Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום ראשון ה-07 באפריל 2019

כותרות המהדורה     טראמפ על הבחירות בישראל: "זה הולך להיות צמוד, מדובר בשני אנשים טובים" (פוליטי)     המתיחות בבתי הכלא: החלה שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים (בטחוני)     המגעים מול חמאס: בתוך שבועיים ישראל אמורה לאפשר להכניס לעזה חומרים העלולים לשמש גם לטרור (בטחוני)     מנהיג חמאס מאיים: "אם ניגרר למלחמה – ישראל תיאלץ לפנות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    טראמפ על הבחירות בישראל: "זה הולך להיות צמוד, מדובר בשני אנשים טובים" (פוליטי)

    המתיחות בבתי הכלא: החלה שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים (בטחוני)

    המגעים מול חמאס: בתוך שבועיים ישראל אמורה לאפשר להכניס לעזה חומרים העלולים לשמש גם לטרור (בטחוני)

    מנהיג חמאס מאיים: "אם ניגרר למלחמה – ישראל תיאלץ לפנות גם את תל אביב" (בטחוני)

    אחרי ההכרה בגולן: נתניהו שוקל לספח חלקים מהגדה המערבית – לא רק את הגושים; הפלסטינים: "נפנה לבית הדין הבינלאומי" (מדיני)

    סנאטור אמריקני: מעוניין שארצות הברית תערוך הסכם הגנה הדדי עם ישראל (מדיני)

    שר החוץ הרוסי: "ההפצצות של חיל האוויר הישראלי בסוריה לא מקובלות עלינו"; תוכנית שלום ללא רעיון שתי המדינות בלתי אפשרית (מדיני)

    תקדים: ארצות הברית צפויה להכריז מחר על משמרות המהפכה האיראניים כעל ארגון טרור; איראן: "נכניס את הצבא האמריקני לרשימה השחורה לצד דאע"ש" (חוץ)

    משבר הברקזיט: המגעים בין ראש הממשלה ללייבור נקלעו למבוי סתום (חוץ)

    השיטפונות באיראן מחריפים: 70 הרוגים ברחבי המדינה; נשים וילדים נקראו לעזוב את האיזור, גברים ובני נוער התבקשו להשאר ולסייע בבנית מחסומים וקירות (חוץ)

    בסוריה ממשיכים להכחיש כי נטלו חלק במבצע להשבת נעדר סולטן יעקב: "לא ידענו מה הרוסים עושים במקום החיפושים" (חדשות)

עיתונאית גלי צה"ל הדס שטייף חוייבה לשלם לעיתונאי שדרן נתן זהבי 390 אלף ₪ בגין תביעת לשון הרע שתבע אותה (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד נאה. הטמפרטורות יעלו במידה ניכרת ויהיו גבוהות מהרגיל לעונה. הלילה: לרוב בהיר.

    שני: נאה עד מעונן חלקית. תחול ירידה קלה בטמפרטורות בעיקר במישור החוף ובשפלה , אך עדיין הטמפרטורות תישארנה גבוהות מהרגיל לעונה.

    שלישי: מעונן חלקית עד נאה. הטמפרטורות יעלו וייעשה חם מהרגיל לעונה.

    רביעי: מעונן חלקית. תחול התקררות ניכרת.

חדשות

390 אלף שקל בגלל טענה על הטרדה מינית: הדס שטייף תפצה את נתן זהבי

שטייף, עיתונאית גלי צה"ל, תפצה את זהבי לאחר שטענה שהטריד מינית. שדרן הרדיו הגיש נגדה תביעת לשון הרע בשל הפרסום, ובית משפט השלום בתל אביב החליט לקבל את התביעה. זהבי בריאיון הבוקר: "יש שופטות בתל אביב. שטייף היא שקרנית, לא אמינה" שטייף מתכוננת לערער: "לא תם ולא נשלם"

מהפך: אחרי חמש שנים קשות – מפלס המים בכנרת שובר שיאים

הימה הגלילית השלימה עליה של כמעט שלושה מטרים במפלס המים. מתחילת העונה עלתה הכנרת בשני מטרים ו-99 ס"מ. למרות השינוי הדרמטי, החורף האחרון הגיע אחרי שנים שחונות ולכנרת עדיין חסרים שני מטרים ו-85 ס"מ

בסוריה ממשיכים להכחיש כי נטלו חלק במבצע להשבת נעדר סולטן יעקב: "לא ידענו מה הרוסים עושים במקום החיפושים"

במשטר הסורי ממשיכים להכחיש שהיו מודעים למבצע לאיתור גופתו של זכריה באומל הי"ד שנהרג במהלך קרב סולטן יעקב. אחד מקציני השטח בצבא סוריה, שנכנס למחנה אחרי תום הקרבות ויציאת דאעש ממנו, אמר לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" כי הכוחות הרוסיים נכנסו יותר מפעם אחת למחנה הפליטים אל-ירמוכ בדרום דמשק בסיועם של אנשי המחנה, לאחר שלוחמי דאעש יצאו ממנו בשנה האחרונה. כשבאחת הפעמים אף נפתחה עליהם אש מצד החמושים. אך "בזמנו לא נעשה בירור לגבי אופי המשימה של החיילים הרוסים בתוך המחנה, מכיוון שמהלכים אלה נתפסו כחלק מהמשא ומתן בין הצד הרוסי לבין אנשי דאעש" לדבריו, "לבית הקברות שטוענים כי הכיל את עצמותיו של באומל נגרמו נזקים כבדים כתוצאה מההפצצות והקרבות, עד כדי כך שחלק מהמצבות רוצצו – לכן היה קשה להבחין שבוצעו חפירות בקברים".

– לפני שנה וחצי, הציג אגף המודיעין בצבא לשר הבטחון מידע שהצטבר לגבי מיקום הגופות בסוריה של לוחמי קרב סולטן יעקוב. וביקשו ממנו לנסות לגייס את הרוסים למשימה. הרוסים נענו לאתגר ואף הקימו כוח משימה מיוחד בראשות מפקד שקיבל מידע מודיעיני מישראל וקיים פגישות תכופות. הצדדים ביצעו יחד תהליך ארוך ומסודר של למידה, הכרת השטח וניסיונות לחשוב יחד מחוץ לקופסה. לא כל הפעולות היו בהתחלה מוצלחות, אך הצדדים לא הרימו ידיים. בעקבות תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי במהלך תקיפה ישראלית בצפון סוריה לפני שבעה חודשים התערב המבצע, אך בהמשך המשיכו הרוסים במאמצים.

    בואינג זיהתה תקלה חדשה במטוסי 737 MAX שהתרסקו באתיופיה ואינדוזיה; קצב ייצור המטוסים יצומצם

    חברת בואינג זיהתה בסוף השבוע תקלה בתוכנת מטוסי בואינג 737 MAX – שאינה קשורה במערכת ה-MCAS שכשלה בהתרסקות המטוס האתיופי ובהתרסקות המטוס האינדונזי. לפי החברה, מדובר בבעיה חדשה, הקשורה לשליטה במדפי המטוס וכן בעיה נוספת במערכת ההיגוי. בעקבות כך הודיעה החברה על צמצום בייצור המטוסים מהדגם הבעייתי – 42 בחודש במקום 52. זאת במקביל לעבודות שדרוג המערכות במטוסי הסדרה מדגם MAX.

ריקול לבעלי פרארי בישראל

פרארי ישראל מזמינה בעלי מכוניות לתיקון בטיחותי. 33 מכוניות מדגמים שונים של יצרנית מכוניות הספורט פרארי יוזמנו למוסכי היבואנית אוטו איטליה. כל המכוניות יוצרו בין השנים 2014 ו-2018 ובכולן יש צורך להחליף את כרית האוויר "עקב איבוד תכונותיה לאורך זמן". ביבואנית אומרים כי משך העבודה צפוי להיות בין שעה ורבע לשלוש שעות.

נהג רכב נתפס "טס" במהירות 177 קמ"ש בכביש 60

נהיגה במהירות מופרזת שאינה תואמת את תנאי הדרך מהווה סכנה ממשית ועלולה לגרום לאיבוד שליטה ברכב, ואף להיות גורם קטלני בקרות תאונה חלילה. משטרת ישראל מבצעת פעילות מוגברת ונחושה נגד עבירות המהירות במטרה להרתיע ולאתר פורעי חוק המסכנים את כלל משתמשי הדרך.

בסוף השבוע, במהלך פעילות אכיפה של שוטרי התנועה ביהודה ושומרון בכביש 60 סמוך לצומת ג'ית, נמדד במכמונת מהירות "דבורה" רכב פלסטיני שנהגו נסע במהירות של 177 קמ"ש, בקטע כביש בו המהירות המותרת הינה 80 קמ"ש.רישיונו של הנהג תושב בורין נפסל במקום ל-30 יום והוא הועבר להמשך טיפול תעבורתי.

פוליטי

סקר חדשות 13 האחרון לקראת סוף השבוע האחרון: אפשרות לתיקו בין כחול לבן לליכוד, הימין מוביל עם 66 מנדטים

מסקר חדשות 13 שפורסם ביום שישי עולה כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, הליכוד וכחול-לבן שומרים על שוויון של 28 מנדטים כל אחד. המפלגה השלישית בגודלה היא העבודה בראשות אבי גבאי, שהשיגה 11 מנדטים. מבחינת תמונת הגושים, גוש הימין מוביל בפער של 12 מנדטים על גוש המרכז-שמאל: 66 מול 54. זהו מספר המנדטים הגבוה ביותר שמקבל גוש הימין מבין כל הסקרים האחרונים. * מדובר בסקר האחרון שפורסם במערכת הבחירות הנוכחית, בהתאם לחוק הבחירות, שאוסר על עריכת סקרים בשלושת הימים האחרונים.

– (תיקון טעות: בסקר של החדשות12 שהובא ב'הכותרות' ביום שישי נפלה טעות בנתוני מפלגות כחול-לבן והליכוד. ע"פ הסקר כחול-לבן מגיעים למקום הראשון עם 30 מנדטים לעומת הליכוד שמקבלים 26 מנדטים בלבד, ובחלוקה גושית גוש הימין מקבל 64 מנדטים בלבד, ולא 68 כפי שצויין)

טראמפ על הבחירות בישראל: "זה הולך להיות צמוד, מדובר בשני אנשים טובים"

אחרי שהכיר בגולן, מה שנחשב כחיזוק לנתניהו: נשיא ארה"ב רמז אמש כי גם אם נתניהו יפסיד את השלטון הוא ימשיך בגישה הפרו ישראלית. במהלך נאום שנשא אמש באירוע של הקהילה היהודית הרפובליקנית בלאס וגאס פנה הנשיא לקהל הנוכחים באירוע והתעניין: "איך מתקדם המרוץ לראשות הממשלה בישראל?". בשלב זה רבים בקהל התחילו לצעוק "ביבי", אז השיב להם הנשיא האמריקני כי להערכתו "הבחירות יהיו צמודות" והוסיף כי "מדובר בשני אנשים טובים" – כשהוא מתכוון לרה"מ נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ.

– בנוסף לבחירות בישראל, טראמפ התייחס בנאומו לנושאים שונים בנוגע למדיניות ממשלו כלפי המדינה, ול"עסקת המאה", שהוא מתכנן לפרסם לאחר הבחירות. טראמפ ציין כי הוא "תמיד יתמוך בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה", תוך שהוא ציין את המאבקים שהוא מקיים באו"ם, נגד מה שהוא הגדיר כהטייה האנטי ישראלית בארגון הבינלאומי.

– לפני כשבועיים נפגשו טראמפ ונתניהו בוושינגטון, ובמהלך הביקור חתם טראמפ על הצהרה נשיאותית להכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. בריאיון שהעניק לערוץ "פוקס ביזנס" אמר טראמפ כי החלטתו להכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן לא הייתה "מתנת בחירות" לנתניהו. "אני שומע שמצבו טוב. איני יודע אם מצבו מדהים אבל מצבו טוב. אבל אני סבור שגם הצד השני, או כל מי שנגדו, יתמוך במה שעשיתי".

    בכירים בליכוד: "לא נאפשר לנתניהו להקדים את הפריימריז" * חמישה בכירים בליכוד אמרו לחדשות 13 כי לא יאפשרו לראש הממשלה בנימין נתניהו להקדים את הבחירות המקדימות ליו"ר המפלגה, במידה וינצח בבחירות. זאת לאחר שבעבר הקדים נתניהו את הפריימריז בליכוד, כמה חודשים אחרי שניצח בבחירות. * בכירי הליכוד אמרו כי יתאחדו מכל קצוות המפלגה כדי למנוע זאת.

בטחוני

המתיחות בבתי הכלא: החלה שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים

כמה עשרות אסירים ביטחוניים פתחו הבוקר (ראשון) בשביתת רעב, כאשר הכוונה היא שאסירים נוספים יצטרפו לשביתה במהלך הימים הקרובים שביתת הרעב הוכרזה בעקבות החלתו של פיילוט המיסוך הסלולרי בבתי הכלא המונע מהאסירים לקיים שיחות טלפוניות עם ניידים מוברחים. השביתה תגיע לשיאה לקראת "יום האסיר הפלשתיני" שתחול בעוד עשרה ימים.

– עד כה השיבו עשרות מבכירי האסירים באגפי חמאס את ארוחותיהם, אך האירוע יוגדר כשביתת רעב רק לאחר שיוחזרו שלוש ארוחות ברצף. ברגע ששביתה כזאת מוכרזת ננקטות סנקציות נגד האסירים – החל מהוצאת מכשירי חשמל מהתאים ועד ניוד אסירים בין בתי כלא והכנסה של אסירים לבידוד * במקביל, בשב"ס מתגברים כוחות, גם רפואיים, למקרה ויתמוטטו אסירים, ונערכים לכל תרחיש – כולל ניסיונות פיגוע בתוך הכלא.

– גורם בכיר בשב"ס אישר כי למרות הכחשות השב"ס, בימים האחרונים התנהל דיאלוג בין מערכת הביטחון לבין הנהגת האסירים כדי למנוע את השביתה, אך נכון למוצאי שבת, הצדדים לא הגיעו להסכמות. על פי נציגי האסירים, מערכת הביטחון הציעה לאסירים הכנסת טלפון ציבורי לאגפים שיהיה תחת האזנה (ללא הסרת המיסוך הסלולרי) וכי שאר הדרישות שלהם כמו השבת הביקורים, הסרת הסנקציות נגדם ושיפור תנאי הכליאה שלהם, יידונו רק אחרי הבחירות בישראל. לפי שעה האסירים טוענים כי סירבו להצעה זו וכי ההצעות באופן כללי אינן עומדות בדרישות המינימום שלהם. * דובר רשות האסירים, חסיין עבד רבו, אמר בריאיון לרדיו פלסטיני כי "האסירים העניקו ארכה לשירות בתי הסוהר על מנת שיענה לדרישותיהם, וכי הם מצפים לתשובה בשעות הקרובות".

– לפי הפלסטינים, ישראל הציעה לפלסטינים להקפיא את פרויקט המיסוך הסלולרי בבתי הכלא למשך חודשיים, ואז לקיים משא ומתן על הפעלתו. גורם בכיר בקרב האסירים אף סיפר כי בימים האחרונים שוחחו בכירי חמאס בבתי הסוהר עם משפחותיהם ועם בכירים בארגון ברצועת עזה, כהוכחה לכך שמשבשי הקליטה שהותקנו אינם פועלים. ע"פ הדיווח, בחמאס סירבו להצעה הישראלית ודרשו כי בנוסף להקפאת המיסוך, ישראל תבטל את העונשים שהוטלו על האסירים שהשתתפו במהומות בבתי הסוהר לאחר דקירת הסוהרים בשבוע שעבר, תחזיר את האסירים שהועברו מקציעות לבתי סוהר אחרים, תאשר ביקורי משפחות לאסירים מעזה ותוסיף מצרכים חדשים לקנטינות ועוד.

המגעים מול חמאס: בתוך שבועיים ישראל אמורה לאפשר להכניס לעזה חומרים העלולים לשמש גם לטרור

חבר בוועד של מארגני "צעדות השיבה" בגבול עזה אמר בסוף השבוע לכאן חדשות כי לפי לוח הזמנים שהציגו המצרים בפני הפלגים ברצועה. כבר בתוך שבועיים ישראל אמורה לאפשר הכנסה של חומרים דו-שימושיים, העלולים לשמש גם לטרור, ושהכנסתם נאסרה עד כה. בנוסף, אמורים להיכנס לרצועה 100 מיליון דולר – 40 מיליון מקטר ו-60 מיליון נוספים מהאיחוד האירופי.

מנהיג חמאס מאיים: "אם ניגרר למלחמה – ישראל תיאלץ לפנות גם את תל אביב"

ברקע המגעים להבנות רגיעה עם ישראל שיגר אתמול מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, מסר אזהרה לישראל. בפגישה שקיים עם נציגי ארגונים אזרחיים והכוחות הלאומיים ברצועה אמר סינוואר כי האצבע של חמאס נשארת על ההדק, וישראל תיאלץ לפנות את אזרחיה גם מתל אביב במלחמה הבאה. "האצבע שלנו על ההדק. ההתנגדות חזקה היום עשרות מונים מאשר הייתה בצוק איתן. אם תהיה מלחמה נוספת ישראל תפנה לא רק אזרחיה בעוטף עזה, אלא גם באשדוד, בנגב, באשקלון ובתל אביב; תרשמו את ההבטחה הזו לפניכם".

צעדות השיבה: אלפים הפגינו בגבול רצועת עזה; 83 פצועים

כ-11,000 אלפים פלסטינים הפגינו ביום שישי בצהריים בחמשה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה בהפגנות השיבה כמדי שבוע. מרבית הזמן המפגינים לא התקרבו אל הגבול אלא שמרו מרחק של כ-300 מטרים מהגדר. אולם נרשמו גם אירועים חריגים בהם פלסטינים יידו אבנים, השליכו מטעני חבלה והבעירו צמיגים. החיילים במקום השיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי בהתאם להוראות הפתיחה באש, כ-83 מפגינים נפצעו בדרגות שונות, חלקם מאש חיה, ופלסטיני אחד נפצע באורח אנוש * עוד נמסר כי נרשמו כמה ניסיונות לחציית הגדר, ובאחד המקרים פלסטיני שהצליח לחדור לישראל חזר לרצועה כעבור זמן קצר.

    מתאם השבויים והנעדרים במסר לסינוואר: "לא יהיה שיקום עמוק לעזה ללא שחרור השבויים והנעדרים" * מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה אמר בסוף השבוע לחדשות 'וואלה' כי חמאס חייב להבין שלא יהיה שיקום עמוק לעזה ללא שחרור השבויים והנעדרים".

מדיני

אחרי ההכרה בגולן: נתניהו שוקל לספח חלקים מהגדה המערבית – לא רק את הגושים; הפלסטינים: "נפנה לבית הדין הבינלאומי"

למרות שבעבר התנגד למהלך, ראש הממשלה נתניהו שוקל לספח או להחיל את החוק הישראלי על חלקים מהגדה המערבית לאחר הבחירות. עיתוי מהלך כזה יהיה אחרי הצגת תכנית השלום של טראמפ ולאחר שהפלסטינים ידחו אותה וישראל תקבל אותה בחיוב עם הסתייגויות. בתרחיש כזה נתניהו סבור כי ניתן יהיה לקבל גיבוי של ממשל טראמפ למהלכי סיפוח או החלת החוק הישראלי לפחות על שטח ההתנחלויות או על כמה מגושי ההתנחלויות.

– בראיון שהעניק אמש להחדשות12 אמר נתניהו כי "נעבור לשלב הבא להחלת ריבונות ישראלית בהדרגה בשטחי יהודה ושומרון. אני גם לא מבדיל בין גושי ההתיישבות לנקודות ההתיישבות הבודדות, כל נקודת יישוב כזאת היא ישראלית מבחינתי. יש לנו אחריות אליהן ולא אעביר אותן לפלסטינים. יש לי גם מחויבות לביטחון ישראל משום שאם למדנו משהו, זה שאם נוטשים שטח, האסלאם הקיצוני ואיראן נכנסים, אני לא עומד למסור את ליבה של ישראל".

– מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, הגיב כי "הצהרת נתניהו היא יישום עסקת המאה שהחלה בהכרזה על ירושלים כבירת ישראל. עלינו לפנות מיד לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כדי שהמועצה המשפטית של בית הדין תיזום חקירה נגד בכירים ישראלים שביצעו פשעי מלחמה".

סנאטור אמריקני: מעוניין שארצות הברית תערוך הסכם הגנה הדדי עם ישראל

הסנאטור לינדזי גרהאם, שנכח יחד עם נשיא ארה"ב טראמם באירוע של הקהילה היהודית הרפובליקנית בלאס וגאס, אמר כי הוא מעוניין שארצות הברית תערוך הסכם הגנה הדדי עם ישראל שמטרתו לומר לעולם: "התקפה על ישראל תחשב להתקפה על ארצות הברית". לדבריו, אמריקה צריכה להגיד לאויבותיה של ישראל שאם הן מחפשות "להשמיד את המדינה היהודית היחידה, תצטרכו לעבור אותנו כדי להגיע אליה". * גרהאם גם הציע שהסנאט האמריקני, הנשלט על ידי הרפובליקנים, יצביע בעוד כחודש על הכרה רשמית בריבונות ישראל על רמת הגולן, ויכריח את הדמוקרטים להתקדם עם המהלך.

שר החוץ הרוסי: "ההפצצות של חיל האוויר הישראלי בסוריה לא מקובלות עלינו"; תוכנית שלום ללא רעיון שתי המדינות בלתי אפשרית

בראיון שהעניק לעיתון המצרי "אל-אהראם" אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי "ההפצצות של חיל האוויר הישראלי בסוריה לא מקובלות עלינו, והזהרנו את כל הצדדים מפני הסלמה. אנו עומדים בפני מצב בו סוריה תהפוך לזירת עימות בין השחקנים השונים באזור", לדבריו, הדבר עלול להוביל לתוצאות שליליות לא רק עבור המדינות השכנות, אלא עבור כל המזרח התיכון.

– שר החוץ הרוסי הוסיף כי "ההכרה האמריקאית בסיפוח הגולן עלולה לפגוע ביציבות שהושגה באמצעות עבודה קשה". לדבריו "ההכרה של וושינגטון בסיפוח רמת הגולן על ידי ישראל חושפת שוב את נחישותה של ארצות הברית להרוס את היסוד המקובל של המשפט הבינלאומי, שמהווה את הבסיס לפתרון במזרח התיכון. מוסקבה מכירה באופן מלא בריבונותה של סוריה על השטח ועמדתנו בנושא רמת הגולן נותרה ללא שינוי".

– לברוב אף התייחס בריאיון ל"עסקת המאה" של טראמפ, ואמר כי ההסכם יהיה דרך ללא מוצא אם יזנח רעיון שתי המדינות: "ארצות הברית לא פירטה את סעיפי 'עסקת המאה', אבל על פי השמועות, ההסכם נועד להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים בלי להתחייב לפיתרון שתי המדינות", אמר. "ללא פיתרון בעיות הפלסטינים יהיה בלתי אפשרי לשמור על שקט יציב לטווח הארוך באזור".

דרום אפריקה: לא נחזיר את השגריר לישראל

שרת החוץ, של דרום אפריקה הודיעה אתמול כי היא השגריר בישראל שהוחזר בעבר להתייעצויות לאחר הרג עשרות אנשי חמאס בהפגנות ברצועת עזה, לא יוחזר לישראל. לדבריה, "השגריר שלנו חוזר לדרום אפריקה ואנחנו לא נחליף אותו. למשרדנו בתל אביב לא יהיה כל מנדט פוליטי, מסחרי או של שיתוף פעולה בפיתוח". * ממשלת דרום אפריקה נחשבת לאחת העוינות ביותר לישראל בעולם. הממשלה הדרום אפריקנית מנהלת דיאלוג עם החמאס, וכמה משריה אף שבתו רעב לאות הזדהות עם שביתת האסירים בבתי הכלא בישראל.

– גורמים מדיניים בישראל הבהירו כי "דרום אפריקה לא החזירה השגריר שלה. השגריר הקודם סיים את תפקידו בדצמבר ומאז לא הוחלף". לדבריהם, "אין כוונה למנות שגריר חדש בשלב זה. בעוד חודש ייערכו בדרום אפריקה בחירות, ולפי הערכות הדברים שרת החוץ נועדו לשכנע בוחרים מוסלמים להצביע למפלגת השלטון (ANC). העובדה שאין שגריר מכהן לא הופך 'שגרירות' למשהו אחר".

חוץ

תקדים: ארצות הברית צפויה להכריז מחר על משמרות המהפכה האיראניים כעל ארגון טרור; איראן: "נכניס את הצבא האמריקני לרשימה השחורה לצד דאע"ש"

בפעם הראשונה ארה"ב תכריז על צבא רשמי של מדינה אחרת כעל ישות טרור: העיתון האמריקני "וול סטריט ז'ורנל" דיווח בסוף השבוע כי ארצות הברית צפויה להכריז מחר (שני) על משמרות המהפכה באיראן כעל ארגון טרור. מטרת המהלך לפגוע בעסקיהם של משמרות המהפכה באירופה ובמקומות אחרים בעולם. אך ההשלכות המעשיות טרם התבהרו, מפני שכבר היום מכירה ארה"ב באיראן כתומכת טרור ומטילה עליה סנקציות חריפות. * מי שמקדם את המהלך הם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ מייק פומפאו, אולם בפנטגון (כולל הרמטכ"ל) וב-CIA חלוקים לגביו ומזהירים מפגיעה בכוחות באזור, וכן כי היא עלולה לפתוח פתח לממשלות אחרות להכריז על גורמים צבאיים ומודיעיניים של ארה"ב כארגון טרור.

– בתגובה לדיווחים אמר יו"ר ועדת הביטחון של הפרלמנט האיראני: "אם משמרות המהפכה יוכנסו לרשימת ארגוני הטרור בארצות הברית, אנחנו נכניס את הצבא של המדינה לרשימת ארגוני הטרור שלנו – לצד דאעש".

– לפי גורם ביטחוני, פיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, האחראי על הכוחות האמריקניים במזרח התיכון, מתכנן להוציא אזהרה אזורית לחייליו בימים הקרובים, כמשנה זהירות במקרה בו הצעד יגרום לאיראן, או למליציות שיעיות באזור, לתקוף.

– משמרות המהפכה האיראניים הן כוח צבאי שתפקידו העיקרי הוא להגן על המשטר השיעי הקיים באיראן וכן לשרת את האינטרסים של איראן במדינות זרות, בין היתר על ידי הדרכת ארגוני טרור וביצוע פעולות טרור עצמאיות. אנשי הארגון נקשרים לתוכניות הגרעין של טהרן, ולמערך הטילים הבליסטיים והניסויים שנערכו בהם לאחרונה. * הכח הוקם לפני 40 שנה לאחר המהפכה האיסלמית במדינה, וגדל לכוח צבאי מלא במהלך מלחמת איראן-עיראק. כיום כולל הארגון כ-125 אלף חיילים המאיישים את יחידות חיל הים, האוויר והיבשה. כש"כוח קודס" של הארגון תחת פיקודו של קאסם סולימאני נחשב ליחידת העילית.

משבר הברקזיט: המגעים בין ראש הממשלה ללייבור נקלעו למבוי סתום

מפלגת הלייבור הודיעה בסוף השבוע כי ראשת ממשלת בריטניה, לא הציעה "שינוי אמיתי או פשרה" בשיחות שניהלה עם המפלגה בניסיון לנסח יחד הסכם יציאה מהאיחוד האירופי. רה"מ רצתה להשיג רוב בפרלמנט להסכם כדי שראשי האיחוד יאשרו את בקשתה מאתמול לדחיית הברקזיט מיום שישי הקרוב ל-30 ביוני. כעת, פחתו הסיכויים שהמחוקקים בבריטניה יצליחו להגיע להסכמה ביניהם. מה שאומר כי ייתכן ובריטניה תעזוב את האיחוד כבר ביום שישי ללא הסכם. * צרפת, בלגיה וספרד הסכימו שיש לדחות את הברקזיט בשבועיים לכל היותר (גרדיאן)

השיטפונות באיראן מחריפים: 70 הרוגים ברחבי המדינה; נשים וילדים נקראו לעזוב את האיזור, גברים ובני נוער התבקשו להשאר ולסייע בבנית מחסומים וקירות

איראן החלה בפינוי המוני של עיירות וכפרים בדרום מערב המדינה, לאחר שהמשך הגשמים מאיים על שובם של השיטפונות שהספיקו כבר לגבות את חייהם של 70 תושבים. צו פינוי הוצא לאזורים המועדים לשיטפון, ונשים וילדים נקראו להתפנות במהירות. אך עם זאת, גברים ובני נוער התבקשו להישאר ולסייע בבניית מחסומים וקירות כדי למנוע את התפשטות השיטפונות. * הרשויות החלו בפינוי המוני של עיירות וכפרים בדרום מערב המדינה, ומעבר הגבול עם עיראק נסגר לתנועת אזרחים וסחורות מחשש להצפות. לפי תחזיות מזג האוויר, הגשם צפוי להיפסק באזור רק ביום שני ומניין ההרוגים הגבוה צפוי להמשיך לעלות, היות והסכרים במדינה עשויים שלא לעמוד בפרץ השיטפונות.

– לדברי גורם בשלטון המקומי, הזרימה בנהר קארקק התחזקה באופן משמעותי והביאה את הסכר הגדול באזור לסכנת קריסה. "היינו חייבים לפתוח מעט את הסכר כדי לשחרר את הלחץ". לפחות 1,900 ערים וכפרים נפגעו בשיטפונות החוזרים שהחלו בחודש שעבר. וארגוני ההצלה והחירום במדינה מתקשים לסייע ל-86 אלף האזרחים שפונו עד כה מבתיהם.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן