Skip to content

השביתה ברכבת – אירוע חוזר

שר התחבורה שוב מחליף מנכ"ל. בוועד עובדי הרכבת מפנים אצבע אל ההנהלה וטוענים כי היא זו שהורתה על השבת הרכבות. "ועד העובדים בוחן להגיש השבוע תביעת דיבה נגד הנהלת הרכבת על פרסומי השקר שלה", הם אומרים. ההסתדרות הקימה ועדת בדיקה בראשותו של שופט בית משפט העליון בדימוס אמנון סטרשנוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שביתת הרכבות בישראל היום (ראשון)  שיבשה את מהלך חייהם של מאות אלפי ישראלים שביקשו להשתמש בשירותי רכבת ישראל, בין אם להגיע למקום עבודתם ובין אם לקחת את הנכדים לטיול להכרת הרכבת טיול שעושים בכל חופשת חג הפסח.
אבל אז הודיעה הנהלת הרכבת כי בשל העדרויות עובדים מסיבות "מחלה" לא ניתן להפעיל את קווי הרכבת כסידרן. מה שגרם לעוגמת נפש גדולה אצל מאות אלפי ישראלים, ובכלל זה את אלה שהתכוננו להגיע לשדה התעופה לטיסה במחירי רכבת הזולים. כל אלו נאלצו להשתמש בשירותי הסעה יקרים בהרבה  כמו מונית מיוחדת וכמובן לבזבז שעות יקרות בנסיעה איטית בפקקי ישראל.
הנהלת רכבת ישראל זעמה ודרשה היום מההסתדרות להעניש את יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי בעקבות השיבושים הקשים ביום שישי והבוקר. מנכ"ל הרכבת בפועל, אורי שריר, כתב הבוקר ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד כי "אנו דורשים כי ההסתדרות תפעיל אמצעים ענישתיים משמעותיים נגד ראשי הוועד אשר נוקטים חדשות לבקרים צעדים ארגוניים פראיים ובלתי-חוקיים, ופוגעים בציבור הנוסעים בישראל תחת כסות ותמיכה של ההסתדרות כארגון היציג של העובדים". בהסתדרות הודיעו על הקמת ועדת בדיקה של שלל האירועים בראשותו של שופט בית משפט העליון בדימוס אמנון סטרשנוב, שקיבל עליו את המשימה. הוא אמור להגיש את מסקנות הועדה מיד לאחר חג הפסח. תוך כך נערכים במשרד התחבורה למנות מנכ"ל חדש לרכבת ישראל.

צילום יח"צ
צילום יח"צ

עיצומי עובדים ברכת ישראל אינם דבר חדש כלל ועיקר, לפני כ-6  שנים, גילה אדרעי  אז יושבת ראש ועד עובדי הרכבת , מכריזה על סכסוך עבודה ברכבת בטענה  שהנהלת הרכבת מפעילה קבלן חוץ לתיקוני הקרונות, ההנהלה בראשות בועז צפריר אז מנכ"ל הרכבת שמאחוריו ניסיון בינלאומי בניהול  חברות רכבת," הגיעה למוסכי הרכבת בלוד כדי להסביר לעובדים שם כי אין כוונה להעסיק קבלני חוץ במקומם, אלא רק מומחים שהובאו לתקן את מנועי הקרונות המיוחדים ולקיים את הקו מבית שמש לבירת ישראל, העובדים גילו עוינות וסרבו לשתף פעולה, בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב ,הוציא צווי מניעה אבל הועד נעלם וברכבת פרצה עוד שביתה, אחת מיני רבות.
שר התחבורה, ישראל כץ דרש את התערבות ההסתדרות ופיטורי יו"ר הועד שלדעת הגורמים המעורבים היתה היא זו שהורתה על אי כיבוד צווי המניעה. ההסתדרות החליטה כצעד חריג מאוד להדיח את אדרעי מראשות הועד. בהסתתדרות האשימו אותה באחריות ל"התחלות" של עובדים ובשיבוש סדרי העבודה ברכבת.  אדרעי הלכה לביתה, אך לא לתמיד.
לפני כמה חודשים אחרי העדרות של שנים חזרה גילה אדרעי ונבחרה שוב לתפקיד יו"ר הועד. בהנהלת הרכבת נערכו שינויים. שחר איילון (סמפכ"ל המשטרה ,וראש מערך כיבוי האש בישראל) החליף את מנכ"ל הרכבת בועז צפריר שכשל לדעת שר התחבורה בתפקידו. בתחילת הדרך נראה היה שההצלחה של שחר איילון בהעלאת המורל המודעות וההתייחסות של הציבור לאדם שהגיע מתוך מערכך לוחמי האש. תביא מזור לעובדי הרכבת.

מימין גילה אדרעי (צילום חדשות 10) משמאל אורי שריר צילום יח"צ)
מימין גילה אדרעי (צילום חדשות 10) משמאל אורי שריר צילום יח"צ)

אכן, ההתחלה הייתה מבטיחה אבל בהמשך כששוב הגיעו סידרת שביתות, נוצרה עננה על יחסי האמון והחלטת שר התחבורה להמליץ לדירקטוריון להחליף גם את איילון חיזקה את החבורה הקיצונית בועד עובדי הרכבת שפתחו במאבק על שיפור התנאים ובעיקר שיפור השכר. המאבק יצא מהמשרד של מנהלי הרכבת, ושוב חזרו השביתות למורת רוחם של המנהלים ומשרד התחבורה ולא פחות הנוסעים שנאלצו לחפש תחליפים.

הסתדרות העובדים בראשותו של ארנון בר דוד, החליטה להקים ועדת בדיקה בראשותו של שופט בית משפט העליון בדימוס אמנון סטרשנוב , שקיבל עליו את המשימה . והוא אמור להגיש את מסקנות הועדה מיד לאחר חג הפסח  ,במשרד התחבורה נערכים למנות מנכ"ל חדש לרכבת ישראל. ואולי המפגש הזה של מסקנות ועדת סטרשנוב וכניסתו של מנכ"ל חדש יביאו לפתרון הסכסוך, שר התחוברה כבר אמר כי הוא בודק אפשרויות למנוע את השביתות ולאלץ את הגורמים לקיים גישור בכל מקרה של אי הסכמה , לפני נקיטת אמצעים של שביתה או השבתה.

בוועד העובדים טוענים בתוקף כי הם לא היו אלו שעצרו את הרכבות. בוועד אמרו היום כי "הנהלת הרכבת עצרה, בהחלטה שערורייתית, את תנועת הרכבות בכל הארץ בגלל שני עובדים שחלו. ועד העובדים כאמור לא הנחה אף עובד שלא להגיע לעבודה ובוודאי שלא פעל לפגיעה בתנועת הרכבות. הנהלת הרכבת לא מצליחה לנהל את הרכבת אז היא מטילה את הרפש על יו"ר הוועד ועל העובדים.
עוד מאיימים בוועד כי "ועד העובדים בוחן להגיש השבוע תביעת דיבה נגד הנהלת הרכבת על פרסומי השקר שלה אתמול, כאילו מדובר היה בצעד כלשהו של הוועד בעוד שמלכתחילה היה ידוע להנהלה היטב שמדובר היה בהחלטה חסרת אחריות שלה, ושלוועד העובדים לא היה בזה יד ורגל."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן