Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני ה-13 במאי 2019

כותרות המהדורה     פרטים חדשים על תוכנית השלום של טראמפ: כל השטחים שבהם יושבים מתיישבים יהודים – יוחזקו על ידי ישראל (מדיני)     ראש הוועדה לעניינים ערביים בפרלמנט המצרי: המחשבה כי בעסקת המאה יועברו שטחים של מצרים לידי הפלסטינים הוא דמיוני (מדיני)     על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן: חבלה מסתורית בכלי שיט שהובילו נפט […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    פרטים חדשים על תוכנית השלום של טראמפ: כל השטחים שבהם יושבים מתיישבים יהודים – יוחזקו על ידי ישראל (מדיני)

    ראש הוועדה לעניינים ערביים בפרלמנט המצרי: המחשבה כי בעסקת המאה יועברו שטחים של מצרים לידי הפלסטינים הוא דמיוני (מדיני)

    על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן: חבלה מסתורית בכלי שיט שהובילו נפט גולמי במפרץ הפרסי; אירן: "הפיצוצים מראים כי האבטחה באיחוד האמירויות היא שברירית" (חוץ)

    דיווח: מפקד כוח קודס נפגש עם בכירי מילציות שיעיות בבגדד וביקשם להתכונן למלחמה אפשרית בין ארצות הברית לאיראן על אדמה עיראקית (חוץ)

    איראן: מגזין רפורמיסטי קרא לקיים מו"מ עם ארה"ב ונסגר (חוץ)

    במבצע מורכב: צרפת שחררה בני ערובה במערב אפריקה; 2 חיילי קומנדו נהרגו (חוץ)

    המו"מ הקואליציוני מתחדש: כחלון מתנגד להעלאת מיסים בעקבות הדרישות (פוליטי)הקואליציוניות; סמוטריץ' מעדיף את תיק המשפטים על פני תיק משטרה נרחב; בליכוד מתנגדים לפיצול תפקיד היועמ"ש (פוליטי)

    משרד הפנים יוזם: אזרחים יידרשו לשלם בכניסה לגנים ציבוריים גדולים (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר עם התחממות נוספת. יעשה חם מהרגיל עד שרבי. בשעות אחה"צ ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך מישור החוף. הלילה: בהיר.

    שלישי: בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות וייעשה שרבי בעיקר בהרים ובפנים הארץ. אחה"צ לאורך מישור החוף ינשבו רוחות צפוניות ערות.

    רביעי: בהיר בדרך כלל. יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי בעיקר בהרים ובפנים הארץ. ברצועת החוף הטמפרטורות תרדנה במקצת.

    חמישי: בהיר בדרך כלל. תחול ירידה קלה בטמפרטורות בהרים אך יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי.

חדשות

משרד הפנים יוזם: אזרחים יידרשו לשלם בכניסה לגנים ציבוריים גדולים

במשרד הפנים יוזמים תכנית לפיה אזרחים יאלצו לשלם בכניסה לגנים הציבוריים שמתפרסים על שטח שגדול מ-100 דונם, כך דווח בהחדשות12, על פי התכנית ההחלטה אם לגבות עליהם כסף או לא תתקבל לפי העלויות והתחזוקה של הגנים, ויתכן ובהמשך ההחלטה על גביית הכספים תורחב גם לגנים קטנים יותר. * באגודה לזכויות האזרח אמרו בתגובה: כי הם מנסים לעצור את המהלך הזה. "זה יכול לייצר כאן אפליה די גדולה – גנים לעשירים וגנים לעניים", טענו באגודה לזכויות האזרח. השלב הזה זה שלב בו הציבור יכול לערער ולהתלונן – אז אם אתם גרים סמוך לגן ציבורי גדול – זה הזמן לערער.

משרד התחבורה אישר תוכנית להרחבת נתב"ג בעלות של כ-3 מיליארד דולר

על רקע הערכתו גורמי המקצוע שתנועת הנוסעים בנמל התעופה הבינלאומי הגדול של ישראל תגדל בחמש השנים הקרובות ותעלה על 30 מיליון – לעומת 23 מיליון נוסעים בשנה כיום, גיבשו במשרד התחבורה תוכנית חדשה, שאושרה בימים האחרונים ונועדה להקל על הצפיפות הרבה בטרמינלים השונים, בתוכנית מוערכת בשווי של כ-3 מיליארד שקל., כך דווח בחדשות 12. במרכז התוכנית החדשה הוספת כ-80 אלף מטרים רבועים לשטח הקרקעי של טרמינל 3, על מנת להוסיף 90 דלפקי צ'ק אין חדשים, 4 מסועים חדשים לאיסוף וקבלת כבודה, שטח הדיוטי פרי גם הוא יוגדל ואולם ביקורת הגבולות יורחב. במקביל, יורחב גם השטח האווירי של נתב"ג שאמור לקבל זרוע חמישית נוספת, במטרה להעצים את תספוקת המטוסים בשדה. בתוך כך, גם התוכנית מדברת על הגדלת שטח החניונים הצמודים לשדה התעופה.

אחרי שנחשף כי המשטרה הפעילה עליו לחצים נפשיים בכדי שישמש כסוכן משטרתי: דובר שטראוס לשעבר הסיר את מועמדותו לתפקיד דובר הצבא

דובר חברת שטראוס לשעבר גיל מסינג, שאמור היה להיכנס לתפקידו כדובר הצבא בעוד כחודשיים הודיע אתמול (ראשון) כי הוא מסיר את מועמדותו מהתפקיד, לאחר שנחשף כי לאחר לחץ נפשי שהפעילו עליו בפרקליטות ובמשטרה שימש כסוכן משטרתי נגד חברו בפרשת ישראל ביתנו (מגפון ניוז)

במהלך הלילה, הפרו מספר צעירים את הסדר הציבורי יידו אבנים, והפעילו זיקוקים באזור שער שכם, שוטרים ולוחמי מג"ב שפעלו במקום אל מול מפרי הסדר עצרו 5 חשודים שהועברו לחקירה.

החל  מהיום, יום שני 13.5.19 ועד מוצ״ש 18.5.19, יתקיימו במתחם האקספו בגני התערוכה ת״א, חזרות לאירועי האירוויזיון, חצאי גמר בימים ג׳, ה׳ וגמר האירוויזיון במוצ״ש.

  משטרת ישראל ערוכה לקראת שבוע האירוויזיון ותמשיך לפעול לאבטחת האירועים, שמירה על הסדר הציבורי, הכוונת תנועה והזרמתה- הכל למען קיומם התקין של האירועים ובד בבד המשך שגרת חיי הציבור.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש שנים עשר מבוקשים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט.החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

פוליטי

המו"מ הקואליציוני מתחדש: כחלון מתנגד להעלאת מיסים בעקבות הדרישות הקואליציוניות; סמוטריץ' מעדיף את תיק המשפטים על פני תיק משטרה נרחב; בליכוד מתנגדים לפיצול תפקיד היועמ"ש

היום יגיע ראש הממשלה נתניהו לנשיא המדינה לבקש ממנו שיתן לו הארכה של שבועיים נוספים לצורך הרכבת הממשלה, ולבינתיים שר האוצר המכהן מקשיח עמדות. יו"ר כולנו הבהיר כי יהיה מוכן לקבל בממשלה הבאה רק את תיק האוצר, ובנוסף, כעת הוא מתנה את כניסתו לממשלה הבאה גם בכך שהדרישות הקואליציונית של יתר המפלגות לא יצריכו להעלות מיסים

– בפגישתם ביום שישי האחרון הציע נתניהו לח"כ סמוטריץ מאיחוד מפלגות הימין להוסיף סמכויות נוספות למשרד לביטחון הפנים, במידה והאחרון יסכים לקחת את התפקיד, כולל כאלו שיהיו רלוונטיות גם לציבור הדתי לאומי. אך סמוטריץ השיב להצעה בשלילה והודיע לראש הממשלה שהוא עומד על דרישתו לקבל את תיק המשפטים.

– בליכוד ביקשו לא לקדם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים חקיקה שהעלו באיחוד הימין לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, מחשש שהמהלך עלול להתפרש כנקמה במנדלבליט בשל חקירות נתניהו. טענה נוספת שהשמיעו בליכוד היא כי קידום פסקת ההתגברות בכנסת הבאה עלולה להיפגע ככל שהקידום שלה ייעשה עם יוזמות נוספות ומרחיקות לכת בתחום המשפט.

– במסגרת המו"מ ישראל ביתנו, ישנה התקדמות נוגע לדרישות התקציביות של ישראל ביתנו ובראשן פנסיית מינימום לקשישים, שעלותה נאמדת בכשני מיליארד שקלים. ובנוסף מגלים בליכוד הבנה ונכונות לדרישת ישראל ביתנו לנסח סעיף בהסכם הקואליציוני שיקבע כי לא תהיה שום שיפור מחייב בנושאי הדת במדינה. בנושא חוק הגיוס אין עדיין שום התקדמות.

בכירי העבודה יתכנסו הבוקר כדי להחליט על מועד לפריימריז

הנהלת מפלגת העבודה תתכנס הבוקר (שני) כדי להחליט על מועד לקיום הפריימריז על ראשות המפלגה. יו"ר העבודה, אבי גבאי, צפוי לקבוע תאריך לכינוס וועידת המפלגה כבר בשבועות הקבועים, שבה הוא מתכוון לאשר את התאריך המוצע לקיום הבחירות המקדימות על ראשות המפלגה. לדברי גורמים בעבודה הכוונה של גבאי היא לקיים את הפריימריז תוך חצי שנה. מנגד, ח"כ עמיר פרץ צפוי להעלות בישיבת ההנהלה הצעה חלופית לפיה וועידת המפלגה תבחר יו"ר זמני בהליך מהיר ללא פריימריז, שיכהן במשך פרק זמן מוגדר של שנתיים או יותר עד לקיום פריימריז לראשות המפלגה והמועמד שלה לראשות הממשלה לפני הבחירות הבאות.

ראש הממשלה טרם שכר עורכי דין שייצגו אותו בשימוע, אולם היועמ"ש מנסה לכפות עליהם את הייצוג. והמימון? תסתדרו לבד

היועץ המשפטי לממשלה ניסה אתמול (ראשון) בבוקר לשלוח ללא תיאום את חומרי החקירה בפרשות נתניהו לפרקליטו של ראש הממשלה, נבות תל צור, באמצעות דיסק-און-קי, השליח הגיע למשרד עורכי הדין בזמן שעורך הדין עצמו לא שהה במקום. לטענת עורכי הדין, "היום התייצב במשרד, ללא כל תיאום מוקדם, שליח מטעמכם שהתיימר להמציא באופן חד צדדי את ליבת חומרי החקירה לצורך השימוע, על גבי מדיה מגנטית. בהיעדר הפרקליטים מהמשרד, השליח בחר שלא להשאיר את החומרים במשרד" לדברים "בניגוד לפרסום מטעם היועמ"ש, השליח שהתייצב במשרדנו טען כי הונחה למסור את החומר אך ורק לח"מ באופן אישי, ועל כן בהיעדרו של הח"מ בחר שלא להשאיר את החומר במשרד". במכתבו מזכיר הסנגור ליועמ"ש כי הוא טרם נשכר לטובת הליך השימוע עצמו, ועל כן "הניסיון להמציא לנו באופן חד צדדי את חומרי החקירה חרף ההודעה המפורשת בכתב שמסרנו לכם כי לא קיבלנו עלינו את האחריות להליך השימוע, אינו במקומו והוא משול לניסיון להמציא כתבי בית דין לעורך דין שלא הוסמך לטפל בתביעה".

וועדת ההיתרים מסרבת לקבוע ישיבה בה יסביר נתניהו מדוע הוא מסרב למסור להם הצהרת הון מלאה

ועדת ההיתרים הבהירה כי לא תקיים דיון נוסף בבקשת ראש הממשלה נתניהו למימון הוצאותיו המשפטיות, אם לא יימסרו לידיה תיק ההון של נתניהו ופירוט קשריו עם התורמים, כפי שביקשה. זאת, לאחר שסנגורי נתניהו ביקשו להסביר בפני הוועדה את הסירוב למסור מידע על קשריו עם התורמים למימון הגנתו המשפטית. * בנוסף פורסמה עמדת הוועדה ותשובתה להודעת נתניהו כי הוא מוותר על המימון מבן דודו, נתן מיליקובסקי. הוועדה הבהירה כי תתייחס מעתה רק לבקשתו של נתניהו למימון ההוצאות על ידי ספנסר פרטריג'.

– אתמול (ראשון) הודיע מבקר המדינה לוועדת ההיתרים כי הוא תומך בעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה יש לקיים דיון מקדמי, שבו יסביר מדוע הוא מסרב למסור את הפרטים שביקשה הוועדה. * עמדת המבקר אינה מחייבת את הוועדה, וההחלטה הסופית בנושא נתונה בידיה. הוועדה דחתה פעמיים את בקשת נתניהו לגייס תרומות בסך שני מיליון דולר מבעלי הון למימון הגנתו המשפטית. בהחלטתה האחרונה אף קבעה שעל נתניהו להחזיר 300 אלף דולר שכבר קיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי ללא היתר

מדיני

פרטים חדשים על תוכנית השלום של טראמפ: כל השטחים שבהם יושבים מתיישבים יהודים – יוחזקו על ידי ישראל

תכנית המאה של הנשיא טראמפ צפויה להתפרסם בחודש הבא, ומסתמן כי תכלול הכרה בכך שכל השטחים שבהם יושבים מתיישבים יהודים יוחזקו על ידי ישראל. כך דווח אמש (ראשון) בחדשות 12. לפי הדיווח, שלא יוחס למקור כלשהו, האמריקאים לא צפויים להתנגד להחלת החוק הישראלי על ההתנחלויות בגדה המערבית, כפי שנעשה במקרה של הרמת הגולן. אולם לעומת הניסוח של נתניהו בהבטחות הבחירות על "החלת ריבונות" או "סיפוח", המצב החדש יהיה בגדר "החלת החוק האזרחי" על אותם יישובים. בדומה ל"חוק רמת הגולן"

– בחודש שעבר דיווח הוושינגטון פוסט כי תוכנית השלום של נשיא ארה"ב לא צפויה לכלול הקמת מדינה פלסטינית. לפי הדיווח, "עסקת המאה" לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני תכלול "דרכים מעשיות לשיפור חייהם של הפלסטינים", אך לא מדינה בעלת ריבונות מלאה

ראש הוועדה לעניינים ערביים בפרלמנט המצרי: המחשבה כי בעסקת המאה יועברו שטחים של מצרים לידי הפלסטינים הוא דמיוני

בעקבות דיווחים שונים, לפיהם בעסקת המאה יועברו שטחים של מצרים לידי הפלסטינים, אמר אתמול גנרל סאעד אל גמאל, ראש הוועדה לעניינים ערביים בפרלמנט המצרי וסגן יו"ר הפרלמנט הערבי כי "אף אחד לא יודע מה יש בתוכן של עסקת המאה שמרבים לדבר אודותיה בתקשורת האמריקאית והישראלית וכל דיבור על ויתור על אדמה מצרית הוא דמיוני". לדבריו, "מצרים דואגת שהפלסטינים יקבלו את אדמתם בדרכים לגיטימיות שכן אי אפשר לפתור את הסוגיה הפלסטינית על חשבון המדינות הערביות השכנות". * גמאל ציין עוד כי "ההדלפות הישראליות הן חלק מבדיקת הדופק והתגובה המצרית הפומבית היא שמצרים לא תקבל אף ויתור על אף שעל מאדמתה. כאשר סיני נכבשה ב-1967 עברו עלינו 7 שנים קשות עד הניצחון באוקטובר 1973 ולאחר מכן שחרור על אף שעל מסיני". לדבריו, מצרים לא השאירה לישראל שני קילומטרים בטאבה, והדבר עבר לבית הדין הבינלאומי שהדגיש את זכותה של מצרים על כל אדמתה.

הרמטכ"ל הישראלי לשעבר מזהיר את ארה"ב: התחשבו במצב הנפיץ בגדה טרם פרסום תוכנית המאה

הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, הזהיר ביום שלישי בשבוע שעבר את הבית הלבן מפני סכנת הסלמה בגדה המערבית בתקופה הקרובה, והמליץ כי על ממשל טראמפ לקחת זאת בחשבון על רקע כוונתו להציג את תכנית השלום שלו בשבועות הקרובים. "הגדה המערבית עלולה להתלקח לפני, תוך כדי או אחרי הנחת תוכנית השלום האמריקנית – עליכם לקחת זאת כחלק מהשיקולים שלכם. מרגע שהשד הזה ייצא מהבקבוק – ייקחו חמש שנים להחזיר אותו בחזרה" * איזנקוט הוסיף בפגישה כי גם אם תוצג תוכנית השלום האמריקנית וגם אם לא, יש לנקוט בצעדים לייצוב המצב בשטח "שיהיו לטובת שני הצדדים". (החדשות13)

במסגרת מתווה הרגיעה: השליח הקטארי נכנס לרצועה; צפוי להעביר חבילת סיוע בסך 30 מיליון דולר

כחלק מההבנות שהושגו בין ישראל לחמאס לאחר סבב ההסלמה, העברת הכסף הקטרי לרצועת עזה חוזרת: השליח הקטארי האחראי על שיקום רצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, נכנס הלילה (ב') לרצועה בליווי צוותו. בביקורו הראשון מאז סבב ההסלמה האחרון, אל-עמאדי צפוי להיפגש עם הגורמים השונים בעזה ולהעביר חבילת סיוע כספית בסך 30 מיליון דולר למשפחות נזקקות בעזה. * במקביל להגעת אל-עמאדי, שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, נכנס הבוקר לסבב פגישות ברצועת עזה.

– לפני כשבוע דווח כי קטאר תעביר 480 מיליון דולר בסיוע לפלסטינים בעזה ובגדה המערבית, שיחולק בצורה הבאה: 300 מליון דולר מתוכם יועברו למגזרי החינוך והבריאות ברשות הפלסטינית ואילו 180 מיליון דולר יועברו לסיוע הומניטרי, לסיוע לתוכניות האו"ם ולשיפור ותחזוקה של רשת החשמל – ככל הנראה ברצועת עזה.

– העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המקורב לחיזבאללה, דיווח שלשום כי המשלחת המצרית ביקשה מחמאס ומהג'יהאד האסלאמי לשמור על רגיעה בגבול בימים הקרובים. על פי הדיווח, המשלחת צפויה לדלג בין ישראל לעזה, בין השאר כדי להבטיח שישראל מחויבת ליישם את הבנות הרגיעה ולעקוב אחר המתרחש. גורמים בעזה אמרו כי ארגוני הטרור רואים בסוגיית המענק הכספי מקטר קריטריון מרכזי לבחינת מחויבותה של ישראל ליישום ההבנות.

– אתמול דווח בעיתון א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון כי מרחב הדיג באזור הרצועה יוגדל ל-15 מייל ותגדל כמות הסחורות הנכנסות לעזה. בתמורה, על פי העיתון, תופסק האלימות בגבול הרצועה ויופסקו שיגורי בלוני התבערה. אם השלב הראשון יצליח, יחל דיון בעסקת חילופי השבויים, הקמת מעבר בין יהודה ושומרון לרצועה והקמת נמל ימי בעזה.

חוץ

על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן: חבלה מסתורית בכלי שיט שהובילו נפט גולמי במפרץ הפרסי; אירן: "הפיצוצים מראים כי האבטחה באיחוד האמירויות היא שברירית"

בזמן שכוחות ארה"ב נמצאים ברמת מוכנות גבוהה, מחשש למתקפת טילים איראנים: ארבע ספינות מסחריות הותקפו ב"פעילות חבלה" לחופי המים הטריטוריאליים של איחוד האמירויות הערביות, מול נמל פוג'יירה. באירוע לא היו נפגעים בנפש. * שר האנרגיה הסעודי הצהיר כי שתיים מהספינות הן מכליות נפט סעודיות שהובילו נפט גולמי לחברה אמריקנית, כשלדבריו המתקפה נועדה לפגוע באספקת הנפט. השר ציין כי לא היו נפגעים בהתקפה הזו ולא נגרמה דליפה של דלק, אך כן נגרמו נזקים כבדים לשלד של שתי המכליות. * רשת "אל מיאדין", המקורבת למשטר האיראני, דיווחה כי שבע מכליות נפט נפגעו במסגרת פעילות החבלה.

– התקרית התרחשה בסמוך לנסיכות אל-פוג'ירה, אחד ממוקדי הבנקאות הגדולים ביותר בעולם השוכן מחוץ למצרי הורמוז האסטרטגיים. המצרים מהווים נתיב סחר מרכזי בנפט ובגז לשווקים ברחבי העולם. הפעילות בנמל אל-פוג'יירה נמשכה באופן שגרתי ללא הפוגה והשמועות על כך שמדובר באירוע בתוך הנמל אינן נכונות.

– מאיחוד האמירויות לא נמסרו פרטים על אופי הפגיעה בספינות או על הספינות עצמן, פרט לכך שהן שייכות לכמה מדינות. כמו כן, בהודעה לא נאמר מי אחראי להתקפה ואיראן לא הוזכרה בה. אך עם זאת, משרד החוץ ציין כי נפתחה חקירה בנושא בשיתוף גורמים בינלאומיים.

– משרד החוץ האיראני פרסם הודעה ולפיה "הפיצוצים מראים כי האבטחה באיחוד האמירויות היא שברירית".

דיווח: מפקד כוח קודס נפגש עם בכירי מילציות שיעיות בבגדד וביקשם להתכונן למלחמה אפשרית בין ארצות הברית לאיראן על אדמה עיראקית

ערוץ אל-ערביה הסעודי דיווח אתמול (ראשון) כי מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הגיע לבגדאד וערך פגישות עם בכירי המיליציות השיעיות שם התומכים באיראן. * על פי דיווחים ערביים שונים, סולימאני ביקש מהם להתכונן לקראת השתתפות במלחמה נגד האמריקנים בעיראק. * דובר השבטים הערבים בעיראק, מזאחם אל-חווית, טען בשיחה עם רשת אל-ערביה הסעודית, כי בבסיסי המיליציות השיעיות שנתמכות באיראן הוצבו טילים בליסטיים שנועדו לפגוע בבסיסי הכוחות האמריקניים.

– העיתון א-שרק אל-אווסט דיוו מפי פוליטיקאי עיראקי המקורב לשיחות בין ארצות הברית לעיראק, ששר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, הזהיר בביקורו בעיראק בשבוע שעבר שארצו לא תשב בחיבוק ידיים, אם המיליציות החמושות המקורבות לאיראן ינקטו פעולה שתפגע באינטרסים שלה בעיראק או באזור. לפי אותו פוליטיקאי, פומפאו עמל על כך שהממשל בבגדאד יישא באחריות לרסן את אותן מיליציות.

מפקד הצי החמישי האמריקני: "אם אצטרך להכניס את הכוחות למצר, אעשה זאת"

חמקנים באיחוד האמירויות, מפציצים בקטאר, נמל מרכזי בדובאי, אלפי חיילים בכוויית ובבחריין – ובדרך נושאת מטוסים, כוחות מארינס וסוללת פטריוט. כוחות ארצות הברית במזרח התיכון נמצאים "ברמת מוכנות גבוהה", כשהחשש המרכזי הוא מתקפת טילים מספינות, בהוראת איראן. מפקד הצי החמישי, אמר בריאיון טלפוני לסוכנות הידיעות רויטרס בסוף השבוע כי אם יהיה בכך צורך – הוא לא יימנע משליחת נושאת המטוסים אברהם לינקולן והספינות המלוות אותה אל מצרי הורמוז הסמוכים לאיראן, מעבר ימי צר המחבר בין האוקיינוס ההודי להמפרץ הפרסי, שדרכו עוברת חמישית מצריכת הנפט העולמית.

– כזכור, על רקע המתיחות הגוברת בינה לבין איראן, שולחת ארה"ב בימים הללו כלים צבאיים כבדים, בחודש שעבר הפליגה מארצות הברית נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" ותכננה לעבור במפרץ הפרסי כחלק ממסעה מסביב לעולם בדרך לסן דייגו, קליפורניה. אולם, כעת היא תישאר שם למשך זמן רב יותר מהמתוכנן. יחד איתה מגיעות שלוש משחתות – "ביינדריג'", "מייסון" ו"ניץ", כמו גם אוניית הטילים המונחים "לייט גולף" והספינה הספרדית "מנדס נונס". בנוסף לכך, ביום שישי הכריז הפנטגון על השבת סוללת טילי פטריוט למזרח התיכון, וכן על שליחת ספינת הטילים המאפיבית "ארלינגטון" ועליה אספקה ולוחמי מארינס אמריקנים.

– בקטאר שם ממוקם מטה של פיקוד המרכז האמריקני, נחתו בימים האחרונים מפציצי B-52, וכן יש בו את בסיס אל-עודייד, שבו 10,000 אנשי צבא. בדובאי שבאיחוד האמירויות נמצא הנמל הגדול ביותר של הצי האמריקני, מחוץ לארצות הברית ומוצבים מל"טים ומטוסי קרב חמקניים F-35. כוחות אמריקנים נוספים נמצאים בבחריין ובכווית.

מפקד חיל הים האיראני: "על הכוחות האמריקנים לצאת מהמפרץ הפרסי"; מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה: "אם ארה"ב תבצע מהלך – נפגע להם בראש"

בכירים בצבא האיראני ובמשמרות המהפכה התייחסו לנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ הפרסי ושיגרו איומים, מפקד חיל הים של איראן, אדמירל חוסיין חאנזאדי, אמר כי על כוחותיה של ארצות הברית לצאת מאזור המפרץ הפרסי, לדבריו "נוכחות האמריקנים במפרץ הפרסי הגיעה לקצה ועליהם לעזוב אותו". * מפקד תחום התעופה והחלל במשמרות המהפכה התייחס לנוכחותה באזור המפרץ הפרסי של נושאת המטוסים האמריקנית ואמר כי "נושאת מטוסים עם לפחות 40 עד 50 מטוסים ו-6,000 לוחמים בתוכה היוו בעבר איום רציני, אבל כעת האיומים הפכו להזדמנויות". * מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי ארצות הברית אינה מסוגלת לנהל מלחמה עם איראן וכי שליחת נושאת המטוסים לאזור מהווה לוחמה פסיכולוגית. הוא אף שיגר איום לעבר המעצמה ואמר כי "אם ארה"ב תבצע מהלך – נפגע להם בראש".

איראן: מגזין רפורמיסטי קרא לקיים מו"מ עם ארה"ב ונסגר

הרשויות באיראן הורו על סגירת מגזין רפורמיסטי שקרא לקידום משא ומתן עם ארצות הברית – כך דווח היום (ראשון) בתקשורת האיראנית. השבועון, ששמו Seda, הזהיר בגיליונו האחרון כי סגירת מיצרי הורמוז על ידי איראן תוביל ל"מלחמה נרחבת". (AP)

במבצע מורכב: צרפת שחררה בני ערובה במערב אפריקה; 2 חיילי קומנדו נהרגו

שני תיירים צרפתים, מורים למוזיקה נחטפו בזמן שהיו בטיול ספארי בשמורת פנדג'רי המבודדת בצפון בנין, ונלקחו לבורקינה פאסו השכנה. במסגרת מבצע מורכב שהתרחש ביום שלישי, בסיוע אמריקני, הצליחו בצרפת להתחקות אחרי החוטפים. בזמן השפיטה, כוחות מיוחדים כיסו שטח של 200 ק"מ עד שהגיעו למרחק עשרה מטרים ממקום המסתור, שבו הוחזקו בני הערובה. אז, הם זוהו על ידי אחד השומרים ושני החיילים הצרפתים נהרגו בחילופי האש שפרצו עם כניסתם לאחד מארבעת המקלטים. בכניסתם למקום הופתעו הכוחות למצוא עוד שתי בנות ערובה, מארצות הברית ומקוריאה הדרומית. * בסיכום הפעולה נהרגו שני חיילי קומנדו צרפתים ועוד ארבעה מהחוטפים. שניים מהחוטפים ברחו.

בעוד עשרה ימים: בחירות באיחוד האירופי

החל מיום חמישי הבא במשך ארבעה ימים יוכלו האירופים לבחור ב-751 חברים לפרלמנט האירופי, שמושבו בבריסל ובשטרסבורג. חלוקת המושבים בפרלמנט נעשית בשיטת הייצוג היחסי: לוקסמבורג, מלטה וקפריסין הקטנות יזכו למשל בשישה מושבים כל אחת, ואילו גרמניה תקבל 96. בחמש השנים הבאות יתבקשו חברי הפרלמנט האירופי לאשר חוקים שאותם מנסחת ומציעה הנציבות האירופי, חוקים הטעונים את אישור המדינות החברות באיחוד במסגרת המועצה האירופית. * בבחירות אלו זכאים להצביע יותר מ-400 מיליון אזרחיהן של 28 המדינות החברות באיחוד האירופי. כולל גם קרוב ל-50 מיליון אזרחי בריטניה, שהייתה אמורה להשלים את פרישתה מהאיחוד אך טרם הצליחה לעשות זאת

דיווח: בשל התקיפות האינטנסיביות של חיל האוויר הסורי והרוסי – 300 אלף בני אדם נמלטו לאחרונה מאזור אידליב

מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם מסר אתמול (ראשון) לערוץ "אל-חדת'" כי יותר מ-300 אלף אזרחים נמלטו בעקבות הקרבות שהתגברו בשבועיים האחרונים באזור אידליב, צפון מערב סוריה בין משטר אסד ובעלי בריתו לבין ג'בהת א-נוסרה ופלגי מורדים נוספים. * לפי מרכז המעקב הסורי יותר מ-299 בני אדם נהרגו בעקבות חילופי האש בין הצדדים ובהם 118 אזרחים, כולל 30 ילדים.

דיווח: ארה"ב וצפון קוריאה הפסיקו בחיפושי שרידי החיילים האמריקנים

אחת התוצאות היחידות בשטח מהפסגה הראשונה בין טראמפ לקים הייתה חידושם של המבצעים להשבת שרידי הלוחמים שנהרגו במלחמת קוריאה. אולם, בסוכנות לאיתור שבויים ונעדרים במשרד ההגנה, שאחראית על איתור כוחות אמריקניים נעדרים ברחבי העולם אמרו כי בפיונגיאנג הפסיקו לתקשר ולא ניתן יהיה להמשיך בחיפושים עד השנה הבאה * ארצות הברית וקוריאה הצפונית כבר ערכו מבצעים משותפים לחיפוש אחרי שרידי החיילים האמריקנים מ-1996 עד 2005, עד שוושינגטון עצרה אותם בשל החשש לביטחונם של אנשיה לאור האצת פיתוח תכנית הגרעין של פיונגיאנג. (רויטרס)

"קטן ומהיר יחסית": פרטים נוספים על הנשק הטקטי החדש של קוריאה הצפונית

טראמפ הודיע כי שיגורי הטילים של קוריאה הצפונים עדיין לא מהווים בשלב זה פגיעה באימון, וגורמים העריכו כי מדובר בנשק טקטי חדש לטווח קצר. בדוח ראשוני שפורסם ביום רביעי באתר "צפון 38" העוקב אחרי הנעשה במדינה המבודדת, נכתב כי הטילים החדשים דומים לאיסקנדר SS-26 הרוסיים ואלו יכולים לנצל את הפערים במערכות ההגנה מפני טילים של ארצות הברית ושל קוריאה הדרומית, שפרסו סוללות פטריוט ו-THAAD שאמורות ליירט טילים בליסטיים וטיל שיוט, אולם יכולותיהן של המערכות מוטלות בספק. * מומחים מעריכים כי בטילים נעשה שימוש בדלק מוצק, שמאפשר להזיז את הטיל במהירות רבה יותר ולשגר אותו מהר יותר בהשוואה לדלק נוזלי. * בנוסף, בעוד שבשלב הראשון נורו הטילים ממשגר מזדקף נייד שמותקן על כלי רכב עם גלגלים, ביום חמישי הם שוגרו מכלי רכב הנע על זחלים. לפי השימוש בכלי הרכב על זחלים, שבו יש לקוריאה הצפונית ניסיון גדול יותר, ייתכן שהיא מתכננת לפרוס מספר רב של טילים ומשגרים. (רויטרס)

מיאנמר: מטוס עם 89 איש נחת בלי גלגלים קדמיים

מטוס של חברת התעופה Myanmar National Airlines תועד אתמול (א') נוחת בהצלחה במיאנמר בעזרת גלגליו האחוריים בלבד, אחרי שהטייס גילה שכן הנסע אינו נפתח ושיהיה עליו לנחות ללא הגלגלים הקדמיים. על המטוס היו 82 נוסעים ושבעה אנשי צוות. * במהלך הנחיתה בנמל התעופה הבינלאומי במנדלאי השתפשף אפו של המטוס במסלול ועד שנעצר נראו ניצוצות. מדובר במטוס Embraer 190-LR מתוצרת ברזיל. לפני הנחיתה, כפי שמורים הנהלים, רוקן הקברניט חלק ממכל הדלק כדי להפחית את משקלו של המטוס לקראת הנחיתה, וזו בוצעה ב-09:09.

– לפני הנחיתה עדכן הטייס את הפקחים במגדל הפיקוח שהוא אינו מצליח לפתוח את הגלגלים הקדמיים, וגם ניסיון להשתמש בהליך חירום שנועד לאפשר את פתיחת הגלגלים באופן ידני, ולא במערכת אוטומטית, לא צלח. המטוס חלף פעמיים מעל מגדל הפיקוח כדי שהפקחים ידווחו לטייס אם הגלגלים נפתחו, אולם משהתברר שלא – הטייס נערך לנחיתה בלעדיהם. (ynet)

    ממשלת תימן: המורדים לא נסוגו מנמלי ים סוף כפי שהבטיחו * ממשלת תימן האשימה אתמול (ראשון) את המורדים הח'ותים ב"הונאה", לאחר שלא נסוגו משטחי הנמלים בים סוף, כפי שהבטיחו בשנה שעברה בעקבות הסכם הפסקת האש. לדברי האו"ם, החות'ים החלו לסגת מנמלי חודידה, סליף וראס עיסא ביום שבת האחרון.

צרכנות

היועמ"ש דורש משר האוצר לחתום על הצו להעלאת מחירי החלב בפיקוח

היועץ המשפטי לממשלה, פנה אתמול (ראשון) בבוקר לשר האוצר כחלון בבקשה לקיים את פסיקת בג"ץ בעניין אימוץ המלצת ועדת המחירים וחתימה על צו להעלאת מחירי החלב בפיקוח. היועמ"ש ציין במכתבו, כי ככל שיימשך העיכוב בביצוע פסק הדין, עשויה חברת תנובה שעתרה בעניין לפנות לבית המשפט ולנקוט בהליך לאכיפת קיום פסק הדין. * עמדת כחלון מאתגרת הן את תנובה שהגישה לפני כשנה את העתירה לבג"ץ והן את משרד המשפטים, שנתקל במקרה חריג בו שר אינו מקיים את הכרעת בג"ץ. ההערכות הן כי בתנובה יפנו בימים הקרובים לבית המשפט בבקשה לקיים דיון דחוף במצב שנוצר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן