Skip to content

בילוי לפסח: בואו להכיר את הצ'רקסים בכפר כמא

הצ'רקסים לא מצטיינים רק בריקודים משלהבים; בחול המועד פסח תוכלו להכיר את תרבותם העשירה, לשוטט בסמטאות ציוריות, לרכוב על סוסים, לטעום גבינות צ'רקסיות, ולבקר במעיין סמוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוד לא הייתם בכפר כמא שבגליל התחתון? בפסח תהיה לכם הזדמנות נהדרת לגלות את התרבות הצ'רקסית העשירה, ולחוש טעם של חו"ל למראה הארכיטקטורה הייחודית של הכפר.

במועצה המקומית הכינו עבור המטיילים סיורים והדרכות חינם במוקדים שונים בעיר, וכן את אירוע הספורט השנתי של הכפר "סובב כפר כמא" ב-27.4.2019, שיכלול גם הדרכות וגם ריקודים.

המרכז למורשת הצ'רקסית, כפר כמא. צילום: באדיבות מועצת כפר כמא

לאחר סיום המלחמה הרוסית- צ’רקסית וסיפוח צ’רקסיה לאימפריה הרוסית לפני יותר מ-150 שנה, הוגלו הצ’רקסים ממולדתם, ונקלטו בכל רחבי האימפריה העות’מאנית. תושבי כפר כמא הם צאצאיהם של הגולים, אשר נשלחו קודם לאזור הבלקן.

הצ'רקסים שהיגרו לאזור הים התיכון הקימו את הישוב כפר כמא ב-1878. תושבי הכפר הם צ’רקסים, אשר מכנים את עצמם “אדיגים”, המורכבים מ-12 שבטים עתיקים. כפר כמא מזוהה בעיקר עם שבט שפסור.

בכפר יש איזור מיוחד, המכונה “הכפר הישן” והוא בנוי בסגנון צ’רקסי עם חומות גבוהות עשויות מאבני בזלת שחורות, וחצרות בתים צמודות עם קיר משותף ודלת המחברת ביניהן. השיטוט בסמטאות הציוריות מעניק למטיילים תחושה של סיור בחו”ל.

ארכיטקטורה צ'רקסית

אנשי המועצה מתגאים בכך שהצליחו לשמר את התרבות הצ’רקסית העתיקה בכפר הקטן, שנחשב למגדלור תרבותי, חינוכי וקהילתי בקרב הפזורה הצ’רקסית בעולם כולו. באתר של המועצה תוכלו למצוא סיור מומלץ:

כדאי להתחיל את הסיור הרגלי במרכז למורשת הצ’רקסית. משם ניתן לצאת באופן עצמאי לכיוון בית שוגן, אשר שימש בעבר כבית קולנוע, ונזנח עם השנים. כיום, מציינים במועצת הכפר, בית שוגן עובר שיפוץ ושיקום ועתיד להיות מרכז מבקרים מפואר.

מבית שוגן ניתן לעלות צפונה ולחקור את המסגד אשר בנוי בטכניקה “צ’רקסית”, המשלבת סלעי בזלת בקיר החיצוני שלו.

ממשיכים הלאה לכיוון כיכר סאוסרק’ו, בה נפגוש את הגיבור המיתולוגי הצ’רקסי. לאחר מכן, ניתן לפנות לרחוב ר’וגוז ולבקר בקוצ’אסקו – אומנות הקפה, המתמחה בקליית קפה משובח, או לחלופין לרדת דרומה, ולהגיע למסעדת אנטוליה ולטעום מאכלים בנוסח טורקי.

משם ניתן לחזור למרכז למורשת הצ’רקסית.

מסלול מהנה לא פחות הוא להגיע למחלבת אלברוס, ולראות כיצד מכינים את הגבינה הצ’רקסית המפורסמת. בקרבת המחלבה תמצאו גם פיצרייה מקומית טעימה – פיצה בכפר – וחנות טבע בשם ויתניה.

הריקוד המהפנט בעולם. ריקוד צ'רקסי

סיורים:

בחול המועד פסח, ימים רביעי עד שבת (בתאריכים 24-27 לאפריל) יתקיימו סיורים והדרכות ללא תשלום במרכז למורשת הצ’רקסית.

בכל הימים למעט יום שבת, יתקיימו 3 הדרכות בשעות: . 10:30, 12:30, 14:30

מוקדי עניין נוספים:

חוות סוסים – החווה הצ'רקסית. החווה מציעה טיולי רכיבה בשטח, רכיבה לזוגות, רכיבה קבוצתית, פעילויות לילדים, פינת ליטוף, שולחנות פיקניק ולינה בשטח. כמו כן, בחווה יש לימודי רכיבה על סוסים ורכיבה טיפולית. הסוסים מאולפים והפעילויות מתאימות לגילאים 4 ומעלה. המדריכים המנוסים ינעימו לכם את הדרך עם סיפורים על הצ’רקסים.

לתיאום ביקור: 050-5915583.

מעיין עין קאזאן  – ממוקם כשני ק”מ מערבית לכפר כמא. בעבר שימש כאתר טבילה פופולארי. לאחרונה שוקם המעיין ונפתח מחדש למבקרים. עין קאזאן שימש בעבר כצומת דרכים שהובילה לכפר כמא.

מחלבת אלברוס – המחלבה נקראת על שם הר האלברוס ברוסיה, מקום מולדתם של הצ’רקסים. המחלבה מייצרת שני סוגים של גבינות: גבינה חצי קשה עם מליחות עדינה וגבינה מעושנת. הגבינות מיוצרות בתהליך טבעי, ללא חומרים משמרים וללא תוספות, לפי מתכון העובר מדור לדור כבר אלפי שנים.

הגבינה הצ’רקסית תופסת מקום נכבד במטבח הצ’רקסי ומשמשת בין היתר לייצור המאפים הצ’רקסיים החלוז’ והמתאזה. במקום ניתן לקבל טעימה מהגבינות והסבר על תהליך הכנת הגבינות ובנוסף, ניתן להשתתף בסדנא להכנת גבינות. הבעלים, נוח ושרה, ישמחו לספר לכם על ההיסטוריה של המקום ושל הצ’רקסים.

שעות פתיחה: כל יום 8:00-20:00.

טל' 055-6619799

לפרטים נוספים בקרו באתר של כפר כמא:  www.yablar.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן