Skip to content

נתניהו פועל לחוקק פסקת התגברות כנגד בית המשפט העליון

ראש הממשלה מבקש לצרף להסכמים הקואליציוניים מסמך משפטי שנועד לנטרל את העליון להתערב בכל החלטת ממשלה, גם מנהלית. יו"ר מרץ: "זו עבירה על החוק – על היועץ המשפטי לממשלה לעצור את זה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק, שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב לא רק בנושאי חקיקה אלא גם בהחלטות מינהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. כך מתפרסם היום (שני). על פי הפרסום, ההצעה נועדה למנוע את העמדתו של נתניהו לדין, ותאפשר להפוך החלטה של העליון להסיר את חסינותו, אם תתקבל.
חקיקה כזו, המרחיבה את פסקת ההתגברות שנידונה בעבר, תעמיד למעשה את החלטותיהם של נבחרי הציבור מעל לביקורת של בית המשפט.

ככל הנראה מתכוון נתניהו לצרף להסכמים עם השותפות לקואליציה ולקווי היסוד של הממשלה "נספח משפטי", שיכלול את תוכניתו לרפורמות במערכת המשפט. את הדיונים בהצעה מוביל ראש צוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד, השר יריב לוין. ראש הממשלה מתואם עם איחוד מפלגות הימין, וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הוא שותף פעיל בדיונים ובניסוח ההצעה.

נתניהו - צילומים: מרק ישראל לע"מ. בית המשפט העליון: אתר הרשות המחוקקת
נתניהו - צילומים: מרק ישראל לע"מ. בית המשפט העליון: אתר הרשות המחוקקת

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, הגיבה בחריפות על ההסכמים הקואליציוניים המתגבשים ואמרה שזו ״עבירה ברורה על החוק. אם היועמ״ש לא יעצור את זה, אפנה לבג״ץ״

״ההסכם הקואליציוני שמנסה לגבש נתניהו הוא עבירה ברורה על החוק. הסכם שוחד לאור היום. חשוד בשחיתות שדן בגלוי במילוטו האישי מכתב אישום במקום באינטרס הציבורי זו ההגדרה של יסוד העבירה של הפרת אמונים. כבר פניתי ליועמש פעמיים בנושא וזה אינו מגיב. אם לא ייעצר אצלו אפנה לבג״ץ״, הודיעה זנדברג.

חוק יסוד השפיטה מאפשר כיום לשופטי העליון "לתת צווים לרשויות המדינה, לרשויות מקומיות, לפקידיהן ולגופים ולאנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, לעשות מעשה או להימנע מעשות מעשה במילוי תפקידיהם כדין, ואם נבחרו או נתמנו שלא כדין — להימנע מלפעול". נתניהו מתכוון לקדם תיקון לחוק שימנע דיון בהחלטות הממשלה, השרים או ועדות הכנסת, או שיהפוך את פסיקות בג"ץ להמלצות חסרות תוקף מחייב, שנבחרי הציבור יוכלו לפעול בניגוד להן. אם פסקת ההתגברות של מתניהו תתקבל, בית המשפט לא יוכל להתערב עוד בהחלטות ממשלה, גם אם הן פוגעות באופן מוחלט בזכויות המיעוט לשוויון בפני החוק.

בחודש אפריל שנה שעברה, נפגשו נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות שאמרה לראש הממשלה כי פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת היא סכנה לדמוקרטיה ולבית המשפט. היא הוסיפה כי ביהמ"ש מתערב בחקיקה בכנסת רק במקרים קיצוניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן