Skip to content

עיקר החדשות (יום ראשון) 26 במאי 2019

כותרות המהדורה     טרגדיה בצפת: פעוט בן שלוש נספה בשריפה בבניין בצפת, אחיו בן הארבע נפצע באורח קשה; המשטרה מסרבת לשחרר את גופת הילד לקבורה (חדשות)     סיכום גל השריפות בסוף השבוע: למעלה מאלף שריפות; היישוב מבוא מודיעין נחרב; בחסדי שמים: אין נפגעים בנפש (חדשות)     איראן מאיימת: אם ארה"ב תעשה טעות – נטביע את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    טרגדיה בצפת: פעוט בן שלוש נספה בשריפה בבניין בצפת, אחיו בן הארבע נפצע באורח קשה; המשטרה מסרבת לשחרר את גופת הילד לקבורה (חדשות)

    סיכום גל השריפות בסוף השבוע: למעלה מאלף שריפות; היישוב מבוא מודיעין נחרב; בחסדי שמים: אין נפגעים בנפש (חדשות)

    איראן מאיימת: אם ארה"ב תעשה טעות – נטביע את הספינות האמריקניות באמצעות 'נשק סודי' (חוץ)

    עסקת השלום של טראמפ צוברת תאוצה: קטאר אישרה כי תשתתף בוועידת השלום בבחריין (מדיני)

    גנץ ולפיד הפגינו וחסמו כבישים בתל אביב – "נתניהו מנסה לשעבד אומה שלמה לאינטרסים האישיים שלו"; "לא ניתן לך להיות ארדואן. לא יהיה פה רודן טורקי" (פוליטי)

    הגאון הגדול רבי מלכיאל קוטלר שליט"א: עצם זה שהם גוזרים על הציבור להעמיד 'מכסות', זה לבד מוכיח שזו גזירה על הדת; פשוט שגם מי שלא לומד בישיבה אסור לו להתגייס לצבא (דת ומדינה

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום (ראשון): בהיר עד מעונן חלקית. תחול ירידה קלה בטמפרטורות והן יהיו רגילות לעונה.

    שני: מעונן חלקית. תחול עליה קלה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

    שלישי: בהיר עד מעונן חלקית עם עליה קלה נוספת בטמפרטורות, בעיקר בהרים.

    רביעי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. בעיקר בפנים הארץ ובהרים תחול עליה של הטמפרטורות ויעשה חם מהרגיל.

פוליטי

גנץ ולפיד הפגינו וחסמו כבישים בתל אביב – "נתניהו מנסה לשעבד אומה שלמה לאינטרסים האישיים שלו"; "לא ניתן לך להיות ארדואן. לא יהיה פה רודן טורקי"

אחרי שבמהלך השבוע החולף התקיימו הפגנות קטנות מול בתיהם של ח"כים ושרים בקואליציה העתידית, אמש (מוצאי שבת) התקיימה בתל אביב המחאה הגדולה הראשונה של האופוזיציה נגד כוונותיה של הממשלה העתידה לקום לקדם חקיקה שיחזק את כח הפוליטיקאים מול בג"ץ ולתקן את חוק החסינות שימנע את העמדתו לדין של ראש הממשלה נתניהו * המפגינים נשאו בין היתר שלטים עם הכיתוב "נלחמים על הדמוקרטיה", "ביבי וכנופייתו, סכנה לדמוקרטיה" ו"עוצרים את חוק החסינות". שלט גדול של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הוצב במקום. במהלך ההפגנה נצפו מפגינים חובשים "תרבוש" ומשווים בין ישראל לטורקיה. * לדברי מארגני ההפגנה, תוכנית האופוזיציה היא לערוך שמונה הפגנות, הגדולה ביותר מתוכננת לעוד מעט יותר מחודשיים.

– בניגוד להפגנות קודמות שהתקיימו בכיכר רבין, המארגנים החליטו לערוך את העצרת אמש ברחבת המוזיאון, הקטנה בהרבה, ככל הנראה מחשש שלא יגיעו רבבות כפי שמצפים וכדי להימנע מתמונות מביכות של מתחם ריק ממפגינים, אך בפועל, הגיעו אלפים רבים להפגנה והצפיפות במקום רבה.

– במהלך ההפגנה שנערכה ביוזמת כחול-לבן, מרצ והעבודה נאמו יו"ר כחול-לבן גנץ, ח"כ לפיד, יו"ר העבודה גבאי, יו"ר מרצ זנדברג, ויו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה. למפלגת בל"ד מהאופוזיציה לא ניתן ייצוג * עד הרגע האחרון ניסו בכחול לבן לגייס נואם שמזוהה עם הימין, אך ללא הצלחה. כמו כן, גם שמו של עודה נוסף לרשימת הדוברים רק ברגע האחרון לאחר ביקורת ולחץ ציבורי משמאל על אי הכללתם של נציגי המגזר הערבי במחאה.

– בנאומו אמר גנץ כי זו היא לו ההפגנה הראשונה. "אני רוצה לשתף אתכם, כי באתי לכאן הערב להפגנה הראשונה בחיי". "באתי לכאן הערב לומר לכם בקול רם את מה שכולנו מרגישים בכאב. החלום והולך נשבר כנגד עינינו. יש מי שמנסה להחליף את שלטון העם בשלטון יחידי בפועל. יש מי שמנסה לשעבד אומה בשביל האינטרסים האישיים שלו. עכשיו המאבק הוא בבית, על הבית – על דמותה ועל צלמה של מדינת ישראל".

– ח"כ לפיד החל את נאומו בקריאה אישית נגד ראש הממשלה והשווה אותו לארדואן "לא ניתן לך להיות ארדואן, לא יהיה כאן רודן טורקי".
חדשות

היו"ר חד"ש של מפלגות חדש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, שהצטרף רק בשעות האחרונות לרשימת הנואמים אמר כי "אני נמצא כאן היום כי אני מאמין בשותפות יהודית ערבית. אני נמצא כאן היום כי אני מאמין שותפות יהודית ערבית היא הדרך היחידה לתקווה ושינוי בארץ ובמדינה. אני נמצא כאן היום כי אני מבין היטב את המשוואה שאנחנו האזרחים הערבים לבד לא יכולים אבל בלעדינו זה בלתי אפשרי. זוהי המשוואה". עודה הוסיף כי "נאמר לי שעצם העובדה שאני עומד כאן זה הישג אבל אני לא מסתפק בזה אני רוצה להיות חלק לגיטימי מהשינוי במדינה" (מגפון ניוז)

טרגדיה בצפת: פעוט בן שלוש נספה בשריפה בבניין בצפת, אחיו בן הארבע נפצע באורח קשה; המשטרה מסרבת לשחרר את גופת הילד לקבורה

פעוט בן שלוש נספה אתמול (שבת) בשריפה שפרצה בבניין מגורים בקומה החמישית בבניין בן שמונה קומות ברחוב דוד אלעזר בצפת. הוא פונה לבית החולים זיו שבעיר כשמצבו אנוש, תוך כדי פעולות החייאה, אך בהמשך נקבע מותו. בנוסף אליו, נפגעו עוד 18 בני אדם, בהם ילד בן ארבע הסובל מכוויות שפונה אף הוא לבית החולים ונערה בת 14 הסובלת מקשיי נשימה. היתר סובלים משאיפת עשן. * ע"פ הדיווח אמש ב'חדשות הסקופים' המשטרה מסרבת לשחרר את גופת הילד שנספה בשריפה לקבורה עד לסיום תחקיר הכיבוי.

סיכום גל השריפות בסוף השבוע: למעלה מאלף שריפות; היישוב מבוא מודיעין נחרב; בחסדי שמים: אין נפגעים בנפש

בשירותי הכבאות הארציים הכריזו אמש (מוצאי שבת) על סיום מבצע "אש חמה" לטיפול בגל השריפות שהחל ביום חמישי, בעקבות גל החום והשרב הקיצוניים. בסך הכל פרצו 1023 שריפות בשטחים פתוחים, כשבמאמצי הכיבוי השתתפו 1312 כבאים, והם פעלו בטמפרטורות קשות ביותר של 40 עד 45 מעלות צלזיוס. כל 12 מטוסי הכיבוי של ישראל פעלו באירועים, בנוסף סייעו למאמצי הכיבוי, תשעה כלי טיס מחמש מדינות – מצרים, קפריסין, יוון, קרואטיה ואיטליה.

– הישוב מבוא מודיעים נחרב לאחר ש-40 מתוך 50 הבתים בו נשרפו כליל, ושאר הבתים ניזוקו גם הם. תושבי היישוב לנו במהלך סוף השבוע בכפר הנוער בן שמן, וקיבלו מאזרחים תרומות של בגדים ומוצרי צריכה בסיסיים. גם בקיבוץ הראל ניזוקו 10 בתים בשריפות.

– המועצה לביטחון לאומי בארה"ב התייחסה לגל השריפות: "שמחים לראות את השותפים ובעלי הברית של אמריקה – כולל מצרים – מסייעים לישראל במאבק בשריפות"

יום שלישי של שריפות: כוחות הכיבוי השתלטו על שריפות ליד פסגת זאב; דליקה גרמה לפיצוץ שדה מוקשים בבקעה

גל השריפות, שהחל ביום חמישי עקב השרב והחום הכבדים, נמשך גם אתמול (שבת), חרף ההקלה במזג האוויר. אמש פרצה שריפת קוצים גדולה מתחת לגשר עוזי נרקיס ליד שכונת פסגת זאב. וכוחות הכיבוי ריכזו מאמץ כדי לבלום אותה בטרם תגיע לבתי התושבים. במקביל הצליחו הכבאים להשתלט על אש שפרצה בכמה מוקדים באזור מגידו.

– אמש פעלו ארבעה צוותי כיבוי בתלכיד שבבקעה בסמוך לכביש 90. מטוסי הכיבוי בלמו את האש בכמה מקומות, לאחר שחלק ניכר מהדליקה זלג לצד הירדני. כמו כן, ניתן אישור למטוסי הכיבוי מטייסת "אלעד" לחצות למרחק קילומטר לצורך בלימת האש. כתוצאה מהשריפה התפוצץ שדה מוקשים.

– בתום הערכת מצב שהתקיימה במשטרה יחד עם כוחות ההצלה והכיבוי הוחלט ביום שישי אחר הצהריים לפתוח את כביש 443, שנסגר למשך כיממה בשל גל השריפות, כמו גם את כלל הצירים שנחסמו. עם זאת, הכניסות להראל ומבוא מודיעים – שספג נזק כבד – נשארו חסומות ובמשטרה הציבו שמירה במקום.

ירושלים: שלושה תושבי מזרח העיר נעצרו בחשד שניסו להצית שריפות

המשטרה עצרה שלושה תושבי מזרח ירושלים בחשד שניסו להצית שריפות בעיר. מדובר באירועים נפרדים, והשלושה לא פעלו יחד. * שניים מהחשודים, צעיר כבן 19 ונער כבן 15, חשודים שניסו להצית שריפות באזור הר הצופים. השלישי, בשנות ה-30 לחייו, חשוד שהיה מעורב בהצתת שריפה באזור נחל קדרון

    בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו החלו לחפש עורכי דין חדשים לצוות ההגנה, משום שרוב עורכי דינו הנוכחיים מסרבים לעבוד עד שיוסדר שכרם (כאן)

בטחוני

    אלפי מפגינים השתתפו בצעדות השיבה בגבול רצועת עזה; 16 נפצעו * לאחר שבשבוע שעבר צעדות השיבה בוטלו בשל מזג האוויר: כ-4,000 פלסטינים הגיעו ביום שישי האחרון לצעדות השיבה השבועיות על גדר המערכת. מספר המשתתפים הנמוך יחסית בהשוואה לחודשים האחרונים נבע בשל תנאי השרב השוררים באזור. לפי משרד הבריאות בעזה 16 מפגינים נפצעו בעימותים עם הצבא. הפצועים נפגעו משאיפת גז ומכדורי גומי שנורו ע"י כוחות ישראליים.

מדיני

עסקת השלום של טראמפ צוברת תאוצה: קטאר אישרה כי תשתתף בוועידת השלום בבחריין

למרות התנגדות הרש"פ: קטאר אישרה בסוף השבוע כי תשתתף בוועידה שיזמה ארה"ב בנושא הכלכלה הפלסטינית, אשר תתקיים בחודש הבא בבחריין. הגעתה של קטאר לוועידה אינה מובנת מאליה, שכן מזה כשנתיים היא נמצאת תחת מצור כלכלי ומדיני מצד שלוש משכנותיה – סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות. השתתפותה של קטאר היא מקרה נדיר של שיתוף פעולה בין מדינות המפרץ, ועדות לרצונן לשמור על יחסים טובים עם ממשלו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. והגעתה עשויה להוביל מדינות ערביות נוספות להסכים להשתתף. (הארץ)

נסראללה: "המתיחות במפרץ קשורה באופן ישיר לתוכנית המאה"

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר בנאומו לציון יום השנה לנסיגת ישראל מלבנון כי המתיחות בין ארצות הברית לאיראן במפרץ הפרסי קשורה באופן הדוק לתוכנית המאה של הממשל האמריקאי. מנהיג ארגון הטרור הוסיף כי הוא תומך בעמדה הפלסטינית הקוראת להחרמת הוועידה בנושא בבחריין. – "ההתנגדות הפלשתינית עומדת בפני מזימה לחסל את קיומה, שכן מטרת התוכנית היא להביא ליישוב מחדש של הפליטים הפלשתינים במדינות המזרח התיכון. הלבנונים והפלשתינים דוחים זאת ומתעקשים על זכות השיבה" * עוד אמר נסראללה "האויב הישראלי כבר לא רואה בנו כחוליה חלשה, אלא אנשיו מתכוננים, נערכים ומאיימים עלינו. הם וארה"ב מדברים על חיזבאללה כגורם חשוב באזור וכיצד הם יכולים להיפטר מאיתנו".

ארה"ב יוזמת: מו"מ ישראלי-לבנוני; ישראל הביעה נכונות למו"מ, בביירות מתבלטים

ישראל ולבנון מנהלות בימים אלה מגעים, באמצעות האמריקנים, לקראת פתיחת במשא ומתן על תוואי הגבול הימים והיבשתי בין שתי המדינות. עוזרו של מזכיר המדינה האמריקני, פועל להפגיש בין הצדדים לשיחות רשמיות בראש הנקרה, בחסות כוח יוניפי"ל ובהשתתפות ארצות הברית. זאת, כדי לאפשר את המרצת קידוחי הגז הימיים באזור, שהבעלות עליהם שנויה במחלוקת ומוקד לעימות בין המדינות. * ישראל מצדה הביעה נכונות לשבת למשא ומתן, ואותתה שתגלה גמישות מסוימת לגבי סימון הגבול הימי בהתאם לרעיונות שהעלה שליח אמריקני אחר לאזור. בביירות בימים אלה מתנהל ויכוח האם להיענות ליוזמה האמריקנית. חסן נסראללה, מזכ"ל החיזבאללה, מסתייג בינתיים ממהלך כזה. שותפיו העיקריים של החיזבאללה בלבנון, יו"ר הפרלמנט נביה ברי והנשיא מישל עאון, נוטים דווקא להיעתר להצעה. (החדשות12)

    החל מהבוקר: ישראל הגדילה שוב את מרחב הדיג ברצועה ל-15 ק"מ * מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע על הגדלת מרחב הדיג ברצועת עזה לטווח של עד 15 מיילים ימיים, החל מהבוקר זאת לאחר שבשבוע שעבר צומצם מרחב הדיג לעשרה מיילים ימיים בשל שריפות שנגרמו כתוצאה מבלוני תבערה, בקרבת גבול הרצועה. במשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים התנו את הצעד בכך שהדייגים לא יחרגו מההסכמות עמם

חוץ

איראן מאיימת: אם ארה"ב תעשה טעות – נטביע את הספינות האמריקניות באמצעות 'נשק סודי'

מפקד בכיר בצבא איראן איים בסוף השבוע כי אם ארה"ב תבצע "פעולה טיפשית", איראן תטביע את הספינות האמריקניות שנשלחו לאזור. – "אמריקה שלחה שתי ספינות מלחמה לאזור. אם הם יבצעו את הטיפשות הכי קטנה, נשלח את ספינות המלחמה שלהם לקרקעית הים יחד עם המטוסים ואנשי הצוות שלהם, באמצעות שני טילים או באמצעות נשק סודי שני נשקים סודיים".

בשל איומי איראן: טראמפ אישר לשלוח עוד 1,500 חיילים למזה"ת

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר לממלא מקום שר ההגנה פטריק שנהאן לשלוח משאבים אמריקנים נוספים לאזור המפרץ הפרסי, המשלוח החדש אמור לכלול סוללות טילי פטריוט, מטוסי סיור, וגם חיילים נוספים. ביום שישי לפני נסיעתו ליפן ציין טראמפ כי – "אנחנו רוצים שתהיה לנו הגנה במזרח התיכון. נשלח מספר יחסית קטן של חיילים, בעיקר לצורכי הגנה" * משרד ההגנה של ארצות הברית ציין כי רק כ-900 חיילים מתוך ה-1,500 יהיו חדשים, שכן 600 חיילים כבר נמצאים באזור והשהות שלהם תוארך. החיילים החדשים שיגיעו יכללו גם מהנדסים. * כיום מוצבים כ-70,000 חיילים אמריקאים בשטחים שבין מצרים לאפגניסטן.

בכיר איראני: מפקדיו המנוסים של צבא ארה"ב ימנעו מלחמה עם איראן

בכיר בצבא איראן אמר כי "המפקדים האמריקנים הרציונליים והמנוסים" ככל הנראה ירסנו את "היסודות הקיצוניים" של וושינגטון, וימנעו מלחמה עם איראן. * חסן סייפי, עוזרו של הרמטכ"ל האיראני. צוטט בסוכנות הידיעות מהר האיראנית. "אנחנו מאמינים שהמפקדים האמריקנים לא יתנו ליסודות הקיצוניים שלהם להוביל לסיטואציה שממנה יהיה קשה מאוד לצאת, ולכן הם לא רוצים להיכנס למלחמה". (רויטרס)

נפתח קרב הירושה בבריטניה: לפחות שבעה מתמודדים על תפקיד ראש הממשלה

שעות ספורות לאחר שראש הממשלה הבריטית הודיעה כי תפרוש מתפקידה ביום שישי בעוד פחות משבועיים, אך רק לאחר שמפלגתה תבחר במחליף או מחליפה שיתפסו את מקומה. הודיעו חמישה מבכירי השמרנים על כוונתם להתמודד על הנהגת המפלגה. כשבסך הכול הודיעו עד כה לפחות שבעה מועמדים על התמודדותם לתפקיד * בין המועמדים: שר החוץ הנוכחי, ג׳רמי האנט; השר לשיתוף פעולה בינלאומי, רורי סטיוארט; שר הבריאות, מאט הנקוק; שר החוץ לשעבר, בוריס ג׳ונסון, שרת העבודה לשעבר, אסתר מקווי. מנהיגת הרוב לשעבר, אנדראה לידסום, והשר לשעבר לענייני הברקזיט, דומיניק ראב.

טראמפ: "לא מוטרד מניסוי הטילים שערכה צפון קוריאה; אני בטוח שקים יקיים את שהבטיח לי"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס בביטול לניסוי שערכה לאחרונה צפון קוריאה, וכלל שיגורי טילים. "צפון קוריאה ירתה כמה כלי נשק קטנים, שהטרידו כמה מאנשיי וגם אחרים, אבל לא אותי. אני בטוח שקים יקיים את שהבטיח לי". * הדברים נאמרו לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר כי ניסויי הטילים שצפון קוריאה "הם מפרים את החלטת האו"ם – שאוסרת על כל שיגור של טילים בליסטיים". בולטון הוסיף כי מדיניותה של וושינגטון בנוגע לפירוקה של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני לא תשתנה מזו שהוצגה בפסגה שהתקיימה בין טראמפ לקים ג'ונג און בווייטנאם, אך ציין: "טראמפ משאיר את הדלת פתוחה בפני קים".

    מזכיר המדינה האמריקני אישר כי נחתמו 22 עסקאות ביטחוניות מול סעודיה, איחוד האמירויות וירדן, בשווי 8 מיליארד דולרים * מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, אישר אמש את הדיווח ב-CNN, לפיו נתן היתר לביצוע של 22 עסקאות ייצוא ביטחוני למזרח התיכון. העסקאות בוצעו מול סעודיה, איחוד האמירויות וירדן, בשווי של יותר משמונה מיליארד דולרים. * על מנת לבצע את המהלך, פומפאו השתמש בסמכותו ועקף את הקונגרס האמריקני. * מטרת העסקאות לדבריו – הרתעת התוקפנות האיראנית וסיוע בפיתוח יכולות ההגנה העצמית של כמה מבנות בריתה של וושינגטון.

    ונצואלה: לפחות 29 הרוגים במהומות בבית כלא * לפחות 29 בני אדם נהרגו ו-19 נוספים נפצעו במהומות שפרצו בין אסירים חמושים לסוהרים בבית כלא בוונצואלה, השוכן כ-350 קילומטרים מעיר הבירה קראקס. כך מסר גורם בממשלה. גורם נוסף בבית הכלא קרא לרשויות בתי הסוהר במדינה לפעול לעצירת האירועים האלימים, וציין כי משנת 2017 נהרגו יותר מ-130 אסירים בהתפרעויות דומות. (AP)

    ניגריה: לפחות 25 חיילים נהרגו במארב של חמושים אסלאמיסטים בכך עלה מניין ההרוגים של הצבא הניגרי השבוע ל-45. (רויטרס)

    סוריה: טורקיה העבירה משלוחי נשק למורדים סורים המותקפים על ידי רוסיה * טורקיה העבירה בימים האחרונים משלוחי נשק למורדים סורים שעומדים בפני מתקפה הנתמכת על ידי רוסיה. שיירה צבאית טורקית שהגיעה לשטח סוריה כללה רקטות גראד וטילים נגד טנקים מסוג טאו, כך אמר חבר בארגון מורדים סורי. כזכור, רוסיה תומכת במתקפה אווירית וקרקעית של צבא סוריה נגד המורדים בחבל אידליב שבצפון מערב המדינה. (רויטרס)

    צרפת: לפחות 13 פצועים בפיצוץ מטען חבלה בליון * לפחות 13 בני אדם בהם ילד, נפצעו קל בפיצוץ מטען חבלה במרכז העיר ליון שבצרפת. על פי דיווח בעיתון "לה פרוגרס", המזוודה הונחה ברחוב במזיד והייתה מלאה בברגים, מסמרים ופריטים נוספים שפגעו בפצועים בעת הפיצוץ. * חשוד כבן 30 תועד במצלמות האבטחה מניח מזוודה מחוץ למאפייה שלידה אירע הפיצוץ, ועוזב את המקום על אופניים. המשטרה המקומית פתחה במצוד אחריו. * הרשות ללוחמה בטרור פתחה בחקירה

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן