Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי 15 במאי 2019

כותרות המהדורה     יום הנכבה: מתיחות שיא בגבול עם עזה; בצבא נערכים בכוחות מתוגברים (בטחוני)     המתיחות מול איראן | דובר צבא ארה"ב: "ארה"ב נמצאת ברמת התראה גבוהה ביותר" (חוץ)     המנהיג העליון של איראן: לא יהיה עימות צבאי עם ארה"ב (חוץ)     טראמפ: הדיווח על תוכנית לשלוח 120 אלף חיילים למזרח התיכון – פייק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


כותרות המהדורה

    יום הנכבה: מתיחות שיא בגבול עם עזה; בצבא נערכים בכוחות מתוגברים (בטחוני)

    המתיחות מול איראן | דובר צבא ארה"ב: "ארה"ב נמצאת ברמת התראה גבוהה ביותר" (חוץ)

    המנהיג העליון של איראן: לא יהיה עימות צבאי עם ארה"ב (חוץ)

    טראמפ: הדיווח על תוכנית לשלוח 120 אלף חיילים למזרח התיכון – פייק ניוז (חוץ)

    המורדים החותים הנתמכים ע"י אירן התקיפו באמצעות מל"טים ממולכדים שתי תחנות שאיבת נפט בסעודיה (חוץ)

    "60 נושאים, 4 שעות, בדלתיים סגורות" | בנו של טראמפ יעיד בפני ועדת המודיעין של הסנאט (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר בדרך כלל. יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי בעיקר בהרים ובפנים הארץ. במישור החוף הטמפרטורות תרדנה במקצת. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית

    חמישי: מעונן חלקית. תחול ירידה בטמפרטורות בעיקר בצפון הארץ ובהרים, אך יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי.

    שישי: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב ובינוני. תחול עליה ניכרת בטמפרטורות בעיקר בחוף, בשפלה וצפון הנגב ויעשה שרבי ברוב האזורים. בדרום הארץ יתכן אובך.

    שבת: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ועליה בלחות. הטמפרטורות יחזרו להיות רגילות לעונה.

חדשות

מת נהג הובלה בן 60 שנפצע אמש קשה  במהלך פריקת משאית ציוד טכני בחניון האקספו בת״א. הנהג נפגע מאחת מעגלות ציוד הטכני שנפלה עליו בעת שפרק אותה. הנהג טופל במקום ע״י רופא מבית החולים איכילוב שנמצא קבוע במתחם, הרופא הזעיק אמבולנס שפינה אותו לבית החולים איכילוב שם הוכנס לניתוח חירום. במהלך הלילה נאבקו הרופאים על חייו אך לשווא. הבוקר מת הנהג. מהפקת האירוויזיון נמסר: כואבים את מותו של נהג המשאית שנפצע השבוע במהלך פריקת משאית עם ציוד טכני בחניון מתחם האירוויזיון. אנו משתתפים בצער המשפחה ושולחים את תנחומינו. נושא הבטיחות והאבטחה הם בראש מעינינו, ועומדים בסטנדרטים ונוהלי הבטיחות החמורים ביותר. נפעל יחד עם הרשויות לבדיקת המקרה

אמש נפרץ מסך שידורי האירוויזיון למספר דקות ועליו הופיעו צילומי קרבות בעזה. מהנהלת "כאן" נמסר כי "נראה כי הערב במהלך חצי הגמר הראשון נפרץ אתר כאן למספר דקות. אנו מאמינים כי המסרים לא נצפו ע״י אנשים רבים. איגוד השידור האירופאי וכאן תאגיד השידור הישראלי רואים בנושא אבטחת סייבר חשיבות רבה והנושא נמצא בבדיקה"

פוליטי

הרכבת הממשלה: כחלון הודיע כי לא יחתום על הסכם עם הליכוד לפני ליברמן

ברקע הקיפאון במגעים להרכבת הממשלה, יו"ר כולנו שר האוצר משה כחלון אמר בשיחות סגורות כי הוא אינו מתכוון לחתום על הסכם קואליציוני לפני יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. * כחלון, מתכוון להמתין לסיום כל המגעים הקואליציוניים עם שאר המפלגות ורק אז להיוועד עם נתניהו על תנאי כניסתו. * כחלון דורש את תיק האוצר ותיק נוסף עבור כולנו, אך מעונין לבחון את הדרישות התקציביות של המפלגות האחרות לפני שיחתום על הסכם לכניסה לממשלה, ובימים האחרונים הבהיר כי הוא מתנגד להעלאת מיסים למימון הדרישות הקואליציוניות. (וואלה)

ביום ראשון: הממשלה צפויה להצביע על הצעת חוק לביטול מגבלת מספר השרים

לקראת השיחות של ראש הממשלה נתניהו עם אנשי הליכוד צפוי נתניהו להביא כבר ביום ראשון הקרוב לממשלה את ההצעה לבטל את המגבלה על מספר השרים. * כזכור, בעבר לא הייתה הגבלה על מספר השרים וממשלתו השנייה של נתניהו שמנתה בתחילת דרכה למעלה מ-70 חברי כנסת (וכללה את הליכוד, ישראל ביתנו, העבודה, ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי), הייתה לממשלה הגדולה בתולדות ישראל, עם 30 שרים, כאשר חלקם משמשים כשרים ללא תיק. ב-2013, שינתה מפלגת "יש עתיד", את חוק יסוד הממשלה שונה, וגודל הממשלה הוגבל ל-18 שרים. הממשלה ה-34, שכיהנה בכנסת הקודמת, כבר חרגה מההגבלה כאשר בשיאה שירתו בה 21 שרים, אך ללא שינוי חוק היסוד, אלא בהוראת שעה, הפעם נראה כי השינוי בחוק היסוד יאפשר הגדלה משמעותית של הממשלה, וימנע מגבלות אלה גם בעתיד.

– בתזכיר החוק שנחשף בעיתון 'ישראל היום' נכתב "כי המשטר הפרלמנטרי הרב-מפלגתי הנהוג בישראל היה מאז ומעולם ממשלות קואליציוניות כאשר הקמת ממשלה קואליציונית מצריכה פעמים רבות שיתוף מספר רב של סיעות בקואליציה. במצב דברים זה, ועל אף היתרונות הגלומים בקיומה של ממשלה קטנה קיים קושי משמעתי לכונן ממשלה, הלכה למעשה, ולהבטיח יציבות שלטונית". * עוד נכתב כי "האיזון בין השיקולים התומכים בקיומה של ממשלה קטנה לביו הקשיים המעשיים לכונן משמלה ולהבטיח באמצעותה יציבות שלטונית לאורך זמן מוביל למסקנה כי מוטב להותיר גמישות ביחס למספר המרבי של השרים ולא לקבע בחקיקת היסוד מגבלות נוקשות בנושא".

בדרך לשימוע: נתניהו חתם על הסדר תשלום שכר טרחה עם אחד מסנגוריו עבור ייצוג בהליך השימוע

אחרי פארסה שנמשכה שבועות ארוכים, שבמסגרתה ניסו בפרקליטות ובמשרד היועמ"ש לכפות על עו"ד בכירים ליטול על עצמם את תיק השימוע של ראש הממשלה, גם ללא שיחתום איתם על הסכם כספי, הסתיימה אתמול כאשר ראש הממשלה הגיע לסיכום עם אחד מפרקליטיו על תשלום מקדמה עבור הייצוג המשפטי בהליך השימוע. עו"ד חדד, צפוי לבקש מהיועמ"ש הארכה על מנת שיוכל ללמוד את התיק הכולל אלפי עמודים, ולאור העובדה כי מדובר בפרקליט יחיד, דרושים יותר ימים לצורך למידת התיק, אם כי לא מן הנמנע, וכאשר ידעו את מכלול ומורכבות החומרים יצטרפו לצוות ההגנה בשימוע עורכי דין נוספים.

גורמים פוליטיים ומשפטיים סבורים כי זהו תרגיל נוסף של ראש הממשלה שמקווה לחמוק עוד מספר חודשים מהשימוע ולהספיק להעביר בממשלתו החדשה את חוק החסינות ופסקת ההתגברות שיאפשרו לו להישאר בתפקידו מבלי להגיע לבית המשפט עד תום כהונתו. מהלך כזה, מזהירים הגורמים, ירוקן מתוכנן את בית המשפט העליון ויפגע קשות בדמוקרטיה בישראל.

בטחוני

היום יתקיים טקס סיום קורס צוללן מחזור 115, במעגן דרור שבבסיס חיפה של זרוע הים. קורס צוללן הוא קורס התנדבותי שאורכו כשנה וחודש. הקורס מורכב משלושה שלבי הכשרה – טירונות, שלב בסיסי המכשיר פיזית ומנטלית את הלוחמים, ושלב ייעודי בו מתמקצעים החניכים על העמדה אותה הם עתידים לאייש בצוללת. בסיומו של הקורס מוענקת לבוגרים הטריים דרגת סמל וסיכת צוללן.
מנתוני בוגרי הקורס עולה כי
66% מהם גרים מרכז, 17%- דרום ו-17%- גרים צפון. 67% מכלל בוגרי הקורס גרים בעיר, 8% במושבים ו-25% מישובים קהילתיים. למעלה ממחצית בוגרי הקורס, עוד נתון מעניין הוא ש-58%, מתקשרים ראשית לאמא אחרי כל הפלגה

יום הנכבה: מתיחות שיא בגבול עם עזה; בצבא נערכים בכוחות מתוגברים

הפלסטינים יציינו היום את יום הנכבה, שמציין את הפסדם במלחמת העצמאות ב-1948, ובישראל נערכים בכוחות מתוגברים להסלמה אפשרית – הן בגבול הרצועה והן בירושלים.

– עשרות אלפים צפויים להגיע ל"צעדות השיבה" בגבול הרצועה, וחמאס הודיע כי ירסן את האלימות. חברי הוועדה המארגנת לתהלוכות השיבה ברצועת עזה אמרו כי ההפגנות יתקיימו במסגרת מחאה עממית לא-אלימה, והוסיף כי פקחים מטעם הוועדה יהיו פרוסים בשטח כדי למנוע התקרבות המונית לגדר. חבר הוועדה טלאל אבו זריפה אמר בשיחה עם "הארץ" "אנחנו לא רוצים לתת לכוחות הצבא הישראלי שום עילה לפגוע בצעירים שלנו ולא רוצים להגביר את המתיחות באזור הגבול"

– כהכנה להפגנות ולפעילויות מקומיות נוספות לציון הנכבה, בעזה הודיעו על שביתה כללית. גם מערכת החינוך ברצועה צפויה לשבות, על מנת לאפשר לצעירים להשתתף באירועים השונים. חמאס מנסה להלהיט את הרוחות גם בגדה המערבית ובאזור הר הבית, ובדרשות הרמדאן קוראים לקיים מהומות.

– בדומה לימים מתוחים דומים בשנה האחרונה, יתגברו כוחות בגבול הרצועה ויציבו עשרות צלפים ומאות לוחמים על סוללות אדמה מול גדר המערכת, במוקדי החיכוך המרכזיים מול הגדר. מרבית הלוחמים יישארו בבסיסים סמוכים, ויוקפצו בהתאם למצב.

מדיני

המפלגה המובילה בסקרים באוסטרליה מאיימת לבטל את ההכרה בירושלים כבירת ישראל

מפלגת הלייבור באוסטרליה, שמובילה במדגמים לקראת הבחירות שייערכו במדינה בסוף השבוע הקרוב, הבטיחה לבטל את ההכרה האוסטרלית במערב ירושלים כבירת ישראל. "אנחנו תומכים בתפיסה הרווחת של הקהילה הבינלאומית, לפיה עתיד ירושלים צריך להיות מוכרע על ידי הצדדים, כחלק מהסדר שלום ביניהם. לכן, המפלגה אינה תומכת בהכרה חד צדדית בירושלים כבירת ישראל, ואם תהיה המפלגה הגדולה בממשלה היא תבטל את ההחלטה הזו". * מסקר שנערך עבור The Australian, עולה כי המירוץ בין המפלגות צמוד, כאשר נכון לימים האחרונים מפלגת הלייבור זוכה ל-51 מושבים לעומת 49 לליברלים. (ג'רוזלם פוסט)

חוץ

המתיחות מול איראן | דובר צבא ארה"ב: "ארה"ב נמצאת ברמת התראה גבוהה ביותר"

צבא ארה"ב התריע הלילה (בין שלישי לרביעי) על איומים כלפי כוחותיו בעיראק, ובנוסף הביע חששות לגבי כוחות מגובים באזור אירן. דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. אמר כי "ארצות הברית נמצאת כעת ברמה הגבוהה ביותר של התראה". "אנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי האיומים על הכוחות האמריקאים בעיראק"

המנהיג העליון של איראן: לא יהיה עימות צבאי עם ארה"ב

על רקע המתיחות הגואה בין וושינגטון לטהרן במפרץ הפרסי: המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר בנאום ששודר אתמול (שלישי) בתקשורת האיראנית כי "לא תהיה מלחמה עם ארצות הברית". יחד עם זאת, הוסיף חמינאי כי הוא "שולל הסכם גרעין חדש עם ארה"ב". לדבריו, "האופציה היחידה של איראן היא התנגדות מול ארה"ב. בעימות הזה, ארה"ב תהיה חייבת לסגת. זהו לא עימות צבאי בגלל שאין מלחמה, אנחנו לא רוצים אחת כזו וגם לא הם. הם יודעים שמלחמה לא תהיה יעילה עבורם. הם רוצים שנפחית את טווח הטילים כך שלא נוכל להגיב לבסיסים הצבאיים שלהם כשהם יתקפו אותנו. המשא ומתן עם ארה"ב הוא רעל, ועם הממשל הנוכחי כפליים".

טראמפ: הדיווח על תוכנית לשלוח 120 אלף חיילים למזרח התיכון – פייק ניוז

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הכחיש אתמול את הדיווח שפורסם בניו יורק טיימס, לפיו ארה"ב שוקלת לשלוח כ-120 אלף חיילים למזרח התיכון. "אני חושב שאלו פייק-ניוז. אני מוכן לעשות זאת, אבל לא תיכננו את זה", הבהיר טראמפ. "אם היינו מתכננים דבר כזה, היינו שולחים הרבה יותר חיילים מהמספר שפורסם".

המורדים החותים הנתמכים ע"י אירן התקיפו באמצעות מל"טים ממולכדים שתי תחנות שאיבת נפט בסעודיה

הפגיעה בנפט העולמי: שבעה מל"טים ממולכדים של המורדים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, תקפו אתמול (שלישי) שתי מתקני שאיבה של ענקית הנפט עראמקו, לא הרחק מהבירה ריאד, במטרה לפגוע בייצוא הנפט העולמי והשפיעו על מחיר הנפט בבורסת וול סטריט. * ברשת התקשורת של החות'ים, דווח כי הם תקפו מתקנים חיוניים של ערב הסעודית באמצעות מל"טים, מבלי לפרט אילו מטרות מדובר. גורם בשורות המורדים, המחזיקים בבירה צנעא, אמר לרשת אל-מוסירה כי "שבעה מל"טים תקפו מתקנים סעודיים חיוניים". לדברי החותים, הפעולה הינה "תגובה למצור שסעודיה מטילה על העם התימני".

– התקיפה בעומק שטחה של ערב הסעודית מגיעה על רקע המתיחות בין ארה"ב ואיראן, ובמקביל להודעת האו"ם על תחילת יישום הפסקת האש בין החות'ים לבין הממשלה, הנתמכת על ידי ריאד ובעלות בריתה הסוניות.

– כזכור, מוקדם יותר השבוע הותקפו ארבע מיכליות נפט סמוך לחופי איחוד האמירויות, שתים מתוכם שייכות לסעודיה. וסוכנויות הביטחון הלאומי של ארה"ב מעריכות כי גרורות המזוהות עם איראן הם אלו שתקפו את המכליות, ולא כוחות איראניים בעצמם. מנגד, דובר הפרלמנט האיראני, בהרוז נמאטי, הסביר כי המתקפה המדוברת היא תוצאה של "תעלול ישראלי".

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה לר"מ קנדה: "מחויב לקיים בחירות חופשיות והוגנות"

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו שוחח עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ואמר לו כי הוא מחויב לקיים בחירות חופשיות והוגנות מהר ככל האפשר, כך נמסר ממשרדו של טרודו. "גוואידו הדגיש את מחויבותו לקיום בחירות חופשיות והוגנות מהר ככל האפשר, בהתאם לחוקה של ונצואלה, והודה לראש הממשלה על עזרתה של קנדה בהנהגת התגובה הבינלאומית למשבר בוונצואלה", נמסר בהודעה. (רויטרס)

סודן: מועצת המעבר הצבאית והאופוזיציה קרובות להסכם סופי

מועצת המעבר הצבאית של סודן וארגון האופוזיציה המרכזי החליטו כי תקופת המעבר משלטונו של הרודן המודח עומאר אל באשיר תימשך שלוש שנים, כך אמר חבר במועצה. הוא הוסיף כי הסכם סופי בין הצדדים על תקופת המעבר יושג תוך 24 שעות. * אתמול בלילה במהלך עימותים בחרטום, בירת סודאן, נהרגו קצין צבא ושלושה מפגינים ועוד עשרות נוספים נפצעו, כשלטענת המועצה הצבאית השלטת, כוחות חמושים המתנגדים להבנות בין הצבא לאופוזיציה אחראים למתקפה (רויטרס)

"60 נושאים, 4 שעות, בדלתיים סגורות" | בנו של טראמפ יעיד בפני ועדת המודיעין של הסנאט

דונלד טראמפ הבן הגיע להסכם עם ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי על ראיון בפני חבריה בחודש הבא, לאחר שהוועדה המונהגת על ידי הרפובליקנים זימנה אותו לענות על שאלות על מגעיו עם רוסיה. לפי הדיווח ב'ניו יורק טיימס', הראיון יתקיים בדלתיים סגורות, יעסוק בכשישה נושאים ולא יעלה באורכו על 4 שעות.

קוריאה הצפונית דורשת את שחרור הספינה שהוחרמה ע"י ארה"ב; אם ארה"ב חושבת שהיא יכולה להשתלט על הצפון בכוח זו תהיה "השגיאה הגדולה ביותר" מבחינתה

קוריאה הצפונית אמרה אתמול (שלישי) כי ההשתלטות של ארצות הברית על אחת מספינותיה היא צעד לא חוקי, שמנוגד לרוח הפסגה בין מנהיגי שתי המדינות. במשרד החוץ של פיונגיאנג דרשו את שחרורה המידי של הספינה ודחו את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שעל בסיסה החרימה וושינגטון את כלי השיט בטענה שהיא פוגעת בריבונות המדינה. * עוד הזהירו בפיונגיאנג כי זאת תהיה "השגיאה הגדולה ביותר" מבחינת ארצות הברית אם היא תחשוב שהיא יכולה להשתלט על הצפון בכוח.

שני מטוסי סיור התנגשו בשמי אלסקה; לפחות חמישה הרוגים

שני מטוסי סיור התנגשו בשמי אלסקה והתרסקו מעל המים במרחק של בין 40 ל-48 ק"מ מקטצ'יקן. חמשה נוסעים נהרגו ועשרה נוסעים נפצעו. עוד נוסע אחד מוגדר נעדר. * אחד המטוסים היה עם 11 נוסעים ואנשי צוות, והשני עם חמישה נוסעים * שני המטוסים לא היו תחת פיקוח בקרי האוויר (רויטרס)

כלכלה

תביעה נגד טבע: בארה"ב גייסו שישה עדי מדינה בפרשת החשד לתיאום מחירים

ביום שישי האחרון הוגשה בארצות הברית תביעת ענק נגד חברת התרופות הישראלית טבע, בחשד לתיאום מחירים. לידי כאן חדשות הגיע היום (שלישי) כתב התביעה המלא, מסמך בן 500 עמודים, שחושף את האופן השיטתי והממוסד, שבו תיאמו חברות התרופות את העלאות המחירים. * הרשויות בארצות הברית גייסו שישה עדי מדינה נגד החברה – עובדי חברות מתחרות שלכאורה תיאמו מחירים עם טבע. לפי הערכה, עדי המדינה מסרו לרשויות תכתובות ומסמכים שמסבכים את חברת התרופות. * בתביעה מוצג תרשים של יותר מאלפיים שיחות טלפון לתיאום מחירים בין מנהלים בטבע לעובדים בחברות מתחרות. מהתביעה עולה כי טבע ארצות הברית גייסה באפריל 2013 מנהלת בכירה שהייתה ממונה על העלאת מחירי התרופות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן