Skip to content

"משפטו של טד בנדי": רוצח המונים פרווה

ביקורת סרט: על אף הופעתו כובשת הלב של זאק אפרון, "משפטו של טד בנדי" מאבד את לב הצופים בשל חוסר מיקוד בקו עלילתי אחיד ולא מצליח להביא נקודת מבט חדשה על רוצח ההמונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהתחשב בהצלחתה של נטפליקס בסדרות פשע אמיתי (כמו "לעשות רוצח", "שומרות הצדק" ועוד), זו הייתה הפתעה קטנה כאשר ענקית הסטרימינג רכשה את הדרמה אודות הרוצח המתועב, טד בנדי: "משפטו של טד בנדי", בעקבות הבכורה העולמית שלו בפסטיבל הסרטים של סאנדנס 2019. חשוב לציין, כי בארצות הברית הסרט זמין בנטפליקס, ואילו לארץ הוא מגיע להקרנות מסחריות בבתי הקולנוע – ולא ברור מתי ואם בכלל יהיה זמין בשירותי המזרימדיה בישראל. הסרט הוא בעצם ההפקה השנייה של נטפליקס השנה הקשורה לבנדי, לאחר שלפני כחצי שנה חשפו את "שיחות עם רוצח: הקלטות של טד באנדי" בבימויו של ג'ו ברלינגר, השונה לחלוטין מסרטו זה של אותו במאי. ובעוד ברלינגר מראה בבירור בסרט כי הוא בקי באנשים ובאירועים המרכזיים בחייו של בנדי, זה לא בהכרח אומר שכישרונותיו הקולנועיים באו לידי ביטוי באותה מידה. על אף הופעתו כובשת הלב של זאק אפרון, "משפטו של טד בנדי" מאבד את לב הצופים בשל חוסר מיקוד בקו עלילתי אחיד ולא מצליח להביא נקודת מבט חדשה על רוצח ההמונים.


"
משפטו של טד בנדי": רוצח ההמונים יוצא חביב למדי בסרט זה

הסרט עובד מתוך האוטוביוגרפיה 'The Phantom Prince: My Life with Ted Bundy, Extremely Wicked' הבוחן את חייו של בנדי דרך העיניים של חברתו, אליזבת קנדל (בזמנו, אליזבת קלופפר), המגולמת על ידי לילי קולינס. באופן כללי, הסרט עושה עבודה יפה בלהראות כיצד בנדי שטף את מוחה את אליזבת (אם חד-הוריות צעירה בעת שנפגשו) בנימוס ובקסם, החל מהמפגש הראשוני שלהם בוושינגטון בשנת 1969, ובהמשך חייהם המוצלחים יחד בשנים שלאחר מכן. חיים ורודים אלו מתרסקים בשנת 1975, לאחר שבנדי נעצר ביוטה (שם הוא למד משפטים), והאמת הנוראית אודותיו יוצאת בהדרגה אל האור.

למען ההגינות, "משפטו של טד בנדי" לא מאבד מיד את דרכו. כמה מהסצנות המשכנעות ביותר בסרט מתפתחות בעקבות המעצר הראשון של בנדי, בזמן שהוא בערמומיות וביעילות גורם לאליזבת להאמין כי הוא מואשם בפשע של מישהו אחר. זה גם המקום שבו אפרון מצליח במיוחד, באופן שבו השחקן מציג את הרוצח הסדרתי הידוע לשמצה כאדם עם כריזמה וחסד, אך מתחת לכיסוי מחויך זה נמצא השטן – שבקושי ניתן להבחין בו, אלא אם כן אתם מחפשים אותו באופן ספציפי או יודעים את האמת אודותיו – כמו הקהל בבית הקולנוע. אולם ברוב הסרט ככולו, "משפטו של טד בנדי" נמנע מלהזכיר כי בנדי הוא מפלצת שהסתתרה מאחורי המראה החיצוני של ג'נטלמן.

התסריט של מייקל וורווי מעביר את תשומת לבו של הסיפור הרחק מאליזבת ולכיוון הפעולות של בנדי, החל מהבריחה הראשונה מהכלא בקולורדו (אחרי שהואשם בביצוע מעשי רצח נוספים במדינה). ברם, כשמחציתו השנייה של "משפטו של טד בנדי" מגיע, הסרט משנה את עורו ונוטש במידה רבה את נקודת המבט של אליזבת לטובת סצנות המראות רגעים טלוויזיוניים מפורסמים בסיקור התקשורתי של המקרה. ובעוד הסרט חוזר מדי פעם לאליזבת, החוויות שלה עצמה (כמו התדרדרות לאלכוהוליזם, כפי שהיא נאבקת לקבל את האמת על בנדי) הופכות לשוליות לטובת דרמת בית משפט זולה. בעשותו כן, "משפטו של טד בנדי" מקריב את מאמציו להציע תובנה חדשה על בנדי, כדי לשמש זיכרון קולנועי למעשיו.

ברלינגר, מצדו, אינו יציב בכל הנוגע לכיוון הסרט. היוצר מוכר כמומחה עולמי בכל הקשור להמחשת סיפורים תיעודיים בשני העשורים האחרונים, ואף ראוי לשבח בשילוב טכניקות תיעודיות מסוגננות גם לסרט "משפטו של טד בנדי". הוא גם מצליח להוציא אופי דמויות אמין מהצוות שלו – אשר בנוסף לאפרון ולקולינס, כולל את קאיה סקודלריו כ-קרול אן בון (אישה מעברו של בנדי, שהופכת לכפייתית אליו, ככל שמתגלים פשעיו) ושחקני אופי כמו ג'ים פרסונס, ג'ון מלקוביץ', היילי ג'ואל אוסמונט ו-אנג'לה סרפיאן, כשחקנים חשובים במשפטו בפלורידה של בנדי או בחייה האישיים של אליזבת. עם זאת, ככלל, אין שום דבר יוצא דופן בסרט, בכל הנוגע לתחושת מלאכת היצירה שלו.

בסופו של דבר, למרבה המזל, "משפטו של טד בנדי" נמנע מלהרגיש כמו תיאור נצלני של בנדי, ואפילו יש הצלחה כלשהי להוכיח כיצד רוצח המונים הצליח לרמות את הקרובים לו במשך כל כך הרבה שנים. אבל בה בעת, הוא אשם בכניעה להיבטים הסנסציוניים בסיפורי בנדי, וזאת על חשבון מחקר אופי מעורר מחשבה ומתוחכם יותר של הרוצח הסדרתי, כפי שאליזבת וסובביו הכירו אותו. הסרט אמנם זמין בקולנוע, אבל יתכן וכדאי לחכות שיגיע לטלוויזיה. ואולי, עדיף פשוט לראות את המיזם השני והאיכותי יותר של ברלינגר בנטפליקס, הסדרה: "שיחות עם רוצח: הקלטות של טד באנדי".

XXXXX

___
משפטו של טד בנדי | Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile
בימוי: ג'ו ברלינגר
תסריט: מייקל וורווי
שחקנים: זאק אפרון, לילי קולינס, ג'ון מלקוביץ'
מקור: ארצות הברית
שפה: אנגלית
באקרנים בישראל: 23.05.19
הפצה בישראל: מסחרית
זמן: 108 דקות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן