Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני 15 באפריל 2019

כותרות המהדורה     דיווח סורי לא מאומת: גופת אלי כהן הי"ד הוצאה מדמשק (בטחוני)     ממרחק של 250 ק"מ: מטוסי קרב ישראליים תקפו מפעל איראני לדיוק טילים בסוריה; לפחות 2 נהרגו ו-17 נוספים נפצעו (בטחוני)     דיווח: תכנית השלום של טראמפ תעניק לפלסטינים הטבות כלכליות מפליגות, אך לא תכלול מדינה ריבונית (מדיני)     סופות עזות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דיווח סורי לא מאומת: גופת אלי כהן הי"ד הוצאה מדמשק (בטחוני)

    ממרחק של 250 ק"מ: מטוסי קרב ישראליים תקפו מפעל איראני לדיוק טילים בסוריה; לפחות 2 נהרגו ו-17 נוספים נפצעו (בטחוני)

    דיווח: תכנית השלום של טראמפ תעניק לפלסטינים הטבות כלכליות מפליגות, אך לא תכלול מדינה ריבונית (מדיני)

    סופות עזות בדרום ארה"ב: לפחות 8 הרוגים ועשרות פצועים; בין ההרוגים: 3 ילדים; יותר מ-90 אלף איש ללא חשמל. (חוץ)

    על רקע המתח בין ברית נאט"ו לרוסיה, ומחשש לפלישה רוסית: כוח קומנדו בריטי נשלח לגבול אסטוניה כדי לנטר מקרוב אחר תנועת הכוחות הרוסים (חוץ)

    קים: נסכים לנסות פסגה שלישית עם ארה"ב לפירוק קוריאה הצפונית מגרעין; טראמפ: פסגה שלישית תהיה מעולה לקשר – "מצפה ליום שבו ניתן יהיה להסיר את הסנקציות" (חוץ)

    הבוקר ומחר: ריבלין יקיים ההתייעצויות על הרכבת הממשלה (פוליטי)

    לבנתיים: אין שינויים בתוצאות הבחירות; 400 קלפיות נבדקים בצורה מדגמית; קלפיות חשודות הועברו לחקירת משטרה (פוליטי)

    גנץ ימונה ליו"ר האופוזיציה; כחול לבן יאיישו 13 מקומות בוועדת חו"ב וראשות של כמה ועדות משנה חשאיות שלה (פוליטי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד מעונן. תחול ירידה קלה בטמפרטורות. משעות הצהרים צפוי גשם מקומי, ברובו קל. הלילה: מעונן חלקית עד מעונן. צפויים גשמים מקומיים ברוב אזורי הארץ.

    שלישי: גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה מלווה בסופות רעמים יחידות. הרוחות יתחזקו, ובדרום ייתכן אובך. קיים חשש קל משטפונות בבקעת הירדן מדבר יהודה וים המלח. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות והן תהיינה נמוכות מהרגיל בעונה.

    רביעי: מעונן חלקית. צפוי גשם מקומי בעיקר בצפון הארץ. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

    חמישי: מעונן חלקית, ייתכן טפטוף בעיקר בצפון הארץ. הטמפרטורות עדיין נמוכות מהרגיל לעונה.

חדשות

ושוב תקלות ברכבת – בשל תקלת חשמל, הופסקה זמנית תנועת הרכבות בקו נתב"ג-ירושלים נבון.

טכנאי הרכבת פעלו לתיקון התקלה ולהחזרת התנועה בקו

על רקע שביתת הרעב: דיווחים פלסטינים על התקדמות במגעים בין אסירי חמאס לבין שירות בתי הסוהר

סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה אתמול (ראשון) בשם ראש הארגון לענייני אסירים ברש"פ, כי ישנה התקדמות במשא ומתן עם הנהלת בתי הכלא. לדבריו, בשב"ס הסכימו למרבית דרישות האסירים הביטחוניים בתמורה להפסקת שביתת הרעב. בישראל הכחישו בתוקף את הדיווח. * בשב"ס מציינים כי אף שהשביתה שמוביל חמאס תיכנס היום ליומה השמיני, רק שניים מהאסירים בכלא אוהלי קידר נזקקו עד כה לטיפול רפואי, מה שעשוי להעיד על כך שהשביתה אינה מלאה.

– לפי הגורמים הפלסטינים, נראה שיש התקדמות בשיחות, הן מבחינת קבלת המתווה של הכנסת טלפונים ציבוריים לבתי הסוהר במקום טלפונים ניידים והן בהקשר של הקלת הסנקציות והקנסות שהוטלו על האסירים. לדברי אותם גורמים כי בשב"ס אמרו להנהגת האסירים שצריך לקבל אישור סופי מהדרג המדיני בנושא.

שר התחבורה וראש הממשלה סיכמו: חוק בוררות חובה ייכלל בהסכמים הקואליציוניים – לא ניתן יהיה לקיים שביתה בלי בוררות בשירותים חיוניים

שר התחבורה ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו מקדמים חוק בוררות חובה, המהווה הכרזת מלחמה על ההסתדרות והוועדים הגדולים, לפיו אי אפשר לקיים שביתה בלי בוררות בשירותים חיוניים. כץ ניסה לקדם בעבר את החוק ומי שבלם את זה אז היה שר האוצר משה כחלון. הפעם החוק צפוי להיכלל בהסכמים הקואליציוניים הקרובים, ולחייב כל מפלגה שתצטרף לקואליציה לתמוך בחוק. * , בין השירותים החיוניים שאסור יהיה להשבית יהיו הרכבת, חברת חשמל, מקורות, בתי חולים, נתב"ג ועוד.

בשל תקלה במנוע: טיסת ארקיע מברצלונה לתל-אביב שבה על עקבותיה 10 דקות אחרי ההמראה

טיסה של חברת ארקיע הישראלית מברצלונה לתל-אביב שמבוצעת באמצעות חברת נאוס האיטלקית, שבה אמש (ראשון) על עקבותיה כ-10 דקות לאחר ההמראה בשל תקלה באחד המנועים. בחסדי שמים לא היו נפגעים. נוסעים שהיו במטוס סיפרו כי שמעו הדי פיצוץ מיד לאחר ההמראה. * מחברת ארקיע נמסר כי "בואינג איטלקי שביצע טיסה עבור ארקיע מברצלונה לישראל חזר לנחיתה בברצלונה לאחר ההמראה לאחר שתקלה אירעה באחד ממנועיו. המטוס נחת נחיתה רגילה בברצלונה. הנוסעים הורדו מהמטוס וארקיע מקדמת פתרון חלופי להבאתם לארץ בהקדם האפשרי". (ynet)

בתמיכת המלך: רבי יאשיהו פינטו מונה לתפקיד 'אבי אבות בתי הדין' של הקהילה היהודית במרוקו

ראש מוסדות 'שובה ישראל', יאשיהו פינטו שליט"א מונה במוצאי שבת האחרון לתפקיד אבי אבות בתי הדין של מרוקו. במסגרת התפקיד יעמוד הרב יפינטו בראש מערך הכשרות של יהודי מרוקו וייתן מענה לצרכים ההלכתיים והדתיים של היהודים המקומיים וכן לכ-100 אלף היהודים המבקרים במדינה כמידי שנה.

חדשות בעולם

בצוללת מאוישת במעמקי האוקיינוס: נשיא 'סיישל' קרא לעולם להגן על הימים

נשיא אי סיישל דני פור נשא אתמול (ראשון) בבוקר את הנאום הראשון אי פעם שנישא בשידור חי ממעמקי האוקיינוס. את הנאום נשא פור מתוך כלי שצלל לעומק של 121 מטר ונעצר בקרקעית הים מול האיים החיצוניים של המדינה האפריקנית. * כדי לשאת את הנאום הצטרף הנשיא פור למשלחת בריטית החוקרת את מעמקי האוקיינוס ההודי. האוקיינוסים מכסים יותר משני שלישים משטח כדור הארץ, אולם רוב שטחם טרם מופה. * השידור החדשני שבו השתתף נשיא סיישל נעשה בטכנולוגיה אלחוטית, והווידאו נשלח דרך הגלים. בעבר בוצעו שידורים ישירים ממעמקי האוקינוסיים באמצעות מערכת ניתוב שהופעלה מרחוק על ידי כלי רכב תת ימיים לא מאוישים, כאשר שידור הווידאו הועבר דרך כבל אופטי קבוע.

– מעט מאוד ידוע על עולם המים מתחת לעומק של 30 מטרים, הגבול שאליו יכול להגיע צוללן ממוצע. בעומק של מתחת ל-500 מטרים היו המדענים הבריטים הראשונים לחקור אזורים עם מגוון גדול של צמחים ובעלי חיים שאליהם לא מגיעות קרני השמש ומעמקי הים מתחילים.

– נכון להיום, רק 5% משטח האוקיינוסים בעולם מוגדרים שטח מוגן, ומדינות העולם סיכמו להגדיל את השטח הזה ל-10% עד 2020. אלא שמומחים ופעילים למען איכות הסביבה טוענים שבין 30% ל-50% משטח האוקיינוסים מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינות צריכים לזכות למעמד של שטח מוגן כדי להבטיח את קיומם של צמחים ובעלי חיים.

פוליטי

הבוקר ומחר: ריבלין יקיים ההתייעצויות על הרכבת הממשלה

ההתייעצויות לקראת הטלת משימת הרכבת הממשלה יחלו הבוקר (שני) בבית הנשיא, עם הסיעות: הליכוד, כחול לבן, ש"ס, יהדות התורה, חד"ש-תע"ל והעבודה. למחרת (שלישי), ייערך הסבב עם הסיעות: ישראל ביתנו, איחוד הימין, מרצ, כולנו ורע"מ-בל"ד. * ביום רביעי צפוי יו"ר ועדת הבחירות להגיש לנשיא באופן רשמי את תוצאות הבחירות – ולאחר מכן ישקול ריבלין את הצורך בהשלמת סבב ההתייעצויות. ככל הנראה, כבר באותו היום ריבלין צפוי לזמן את נתניהו ולהטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה.

– היום צפוי ליברמן לכנס את המפלגה והעיתונאים כדי להודיע באופן רשמי על מי החליט להמליץ לנשיא, ועל הדרישות לקראת המשא ומתן.

– על פי הנוהג, לאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות מכריז הנשיא על חבר הכנסת שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכותו של ריבלין להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים.

– לנשיא, נשלחה אתמול (ראשון) פנייה מנומקת נגד האפשרות שיטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, שנגדו תלוי ועומד כתב חשדות בעבירות לכאורה של שוחד, מרמה והפרת אמונים בשלושה תיקים פליליים. במכתבו מציין עו"ד שחר בן מאיר כי למרות שראש הממשלה נהנה מהגנת סעיף 18 לחוק יסוד הממשלה, גם בעת משפטו ועד לדחיית ערעורו על הרשעתו, אך יש הבדל בין כהונה תחת כתב אישום, לבין מינוי להרכבת ממשלה שלטענת הפונה לא חוסה תחת סעיף זה. * עו"ד בן מאיר שלח את פנייתו גם ליועץ המשפטי לממשלה, שחוות דעתו תשפיע בוודאי על תגובת הנשיא. פניית בן מאיר נוסחה כהכנה לעתירה לבג"ץ, אף שסמכות הנשיא בשאלת הרכבת הממשלה רחבה, נשענת על שיקול דעתו בלבד ואינה כפופה לביקורת שיפוטית.

לבנתיים: אין שינויים בתוצאות הבחירות; 400 קלפיות נבדקים בצורה מדגמית; קלפיות חשודות הועברו לחקירת משטרה

תוצאות האמת בבחירות אמנם פורסמו ביום חמישי האחרון, אך התוצאות הרשמיות יפורסמו בידי ועדת הבחירות לפי חוק רק שמונה ימים לאחר קיומן, לקראת פרסומן של התוצאות צפויה וועדת הבחירות המרכזית לסיים היום (שני) את מבצע "נוהל טוהר הבחירות", שמטרתו לאתר שגיאות וליקויים, אם היו, בקלפיות מרחבי הארץ. במסגרת המבצע ייבחן מדגם של כ-400 קלפיות. בעקבות הספירה המחודשת נרשמות תזוזות של מאות קולות, אולם בשורה הכוללת לא צפויים בשלב זה שינויים במפת המנדטים.

– מנכ"לית ועדת הבחירות, הסבירה שבמסגרת מבצע "נוהל טוהר הבחירות" הובאו שקים לוועדה, "אנחנו בודקים אותם אחד לאחד, מדמים קלפי, סופרים מחדש. מדובר בתהליכים שאנחנו עושים כדרך שבשגרה ולא בגלל האירועים בימים האחרונים".

– בעקבות חשד לזיופים ועדת הבחירות העבירה כמה מקרים לחקירת משטרה. כך לדוגמא בקלפי במועצת כסרא-סמיע שבגליל העליון, נרשמו הקולות במספרים עגולים בלבד: 350, 100, 50, 30, 20. כאילו מישהו חילק את המספרים בין המפלגות. קיים סיכוי של אחד למיליון שהקול ייפול בדיוק כך במספרים עגולים.

– מפת המנדטים נכון להיום הוא: הליכוד – 36; כחול לבן – 35; ש"ס – 8; יהדות התורה – 7; העבודה – 6; חד"ש-תע"ל – 6; איחוד מפלגות הימין – 5; ישראל ביתנו – 5; כולנו – 4; מרץ – 4; רע"מ-בל"ד – 4. ובחלוקה לפי גושים, הימין ללא ליברמן – 45 השמאל ללא הערבים – 45, החרדים 15 מנדטים, וליברמן 5 מנדטים.

גנץ ימונה ליו"ר האופוזיציה; כחול לבן יאיישו 13 מקומות בוועדת חו"ב וראשות של כמה ועדות משנה חשאיות שלה

במפלגת כחול לבן מתכוונים לשבץ את “שלישיית הגנרלים" שלה ואת ח"כ יאיר לפיד בוועדת החוץ והביטחון היוקרתית. בשל גודלה של הסיעה, 35 חברי כנסת, אמורה כחול לבן לקבל כ־13 מקומות בוועדת החוץ והביטחון וכן את ראשות כמה ועדות משנה חשאיות שלה.

– יו"ר כחול לבן בני גנץ מיועד לקבל לידיו את תפקיד יו"ר האופוזיציה במקומה של יחימוביץ. התפקיד יקנה לגנץ רכב שרד, לשכה גדולה, שכר גבוה יותר מאשר לחברי כנסת “רגילים", מאבטחים צמודים מהיחידה לאבטחת אישים בשב"כ, זכות לנאום במליאה מיד לאחר כל נאום של ראש הממשלה וזכות השתתפות בטקסים ממלכתיים רשמיים. אך אולי הדבר המשמעותי ביותר שיקבל הוא תדרוך חודשי בענייני חוץ וביטחון מראש הממשלה. (מעריב)

דיווח: אחרי הכישלון בבחירות – מפלגות העבודה ומרצ בוחנות אפשרות לאיחוד ביניהם

לאחר התרסקות מפלגות השמאל בבחירות האחרונות, בכאן11 דווח כי מפלגות העבודה ומרץ בוחנות אפשרות של איחוד ביניהן. בשלב הראשון יתרחש איחוד פרלמנטרי ולאחר מכן איחוד מלא. * עד כה טרם הוצגו הצעות מפורטות לאיחוד בין הסיעות בכנסת ה-21 או לשיתוף פעולה מוגבר לקראת התמודדות משותפת בבחירות הבאות, אך חברי כנסת בשתי המפלגות לא שוללים את האפשרות שמהלכים כאלה יקודמו בתקופה הקרובה.

– במקביל, הניסיון של פעילים במפלגת העבודה להדיח את היו"ר גבאי מתפקידו נמשכת, וע"פ הדיווח ב'ישראל היום', בשבועות האחרונים נרשמה התקרבות בין שני היריבים הגדולים במפלגה – עמיר פרץ ושלי יחימוביץ'. על פי מקורות בעבודה, השניים תמימי דעים כי יש להחליף את גבאי בהקדם על מנת להציל את העבודה.

– טל רוסו, מספר 2 במפלגת העבודה, הודיע כי בניגוד לשמועות מאז אתמול אין לו כוונה לנטוש את החיים הפוליטיים אחרי הכשלון של המפלגה בבחירות.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש עשרה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט

החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

דיווח סורי לא מאומת: גופת אלי כהן הי"ד הוצאה מדמשק

על פי דיווחים לא מאומתים בכלי תקשורת של האופוזיציה הסורית אמש (ראשון), משלחת רוסית עזבה את שטח סוריה עם ארון ישראלי, בתוכו גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד. * הדיווחים מבוססים על שמועות שרצות מאז הבוקר ברשתות ובישראל לא מתייחסים לנושא.

חוסר אחריות של מפקדת צעירה יכול היה לעלות בחיי אדם
הרב"טית אישרה שינה במקום עם תנועה של משוריינים קצין שעבר בכביש הבחין בחיילות במקרה ומנע אסון

כמעט אסון בתרגיל האוגדה מפקדת של מפעילות האמרים בדרגת רב"ט הודחה מתפקידה וחמש חיילות נוספות רותקו לשבעה ימים לאחר שבמהלך תרגיל אוגדתי בשבוע שעבר נרדמו על כביש צדדי שבו מדי פעם עוברים כלי רכב כבדים של צה"ל קצין שעבר במקום הבחין בחיילות הישנות במקום המסוכן דאג להרחיקן מהסכנה ודיווח על כך האירוע שכאמור כמעט נגמר באסון

ממרחק של 250 ק"מ: מטוסי קרב ישראליים תקפו מפעל איראני לדיוק טילים בסוריה; לפחות 2 נהרגו ו-17 נוספים נפצעו

בליל שבת בשעה 2:30 לפנות בוקר תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי בסיסים צבאיים בעיר מסיאף שבמחוז חמאה במערב המדינה – כך מסר גורם צבאי סורי לסוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא". על פי המקור, התקיפה התרחשה מהשטח האווירי של לבנון, ובמהלכה נורו כמה טילים לעבר מרכז לפיתוח טילים לטווח בינוני. מערכות ההגנה האוויריות של צבא סוריה הצליחו ליירט חלק מהטילים לפני שהגיעו למטרותיהם. * פרט מעניין שמציינים בדיווחי האופוזיציה בסוריה הוא כי התקיפה התבצעה סמוך למקום שבו הוצבה לא מזמן מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-300. אולם ככל הידוע לארגוני המעקב בסוריה, המערכת לא הופעלה.

– הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי הותקפו שלושה יעדים באזור: מרכז לפיתוח טילים לטווח בינוני, בסיס המשמש כוחות מיליציה איראניים ואקדמיה צבאית. עוד דווח כי במהלך התקיפה נהרגו לפחות שני בני אדם ו-17 נוספים נפצעו.

– בסוריה ובלבנון דיווחו כי לפחות שני מטוסי קרב ישראליים השתתפו בתקיפה. על פי עדי ראייה, הם חלפו מעל דרום לבנון והנמיכו גובה עד שהגיעו לאזור הגבול עם סוריה. הם שיגרו את הטילים לעבר המטרות בו זמנית ובדרכם חזרה הם טסו לאורך קו החוף הלבנוני.

– ע"פ הדיווח בבלוג המודיעין "אינטלי טיימס" התקיפה בוצעה מקו החוף של העיר צידון הלבנונית, מטווח של כ-250 קילומטרים, וזאת ככל הנראה בכדי להקטין את הסיכונים שבתקיפה אווירית במרחב מוגן בסוללות רוסיות מתקדמות כדג' הS-300.

– תיעוד מהתקיפה מעלה כי בתקיפה הושמדו גם משגרים ניידים של רקטות מדגם "זילזל 2" – מתוצרת איראנית או ייצור סורי מקומי, בעלי ראש קרב של כחצי טון שעברו כנראה במקום שורה של שיפורים ובהם שיפור הדיוק והגדלת הטווח.

– בדו"ח המודיעין של חברת ImageSat International (ISI) שתיעדה את תוצאות התקיפה הישראלית מעריכים כי כל הציוד שהיו בתוך מבנים אלה הושמד לחלוטין אף הוא. בדו"ח צויין כי "אם האתר שהופצץ הוא אכן מפעל טילים, הוא יכול לשמש גם לייצור והרכבה של אלמנטים שונים בטילי קרקע-קרקע או לשיפור הדיוק. יחד עם זאת, כנראה שאין במפעל ייצור של מנועי טילים וראשי קרב מאחר ולא נמצאו מבנים ממוגנים. לא נמצאו בשטח המפעל טילים או משגרים".

– פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה, שאותו מבצעת איראן, נמצא במוקד הפעילות הישראלית בשנים האחרונות. באמצעותו מנסה איראן להעניק לטילים של חיזבאללה רמת דיוק גבוהה (רדיוס של כ־10 מטרים), ובמקביל גם להאריך את הטווח של חלק מהטילים.

דיווח פלסטיני: ארגוני הטרור בוחנים חזרה לשימוש בבלונים ומטענים על גבול עזה

העיתון הפלסטיני "אל-קודס" דיווח אתמול (ראשון) בבוקר כי ארגוני הטרור הפלסטינים בוחנים חזרה לשימוש בבלוני תבערה ומטעני הנפץ וההפגנות הליליות בגבול רצועת עזה, זאת בעקבות ההתחמקות הישראלית מביצוע הבנות הרגיעה. על פי הדיווח, בחמאס טוענים כי ישראל לא מגדילה את היקף הסחורות והמוצרים המותרים להעברה לרצועת עזה. עוד נמסר כי הפלגים החמושים עדכנו את המתווכים המצריים בעניין, ואלה בתורם הבטיחו ללחוץ על ישראל.

    צעדות השיבה: נער נהרג ועשרות נוספים נפצעו * כ-7,000 פלסטינים הגיעו ביום שישי לצעדות השיבה השבועיות במספר מוקדים לאורך הגבול ברצועת עזה, רובם נשארו בעומק השטח, כשחמאס מפקח על האירועים, מרחיק את המפגינים מהגדר ומחרים מהם צמיגים. אולם לקראת סוף ההפגנה התקרבו לגדר הבעירו צמיגים, השליכו מעל מאה מטענים ואף יידו אבנים לעבר כוחות הצבא במקום. כמו כן המפגינים תלו דגלי פלסטין לאורך גדר ההפרדה. בתגובה השיבו כוחות ישראלים באש לעבר המפגינים * משרד הבריאות בעזה דיווח כי בעקבות ירי ישראלי נהרג נער בן 15 ו-66 נוספים נפצעו ופונו לבתי החולים

מדיני

דיווח: תכנית השלום של טראמפ תעניק לפלסטינים הטבות כלכליות מפליגות, אך לא תכלול מדינה ריבונית

העיתון 'וושינגטון פוסט' מדווח כי הנשיא טראמפ יציג בתכנית השלום שלו המכונה עסקת המאה — חבילת הטבות לפלסטינים שלא תכלול מדינה ריבונית. אנשים שנחשפו לחלקים העיקריים בתכנית אומרים כי יוצעו לפלסטינים הטבות כלכליות מפליגות . לדבריהם, התכנית תתמקד בעיקר בצרכיה הביטחוניים של ישראל

הפלגים הפלסטיניים על עסקת המאה: "נורמליזציה עם ישראל – בגידה"

לקראת פרסום תכנית השלום על ידי ממשל טראמפ, קראו אתמול (ראשון) הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה ל"הסלמת העימות" עם ישראל ולתמיכה באסירים הביטחוניים השובתים רעב בבתי הכלא הישראליים. הם קראו גם להשתתפות בצעדות השיבה בגבול הרצועה ואמרו כי נרמול היחסים עם ישראל – היא בגידה, שיש לעמוד עליה לדין. (וואלה)

מזכיר המדינה האמריקני: "הצהרת הסיפוח של נתניהו לא תפגע ב'עסקת המאה'"

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר בראיון שהעניק לרשת החדשות CNN, כי הצהרת הבחירות של נתניהו לפיו בכוונתו לספח לישראל חלקים נרחבים מיהודה ושומרון, לא תזיק לתהליך שלום אפשרי בין ישראל לפלסטינים או למימוש "עסקת המאה" שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבטיח להציג בחודשים הקרובים. לדבריו, עסקת המאה תהיה שונה מתוכניות קודמות שהציגו ממשלים קודמים, וכי הוא יציג פרדיגמה חדשה, שלא נוסתה בעבר.

חברי קונגרס דמוקרטים פרו-ישראלים הזהירו את נתניהו מסיפוח הגדה

ארבעה מחוקקים אמריקנים הנחשבים לתומכים ותיקים באיפא"ק, יצאו בהצהרה משותפת נגד האפשרות שנתניהו יספח את הגדה המערבית. לדבריהם "שתי מדינות לשני עמים, במשא ומתן בין שני הצדדים, עם חילופי שטחים המוסכמים על שניהם, היא האפשרות הטובה ביותר עבור ישראל יהודית, דמוקרטית ובטוחה שתחיה לצדה של מדינה פלסטינית דמוקרטית ומפורזת".

– ארבעת המחוקקים האמריקאים שחתמו על ההצהרה הם יו"ר ועדת יחסי החוץ של הקונגרס אליוט אנגל, יו"ר ועדת ההקצבות של הקונגרס ניטה לאווי וחברי הקונגרס טד דויטש ובראד שניידר. כל הארבעה הם יהודים ונחשבים מקורבים לאייפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי המוביל בוושינגטון. הם אינם מרבים להעביר ביקורת פומבית על ישראל, ואף חרגו בעבר מעמדתם מפלגתם כשהתנגדו להסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לבין איראן ב-2015 תחת ממשלו של הנשיא ברק אובמה.

ללא נציגי חמאס הג'יהאד והפלגים האחרים: ממשלת פת"ח חדשה הוקמה בראמללה

ברמאללה הושבעה ממשלה פלשתינית חדשה בראשותו של בכיר הפת"ח מוחמד א-שתאייה, שיכהן כרה"מ במקומו של ראמי חמדאללה. הממשלה הפלשתינית החדשה תהיה על טהרת אנשי הפת"ח ללא נציגים של חמאס, הג’יהאד האסלאמי והפלגים הפלשתינים האחרים. * בעזה מתחו ביקורת חריפה על הרכב הממשלה החדשה ובחמאס טענו כי "הממשלה שהשביע אבו מאזן רק מעמיקה את הפילוג והפיצול בין עזה לגדה, ולמעשה סותמת את הגולל על יישום הפיוס הפנים פלשתיני".

טראמפ: אם ישראל לא תגביל את הקשרים עם סין בתחום התשתיות, השיתוף הביטחוני עלול להיפגע

דקות ספורות לאחר שחתם על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, דרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראש הממשלה בנימין נתניהו לצנן את הקשרים עם סין ובמיוחד לגבי הפרויקטים הגדולים שלהם בישראל בתחום התשתיות, ולא – הסיוע הביטחוני האמריקאי עלול להיפגע. כך דווח בחדשות13 מפי פקידים ישראלים בכירים שעודכנו בתכני הפגישה.

– לדברי גורמים שמעורים בתכני הפגישה, טראמפ לא הציב לנתניהו אולטימאטום ולא איים, אולם ביקש לדעת היכן הדברים עומדים. טראמפ הבהיר לנתניהו כי אם ישראל לא תגביל את קשריה עם סין, שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב עלול להיפגע. * נתניהו הבהיר לאמריקנים בחודשים האחרונים כי הקבינט עומד לאשר הקמת מנגנון חדש לפיקוח על השקעות סיניות. מתחילת השנה התקיימו בנושא שתי ישיבות קבינט ללא החלטות. המהלך מתעכב בגלל מחלוקות פנימיות בתוך משרד ראש הממשלה וכן בין משרד החוץ למשרד האוצר * מלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה: "הידיעה אינה נכונה". (החדשות 13)

חוץ

סופות עזות בדרום ארה"ב: לפחות 8 הרוגים ועשרות פצועים; בין ההרוגים: 3 ילדים; יותר מ-90 אלף איש ללא חשמל.

לפחות 8 בני אדם נהרגו בעקבות סופות עזות שהיכו הלילה (בין ראשון לשני) בדרום ארצות-הברית. בנוסף, עשרות בני-אדם נפצעו וכ-90 אלף איש נותרו ללא חשמל בטקסס, מיסיסיפי, לואיזיאנה, ארקנסו וג'ורג'יה. * שניים מתוך ההרוגים הם ילדים בני 3 ו-8 שנהרגו לאחר שעץ אורן נפל על המכונית בה נסעו. בנוסף, על פי הדיווחים מזג האוויר הסוער הותיר הרס רב בדרום המדינה.

הכאוס בסודאן נמשך: אחרי הדחת הנשיא גם חברי המועצה הצבאית התפטרו

כיממה בלבד אחרי שהוביל את ההפיכה נגד הרודן עומר אל-בשיר, הודיע שלשום ראש המועצה הצבאית הזמנית בסודאן, עוואד אבן עוף, על התפטרותו, במטרה "לשמור על אחדות הכוחות החמושים". ראש המודיעין הסודאני, סאלח גוש, הלך בעקבותיו והודיע אף הוא על סיום תפקידו. * המועצה הצבאית הזמנית שנטלה את השלטון במוסד בהפיכה צבאית, הודיע כי היא תבצע שינויים בארגון מוסדות המודיעין במדינה, בהם גם גורמי מודיעין פנימיים * דובר הצבא הודיע אתמול (ראשון) על פיטוריהם של שגרירי סודן לוושינגטון ולג'נבה, ואמר כי כל החיילים והשוטרים שהשתתפו בהפגנות הרחוב שהובילו להפלתו של הנשיא לשעבר עומר אל-בשיר, ישוחררו. * התפטרות הבכירים במועצה הצבאית הזמנית בסודאן מגיעה על רקע קריאת מנהיגי המחאה בבירת המדינה לתושבים להמשיך להפגין ברחובות בדרישה לכונן באופן מיידי משטר אזרחי.

– את מקומו של אבן אוף בראשות המועצה הצבאית המכהנת כממשלת מעבר ימלא יו"ר הוועדה המפקחת על הצבא, הגנרל עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן, שנתפס כדמות שמקובלת יותר על ידי המפגינים וכמי שפתוח לקיום שיחות עמם. הכריז עם מינויו על ביטול העוצר הלילי ועל שחרור כל המפגינים והבטיח כי תקום ממשלה אזרחית בתום התייעצויות, וכי תקופת המעבר עשויה להיות קצרה יותר משנתיים. * עד כה הוא פיקד על כוחות היבשה וכן על הכוחות שנשלחו להילחם לצד הקואליציה הסעודית בתימן, ויש לו קשרים קרובים לגורמי צבא במדינות המפרץ.

– בתוך כך, המועצה הצבאית הודיעה כי לא תסגיר את עומר אל-באשיר לבית המשפט הבין-לאומי, שם יעמוד בפני אישומים בגין רצח עם ופשעים נגד האנושות, ובמקום זאת תעמיד אותו לדין בגבולות המדינה. * לפי הודעת הצבא, אחרי הדחתו של אל-בשיר נעצרו שני גנרלים נוספים הנאשמים אף הם בבית הדין הבינלאומי – עבד אל-ראחים מוחמד חוסיין, ששימש כשר הפנים ושר ההגנה בשנות הלחימה בדארפור, וכן אחמד חארון, שכיהן בתפקיד ביטחוני בכיר.

– על פי המשטרה הסודאנית, לפחות 16 בני אדם נהרגו ו-20 נפצעו בהפגנות שהתרחשו במדינה בימי חמישי ושישי, 13 תוכם ביום ההדחה. המשטרה הסודאנית מסרה כי כל ה-16 נהרגו כתוצאה מ"ירי תועה". גם בנייני הממשלה ועסקים פרטיים הותקפו ונבזזו ע"י מפגינים, וכעת במדינה מקווים שההכרזה על מינויו של בורהאן תפחית ולו במעט את הלהבות.

– לפני כחודש דיווח מקור צבאי סודאני לאתר Middle East Eye כי בחודש פברואר פגש ראש המוסד, יוסי כהן, את ראש המודיעין הסודאני, כחלק מניסיון ישראל לקדמו לנשיאות. זאת, על רקע אי היציבות הפוליטית במדינה. על פי הדיווח, כהן נפגש עם ראש ארגון הביון, סאלח גוש, במהלך ועידת מינכן לביטחון. הפגישה תווכה על ידי גורמים מצרים, ונתמכה גם על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות – מדינות הרואות בגוש המנהיג הבא של המדינה האפריקנית. שירות המודיעין הכללי הסודאני הכחיש באופן רשמי את הדיווח כי השניים נפגשו.

על רקע המתח בין ברית נאט"ו לרוסיה, ומחשש לפלישה רוסית: כוח קומנדו בריטי נשלח לגבול אסטוניה כדי לנטר מקרוב אחר תנועת הכוחות הרוסים

לראשונה מאז המלחמה הקרה: שני גדודי מילואים של יחידת העילית הבריטית ה-SAS נשלחו לגבול אסטוניה כדי לנטר מקרוב אחר תנועת הכוחות הרוסים. זאת על רקע המתח בין ברית נאט"ו לרוסיה שגבר בשנים האחרונות, מאז סיפוח חצי האי קרים והתמיכה הרוסית בכוחות הבדלנים במזרח אוקראינה. * זוהי למעשה הפעם הראשונה מאז המלחמה הקרה, שלוחמי הכוח הבריטי המיוחד מוצבים בסמוך לגבול רוסיה ומשגיחים על התנועה הצבאית בצד השני. עד כה לוחמי הקומנדו הבריטי פעלו בעיקר בעיראק ואפגניסטן כנגד כוחות דעאש והטליבן וסייעו לכוחות נאט"ו באותן מדינות.

– על פי הדיווחים הבריטיים, במקרה שהכוחות הרוסים יפלשו לאסטוניה, לוחמי המילואים של SAS לא יתעמתו עמם, אלא יפעלו במטרה להעביר מידע בזמן אמת על המצב בשטח ועל אפשרויות התקיפה ומכת הנגד האמריקנית-אירופית. לשם כך, עומדים לרשות לוחמי הקומנדו מסוקי אפצ'י מתקדמים, רובי צלפים מתוחכמים וטנקים קלים. (ישראל היום)

קים: נסכים לנסות פסגה שלישית עם ארה"ב לפירוק קוריאה הצפונית מגרעין; טראמפ: פסגה שלישית תהיה מעולה לקשר – "מצפה ליום שבו ניתן יהיה להסיר את הסנקציות"

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און אמר בסוף השבוע כי הוא מוכן לשקול אפשרות של קיום פסגה משותפת נוספת עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אחרי שפגישתם השנייה בהאנוי בירת וייטנאם נכשלה. קים הוסיף כי הוא מצפה שוושינגטון תציג עד לסוף השנה הנוכחית הסכם מסגרת לחידוש השיחות על פירוק תוכנית הגרעין של ארצו, שתנאיו יהיו מקובלים על שני הצדדים. – "אם ארה"ב תנקוט גישה נכונה ותציע פסגה משותפת שלישית, כזו שתעסוק בפתרונות מקובלים באופן הדדי, נהיה מוכנים לנסות פעם נוספת. נמתין בסבלנות עד לסוף השנה כדי לראות אם ארה"ב מקבלת החלטה אמיצה. אבל יהיה קשה להגיע לתנאים טובים כמו אלה שעלו בפעם הקודמת".

– בתגובה, ציין נשיא ארה"ב טראמפ כי גם הוא מעוניין בפסגה שלישית עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און. "היחסים בינינו טובים מאוד ופסגה שלישית תהיה מעולה לקשר", טראמפ הוסיף כי הוא "מצפה ליום, שיכול להיות בקרוב, וניתן יהיה להסיר את הסנקציות על הנשק הגרעיני ואז צפון צפון קוריאה להיות אחת המדינות המצליחות ביותר בעולם

קוריאה הצפונית: חגיגות על בחירתו המחודשת של קים ג'ונג און להנהגת המדינה

שמונה שנים לאחר שירש את השלטון: מונה מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ליו"ר הוועדה לענייני המדינה. המינוי בוצע במהלך ישיבת אסיפת העם העליונה, הפרלמנט הצפון קוריאני, שנערכה בשבוע שעבר. * בכיכר המרכזית בפיונגיאנג התכנסו בסוף השבוע אלפי אזרחים, אנשי צבא ובכירים בממשל כדי לחגוג את ניצחונו הסוחף והמפתיע של קים ג'ונג און בבחירות על הנהגת הרפובליקה הדמוקרטית העממית של צפון קוריאה.

– קים ג'ונג און, מונה לתפקיד המנהיג העליון ותחתיו מונה ראש מדינה חדש – צ'ו ריונג הי. תפקיד שנחשב מבחינת החוקה לראש המדינה שמייצג את המדינה באירועים דיפלומטיים * צ'ו החליף את קים יונג נאם בן ה-90 ששימש בתפקיד זה במשך כ-20 שנה

– בחודש שעבר ערכה צפון קוריאה בחירות, ושיעור ההצבעה עמד על 99.99%. סוכנות הידיעות הממלכתית הסבירה שנמנעו 100% הצבעה רק משום שחלק מהאזרחים נמצאים בחו"ל או עובדים בים. * הבחירות בצפון קוריאה הן יותר הבעת תמיכה במשטר מאשר התמודדות תחרותית על תפקידים פוליטיים. בבחירות במרץ בחרו הצפון קוריאנים 687 חברים לאסיפת העם העליונה. על הנייר מדובר בגוף השלטוני העליון בצפון קוריאה, אך בפועל האסיפה כפופה לשליט קים.

בגלל איומי ארה"ב: בית הדין בהאג לא יחקור פשעי מלחמה באפגניסטן

ימים ספורים אחרי שהממשל האמריקני ביטל את הוויזה של התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, ולאחר כ-18 חודשים של דיונים דחו השופטים בבית הדין את בקשתה של התובעת הראשית לפתוח בחקירה על פשעי מלחמה באפגניסטן. בפסק הדין יוצא הדופן, קבעו השופטים כי דרישתה של התובעת עומדת בקריטריונים של בית המשפט לגבי סמכות השיפוט שלו, אך בהתחשב במגוון שיקולים מעשיים והסיכויים הנמוכים להצלחת החקירה, לא יהיה זה הגיוני להמשיך ולדון בה. הם ציינו בהחלטתם את הכישלון באיסוף ראיות בשלב מוקדם, חוסר שיתוף הפעולה עם הממשלות המעורבות והעלויות האפשריות. * משמעות ההחלטה, שהתובעת עשויה לערער עליה, היא שטליבאן, ממשלת אפגניסטן וארצות הברית לא ייחקרו על הפשעים שעל פי הטענות ביצעו בשנים 2003 עד 2004.

– היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, הידוע בביקורתו הנוקבת נגד בית הדין בהאג, אמר כי מדובר בתבוסה עבור התובעים. לטענתו, אפילו המקרים של נשיא סודאן המודח עומר אל-בשיר ונשיא ונצואלה ניקולס מדורו צריכים להיחקר במערכות הצדק של מדינותיהם ולא בבית הדין הבינלאומי.

טראמפ: "כל ניסיון להעמיד לדין בהאג אזרחים אמריקנים, ישראלים או בעלי-ברית יתקבל בתגובה מהירה ונחרצת"

ממשל טראמפ הבהיר בסוף השבוע כי אין לבית הדין הבינלאומי בהאג סמכות להעמיד לדין אזרחים ישראלים או אמריקנים. מהבית הלבן נמסר כי "מאז הקמת בית הדין הפלילי הבינלאומי, ארה"ב סירבה בעקביות להצטרף אליו בשל סמכויות התביעה הרחבות והבלתי מובנות שלו. האיום שבית הדין מציב על הריבונות הלאומית האמריקנית כמו גם ליקויים נוספים, הופכים את בית הדין ללא לגיטימי", לדבריהם "כל ניסיון להעמיד לדין אזרחים אמריקנים, ישראלים או בעלי-ברית יתקבל בתגובה מהירה ונחרצת". * זוהי הפעם השנייה שממשל טראמפ מתחייב להגן על בנות הברית של ארה"ב מפני בית הדין הבינלאומי, ומכוון את דבריו באופן מפורש לישראל. בחודש שעבר אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו, כי פקידי בית הדין שמעמידים לדין אמריקנים או ישראלים, לא יוכלו להיכנס לארצות הברית.

– כידוע, בית הדין שוקל אם לפעול לבקשת הרשות הפלשתינית לחקור גורמים ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה. כמו ארצות הברית, גם ישראל איננה חברה בבית הדין ולכן אזרחיה חשופים לפעולות משפטיות רק אם הם נמצאים במדינות החברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי. (ישראל היום)

ארה"ב: נפעיל את כל האמצעים הכלכליים והפוליטיים כדי לסייע לעם בוונצואלה; על קובה ורוסיה לדעת שיש מחיר לתמיכה במדורו

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר הלילה במהלך מפגש עם מהגרים בעיר קוקוטה שבקולומביה, סמוך לגבול עם ונצואלה כי ארצו תמשיך להפעיל את כל האמצעים הכלכליים והפוליטיים שלה על מנת "לסייע לעם בוונאצולה", ולגרום לכך שמשטרו של הנשיא ניקולס מדורו יישא באחריות למשבר הקשה שפוקד את המדינה. * פומפאו ציין כי קובה חייבת להבין שיש מחיר לתמיכה במנהיג ונצואלה ניקולאס מדורו. הוא הוסיף כי ארצות הברית תנהל "את אותה השיחה" יחד עם הרוסים.

    הבחירות בפינלנד: המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניצחה בהפרש זעום של 0.2% בלבד * אחרי ספירת 97% מהקולות: מתוצאות הבחירות בפינלנד עולה כי מפלגת האופוזיציה הסוציאל-דמוקרטית זכתה ב-17.8%. מפלגת הפינים הלאומנית זכתה במקום השני בהפרש זעיר עם 17.6% * מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אנטי רין הכריז על ניצחון מפלגתו. (רויטרס)

    ארה"ב: קמפיין הבחירות של טראמפ לשנת 2020 גייס כ-30 מיליון דולר * הקמפיין של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקראת בחירות 2020 לנשיאות ארצות הברית צפוי לדווח על גיוס 30 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2019. מדובר בסכום הגבוה יותר מאשר סכום התרומות של שני המתמודדים הבכירים המתמודדים נגדו גם יחד. * מהקמפיין של טראמפ נמסר כי קרוב ל-99% מהתרומות היו בגובה של 200 דולר או פחות. (AP)

    – בשל סירובם למנוע כניסת מהגרים למדינה, טראמפ שוקל להפוך אזורי דמוקרטים ל'ערי מקלט' עבור מהגרים * נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בסוף השבוע כי הוא שוקל לשלוח מהגרים בלתי חוקיים במחוזות הנחשבים למעוזי המפלגה הדמוקרטית, זאת בכדי "להעניש" את יריביו בקונגרס בגין מה שהגדיר אי נקיטת פעולה בנוגע לנעשה בגבולה הדרומי של ארצות הברית. – "בשל העובדה כי הדמוקרטים אינם מוכנים לשנות את חוקי הגירה המסוכנים מאוד שלנו, אנחנו אכן שוקלים ברצינות העברת מהגרים בלתי חוקיים לערי מקלט. השמאל הרדיקלי מצדד תמיד ב'גבול פתוח' ובמדיניות של 'זרועות פתוחות' – אז זה אמור לשמח אותם". * "ערי מקלט" הן הערים בהן הרשויות המקומיות לא משתפות פעולה עם פקידי ההגירה ואכיפת המכס, שוללות מידע ומשאבים אודות תושביה כדי למנוע מהם להתגורר במדינה באופן בלתי חוקי. ביניהן, ניו יורק וסן פרנסיסקו. * היו לפחות שתי גרסאות לתכנית "ערי מקלט" שנלקחו בחשבון. לפי הגרסה הראשונה, אנשים שכבר מוחזקים במעצר ישלחו למעוזות הדמוקרטים ברחבי ארצות הברית. הגרסה השנייה מבטיחה העברת מהגרים שנתפסו בגבול ישירות לסן פרנסיסקו, ניו יורק, שיקגו וערים נוספות.

    – דיווח: טראמפ אמר לנציב הגבולות כי יעניק לו חנינה במידה ויכלא על כך שימנע כניסת מבקשי מקלט לארה"ב * רשת CNN דיווחה כי נשיא ארה"ב אמר לנציב אגף המכס במשרד לביטחון המולדת כי יעניק לו חנינה במידה וייכלא, על כך שימנע כניסת פליטים לשטחי המדינה. הדברים נאמרו במהלך ביקורו של הנשיא בקליפורניה בשבוע שעבר. לא ברור האם הוא התכוון לדברים הללו ברצינות, או שמא מדובר בציניות. * טראמפ הכחיש את הדיווח ובמשרד לביטחון המולדת מסרו בתגובה כי "הנשיא לא רמז, אמר, או ביקש מהנציב לעשות דבר שמנוגד לחוק או לחץ עליו לנקוט בפעולות שאינן נמצאות בתחום המסכות שלו".

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן