Skip to content

אלפים בטקס הזיכרון לחללי שני הצדדים

למרות התנגדות ראש ההמשלה שהצטרף לקיצוני הימין, ולמרות מיעוט שוטם וקולני שהגיע לשערי הטקס, נהרו אלפים לטקס הזיכרון האלטרנטיבי, בהם גם פלסטינים שכניסתם הותרה בצו בית משפט

טקס הזיכרון האלטרנטיבי, טקס המשותף לפלסטינים ויהודים השותפים לשכול, לכאב ולאימה, נערך אמש (שלישי) בגני יהושוע שבפארק הירקון בתל אביב. כתשעת אלפי אישה ואיש נטלו חלק בטכס הזה. אל הטקס הגיעו גם 100 פלסטינים תושבי השטחים הכבושים לאחר שבית המשפט העליון פסק על כך בניגוד לרצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאסר את כניסתם בהיותו גם שר הביטחון. מול האלפים שהגיעו בשקט לטקס שמצידו האחד כאב ומצידו השני התקווה לשלום וחיים משותפים, התייצבו חבורת קיצוני ימין שהעדיפו לשקוע בשנאה ושטנה לכל מי שנוגד לתפישתם הפשיסטית, הימנית קיצונית.  החבורה הקולנית שכללה כמה עשרות פעילי ימין, בהם חבר הכנסת לעתיד איתמר בן גביר וצ'רלי אזריה – אביו של אלאור (החייל ההורג), הגיעה למקום כדי לקבל את הבאים לטקס בקריאות "שוכבת עם ערבים", "יה בת זונה, לכי להזדיין בכפרים יה שרמוטה", "נאצים" ואיחולי "מוות לשמאלנים". במהלך הטקס הם שרפו דגל פלסטין. חמישה מהם נעצרו נעצרו, לדברי המשטרה "בגין הפרת הסדר הציבורי וזריקת חפצים לעבר משתתפים נוספים".

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

זו השנה ה-14 בה מתקיים טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני בהובלת ארגון 'תנועת לוחמים לשלום' ו'פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני'.  מול 200 אישה ואיש שהשתתפו בטכס הראשון שנערך בשנת 2006,  ו 7500 אישה ואיש שהשתתפו בשנה שעברה, הגיעו השנה כאמור כ תשעת אלפי בני אדם. בנו של ראש הממשלה יאיר הוסיף רוח גבית לשנאה והשטנה וכתב בחשבון הטוויטר שלו : "אתם השמאלנים משתמשים בתור תירוץ במיעוט זעיר של משפחות שכולות חולות רוח שמעוניינת ב'טקס' הזה, ומתעלמים מרוב מוחלט של המשפחות השכולות שרואות בכך ביזוי זיכרון יקיריהם", כך צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "אז אם התירוץ שלכם הוא שאסור לבקר את הטקס בגלל 'משפחות שכולות', הנה אני בא בתור משפחה שכולה ואומר תתביישו". עוד הוא כתב ש"אני מבין שכל המשפחות השכולות השמאלניות בארץ משתתפות בטקס הבזוי לזכר מחבלים היום?", ו"הם אכן חולי רוח על פי כל סטנדרט אנושי בסיסי משחר ההיסטוריה".
את הטקס הנחו השחקנית והפובליציסטית מיקה אלמוג והשחקנית והיוצרת סמירה סרייה.

ממשתפות הטקס (צילום: ציפי מנשה)
ממשתפות הטקס (צילום: ציפי מנשה)
פטימה מחמדין תושבת עזה (צילום מסרטון הטלוויזיה החברתית)
פטימה מחמדין תושבת עזה (צילום מסרטון הטלוויזיה החברתית)

את התשובה למתנגדי הטקס אולי בטאה טוב יותר פטימה מחמדין, תושבת עזה שדבריה שודרו והוקרנו במהלך הטקס: "אני יודעת שברגע הזה יש אנשים בעזה שמסתכלים כרגע על הטקס והלבבות שלהם מלאים ברצון לשינוי. אני רוצה שתדעו שהטקס הזה נותן גם להם תקווה". "אנו משתפים את הצד האחר", אמרה לאה שקדיאל, חרדית ציונית מירוחם, "ומקשיבים לכאבי השכול שלו, "כדי שנוכל שתף גם את הצד האחר בשמחת החיים, הצמיחה והשלום של בני אדם שווי ערך, אזרחים שווי זכויות של שני עמים בארץ אחת..מתוך השכול והכאב של שני הצדדים, צומחים חיים של שלום ליהודים ולערבים הפלסטינים בטרץ הזאת. אינשאללה".

הסרטון – באדיבות הטלוויזיה החברתית

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן