Skip to content

מגמת עלייה במספר הכלואים יוצאי אתיופיה בבתי הכלא הצבאיים

החלק הארי של הכלואים יוצאי אתיופיה הוא כתוצאה מעריקות ועל רקע מצוקה מהבית. בצה"ל מודאגים ומציינים שביצעו מספר צעדים לצמצום התופעה, בין השאר בהתאמה של פקודת ת"ש (תנאי שירות) למצב הקיים. ראש אכ"א, אורנה ברביבאי: "ראיתי נוער שרוצה בשירות משמעותי ואנחנו לא יכולים להרשות להם ללכת לאיבוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החלק הארי של הכלואים יוצאי אתיופיה הוא כתוצאה מעריקות ועל רקע מצוקה מהבית. בצה"ל מודאגים ומציינים שביצעו מספר צעדים לצמצום התופעה, בין השאר בהתאמה של פקודת ת"ש (תנאי שירות) למצב הקיים. ראש אכ"א, אורנה ברביבאי: "ראיתי נוער שרוצה בשירות משמעותי ואנחנו לא יכולים להרשות להם ללכת לאיבוד" 

מאת אליק מאור

כלואים בכלא 4 (צילום: דו"צ)
כלואים בכלא 4 (צילום: דו"צ)

מגמה של עלייה חדה במספר חיילים יוצאי אתיופיה, הכלואים בבתי הסוהר הצבאיים, זוהתה על ידי אגף כוח אדם בצה"ל ועוררה דאגה. כך פרסם דובר צה"ל. בעקבות בדיקה שנערכה מסתבר כי 55 אחוז מהם כלואים בעוון עריקות.

"בכלא 4 כלואים נכון להיום כ-100 יוצאי אתיופיה וזהו נתון לא מבוטל", אמר מפקד כלא 4, סא"ל עומר סובול. בניגוד ליוצאי אתיופיה, הצטמצם אחוז יוצאי חבר העמים הכלואים בבתי הסהר בצה"ל מ-23 אחוז ל-16 אחוז. בצה"ל מציינים, כי צריך להבין גם שבניהם של עולי חבר העמים, שנולדו בישראל, אינם משובצים בנתון כיוצאי חבר העמים. יתכן שגם נתון זה משפיע על צמצום מספרם.

על מנת להבין את הדאגה מול נתוני העלייה בקרב הכלואים מעדת יוצאי אתיופיה, צריך לדעת כי חיילים יוצאי אתיופיה מהווים 2.6% מכלל חיילי צה"ל, בעוד שבאוכלוסיית האסירים בכלא הצבאי הם מהווים 11% מהכלואים.  עוד נתון שהגיע לידי ראש מדור בסיסי כליאה במקמצ"ר (מפקדת קצין משטרה צבאית

אלוף ברביבאי (צילום: דו"צ)
מענה במסגרת השירות הצבאי. אלוף ברביבאי (צילום: דו"צ)

ראשית), רס"ן נטלי דהן, מצביע כי חלקם של בני המיעוטים הכלואים הוא 5% מכלל אוכלוסיית הכלואים.

נתון נוסף מעורר דאגה הוא שחלקם של  חיילים יוצאי אתיופיה באירועים חריגים בין כתלי הכלא, צמח אף הוא. בצה"ל מסבירים אירוע חריג כאי ציות לפקודות הכלא, אי עמידה בזמנים, סירוב פקודות וכדומה.  דהן בדקה את נסיבות כליאתם של החיילים ממוצא אתיופי ומדוע הגיעו למאסר, והעלתה כי ברוב המקרים מדובר בבעיות על רקע סוציו אקונומי ירוד וקשה וכי הם נדרשים להתמודד עם מצוקות רבות ושונות. דהן מסבירה, כי "רבים מבני העדה עורקים בשל הצורך לתמוך במשפחותיהם".

מה נעשה לצמצום הבעיה?

בצה"ל מציינים שביצעו מספר צעדים לצמצום התופעה. "לאחר מספר שנים של בחינה ותיקוף", אומרת דהן, "תיכנס לתוקפה פקודת ת"ש (תנאי שירות) כלואים, אשר נותנת מענה מתאים של תנאי שירות לכלואי צה"ל, שעד כה איבדו את זכויותיהם להטבות".

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף אורנה ברביבאי, שביקרה בכלא 4 ונפגשה בעניין זה עם  אסירים יוצאי אתיופיה, התייחסה לנושא בכנס ראשי רשויות מובילות בנתוני גיוס ושירות משמעותי בצה"ל, שנערך לאחרונה. ברביבאי: "ראיתי נוער שרוצה בשירות משמעותי ואנחנו לא יכולים להרשות להם ללכת לאיבוד. מתן מענה, עוד במסגרת השירות הצבאי, הוא משמעותי לרצף חייהם. הבנת השירות כגורם דומיננטי ומשפיע על השתלבות בחברה, מחדד את העניין המשותף שיש לכולנו בשירות משמעותי".

העניין הועבר לדרגים בכירים במטה הכללי ונבחן גם על ידי הקמצ"ר, תא"ל מאיר אוחנה. במקביל, באגף כוח אדם  החלו לאחרונה לקיים מיזמים שונים, ייחודיים ליוצאי אתיופיה בצה"ל, במסגרתם הורתה ברביבאי לבצע ראיונות ולקיים פעילויות ייעודיות לעדת יוצאי אתיופיה. עבור הכלואים הוקצה פסיכולוג, שיעבוד עם הכלואים בסדנאות העצמה. דהן מספרת, שבנוסף לפעולות בתוך צה"ל מתהדק הקשר עם ארגונים חוץ צה"ליים, שעובדים עם אוכלוסיות מוחלשות, "וכי הטיפול הנדרש בסוגיה זו מחייב העמקה ובחינה מערכתית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן