Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שישי ה-14 ביוני 2019

  כותרות המהדורה     בלוני נפץ, סגר ימי, רקטה, תקיפה, רקטה, תקיפה | הסלמה מתמשכת: פגיעה ישירה במבנה בשדרות, בחסדי שמים אין נפגעים; חיל האוויר תקף מטרות טרור ברצועת עזה (בטחוני)     בפעם השנייה בתוך חודש: שתי מכליות נפט הותקפו סמוך למיצר הורמוז; בארה"ב מאשימים את איראן; משחתת אמריקאית בדרך לזירה (חוץ)     עסקת השלום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    בלוני נפץ, סגר ימי, רקטה, תקיפה, רקטה, תקיפה | הסלמה מתמשכת: פגיעה ישירה במבנה בשדרות, בחסדי שמים אין נפגעים; חיל האוויר תקף מטרות טרור ברצועת עזה (בטחוני)

    בפעם השנייה בתוך חודש: שתי מכליות נפט הותקפו סמוך למיצר הורמוז; בארה"ב מאשימים את איראן; משחתת אמריקאית בדרך לזירה (חוץ)

    עסקת השלום של טראמפ | מצרים, ירדן ומרוקו ישתתפו בפסגה בבחריין (מדיני)

    אחרי איראן והרש"פ ושלושה מקומות בלבד מעל קוריאה הצפונית | ישראל מדורגת במקום ה-146 במדד השלום העולמי (חדשות)
משפטה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו יפתח ביום ראשון בבית משפט השלום בירושלים. נתניהו הודתה בנטילת כספים ללא רשות ועבירות נוספות והתחייבה להחזיר 45 אלף ₪ מקופת המדינה ולשלם 10 אלפי שקלים כקנס.

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית, עד שעות הצהריים ייתכנו טפטופים בצפון הארץ ולאורך מישור החוף.

    ליל שבת: בהיר עד מעונן חלקית.

    שבת: נאה ותחול עלייה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ, והן ייעשו רגילות לעונה.

    ראשון: בהיר עד מעונן חלקית. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות והכבדה בעומסי החום.

    שני: ללא שינוי ניכר במזג האוויר.

חדשות

ביום ראשון, 16.06.2019 בשעה 10:00, יתקיים דיון בתיק 52605-06-18 מדינת ישראל נגד גב' שרה נתניהו ומר עזרא סיידוף.הדיון יתקיים בבית משפט השלום בירושלים (רחוב חשין 6) בקומה 2 אולם 235.הדיון יתקיים בפני נשיא בתי משפט השלום במחוז ירושלים, השופט אביטל חן. נתנהיהו הגיעה להסדר טיעון בו תודה בעבירות של נטילת כספים ללא רשות והטעיית הנהלת החשבונות  לחשוב שהכספים משןלמים כדין למטרות אחרות.

מהמרכז הרפואי זיו בצפת, נמסר כי נקבע מותו של הילד בן הארבע וחצי, שטבע בבריכת שחייה בצימר בראש פינה בשבוע שעבר, וטופל במחלקת טיפול נמרץ ילדים, מונשם ומורדם. הוריו שהו לידו כל העת.תנחומינו למשפחה.

אחרי איראן והרש"פ ושלושה מקומות בלבד מעל קוריאה הצפונית | ישראל מדורגת במקום ה-146 במדד השלום העולמי

דו"ח מדד השלום העולמי של המכון האוסטרלי לכלכלה ושלום, המדרג 162 מדינות לפי רמת השלום והשלווה ששוררים בהן, שהתפרסם ביום רביעי האחרון מציב את ישראל במקום ה-146 בעולם, מקום אחד גבוה יותר מבשנה שעברה אך ארבעה מקומות מתחת לרשות הפלסטינית ושלושה מקומות בלבד מעל קוריאה הצפונית. * הגורמים העיקריים המשפיעים על המדד הם רמת האלימות והפשע בתוך גבולות המדינה, ורמת האיום החיצוני עליה מפני מדינות וגורמים אחרים. * למרות שעלתה מקום אחד, ישראל מוגדרת בין המדינות שמצב השלום בהן היה גרוע יותר מבשנה הקודמת. הדוח מצא עוד שהעולם היה שלו יותר השנה בהשוואה לשנה שעברה, וזאת לראשונה זה חמש שנים.

– במקום הראשון במדד ניצבת איסלנד ואחריה בחמישיה הפותחת: ניו-זילנד, פורטוגל, אוסטריה ודנמרק. את העשירייה הראשונה סוגרות קנדה, סינגפור, סלובניה יפן וצ'כיה. סין דורגה במקום ה-110 ברשימה, ארצות הברית במקום ה-126 ורוסיה במקום ה-154. איראן נמצאת אף היא מעל ישראל ומדורגת מקום ה-139. מתחת לישראל מדורגות בין השאר לבנון, טורקיה, תימן, לוב, סומליה, עיראק וסעודיה כשאת הרשימה סוגרות אפגניסטן וסוריה.

ביום ראשון: יוכרז על הקמת 'רמת טראמפ' באתר היישוב ברוכים, הסמוך לקלע ברמת הגולן

היישוב החדש על שם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיוקם ברמת הגולן, ייקרא "רמת טראמפ". הכרזה על כך תימסר בישיבת ממשלה מיוחדת שתתקיים ביום ראשון הקרוב באתר היישוב ברוכים, הסמוך לקלע ברמת הגולן. * בהצעת ההחלטה, שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון, נכתב כי מתוך הערכה לפועלו של נשיא ארצות הברית ה-45, דונלד טראמפ, למען ישראל במגוון רחב של תחומים ומתוך הבעת תודה על ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל וההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן אותה הוביל, אנו מחליטים ליזום הקמתו של יישוב קהילתי חדש ברמת הגולן בשם "רמת טראמפ", אשר יפעל במסגרת המוניציפלית של המועצה האיזורית גולן.

ארגון הימין בקיצוני 'בצלמו' פועל ביתר שאת לערער את חיי השיתוף בחיפה. בהודעה שיצאה מטעמו נמסר כי " תלונה רשמית במשטרה נגד בית הגפן. אחרי שפניית ההורים השכולים שרת התרבות ושר הכלכלה אלי כהן לראש העיר חיפה עינת קליש לביטול פסטיבל תרבות פלסטינית נדחו הוגשה היום תלונה רשמית במשטרה נגד בית הגפן בחשד להסתה.  את התלונה הגיש חבר המועצה מסיעת ישראל ביתנו גרי קורן .בנוסף ארגון בצלמו יוזם החתמה של חברי מועצה רבים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה במטרה שיתחייבו שיסכלו כל העברה תקציבית בשנה הקרובה לכך. ביו החותמים כמובן גרי קורן שהתחייב שימנע כל העברה תקציבית למוסד הזה שפועל נגד מדינת ישראל .

כזכור למרות היות המוסד תאגיד עירוני הוא סרב להניף דגל ישראל המחוייב על פי חוק הדגל ורק בעקבות איום בפניה ליועמ"ש לממשלה נגדו של ארגון בצלמו הוא הניף.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "אחרי שסגרנו את תיאטרון אל מידאן בחיפה גלריית ברבור בירושלים ופורום דו קיום בבאר שבע שהיו בתים להפצת הסתה ושנאה נפעל בכל הכוח לסגירת בית הגפן  שאינו מקדם אהבה אלא לאומנות חרם הסתה והאדרת הטרור בכל הכוח"

פוליטי

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי פורש מהחיים הפוליטיים: "אחת מהבעיות של מפלגת העבודה שהמפסידים נשארים במפלגה"

אחרי שהודיע כי לא יתמודד שנית על ראשות מפלגת העבודה, אבי גבאי פורש גם מהחיים הפוליטיים. גבאי, שנבחר לראשות המפלגה לפני כשנתיים ומכהן כחבר כנסת רק מהחודש שעבר, הסביר כי אחת הסיבות לבעיות של מפלגת העבודה היא "יושבי ראש לשעבר שנותרים ברשימה. בעולם שמחוץ לפוליטיקה כשמנכ"ל מסיים הוא זז הלאה ולא הופך להיות כפוף למי שהיה תחתיו. תחתיי היו 4 יושבי ראש לשעבר. זו תופעה שבאופן טבעי מובילה לבעיות פרסונליות ואני לא רוצה להיות המשך של אותה תופעה. אני מאמין שמפלגה שלא יכולה להתאחד וללכת קדימה, לא יכולה לבוא לציבור ולהציע לו שתנהל את המדינה. בסוף מדובר בחיים ובאיכות החיים של אזרחי המדינה ולא רק במשחק פוליטי פנים מפלגתי".

– לדברי גבאי, חלק עצום בחברה הישראלית תומך בעמדות של מפלגת העבודה, כולל חלק גדול ממצביעי מפלגות הקואליציה "אבל הם לא מצביעים לנו, לעמדות שלנו ושלהם, בין השאר בגלל הריבים וההתעסקות הפנימית האינסופית, חוסר הנאמנות ההדדי והעובדה שאנחנו משדרים לציבור שאנחנו עוסקים רק בפוליטיקה. את התרבות הזאת לא הצלחתי לשנות כיו"ר ובוודאי שלא אצליח כחבר כנסת מן השורה. ובלי לשנות את התרבות הזאת אי אפשר להצליח".

– גבאי, מנכ"ל בזק לשעבר, סייע להקמת שר האוצר משה כחלון בהקמת מפלגת כולנו. בהמשך הוא שימש מטעמה כשר להגנת הסביבה, אך התפטר לאחר שח"כ אביגדור ליברמן מונה לשר הביטחון במקומו של משה (בוגי) יעלון. בסוף 2016 הודיע גבאי על הצטרפותו לעבודה, וכמה חודשים לאחר מכן הכריז על התמודדות בפריימריז לראשות המפלגה. ביולי 2017 הוא ניצח את ח"כ עמיר פרץ בסיבוב השני לראשות המפלגה.

בטחוני

בלוני נפץ, סגר ימי, רקטה, תקיפה, רקטה, תקיפה | הסלמה מתמשכת: פגיעה ישירה במבנה בשדרות, בחסדי שמים אין נפגעים; חיל האוויר תקף מטרות טרור ברצועת עזה

רקטה שנורתה אמש (חמישי) לפני השעה 21:00 פגעה ישירות במבנה ממוגן של מוסד חינוכי בשדרות. בחסדי שמים איש לא נפגע, וכמה תלמידים ששהו במבנה באותו הזמן ניצלו ללא פגע. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר, תשתיות טרור במתחמים צבאיים, וכן מתחם צבאי של הכוח הימי של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. הזרוע הצבאית של חמאס הורתה לפנות את כל בסיסי האימון והמוצבים הפעילים. * מקורות ברצועת עזה אמרו ל"ישראל היום" כי הירי לשדרות בוצע על ידי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בהכוונה איראנית. עם זאת חמאס מעריכים כי התגובה תופנה בעיקר נגד מטרות של הארגון ולפיכך הועברה הוראה לפנות מוצבים ומפקדות ביעדים אסטרטגיים ברצועה.

– הירי התבצע על רקע הסלמה נוספת ברצועה, כשבמהלך הלילה הקודם (בשעה 00:14 בלילה שבין רביעי לחמישי) יורטה רקטה ששוגרה לעבר יישוב במועצה האזורית אשכול. ובעקבות הירי, תקף חיל האוויר תשתיות תת קרקעיות בדרום רצועת עזה.
לוחמי צה"ל עצרו השכם בבוקר חשוד שחצה את גדר המערכת בדרום רצועת עזה. על החשוד לא נתפס נשק והוא הועבר לחקירת כוהב"ט

– מוקדם יותר (רביעי בערב) הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על "סגר ימי מלא" שהוטל על הרצועה, שמשמעותו למעשה היא ביטול מרחב הדיג בעזה. זאת, בעקבות ריבוי השריפות שפרצו בעוטף עזה כתוצאה מהפרחת בלוני תבערה, ובשל הפרחת בלוני נפץ אתמול לראשונה מאז הפסקת האש.

– אחרי שעד היום נאלצו בעוטף עזה להתמודד עם בלוני תבערה, ביום רביעי אחר הצהריים שוגרו מרצועת עזה בלונים שנשאו מטעני נפץ והתפוצצו מעל יישוב במועצה האזורית אשכול. הפיצוץ נשמע היטב ותושבים סיפרו כי "חלונות הבית רעדו". חברי היישוב קיבלו הודעה שלפיה "קול הנפץ שנשמע לפני זמן קצר מקורו בשני בלוני נפץ שהתפוצצו מחוץ ליישוב, לא נגרם כל נזק".

– בימים האחרונים הבחינו רכזי הביטחון בריחות חשודים שיצאו מבלוני התבערה, מה שהעלה את החשד שהמחבלים שמשגרים את בלוני התבערה מצמידים אליהם לא רק חומרי תבערה ונפץ, אלא גם חומרים רעילים, וכשהם נשרפים העשן הרעיל מופץ הלאה במטרה לפגוע בתושבי העוטף. בעקבות זאת, רכזי הביטחון בעוטף החלו להסתובב עם ציוד מגן בקרבתם, שיהיה זמין ללבישה בכל עת.

– בתוך כך, סוכלה ביום רביעי הברחה לרצועת עזה של 167 חבילות דואר שהכילו ציוד ומוצרים העשויים לשמש גם בשימוש צבאי. הציוד החשוד הוזמן באינטרנט, דרך ספקיות כמו עלי באבא ואמזון והוא הכיל בין השאר ציוד צבאי ואלקטרוני העלול לשמש לצרכי טרור. בחבילות נמצאו רחפנים, מצלמות ציוד משלים לנשק, מטולי לייזר, ציוד קשר משבשי תדרים, כוונות לנשק קל ועוד.

– ההסלמה בגבול רצועת עזה מגיעה בעקבות המשך העיכוב בהעברת התשלום הבא של הכסף הקטארי לממשל חמאס. בחמאס טוענים שישראל לא עומדת בהבנות שהושגו לאחר ההסלמה האחרונה, ביניהן פעימה נוספת של הכסף הקטארי שהיה אמור להיכנס בתחילת השבוע. משלחת מצרית צפוייה להיכנס בימים הקרובים כדי לדון עם חמאס על מימוש ההבנות.

מהפכת האזעקות: ישראל חולקה ל-1,700 אזורים

מהפכת האזעקות של פיקוד העורף יצא לדרך: החל מיום רביעי אחר הצהריים חולקו אזורי ההתרעה ברחבי הארץ לכ-1,700 אזורים (לעומת 255 עד כה), כך שכל עיר או ישוב יקבלו אזעקה ייחודית להם במידה שתשוגר לעברם רקטה. כמו כן, אזורי התרעה ייעודיים הוגדרו עבור מתקני תשתיות לאומיות, מתחמי חומרים מסוכנים, אזורי תעשייה ובתי חולים, על מנת לאפשר את פעילותו התקינה של המשק ככל הניתן. המערכת החדשה תכסה למעשה גם כבישים שלא נכללו באזורי התרעה עד היום, כמו בערבה ובבקעה. * האזורים העדכניים יאפשרו את מיקוד ההתרעות והפעלת אזעקה באזורים מצומצמים ככל הניתן. * בעקבות שינויי מערך ההרתעה של פיקוד העורף, הופסק השימוש בקודים מספריים כדי לסמן היכן הופעלה אזעקת "צבע אדום". ובכל פעם שתופעל ההתרעה, יופיע שם היישוב המדויק.

– בערים גדולות (ירושלים, חיפה, תל אביב, באר שבע, חדרה ואשדוד), אף תהיה חלוקה פנימית לעד ארבעה אזורים נפרדים. כך למשל, אם רקטה תשוגר מעזה לעבר שכונת בצפון תל אביב, אז האזעקה לא תישמע בדרום העיר או במזרחה. בנוסף לכך, רמת גן, הרצליה, ראשון לציון ונתניה חולקו לשני אזורי התרעה.

– לשם ההשוואה, במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 הייתה כל המדינה אזור התרעה אחד, כך שטיל סקאד שנורה מעיראק לעבר רמת גן הפעיל אזעקות בכל הארץ. במלחמת לבנון השנייה כבר היו 25 אזורי התרעה. איום הרקטות המתפתח מהרצועה ומצפון הגדיל המספר באופן דרמטי.

– בפיקוד העורף צפויים לצאת בקרוב במסע הסברה בכלי התקשורת השונים, בשפות שונות ואף קמפיין מותאם למגזר החרדי. כמו כן, לכלל המחוזות יחולקו עלונים, פוסטרים, סרטונים ייעודיים ועוד.

המתיחות בדרום: ההפגנות על הגדר יחודשו

אחרי הפסקה של שבוע בגלל עיד אל-פיטר שחתם את חודש הרמדאן, ההפגנות על גדר המערכת ברצועת עזה יתחדשו מחר, ובישראל נערכים בכוחות מתוגברים, כולל צלפים. הדריכות סביב ההפגנות מחר גבוהה בשל המתיחות בין ישראל לעזה בימים האחרונים כתוצאה מחידוש הפרחת בלוני התבערה וסגירת מרחב הדיג כמו גם בשל ירי הרקטה אמש ותקיפת חיל האוויר בעקבותיו.

– על רקע המתיחות בדרום, בחמאס מאיימים כי ההפגנות ביום שישי יהיו בעלות אופי אלים במיוחד, במיוחד בהשוואה לשבועות האחרונים, בהם חלה ירידה בכמות בקבוקי התבערה שיודו לכיוון כוחות הביטחון ובמספר האנשים שהשתתפו בהפגנות. יחד עם זאת, לקראת סוף השבוע צפויה המשלחת המצרית להיכנס לרצועה, כמו גם המענק הקטארי, כך שיכול להיות שחמאס יבחר לשמור על שקט יחסי.

ביום ראשון: אסירים ביטחוניים בכלא אשקלון צפויים לפתוח בשביתת רעב

45 האסירים, רובם מפת"ח, הודיעו כי ישבתו בשל כישלון המשא ומתן עם שב"ס לשיפור תנאי מאסרם. בין דרישותיהם: מתן טיפול רפואי, הפסקת החיפושים הליליים באגפים וביטול סנקציות שהוטלו על חלקם. כמו כן, הם מבקשים שיפור בתנאי המחיה שלהם: מים חמים במקלחות, מיזוג אוויר, הארכת ההפסקות ברחבה ואפשרות לקנות פירות וירקות. (הארץ)

בליל רביעי: בשילוב לוחמה אלקטרונית – ישראל תקפה בסוריה שתי מטרות של חיזבאללה

בלילה שבין שלישי לרביעי פורסם בסוכנות החדשות הסורית סאנא כי ישראל תקפה מספר מטרות באזור תל אל חרה, במחוז דרעא שבדרום המדינה, הצופה לעבר רמת הגולן. על פי הדיווח, ישראל אף הפעילה אמצעים טכנולוגיים לשיבוש מערכות מכ"מ במהלך התקיפה. בסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית דיווחה כי הטילים שוגרו ממוצבים ישראלים מערבית להר החרמון ונטען כי שעה לפני התקיפה חגו מזל"טים ישראלים מעל אזור החרמון.

– על פי הדיווח, הטילים כוונו לעבר שתי מטרות חיזבאללה. האחת בתל אל-חארה הממוקמת על הר הנחשב נקודה אסטרטגית, המשקיפה על רמת הגולן. על פי דיווחים, ניצבת באזור כיום עמדת הגנה אווירית סורית ומרכז מודיעין של ארגון הטרור השיעי. עוד דווח כי הטילים נורו לכיוון בסיס של כוחות חיזבאללה בעיר קוניטרה. * אל-חארה היא עיירה סורית הנמצאת למרגלות אחד ההרים הגבוהים בדרעא ובדרום סוריה בכלל, המתנשא לגובה של כ-1,075 מטרים. ההר משקיף על האזורים הדרומיים והמערביים של סביבת דמשק מצפון, ונמצא כ-12 קילומטרים מגבול ישראל.

מדיני

עסקת השלום של טראמפ | מצרים, ירדן ומרוקו ישתתפו בפסגה בבחריין

מצרים, מרוקו וירדן אישרו לארה"ב כי ישתתפו בוועידת בחריין בעוד כשבועיים, שבה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. השתתפותן של שלושת המדינות בוועידה היא כישלון של הפלסטינים, שהפעילו לחץ נגדי בנסיון לשכנע עוד מדינות ערביות להחרים את הפסגה. * סדנת "שגשוג לשלום", כך היא נקראה בהודעה הרשמית של הבית הלבן וממלכת בחריין, תעסוק בהגברת השקעות וביוזמות פוטנציאלית שצפויות להתאפשר בעקבות הסכם שלום עתידי שייחתם במסגרת "עסקת המאה" האמריקנית.

– מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-ריט הזהיר בתדרוך למועצת הביטחון של האו"ם כי כל תכנית שלום לסכסוך הישראלי־פלסטיני שתתעלם מפתרון שתי המדינות – תיכשל. לדבריו צפוי גורל דומה לכל יוזמה כלכלית שתנציח את הכיבוש בשטחים

– בפגישה עם כתבים ברבת עמון הסביר מלך ירדן, כי "ירדן חייבת להשתתף בכל ועידה שקשורה לנושא הפלסטיני, כדי לדעת מה קורה וכדי לא למצוא עצמה מחוץ לחדר", לדבריו הוא "מעריך שלא יקרה שום דבר חדש בכל הנוגע ל'עסקת המאה' בקיץ הקרוב".

– ערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות הערביות אישרו מוקדם יותר את השתתפותן בוועידה. ערב הסעודית הבטיחה לבעלות בריתה הערביות כי היא לא תתמוך בשום תכנית אמריקנית שלא תכלול את הדרישה הפלסטינית להכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה פלסטינית, את זכות השיבה ואת הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

– בכיר פתח, עזאם אלאחמד, אמר בתגובה לכוונתם של מצרים וירדן להשתתף בוועידה: "אנו מצפים לייצוג סמלי בלבדי של ירדן ומצרים בוועידה, והיינו מעדיפים אם לא היו משתתפים כלל. אנחנו לא מופתעים מהחלטתם מכיוון שלשתי המדינות יש יחסים מיוחדים עם ארצות הברית". * בכאן חדשות דווח בשם בכירים הפלסטינים כי מדינות ערביות הודו בפני ההנהגה ברמאללה שהן מגיעות לוועידה בסוף החודש מתוך הכרח, שכן הן נאלצות שלא לסרב לאמריקנים. לכן ביקשו המדינות מרמאללה שלא להביך אותן בתקשורת על רקע השתתפותן הצפויה.

– ביום רביעי פורסם ב'כאן חדשות' כי הרשות הפלסטינית הודיעה לגורמים שונים כי לא תאפשר קידום פרויקטים בשטחה שיוכרזו בפסגה הכלכלית שמוביל הממשל האמריקני בבחריין. ברשות מתכוונים שלא לאפשר את קידום המיזמים גם אם הכספים למימונם יגיע ממדינות המפרץ הפרסי.

דיווח: המו"מ בין ישראל ללבנון על הגבול יחל בסוף החודש – בתיווך ארה"ב

המשא ומתן בין לבנון לישראל בעניין הגבול הימי והיבשתי בין שתי המדינות יחל בסוף החודש במטה כוחות יוניפי"ל, בתיווך אמריקאי, כך דיווחו ביום רביעי האחרון גורמים בלבנון.

– בין ישראל ללבנון יש סכסוך לגבי שטח של 860 קילומטר רבוע, אשר משתרע לאורך אזורים שבהם ביצעה לבנון קידוח לפני כשנתיים. לבנון טוענת שגושים 8 ו-9 נמצאים באזור הכלכלי הבלעדי שלה, ואילו חלק מגוש 9 נמצא במים שישראל טוענת שנמצאים בשטחה. לא מדובר רק בסכסוך של שטח, כי אם גם על הרבה מאוד כסף. מרבצי גז ונפט שהתגלו לאחרונה מול חופי לבנון וישראל צפויים להניב עד 600 מיליארד דולר על פני העשורים הבאים.

– בדצמבר 2017 חתמה ממשלת לבנון עם שלוש חברות בינלאומיות על מנת שיבצעו בדיקות לגבי שני הגושים. לבנון צפויה להתחיל לקדוח באזור שליד השטח בנמחלוקת בשנה הבאה. בביירות, שנמצאת במשבר כלכלי, מבקשים לפתור את הסכסוך עם ישראל מהר ככל האפשר על מנת לאפשר לחברות לקדוח גם בשטח המדובר. (מעריב)

    רחפן מלבנון חדר לישראל * ביום רביעי בסביבות השעה 12:45 חדר רחפן בלתי מאויש מלבנון למרחב האווירי של ישראל באזור היישוב שלומי. בעקבות הזיהוי הוקפצו לאזור כמה כלי טיס של חיל האוויר שעקבו אחר הרחפן שלא יורט לבסוף.

חוץ

בפעם השנייה בתוך חודש: שתי מכליות נפט הותקפו סמוך למיצר הורמוז; בארה"ב מאשימים את איראן; משחתת אמריקאית בדרך לזירה

שתי מכליות נפט הותקפו אתמול (חמישי) במפרץ עומאן, ואחת מהן עלה באש, אך כל אנשי הצוות שלהן פונו בבטחה. המכליות הפליגו תחת דגל פנמה ואיי מרשל. באיגוד הבינלאומי Intertanko של בעלי המכליות העצמאיים, אמרו כי שתי המכליות נפגעו בקו המים או מתחתיו, סמוך לחדר המנוע. "זו הייתה מתקפה מתוכננת ומתואמת", מסרו באיגוד. * גורם רשמי בממשל האמריקני אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי נראה שהצוות של אחת המכליות נמלט ממנה לאחר שהבחין במוקש שנצמד לדופן האוניה ולא התפוצץ.

– הלילה (שישי) פרסם צבא ארצות הברית הצהרה ולפיו כי משחתת הצי האמריקני USS מייסון עושה את דרכה לעבר זירת תקיפת שתי המכליות במפרץ בעומאן. * בנוסף, בצבא ארצות הברית אף פרסמו תיעוד ובו נראה כוח של משמרות המהפכה באיראן מסיר מוקש שלא התפוצץ מצדה של אחת משתי מכליות הנפט שהותקפו אתמול במפרץ עומאן. בתיעוד מופיעה תמונה המראה את המוקש לפני הסרתו.

– הספינה שהפליגה תחת הדגל של איי מרשל הייתה בדרכה מקטאר לטייוואן כשאש פרצה על סיפונה במרחק של כ-40 ק"מ מג'סק. 23 אנשי הצוות שלה נטשו את המכלית ונאספו על ידי ספינה שחלפה באזור, ואז הועברו לספינת חילוץ איראנית. עיתון השיט Tradewinds דיווח כי הספינה נפגעה מטיל טורפדו. עם זאת, ב"רויטרס" ציטטו "גורם מעורה בפרטים" ששלל את אותו דיווח. * הספינה השנייה, שהפליגה תחת דגל פנמה, הייתה בדרכה מנמל בערב הסעודית לסינגפור כשאש פרצה בה, במרחק של כ-45 ק"מ מהעיר. 21 אנשי הצוות נטשו את כלי השיט ונאספו על ידי צוותי חיפוש וחילוץ. נשיא החברה היפנית שבבעלותה המכלית אמר כי היא הותקפה פעמיים בתוך שלוש שעות. אחד מאנשי הצוות נפצע באורח קל מאוד.

– התקריות אירעו במפרץ עומאן שוכן בכניסה למצרי הורמוז, נתיב סחר נפט מרכזי המחבר את המפרץ הפרסי למפרץ עומאן. איראן הזהירה לא אחת כי אם ארצות הברית תמנע ממנה לייצא נפט היא תחסום את מצרי הורמוז, שמהווה נתיב שיט אסטרטגי שדרכו עוברת חמישית מצריכת הנפט והגז בעולם.

– בתוך כך, שתי חברות בינלאומיות לתובלת מכליות נפט הודיעו שהן משהות את פעילותן במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. חברת DHT וחברת היידמאר מחזיקות בציי ספינות תובלה המסוגלים להכיל עד מיליון מכליות נפט.

– המתקפה התרחשה בזמן ביקורו ההיסטורי של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בטהראן. שר המסחר של יפן אמר כי המכליות נשאו ציוד שהיו קשור למדינה. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי העובדה שהמתקפה התרחשה בזמן הפגישות עם ראש ממשלת יפן היא "מחשידה".

– המתקפה היום קרתה כחודש אחרי תקיפת ארבע מכליות נפט באזור. ארצות הברית וערב הסעודית האשימו את איראן באחריות למתקפה ההיא, אך בטהראן הכחישו. חוקרים בינלאומיים הודיעו בשבוע שעבר כי הם סבורים שהתקיפה בוצעו על ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט. ואולם, הם לא נקבו בשמה של איראן. על אף שהחקירה נמצאת בשלב ראשוני, נראה שדפוס הפעולה במתקפה האחרונה היה שונה.

– שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו האשים את איראן באחראיות למתקפה במפרץ. פומפאו הסביר כי איראן פועלת בכדי לשבש את הזרמת הנפט למיצרי הורמוז ולהגביר את המתח באזור. * בתגובה לאירועים החריגים, זימנה ארצות הברית דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם, שיתקיים בהמשך היום בדלתיים סגורות. * שר החוץ של ערב הסעודית, אמר לרשת CNN כי הממלכה מסכימה עם טענת ארצות הברית שאיראן עומדת מאחורי תקיפת שתי המכליות במפרץ עומאן. "אין סיבה שלא נסכים עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, אנו מסכימים עמו. לאיראן יש היסטוריה בביצוע מעשים כאלה" * המשלחת האיראנית לאו"ם דחתה מכל וכל את הטענה האמריקאית ה"בלתי מבוססת" על פיה היא האחראית לתקיפת מכליות הנפט במפרץ הפרסי, ליד חופי עומאן.

טראמפ: לא אסרב לקבל מידע שמדינה זרה הייתה מציעה לי נגד יריביו הפוליטיים ולא בטוח שאדווח על כך ל-FBI

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בראיון לרשת ABC כי אם מעצמה זרה הייתה מציעה למסור לו מידע שעלול לפגוע באחד מיריביו בבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנת 2020, הוא לא היה מסרב לקבל אותו ולא בטוח שהיה מדווח על כך ל-FBI. לדבריו, "זו לא התערבות, אם יש להם מידע – אני חושב שאני אקח את זה". טראמפ הוסיף כי "אם אחשוב שמשהו לא בסדר, אולי אלך לדווח ל-FBI. אין להם מספיק סוכנים שיטפלו בזה, אבל אם מישהו עשה תחקיר על יריב שלי, זה לא יהיה הדבר הראשון שאעשה. חברי הקונגרס מקבלים מידע על יריבים שלהם כל הזמן. זה נקרא 'איסוף מידע על יריבים פוליטיים'".

– הנשיא דחה את הטענות לפיהן בנו, דונלד טראמפ ג'וניור, נאלץ לפנות ל-FBI לאחר ניסיונות מצד רוסיה לדבר עמו והוסיף כי ראש הבולשת הפדרלית טעה כאשר הצהיר שעליה לדעת על ניסיונות של מסירת מידע פוגעני על יריבים פוליטיים. "אני לא חושב שהתקשרתי ל-FBI אי פעם בחיי", אמר הנשיא והמשיך: "אפשר לעשות הרבה דברים, אפשר לגרש את האדם שמוסר את המידע מהמשרד שלך. תעשו לי טובה, במציאות זה לא עובד ככה".

בריטניה: בוריס ג'ונסון מוביל לקראת הפריימריז הסופיים על הנהגת המפלגה השמרנית

שר החוץ הבריטי לשעבר בוריס ג'ונסון ניצח בהצבעה הראשונה של הפריימריז להנהגת המפלגה השמרנית לאחר שזכה בתמיכת 114 מתוך 313 חברי הפרלמנט של המפלגה.

– מבין עשרת המועמדים הנוספים שלוקחים חלק במירוץ, שר החוץ ג'רמי האנט, זכה במקום השני עם תמיכת 43 חברי פרלמנט, שר הסביבה מייקל גוב זכה ב-37 קולות, ודומיניק ראב, שר הברקזיט לשעבר זכה ב-27 קולות. מי שהודח בסיבוב הראשון, שבו היה צורך ב-16 קולות לפחות, היו אנדראה לידסאם, יו"ר הסיעה לשעבר, מארק הרפר ואסתר מקוויי.

– הצבעה נוספת תתקיים בשבוע הבא ומספר המועמדים צפוי לרדת לשניים עד סוף החודש. ג'ונסון צפוי כעת להיות אחד משני המועמדים האחרונים, שביניהם יכריעו 160 להכריע מי מביניהם יהיה המנהיג הבא ואגב כך ראש ממשלת בריטניה הבא. ההצבעה תתקיים בדואר והתוצאות יתפרסמו עד לסוף החודש הבא.

החותים מתימן שיגרו טיל שיוט איראני ופגעו בנמל תעופה בסעודיה; לפחות 26 פצועים

לפחות 26 בני אדם נפצעו ביום (רביעי) בעקבות טיל שיוט שנורה במהלך מתקפה של המורדים החות'ים מתימן על נמל תעופה בערב הסעודית, ופגע באולם הנחיתות בנמל התעופה הבינלאומי בעיר אבהה שבדרום-מערב המדינה. על פי הדיווח, המורדים עשו שימוש בטילי שיוט מתוצרת איראן שפגעה באופן מדויק ביעד. * החרפת המתקפות של החות'ים הגיעה אחרי הפוגה יחסית בקרבות במדינה ערבית הענייה ביותר, שמיליונים מאזרחי סובלים מתת-רעב וממחלות. ההסלמה באלימות מאיימת על תהליך השלום בחסות האו"ם, שהוביל להפסקת אש בעיר הנמל האסטרטגית חודיידה. הנמל משמש שער הכניסה להעברת סחורות וסיוע למדינה.

הונג קונג: בעקבות מחאת המיליון נגד חוק ההסגרה לסין – המועצה המחוקקת דחתה זמנית את הדיון בהצעת החוק

יותר ממיליון בני אדם הפגינו ביום רביעי בהונג קונג כנגד חוק ההסגרה לסין, לפיה חשודים המבוקשים ברחבי היבשת יישלחו למשפט מעבר לגבול. המפגינים שיתקו את מרכז העיר וצבאו על בניין המועצה המחוקקת, שהסכימה לדחות באופן זמני את הדיון בהצעת החוק. 22 אנשים נפצעו במהלך המהומות.

– במהלך ההפגנות, יותר ממאה עסקים בהונג קונג הפסיקו את פעילותם, כאות סולידריות עם המפגינים. וארגוני הסטודנטים המרכזיים הודיעו על השבתת הלימודים, כדי לאפשר לסטודנטים להשתתף במחאה. שורת איגודי עובדים אחרים, בתחומי התחבורה, הרווחה, וההוראה הודיעו גם הם על צעדים דומים, ועודדו את חבריהם לצאת לרחובות ולהפגין. איגוד נהגי התחבורה הציבורית בהונג קונג קרא לחבריו לנהוג בכוונה באיטיות, גם כן לאות תמיכה במחאה.

– שוטרים תועדו מכים מפגינים ומפעילים זרנוקי מים, יורים כדורי גומי ומרססים גז מדמיע בניסיון לפזר כאלה שניסו להסתער על הפרלמנט וחסמו כבישים במרכז הפיננסי. מפגינים צעירים הגיבו מצידם בידויי קלעים הכוללים מוטות מתכת, בקבוקים ולבנים.

– כאמור, ההצבעה על החוק הייתה אמורה לעלות לקריאה שנייה ביום רביעי במועצה המחוקקת של הונג קונג, והוא צפוי היה לעלות להצבעה סופית ב-20 ביוני. אולם, בשל המחאות הנרחבות סביב הפרלמנט, כאמור, הדיון בהצעה החוק נדחה.

– הונג קונג הייתה מושבה בריטית שהושבה לידי סין ב-1997. לפי ההסכם המדיני שנחתם אז בינה לבין סין לאחר הסיפוח, הונג קונג נהנית ממידה רבה של אוטונומיה תחת השלטון הסיני וממשיכה לקיים מערכת משפט, מטבע מכס והגירה משלה. כיום היא נחשבת לאחד משני אזורים מנהליים מיוחדים ברפובליקה העממית של סין.

– מה שהצית את המחאה היא הדאגה של האזרחים שהמהלך יאפשר לרשויות בסין לעצור באופן שרירותי מתנגדי שלטון, עיתונאים, פעילי זכויות אדם ועוד. גורמים בממשלת סין מנגד ניסו להדוף את הביקורות ואמרו כי הצעת החוק נועדה לתקן את הפרצות שקיימות בחוק הנוכחי והוסיפו כי הדבר לא ימנע מהונג קונג לקבל החלטות עצמאיות ובמקרים מסוימים לשלוח אזרחים לשטחים שבהם אין הסדרי הסגרה פורמאליים, כמו טייוואן או מקאו.

בתיווך נסראללה: איראן שחררה אזרח אמריקני-לבנוני שהורשע בריגול לארה"ב

איראן שחררה ביום שלישי את ניזאר זאקה איש עסקים לבנוני ותושב ארצות הברית שהורשע בריגול לטובת וושינגטון. כלי התקשורת הרשמיים באיראן דווח כי זה רק בשל "אות כבוד" למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בעל בריתה של טהראן.

– זאקה נעלם ב-2015 אחרי שהשתתף במסיבת עיתונאים באיראן. התקשורת האיראנית מסרה שמשמרות המהפכה עצרו אותו בעקבות הקשרים שהיו לו לשירותי הביטחון האמריקניים. מחלקת המדינה קראה היא לשחרורו של זאקה, ואמרה שהוא עצור ללא הצדקה.

– דובר מערכת המשפט אמר כי זה היה "הליך משפטי ותו לא, ללא שום שקילה של עמדות פוליטיות או חילופי (אסירים)". לדבריו, "בחנו את בקשת הנשיא (של לבנון) דרך המועצה לביטחון לאומי וגם חיזבאללה ראה באישור השחרור שלו כמהלך שקול".

– זאקה אמר לעיתונאים בארמון הנשיאות בביירות שהוא מודע לעובדה ששחרורו נועד לתרום לרגיעה בין וושינגטון לטהרן.

רוסיה: בעקבות מעצר העיתונאי – פוטין הדיח שני גנרלים במשטרה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הדיח אתמול (חמישי) שני גנרלים בכירים במשטרת מוסקבה שהיו מעורבים בחקירת העיתונאי החוקר איוואן גולונוב. ביום שלישי נסגר התיק נגד העיתונאי, לאחר מחאה ציבורית שפרצה בעקבות מעצרו בטענה שהוא הופלל בשל דיווחיו. * גולונוב, בן 36, חקר פרשות שחיתות בעיריית מוסקבה ובעסקי ההלוויות, מעצרו הוביל למחאה חריגה בכלי התקשורת ברוסיה, שרובם נאמנים לקרמלין. שלושת היומונים המובילים ברוסיה – ודומוסטי, קומרסנט ו-RBK – פרסמו כולם בעמוד הראשי שלהם את הכותרת: "אני/אנחנו איוואן גולונוב". בהצהרה משותפת הם טענו שהראיות נגד גולונוב רופפות, הטילו ספק בחוקיות מעצרו וקראו לבחון את התנהלות המשטרה.

– ביום רביעי הפגינו כאלף איש במוסקבה נגד הרשויות ודרשו להעניש את השוטרים שהיו מעורבים בחקירתו של גולונוב. ארגון זכויות האדם OVD-Info אמר כי יותר מ-400 מפגינים נעצרו, בהם גם מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, שתועד מפונה מהמקום על ידי שוטרים. כעבור כמה שעות הוא שוחרר.

דו"ח: בקוריאה הצפונית לפחות 318 אתרי הוצאות להורג

דו"ח שפרסם ארגון לזכויות אדם בקוריאה הדרומית ומתבסס בין השאר על ראיונות שביצע הארגון בארבע השנים האחרונות עם 610 עריקים מקוריאה הצפונית טוען כי בקוריאה הצפונית ישנם לפחות 318 אתרים שמשמשים את המשטר להוצאות להורג ציבוריות.

– ההוצאות להורג הפומביות בוצעו על פי רב באמצעות כיתת יורים ליד נהרות, שדות, חנויות, בתי ספר ומגרשי ספורט ובעקבות עבירות שונות, הכוללות בין השאר אפילו גניבת פרה או צפייה בתקשורת דרום קוריאנית. גם בתי כלא או מחנות ריכוז היוו מוקדים להוצאות להורג.

– מהעדויות שהתקבלו עלה כי בזמן ההוצאה להורג היה מתאסף במקום קהל של כ-1,000 בני אדם לצפות באירוע. בחלק מהפעמים נגזר על משפחות הנדונים למוות, כולל ילדיהם, לצפות ביקיריהם מוצאים להורג. עוד נמסר כי מקום קבורתם של המוצאים להורג לא נמסר על פי רב לבני המשפחה.

– בין אלו שהוצאו להורג לאורך השנים היו גם בכירים במשטר, כשב-2013 היה זה דודו של המנהיג הנוכחי קים ג'ונג און. עם זאת, קשה מאוד לאמת את הדיווחים הצצים על הוצאות להורג של גורמים רשמיים בפיונגיאנג, ואלו לעתים התגלו כלא נכונים. האחרון שבהם הוא קים יוק צ'ול, השליח לשיחות הגרעין עם ארצות הברית, שלפי דיווח בעיתון דרום קוריאני הוצא להורג – אולם לפי דיווחים אחרים הוא עודנו בחיים, אם כי מוחזק במעצר.

    רוסיה יירטה מטוסי ריגול של ארה"ב ושבדיה מעל הים הבלטי * משרד הביטחון הרוסי הודיע ביום שלישי בבוקר כי יירט שני מטוסי ריגול של צבאות ארצות ושבדיה. מטוס קרב רוסי ליווה את שני המטוסים, שטסו מעל הים הבלטי המשמש את כוחות נאט"ו לתרגלים, במטרה למנוע הפרת גבול. מדובר בהיתקלות נוספת בשורה של אירועים בין כוחות אמריקנים ורוסים בתקופה האחרונה.

    פוטין: היחסים עם ארצות הברית מתדרדרים * נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול (חמישי) בבוקר בראיון לערוץ התקשורת "מיר" כי היחסים עם ארצות הברית מתדרדרים כל הזמן, והמשבר בין המדינות הולף ומחריף. פוטין הוסיף כי הממשל האמריקני הנוכחי הטיל עשרות סנקציות על רוסיה. בעבר פורסם משרד האוצר האמריקני הטיל היום בעבר סנקציות על בנק רוסי שמסייע לתוכנית הגרעין הצפון קוריאנית. * פוטין אמר את הדברים לפני פסגת G20 שתיערך ביפן בסוף החודש, שבה הוא עשוי לפגוש את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן