Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הלילה) יום שני ה-08 באפריל 2019

כותרות המהדורה     שלישי, 7:00 בבוקר: 6,339,729 ישראלים יוכלו לבחור את מועמדים לכנסת ה-21 ב-10,460 קלפיות (פוליטי)     לקראת האפשרות למהפך שלטוני: כלי התקשורת הערביים הבינלאומיים עוקבים אחר הבחירות בישראל (פוליטי)     המו"מ עם שב"ס נכשל: כ-150 אסירים ביטחוניים החלו בשביתת רעב (בטחוני)     בכיר אמריקני: רוצים להציג את תוכנית השלום בתוך חודשיים (מדיני)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    שלישי, 7:00 בבוקר: 6,339,729 ישראלים יוכלו לבחור את מועמדים לכנסת ה-21 ב-10,460 קלפיות (פוליטי)

    לקראת האפשרות למהפך שלטוני: כלי התקשורת הערביים הבינלאומיים עוקבים אחר הבחירות בישראל (פוליטי)

    המו"מ עם שב"ס נכשל: כ-150 אסירים ביטחוניים החלו בשביתת רעב (בטחוני)

    בכיר אמריקני: רוצים להציג את תוכנית השלום בתוך חודשיים (מדיני)

    לקראת הפיכה?: סודן: הצבא מגן על אלפי מפגינים בבירה ח'רטום נגד הרודן אל־באשיר (חוץ)

    ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור; בתגובה: איראן הכריזה על צבא ארה"ב כארגון טרור (חוץ)

    נמשכים הקרבות ליד בירת לוב: לפחות 35 בני אדם נהרגו, נמל התעופה הושבת; צוותים דיפלומטים מרחבי העולם מתפנים מהאזור (חוץ)

    החל משבוע הבא: לקוחות הבנקים יקבלו ציון על סמך דירוגי האשראי (צרכנות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית. במישור החוף ובשפלה מדי פעם יתכנו ערפלים.

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. עליה ניכרת בטמפרטורות וירידה בלחות. חם מהרגיל לעונה. אחה"צ יחדור לאזורינו אוויר קריר יותר ולח. יתכן אובך. לקראת לילה יתכן גשם מקומי קל בעיקר בצפון הארץ.

    רביעי: מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת של הטמפרטורות והן יהיו נמוכות מהרגיל לעונה.

    חמישי: מעונן חלקית עד נאה עם עלייה קלה בטמפרטורות.

    שישי: נאה. עליה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו מעט גבוהות מהרגיל לעונה.

חדשות

יום חופשי בשביל הנקיונות לפסח, וטיולים חינם ברחבי הארץ לכל הילדים

חג הפסח מגיע, וליל בדיקת חמץ בעוד פחות משבועיים: יום הבחירות (שלישי) מוגדר כיום שבתון. המשמעות היא שאין חובה לעבוד ביום זה, והמעסיק לא ינכה יום חופש לעובד שינצל זאת. * בזמן שבבית מנקים לפסח התחבורה הציבורית (בינעירונית) ברחבי הארץ תתאפשר בחינם, החל מהערב ב-20:00 ועד לתום השירות מוצאי הבחירות.

– תחבורה: באוטובוסים עירוניים יהיה צורך לשלם כרגיל, אך לאוטובוסים בינעירוניים אפשר לעלות ולנסוע ללא כרטיס כלל, הנוסעים בקווים אלו יעלו לאוטובוס באופן חופשי, ללא תיקוף וללא צורך בהצגת מסמכים. הנוסעים בקווי אילת יתבקשו להציג תעודת זהות בליווי ספח או רישיון נהיגה * יודגש כי לא כל הקווים הבינעירוניים הם בחינם, ונוסעים המעוניינים לברר לגבי קו בינעירוני ספציפי יכולים לעשות זאת במוקד המידע הארצי לתחבורה ציבורית במספר 8787*.

– ברכבת מדגישים כי נסיעה-חינם תתבצע רק אחרי הנפקת כרטיס נייר חד-פעמי, ולא באמצעות כרטיס הרב-קו שבידי הנוסעים. כדי לממש את הזכות לנסיעה חינם יהיה צורך לגשת למכונות הכרטיסים ולהנפיק כרטיס ייעודי.

– עבודה: לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות ולאיים עליו בסנקציות, כל עוד מדובר במקום עבודה שאינו כלול ברשימה שנקבעה על ידי ועדת הבחירות. אך מעסיקים נוהגים לשלם לעובדים ביום הבחירות שכר בשיעור של 200%. * בין העסקים שוועדת הבחירות קבעה כי הם יכולים לפעול ביום הבחירות ניתן למנות מסעדות, מפעלי מים וחשמל, בתי חולים, וכוחות הצלה, פועלים כסדרם. חנויות לממכר מזון פועלים עד השעה 12:00 בצהריים.

מתיחות חריפה בין המוסד למל"ל בנוגע לניהול הקשרים עם מדינות ערב המתונות

בכירים במוסד טוענים כי אנשי המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה עוקפים אותם ומנהלים ערוצי קשר עקיפים מול מדינות ערביות ומוסלמיות * במהלך אחד הוויכוחים בין המוסד למטה לביטחון לאומי איימו בכירים במוסד כי אם המטה לביטחון לאומי יפעל שוב מול מדינות ערב ללא תיאום – המוסד ינקוט נגדו בסנקציות שיקשו על מגעיו עם העולם הערבי (הצנזורה הצבאית אינה מאפשרת לפרט מהן אותן סנקציות). * במוסד ובמל"ל דחו את הטענות על מחלוקת בין הגופים (החדשות13)

7 שנות מאסר לעובד הקונסוליה הצרפתית שהבריח נשק מעזה לגדה

עובד הקונסוליה הצרפתית בירושלים, שייבא בשלוש הזדמנויות שונות כשלושים כלי נשק מרצועת עזה ליהודה ושומרון – תוך ניצול מעמדו הקונסולרי שאפשר לו להימנע מבידוק בטחוני במעבר ארז. הורשע במסגרת עסקת טיעון ונגזרו עליו שבע שנות מאסר ותשלום קנס של 30 אלף שקלים. * לפי נהלי בדיקות במעברי גבול, רכב בעל לוחית רישוי דיפלומטית או קונסולרית, נהנה מהקלות משמעותיות בבדיקה הפיזית בתוך הרכב. * חבריו אמרו בשיחה עם חדשות 13 כי "הוא אוהב את ישראל, אבל אוהב יותר כסף". לדבריהם, לפרנק לא היה קשר לאסלאם.

פוליטי

שלישי, 7:00 בבוקר: 6,339,729 ישראלים יוכלו לבחור את מועמדים לכנסת ה-21 ב-10,460 קלפיות

מחר (שלישי) בשעה 7:00 בבוקר ייפתחו 10,720 קלפיות ביותר מ-4,000 ריכוזים בכל רחבי הארץ, ו-6,339,729 אזרחים יוכלו לבחור את מועמדיהם לכנסת ה-21. בכל שעתיים יימסרו למרכז השליטה של וועדת הבחירות הארצית פרטים על ההצבעה ברחבי הארץ. הקלפיות ייסגרו בשעה 22:00 בלילה, וכל מי שיגיע לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם לא הספיק עדיין להיכנס אל מעבר לפרגוד. * ביישובים קטנים (עד 350 תושבים), בבתי סוהר ובבתי חולים ההצבעה תתקיים מ־8:00 בבוקר עד 20:00 בערב.

– לא ניתן להצביע בקלפי שאינה הקלפי אליה האזרח משויך. בוחרים שמוגבלים בניידות יוכלו להצביע בקלפיות שהגישה אליהן וסידורי ההצבעה בהן מותאמים עבורים. אם לא ניתן לראות את המוגבלות, הבוחר נדרש להצהיר בכתב כי הוא מוגבל בניידות. הצהרת שווא היא עבירה פלילית שדינה חצי שנת מאסר או קנס.

– בוחרים עם לקות ראייה יכולים להצביע בסיוע מלווה או באופן עצמאי בסיוע אמצעי טכנולוגי שיקריא להם את פתק ההצבעה שיוצב כפיילוט ב-12 מוקדים של קלפיות ברחבי הארץ.

– אחוז החסימה עומד כיום על 3.25% מכלל הקולות הכשרים, שהם כ־140 אלף קולות. לפיכך, רק מפלגות שיקבלו יותר מ־3.25% מהקולות ייכנסו לכנסת ויזכו לייצוג של ארבעה ח"כים או יותר. * הכנסת פתקי הצבעה של מספר מפלגות ביחד, או פתקים לבנים שלא רשום עליהם שום דבר נחשבים פתקים פסולים שאינם נספרים כלל.

– עד לשעת בוקר מוקדמת של יום רביעי, בין 80% ל-90% מהקולות כבר יוזנו למחשב ותמונת חלוקת המנדטים תהיה ברורה באופן כללי, ועד ליום רביעי בצהריים יפורסמו התוצאות המלאות של הקלפיות הרגילות, הכוללות 90%-95% מהקולות. ייתכן כי הפעם, בשל מספר השיא של הרשימות המתמודדות העומד על 41, התהליך ייקח מעט יותר זמן מאשר בבחירות הקודמות. רק לאחר מכן נספרים הקולות שבמעטפות הכפולות, והתהליך עתיד להסתיים ביום חמישי לפנות ערב או בשישי בבוקר לכל המאוחר. המעטפות הכפולות מונות 6%-7% מן הקולות, ולכן, אם התוצאות צמודות במיוחד, השפעתן עלולה להיות מהותית.

לקראת האפשרות למהפך שלטוני: כלי התקשורת הערביים הבינלאומיים עוקבים אחר הבחירות בישראל

האפשרות למהפך שלטוני בישראל גרמה לכלי התקשורת בעולם הערבי לצאת מאדישותם, הם מגלים עניין רב בפרטים הקטנים ביותר הנוגעים לבחירות, כולל פרסום סקרים וכתבות פרופיל על "הגנרל בני גנץ המאיים על שלטונו של בנימין נתניהו", על הליך הרכבת הקואליציה ועל האופציה להקמת ממשלת אחדות, שהיא בעיני רבים בעולם הערבי "ממשלת קיפאון לאומי".

– בימים האחרונים מתגברים הערוצים הבינלאומיים בערבית את הצוותים שלהם בישראל. זה כולל את אל־ג'זירה בערבית ובאנגלית, BBC בערבית, אל־חורה האמריקאי וגם אל־ערבייה הסעודי.

– האתר הסעודי "אילאף" פרסם בסוף השבוע כתבה העוסקת במפלגת העבודה, ש"שלטה בחיים הפוליטיים בישראל שנים רבות, אך הסקרים לא מנבאים לה יותר מעשרה מנדטים". הכותרת, מלווה בתמונתו של אבי גבאי, צופה למפלגה "קשיים רבים בבחירות".

– בעיתון "א־שארק אל־אווסט" הלונדוני פרסמו דיווח נרחב על סקרי סוף השבוע, שבהם גנץ מוביל, וידיעה נוספת על האפשרות שגורמים זרים ישבשו את הבחירות בישראל.

– "אל־ערבי אל־ג'דיד" מדווח בכפולת עמודים על הבחירות, וקובע כי "אין שמאל, המאבק הוא על הימין". העיתון מפנה זרקור אל שר האוצר משה כחלון ואל הימין החדש בראשות שקד־בנט. תמונתו של מנהיג זהות, משה פייגלין, שנחשב להפתעת הבחירות, מובלטת אף היא. "העבודה – השריד האחרון של תנועת העובדים הציוניים", כך נכתב בעיתון – "נמצאת סביב עשרה מנדטים". (מעריב)

בטחוני

המו"מ עם שב"ס נכשל: כ-150 אסירים ביטחוניים החלו בשביתת רעב

האסירים הפלסטינים החלו הערב (שני) בשביתת הרעב לאחר ששב"ס התעקש שלא להיענות לדרישותיהם והשיחות עם הארגון כשלו. * נציגי האסירים הביטחוניים העבירו הערב (שני) לשב"ס רשימה שמית של כ-150 אסירים ביטחוניים, מארגונים פלסטיניים שונים, שהחלו לשבות רעב, וזאת בעקבות מה שהם הגדירו כ"כישלון המגעים עם הנהלת בתי הסוהר".

– בימים האחרונים התנהל דיאלוג בין מערכת הביטחון לבין הנהגת האסירים כדי למנוע את השביתה. על פי נציגי האסירים, מערכת הביטחון הציעה לאסירים הכנסת טלפון ציבורי לאגפים שיהיה תחת האזנה (ללא הסרת המיסוך הסלולרי) וכי שאר הדרישות שלהם כמו השבת הביקורים, הסרת הסנקציות נגדם ושיפור תנאי הכליאה שלהם, יידונו רק אחרי הבחירות בישראל.

– עיתון "אל אחבאר" הרואה אור בלבנון דיווח היום (שני) מפי מקורות מדיניים כי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מילא תפקיד לצד המשלחת הביטחונית המצרית בניסיון למנוע את שביתת האסירים. זאת לאחר שחמאס הודיע לו כי הרקטות האחרונות ששוגרו לעבר ישראל קשורות בסוגיית האסירים.

דיווח פלסטיני: סוכל פיגוע חטיפה בגבול רצועת עזה

העיתון הפלסטיני "אל-קודס" דיווח בתחילת השבוע כי כוח צבאי עצר רועה צאן פלסטיני בסמוך לאתר בניית גדר המערכת. בחקירתו התגלה כי הוא פעיל בג'יהאד האסלאמי שתכנן לחטוף חייל או עובד בפרויקט הבנייה. בעקבות כך, אף הגיעה ההתרע כי הג'יהאד האיסלאמי תכנן מתקפה בכדי לפגוע בהסדרה בין ישראל לחמאס. מהדיווח עולה כי ארגון הטרור הכחיש בפני המצרים את ההאשמות והדגיש כי הוא מחויב להבנות הרגיעה.

    ירי בוצע לעבר עמדת שמירה צבאית סמוך לעיירה יעבד, בצפון מערב השומרון. אין נפגעים

מדיני

בכיר אמריקני: רוצים להציג את תוכנית השלום בתוך חודשיים

גורם בכיר בבית הלבן אמר הערב (שני) ל'חדשות13' כי תוכנית השלום האמריקנית תוצג עד אמצע חודש יוני. עם זאת, נמסר כי המועד המדויק להצגת "תוכנית המאה" יושפע מתוצאות הבחירות והרכב הממשלה החדשה. גם כמו כן, המועד ייקבע גם בהתחשב לחג הפסח והרמדאן וגם בימים לאומיים של שני הצדדים.

חוץ

לקראת הפיכה?: סודן: הצבא מגן על אלפי מפגינים בבירה ח'רטום נגד הרודן אל־באשיר

כוחות צבא הגנו היום (שני) על מפגינים בבירת סודאן מפני כוחות הביטחון, שניסו לפזר את מחנה השובתים שמחוץ למשרד ההגנה בחרטום. לדברי המפגינים, כוחות שיטור לפיזור מהומות ואנשי שירותי הביון התקרבו למפגינים בטנדרים בזמן שירו לעברם גז מדמיע, אולם חיילים ששמרו על המתחם יצאו ממנו וירו באוויר כדי להגן על כ-3,000 האנשים שבמקום. עדי הראיה סיפרו כי כוחות הביטחון נסוגו מבלי להשיב אש בחזרה, וכי חיילים נפרסו באזור. * דובר הממשלה, הכחיש את הדיווחים. לדבריו, המפגינים פונו מהאזור, מבלי שהיו נפגעים בשורות כל הצדדים.

– בהפגנה הגדולה ביותר עד כה נגד השליט, קראו המפגינים, שקיבלו לראשונה את תמיכת מנהיגי האופוזיציה הבולטים, לצבא לקיים איתם שיחות על הקמת ממשלת מעבר. ואולם, שר ההגנה, המשמש גם סגנו של בשיר, הזהיר כי לא יאפשר למדינה להידרדר לכאוס ואת פילוג כוחות הביטחון.

– דובר ממשלת סודאן מכחיש את הדיווחים לפיהם הנשיא, עומאר אל-בשיר, מתכוון להתפטר מתפקידו בעקבות המחאה הגוברת נגדו

– לפי ארגוני זכויות אדם, כ-60 איש נהרגו מאז תחילת ההפגנות, שקיבלו רוח גבית עם הצלחת המפגינים באלג'יריה נגד הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה, שהתפטר מתפקידו בשבוע שעבר. הרשויות מונות 39 הרוגים באופן רשמי.

– בעולם ככלל וביבשת אפריקה בפרט עוקבים אחר המתרחש בסודאן – תוך חשש מהסלמה: ברמה הגלובלית ישנו צינור הנפט הראשי של סודאן, שמוביל נפט מדרום סודאן עד לעיר הנמל הבכירה בסודאן, פורט־סודאן. 40% מהבעלות על הצינור נמצאת ברשות סין.

ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור; בתגובה: איראן הכריזה על צבא ארה"ב כארגון טרור

ארה"ב הכריזה היום (ב') על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור. גורמים רשמיים בארה"ב אמרו כי ההגדרה הרחבה מכסה 11 מיליון חברים במשמרות המהפכה. * שר החוץ האמריקני אמר כי ההחלטה תיכנס לתוקף בתוך שבוע. וקרא לבעלות בריתה של ארצות הברית ליישר קו עם הממשל האמריקני ולהגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור. זו הפעם הראשונה שוושינגטון מכריזה רשמית על צבא של מדינה זרה כארגון טרור. * בתגובה להחלטה האמריקנית, מועצת הביטחון העליונה של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית במזרח התיכון ארגון טרור. כמו כן, לדברי איראן הממשל האמריקאי הוא גוף התומך בטרור וההחלטה האמריקאית מסכנת את היציבות והשלום במזרח התיכון וברחבי העולם.

– נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר שמדובר ב"צעד חסר תקדים שמכיר במציאות שבה איראן היא לא רק מדינה שמעניקה חסות לטרור, אלא שמשמרות המהפכה שלה משתתפות באופן פעיל בפעולות טרור, במימון ובקידום הטרור".

– מנהיג משמרות המהפכה, עלי ג'עפרי, איים אתמול לפני ההכרזה הצפויה של הבית הלבן כי אם הדבר אכן יקרה – "כוחות הצבא האמריקני לא יחוו עוד תקופה רגועה במערב אסיה".

– מבקריו של טראמפ התריעו כי הצעד עלול לחשוף את צבא ארה"ב ואת סוכני המודיעין שלה לפעולות דומות מצד ממשלות לא ידידותיות. בין היתר, בכירים בפנטגון וגורמים רשמיים ב-CIA התנגדו למהלך, שלדבריהם יאפשר לגורמים ניציים באיראן להצדיק פעילויות קטלניות נגד אזרחי ארה"ב מעבר לים, בפרט נגד כוחות מיוחדים שפועלים תחת ה-CIA. עורכי דין מכמה סוכנויות של הממשל קבעו כי ההכרזה רחבה מדי, אך שר החוץ פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון דחפו לפרסומה, כך לפי גורם בממשל.

טיהור במחלקה לביטחון המולדת האמריקנית: השרה וראש השירות החשאי פוטרו

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הורה בתוך יממה לפטר את השרה לביטחון המולדת שמונתה לפני 16 חודשים, ואת ראש השירות החשאי רנדולף אלס שמונה לפני שנתיים לתפקידו. * תפקיד ראש השירות החשאי כפוף למחלקה לביטחון המולדת. ואחד הגורמים אמר שהדחתו של אלס, והעזיבה של נילסן לבקשתו של טראמפ, היא חלק מ"טיהור כמעט שיטתי" במחלקה לביטחון המולדת. * במסגרת יחסי העבודה בצמרת הביטחונית בארצות הברית, ראש השירות החשאי מדווח ישירות לשרת ביטחון המולדת.

– לראש השירות החשאי נאמר לפני שבועיים שצפויים להתרחש שינויים בצמרת הארגון והוא התבקש להישאר בתפקיד עד שיימצא לו מחליף, כך לפי גורם המקורב לראש השירות. * גורמים בשירות ציינו שהם הופתעו מהדיווח ב-CNN, שממנו נודע להם לראשונה על העזיבה.

– גורם המקורב לאלס אמר שההדחה שלו לא קשורה לביקורת שהופנתה לאחרונה כלפי השירות החשאי, לאחר שאישה סינית נכנסה באופן לא חוקי לאחוזה של טראמפ, מאר-א-לאגו בפלורידה, עם דרכונים מזויפים ועם כרטיס המכיל "תוכנה זדונית". בתגובה, רק לפני חמישה ימים, כי הוא "מאוד שמח מהשירות החשאי, שעושה עבודה פנטסטית מהיום הראשון".

– את השרה לביטחון המולדת של ארצות הברית יחליף באופן זמני קווין מקאלינן, הממונה על סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארה"ב. * במכתב ההתפטרות שלה היא ביקשה מהקונגרס ומבתי המשפט לתמוך יותר במדיניות ההגירה של הממשל, שנתקלה בעתירות ובהתנגדות המחוקקים. * גורם בכיר בממשל אמר כי הנשיא דונלד טראמפ ביקש מנילסן להתפטר והיא הסכימה. בימים האחרונים הביע טראמפ כעס על העלייה במספר המהגרים הנכנסים באופן לא חוקי דרך גבול מקסיקו.

נמשכים הקרבות ליד בירת לוב: לפחות 35 בני אדם נהרגו, נמל התעופה הושבת; צוותים דיפלומטים מרחבי העולם מתפנים מהאזור

8 שנים אחרי נפילת משטר קדאפי, בירת לוב שוב מתדרדרת למלחמת אזרחים: לפחות 35 בני אדם נהרגו בתקיפת "הצבא הלובי הלאומי" על הבירה טריפולי, ובעולם חוששים ממלחמת אזרחים נוספת. * בשבוע האחרון אלפי אזרחים לובים בורחים מעיר הבירה טריפולי, בעוד חמושים ומורדים מ"צבא לוב הלאומי" לוחמים באזור כדי להפיל את ממשלתו של פאיאז אל סראג'. * היום (שני) בשעות הצהריים, כוחותיו של הגנרל חאפטר תקפו את נמל התעופה היחיד של טריפולי אחרי שדחו הצעה של האו"ם להפסקת אש למטרות הומניטאריות. * ארה"ב הודיעה כי היא מפנה כוחות מהעיר. תצלומים שפורסמו ברשתות החברתיות מראים שתי ספינות תובלה של חיל הים האמריקאי מפנות כוחות מהחוף סמוך לאחד מפרברי טריפולי

צרכנות

החל משבוע הבא: לקוחות הבנקים יקבלו ציון על סמך דירוגי האשראי

תעודות זהות בנקאיות: החל מהשבוע הבא, לקוחות הבנקים יקבל ציון על סמך מידע שנצבר בהם בשלוש השנים האחרונות כמו גובה משכנתא, תשלומי הלוואות בזמן, עמידה במסגרות אשראי, חובות לחברות ליסינג, פשיטות רגל ועוד. הנתונים ישוקללו למספר, בדרך כלל בין 0 ל-1,000, שנותני ההלוואות יראו מראש. אם הציון גבוה – חברות יציעו ללקוחות הרבה אשראי בריבית נמוכה, אם הציון נמוך – ייתכן שהריבית תגדל משמעותית. * בנק ישראל קבע כי החברות "דן אנד ברדסטריט", "BDI" ו"קו מנחה" שיהיו אחראיות על הדירוג, יקבלו גישה לחשבונות הלקוחות ויעניקו את הנקודות, וכל גורם שמורשה להלוות כספים במדינה יוכל לגשת למידע דרך המאגר החדש. (החדשות13)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן