"אוטותל" טוענים כי הצליחו לצמצם את מספר משקי הבית שמחזיקים רכב ואת גובה ההוצאה הכלכלית.

מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו, "אוטותל", הציג לראשונה מאז השקתו באוקטובר 2017 נתוני סקר מנויים ועל פיו : 45% הצהירו כי בעקבות הצטרפותם למיזם הם הפחיתו את השימוש ברכב הפרטי לטובת תחבורה אלטרנטיבית, 21% דיווחו כי מכרו רכב פרטי שהיה ברשותם או שנמנעו מרכישת רכב נוסף בכלל, 66% דיווחו כי אינם מתכוונים לרכוש רכב בכלל, 50% סבורים כי שימוש בשירות הרכב השיתופי עשוי לבטל כליל את הצורך ברכב הפרטי, 84% מעוניינים שהשירות יורחב מחוץ לעיר

Print Friendly

מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו, "אוטותל", הפועל פחות משנתיים, מציג לראשונה נתוני סקר שנערך בקרב 1,063 מנויים בשירות אוטותל, אשר בחן את פרופיל המשתמשים במיזם, תפיסותיהם, צרכיהם השונים והשימוש ברכבים של המיזם לעומת חלופות אחרות של תחבורה. הסקר, המהווה מדגם מייצג, בוצע על ידי חברת מחקרי השוק Shiluv I²R.

מנתוני הסקר, עולה באופן מובהק כי המיזם הצליח לצמצם את השימוש ברכב  הפרטי לטובת תחבורה אלטרנטיבית וכן הצליח להוריד רכבים מהכביש ולהפחית את הוצאות משקי הבית בגין החזקת רכב.  מנויי "אוטותל" מעידים על שינויים התנהגותיים ותפיסתיים בעקבות הצטרפותם לשירות. קרוב למחצית (45%) מעידים על הפחתה בשימוש ברכבם הפרטי, וכחמישית טוענים כי אף צמצמו את כמות הרכבים שברשותם או ששקלו ובסוף בחרו שלא לרכוש רכב נוסף. הרוב המוחלט של המנויים (85%) סבור כי שילוב "אוטותל" עם אמצעי תחבורה משלימים, עשוי להוות תחליף לרכב שני בבית. 50% סבורים כי שימוש ב"אוטותל" אף עשוי לבטל את הצורך ברכב הפרטי.  כמו כן, מרבית המנויים (74%) סבורים כי הצטרפותם לשירות תרמה לעצמם/ ו או לחברה בעיקר בחיסכון בחיפוש חניה בעיר ובמודעות כלכלית בכל תחום ההוצאות על הרכב והנסיעות.

אוטותל - צילום:יח"צ

כיום, 75% ממנויי "אוטותל" משתמשים בשירות לצורך התניידות בתוך העיר תל אביב-יפו, ביומיום, כאמצעי תחבורה משלים, רובם המכריע (77%) סובל ממצוקת חנייה בינונית עד קשה מאוד. מרבית המנויים (85%) בגילאי 49-21, כשמחציתם נשואים ומחציתם רווקים. השימושים המרכזיים בשירות הינם: סידורים שונים, בילויים, נסיעות לעבודה ובחזרה וכן הסעת הילדים וביקור אצל המשפחה וההורים.

עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי בעיריית תל-אביב-יפו: "תוצאות הסקר מראות כי מיזם "אוטותל", כמו מיזמי שיתוף רכבים דומים בעולם, מאפשר למנויים רבים לוותר על הרכב הפרטי, וכך מוביל להורדת רכבים מהכביש, צמצום בעיית החניה והוזלת יוקר המחיה.  אנו מקווים שערי המטרופולין יצטרפו ויפעלו להרחבת השירות לתחומן על מנת שגם תושביהן ייהנו מיתרונות ותועלות השירות." המיזם, שהושק באוקטובר 2017, מפעיל כיום 260 רכבים ו- 520 חניות ייעודיות לשירות ברחבי העיר ופועל במודל "הצף", מנויי המיזם יכולים להחנות בחניות הייעודיות ל"אוטותל" בלבד או להחנות ברחבי העיר היכן שמותרת חנייה. נתוני השימוש מראים כי מספר המנויים הרשומים גדל בעקביות מידי חודש מאז השקת המיזם ומונה כיום קרוב ל-10,000 מנויים, שיכולים לבצע הזמנה בכל רגע נתון. למעשה, בכל דקה מתבצעת, בממוצע, הזמנה חדשה בשירות. אורך נסיעה ממוצעת ב"אוטותל" עומד על 21 דקות, כשכל רכב של "אוטותל" נוסע בממוצע כ-113 דקות היום (פי 1.8 אל מול הממוצע לרכב פרטי). "אוטותל" הוביל את מהפכת התחבורה השיתופית בעיר ומהווה חלק מהמאמצים של עיריית תל אביב-יפו לקדם פתרונות תחבורה חדשניים ואלטרנטיביים בעיר,  ולצד כל הפתרונות הנוספים, מאפשר לתושבי העיר ולמבקריה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד, כדי לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ולהוזיל במעט את יוקר המחייה.  לצד פרויקט "אוטותל", מובילה העירייה ב-15 שנה האחרונות מהלך כולל לקידום תחבורה יעילה ואינטגרטיבית המשלבת אמצעים שיהוו חלופות לרכב הפרטי, ביניהם: קידום מערכות הסעת המונים – קווי הרק"ל, קידום תכנית לעידוד רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה אלטרנטיבי, מערך שיתוף אופניים – תל אופן, השקעה של עשרות מיליוני שקלים בשנה בהרחבת תשתיות שבילי האופניים, שיפור בתחבורה הציבורית על ידי קידום מערכי העדפה בנתיבים מהירים לעיר במסגרת פרויקט "מהיר בעיר" ושילוב טכנולוגיות תחבורה חכמה בתחנות אוטובוס. משנת 2000 נסללו בעיר כ-140 ק"מ של שבילי אופניים ובשנה הנוכחית מתוכננת תוספת משמעותית של שבילים בהשקעה של למעלה מ-30 מיליון ש"ח.

Print Friendly
פוסט זה פורסם בקטגוריה דן, רכב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.