Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-25 ביוני 2019

כותרות המהדורה מחמוד קטוסה, פלסטיני שנעצר והואשם באונס ילדה בת 7 בישוב חרדי בבנימין שבגדה המערבית, משוחרר ממעצרו וכתב האישום נגדו בוטל (חדשות – מגפון ניוז)     עסקת השלום של טראמפ: היום תפתח הועידה הכלכלית בבחריין (מדיני)     בעקבות וועידת בחריין: שביתה כללית בעזה, הפגנות סוערות בחברון; בחמאס הורו להגביר את שיגור בלוני התבערה לעוטף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

מחמוד קטוסה, פלסטיני שנעצר והואשם באונס ילדה בת 7 בישוב חרדי בבנימין שבגדה המערבית, משוחרר ממעצרו וכתב האישום נגדו בוטל (חדשות – מגפון ניוז)

    עסקת השלום של טראמפ: היום תפתח הועידה הכלכלית בבחריין (מדיני)

    בעקבות וועידת בחריין: שביתה כללית בעזה, הפגנות סוערות בחברון; בחמאס הורו להגביר את שיגור בלוני התבערה לעוטף עזה (מדיני)

    קושנר לאל-ג'זירה: הסכם שלום יהיה פשרה בין היוזמה הערבית לעמדת ישראל (מדיני)

    דיווח: אירן מקימה רשת טרור באפריקה שתפגע במטרות אמריקניות (חוץ)

    מתקפל? טראמפ: ארה"ב לא חייבת להיות במצר הורמוז; ארה"ב בונה קואליציה להגנת התעבורה הימית במפרץ (חוץ)

    אתיופיה: בעקבות חיסול הרמטכ"ל ונשיא המחוז – כוחות ממשלתיים נשלחו לבירת המחוז ולאדיס אבבה (חוץ)

    הולנד: רשת הטלפונים קרסה למשך ארבעה שעות, לא היה ניתן לחייג גם לקווי חירום; שוטרים נשלחו לרחובות (חוץ)

    ראש סוכנות הביון האמריקני: לא מאמינים שקוריאה הצפונית מתכננת להתפרק מנשקה (חוץ)

    נהגים שימו לב! שיבושי תנועה ייתכנו היום ברחבי הארץ – בעקבות המשך מעצר הבנות החרדיות (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: תחול עלייה קלה בטמפרטורות, ייעשה חם מהרגיל בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. הלילה: מעונן חלקית

    רביעי: יוסיף להיות חם ויבש בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף.

    חמישי: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה קלה בטמפרטורות אך יוסיף להיות חם מעט מהרגיל בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

    שישי: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה נוספת של הטמפרטורות והן תהיינה רגילות בעונה. תורגש הקלה בעומס החום.

חדשות

מחמוד קטוסה, פלסטיני שנעצר והואשם באונס ילדה בת 7 בישוב חרדי בבנימין שבגדה המערבית, משוחרר ממעצרו לאחר שהפרקליט הצבאי הורה לפרקליטות הצבאית לחזור בה מכתב האישום  לאחר שללא נמצאה בדל של ראיה שהיא נאנסה בידי החשוד. משפחתו: ידענו שהוא זכאי,  ומחכים לו בבית לחגוג את שחרורו (מגפון ניוז)

נהגים שימו לב! שיבושי תנועה ייתכנו היום ברחבי הארץ – בעקבות המשך מעצר הבנות החרדיות

נהגים שימו לב: בעקבות המשך מעצרם של שלש בנות חרדיות לכלא הצבאי מתוך ניסיון לגייסם בכפייה, צפויים במגזר החרדי להמשיך במאבק נחוש נגד גיוס הבנות. בהפגנות אתמול נחסמו לתנועה כבישים בירושלים בית שמש ובמוקדים נוספים, כשההפגנות צפויים להחריף אף יותר אם הימשכות מעצרם של הבנות החרדיות. * הנהגים שמעדיפים שלא להיתקל בדרכים לחשב את מסלולם בהתאם. (ידיעות בנושא מתפרסמות במדור דת ומדינה)

פורסם דוח מבקר המדינה: המובילים במספר התלונות – הביטוח הלאומי והדואר

מבקר המדינה, פרסם אתמול (שני) את הדוח האחרון שלו עם סיום כהונתו. חלקו העיקרי של הדוח עסק בזיהום במפרץ חיפה, בליקויי בטיחות בגני ילדים ובבריכות ציבוריות. בין השאר התברר שברבות מהרשויות לא שומרים על תקני הבטיחות והביטחון.

– לפי דו"ח מבקר המדינה, קרוב ל-15 אלף תלונות הוגשו אשתקד לנציבות. הביטוח הלאומי מוביל במספר התלונות נגדו (1,101), ודואר ישראל בראש במספר התלונות המוצדקות (72.7% מתוך 864).

– אחד התלונות המוצדקות שהוגשו נגד משרד התחבורה הוא, מקרה של נכה על רקע נפשי, הזכאי להנחה בשירותי התחבורה הציבורית מחמת נכותו. בתלונתו סיפר האיש כי בכל פעם שהוא משלם עבור נסיעה בתחבורה הציבורית באמצעות כרטיס ה"רב-קו" שברשותו, מונפקת לו קבלה שעל גביה כתוב "נכה". הדבר גורם לו עוגמת נפש רבה ופוגע בפרטיותו, שכן הנוסעים האחרים יכולים לדעת שהוא מוכר כנכה. המתלונן הדגיש כי הוא נמנע מלהשתמש בכרטיס ה"רב-קו" אף שהוא מקנה לו הנחה, לבל יוצג דבר נכותו לעין כל. * במשרד התחבורה אמרו בתחילה כי סיווג הנוסע (סטודנט, נכה, אזרח ותיק) מוטמע במכונת התיקוף של כרטיסי ה"רב-קו" ומצוין בקבלה המונפקת לנוסע, כדי למנוע שימוש לרעה בתעודות המקנות למחזיקים בהן הטבות שונות, ובכללן תעודת נכה. רק לאחר התערבות הנציבות תוקן העוול ובמקום המילה נכה יופיע קוד ההטבה.

– תלונה נוספת הופנתה נגד מועצת בני עי"ש שגבתה תשלום מהורים שילדם למד בבית ספר חרדי יסודי ביבנה, כיוון שאין בית ספר חרדי מתאים בתחום השיפוט של המועצה, המשתייך לרשת מרכז החינוך העצמאי. הבירור העלה כי המועצה גבתה את התשלום בניגוד לחוק, עשתה זאת גם בשנים קודמות מבלי שהוסמכה לכך – ואף המשיכה לגבות את התשלום גם לאחר שמבקרת המועצה הבהירה שהגבייה אינה חוקית. בעקבות הממצאים, המועצה התבקשה להשיב לתושבים את כל התשלומים שגבתה שלא כדין.

כלכלה

    מלחמת הסחר: סגן נשיא סין שוחח עם מזכיר האוצר האמריקני * משרד המסחר הסיני מסר כי סגן נשיא סין, ליו הי, קיים שיחה טלפונית עם נציג ארה"ב בשיחות הסחר, רוברט ליטייזר, ועם מזכיר האוצר האמריקני, סטיבן מנושין. במהלך השיחה, החליפו הצדדים את דעתם על המסחר בין המדינות והסכימו לשמור על תקשורת ביניהם. כזכור, בין ארה"ב לסין מתנהלת מלחמת סחר שהובילה להטלת מכסים הדדיים על סחורות מיובאות.

פוליטי

בשל הפרת הסכמים: עוצמה יהודית פירקה את השותפות עם איחוד מפלגות הימין

קרע ראשון ומשמעותי באיחוד מפלגות הימין: נציג עוצמה יהודית באיחוד מפלגות הימין איתמר בן גביר שלח הלילה (שלישי) מכתב ליו"ר האיחוד השר רפי פרץ בו הודיע לו על סיום השותפות ביניהם, ועל פירוק האיחוד. זאת, לטענתו בעקבות הפרת ההסכמים שנחתמו בין הבית היהודי ועוצמה יהודית, וכן לאור העובדה שפרץ אינו מוכן להתפטר מהכנסת כדי לאפשר לבן גביר להפוך לחבר כנסת. * טענה נוספת שמופיעה במכתב קשורה למגעים המדשדשים סביב סיכום מחודש לגבי חבירה מחודשת בין המפלגות לקראת הבחירות החדשות. (כאן)

דיווח: שעות לפני פיזור הכנסת – נתניהו הציע לגנץ רוטציה בראשות הממשלה אך סורב

בליל פיזור הכנסת בחודש שעבר, בעיצומם של הניסיונות האחרונים להקמת ממשלה – אחרי שאבי גבאי סירב להצטרף לממשלה – שלח ראש הממשלה נתניהו שליח לבכירי כחול לבן והציע להם להצטרף לממשלת אחדות הכוללת רוטציה בתפקיד ראש הממשלה, במפלגה דחו את ההצעה וזאת מכיוון שלא האמינו כי הייתה בכוונת נתניהו לקיים אותה במלואה. כך נחשף ב'חדשות כאן' בשם בכירים בכחול לבן. בליכוד הכחישו את הדברים.

בטחוני

בשל בלוני התבערה: הופסקה העברת הדלקים לתחנות הכוח בעזה

היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים הודיעה כי בעקבות הפרחת בלוני התבערה מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל והצתת השריפות בעוטף עזה, הוחלט על הפסקת העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועת עזה דרך מעבר כרם שלום החל מהיום בבוקר ועד להודעה חדשה. * אתמול פרצו 15 שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה, ומעט אחרי 16:00 נחת בלון תבערה בגן ילדים במועצת שדות נגב – שהיה ריק מאדם.

מחדל חמור: כוח צבאי שהוקפץ לנקודה בסמוך לגבול כדי לטפל באירוע מבצעי, ספג ירי מרגמות מכוחות מתאמנים – שלא ידעו שהם שם; בחסדי שמים אין נפגעים.

תקרית בטיחות התרחשה במהלך אימון של יחידת קרבית בשבוע שעבר, במהלכו דימו החיילים לחימה בגזרת הצפון. כוח מרגמות שביצע את האימון לא ידע על כניסה של חיילים מיחידה אחרת לשטח האש בו בוצע האימון, וירה לעברם פגזי מרגמה. רק לאחר שהחיילים לעלות בקשר מול הכוחות הנוספים בבקשה שיחדלו את ירי המרגמות, הופסק הירי. לא היו נפגעים באירוע.

החלה הקמת שרוול ביטחוני במקביל לכביש 34

שלשום (ראשון) החלו עבודות הנדסיות להקמת "שרוול נוף ביטחוני" – סוללת עפר באורך של כ-900 מטרים במקביל לכביש 34, שנועדה להגן על הכביש על ידי הסתרתו. הקמת הסוללה היא חלק מתוכנית מורחבת להגנה על יישובי עוטף עזה מפני טילי נ"ט. * התוכנית החלה לאחר ירי טיל הקורנט בסבב הלחימה האחרון, שגבה את חייו של משה פדר, ובעקבותיו נבנתה חומה בגובה של שלושה מטרים מקיבוץ ארז ועד כביש 34. בהמשך הוחלט להרחיב את התוכנית ולארגן מחדש את המרחב המאויים בעוטף.

– אחת הנקודות אותם מייעדת התוכנית למגן היא היטישוב נתיב העשרה. כשבכל פעם שיש התראות, הכניסה הראשית למושב נסגרת והתושבים מתבקשים להיכנס דרך הציר החלופי. במסגרת התוכנית החדשה, הוחלט שאחרי 37 שנה הכניסה תיסגר באופן קבוע, וייסלל כביש גישה חדש ובטוח לתושבים.

– נקודה נוספת הם הבתים שנמצאים בקיבוץ מפלסים על כביש 24 חשופים לירי טילי הקורנט. לפי התכנון של משרדי הממשלה, תוקם סוללת מיגון עם פיתוח נופי, כפי שמגדירים זאת בצבא, שתשלול מחמאס את האפשרות לפגוע בבתים.

– הנקודה האחרונה בתוכנית, לפחות בשלב זה, הוא קטע הכביש החשוף בין אנדרטת החץ השחור לקיבוץ כפר עזה, המקום שבו פגע טיל נ"ט באוטובוס חיילים. סוללה בגבוה של ארבעה מטרים כבר החלה להיבנות, ומטרתה להגן על הכוחות שעוברים בציר הסמוך. (חדשות13)

מדיני

עסקת השלום של טראמפ: היום תפתח הועידה הכלכלית בבחריין

תחת אבטחה כבדה: "הסדנה הכלכלית" שאותה יזם הבית הלבן תיפתח הערב (שלישי) במלון "ארבע העונות" במנאמה, בירת בחריין שבמפרץ הפרסי, ותימשך יומיים. * בוועידה, שמתקיימת בחסות מלך בחריין, יושק החלק הכלכלי של "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שעיקרו השקעות של 50 מיליארד דולר במשך 10 שנים בכלכלה הפלסטינית. * מי שצפוי להציג את התוכנית הוא יועצו הקרוב של הנשיא, ג'ארד קושנר, שינאם מחר.

– ביום הראשון ידונו מומחים בתחום הכלכלי בדרך לבניית מזרח תיכון משגשג ומתפתח. היום השני, שצפוי להיות עמוס יותר, יכלול דיונים בהשתתפות מומחים כלכליים, אנשי עסקים, אקדמאים ומומחים בתחום הכלכלה והפיתוח. בין היתר ידונו המומחים בתחום התשתיות וההשקעה לצורך תמיכה בשגשוג כלכלי ובמסחר אזורי, ביצירת הזדמנויות בתחום העבודה בשיתוף פעולה בין הגדה המערבית לרצועת עזה והאזורים הסמוכים, כדי להביא ליציבות כלכלית.

– בוועידת בחריין של הממשל האמריקני ישתתפו משלחות מ-39 מדינות ובהן מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות, קטר, עומאן, יפאן, איטליה, צרפת ובריטניה. את הממשל האמריקני ייצג קושנר. הרשות הפלסטינית מחרימה את הוועידה. יושב ראש הרשות, אבו מאזן, אמר כי אין מה לדבר על עסקת המאה וכי על מנת שהפלסטינים יחדשו את הקשר עם הממשל עליו לסגת מהחלטותיו ולקבל את פתרון שתי המדינות.

– בינתיים, קרא הפרלמנט הכוויתי לממשלתו שלא להשתתף בסדנה שתיפתח היום בבחריין, ואילו גורמים ירדניים אמרו שהשתתפותה של עמאן בסדנה באה כדי להשמיע את דעתה על “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ. שר החוץ המצרי סאמח שוקרי הנמיך ציפיות באומרו אתמול כי השתתפות ארצו בסדנה באה למטרת היערכות ולמידה, ולא כדי לאשר את תוצאותיה. לדבריו, "קהיר תשתתף בסדנה כדי לדון בפיתוח כלכלי פלסטיני ולהעריך את תוכנית השלום למען השגשוג".

– ממלכת בחריין היא אחת המדינות הקטנות בעולם. מספר תושביה לא עולה על מיליון וחצי, שמחציתם כלל לא אזרחים. הממלכה התעשרה בעידן הנפט, ובשנים האחרונות ביססה עצמה כמרכז פיננסי בין-לאומי, וכעת היא אחת הכלכלות הצומחות בעולם. * מלך בחריין, שמארח את הוועידה, הוא חמאד בין איסה אל חליפה משושלת סונית. במדינה יש מיעוט שיעי, בפרוץ האביב הערבי ניסה להתקומם אך דוכא.

בעקבות וועידת בחריין: שביתה כללית בעזה, הפגנות סוערות בחברון; בחמאס הורו להגביר את שיגור בלוני התבערה לעוטף עזה

ברצועת עזה הכריזו על שביתה כללית במחאה על קיום הוועידה הכלכלית היום (שלישי) בבחריין ועל קידום תוכנית השלום של ממשל טראמפ. הדייגים העזתים הצהירו כי לא ייצאו היום לדוג. משרד החינוך בעזה הודיע כי השביתה תקיף את כל בתי הספר, ורק מבחני בתי הספר התיכוניים יתקיימו כסדרם.

– ברצועה ובגדה המערבית התקיימו אתמול תהלוכות ועצרות מחאה, שצפויות להימשך היום ומחר. בחברון התעמתו מאות אנשים עם החיילים, ולפי דיווחים פלסטיניים עשרות מפגינים נפגעו משאיפת גז שנורה לעברם. ראשי תנועת חמאס ברצועת עזה הורו לאנשיהם להביע מחאה נגד קיום הסדנה באמצעות משלוח בלוני תבערה על יישובי הדרום.

קושנר לאל-ג'זירה: הסכם שלום יהיה פשרה בין היוזמה הערבית לעמדת ישראל

ערב פתיחת הסדנה הכלכלית בבחריין, יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר לעיתון "אל קודס אל ערבי" כי בתוכנית השלום הוא לא ישתמש במילים "שתי מדינות" או "מדינה אחת" כיוון שהממשל מעוניין להתרחק מתיאורים מסורתיים שהובילו לפערים בלתי ניתנים לגישור. * בראיון לאל ג'זירה אמר קושנר כי הגעה לשלום בין ישראל לפלסטינים על פי היוזמה הערבית אינו אפשרי, ובמקום זאת נדרש לשלב את הגישה הערבית יחד עם הישראלית. "אני חושב שעל כולם להבין שאם תהיה איי פעם עסקה, היא חייבת להיות איפשהו בין יוזמת השלום הערבית לבין העמדה הישראלית". * כזכור, יוזמת השלום הערבית בראשות סעודיה מדברת על הסכם שלום במסגרתו תהיה מדינה פלסטינית בגבול 1967 שבירתה מזרח ירושלים, בנוסף ליישום זכות השיבה לפליטים הפלסטינים.

הבוקר: פסגת יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארה"ב

הפסגה המשולשת בין יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית נפתחה הבוקר (שלישי) בירושלים. כשעל הפרק עומדת הסוגיה הסורית והנוכחות האיראנית באזור. בין המדינות מתגבשת עסקה לפיה צפויות ישראל וארצות הברית להכיר בשלטונו של אסד – בתמורה לקריאה מצד רוסיה להסגת הכוחות הזרים מסוריה. (חדשות 13)

חוץ

דיווח: אירן מקימה רשת טרור באפריקה שתפגע במטרות אמריקניות

איראן מקימה רשת טרור באפריקה על מנת לתקוף מטרות אמריקניות ומערביות כנקמה על הטלת הסנקציות הנוספות על טהראן. לפי ההערכות, לרשת גויסו כ-300 לוחמים שעברו הכשרה מפרכת במחנות איראניים בסוריה ובעיראק. כך דווח ב'טלגרף' הבריטי בשם גורמי ביטחון. * ע"פ הדיווח, התשתית החדשה הוקמה לבקשת מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, יחידת הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה שאחראית על מבצעים מעבר לים, והיא מתנהלת על ידי יחידה 400 של כוח קודס, תחת פיקודו של חאמד עבדולחי. בין המטרות צוינו בסיסים צבאיים וכן שגרירויות ובכירים בסודאן, צ'אד, גאנה, ניג'ר, גמביה והרפובליקה המרכז אפריקאית.

מתקפל? טראמפ: ארה"ב לא חייבת להיות במצר הורמוז; ארה"ב בונה קואליציה להגנת התעבורה הימית במפרץ

בצל תקיפת המכליות והפלת המל"ט ליד נתיב אספקת הנפט העמוס: בהודעה שכתב אתמול אחר הצהריים ציין טראמפ: "סין מקבלת 91% מהנפט שלה מהמצר, יפן 62% ומדינות רבות אחרות אותו הדבר. אז למה אנחנו מגינים על נתיבי התובלה הימיים עבור מדינות אחרות (הרבה שנים) תמורת שום פיצוי. כל המדינות האלה צריכות להגן על הספינות שלהן במסלול הזה, שתמיד היה מסוכן. אנחנו אפילו לא צריכים להיות שם, ארה"ב הפכה ליצרנית האנרגיה הגדולה ביותר בעולם (בפער גדול)!".

– שר החוץ האיראני כתב בתגובה כי "טראמפ צודק ב-100% שאין לצבא ארצות הברית מה לעשות במפרץ הפרסי, אבל זה ברור כי ל'B-Team' (מונח המרמז על ברית בין היועץ האמריקאי ליועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, נסיכי סעודיה ואיחוד האמירויות מוחמד בן סלמן ומוחמד בן זיאד, בנימין נתניהו – מ.א.) בזות לדיפלומטיה וצמאות למלחמה".

– מנגד, גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקנית אמר הערב לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב מקימה עם בעלות בריתה קואליציה שתגן על נתיבי השיט במפרץ על-ידי כך שתפקח עין על כל כלי השיט העוברים שם. הגורם לא ציין אילו מדינות ייקחו חלק בקואליציה, אך סיפר שהפעילות תכלול מצלמות, משקפות וספינות.

– מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, המבקר בסעודיה, כתב "פגישה יעילה עם המלך סלמאן היום שבה שוחחנו על המתיחות הגוברת באזור ועל הצורך לקדם ביטחון בשיט במצר הורמוז. הבטחת חופש השיט היא בעלת חשיבות עליונה".

שגריר איראן באו"ם: פתוחים למשא ומתן בשיתוף האו"ם

שגריר איראן באו"ם התייחס לסנקציות האמריקאיות שהוטלו על טהרן וטען כי הן עומדות בניגוד לחוק הבינלאומי, ומהווות הוכחה כי ארצות הברית לא מכבדת אותו. עוד הוסיף השגריר כי איראן "פתוחה למשא ומתן בהשתתפות האו"ם". (מעריב)

טראמפ אישר סדרה של עיצומים כבדים על נגד איראן; טראמפ: "הסנקציות יתמקדו במנהיג העליון חמינאי"

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם אמש (שני) על מסמך המפרט שורה חדשה של עיצומים כבדים נגד איראן, זאת בתגובה להפלת המל"ט האמריקני בשמי המפרץ הפרסי. הנשיא הודיע כי"הסנקציות יתמקדו בהנהגתה של איראן בדגש על המנהיג העליון, עלי חמינאי. המטרה שלנו היא לגרום לאיראן להפסיק לתמוך בטרור". לדברי טרמאפ "הסנקציות שהוטלו ימנעו מהמנהיג העליון, ממשרדו וממקורביו גישה למשאבים ותמיכה כלכלית". שר האוצר האמריקני הבהיר כי העיצומים לא מיועדים לפגוע באזרחים פשוטים מן השורה * טראמפ הסביר בדבריו כי מדובר בסנקציות חריפות שנועדו לשמש תגובה להפלת המל"ט. עם זאת, הוא ציין כי היה חותם על הצו הנשיאותי גם ללא קשר להפלת כלי הטיס.

מועצת הביטחון גינתה את המתקפה על מכליות הנפט במפרץ עומאן; המועצה לא גינתה אף מדינה באופן ספציפי

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה את המתקפות על מכליות הנפט במפרץ עומאן ובאיחוד האמירויות הערביות, ואמרה כי הן מהוות איום רציני על השלום והביטחון הבינלאומיים. בהצהרה שפרסם שגריר כוויית באו"ם נמסר כי "חברות המועצה קוראות לכל הצדדים הנוגעים בדבר ולכל מדינות האזור לפעול באיפוק מרבי ולנקוט צעדים ופעולות לצמצום ההסלמה והמתיחות".

אתיופיה: בעקבות חיסול הרמטכ"ל ונשיא המחוז – כוחות ממשלתיים נשלחו לבירת המחוז ולאדיס אבבה

בעקבות החיסול של מפקד הצבא ושל נשיא מחוז אמהרה, שניהם בעלי ברית של רה"מ אביי, נשלחו כוחות ממשלתיים לבירת המחוז, ולאדיס אבבה, הבירה הפדרלית של אתיופיה המחולקת לתשע מדינות מחוז. * הממשלה הכריזה על יום אבל לאומי, הדגלים הורדו לחצי התורן והאינטרנט נותר מנותק ברחבי מדינת הענק שבה חיים מאה מיליון תושבים.

– בתקשורת הרשמית במדינה דווח אתמול כי מנהיג ניסיון הפיכה במחוז אמהרה באתיופיה נתפס ונהרג, יממה אחרי מותם של חמישה גורמים בכירים במדינה, בהם הרמטכ"ל, בשתי תקריות נפרדות אך קשורות.

– מי שהוביל את ניסיון ההפיכה הוא ראש שירותי הביטחון של אמהרה, אסמניו ציגה. זאת אחרי שבשנה שעברה הוא שוחרר מהכלא, לאחר שלפי הדיווחים במדינה הוא קיבל חנינה על ניסיון הפיכה דומה.

הולנד: רשת הטלפונים קרסה למשך ארבעה שעות, לא היה ניתן לחייג גם לקווי חירום; שוטרים נשלחו לרחובות

הפסקת תקשורת חמורה בת ארבע שעות פקדה אמש (יום ב') את הולנד, והוציאה משימוש קווי טלפון וסלולר במוקד החירום 112, כך שתושבים התקשו לקבל שירותים, בכלל זה שירותי אמבולנסים. מעט לפני השעה 21:00 (שעון ישראל) הודיעו הרשויות כי הבעיה נפתרה. * מקורה של הפסקת התקשורת הוא ברשת הארצית Royal KPN NV, אולם היא השפיעה גם על ספקיות תקשורת אחרות, המשתמשות בתשתית של KPN.

– הפגיעה הקשה ביותר היתה בקו החירום של המשטרה, 112, שקרס כליל ביחד עם מספר הגיבוי 0900-8844. המשטרה פרסמה מספרי טלפון חלופיים בתחנות המשטרה, אולם לפי הדיווחים גם אלה לא היו זמינים. * בעקבות ההפסקה, שהסיבה לה עדיין אינה ידועה, נאלצה המשטרה לשלוח לרחובות את כל השוטרים שהיו באותה העת בתפקיד כדי שאזרחים הזקוקים לעזרה יוכלו לגשת אליהם ישירות.

– נפילת רשת התקשורת הביאה גם לכאוס תחבורתי, היות והמפעילים בחברת הרכבת ההולנדית NS לא יכלו לתקשר זה עם זה. כתוצאה בוטלו אלפי רכבות, ולפי הודעת NS רק כ-50% מלוח הזמנים של הרכבות מתנהל כמתוכנן.

ראש סוכנות הביון האמריקני: לא מאמינים שקוריאה הצפונית מתכננת להתפרק מנשקה

ראש סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקני (DIA), רוברט אשלי, אמר בראיון לפוקס ניוז כי קהילת המודיעין האמריקאית אינה מאמינה כי מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, מוכן לפרק את ארצו מנשק גרעיני. * נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול (שני) שמנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און כתב לו מכתב "מאוד ידידותי".

מקסיקו הציבה 15 אלף חיילים בגבול כדי לבלום את זרם ההגירה לארה"ב

מקסיקו הציבה כמעט 15,000 חיילים ואנשי המשמר הלאומי בצפון המדינה, זאת, בניסיון נוסף לבלום את זרם המהגרים הבלתי חוקיים שחוצים לארצות הברית לאחר ההסכם עם הנשיא דונלד טראמפ.

טראמפ צפוי להיפגש עם שמונה מנהיגים במהלך וועידת G-20

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכנן להיפגש עם לפחות שמונה מנהיגים בועידת G-20 שתיערך באוסאקה שביפן – כך הודיע הלילה (שלישי) בכיר בממשלו. בין היתר נשיא ארצות הברית ינהל שיחות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן על רקע המתיחות עם איראן. בנוסף אליהם, הוא ייפגש גם עם נשיא סין שי ג'ינפינג, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון וראש ממשלת יפן שינזו אבה.

    ברזיל: בית המשפט העליון מנע את העברת אדמות הילידים * שופט בית המשפט העליון בברזיל, הוציא הלילה (שלישי) צו מניעה להחלטת הנשיא ז'איר בולסונארו להעביר באופן זמני את האחריות על אדמותיהם של העמים הילידיים למשרד החקלאות. אף שבית המשפט חסם את ניסיונו הראשון של בולסונארו לפתוח את השטחים לפעילות מסחרית, בשבוע שעבר הוציא הנשיא הברזילאי צו זמני זהה להעברת האחריות על האדמות. (וואלה)

    קמבודיה: 26 פועלים נהרגו בקריסת מבנה בעיירת נופש * לפחות 26 פועלים נהרגו בקריסת מבנה בבנייה בעיירת חוף בקמבודיה בית הדירות שקרס נבנה כחלק ממיזם סיני בעיירה סיהאנוקוויל. * ראש ממשלת קמבודיה, האן סן, כתב כי הוא דרש מהמושל, יון מין, להתפטר מתפקידו. לדבריו, הוא הסכים לכך. המנהיג הוותיק הודיע עוד על הקמת ועדה מיוחדת, שתפקח על מיזמי הבנייה הסיניים בעיירה. (AP)

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן