Skip to content

עיקר החדשות – מהדורת הבוקר – יום ראשון ה-19 במאי 2019

כותרות המהדורה     על רקע הגעת שיירות טילים מאיראן לסוריה: מאגר טילים איראני הופצץ בסוריה סמוך לדמשק (בטחוני)     באופן חריג: לא התקיימו הפרות סדר בגבול עזה – "בשל החום הכבד וצום הרמדאן" (בטחוני)     המתיחות עם איראן: ארה"ב הזהירה חברות תעופה לא לטוס מעל המפרץ הפרסי (חוץ)     האיראנים מאיימים בהשמדת נושאת המטוסים האמריקאית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    על רקע הגעת שיירות טילים מאיראן לסוריה: מאגר טילים איראני הופצץ בסוריה סמוך לדמשק (בטחוני)

    באופן חריג: לא התקיימו הפרות סדר בגבול עזה – "בשל החום הכבד וצום הרמדאן" (בטחוני)

    המתיחות עם איראן: ארה"ב הזהירה חברות תעופה לא לטוס מעל המפרץ הפרסי (חוץ)

    האיראנים מאיימים בהשמדת נושאת המטוסים האמריקאית במפרץ (חוץ)

    דיווח: סעודיה ומדינות במפרץ הסכימו לפריסת כוחות ארה"ב להרתעת איראן (חוץ)

    מידע מודיעיני חדש: ייתכן ואיראן סברה שארה"ב עומדת לתקוף – ולכן נערכה למתקפות נגד (חוץ)

    טלטלה באוסטריה: סגן רה"מ האוסטרי התפטר לאחר שהוקלט בשיחת שוחד; קאנצלר אוסטריה הכריז על בחירות בזק (חוץ)

    בניגוד לתחזיות הסקרים: השמרנים ניצחו בבחירות באוסטרליה; מנהיג האופוזיציה שמפלגתו קיבלה את מירב המנדטים הודה בהפסדו (חוץ)

    בחסדי שמים נמנע אסון בחיל האוויר: מטוס F-15 ובואינג היו קרובים לתאונה אווירית (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

התחזית: ערב ל"ג בעומר – חם מהרגיל עד שרבי ברוב האזורים.

היום (ראשון) צפויה ירידה קלה בטמפרטורות והן יהיו נוחות יחסית וממוצעות לתקופה. ביום שני תחול עלייה קלה בטמפרטורות, כשבשלישי יחל של גל חום, שיכלול עלייה ניכרת בטמפרטורות עם הכבדה בעומסי החום. ייעשה חם מהרגיל עד שרבי ברוב חלקי הארץ. ביום רביעי, ערב ל"ג בעומר, גל החום יגבר ויתפתחו תנאי שרב ברוב חלקי הארץ.

חדשות

הולנד זכתה במקום הראשון בתחרות – דאנקן לורנס מהולנד הוא הזוכה הגדול של תחרות האירוויזיון שנערכה בישראל, וההולנדים, שלא חוו את טעם הניצחון מאז 1975 חגגו הלילה (ראשון) בכפר האירוויזיון בגן צ׳ארלס קלור בתל אביב.

"אנחנו הזוכים של האירוויזיון בישראל" צעק אינגס, שהגיע לתל אביב יחד עם עוד שישה חברים. "אני שמח שאני כאן כי לא האמנתי בהתחלה שהולנד תנצח ועשינו את זה. כל ההימורים היו עלינו, וזה היה די מרתק בהצבעה כי קהל הצופים הצביע באופן שונה מהשופטים ואי אפשר היה לדעת מה יקרה, אבל אנחנו מרוצים, תודה ישראל!. אני מקווה שבשנה הבאה נפגש באמסטרדם" (Ynet)

נמנע אסון בחיל האוויר: מטוס F-15 ובואינג היו קרובים לתאונה אווירית

כמעט תאונת אימונים התרחש בשבוע שעבר בחיל האוויר לאחר שבמהלך אימון לילה שגרתי שתרגל בין השאר תדלוק בין מטוס קרב מסוג 15־F למטוס התדלוק הוותיק של חיל האוויר "ראם" (בואינג 707). חרג מטוס הקרב מטווח הבטיחות המותר והתקרב למטוס התדלוק עד כדי סכנה. בעקבות האירוע הופסק האימון, והוחל בתחקור האירוע. (מעריב)

אמש, מעט לפני חצות, בעיר טמרה סמוך לכיכר השעון, בוצע ירי לעבר גבר בשנות ה-40 לחייו (טמרה) מרכב חולף. הגבר נפגע באורח קשה בפלג גופו התחתון (ע"פי גורמי רפואה) ופונה לבית חולים רמב"ם.לאחר מאמצים של הצוות הרפואי נקבע מותו של הקורבן.בזירת האירוע פעלו כוחות משטרה גדולים בהם מעבדת זיהוי פלילי, חוקרי זירה וחוקרי מחלק הרצח מהיחידה המרכזית.

מחקירה ראשונית עולה כי הירי בוצע על ידי חשוד לעבר גבר (44) תושב העיר טמרה.בשלב זה הרקע לאירוע עדיין לא ברור והחקירה בעיצומה.

פוליטי

דיווח: גורמים בליכוד הציעו לח"כ מכחול לבן את תיק העלייה והקליטה, אך הוא סירב

בניסיון ללחוץ על ליברמן: בזמן שהמו"מ הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו נותר תקוע, במפלגת השלטון ממשיכים לחפש כיוונים חדשים להרחבת הקואליציה. ע"פ הדיווח ב'החדשות12' מזה שבוע שגורמים בליכוד מנסים לשכנע את ח"כ גדי יברקן, מקום 33 ברשימת כחול לבן לכנסת מטעם מפלגת תל"ם, להצטרף לשורות מפלגת השלטון, בתמורה הציעו לו את תיק העלייה והקליטה. אך הוא השיב להם שהוא מעריך את מפלגתם אבל לא יכול לחיות עם דרך ההתנהלות של הנהגתה, שלטענתו לא מוסרית. * בתוך כך, גם ביום שישי נמשכו השיחות להרכבת הקואליציה. נתניהו נפגש ביום שישי עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בניסיון לקדם את המשא ומתן עימו.

בטחוני

על רקע הגעת שיירות טילים מאיראן לסוריה: מאגר טילים איראני הופצץ בסוריה סמוך לדמשק

פעמיים בתוך 24 שעות: ברקע הפרסומים על שיירת הטילים שהועברה מעיראק לסוריה, ישראל תקפה בליל שבת מטרות באזור דמשק שבו יש מחסני נשק של איראן וחיזבאללה וסוללות נ"מ. בתקשורת הסורית נטען כי "מערך ההגנה האווירי תקף גופים מוארים שהגיעו מישראל – והפיל חלק מהם". * על פי דיווחים לא מאומתים, בתקיפה נפגעו מחסנים של כוחות משמרות המהפכה באזור שדה התעופה בדמשק. * בלבנון דווח כי מטוסי קרב ישראלים נצפו מעל הדאחייה, בדרום ביירות, בזמן התקיפה על אל-כיסווה בדמשק. * סוכנות הידיעות של האופוזיציה הסורית (Step News Agency) דיווחה כי הדי הפיצוצים בדמשק נבעו מתקיפה של חיל האוויר הישראלי נגד מטרות של צבא סוריה וחזבאללה בבסיס דיביזיה 1 של הצבא, אשר ממוקם באזור אל-כיסווה, דרומית-מערבית לדמשק. לפי הדיווח, התקיפה גררה העלאת כוננות של צבא סוריה באזור.

– בנוסף, במוצאי שבת דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית בסוריה, סאנא, כי מספר עצמים זרים חדרו למרחב האווירי שלה מדרום לבירה דמשק והפעילו את מערכות ההגנה האווירית במדינה. במדינה דיווחו כי מטוסי קרב ישראלים העניקו חיפוי אווירי משטח לבנון למתקפה של מל"טים חמושים בישראל. בדיווחים אחרים נטען שמדובר בגל נוסף של טילי קרקע קרקע ששוגרו מרמת הגולן. * במרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם דיווחו עוד כי "טילים שוגרו ממטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי משמי רמת הגולן לעבר דרום מערב סוריה. לפחות טיל אחד הופל על ידי ההגנה האווירית הסורית, ושניים לכל הפחות פגעו באזור חטיבה 90 שנמצאת באזור קונייטרה".

– בבלוג המודיעין "אינטילי טיימס" פורסמו צילומי לויין של אחד המתקנים שהופצצו. הבלוג ציטט מקור לפיו המתקן שימש מפקדה ואתר התכנסות לאנשי כוח קודס של משמרות המפכה האיראניים עם אנשי משטר אסד וחיזבאללה. כמו כן נטען על ידי מקורות בסוריה כי הופצצו שני מחסני אמצעי לחימה ששלחה איראן למיליציות השיעיות הנאמנות לה ומוצבות סמוך לבירה דמשק. המקור מציין כי הטילים הישראליים שנורו ממרחב הגולן, התמקדו בשני מחסנים של המיליציה האיראנית באזור אל-כיסווה וסחנאיה ושאליהם הועברו לאחרונה משלוחי אמל"ח מבסיסי תעופה אחרים שבהם מנהלת איראן את מערך ההברחה. המקור ציין כי טיל ישראלי כוון גם למתחם של חטיבה 91, שגם בסיסה נמצא בשליטת המיליציה האיראנית.

– כזכור, בסוף השבוע האחרון דווח בגרדיאן בשם גורמים דיפלומטיים כי האיראנים הצליחו להעביר בשבוע שעבר משלוח טילים לסוריה דרך המעבר היבשתי במחוז אנבר שבעיראק – תוך התחמקות מהמודיעין הישראלי והאמריקני.

באופן חריג: לא התקיימו הפרות סדר בגבול עזה – "בשל החום הכבד וצום הרמדאן"

הפרות הסדר שמתקיימות מדי יום שישי בגבול רצועת עזה לא יתקיימו ביום שישי האחרון בשל החום הכבד וצום הרמדאן. את ההחלטה על ביטול הצעדות קיבל "הוועד המארגן של צעדות השיבה" (החדשות13)

בלון נפץ נחת בבסיס צבאי בדרום

צרור בלונים אליו חובר חפץ חשוד, נחת בבסיס צבאי בדרום הארץ. הפלסטינים דיווחו כי הבלון הוא חלק מ-30 בלונים ששוגרו מרצועת עזה לישראל. חבלן משטרה ניטרל את המטען והאירוע הסתיים ללא נפגעים (החדשות12)

לנוכח המתיחות המתעצמת בין ארה"ב לאיראן: נבחנת הגברת האבטחה של יעדים ישראליים בחו"ל

על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן במפרץ הפרסי, נערכים במערכת הביטחון לאפשרות שמשמרות המהפכה ינסו לפגוע במוסדות ישראליים בנקמה על הסנקציות האמריקאיות. בעקבות כך שוקלים בישראל להגביר את הכוננות והאבטחה סביב יעדים ישראליים בחו"ל. בשלב זה טרם ננקטו צעדים קונקרטיים, אבל על רקע הימים הרגישים גם בזירה הפלסטינית, ניתנה הנחיה לחדד את הערנות. (מעריב)

מדיני

הפרלמנט הגרמני: שיטות הפעולה של ה-BDS מזכירים תקופות אפלות בהיסטוריה של גרמניה

הפרלמנט הגרמני אישר ביום שישי הצעת חוק המגנה את תנועת ה-BDS ומגדירה אותה כאנטישמית. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שפרלמנט אירופי מרכזי מגדיר את תנועת החרם על ישראל כאנטישמית. לפי נוסח ההחלטה, הטיעונים ושיטות הפעולה של תנועת ה-BDS מזכירים "תקופות אפלות בהיסטוריה של גרמניה". * ההחלטה קוראת למעשה למשרדי הממשלה ולגופים ממשלתיים פדרליים לא לשתף פעולה בשום צורה עם אירועים המקדמים דה-לגיטמציה וחרמות נגד ישראל, והיא מורה בנוסף למשרדי הממשלה השונים לעצור כל מימון לארגונים המקדמים חרמות בתחומים שונים או פעולות של דה-לגיטימציה נגד ישראל. אך עם זאת, ההצהרה אינה אוסרת על הבעת עמדות פומביות נגד ישראל כחלק מהקמפיין.

חוץ

המתיחות עם איראן: ארה"ב הזהירה חברות תעופה לא לטוס מעל המפרץ הפרסי

דיפלומטים בארצות הברית המוצבים בכוויית ובאיחוד האמירויות הזהירו חברות תעופה מסחריות מטיסה מעל המפרץ הפרסי לאור חשש מ"זיהוי מוטעה". זאת, לאור המתיחות הביטחונית בין ארצות הברית לבין איראן באזור המפרץ. האזהרה מסתמכת על הודעה של רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית שפורסמה ביום חמישי האחרון, לפיה כל כלי הטיס המסחריים הטסים מעל המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן צריכים להיות מודעים ל"פעילויות צבאיות מוגברות ומתחים פוליטיים גוברים". * האזהרה של רשות התעופה הפדרלית מהווה תזכורת לאירוע מלפני 30 שנה, אז הפילה סיירת של הצי האמריקני בשוגג מטוס נוסעים של "איראן אייר" מעל מצר הורמוז, וכל 290 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפון המטוס נהרגו.

האיראנים מאיימים בהשמדת נושאת המטוסים האמריקאית במפרץ

איראן פרסמה בסוף השבוע בסוכנות הידיעות 'פארס' תיעוד בן השלוש וחצי דקות בו היא מאיימת, בהשמדת נושאת המטוסים האמריקאית הנמצאת בדרכה למפרץ. הסרטון מציג את סוגי הטילים שייעשה בהם שימוש כדי לפגוע בנושאות המטוסים האמריקאיות, כולל הטיל הבליסטי המשופר "פאתח 110" המכונה "המפרץ הפרסי", והוא משוגר מעל גבי משאית, ואין באפשרות הטילים לפגוע בו בשל מהירותו.

– בתיעוד נאמר עוד כי "למרות שהפנטגון טוען, כי ביכולתו לתקוף 2000 מטרות, אך בפועל זה לא יהיה כך. האיראנים אומנו על סוג כזה של לחימה. האיראנים משתמשים באלפי סירות מהירות שמכונות 'פנתיל'. סירות אלה מסוגלות לשגר המון פצמ"רים לעבר המטרות, ומהוות חומת אש בפני המכ"מים וספינות המלחמה".

– על רקע אזעקה מהארץ, נאמר: "במלחמת 33 הימים (לבנון השנייה) הוכיחה כיפת הברזל הישראלית שאינה מסוגלת להתמודד עם פצצות המרגמה, כאשר המכ"מים לא היו מוסגלים לאתר או להשמיד את פצצות המרגמה". עוד נטען בסרטון כי "הטווח של הפצמ"רים הוא ל-20 ק"מ, והיא תשוגר בצורה מטורפת לעבר המטרות". (מעריב)

דיווח: סעודיה ומדינות במפרץ הסכימו לפריסת כוחות ארה"ב להרתעת איראן

העיתון הסעודי "א-שארק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון דיווח כי סעודיה, כווית, בחריין, עומאן, קטאר ואיחוד האמירויות הסכימו לבקשת ארצות הברית לפריסה מחודשת של כוחות אמריקאים בשטחן על מנת להרתיע את איראן. על פי הדיווח, פריסת הכוחות באה כחלק מהסכם שיתוף הפעולה בין וושינגטון למדינות הערביות במפרץ, והיא תתבצע גם בים וגם ביבשה. * מקור סעודי אמר לעיתון כי "ההסכמה באה כדי להרתיע את איראן מהסלמה צבאית, כולל תקיפת מטרות אמריקאיות על אדמותיהן או תקיפתן – ולא במטרה להיכנס למלחמה איתה".

מידע מודיעיני חדש: ייתכן ואיראן סברה שארה"ב עומדת לתקוף – ולכן נערכה למתקפות נגד

ה'וול סטריט ג'ורנל' דווח כי מידע מודיעיני חדש שהגיע לידי ארצות הברית בימים האחרונים מעלה כי ייתכן והנהגת איראן הייתה סבורה שוושינגטון מתכננת לתקוף אותה, ולכן היא החלה בהכנות לתקיפות נגד. עם זאת, בתוך הממשל יש מי שטוענים כי המידע המודיעיני הצביע על כך שאיראן מתכננת, או תכננה, לתקוף ראשונה.

טלטלה באוסטריה: סגן רה"מ האוסטרי התפטר לאחר שהוקלט בשיחת שוחד; קאנצלר אוסטריה הכריז על בחירות בזק

מנהיג הימין הקיצוני באוסטריה וסגן הקנצלר, הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו לאחר שבתקשורת הגרמנית פורסם תיעוד מביך שלו בוא הוא מתחייב לחוזים ממשלתיים תמורת תמיכה במפלגתו. * במסיבת העיתונאים אמר שטראכה כי הוא נפל קורבן ל"התנקשות פוליטית" בלתי-חוקית. עם זאת, הוא הוסיף כי התנהגותו באירוע שתועד הייתה "מטופשת ושגויה". * את שטראכה יחליף שר התשתיות וחבר מפלגת החירות, נורברט הופר. * בעקבות ההתפטרות, הכריז קאנצלר אוסטריה, על בחירות בזק במדינה.

– בפגישה הציעה נציגתו של אוליגרך רוסי לרכוש 50% ממניות העיתון האוסטרי "קרונן צייטונג" ולהטות את עמדתו לטובת מפלגת החירות. ותחליף את שדרת העורכים בו כדי שהעיתון יתמוך במפלגתו של שטראכה. בתמורה, שטראכה אומר שהוא יכול להשיג עבורה חוזים ממשלתיים, ומסביר שהוא מעוניין "לבנות תקשורת אוהדת כמו זו של אורבן". * שטראכה העריך בשיחה שהשתלטות רוסית על העיתון יכולה להביא לשיעורי תמיכה ציבורית של 34% במפלגתו. "אם תשתלטתו על ה'קרונן זייטונג' שלושה שבועות לפני הבחירות ותתנו לנו עדיפות, אז נוכל לדבר על הכל" * שטראכה גם הזכיר בפגישה כמה עיתונאים שיהיה צורך "לדחוף" החוצה מהעיתון, וחמישה אחרים שאותם הגדיר כ"אנשים חדשים שאנחנו נקדם". * במהלך השיחה, שטראכה אמר כי כל ההטבות שהאישה תעביר למפלגת החירות יצטרכו לעבור דרך "עמותה" כדי לשמור על הסודיות. "עמותת צדקה, ללא קשר למפלגה. ככה לא יהיה דיווח לרשויות".

בניגוד לתחזיות הסקרים: השמרנים ניצחו בבחירות באוסטרליה; מנהיג האופוזיציה שמפלגתו קיבלה את מירב המנדטים הודה בהפסדו

בניגוד לסקרים שניבאו הצלחה לאופוזיציה: כעת נראה כי הממשלה הקואליציונית באוסטרלית תזכה בבחירות הארציות עם יותר ממחצית הקולות של הבוחרים. מנהיג האופוזיציה האוסטרלי ויו"ר מפלגת הלייבור, הודה בהפסד של מפלגתו בבחירות והתקשר לראש הממשלה סקוט מוריסון לברך אותו על ניצחונו. * אוסטרליה מקיימת בחירות כלליות מדי שלוש שנים, אולם מאז 2007 אף ראש ממשלה לא הצליח להחזיק קדנציה שלמה בשלטון.

– עדיין לא ברור אם הקואליציה הנוכחית תזכה ברוב מוחלט והתוצאות הסופיות יוודעו רק בתחילת השבוע. וייתכן שמוריסון יקים ממשלת מיעוט, אם לא יחבור לחברי פרלמנט עצמאיים. * מספירת 70% מהקולות עולה שהקואליציה השמרנית קיבלה 74 מושבים בבית הנבחרים – שניים פחות מהנדרש לרוב מוחלט. מפלגת הלייבור מקבלת כרגע 65 מושבים – הרבה יותר מכל מפלגה אחרת, אך לא תוכל להרכיב קואליציה. * כזכור, מפלגת הלייבור באוסטרליה הבטיחה לבטל את ההכרה האוסטרלית במערב ירושלים כבירת ישראל.

באו"ם מעריכים: המל"טים של המורדים בתימן יכולים להגיע לטווח של 1500 ק"מ

מומחים מטעם האו"ם מעריכים כי כלי הטיס ששימש לפגיעה במתקני הנפט הסעודיים יכול להגיע לטווח של עד 1,500 ק"מ, מה שמציב את לבה של הממלכה ושל איחוד האמירויות תחת סכנה. * כזכור, ביום שלישי האחרון תקפו שבעה מל"טים תחנות שאיבה לאורך קו הנפט שעובר ממזרח המלכה אל מערב, ולפי גורמים סעודיים, הם גרמו לנזק מועט. ריאד אף האשימה את טהראן באחריות ישירה לכך, אך היא הכחישה. גם החות'ים טוענים שהם לא מקבלים הוראות מאף אחד. * המתקפה התרחשה בזמן המתיחות המוגברת בין איראן לבין ארצות הברית, ששלחה נושאת מטוסים, משחתות ומפציצים למפרץ הפרסי. (AP)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן