Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום חמישי ה-10 ביוני 2019

כותרות המהדורה הסלמה במפרץ: איראן הפילה מל"ט ריגול אמריקני מתקדם בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי; ארה"ב ואירן במרוץ אחר שרידי כלי הטיס (חוץ) בצל המתיחות במפרץ – חשש בישראל: איראן תפגע בישראל באמצעות חיזבאללה או הג'יהאד האיסלאמי (בטחוני) דיווח: בכיר במשמרות המהפכה חשוד בסיוע להברחת ארכיון הגרעין לישראל (בטחוני) סוכל ניסיון של המודיעין האיראני להקים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

הסלמה במפרץ: איראן הפילה מל"ט ריגול אמריקני מתקדם בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי; ארה"ב ואירן במרוץ אחר שרידי כלי הטיס (חוץ)

בצל המתיחות במפרץ – חשש בישראל: איראן תפגע בישראל באמצעות חיזבאללה או הג'יהאד האיסלאמי (בטחוני)

דיווח: בכיר במשמרות המהפכה חשוד בסיוע להברחת ארכיון הגרעין לישראל (בטחוני)

סוכל ניסיון של המודיעין האיראני להקים תשתית ריגול בישראל (בטחוני)

בימין זועמים:  הרשות הפלסטינית צורפה כמשקיפה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (מדיני)

חדשות

 נמנעה התנגשות אווירית במהלך כיבוי שריפה ליד ירושלים

מטוסי כיבוי היו מעורבים אתמול (רביעי) בשתי תקריות אוויריות חריגות בעת שעסקו בכיבוי שריפה גדולה שפרצה בשעת הצהריים באזור ליפתא סמוך לירושלים. במקרה אחד מטוס כיבוי פגע בכבל חשמל, ובמקרה אחר רחפן משטרתי טס באותו קו אווירי שבו פעלו המטוסים. בחסדי שמים שני האירועים הסתיימו ללא נפגעים או נזק. הטייסת קורקעה עד לתום החקירה. * באירוע נוסף, שלישי במספר סביב אותה שריפה, התרחש על הקרקע. במהלך פעולות הכיבוי, ועקב מיסוך עשן כבד שנבע מהלהבות הגבוהות, אחד מכוחות הכיבוי נפל לתוך בור בוער. חולץ ופנה במצב קל להמשך קבלת טיפול רפואי.

המשטרה וביהמ"ש הטילו צו הרחקה מלשכת הגיוס בירושלים נגד נשים חרדיות; ערעור יוגש למחוזי; בית המשפט נענה אתמול (רביעי) לבקשת המשטרה והטיל צו הרחקה לשלש נשים חרדיות שפעלו מטעם ארגון ההצלה 'חומותייך' מעמדת ההסברה של הארגון הפועל סמוך ללשכת הגיוס בירושלים ומיידע נשים המגיעות למקום, בדבר זכותם החוקית לקבל פטור מגיוס מטעמי דת. * ע"פ הקביעה של השופט, על הנשים להימנע  ולא להתקרב "למרחק שלא יפחת מ-200 מטר, מלשכת הגיוס ברחוב רש"י בירושלים עד ליום י"ח באלול בשעה 12:00.

המשטרה מבקשת מהפרקליטות לקבוע כי יידוע נשים בדבר זכותן להיפטר מגיוס מטעמי דת מהווה עבירה פלילית; ביהמ"ש נזף במשטרה שפעלה בעניין בניגוד לנהלים

במהלך הדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בעניינם של שלשת הנשים החרדיות בבית המשפט בירושלים, איש נציג המשטרה כי המשטרה פתחה נגד הנשים בחקירה בגין "הסתה להשתמטות מהצבא", וכי המשטרה ממתינה לאישור מפרקליטות המדינה בכדי לחקור את החשודים בגין חוק זה.

משטרת ישראל עצרה קטין כבן 15 בחשד שגרם לשריפה אתמול באזור ליפתא בירושלים.

החל מרגע פרוץ השריפה אמש בליפתא, החלה משטרת ישראל במגוון פעולות לבירור הנסיבות שבעקבותיהן פרצה השריפה, במקביל למאמצים שנערכו בשטח לאורך מספר שעות תחת פיקודה של משטרת ישראל על מנת למנוע פגיעה בנפש וברכוש יחד עם לוחמי האש של כב"ה.

חוקרי משטרת ישראל הצליחו להגיע לזהותו של קטין כבן 15 שעפ"י החשד נכח באזור אותה העת וגרם להצתה של האש. החשוד נעצר ונחקר במשטרה.
שב"כ חשף ניסיון המודיעין האיראני להקמת תשתית ריגול בישראל בכיסוי עסקי

 הותר לפרסום כי בתאריך 17 באפריל 19' שירות הביטחון הכללי, בשיתוף משטרת ישראל, עצר את תאאר שעפוט, אזרח ירדני, במוצאו מחברון, בן 32.

במהלך החקירה בשב"כ עלה כי שעפוט, איש עסקים ירדני, נכנס לישראל בשליחות המודיעין האיראני לביצוע משימות שנועדו לקידום הקמת תשתיות בישראל ובשטחי יהודה ושומרון שישמשו לפעילות חשאית של האיראנים.

תחילת הקשר בין שעפוט לבין המודיעין האיראני החל בלבנון עת פגש שם שני מפעילים דוברי ערבית מהמודיעין האיראני שהציגו עצמם בכינויים "אבו צאדק" ו"אבו געפר".

בהמשך לפגישה הראשונה שהתקיימה כאמור בלבנון, התקיימו במהלך השנים 2018-2019 עוד מספר פגישות בין שעפוט למפעיליו האיראניים, אשר נערכו בלבנון ובסוריה.

במהלך הפגישות הונחה שעפוט להקים תשתית עסקית בישראל אשר תשמש כיסוי לפעילות איראנית עתידית, ככל הנראה לטובת השגת נגישות לישראל ולשטחי יו"ש, וגיוס מרגלים שיסייעו באיסוף מודיעין בהתאם לאינטרסים האיראניים בשטח. לצורך כך הונחה שעפוט לבחון אפשרויות עסקיות וליצור קשרים עסקיים בישראל ובשטחי יהודה ושומרון.

במסגרת פעילותו החל שעפוט בביצוע מחקר שטח. בעת כניסותיו לישראל ביולי-אוגוסט 18' ובאפריל 19' החל ביצירת קשרים עם גורמים בשטח במטרה שאלו יסייעו לו במשימותיו.

במסגרת הקשר עם מפעיליו האיראניים, שעפוט יזם והציע להם, ואף קיבל את אישורם, להקמת מפעל בירדן שיעסיק עובדים שיעים אשר יהווה עוגן לטובת פעילות איראנית עתידית מול ישראל ואיו"ש.

מפעיליו האיראניים של שעפוט הביעו נכונות להשקיע סכומים גבוהים, כחצי מיליון דולר כסכום התחלתי, ובהמשך כספים רבים נוספים ככל שיידרשו, לצורך ביסוס פעילותו בשטח.

עוד במסגרת הקשר העבירו המפעילים האיראניים לשעפוט אמצעי לתקשורת מוצפנת ששימש לתקשורת ביניהם ובאמצעותו הועבר מידע ותואמו פגישות.

עוד עלה במהלך החקירה כוונת המודיעין האיראני להסתייע בשעפוט לטובת העברת כספים לפעילי טרור באיו"ש ובישראל.

בסיום ביצוע הפעולות לשמם נשלח לישראל, צפוי היה שעפוט לצאת לאיראן לצורך השלמת הכשרתו כסוכן וביצוע הכשרות מתקדמות בתחומי הריגול והמודיעין.

איתורו ומעצרו של שעפוט על ידי שב"כ סיכל תוכניות אלה וכן הביא לסיכול הפעילות שתוכננה ע"י גורמי המודיעין האיראני, באמצעותו.

ב-10.6.19 הגישה התביעה הצבאית כתב אישום כנגד הנדון לבית המשפט הצבאי ביהודה, במסגרתו מואשם בביצוע עבירות של מגע עם אויב, מגע עם ארגון עוין, וקשירת קשר להכנסת כספי אויב לאזור.

בשב"כ טוענים כי פרשייה זו הינה דוגמא נוספת לניסיונה המתמשך של איראן להקמת תשתיות לפעילות נגד ישראל , בדרכים מגוונות ותוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים.

פוליטי

 מסלול עוקף וועדת ההיתרים: נתניהו ביקש ממבקר המדינה לאשר לו ללוות מידיד מיליוני שקלים עבור ההגנה המשפטית * ראש הממשלה נתניהו פנה במהלך השבוע למבקר המדינה יוסף שפירא, ימים לפני פרישתו, כדי שהאחרון יעניק לו הרשאה לקבלת הלוואה של שני מיליון שקל מאיל הון המקורב אליו לצורך מימון הגנתו המשפטית. * ממשרד מבקר המדינה נמסר כי לשם אישור המבקר נדרשים שני תנאים: החזר הלוואה בתנאי שוק, ואת אישורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על כך שאין ניגוד עניינים בין נותן ההלוואה (פרטרידג') למקבל אותה (נתניהו), וכי רק לאחר מכן ייתן שפירא את דעתו על בקשת ההלוואה.

ליברמן: לא נשב בממשלה ללא לפיד; לא נמליץ על נתניהו לאחר הבחירות * יו"ר ישראל ביתנו אמר הבוקר (חמישי) בראיון לגל"צ כי לאחר הבחירות לא ימליץ על נתניהו לראשות הממשלה, אלא אם כן יתחייב להקים ממשלה רחבה הכוללת את הליכוד וכחול-לבן. לדבריו, "אם לא נקבל מאף מפלגה התחייבות לשבת בממשלה רחבה וליברלית – לא נמליץ על אף אחד". לדבריו, אינו פוסל את האפשרות כי ימליץ לנשיא המדינה על בני גנץ להרכיב את הממשלה * יוזכר, כי הסיכויים להקמת ממשלה רחבה תחת נתניהו אפסית בפרט על רקע הצהרת מנהיגי כחול לבן שלא יצטרפו לממשלה בראשות נתניהו החשוד בפלילים

שובה של הרשימה המשותפת: כל המפלגות הערביות ירוצו יחד ברשימה אחת * נציגי המפלגות הערביות חד"ש, תע"ל, בל"ד ורע"ם, סיכמו הבוקר (חמישי) כי ארבע המפלגות ירוצו שוב לבחירות הקרובות לכנסת במסגרת רשימה משותפת כפי שעשו ב-2015. מי שיעמוד בראש הרשימה הוא איימן עודה, שמשמש כיום כיו"ר חד"ש. * הרכב הרשימה הסופית יתגבש במהלך הימים הקרובים על ידי ועדה משותפת כפי שנעשה בבחירות 2015, אך בשלב זה מסתמו כי חברי הכנסת שנבחרו בבחירות האחרונות במסגרת חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד יהיו העשרה הראשונים ברשימה. * בבחירות האחרונות רצו כאמור ארבע המפלגות הערביות בשתי רשימות נפרדות – רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל, וזכו ל-10 מנדטים משותפים. בבחירות 2015 זכתה הרשימה המשותפת ל-13 מנדטים.

בעוצמה יהודית דורשים מפרץ וסמוטריץ' להתפטר מהכנסת בכדי שבן גביר יתמנה לח"כ * בעוצמה יהודית דרשו אמש (רביעי) מהשרים פרץ וסמוטריץ' להתפטר מיד מהכנסת, זאת על מנת להכניס לכנסת את איתמר בן גביר, הנמצא במקום השביעי במפלגה לכנסת. * על פי ההסכם הפנימי בין המפלגות, בן גביר אכן היה אמור להיכנס לכנסת במידה ואיחוד מפלגות הימין לא תקבל שבעה מנדטים, כפי שקרה. לטענת פרץ, ההסכם היה רלוונטי לכנסת ה-21 וכעת כבר לא תקף. סמוטריץ' לעומתו דווקא מכיר בהסכם ובוחן משפטית את האפשרות להתפטר מהכנסת כדי לאפשר את כניסתו של בן גביר.

במפלגת גשר שוקלים להתמודד גם בבחירות הקרובות * לוי-אבקסיס – ראש מפלגת "גשר" וברקת – מספר 3 בימין החדש, שהתמודדו בבחירות הקודמות בשני מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה בבחירות הקודמות, בוחנות הקמת מפלגה חברתית חדשה * אם אכן תקום המפלגה, מטרתה העיקרית תהיה לפנות לקהל הדומה לזה של משה כחלון, שחבר לליכוד ולא רץ בנפרד עם מפלגת כולנו. (ynet)

בטחוני

בצל המתיחות במפרץ – חשש בישראל: איראן תפגע בישראל באמצעות חיזבאללה או הג'יהאד האיסלאמי

בעקבות מתיחות הגבוהה במפרץ הפרסי בין ארה"ב לאיראן: הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אתמול משעות הצהריים בפעם השניה בתוך שלושה ימים, כששני הדיונים יחד נמשכו כ-8 שעות. הדיונים התקיימו באיפול מלא, והשרים סירבו להתייחס לדיון ואם התקבלו בו החלטות. אולם על פי ההערכות, בישראל חוששים כי איראן תנסה למתוח את החבל מול ארה"ב עוד יותר, באמצעות פגיעה בישראל, כגון פיגועים בחו"ל, פיגועים מסוריה ולבנון באמצעות חיזבאללה או פעולות נגד ישראל מעזה באמצעות חמאס והג'יהאד האיסלאמי.

דיווח: בכיר במשמרות המהפכה חשוד בסיוע להברחת ארכיון הגרעין לישראל

גורמי אופוזיציה באיראן מדווחים כי סגן מפקד המשמרות לעניינים אסטרטגיים מחמד תולאיי נעצר לאחרונה באיראן לאחר שבדיקה העלתה כי סייע למוסד להוציא את ארכיון הגרעין של איראן ולהעבירו לישראל. לפי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, חקירה מעמיקה שנערכו באיראן מאז הברחת הארכיון לישראל הובילה את ראשי המודיעין האיראני למסקנה כי תולאיי הוא הבכיר ביותר מבין הגורמים האיראניים ששיתפו פעולה עם ישראל ולאחר שהיה נתון תחת מעקב, נעצר לאחרונה.

– במקביל גורמי אופוזיציה איראנים מדווחים כי מפקד יחידת השמירה במשמרות המהפכה עלי נצירי, ברח מאיראן כשבאמתחתו חומר רגיש מאוד על המשמרות במטרה להעבירו לידי "מדינה זרה" כדי לקבל מקלט מדיני. בתגובה החזיק המשטר האיראני במשפחתו באיראן כבני ערובה ושיגר איום לנצירי, שאם לא יחזור מיידית חיי משפחתו יהיו בסכנה. נצרי חזר לאירן והופיע בטקס החלפת מפקדי משמרות, אך מאז שוב נעלמו עקבותיו למרות טענות המשטר שהוא ממשיך לשרת במשמרות המהפכה בתפקיד אחר.

– לאור ריבוי הדיווחים על עריקת מפקדים בכירים של משמרות המהפכה לחו"ל, פרסם דובר משמרות המהפכה רמצ'אן שריף הודעה רשמית בה הכחיש את הדיווחים לפיהם מפקדים בכירים נעצרו, ברחו או יצאו מאיראן. (ישראל היום)

נכנעו לאסירים הביטחוניים: בשב"ס הסירו את מערכת המיסוך האלקטרוני בכלא רימון

בסוף השבוע האחרון, בעקבות האיום של האסירים הביטחוניים בכלא רמון בחידוש השביתה, הוחלט בשב"ס להסיר את החסמים הסלולריים. כך נחשף בעיתון מעריב. ע"פ הדיווח, בעקבות הפעלת מערכת החסמים הסלולריים השתבשה גם פעולתם של מכשירים חשמליים שונים (בעיקר אוזניות בלוטות' אלחוטיות) שלא פעלו באגף מגורי האסירים. ולאחר שבכירי המחבלים של חמאס שעצורים באגף הביטחוני בכלא רמון איימו בחידוש מהומות ובשביתות שונות, בסופו של דבר הורדה מערכת החסמים, ובכך נפגעה באופן מעשי גם היכולת לחסום שיחות מהכלא באמצעות מכשירים ניידים שמוברחים בדרכים שונות. * כזכור, בתחילת השבוע דווח כי האסירים הבטחוניים בכלא רימון החלו בשביתת רעב שהסתיימה בתוך שעות ספורות לאחר שהגיעו להבנות מול שב"ס

מדיני

מנהיג חמאס: ההבנות מול ישראל בסכנה

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה אמר היום (חמישי) בשיחה עם כתבים זרים כי ההבנות עם ישראל בסכנה בשל יישומן האיטי "פעלנו בכל הכיוונים כדי לשבור את המצור על עזה, עד שהגענו להבנות שהושגו בפיקוח מצרים, האו"ם וקטאר. לצערנו, הן מתקדמות בקצב איטי, וישראל פועלת בסחטנות בנושא מרחב הדיג ופרויקטים נוספים". לדבריו, "עד כה הכיבוש לא איפשר חופש תנועה במעברים, הוא מפעיל סחטנות באשר למרחב הדיג, משבש את פרויקטי החשמל, התעסוקה הזמנית והקמת אזורי התעשייה, ומשית מגבלות קשות על הכנסת הכספים לעזה"

מוקש: הרשות הפלסטינית צורפה כמשקיפה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

הישג דיפלומטי לפלסטינים: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חתמה אתמול על הסכם המצרף את הפלסטינים כמשקיפים בארגון. משמעות הדבר היא שפקחים מטעם סבא"א יוכלו לבקר בשטחי מדינת פלסטין ולבדוק את רמת הבטיחות של חומרים רדיו-אקטיביים וחומרים גרעיניים בקיעים, כמו אורניום, שמיועדים לצורכי שלום.

– המהלך צפוי לאתגר מבחינה מדינית הן את ישראל ואת סבא"א. מאחר ומדינה, אחראית על כל החומרים והפעילות הגרעינית בשטחה. וצריך לראות איך תתייחס סבא"א ותגדיר את שטחי המדינה הפלסטינית וגבולותיה. האם תעשה זאת לפי הסכמי אוסלו, על אזורי A,B,C שלהם. כשבמקביל האם ישראל תנסה למנוע מפקחי סבא"א, כשיבקשו זאת, לבקר בשטחי הרשות ובמתקנים שיש בהם חומרים רדיו אקטיביים * בנוסף, מדינה החתומה על הסכמי בטיחות עם סבא"א צריכה להקים בתחומה גוף מפקח מעצמה. האם הרשות הפלסטינית תקים ועדה לאנרגיה אטומית.

– לרשות הפלסטינית אמנם אין כורים גרעיניים. אין לה גם יכולת לפתח נשק גרעיני אולם בגדה המערבית וגם בעזה יש בתי חולים ואוניברסיטאות עם מחלקות לפיזיקה וכימיה, שבהן יש ציוד רפואי וציוד מחקרי, המכילים רכיבים של חומרים גרעיניים, כאשר בנוסף גם בחקלאות ובתעשייה יש שימוש בחומרים גרעיניים.

– יצויין כי ישראל מעולם לא הצטרפו לאמנת האן.פי.טי, אך היא חתמה על הסכמי בטיחות מוגבלים עם סבא"א. ואינה מחוייבת לאפשר לפקחי סבא"א לבקר ולפקח במקומות, שאינם רצויים לה. לדוגמת הכור הגרעיני בדימונה.

חוץ

הסלמה במפרץ: איראן הפילה מל"ט ריגול אמריקני מתקדם בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי; ארה"ב ואירן במרוץ אחר שרידי כלי הטיס

מל"ט של הצי האמריקני מדגם MQ-4C Triton הופל על ידי טיל קרקע-אוויר איראני במרחב האווירי הבינלאומי בדרום מחוז הורמוזגאן הגובל במצרי הורמוז, כ-17 ק"מ מהשטח האיראני. כמו כן, ע"פ הדיווחים הרפובליקה האסלאמית ניסתה להפיל מל"ט נוסף – אך פספסה * גורמים בארצות הברית אמרו לרשת "פוקס" כי בשעה זו מתנהל מרוץ אחר שרידי כלי הטיס מהחשש שיפול לידי ידיים איראניות. האיראנים צפויים להפעיל מאמצים גדולים לשלות את המל"ט או חלקים ממנו ממימי המפרץ. בכדי ללמוד את הטכנולוגיה שלו. תפיסת החיישנים עשויה לאפשר לאיראנים גם לדעת איזה מודיעין האמריקנים מסוגלים לקבל באמצעותו. * הצורך למנוע את נפילתו של המל"ט בידי האיראנים, כמו גם הצורך האמריקני לבצע צעד תגובה מעניש ומרתיע כלפיהם על הפגיעה בכלי טיס שלהם במרחב אווירי בינלאומי, עלולה להביא לכך שהאמריקנים יכניסו את נושאת המטוסים שלהם "אברהם לינקולן", עם כח המשימה הימי הגדול שמשייט סביבה, אל תוך מימי המפרץ הפרסי.

– המל"ט שהופל נחשב כמתקדם ביותר של מל"טי ביון בארצות הברית ובעולם בכלל, הוא יכול לטוס בגובה רב למשך יותר מ-30 שעות, ויש בו חיישני מכ"ם וחיישנים אופטיים ליום וללילה ומצלמות שמסוגלות לצלם מגובה רב של כמעט 20 קילומטרים, בכל סוגי מזג האוויר. * העובדה שהמטוס בגובה רב אמור להקשות מאוד על יירוטו. עם זאת, לאחרונה העבירו האיראנים סוללות S-300 שרכשו ברוסיה לאזור המפרץ הפרסי והסוללות של טילי נ"מ חדישים מסוגלות להפיל את הגלובל הוק גם בגובה הרב שבו טס.

– משמרות המהפכה של איראן הודיעו היום (חמישי) בצהריים כי "המל"ט המריא מבסיס אמריקני בדרום המפרץ הפרסי, וכעבור זמן קצר הוא כיבה את כל הציוד המזהה" שמאפשר לעקוב אחריו, כך דווח. בטהרן אמרו כי כיבוי משדר הזיהוי מהווה "הפרה של כללי התעופה. המל"ט טס בחשאיות מוחלטת".

– בתגובה לתקרית, אמר מנהיג משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי הפלת המל"ט מהווה "מסר ברור לוושינגטון". אך הוסיף כי טהרן אינה מעוניינת במלחמה עם אף מדינה, אך מוכנה להגן על עצמה. "הגבולות שלנו הם קו אדום. נגיב בחריפות נגד כל תוקפנות".

– שעות לפני התקרית דווח ב"דיילי ביסט" האמריקני כי טראמפ ביקש מגורמים בממשלו להפחית בדיבור התקיף נגד איראן והבהיר כי אין לו כוונה לצאת למלחמה נגדה. שני בכירים בממשל אמרו כי הנשיא ביקש מאנשיו לשנות את הרטוריקה, למרות תקיפת המכליות במפרץ עומאן בשבוע שעבר, מתקפה שלדברי וושינגטון טהרן אחראית לה.

ממשל טראמפ מתדרך לקשר בין איראן ואל-קאעדה; הערכות: מעוניינים להשתמש בחקיקה שהועברה אחרי פיגועי התאומים בכדי לתקוף את איראן ללא אישור הקונגרס

העיתון 'ניו יורק טיימס' דיווח אתמול (רביעי) כי בכירים בממשל טראמפ מתדרכים חברי קונגרס על הקשרים שיש לכאורה בין איראן לאל-קאעדה. לפי הדיווח, שר החוץ מייק פומפאו ובכירים בפנטגון טוענים כי היחסים בין הרפובליקה האסלאמית השיעית לבין הארגון הסוני הקיצוני החלו עוד לפני פיגועי 11 בספטמבר. * בשבוע שעבר אמר פומפאו כי טהראן אחראית לפיגוע התאבדות שאירע מוקדם יותר החודש, שבו נהרגו ארבעה אמריקנים. זאת על אף שטליבאן קיבל אחריות על המתקפה.

– בניו יורק טיימס ציטטו שורה של גורמי ממשל וחברי קונגרס שמטילים ספק בטענת הבית הלבן, והם חוששים שהממשל מנסה להניח את היסודות לעימות עם איראן על בסיס חקיקה שעברה ב-2001 המותירה שימוש בכוח צבאי נגד אל-קאעדה. * הסנאטור הדמוקרטי טים קיים אמר כי "הם מנסים לקדם טענה שתאפשר לנשיא לעשות מה שהוא רוצה ללא אישור הקונגרס, והם סבורים כי החוק מ-2001 יאפשר להם לצאת למלחמה עם איראן"

– פומפאו ויתר הבכירים שתדרכו את המחוקקים לא אמרו כי החקיקה שהועברה בזמנו נגד אל-קאעדה תשמש בסיס חוקי למלחמה עם איראן, אבל פומפאו סירב לענות על כך שנשאל בנושא על ידי עיתונאים וחברי קונגרס.

דיווח: החות'ים הפציצו תחנת כוח בסעודיה – "הטילים פגעו במטרות באופן מדויק"

המורדים החות'ים שיגרו טילים לעבר תחנת כוח בדרום-מזרח סעודיה, וזאת "בתגובה לפשעי האויב והמצור שלו על העם התימני". לפי החות'ים הטילים פגעו במטרות באופן מדויק. * דובר המיליציה החות'ית, יחיא סריע, הסביר שהכוח התימני שיגר טילים מסוג "קרוז" לעבר תחנת הכוח במחוז ג'יזאן, הנמצא כמאה קילומטרים מהגבול עם תימן. על פי הדיווח, הקמת תחנת הכוח הייתה ממיזמי הבנייה הגדולים ביותר בסעודיה, שעלותו הגיעה ל-12.23 מיליארד ריאל סעודי, סכום המוערך ב-4 מיליראד דולרים. בניית התחנה ארכה חמש שנים והחלה לפעול בתחילת השנה הנוכחית.

צוות חקירה בינלאומי: רוסיה עומדת מאחורי הפלת המטוס באוקראינה לפני חמש שנים

צוות חקירה בינלאומי מאשים שלושה גברים רוסים וגבר אוקראיני בהפלת מטוס הנוסעים המלזי במזרח אוקראינה – בשטח בשליטת הבדלנים הפרו-רוסים – לפני חמש שנים בו נספו 298 נוסעים ואנשי צוות. * החוקרים מסרו שהם אספו מספיק ראיות כדי להוכיח שרוסיה סיפקה את הטיל שנורה לעבר המטוס מבסיס הבריגדה ה-53 של הצבא הרוסי, שנמצא בעיר קורסק, ושארבעת הנאשמים הכניסו אותו לאוקראינה. לפי התביעה בהולנד שהובילה את החקירה הבינלאומית מאחר ורוב הנספים היו מהולנד, כמה שיחות טלפון שיורטו מוכיחות שהארבעה מעורבים בהעברת הטיל.

– נוסעי טיסת MH17 של מלזיה איירליינס היו בדרכם מאמסטרדם לקואלה לומפור. טיל פגע במטוס במזרח אוקראינה, באזור שבו היו קרבות בין הכוחות האוקראיניים לבדלנים הפרו-רוסים. המטוס הופל בשטח שהיה בידי הבדלנים. באוקראינה והולנד האשימו את רוסיה והבדלנים בירי הטיל.

– בשנה שעברה אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהפלת המטוס היא "טרגדיה נוראה" – אך הדגיש שמוסקבה לא אשמה ושצריך לבחון תרחישים אחרים. ואחד הנאשמים הצהיר בשיחה עם AP: "הבדלנים לא הפילו את המטוס".

טראמפ ייפגש עם נשיאי רוסיה ופוטין במהלך פסגת ה-G-20 ביפן; נשיא סין צפוי להעביר מסר ממנהיג קוריאה הצפונית

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע הלילה (חמישי) כי ייפגש עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, וכן עם נשיא סין, שי ג'ינפינג. במהלך פסגת ה-G-20 שתערך בשבוע הבא ביפן, והוסיף: "אני רוצה לחזק את היחסים עם רוסיה ועם סין – אני מאמין שאצליח". * נשיא סין שי ג'ינפינג הגיע היום (חמישי) לביקור ראשון בקוריאה הצפונית, לאחר שהביקור האחרון בו מנהיג סין, ביקר בקוריאה הצפונית הייתה לפני 14 שנה. ועל פי ההערכות, שי עשוי להעביר מקים מסרים לטראמפ, שנותר אופטימי לגבי השיחות עם קוריאה הצפונית על אף חוסר ההתקדמות בין המדינות. * לפי סוכנות הידיעות הסינית שינחואה, סין יכולה למלא תפקיד ייחודי וחשוב בשבירת מעגל אי-האמון בין צפון קוריאה לארה"ב, כדי שיוכלו לפתור את המחלוקות ולהגיע להסכמה בנושא הנשק הגרעיני.

הבחירות לנשיאות ארה"ב: טראמפ השיק את קמפיין הבחירות שלו – "הדמוקרטים רוצים להרוס את אמריקה"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, השיק בלילה שבין שלישי לרביעי את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות ארה"ב שצפויים להתקיים בשנה הבאה, במטרה לשכנע את הציבור האמריקאי להעניק לו ארבע שנים נוספות בבית הלבן. * הססמה המוכרת מהקמפיין הקודם, "Make America Great Again", הוחלפה כעת ל-"Keep America Great!".

– בכינוס הבחירות באורלנדו שבפלורידה, שבו השתתפו כ-20 אלף בני אדם, נאם טראמפ כשעה ועשרים דקות וחזר טראמפ על נושאים שבהם עסק קמפיין הבחירות שלו גם לפני ארבע שנים, בהם ההגירה הבלתי חוקית ותקף את התקשורת ואת יריביו הדמוקרטים בהם גם הילרי קלינטון, אף שאינה מתמודדת בבחירות. הוא ניכס לעצמו את הכלכלה החזקה באמריקה ואמר כי "העתיד שלנו מעולם לא נראה בהיר או חד יותר". לדבריו, יריביו הדמוקרטים עשויים לשנות באופן קיצוני את ארצות הברית ויבקשו להכניס מהגרים לגבול הדרומי של המדינה – זאת כדי לחזק את מעמדם הפוליטי ולהרוס את המדינה.

הודו: משבר המים שובר שיאים – העיר השישית בגודלה מיובשת

דיווחים: כל מאגרי המים ומי התהום של העיר צ'נאי (לשעבר מדרס) התייבשו, וכעת המים מגיעים אל העיר במשאיות. * מדובר בעיר השישית בגודלה בהודו, בירת מדינת טאמיל נאד, שמתגוררים בה למעלה מ-8 מיליון תושבים. * בעקבות המשבר, ממשלת הודו הודיעה על הקמת משרד ממשלתי חדש שמטרתו הבלעדית היא לטפל במשבר המים. נשיא הודו אמר בנאומו פרלמנט, שהמשרד יתמודד עם נושאי שימור וניהול משק המים

בריטניה: גם בסיבוב השלישי – בוריס ג'ונסון מוביל בפער גדול במרוץ הבחירות המקדימות; הערב הסיבוב הרביעי * בסבב השלישי: בוריס ג'ונסון הגדיל את סיכוייו להיבחר למועמד המפלגה השמרנית, זכה ב-143 קולות מתוך 313 קולות המשתתפים, והוא צפוי להתמודד היום בסיבוב הרביעי מול שלשה מועמדים נוספים, כשבתום הסיבוב הרביעי שיתקיים היום, יישארו שני מועמדים בלבד. * סבבי ההצבעה המוקדמים נערכים בקרב המחוקקים מטעם המפלגה השמרנית בלבד, כאשר בסבב האחרון בוחרים 160,000 חברי המפלגה השמרנית ברחבי המדינה מבין שני המועמדים שזכו במספר הקולות הגבוה ביותר. המנצח יחליף את ראשת הממשלה הבריטית תרזה מיי כראש המפלגה השמרנית שתתמודד בבחירות.

סוריה: הקרבות בצפון-מערב סוריה: ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם מסר כי 14 אנשים, בהם שבעה ילדים, נהרגו במהלך תקיפות של כוחות אסד בעיר אידליב

עירק: רקטה נורתה לעבר מבנה של חברת נפט אמריקנית בדרום עיראק * רקטה נפלה אתמול (רביעי) בבוקר באזור שבו ממוקם המבנה של ענקית האנרגיה והנפט האמריקנית "אקסון מובייל", הנמצאת בעיר בסרה שבדרום עיראק, כך מדווחת רשת סקיי בערבית. שלושה עובדים נפצעו מהירי. בעקבות האירוע החליטה החברה לפנות 20 מעובדיה. * יום קודם דווח שקטיושה נפלה באזור "מתחם הארמונות הנשיאותיים" בעיר מוסול שבצפון עיראק. במקום התארחה באותו זמן קבוצת אמריקנים. לא דווח על נפגעים באירוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן