Skip to content

נשיאת העליון: לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים בוחר בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות

השופטת אסתר חיות לא חסכה במילים קשות לבטא את זעמה על דברי שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה (ליכוד), מהם משתמע כי ישנם מקרים בהם לא צריך לקיים את פסיקות בית המשפט. גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב ואמר כי חובה למלא את פסיקות בתי המשפט. מנדלבליט: "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, תקפה היום (חמישי) בחריפות את  דברי שר המשפטים החדש אמיר אוחנה (הליכוד), מהם השתמע כי יש מקרים שבהם אין לקיים את פסיקות בג"ץ, ואמרה: "בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות, שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על ידי בית משפט חייבים לכבד. במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא".
חיות, שנשאה דברים בהשתלמות לנשיאים ולסגני נשיאי בתי משפט במעלה החמישה, הדגישה כי "אני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

אוחנה בלשכת עורכי הדין (צילום מסך מסרטון חדשות כאן)
אוחנה בלשכת עורכי הדין (צילום מסך מסרטון חדשות כאן)

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר היום בתגובה לדברי אוחנה כי "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה". בהודעה שפרסם מנדלבליט הוא הדגיש כי "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח ועל כל רשות שלטונית באשר היא".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) הגיב לדבריה של חיות, ותקף אותה בחריפות  בחשבון הטוויטר שלו  בו צייץ כי "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי". לדבריו, "לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

הציוץ של ח"כ סמוטריץ (צילום מחשבון הטוויטר של סמוטריץ)
הציוץ של ח"כ סמוטריץ (צילום מחשבון הטוויטר של סמוטריץ)

עו"ד ציון אמיר המתמודד על תפקיד ראש לשכת עורכי הדין בתל אביב, הגיב קשות וקרא לאוחנה  "לחזור בו מהאמירה האומללה והמיותרת שממנה השתמע כי לא תמיד צריך לקיים את פסיקות בג"ץ".
"בנושא הזה אין מקום למחלוקת – כל נבחר ציבור, ובוודאי שר המשפטים, חייב להבין את העובדה הבסיסית שיש לציית תמיד להחלטות בית המשפט. כל עמדה אחרת היא פתח לאנארכיה ולערעור חמור של אמון הציבור במערכת המשפט", אמר אמיר.

ציון אמיר תקף גם את הנהגת לשכת עורכי הדין שמילאו פיהם מים נוכח האמירה הקשה של אוחנה ואמר: "שתיקת הכבשים של הנהגת לשכת עורכי הדין בעניין זה חמורה ומדאיגה לא פחות. יש רגעים – אפילו ערב בחירות – שבהם השיקולים הפוליטיים הופכים ללא רלבנטיים וטובת הציבור והעניין עצמו הם הדבר היחיד שחייב לעמוד לנגד עינינו. אני מצפה מיו"ר הלשכה הזמני להתעשת ולפרסם הודעה נחרצת וברורה בעניין".

בראיון עם אוחנה ששודר אתמול בחברת החדשות, הוא נשאל על התבטאויותיו מהעבר, לפיה במקרים מסוימים לא צריך בהכרח לקיים את כל פסיקות בג"ץ. בתשובתו, הוא ציין את המקרה של טלי חטואל, שנורתה למוות על ידי מחבלים ב-2004, "בחסות מספר מבנים שנבנו בפאתי חאן יונס". הוא הוסיף כי הצבא רצה להרוס את הבתים, אך בג"ץ מנע זאת. "השיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים", השיב.

לאחר שנכח כי הוא מותקף קשות על דבריו, הבהיר היום שר  המשפטים הטרי בעמוד הפייסבוק שלו: "נתתי דוגמה למקרה קיצוני שהתרחש במציאות. אין המדובר בהחלטות שבשגרה, ולא מדובר בהחלטות שסתם 'איננו מסכימים להן'. מדובר בנסיבות קיצוניות ביותר ש'דגל שחור מתנוסס מעליהן' ועלולות לעלות בחיי אדם (ממש כפי שאנחנו מכירים בתפיסה לפיה אין חובה לציית לכל פקודה, ובצדק). גם המובן מאליו צריך שייאמר: צריך לכבד את החלטות בתי המשפט. כך עשיתי תמיד, כך אני מאמין".
פרשנים פוליטיים בכירים הגיבו לאחר דבריו של שר המשפטים ואמרו כי אמיר אוחנה הגיע לכסא שר המשפטים אך ורק לתפור לבנימין נתניהו, ראש הממשלה את חליפת חוק החסינות ופסקת ההתגברות. "כל דבריו אמש נועדו לייצר מסך עשן לשליחותו האמית והיא לחלץ את נתניהו מאימת הדין" הסבירו הפרשנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן