Skip to content

האלכימיה של הצלילים: אניגמה כישפה את הקהל החיפאי

בהופעה הסוחפת של אנגימה התמוססו הגבולות בין המילים והצלילים, בין אוקיאנוסים ויבשות, אנרגיה קורנת ומערפלת חושים, מוסיקת עולם שחודרת ישירות לתודעה. שירת מלאכים מרחפת בין היקום והכוכבים. אז מה הפלא שבסוף ההופעה, כמו נערה מאוהבת, נרגשת עד לשד העצמות, רצתי אל קידמת הבמה, לחבק את האנשים המופלאים האלה שמגרונם בוקעת מוסיקה שמיימית מנחמת ומרגשת מרגיעה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הקולות המקוריים של אניגמה" הנפיקו חווייה מצמררת בחיפה הסגרירית: בקול, תנועה , מוסיקה רוחנית, וצילומי וידיאו מרהיבים הם הציגו על הבמה אמיתות פילוסופיות על המשמעות האמיתית של החיים. 

  אנדרו דונלדס, אנג'ל אקס ופוקס לימה, מלווים בתזמורת כלי מיתר, ולהקת פופ ביצעו מופע מופלא שנשא את הקהל לעולמות רחוקים וקרובים; נופים עוצרי נשימה, דימויים, רטט של תדרים נדירים וצלילים בלתי נשכחים.

אניגמה בתל אביב : מופע מערפל חושים. אנדרו דונאלדס ופוקס לימה. צילום: יובל אראל

בין שתי הרצאות שלי בסינמטק חיפה על הסרט החדש "ואן גוך: בשערי הנצח" הסתדר לי בול לראות את המופע "הקולות המקוריים של אניגמה" שלראשונה הגיעו לישראל. המופעים בחיפה ובתל אביב סגרו סבב הופעות של הלהקה שהתחיל במזרח הרחוק עבר דרך אירופה והסתיים בישראל.

הפרויקט הרומני-גרמני של אניגמה שנוצר בידי הגאון המוסיקלי מיכאל קרטו (Michael Cretu) , שלראשונה הגיע לישראל, הצליח לעורר רגשות ממעמקים ולהציף אנרגיות מן החלל החיצון ובטן האדמה גם יחד. המוסיקה המכושפת של אניגמה הרעידה את האולם הענק במרכז הקונגרסים בחיפה.  הקהל המהופנט התנועע כמכושף על הכסאות, לא מאמין למראה עיניו, ורוקד את האירוע הפולחני שנקרא אניגמה. 

אנג'ל אקס ופוקס לימה במופע של אניגמה. צילום דודה סשה. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192 

 הצלילים המיסתוריים של אניגמה, שהגיעו אלינו בשנות התשעים, העיפו אותנו לעולמות מופלאים של מזמורי תפילה, מיקצבים רתמיים, מוסיקת עולם, ועיבודים אלקטרוניים שכמו הגיעו מעולם אחר.  נרגשת כולי לפענח את סוד הקסם ולהבין את המיסתורין, ישבתי מהופנטת בשורה 4 מרחפת לי ברקיעים השמיימיים בין דברי אלוהים חיים ושירת המלאכים.

אנדרו דונלדס. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

  המוסיקה המיוחדת של אניגמה חודרת מתחת לעור, נכנסת ישר לוורידים, ומציפה את האולם באנרגיות שמגיעות מעולם אחר.  הקצב של התופים מהדהד, הגיטרות חורכות את האוויר, וצלילי הכינורות מלטפים את הנשמה. הקולות האנושיים של אנדרו דונאלדס, פוקס לימה , ואנג'ל אקס, מסחררים את הקיום האנושי בחגיגת פולחן של תפילות עתיקות. תנועות קמאיות של ריקוד פראי וסוחפים למדטיציה בעולמות של שבעת הצעיפים, נופי בראשית, ועולם עתידני. 

 

אנדרו דונלדס  Andru Donalds מג'מייקה, הסולן המוביל והמנחה במופע, הוא חיית במה מתפרצת, פצצת אנרגיה מלאת כריזמה שסוחף אחריו את הקהל המשולהב. הוא מביא לאניגמה מקצבים אפריקאיים, מוסיקת רה-גאיי, מן האיים הקריביים במרכז אמריקה שבהם נולד.  בווירטואוזיות הווקאלית של קולו ובצבעי הצלילים שהוא מפיק מגרונו הוא מרעיד את כל הנימים.

אנדרו דונלדס בשירה רוחנית של מוסיקת נשמה, פופ וראגיי. הכוכב המוביל של הקולות המקוריים של אניגמה במופע בתל אביב. צילום: יובל אראל

דמותו האקזוטית הגבוהה, עדויית תכשיטי ענק שנוצצים למרחוק ובולטים באבני הטורקיז, הופכת  לרגע לצ'יף אינדיאני שרוקד במיקצבים מדיטטביים, אולי נושא תפילה לגשם שיבוא… וברגע אחר תנועתו מזכירה את הליכת הירח של מייקל ג'קסון.

 לגופו התמיר בצבע מוקה, הלבוש מכף רגל ועד ראשו המכוסה בכובע סרוג יש נוכחות מרשימה על הבמה. מזכיר איזה שאמאן שבטי מאפריקה הפראית. מחלפות שערו הארוכות עם הראסטות שגולשות מתחת לכובע הצמר התכלת שלראשו, המתנועעות ויוצרות איזו סופה משל עצמן, מתמזגות עם שירתו הבוקעת מכל הגוף.

אנדרו דונאלדס במופע מחשמל של הקולות המקוריים של אנגימה. הצילום מקיר הפייסבוק של אנדרו דונאלדס. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 בשירים כמו Why הוא מפגין מינעד ענק של וויברציות מרהיבות, ואוקטבות שריחפו בקלילות בחלל הענק במרכז הקונגרסים, עוטפות את הקהל ומשאירות אותו פעור פה ונרגש עד דמעות. לרגע קולו מזכיר את הרטט המופלא של דמיס רוסוס.

 מאז 1999 אנדרו הפך לאחד הקולות הבולטים של אניגמה, שמבצע קלאסיקות של אניגמה כגון: : “Seven Lives“, “Modern Crusaders“, “The Screen Behind The Mirror“, “Boum-Boum“ , ועוד רבים אחרים שהפכו להיטים רבי מכר בכל העולם. הוא כתב במשותף וביצע את “Je T’aime Till My Dying Day“ and “Distorted Love“ , ועשה קולות רקע למסר האונוברסאלי בשיר  “The Same Parents“.

 

אנג'ל אקס Engel X , גבה הקומה ובהיר השיער,  עוטף ברכות את המילים ומלטף את הנשמה בקול המלאכים שלו. השירה זורמת מפיו כמו שמן זית זך. המילים והצלילים הגבוהים שבוקעים מגרונו בלהיט  Return to Innocenceנשמעים כמו איזה המנון עולמי, שנושא אותנו לרקיעים הכי פסיכודליים של עולם חלומי.  

אנג'ל אקס עם קול המלאכים ברקע תזמורת כלי המיתר וצלילי מוסיקה קלאסית. הצילום באדיבות DC MUSIC

הסולן הבלונדי הגבוה, שנולד וחי במחוז באווריה שבגרמניה,  מבצע בקול המלאכים הגבוה והרך שלו את אחד הלהיטים המפורסמים ביותר של אניגמה  Return to Innocence.  הוא תורם להרכב הקולות של אנגימה ניחוח  אירופאי גרמני שמשתלב נפלא עם האיכות הסלאבית של פוקס לימה, והנוכחות האפרו-אמריקנית והצלילים מג'מייקה שמביא איתו אנדרו דונאלדס.

אנגל אקס במסע הופעות האביב של אניגמה. צילום קרולינה קיראגה. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192


פוקס לימה Fox Lima  הזמרת וכותבת השירים מלטביה מוסיפה ניחוח סלאבי למיקס האתני של אניגמה.

פוקס לימה , מביאה ניחוח סלאבי על הבמה. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

היא בולטת בהרכב עם הקול הנוקב שלה המאופיין בצליל ניו-אייג'י של ברק מתכתי, עם ווקאליות מדהימה באינסוף גוונים כסופים.  היא מהפנטת את הקהל במחול הצעיפים שלה ובמעברים בין דמויות נזיריות עטופות בגלימות דרמטיות והרות גורל, לבין יצוגים של אלת אהבה אירוטית שמתנועעת בתשוקה מיסטית על הבמה.

פוקס לימה מחוללת על הבמה כמו כהנת מצריה קדומה. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 היא שרה ומחוללת על הבמה כמו אלה מצריה קדומה או כוהנת גדולה שהגיעה אלינו הישר מהממלכה האשורית ונושאת אותנו לעולמות אחרים.  תנועות הגוף המדיטטיביות שלה זורמות ממנה אל היקום בריקוד מושלם שבוראות עולם פנטסטי.   מאז 2010 שבה זכתה על ההובלה של הקולות ללהקת אניגמה האלקטרונית, היא בולטת בתרומתה כזמרת וכותבת שירים, ביניהם הסינגל החדש The Social Song. האזנה לקולה המיוחד וצפיה בריקוד שלה מעוררים שקט ושלווה היפנוטיים.

פוקס לימה: נוכחות נשית מרחפת, עם צליל קול מבריק ומתכתי. צילום: שי לי אראל. באדיבות יובל אראל

תרומתה של לימה להרכב בולטת בנוכחות הנשית המרחפת שלה ובעוצמות הקוליות של הצלילים שהיא מפיקה מגרונה.

פוקס לימה שילוב של דמות נזירית סגפנית יחד עם ונוס אלת האהבה והיופי החושנית. צילום חיליק פיקס. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 פתאום, למשך שעתיים וחצי, הגוף נעשה חד, וצלול ורגיש  וקולט בכל החושים את כל התדרים הקולות והצלילים, האורות והצבעים, המסרים שחודרים ישר לנשמה ומשדרים אמת פילוסופית: מה זה לחיות באמת…

 

אניגמה בתל אביב. צילום מקיר הפייס של אנדרו דונלדס. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

ההרכב שכלל מלבד הזמרים גם תזמורת קלאסית של כלי מיתר עם כינורות, ונגני מוסיקת פופ, וצלילים מוסיקה אלקטרונית ממוחשבת, הצליח להפיק חווייה קוסמית נדירה של אווירה רוחנית קדושה. קשת מדהימה של קולות ממעמקים,  שירת הכוכבים והגלקסיות, מהדהדים אמיתות פילוסופיות לנשמה ולנפש האדם.   

תזמורת חיה של כלי מיתר על הבמה של אניגמה מוסיפה צליל קלאסי למופע הפופ. צילום: יובל אראל

 אניגמה יצרו רגעים נדירים של אקסטזה ושיכרון חושים והצליחו לעורר בקהל תחושה של עד כלות הנשמה. של חזרה לתת ולעל מודע. אל מולדת אבודה. לחווייה של נצח ואינסופיות החיים. צלילים מזוקקים ומזככים. פול ווליום שנוגע בקצות העצבים ומאיר את כל החושים בפולחן קדום ועתידני שמתרחש ביקום אינסופי שבו מתרחשים דברים בלתי אפשריים. לוויתני אורכה מתעופפים בשמים, מעל ימים ויבשות, אוקיאנוסים ונהרות שוצפים ומתנפצים בקצף ובמיקצבים של הוד קדומים. 

 

אניגמה בתל אביב משלהבים את הקהל. צילום: שי לי אראל. באדיבות יובל אראל

אנדרו , אנג'ל ולימה מחברים את מעמקי התודעה שלנו עם היקום. נושאים אותנו אל חווייה של נצח  ואינסופיות החיים. מעניקים לנו שיר תפילה לחיים ולחלום, לפנטזיה ולדמיון. סוחפים אותנו אל ריחוף מדידטיבי אל הרקיע השביעי. בחזיון שלא נגמר, אל מעבר למציאות.


מקיר הפייסבוק של פוקס לימה. הקולות המקוריים של אניגמה במסע הופעות במזרח אסיה ואירופה. אביב 2019. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 לחישות וזעקות, נהמות האוקיאנוסים ושירת לווייתני ענק שעפים בשמיים פורצים את כל ההגנות, וחודרים ישר לבטן הרכה. עוצמות שבוקעות מבטן האדמה, מביאים לנו את אפריקה, הודו, את הפילים היגוארים, הצבאים האיילות והנמרים מן המדבריות והאוקיאנוסים אל הסינאפסות הכי קטנות של הגוף.  

ברגעים האלה, שקשה להאמין שהם אמיתיים, כשהגאונות של היוצרים המיסתוריים האלה מאחורי השם אניגמה מעיפה אותנו לגבהים אינסופיים – מבינים שהאמנות היא סם החיים. קולטים שהמוסיקה היא אופיום מהסוג הממכר ביותר.

 

אניגמה מעיפה אותנו לרקיע השביעי. צילום: פטריק רטג'סקי. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

הגוף רועד בהשתאות. הלב מתמלא ברטט ובפליאה.  אניגמה בצליליה המכושפים שזורמים בעורקים יוצרים משהו כמו חווייה דתית, מן מעמד הר סיני חילוני. בחיל וברעדה עוברת באולם מוסיקת עולם. מיקצבי רה-גאיי, ג'ז, פופ, מתערבלים עם שירת כנסיה וצלילי פעמונים, ומערפלים את כל החושים…  

הקולות המקוריים של אניגמה לראשונה בישראל בשני מופעים מהפנטים בחיפה ובתל אביב בסוף סיבוב הופעות במזרח הרחוק ואירופה. צילום קרולינה קיראגה. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 המוסיקה יוצרת קסם. זרימה של זמנים וקריסה של עבר ועתיד בתוך הווה מלא ושלם. הקולות שמגיעים מן המקומות הבראשיתיים של היקום; שירת הלוויתנים, הזרימה האוקיאנית, הריקוד האינסופי של הגלים והצלילים חוצה גבולות ויבשות – חודרים אל מרחבי התודעה.הסימפוניה הגאונית של הקולות והצלילים, החזיון המרהיב של המילים והמראות, תנועה, אור וצבע, נגינת הכינורות והמהומי התופים, עם הצלילים המתכתיים של הגיטרות החשמליות – חושפים את קהל המהופנט לחווייה בלתי אמצעית של תמצית הקיום האנושי. 

מקיר הפייסבוק של פוקס לימה. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 אלה הם רגעי חסד נדירים שאתה מתחבר לעצמך במלוא האותנטיות. כמו חזרה מדיטיבית לרחם   רגעים שמרווים געגוע. רגעים של  חזרה לשלימות ומלאות הקיום האנושי.

ברגעים כאלה, נופל האסימון. פתאום מבינים שהאלכימיה של הצלילים שמביאה איתה אניגמה הם בעצם טעם החיים.  המוסיקה הגאונית  והעיבודים הנשגבים של מיכאל קרטו היוצר והמפיק האגדי, סוחפת ומלכדת באנרגיה המתפרצת והמלהיבה שלה.  אניגמה מצליחה לזכך את הגוף והנפש ולהביא מזור לכל הסבל, הכאב והצער שבחיים. אמנות מסעירה כזאת יכולה להוליד חווייה של אושר שאין לו סוף. כמו דת מיסטית אניגמה היא אופיום להמונים.

 

ואחרי המופע, הקהל שלא יכל להתאפק הרעיף טונות אהבה על הסולנים, בהרכב הקולות המקוריים של אניגמה  שהביאו  לנו לכאן את אחד המופעים הבלתי נשכחים שהיו כאן אי פעם. ואנדרו דונאלדס ואנג'ל אקס התמסרו, ירדו מן הבמה וקיבלו ים של חיבוקים מן הקהל הנלהב, שביקש עוד ועוד סלפי וצילומים עם הכוכבים שנחתו אצלנו כאן לשעה קלה. 

הקולות המקוריים של אניגמה עם הקהל המריע אחרי ההופעה בתל אביב. הצילום באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

 

אז מה הפלא שבסוף ההופעה, גם אני , כמו נערה מאוהבת, נרגשת עד לשד העצמות, רצתי אל קידמת הבמה, לחבק את האנשים האמיתיים האלה עם קולות המלאכים, לגעת באלכימאים שיודעים להפוך צלילים לאושר, לזכות שיתפזרו עלי כמה ניצוצות של אבק כוכבים… ולעמוד רועדת ומאושרת בשערי הנצח יחד עם האלים המופלאים האלה שנחתו לרגע בעולמנו, במרכז הקונגרסים בחיפה.  

וכבר מתגעגעת למופע הבא של אניגמה בארץ….

אנדרו דונאלדס ומעריצה. סיגל גליל בחיבוק הדוק עם כוכב אניגמה לאחר המופע בחיפה. צילום: שחף גליל


 כמה מילים על אניגמה

לפרויקט המסתורי אניגמה, אשר נוסד ב-1990 על ידי המוסיקאי והמפיק הגרמני Michael Cretu, התמכרו מאות מליוני מאזינים ברחבי העולם אשר כושפו על ידי הצלילים הייחודיים ולאייקון הסאונד שאין דומה לו. קרטו יצר סינתזה גאונית של סגנונות מוסיקה המשלבים פעמוני כנסיות, מזמורים אתניים, עם כלי נגינה שונים, היוצרים צלילים ספציפיים מאוד, אטמוספריים ולעיתים אף פסיכדליים. כל אלה הפכו את אניגמה לאחד הפרויקטים המוסיקליים הפופולריים והמסתוריים ביותר בעולם בעשורים האחרונים. אניגמה גרפה שלוש מועמדויות גראמי ומכרה מעל 70 מיליון עותקים ומעל ל-100 אלבומי זהב ופלטינה.

 

בשנת 2017, חברי הפרוייקט, אנדרו דונלדס, אנג'ל אקס ופוקס לימה אשר קולותיהם עומדים מאחורי שירי אניגמה רבים, איחדו את הלהקה תחת השם "הקולות המקוריים של אניגמה" ומאז הם מופיעים על במות ברחבי לעולם.  (פוקס לימה נבחרה ע"י מייקל קרטו להחליף את סנדרה קרטו אשר שרה במקור).

פוקס לימה - נבחרה להחליף את אלכסנדרה קרטו להרכב הקולות המקוריים של אניגמה. צילום: Hilik Pix באדיבות DC Music, Poths Kreuz 31 58640 Iserlohn HRB 9192

יחד עם תזמורת לייב על הבמה, עם השירים הפופולריים של אניגמה ועם שילוב אלמנטים קלאסיים מודרניים, הם מביאים את הלהיטים הטובים והאהובים כגון: Sadeness, Return to Innocence, Gravity of Love, Why ועוד… 

אנג'ל אקס ומעריצה. סיגל גליל כתבת תרבות במגפון במפגש אחד על אחד בשערי הנצח. נוגעת בכוכב עם קול המלאכים שמבצע את ההמנון האוניברסלי "בחזרה לתמימות". צילום: שחף גליל

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן