבלה זו, לטענת הסנגור, הייתה בלתי מידתית ומנעה ממנו מלייצג שניים מהחשודים בפרשה האמורה.

במהלך הבדיקה שביצע הנציב, השופט (בדימוס) דוד רוזן, בנוגע לטענות שהעלה הסנגור, גרסו הפרקליטות והמשטרה כי ההחלטות לאשר את החקירה באזהרה של הסנגור וכן ההחלטה לשלוח אותו למעצר בית ולהגביל את קשריו עם המעורבים בפרשה שנחקרה באותם ימים, "התקבלו ברגישות והיו סבירות בנסיבות העניין". רוזן לא קנה את זה.

 

מימין השופט (בדימוס) רוזן - צילום יח"צ, משמאל: עורך דין בן נתן (צילום באדיבות העיתון שבע)
מימין השופט (בדימוס) רוזן - צילום יח"צ, משמאל: עורך דין בן נתן (צילום באדיבות העיתון שבע)

הנציב דחה טענות אלו, וקבע, לעניין מעצרו של הסנגור, כי מלימוד תמלילי האזנות הסתר שיורטו במסגרת חקירת הפרשה, ועליהם התבסס החשד נגדו, לא ניתן להסיק כי הסנגור הוא שהדליף מידע אודות חקירת פרשת הרצח.
זאת ועוד, הנציב קבע כי בכל הנוגע לסוגיית מעצרו של הסנגור ותנאי שחרור, "נצטיירה תמונה עגומה וקודרת". מהבדיקה שערך רוזן עלה כי חומר החקירה שנתגבש במועד קבלת ההחלטה להורות על שהייתו של הסנגור במעצר בית ובתנאים המגבילים הינו זהה, למעשה, לחומר החקירה שנתגבש בסיומה של החקירה בעניינו, חקירה שהסתיימה לבסוף בעילה של 'חוסר אשמה'.

נוכח האמור, קבע הנציב  כי "ההחלטה לשחרר את הסנגור למעצר בית תוך הטלת איסור על יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, פגעה בצורה קשה בזכות חוקתית, זכות ההיוועצות של לקוח עם עורך דינו". "חשיבות חוקתית זו כפי שבאה לידי ביטוי בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובפקודת משטרת ישראל", מציין הנציב רוזן, "יש בה כדי להקנות מעמד מיוחד לעורך הדין העושה בתפקידו המקצועי. ההנחיות הנזכרות לא באו ליתן לעורך דין זכויות יתר, הנחיות אלה באו לעגן את זכותו של כל אזרח להגנה משפטית, כמו גם את זכות ההיוועצות החוקתית". כן ציין הנציב, כי "לא פחות חמור, בעקבות ההחלטה לעניין מעצרו ותנאי שחרורו של הסנגור, הוכתם שמו של הסנגור, קבל עם ועדה, כחשוד בביצוע עבירה פלילית חמורה".

על רקע ממצאי הבדיקה הנציב המליץ בפני פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה "לחדד את ההנחיות הרלוונטיות ולהדגיש את הזהירות וכלל הרגישות הנדרשת, קודם ביצוע מהלכים שיש בהם חשש לפגיעה בלתי ראויה ובלתי מידתית בזכות ההיוועצות של אזרח עם סנגורו".

עו"ד בן נתן: מודה לשופט וידע כל שוטר וכל תובע כי אין לו ״בעלות״ על החוק וכי כולם שווים בפניו

עו"ד בן נתן הגיב הבוקר (שלישי) בקורת רוח להחלטה, הודה לשופט רוזן על החלטתו ואמר כי "ידע כל שוטר וכל תובע כי אין לו ״בעלות״ על החוק וכי כולם שווים בפני החוק. אסור שבעלי תפקידים אלו שבידיהם כוח רב , להשתמש בכוחם באופן לא ראוי תוך רמיסה בלתי צודקת וכוחנית  של כל אזרח יהא תפקידו אשר יהא.

לא הייתה שום הצדקה למהלכים העגומים שננקטו כלפי, כך קבע בימ״ש המחוזי בב״ש כב׳ הש׳ ביתן מפורשות. כב׳ הנציב הש׳ (בדימוס), דוד רוזן אליו הוגשה תלונתי בביקורת חסרת תקדים, ראה בחומרה רבה את המהלכים שננקטו כלפי ללא שום הצדקה וקבע כי התמונה שהצטיירה הינה ״עגומה וקודרת״. אני תקווה שהתנהגות שערורייתית מעין זו לא תפגוש שום סניגור ושום אזרח".
עו"ד בן נתן לא היה עורך הדין היחידי שנחקר בפרשה.
 בנוסף לו נחקרו מספר עורכי דין לאחד מהם נסגר התיק מחוזר ראיות ולגבי עורך דין נוסף טרם הוחלט על עמדת המשטרה והפרקליטות. בן נתן היה היחידי שתיק החקירה נגדו נסגר של חוסר אשמה.   בנוגע לכך בן נתן מציין כי "הפגיעה הקשה בשמי הטוב היא אנושה ואת הנעשה לצערי, אין להשיב"

באשר לפרשה ולקוחותיו אומר עורך הדין: "מניעת הזכות להיוועצות משך תקופה של שבועות ארוכים ללא שום הצדקה, הינה בלתי מתקבלת על הדעת. זכותם של חשודים כי יוועצו בסניגורם ללא שום מגבלות.המשטרה ידעה בזמן אמת, כי לא היה שום ניסיון לשיבוש החקירה מצידי ולמרות זאת החליטה על חקירה תחת אזהרה בלא שום הצדקה".

המשטרה: מתפקידה של המשטרה לחקור ביסודיות להגיע לחקר האמת וכולם שוווים בפני החוק

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת חקירת מקרה רצח דבורה הירש ז״ל, עלה החשד נגד עורך הדין בגין שיבוש מהלכי משפט והוא נחקר לאחר קבלת אישור של הפרקליטות. מתפקידה של המשטרה לחקור ביסודיות כל מקום שעולה חשד לביצוע עבירה פלילית במטרה אחת ויחידה: להגיע לחקר האמת, וזאת ללא כל קשר למשלח ידו של החשוד, שכן כולם שוווים בפני החוק.

החלטת שחרורו של החשוד למעצר בית והגבלת קשריו עם המעורבים למשך תקופה קצרה לאור החשדות שהיו נגדו באותה העת בית, התקבלה ברגישות הראויה בהסתמך על חומר הראיות הקיים באותה עת ובכדי לאפשר את המשך החקירה שהבשילה לבסוף לכתבי אישום חמורים שהוגשו ע״י הפרקליטות נגד המעורבים ברצח."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן