Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי ה-19 ביוני 2019

כותרות המהדורה     פרטים נוספים על התקרית בעזה: לעבר הכח הישראלי שוגרו פצצות מרגמה (בטחוני)     דו"ח: לישראל 90 כלי נשק גרעיניים; ברחבי העולם 13,865 ראשי נפץ גרעיניים הנמצאים בבעלות של תשע מדינות (בטחוני)     למרות כניסתו של הכסף הקטרי לרצועה: טרם החלה חלוקתו למשפחות נזקקות בעזה (מדיני)     עסקת השלום של טראמפ | ישראל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    פרטים נוספים על התקרית בעזה: לעבר הכח הישראלי שוגרו פצצות מרגמה (בטחוני)

    דו"ח: לישראל 90 כלי נשק גרעיניים; ברחבי העולם 13,865 ראשי נפץ גרעיניים הנמצאים בבעלות של תשע מדינות (בטחוני)

    למרות כניסתו של הכסף הקטרי לרצועה: טרם החלה חלוקתו למשפחות נזקקות בעזה (מדיני)

    עסקת השלום של טראמפ | ישראל והפלסטינים לא הוזמנו לוועידה הכלכלית בבחריין (מדיני)

    "ציין כי יש לו סודות רבים שהוא יכול לחשוף והתמוטט" | נשיא מצרים המודח מורסי מת במהלך דיון בביהמ"ש; האחים המוסלמים: "הוא נרצח"; כוננות במדינה (חוץ)

    בעקבות המתיחות עם אירן: ארה"ב תשלח חיילים נוספים למזרח התיכון (חוץ)

    מקורות באו"ם: ארה"ב מתכננת תקיפה טקטית באיראן – בתגובה לתקיפת המכליות במפרץ הפרסי; טראמפ מכחיש (חוץ)

    איראן: "בידינו טילים שיכולים לפגוע בנושאות מטוסים בים" (חוץ)

    טראמפ: "ננקוט בפעולה צבאית נגד טהראן כדי למנוע נשק גרעיני – אך לא בהכרח כדי להגן על שוק הנפט" (חוץ)

    אחרי 14 שנה: נשיא סין צפוי לבקר מחר בקוריאה הצפונית (חוץ)

    לקראת וועדת קרואה | דרמה בטבריה: בעוד שבועיים תפוזר המועצה; ראש העיר יזומן לשימוע במשרד הפנים (חדשות)

    משאית פגע בגשר רמת אלחנן בבני ברק בזמן שהולכי רגל היו עליו; אין נפגעים (חדשות)

    תאגידים בינלאומיים רבים התאחדו לייסד פלטפורמה חדשה שתאפשר לנטולי חשבון בנק לבצע עסקאות (כלכלי)

תחזית מזג האוויר

היום (רביעי) : טמפ' רגילותלעונהבחוףובהרים.

בוקר: בהירמעונןחלקית. תנשברוחמשתנה 0-10 קמ"ש, משבי רוח 15 קמ"ש.

צהריים:  בהירמעונןחלקית. הטמפרטורותללאשינוי. תנשברוחדרוםמערביתצפוןמערבית 17-23 קמ"ש. משבירוח 36 קמ"ש.

מצב ים התיכון:  נוחגובהגליםבתלאביב 50-100 ס"מ, טמפרטורתפניהים 26 מעלות.

טמפרטורות

ירושלים: 17-27, תל אביב: 23-28.

חיפה: 21-28,          נתניה: 20-29.

כפר סבא: 23-28, באר ש': 21-33.

חרמון: 11-21,   מרום גולן: 16-26.

קר' שמו': 19-32,      קצרין: 19-30.

צפת: 16-26,           עפולה: 18-32.

כרמיאל: 20-29,       נצרת: 18-30.

נהריה: 21-28,          כרמל: 21-26.

אשדוד: 23-27,  עוטף עזה: 21-30.

אריאל: 18-28,       בית אל: 16-26.

מעלה אדו': 20-30,  אפרת: 16-26.

ב.שמש: 19-31,     רחובות: 20-29.

ערד: 19-29,    מצפה רמון: 18-28.

טבריה: 21-35,    בית שאן: 21-35.

דרו'  הירדן: 24-37,  אילת: 26-39

 חמישי(20/6): טמפ' רגילותלעונהבחוףובהרים.

 מפלס הכנרת (עודכן ב18/6) 211.22- מטר מתחת לפני הים.

המפלס ירד בקיץ הנוכחי ב-3 ס"מ.

בקיץ 2018 ירד המפלס ב-126 ס"מ ועלה בחורף האחרון ב-347 ס"מ.

המפלס נמוך ב-242 ס"מ מקו רום עליון.

המפלס גבוה ב-176 ס"מ מקו אדום תחתון וב-365 ס"מ מהקו השחור

חדשות

"לא לתת לרה"מ להפיל אותנו בפח": התנועה לאיכות השלטון דורשת מהיועמ"ש להתחייב כי לא ידחה את השימוע בעניינו של רה"מ – גם אם סנגוריו יתפטרו

התנועה לאיכות השלטון שלחה מכתב דחוף ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, בדרישה כי יתחייב שלא לדחות עוד את מועד השימוע בענייניו של רה"מ – גם אם ברגע האחרון יודיעו סנגוריו של רה"מ על התפטרותם. "מהתנהלות רה"מ ועורכי דינו עד כה עולה החשש שלמרות הודעתם כי יתייצבו לשימוע, סמוך ליום הבחירות יבחר עורך דינו של רה"מ להודיע על התפטרותו בנימוקים שונים, ובכך למעשה שיטה רה"מ ביועמ"ש ובציבור כולו""

לקראת וועדת קרואה | דרמה בטבריה, החרדים רוצים עיר חרדית: דרעי, שר הפנים החרדי פועל נגד ראש העיר טבריה – בעוד שבועיים תפוזר המועצה; ראש העיר יזומן לשימוע במשרד הפנים

ראש עיריית טבריה, רון קובי, נכשל אמש (שלישי) בניסיון האחרון להעביר את התקציב במועצת העירייה בפעם השלישית. כתוצאה מכך, התפזרה המועצה, והוא יוזמן לשימוע במשרד הפנים. בסוף החודש הקרוב יפוטרו ללא שימוע כל חברי מועצת העיר ותמונה ועדה קרואה שתהיה אחראית לניהול התקציב. ובחלוף שבועיים נוספים יתייצב ראש העיר בעצמו במשרד הפנים לשימוע לפני הדחתו. אז יצטרך קובי להוכיח כי הוא עשה את כל המאמצים כדי להעביר את התקציב. אחריו יזומנו גם חברי המועצה להשמיע את עמדתם ולאחר בדיקות נוספות של אנשי המקצוע, יוגשו החומרים לשר הפנים שבסמכותו להחליט האם להדיח את ראש העיר.

– שר הפנים רשאי לתת לרשות המקומית ארכה שלא תעלה על שלושה חודשים, אך במכתב ששלח בחודש שעבר מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן לטבריה ולרשויות אחרות, הוא הבהיר כי אין בכוונת המשרד לעשות זאת, אלא "במקרים חריגים ביותר ולנוכח טיעונים כבדי משקל בלבד".

– מאז נבחר לראשות העיר הוא ניהל מלחמה עיקשת נגד היהדות בעיר ופעל לטענת החרדים לפגוע בסטטוס קוו. ובתגובה קראו רבני העיר להפעיל מרד מכס נגד העירייה. בעצרת שהתקיימה לציונו של מחדש היישוב היהודי בעיר טבריה רבנו חיים אבולעפיה הטמון בבית החיים הישן בעיר, אמר רבה של העיר הגאון הגדול רבי אברהם דוב אויערבאך: "הליצן הזה ממשיך לשפוך דלק על השבת, לשרוף את בית המקדש שלנו, אני קורא למרד מכס, מרד מס, לא לשלם מס לא לשלם ארנונה, לא לשלם רשיון עסק, לא לשלם בשביל שלטים. אין דבר כזה, הרחובות שלנו, אם הוא רוצה לחלל את השבת שיעשה את זה בבית שלו בקבר שלו. הרחובות שלנו, אנחנו שומרים שבת, אנחנו עם מקדשי שביעי הוא רוצה להחריב את הרחובות שלנו, לא לשלם גרוש לעירייה, אי אפשר לתת כסף לעירייה בשביל שימשיכו לשפוך דלק על בית המקדש. ה' יעזור שכולנו נחזור בתשובה"

משאית פגע בגשר רמת אלחנן בבני ברק בזמן שהולכי רגל היו עליו; אין נפגעים

משאית גבוהה עם מנוף פגעה אתמול (שלישי) לפני הצהריים בגשר "רמת אלחנן", המוקם בין בני ברק לגבעת שמואל, הולכי רגל שהיו על הגשר שנפגע מיהרו להימלט מהמקום. * מהנדס גשרים מנתיבי ישראל, קבע כי אין כל סכנה בטיחותית לגשר שניזוק קלות וניתן לאפשר לתנועה לזרום. * במהלך נסיעתה, המשאית פגעה בשלושה גשרים שונים.

למרות התחייבויות נתניהו: המדינה מבקשת לדחות את פינוי חאן אל-אחמר

שמונה חודשים לאחר שראש הממשלה נתניהו התחייב שהמאחז הבדואי הבלתי-חוקי חאן אל-אחמר "יפונה תוך שבועות", המאחז עדיין עומד על תילו, וכעת מבקשת המדינה פעם נוספת לדחות את פינויו לפחות בשישה חודשים עד לאחר הבחירות והרכבתה של ממשלה חדשה. * כזכור, לפני שמונה חודשים, התחייב נתניהו כי "חאן אל־אחמר יפונה, עם או בלי הסכמה", לדבריו, "זה לא ייקח הרבה שבועות, זה יהיה הרבה יותר קצר, נעשה כמה מהלכי היערכות חיוניים בזירה הבינלאומית, ניתן הזדמנות אחרונה לפינוי בהסכמה, אבל בכל מקרה, חאן אל-אחמר יפונה. אני לא מדבר על פינוי קוסמטי, אלא על פינוי של ממש".

הגיע עם המשפחה לסיבוב קניות עם כרטיס אשראי גנוב

חשד: ניסה להשתמש בכרטיס אשראי גנוב ותעודת זהות מזויפת על שם בעל הכרטיס ולהחביאם לאחר שניסיונו נכשל – החשוד לא לקח בחשבון, שהשוטרים יתחקו אחר צעדיו ויאתרו את מקום המחבוא ובו התעודה המזויפת בצירוף תמונתו של החשוד.

אתמול (18.6), בשעות הערב הוזעקו השוטרים לקניון מלחה בירושלים, בעקבות דיווח שהתקבל ממוקד הביטחון על עיכובו של חשוד (44, ירושלים) שככל הנראה ניסה לבצע שימוש בכרטיס אשראי גנוב ואותר ע"י המאבטחים לאחר זמן קצר.

השוטרים שהגיעו למקום, החלו בבירור הנסיבות והחלו להתחקות בסיוע מוקד הביטחון אחר פעולותיו של החשוד מהרגע בו ניסיונו להשתמש באשראי הגנוב כשל, ובדרך זו הגיעו למקום מחבוא באחד המסדרונות הפנימיים, שם הצליחו השוטרים לאתר את הכרטיס הגנוב בסמוך לתעודת זהות עפ"י החשד מזויפת ובה פרטי בעל הכרטיס בצירוף תמונתו של החשוד שנעצר.

בתחקור המקרה ע"י השוטרים, עלה כי ככל הנראה עת ביצוע העבירה שהה בקניון יחד עם 2 בנותיו.

החשוד הובא לחקירה, והבוקר יובא בפני בית משפט השלום לדיון בעניינו.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אישרה אתמול (שלישי) לקיים דיון נוסף בפסק דין שקבע כי אישה שבגדה בבעלה אינה זכאית למחצית מדירת המגורים בה התגוררו בני הזוג. מדובר בהליך השמור למקרים שמעלים שאלות משפטיות חדשניות או סבוכות במיוחד.

"בני הזוג שהיו נשואים כשלושים שנה, והתגרשו בשנת 2013. כשעיקר המחלוקת ביניהם נסבה סביב בית מגוריהם. מדובר בדירה שנבנתה על קרקע שהבעל קיבל בירושה לפני הנישואים, ונותרה רשומה על שמו. חשוב להבין שהחוק קובע כי כל הרכוש שצברו בני זוג במהלך נישואיהם יחולק ביניהם שווה בשווה. עם זאת, כאשר הנכס היה בבעלות אחד מהם לפני שנישאו, הפסיקה קובעת כי יש להוכיח על פי התנהגותם ומעשיהם של בני הזוג האם התכוונו להתייחס אליו כרכוש משותף, בבית הדין הרבני טענו כי בגידתה של האישה בבעלה מאיינת את כוונת השיתוף." מסבירה עו"ד איימי בכור בוני מומחית לדיני משפחה ומוסיפה " גם בערעור הראשון לעליון השופט דוד מינץ סבר כי הדיינים אלמליח ועמוס לא נימקו את החלטתם בבגידתה של האשה – אף שהאחרון הזכיר זאת. בכך בעצם קיבל את עמדת היועמ"ש של בית הדין הרבני, וקבע כי יש לדחות את עתירתה של האישה. השופט אלכס שטיין סבר כי בית הדין הרבני לא חרג מסמכותו כאשר הביא בחשבון את בגידתה של האישה, ובכך הצטרף לתוצאה אליה הגיע מינץ – והעתירה נדחתה."

פוליטי

היועמ"ש: ייתכן שההחלטה הסופית בתיקי נתניהו תתעכב ביותר מחצי שנה

בתשובה לביהמ"ש במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית נגד אתר וואלה בנוגע לתיק 4000, מסר היועמ"ש כי ייתכן שלאחר השימוע שייערך לראש הממשלה, ההחלטה אם להגיש כתב אישום תידחה במספר חודשים "לאחר קיום השימוע יחל הליך לבחינת הטענות שעלו בשימוע וזאת עד להחלטה סופית" (כאן)

פרץ מונה לשר החינוך ומשקיף בקבינט; סמוטריץ' לשר התחבורה וחבר בקבינט

ראש הממשלה נתניהו מינה שלשום(שני) את ראשי איחוד מפלגות הימין לתפקידים בכירים בממשלת המעבר. יו"ר המפלגה פרץ יכהן כשר החינוך (במקום בנט) וכמשקיף בקבינט, ואילו מספר 2 באיחוד מפלגות הימין סמוטריץ מונה לשר התחבורה (במקום כץ ששודרג לשר חוץ) ולחבר קבינט. * המינוי של סמוטריץ' לא עבר חלק והגיע לאחר שיחה די טעונה בין ראש הממשלה נתניהו לבינו. ראש הממשלה ביקש מסמוטריץ' שלא לעסוק בנושא העבודות בשבת בתקופת הבחירות, אך סמוטריץ' אמר שלא יהיה מוכן לכך באופן אוטומטי. * מספר חברי כנסת בליכוד ציפו שסבב המינויים יימשך ושנתניהו ימנה אותם לתפקידי שרים, אך לדברי גורמים בלשכת ראש הממשלה הוא אינו מתכוון להמשיך במהלך בשלב זה, לאור החשש מהתנגדות בקרב חברי כנסת שלא ישודרגו

בטחוני

פרטים נוספים על התקרית בעזה: לעבר הכח הישראלי שוגרו פצצות מרגמה

אתר פלסטיני המקורב לג'יהאד האסלאמי דיווח כי במהלך התקרית שהתרחש שלשום לפנות בוקר (בין ראשון לשני), כשכוח צבאי מיוחד חדר לרצועה עזה, ונסוג בשל ירי עזתי, הכוחות בעזה ירו לעבר הכוח המיוחד פצצות מרגמה וזה מה שהביא לנסיגתם. * כזכור, ע"פ דיווחים פלסטינים כוח סודי שכלל 20 חיילים נכנסו דרך שער סודי לעומק של 100 מטרים לשטח עזה בדרום הרצועה, באזור אבו רידה ממזרח לחוזאעה, באזור חאן יונס, ונתקלו בירי מנשק קל ובינוני מצד חמושים של גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס מה שאילץ אותם לסגת בחזרה לשטח ישראל. כתב של אתר החדשות הפלסטיני "GAZA NOW" דיווח כי חמאס ביצע ירי מכוון לעבר כוח הנדסה ישראלי מיוחד שהתקדם מספר מטרים לתוך השטח הפלסטיני וכי לא היו נפגעים באירוע.

חרף בלוני הטרור: מרחב הדיג בעזה יורחב שוב לכ-10 מייל

שבוע לאחר שהוטל סגר ימי בשל הפרחת בלוני התבערה: ישראל החליטה אתמול (שלישי) לפנות בוקר לפתוח מחדש את מרחב הימי לדיג מול חופי רצועת עזה. הדייגים יוכלו לשוט עד למרחק של עשרה מיילים ימיים, ובצפון הרצועה עד שישה מיילים ימיים. * החזרתו של המרחב מגיעה למרות הפרחת בלוני התבערה הרבים לעבר עוטף עזה בימים האחרונים. כשגם הבוקר נחת צרור בלונים ועליו חפץ החשוד כמטען חבלה ביישוב במועצה האזורית שער הנגב.

– ברצועת עזה פועלים כיום 3,700 דייגים – חלקם חולשים על כמה סירות גדולות יחסית שפועלות במים עמוקים וחלקם דייגים בעלי סירות קטנות יותר שדגים באזורים סמוכים יותר לחוף. התעשייה מספקת גם עבודה באופן עקיף לעוד 1,500 איש לערך ולפיכך מדובר בתחום משמעותי שמפרנס 5,000 בני אדם וייתכן שהמספר אף גבוה מעט יותר.

דו"ח: לישראל 90 כלי נשק גרעיניים; ברחבי העולם 13,865 ראשי נפץ גרעיניים הנמצאים בבעלות של תשע מדינות

דו"ח שפירסם המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם בתחילת השבוע טוען כי "ישנם 13,865 ראשי נפץ גרעיניים ברחבי העולם, והם נמצאים בבעלות של תשע מדינות – ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין, הודו, פקיסטן, צפון קוריאה, וישראל". * במסגרת הדו"ח בדקו כמה כלי נשק גרעיניים יש לכל מדינה. לארצות הברית, למשל, יש 1,750 טילים גרעיניים ו-4,435 כלי נשק גרעיניים במחסנים. לרוסיה יש 1,600 טילים גרעיניים ו-4,900 כלי נשק גרעיניים נוספים במחסנים. לישראל, כך על פי הדו"ח, יש בסך הכל 90 כלי נשק גרעיניים. * ע"פ הדו"ח ארצות הברית ורוסיה היו המדינות היחידות שהפחיתו בשנה האחרונה את מלאי ראשי הקרב שלהן ב-265 ו-350 ראשי קרב בהתאמה. אולם בריטניה, סין פקיסטן, צפון קוריאה ואולי ישראל הגדילו את מספר ראשי הקרב שלהם. לגבי הודו וצרפת, לא נרשם שינוי במספר כלי הנשק הגרעיניים שלהם. (ישראל היום)

    אזעקת שווא נשמעה בגליל העליון * אזעקה שווא נשמעה אתמול (שלישי), זמן קצר לפני השעה 12:00, במושב דישון שבגליל העליון. לא ברור עדיין מה גרם להפעלת המערכות, ונבדק הקשר בין האזעקה לתרגיל הצבאי שנערך באזור בימים אלו. במקביל נבדקת גם אפשרות שמדובר בתקלת מערכת. * רק בשבוע שעבר שינה פיקוד העורך את מערכת ההתרעה, והיום הופעלה האזעקה רק ביישוב הספציפי.

מדיני

למרות כניסתו של הכסף הקטרי לרצועה: טרם החלה חלוקתו למשפחות נזקקות בעזה

העיתון הפלסטיני אלקודס מדווח כי בשל מחלוקת בין ישראל לחמאס סביב רשימת המוטבים של הסיוע הקטרי מעכבת את חלוקת הכסף הקטרי שנכנס לרצועת עזה. לפי הדיווח, ישראל הסירה מהרשימה כ-4,000 שמות ובהם פלסטינים שנפגעו בהפגנות הגדר, וחמאס מתנגד לכך ולכן מנע עד כה את תשלום הקצבאות למשפחות הנזקקות בסניפי בנק הדואר.

– מנגד, דיווחים פלסטינים אחרים טוענים כי מחלוקת בין משרד הרווחה בגדה לבין המשרד בעזה הביאה לעיכוב בהעברת הכספים, וכי "ברשות מאמינים שהמשפחות הוסרו לטובת פקידים של חמאס", ולכן הם עומדים על כך שהרשימה המקורית תקבל את המענק. מקור פלסטיני מסר, כי משרד הרווחה ברמאללה הודיע לפקידיו להפסיק את העבודה בעזה, והדגיש כי "ישנה מחלוקת בין הרשות הפלסטינית לבין הצד הקטארי, שרואה בהכנסת הכספים התערבות בעניינים פנימיים של הפלסטינים".

מקורות בעזה: כסף קטרי בעזה זולג לזרוע הצבאית של חמאס

בכאן חדשות דווח אתמול (שלישי) בבוקר בשם מקורות בעזה כי כספים שנכנסים מקטר לעזה דרך ישראל זולגים לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס. לפי הדיווח, פעילים בגדודי עז א-דין אל-קסאם ומפקדי גדודים בזרוע הצבאית מקבלים את הכסף דרך מקורבים ששמותיהם ברשימת המוטבים אשר אושרה בידי ישראל.

אחרי הכסף הקטארי: שלב חדש ביישום הבנות ההסדרה עם ישראל – חשמל ומים

אחרי הכנסת הכסף הקטארי לרצועת עזה, חמאס הודיע שלשום (שני) על "שלב חדש" בהבנות ההסדרה עם ישראל. הצעדים החדשים כוללים בין היתר תמיכה במשפחות עניות, שיפור בשירותי החשמל והמים, צעדים בתחום הייבוא והייצוא ותוכניות בתחום התעסוקה. * דובר חמאס ציין הוסיף כי המתווכים בין ישראל לחמאס העבירו לפלגים הפלסטיניים את התחייבותה של ישראל להבנות.

– ב'ידיעות אחרונות' דווח כי ישראל החלה בעבודות להנחת קו מים חדש לרצועת עזה. מדובר בפרויקט שעלותו כמה מיליוני שקלים, שמבוצע על ידי "מקורות" בשיתוף רשות המים של ישראל. לאחר סיום הנחת הצינורות, קו המים עתיד להתחבר בימים הקרובים אל מערכת המים של רצועת עזה – ומשם לברזים בבתיהם של תושבי עזה.

– ב'כאן חדשות' דווח כי קטר מוכנה לשלם 40 מיליון שקל בחודש עבור קו מתח חדש – 161 – שיחובר לעזה מישראל ויזרים לרצועה כ-100 מגה-ואט חשמל נוספים, זאת במקום הרשות הפלסטינית. כמו-כן פורסם כי קטר צפויה גם לשאת בשאר עלויות הפרויקט, לרבות השלמת שלושה קילומטרים לקו המתח החדש והקמת תשתיות נלוות.

עסקת השלום של טראמפ | ישראל והפלסטינים לא הוזמנו לוועידה הכלכלית בבחריין

קשיים בתוכנית השלום האמריקאית? בבית הלבן החליטו שלא להזמין נציגים ישראלים לועידה הכלכלית שתיערך בסוף החודש בבחריין ותלו זאת בהחלטה שהפסגה תהיה כלכלית בלבד ולא פוליטית. מקור בממשל מסר כי "אנחנו מזמינים אנשי עסקים ישראלים ואנשי עסקים פלסטיניים. אנחנו רוצים לשמור על האירוע א-פוליטי עד כמה שאפשר".

– הוועידה, שצפויה להתקיים בבירה מנאמה, הינה השלב הראשון בתכנית השלום של הנשיא טראמפ שמכונה "עסקת המאה" ואליה צפויים להגיע נציגים ממדינות ערביות רבות, ביניהן סעודיה, ירדן, מצרים ואיחוד האמירויות. מנגד, עיראק לבנון והפלסטינים צפויים להחרים את הוועידה

– לבינתיים, מתנהלים מגעים לזימון מתאם פעולות הממשלה בשטחים הנוכחי, כנציג ישראלי בוועידה הכלכלית בבחריין. מתוקף תפקידו, אחראי המתפ"ש לקידום וביצוע פרויקטים אזרחיים וכלכליים ביהודה ושומרון וברצועת עזה. ע"פ הדיווחים המתפ"ש לשעבר מרדכי צפוי להשתתף בוועידה

חוץ

"ציין כי יש לו סודות רבים שהוא יכול לחשוף והתמוטט" | נשיא מצרים המודח מורסי מת במהלך דיון בביהמ"ש; האחים המוסלמים: "הוא נרצח"; כוננות במדינה

נשיא מצרים האסלאמיסטי, מוחמד מורסי, שהודח בהפיכה צבאית ב-2013, קיבל התקף לב במהלך דיון בבית משפט באחד מתיקי הריגול נגדו, והתמוטט. וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותו. על פי דיווחים מקומיים, מורסי ביקש לדחות את הדיון כי לא חש בטוב אך בקשתו נדחתה, הוא נאם במשך כעשרים דקות ולאחר מכן התמוטט. בשל התקף לב. * גורם משפטי מסר כי בדיון פנה מורסי אל השופט מכלוב הזכוכית בו הוא מוחזק בדיונים, והזהיר כי יש לו "סודות רבים" שהוא יכול לחשוף. הוא אמר כי אינו עושה זאת משום שחשיפתם תפגע בביטחונה של מצרים. לדברי הגורם, דקות ספורות לאחר מכן הוא התמוטט. * אחרי מותו הכוננות במצרים הועלתה לרמה הגבוהה ביותר. רגע המבחן העיקרי יהיה ביום שישי, על רקע ההתכנסויות במסגדים, והמשטר צפוי לתגבר את כוחות הביטחון בערים הגדולות

– מורסי, איש האחים המוסלמים היה הנשיא הראשון אי-פעם שנבחר בבחירות דמוקרטיות במצרים, שהתקיימו ב-2012 אחרי מהפכת תחריר שסיימה את שלטונו של חוסני מובארק. אולם הוא הודח בהפיכה צבאית כשנה לאחר מכן על ידי עבד אל-פתאח א-סיסי, שהיה מפקד הצבא אז והיום הנשיא. * תחת משטרו של א-סיסי, תנועת האחים המוסלמים הוצאה מחוץ לחוק והוגדרה ארגון טרור. מאות מראשיה נידונו לעונשי מאסר כבדים ונכלאו ומאות מפעיליה נהרגו על ידי כוחות הביטחון. עוד אלפי אנשים נוספים, בהם פעילי התנועה, אנשי רוח ועיתונאים, נעצרו על ידי הרשויות מאז הדחתו של מורסי.

– האחים המוסלמים, הטילו את מלוא אחריות ל"הוצאתו להורג של מורסי" על א-סיסי, בשל התנאים הקשים בכלא המבודד שבו שהה במעצר. לדבריהם נאסר על הנשיא לשעבר לקבל תרופות או ביקורים, והיה רק מעט מידע על מצבו הבריאותי – "זה רצח מתוכנן מראש. זה מוות איטי" * מורסי הוחזק באגף מיוחד בכלא השמור טורה, המכונה "כלא עקרב". ארגוני זכויות אדם אומרים שהתנאים בכלא ירודים, הרבה מתחת לתקנים המצריים והבינלאומיים.

– בניגוד לבקשת משפחתו שייטמן מצפון לקהיר, נשיא מצרים לשעבר נקבר בהלוויה מצומצמת במזרח הבירה. בהלוויה המצומצמת השתתפו רק בני משפחתו ועורך דינו – ככל הנראה כדי למנוע מהומות בטקס הרשמי.

– נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, אחד מתומכיו הבולטים, ספד למורסי וכינה אותו "שהיד שמת אחרי שש שנים במעצר". * מאז ההפיכה ב-2013 נותקו היחסים בין טורקיה, שנחשבת למנהיג גוש "האחים המוסלמים" יחד עם קטאר, למצרים, שהיא חלק מגוש מדינות המפרץ הרואים בהם איום קיומי.

בעקבות המתיחות עם אירן: ארה"ב תשלח חיילים נוספים למזרח התיכון

אחרי תקיפת המכליות והירי לעבר המל"טים האמריקניים: ארה"ב תגביר את הכוח הצבאי שלה במזרח התיכון ותשלח לאזור אלף חיילים נוספים, לדברי מזכיר ההגנה הזמני של ארצות הברית, פטריק שנהאן, ההחלטה לשלוח כוח תגבור התקבלה ל"מטרות הגנה", לאור החשש הגובר מצד איראן.

– במוסקבה גינו את החלטת ארצות הברית לתגבר כוחות במזרח התיכון ואמרו כי הם " מעדיפים לא לראות מהלכים שמערערים את היציבות במזרח התיכון", סגן שר החוץ הרוסי טען כי "זו פרובוקציה צבאית, ארצות הברית חייבת לסגת מתוכניתה לתגבור כוחות אם היא רוצה למנוע מלחמה".

מקורות באו"ם: ארה"ב מתכננת תקיפה טקטית באיראן – בתגובה לתקיפת המכליות במפרץ הפרסי; טראמפ מכחיש

העיתון 'מעריב' מדווח בשם גורמים דיפלומטיים במרכז האו"ם בניו יורק כי להערכתם ארצות הברית מתכננת לבצע תקיפה טקטית באיראן, בתגובה לתקיפת המכליות. על פי אותם הבכירים, מאז יום שישי מתקיימים בבית הלבן דיונים בלתי פוסקים בהם משתתפים מפקדי צבא בכירים, נציגי הפנטגון ויועציו של הנשיא דונלד טראמפ. לדברי הגורמים הפעולה הצבאית הנשקלת תהיה הפצצה אווירית על מתקן באיראן הקשור לתוכנית הגרעין שלה. לדברי דיפלומט מערבי "ההפצצה תהיה קשה ומאסיבית אבל תהיה מוגבלת ליעד מוגדר". * יצויין, כי בראיון למגזין טיים הכחיש טראמפ כי ארה"ב מתכננת תגובת נגד איראן – "המתקפה על מכליות הנפט מינורית, ונכון לרגע זה אנחנו לא שוקלים תגובת נגד".

איראן: "בידינו טילים שיכולים לפגוע בנושאות מטוסים בים"

מפקד משמרות המהפכה באיראן, הצהיר כי טהראן מחזיקה בטילים בליסטיים שבכוחם "לפגוע ברמת דיוק גבוהה בנושאות המטוסים במפרץ הפרסי". הוא הוסיף כי "הטכנולוגיה של הטילים הבליסטיים השתפרה ושינתה את מאזן הכוחות במזרח התיכון".

– במקביל, הצבא האיראני הכחיש כי הוא עומד מאחורי המתקפה על מיכליות הנפט במפרץ עומאן בשבוע שעבר. הרמטכ"ל האיראני, אמר כי אם משטר האייתולות יחליט לחסום את מיצרי הורמוז, שער חיוני במפרץ לתעשיית הנפט, הדבר יעשה באופן פומבי. – "איראן חזקה מספיק מבחינה צבאית כדי לעשות זאת באופן מלא ופומבי"

טראמפ: "ננקוט בפעולה צבאית נגד טהראן כדי למנוע נשק גרעיני – אך לא בהכרח כדי להגן על שוק הנפט"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך בקו התקיף נגד איראן, וכשנשאל בראיון ל'טיימס' בגין איזו סיבה ייצא למלחמה נגד איראן השיב: "על נשק גרעיני. האם אלך למלחמה גם על הגנה על אספקת הנפט העולמית? לזה אני אשיב בסימן שאלה". לדבריו, "איזור המפרץ כבר לא חשוב לנו כמו פעם, אנחנו עשינו התקדמות עצומה בתעשיית הנפט – זה יותר חשוב לסין או יפן". * עוד אמר טראמפ בראיון כי לדעתו מאז שנבחר לנשיא, הגישה של איראן כלפי ארצות הברית הפכה לפחות עויינת: "אני לא שומע מוות לאמריקה יותר מדי, כמו ששמעתי פעם"

– בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני, אמר הבוקר בנאום ששודר בערוץ השייך לשלטון, כי גם מדינתו לא שוקלת לתקוף. "איראן לא תפתח מלחמה נגד אף אומה", אמר. "אלו המתנגדים לנו הם קבוצה של פוליטיקאים עם מעט מאוד ניסיון".

איראן: נפרוץ את מגבלת העשרת האורניום בתוך עשרה ימים

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית הודיע שלשום (שני) כי מדינתו תפר את המגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין, ותגדיל בתוך עשרה ימים את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה, עד לכמות החורגת מסף 300 הקילוגרמים המותר על פי ההסכם. עוד איים כי טהראן שוקלת להעשיר אורניום עד רמת 20% – ריכוז ההעשרה מעליו נחשב החומר לשמיש לפצצות אטום. * בנוסף להגברת קצב העשרת האורניום אמר איש סוכנות הגרעין האיראנית כי בכוונת המדינה להגביר את ייצור המים הכבדים שיכולים לסייע בתחום הגרעין, גם בתחום המחקרי-מדעי וגם הצבאי, ואף לייצא מים כבדים, בניגוד להסכם הגרעין. * הדובר הדגיש כי למעצמות אירופה עדיין נותר די זמן כדי לעזור להגן על אירן מפני הסנקציות האמריקניות, אך הן "צריכות לפעול ולא רק לדבר". הוא הוסיף שארצו פועלת בשיתוף עם סין כדי לשפץ את הכור באראק והדגיש כי אירופה תידרש לספק את החלקים השונים.

– סגן שר החוץ הרוסי הגיב אתמול (שלישי) להחלטת איראן להגדיל את מאגר האורניום שברשותה ואמר כי "אנו מבינים את ההחלטה, אך עם זאת מודאגים ממנה".

איראן: עצרנו רשת סוכני CIA שפעלה במדינה

המועצה האיראנית לביטחון לאומי דיווחה שלשום (שני) כי היא סיכלה ניסיון ריגול אמריקאי במדינה, ועצרה מספר סוכנים שלטענת סוכנות הביון עבדו עבור ה-CIA. * לדברי מזכיר מועצת הביטחון הלאומי העליונה האיראנית, עלי שמאחני, הסוכנים שפעלו בפרויקט של סוכנות הביון האמריקנית נעצרו לאחר שטהראן שיתפה מידע מודיעני עם בנות בריתה.

אחרי 14 שנה: נשיא סין צפוי לבקר מחר בקוריאה הצפונית

נשיא סין שי ג'ינפינג צפוי להגיע מחר (חמישי) לביקור ראשון בפיונגיאנג. הפעם האחרונה שבה מנהיג סין, בעלת בריתה הקרובה של קוריאה הצפונית, ביקר בה הייתה לפני 14 שנה, תחת כהונתו של השליט הקודם חו ג'ינטאו. * הביקור של שי ופגישתו עם המנהיג קים ג'ונג און יתקיימו בזמן של מתיחות בין שתי המדינות הקומוניסטיות לבין ארצות הברית. השיחות בין פיונגיאנג וושינגטון על תכנית הגרעין עלו על שרטון בפברואר, בעוד שסין וארצות הברית מנהלות מלחמת סחר. * שלשום (שני) דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי "פיצוץ חשוד" גרם לרעידת אדמה חלשה בגבול שבין סין לבין קוריאה הצפונית. לא ברור מה גרם לאותה רעידת אדמה, אולם ניסויים גרעיניים שביצעה בעבר המדינה הקומוניסטית המבודדת גרמו לרעשים. במקביל, 11 בני אדם נהרגו ו-122 נפצעו בשתי רעידות אדמה חזקות במחוז סצ'ואן בסין. הרעידות בעוצמה של 5.9 ו-5.2, אירעו במרווח של חצי שעה והביאו לנזק והרס רב.

דיווח: רוסיה זיהתה ניסיון לתקיפת סייבר מצד ארה"ב

סוכנויות הידיעות הרוסיות דיווחה כי רוסיה זיהתה ניסיון תקיפת סייבר מצד ארצות הברית על מערכות תשתית בשטחה. לפי המקורות, שצוטטו בסוכנויות RIA ו-TASS, גורמי ביון זרים הגבירו את פעולותיהם נגד רוסיה בשנים האחרונות, בדגש על שירותי בנקאות, תשתיות אנרגיה ומערכות תחבורה. * הדיווח מגיעה יממה לאחר חשיפת הניו יורק טיימס על מבצע סייבר שמנהלת ארה"ב נגד רוסיה. דובר הקרמלין אמר כי הדיווחים בתקשורת האמריקאית על מתקפות סייבר נגד מוסקבה "מדאיגים" ומראים כי מלחמת סייבר בין שתי המדינות "אפשרית".

בריטניה: ניצחון מוחץ לבוריס ג'ונסון בסיבוב ההצבעות השני; הצבעה סופית תתקיים בחודש הבא

שר החוץ הבריטי לשעבר בוריס ג'ונסון ניצח ברוב מוחץ בסיבוב השני בבחירות לראשות המפלגה השמרנית, כשקיבל 126 קולות (לעומת 114 קולות בסיבוב הראשון). ובחודש הבא צפוי להתקיים סיבוב אחרון בין שני המועמדים שהצליחו לגבור על השאר ולשרוד את הסיבובים הקודמים. בניגוד לכל הסבבים שבדרך, שבהם ההכרעה ניתנת לחברי הפרלמנט של המפלגה, בסיבוב האחרון משתתפים כל חברי המפלגהץ הבחירות צפויות להתקיים בחודש הבא באמצעות הדואר. * אמש אמר ג'ונסון, כי "אם לא נעזוב את האיחוד האירופי, אנחנו צפויים לחוות אבדן קטסטרופלי של ביטחון בפוליטיקה". מנגד מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, הודיע כי יתמוך בשינוי מדיניותה של מפלגתו כלפי הברקזיט ובמשאל עם שני בכל הנסיבות

– בסיבוב הראשון התמודדו עשרה מועמדים, שנדרשו להשיג 17 קולות בכדי לעלות לסיבוב השני. בכדי להתקדם כעת לשלב השלישי נדרש כל מועמד לקבל לפחות 33 קולות, כאשר היעד הוא להגיע בסופו ל-2 מועמדים – אם יידרש יתקיים סבב שני באותו היום לטובת הניפוי האחרון.

    ארה"ב: בצל המתיחות עם איראן: מזכיר הצבא ישמש כשר ההגנה זמני בממשל טראמפ * שר ההגנה בפועל בממשל האמריקני, פטריק שנהאן, החליט לוותר על המינוי הקבוע לתפקיד – כך הודיע אמש (שלישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הנשיא האמריקני הוסיף כי מזכיר הצבא, מרק אספר, יחליף אותו בינתיים כשר ההגנה בפועל. בכך תתארך התקופה שבה הפנטגון מתנהל ללא הנהגה קבועה. שאלת המינוי העתידי של שר ההגנה מפזרים אי-ודאות בפנטגון בימים שבהם גוברת המתיחות מול איראן. * שנהאן היה בעבר בכיר בחברת בואינג. הוא כיהן כסגנו של ג'יימס מאטיס, מזכיר ההגנה שהתפטר בדצמבר 2018 בעקבות מחלוקות עם טראמפ. כשהנשיא הודיע שהוא המועמד שלו לתפקיד תהו מתנגדיו איך שנהאן יצליח לעמוד מול טראמפ במקרה של מחלוקת אסטרטגית – מכיוון שטראמפ יכול לפסול את המועמדות שלו בכל רגע.

    ניגריה: כ-30 בני אדם נהרגו ו-40 נוספים נפצעו בפיגוע התאבדות משולש בצפון-מזרח ניגריה לאחר ששלושה מחבלים הפעילו את חגורות הנפץ שלהם באולם בקונדוגה, שנמצאת במרחק של 38 ק"מ מבירת מדינת בורנו, מידוגורי. * שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה, אבל בוקו חראם מנהל באזור התקוממות בת עשור כדי להקים מדינת אסלאמית בצפון-מזרח ניגריה. לפחות 27 אלף איש נהרגו במלחמה, שאילצה כשני מיליון איש להימלט מבתיהם. האלימות זלגה גם למדינות השכנות ניז'ר, צ'אד וקמרון, והובילה להקמת קואליציה צבאית אזורית למאבק בארגונים הקיצוניים.

    עיראק: רקטה נחתה סמוך לבסיס בו שוהים כוחות אמריקניים במוסול * רקטת קטיושה נפלה באזור הקומפלקס הנשיאותי במוסול שבעיראק, שם נמצאים גם יועצים אמריקנים – כך פורסם ברשת סקיי ניוז בערבית * מצבא עיראק נמסר כי רקטה נפלה ליד בסיס צבאי בו נמצאים כוחות אמריקניים ליד העיר מוסול. לדברי מפקד הצבא במוסול, הרקטה נחתה בשטח פתוח ונורתה ממערב העיר. מוקדם יותר השבוע נורו שלוש רקטות לעבר בסיס צבאי אמריקני בבגדד.

צרכנות

חדש: ניתן לבצע תשלום עבור הטענת הרב קו באמצעות שיחת טלפון פשוטה

מיום שני האחרון מתאפשרת הזמנת טעינה של כרטיסי 'רב קו' גם באמצעות שיחת טלפון למוקד ארצי 03-7207406, שם נדרשים לציין את מספר כרטיס הרב קו ופרטי תשלום אשראי תקינים. בכדי לממש את ההטענה צריך לגשת לעמדות 'כספונט' או עמדות טעינת רב קו הפזורות ברחבי הארץ. * ההחלטה תסייע לבני נוער שהוריהם מטעינים להם את הרב קו, וכעת יוכלו לעשות זאת מרחוק. * יש לציין כי השירות החדש מאפשר רק טעינת ערך צבור, אך לא חוזים (חופשי יומי/שבועי/חודשי)

כלכלה

תאגידים בינלאומיים רבים התאחדו לייסד פלטפורמה חדשה שתאפשר לנטולי חשבון בנק לבצע עסקאות

קוקלטיב של 28 חברות בינלאומיות התאחדו וייסדו ארגון בשם "ליברה" שינהל את תשתית הבלוקצ'יין של המטבע הווירטואלי החדש שלהם, שפותח עד כה על ידי שני צוותים של חברת פייסבוק, אחד בארה"ב, והשני בישראל. כל אחת מהחברות הביאה כעשרה מיליון דולרים לפרויקט. הדבר נתן לפייסבוק את האפשרות לפתח את הדבר, עם תקציב של כמיליארד דולרים. * בניגוד למטבעות קריפטו אחרים דוגמת ביטקוין, ליברה יגובה בנכסים אמיתיים שיקנו לו ערך

– מטרת המטבע החדש לחבר מאות מיליוני בני אדם נטולי חשבון בנק במדינות מתפתחות ולאפשר לרבים אחרים להנות מיכולת להעביר כספים באופן מיידי "ללא עמלות או תמורת עמלות אפסיות, וזאת בהשוואה לממוצע של 7 אחוזים ומשך זמן העברה של שלושה ימים".

– בין החברות ניתן למצוא כאלה מתחומים שונים, בהן: חברות האשראי ויזה ומאסטרקארד, ענקית התשלומים הדיגיטליים פייפאל, ענקית המסחר המקוון eBay, הרשת החברתית פייסבוק, חברת ההסעות אובר, קרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים coinbase, ענקית הסחר האלקטרוני MercadoLibre שפועלת בדרום אמריקה, וענקית התקשורת הבריטית וודאפון * החברה שואפת כי מספר החברות שינהלו את הרשת יגדל מ-28 ביום ההכרזה, לכמאה חברות ביום ההשקה, ב-2020.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן